Minu
lapsepõlves oli kaks piiri: üks oli see, et igal sammul meelde tuletati, et pea
piiri ja teine oli piir, mis tuletas ennast suveti ise meelde. Suvise supelranna üheks komponendiks oli ülesküntud piiririba. Lapsele mingi kummaline asjandus, mis kõlkus
ülima ranguse (piiriload, koerad, okastraat, küntud liivariba) ja minnalaskmise
vahemikus, kui ujujad kokkuleppe kohaliku jupijumalaga liivaraja kätega iga
kord jälle õigeks patsutasid. Piir oli küll valvatud, kuid tehnoloogiliselt
lihtne, seesama künniriba, ajateenijad, koerad, okstraat ja tornid ehk nii nagu
palju muidki asju tehti seda tööd põhiliselt inimtööjõul, pealegi suuresti
tasuta tööjõul
Nüüd
on meil oma riik. Vaba ja edukas riik. Väga uhke tunne on, kuid ka kohustused
on vabale riigile kohased. Üheks selliseks kohustuseks on, et „piir peaks“.
Seda enam, et meil on idas lausa neli piiri: Eesti Vabariigi, Euroopa Liidu,
Shengeni ja NATO välispiir. Seega tegemist on ülitähtsa rajatisega. Kolm aastat
tagasi, kui arvutati esimesi võimalikke piirirajatiste maksumusi, polnud selle
tehnilismajandusliku küsimusega eelnevalt tõsiselt tegeletud. Oodati
läbirääkimiste tulemusi ja arvati midagi umbkaudu teadvat. Kuid üks asi on
arvata, kuid teine asi on, kui Dr Riik esitab tellimuse maailma kõige parema piirilahenduse
leidmiseks. Harilikult ongi niimoodi, et inimene on oma olemuselt optimist ja
see võimaldabki tal julgelt edasi liikuda. Ehituses tähendab optimism seda, et
reeglina läheb esialgne „arvamine“ kas kaks korda kallimaks või võtab kolm
korda rohkem aega. See on optimistliku ehitaja jaoks peaaegu loodusseadus. Nii,
et ka piirirajatiste lõpliku hinnakalkulli üle võivad imestada vaid
asjatundmatud inimesed. Või teesklejad. Muidugi on põhiküsimus selles, millist
ja milleks me piirirajatisi vajame. Sellest valikust oleneb ka piiri maksumus.
Kui seda teha nii nagu minu lapsepõlvemälestus, siis pole see eriti kallis,
sõidad ühest otsast teise sihi sisse, lased adraga üle ning riputad tokkide
otsa okastraadi ja hoiatustahvlid. Tehtud. Kaasaegse mulje jätmiseks paned ka
mõned piilukaamerad ja riputad paar drooni selle kohale. Kõik. Odav ja kiire. Hoopis
teine asi on kui „Eesti ehitab praegu välja oma idapiiri ja meie eesmärk on luua üks
Euroopa kaasaegsamatest piiridest. See ei tähenda ainult innovaatilisi
tehnilisi lahendusi vaid ka mõtteviisi muutmist. Seni oleme olnud arvamusel, et
inimesed valvavad piiri ja tehnika abistab. Arvutite, anduritehnoloogia ning
droonide kiire areng võimaldab aga praegu ehitada välja piiri, mis on 100%
ulatuses tehnoloogiliselt valvatud,“. (17.11.17 Valitsuse
kommunikatsioonibüroo). Loomulikult on see õige tee, sest kaitstakse ju selle
piiriga nelja julgeolekut. Samas on selge, et arhailise ja parima idapiiri (mis on ühtlasi Euroopa Liidu ja NATO
välispiir ning milles järeleandmisi ei tehta) maksumus on erinev. Peamine
minister selgitas, et piiri kogupikkus on 338
kilomeetrit, maismaa 135, järvepiir 126 ja jõepiir 176 kilomeetrit. „Kallimaks
on läinud siis eeskätt maismaapiiri rajamine, mis oli ka kõige pikema
kilometraažiga, 135. See vahe nendest hinnangutest, mis oli veebruar 2015 ja
mis on täna, on umbes 100 miljonit. Jõepiiriks on plaanitud 11 miljonit eurot
ja tegelik vajadus on 25 miljonit, et seal umbes14 miljonit on piir
kallinenud,“ Seega maksab iga
piirikilomeeter 581 000 EUR, kuid kui arvestada seda, et põhiliselt
kallineb maismaapiir, siis läheks maismaapiiri iga kilomeeter kallimaks veel
637 000 EUR võrra, mis teeb kokku reipalt 1,2 milj EUR/km Samas pole see tühja läinud raha, valmiv
idapiir on plaani kohaselt terves ulatuses kaetud tehnilise seire- ja
valvevõimekusega. Tore, tundub, et meie piir peab, on lukkus.
Maginot liini ja tõhusus
Murelikuks võiks teha, mitte niivõrd maksumus, vaid hoopis muu asi. Tõhusus. Teatavasti on
idapiiri kavas välja ehitada alates Narva-Jõesuust kuni Eesti-Venemaa-Läti
ühispiiripunktini Parmu külas. Kas lätlased, leedulased teevad sama vinge
piirirajatise kui meil või ehitame uut Maginot liini, mis oli omas ajas
insenertehniliselt tippteos, kuid millest mindi mööda? Sellisel juhul oleme oma
miljonid ebatõhusalt kasutanud.
Nii et küsimus kas piiriehitus on liiga kallis või mitte tuleneb
sellest, mida me tahame saada. Nüüd on tõesti valikute aeg, ehk kõige kehvem
variant on see, kui me valime mingi vahepealse variandi algelise post-traadi
ning kõrgtehnoloogilise vahepealse. Sellise, mis pole üks ega teine. Selgitan.
Odav on lihtsalt odav, kuid ka odav on seda eirata, raske seirata, kõrgtehnoloogiline
võib edaspidi olla mitte lihtsalt kitsetaraks vaid hakata tootma julgeolekut
iseenesest. Mitte tankikindluse mõttes, see polnudki eesmärk, eesmärk oli
tõkestada illegaalne inimeste ja salakauba liikumine. Kui meie piir peab, on
lukkus, ja see on üldteada, siis puht majanduslikust riskist lähtudes ei ole illegaalne
piiriületus teoreetiliselt meie sektoris enam „kasumlik“, mis tähendab, et
oleme saavutanud oma eesmärgi nii julgeolekuliselt kui majanduslikult. Kõik
need kotimehed, kes metsa vahel tuiavad ja aktsiisikaupu üle piiri veavad,
jääksid olemata. Muidugi leitakse mingid teised teed, kuid kõige ilmsem ja
lihtsam on ära lõigatud. Üks majandusalane mõttepojuke selle juurde, kui me
teadetest kuuleme, et mõne naabermaa maksumärkidega kaupa on üle toodud siis
tähendab, et see naaber on riigina oma maksutulu kätte saanud, meie jääme ilma.
Seega piiri komplekteerimisel ei tohi vaid odavusest lähtuda vaid tõhususest
Piir peab ja piiri pidamine
Piiri
ehitamisse tuleb suhtuda täie tõsidusega,
meie liitlased suhtuvad selle täie tõsidusega. USA on näiteks teinud
kaalutletud otsuse toetada 5 milj USD-ga
radaripositsioonide rajamist, et tagada Narva jõe parem kaetus
elektroonilise valvega. See toetus näitab, et
meisse usutakse, me peame vaid ise tegema tõhusaid valikuid. Tuletame meelde hollandi farmeri vastust
naiivsele küsimusele kui palju nende
lehmad piima annavad, mis
kõlas umbes niimoodi, et saad täpselt niipalju millisesse karja oled investeerinud ja kuidas neid söödad. Näete,
isegi
lehm on puht tehnoloogilismajanduslik ülesanne. Küsite,
kuidas piirinvesteeringud lehma
piimaanniga seotud on? Elementaarne, mõlemad annavad just sellise tulemuse
millesse investeerid ja kuidas seda hooldad. Süüdistada projekti maksumuse
kokkuarvestamises politseipealikke on
pehmelt öeldes näotu. Dr
Riigil võiks usaldada rohkem oma palgalisi professionaale, tippasjatundjaid ja
omada „veits“ rohkem lojaalsustunnet nende vastu. Uskuge
saate selle kuhjaga tagasi … nii lojaalsuse kui mittelojaalsuse. „Lojaalsus
on vastastikune. Sa ei saa seda eeldada, kui sa ise seda kuhjade viisi ei paku.
Lojaalsed liidrid loovad lojaalsed meeskonnad. Kokku hoidvad kambad võidavad.
Aina kiiremini muutuvas maailmas on natukene vanamoodsat lojaalsust üks kurad
väärt kaup.“
(J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 175). Ametnikud teevad seda
mida nad teevad Dr Riigi tellimusest lähtudes nö. tellija materjalist. Kui
ametnikule antakse kits ja tahetakse sellelt saada piima nagu 10 hollandi
lehmalt, siis pole see lihtsalt teostatav. Teades veidi selliste projektide
köögipoolt siis võib arvata, et iga natukese aja järel tuli mõnel
poliitinimesel „hea idee“, kuidas veelgi vahvamat piiri ehitada. Lisati
niisuguseid ja naasuguseid vidinaid ja ütleme niimoodi, et poliitinimeste
tahtmistele pole
tänapäeval kerge ära öelda. Iga „hea
lisavarustusega“
eraldi vaielda ka pole
mõtet, pigem ongi mõttekas lastagi see kogumis absurdi. Absurd torkab harilikult
teravamalt silma ja on arusaadavam.
Ilmselt just niimoodi
kuhjusidki head ideed ja veel paremadki, kuid samas kasvasid ka kulud. On
täiesti eri asi maksumuses , kas lasta läbi maastiku siht või ilustada see
kõikvõimalike elektrooniliste vidinatega. Kuid
see pole mitte ainult meile ainuomane probleem, USA eriüksuslased kirjeldavad
sama probleemi vägagi tabavalt „Peale kõige muu pidime me
võitlema ka „heade ideede haldja” vastu. (…) tema kohalolekut hakkame märkama
siis, kui juhtkonnal liiga palju aega tekib. Siis hakkavad ohvitserid ja
planeerijad unistama ebarealistlikest stsenaariumidest, mida me oma missioonidel
peaksime ellu viima.” „Kui me oleksime tagasi saanud aja, mis meil kulus
võitluseks heade ideede haldjaga, oleks see meie elu kindlasti mitme aasta
võrra pikendanud.” („Ei ühtegi kerget päeva” Mark Owen As Äripäev 2013 lk 227) Niisiis oligi, et
esialgne askeetlik piiriprojekt hakkas võtma ilmet ja mõõtmeid mida selle
alustajad ei osanud uneski näha. Nüüd siis kui politseipealikud kogu soovidepuu
maksumuse kokku lõid … Nüüd on Dr Riik reaalsusest üllatunud, pahane, solvunud.
Mis jama see olgu, et ametnikud, sindrinagad ei oska mustkunstitükke vaid
pelgalt matemaatikat. Kes on süüdi? Arvata võib, et süüdi on Dr Riigi edevus.
Edevuse
hinna kujunemine autoostu näitel
Võib arvata, et enamik meist ei taipa piirirajatistest, nende
tehnoloogiast ega ehituse spetsiifikast „poolt pudrunuiagi“ ja kuidas me
saaksimegi tunda seda küllaltki erandlikku ja salastatud ala. Seepärast hakata
andma soovitusi, mida võtta, mida jätta oleks kohatu, kuid üldpõhimõtete üle
valikute tegemisel võiks küll mõtiskleda. Seda enam, et valikud ja
otsustamisosavus ei puuduta mitte ainult piiri vaid ka teisi meie eneste ja Dr
Riigi tegemisi laiemalt. Võtame näiteks midagi igapäevasemat, arusaadavamat.
Ilmselt on suuremal osal meist autoostu kogemus. Mõnele meeldiv, mõnele piinav.
Oletame, et teil on nipilt-napilt +18 tuh EUR selleks otstarbeks. Tulete selle
hinnaga lahedalt välja, ei pea kütet maha keerama ega peret näljutama. Seega …
Millist marki autot osta, kas odavat või kallist ja ega te üksi ju osta, kogu
„vahmiil“ elab sellele kaasa. Soovitab, laidab, targutab. Näiteks olete
otsustanud soetada ökonoomse ja elegantse sõidusõbra Toyota Auris 1.8 . Loodussõbrana
valite muidugi HYBRID-i hinnaga u 18-20 tuh EUR olenevalt soodukast. Just
see mida vaja. Kuid siis meenub teile et
naabri Antsu autol on navigatsiooniseade, mürasummutus ja sportlikumad veljed.
Kaasale meeldiks laemonitor ja parkimisabi, ämma arvates on ilmtingimata vaja iluliistude
komplekti ja pedaalide LED valgustust. Äia teada ei ole auto mingi auto, kui
sellel pole kärukonksu. Aiamaale tuleb ju käruga sõita, kuidas siis ilma
konksuta? Olete segaduses, ei taha
kedagi solvata ja pererahu huvides tellite kogu lisakomplekti: navigatsiooni seade 951, parkimisabi
ette + taha 833, iluliistude kmpl 634, toonklaas 150, laemonitor + DVD mängija
885, lisa mürasummutus XL pakett 1590, püsikiiruse hoidja 314, telefonihoidik
158, tuulesuunajad 172, eelsoojendi puldiga 1890, lisakaugtuled 399, pedaalide
LED lisavalgus 327, katusespoiler 288, alarm 352, veokonks 942, sportlikumad
veljed + rehvid 1293. Valitud. Uhke värk
ja mis põhitähtis, kõik lisad on ju millalgi, millegi ja kellegi jaoks
vajalikud ja iga ükski lisa eraldivõetult
pole eriti kallis (158-1590 EUR), elame üle. Kuid lüües kõik lisad kokku saate
muljetavaldava 11178 EUR. Seega olete
soetamas 30 tuh EUR autot. Muide isegi luksusliku Lexus CT 200h Hybrid 1,8 R4
baashind on „ainult“ 28 990 EUR. Läksite ostma ökonoomset ja tõhusat töölooma,
kuid lisadega koos jõudsite märkamatult juba luksusklassi autode hinnaklassi,
luksust saamata. Pealegi, tuletame meelde, teil oli ju ostu planeerimisel +18 tuh
EUR, teil ei ole rohkem „katet“. Kas
sportveljed on ikka tähtsad, kas laemonitor ja pedaalivalgustus on
hädavajalikud? Kas ilma nende vidinateta ei täida teie auto oma eesmärki? Ei
võta kohalt äragi? Mis puutub sellesse valikusse ämma iluliistude ihalus ja äia
torisev konksutarve? Ostku ise. Millised valikud meil nüüd on? Kas osta esialgu
plaanitud auto eelarve piires, milleks
on „kate“? Või kulutada kõigepealt lisadele ja auto ostmata jätta? Või mõtlete osta auto koos „kõigega“ ja pere siiski paastuma panna? Kauaks? Mnjah, elu
on täis valikuid.
Pidav
piir ja piiri pidamine
Elu on
täis valikuid, kuid meie peame otsustama, milliseid valikuid targalt teha.
Otsustamine on ülimalt komplitseeritud, energiamahukas töö. Valikutesse ei saa
suhtuda kerglaselt ega uppuda lisavarustusega tegelemisse, jättes põhiküsimused
unarusse. “ „Te näete, et ma kannan üksnes halle
või siniseid ülikondi“ (ütles president Obama). „Ma püüan otsuste hulka
vähendada. Ma ei taha langetada otsuseid selle kohta, mida ma söön või selga
panen. Mul on lihtsalt liiga palju muid asju, mida ma otsustama pean.“ Ta
mainis uuringut, mis näitab, et iga otsuse langetamine vähendab järgmiste
otsuste langetamise suutlikkust. Seepärast ongi mööda poode käimine nii kurnav.
„Otsuste langetamise energiat tuleb suunata. Tuleb luua rutiin. Inimene ei saa
päev läbi tühiasjadega tegeleda.““ (L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 337).
Tõeliseks otsustamiseks tuleb võtta aega.
Pole
kahtlust, et me saame endale parima piirisüsteemi, nii et piir peaks, oleks
lukus. Kuid autonäide ilmestab
ilmselgelt ka seda, miks Dr Riik
erinevate kulutamiskihudega peab piiri pidama. Kui lustlik autostu näide
ilmestas, kuidas võib piiri pidamatus kulutamisel säästlikku sõidusõpra
ostusoovilt viia märkamatult peaeesmärgilt luksusklassi auto ostule (Aurisest sai
Lexus), siis Dr Riik samaliigiline hälbimine pole üldse lustlik. Just äsja kuulsime Dr Riigilt vastuseks
Pilvepiiri arupärimisele, et praegusel hetkel Mäoni
kavandatava neljarealise tee ehituseks pole Dr Riigil veel täies mahus rahalist
„katet“. Kurb lugu, kuid võib-olla on Dr Riik kulutamishulluses pööranud liiga
palju tähelepanu ämmade-äiade nõuandeid, raisanud raha valuvelgedele,
nahksisule ja laeekraanidele? Seepärast Tallinn-Tartu maanteed, meie põhilist
transpordiarterit, tänapäevaseks ehitada ei saagi? Vaadake, see et „katet“ ei
ole on ikka täitsa veider jutt. Ka auto jääb ostmata, kui kõigepealt
kulutatakse valuvelgedele j iluliistudele, siis ei ole auto ostuks enam
„katet“. Dr Riigil on raha nagu raba, võiks ehitada mitte neljarealise, vaid
kaheksarealise ja kahekorruselise maantee. Te ei usu? Otsime. Hakkame otsima tehtud
või tekitatud kuludest ehk sealt kuhu meie ühine raha on kulunud. Kõigepealt võiksime raha „võtt“ valest
aktsiisistrateegiast – 55 milj EUR, siis tasuta maakonnaliiklusest 21 milj EUR
(mõlemad on igaaastased kasvavad kulud), pluss „riigikorteriteks“ 62,5 milj (2017-2020).
Nagu hoomate, tegemist ei ole ühekordsete kuludega vaid iga aastaste kuludega. Lisada
võiksime veel mitmeid igaaastaseid kaotusi või mitteesmavajaduslikke kulutusi. Nii,
et „kate“ Eesti peamagistraali väljaehitamiseks on täiesti olemas, kuid …
Eelneva autoostu näite põhjal võiks öelda, et Dr Riik on kuhjanud kokku hunniku
sportvelgesid, kuid autostuks enam „katet“ ei ole. Nüüd kavatseb Dr Riik
sellesse tulutute velgede hunnikusse lennutada veel 500 milj EUR eest ekstrapensionitõusuvelgi.
Muide ka igaaastane kulu.. Piinlik lugu. Piiri pidamine on üks väärt mõte.
Õigemini kaks väärt mõtet.
Targutusi:
M Beard „SPQR“ Varrak 2017
Lk 296 „ Säilinud on aga Augustuse curriculum vitae tekst,
dokument, mille ta kirjutas elu lõpul ja milles ta võttis kokku kõik oma
saavutused (…) See on omakasupüüdlik , erapoolik ja sageli roosilistes toonides
teos, mis hoolikalt olematuks seletab või täielikult maha vaikig oma karjääri
algupoole mõrvarlikud seaduserikkumised. „
Lk 322 Gaiuse (Caligula) „Tema edevad ehitusprojektid on
paigutatud loodusseaduste solvamise ja naeruväärse eputamise vahelisse
spektrisse.“
B Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu!
Rahva Raanat 2017
Lk l13 „(..) kuid inimesed unustavad ära, et enamiku arvates oli
Amazon hukule määratud, sest sellise kulustruktuuri juures polnud võimalik
kasvada. Aha Jeff oli väga nutikas, talle meeldis lobiseda. Ta on klassikaline
äri asutaja, kes mõistab asja tehnilist poolt ja iga detaili ning hoolib neist
rohkem, kui keegi teine.“
Lk 18 „“ Tegelikult ei ole see Amazon, mis raamaruäriga juhtus, „
meeldib talle öelda autoritele ja ajakirjanikele, „vaid tulevik oli see, mis
raamatuäriga juhtus.““
Lk 18 JB „“Me oleme ehedalt kliendikesksed, vaatame alati
tulevikku ja meile päriselt ka meeldib leiutada. Enamik ettevõtteid nii ei tee.
Nad keskenduvad kliendi asemel konkurendile ning tegeleda sellega, mis teenib
neile dividende juba kahe või kolme aasta pärast, ning kui seda ei juhtu, siis
liiguvad edasi.“
No comments:
Post a Comment