Saturday, May 13, 2017

Uus riik, Raudteeriik


Kooliajal õppisime igasuguseid  tarkusi, millest mäletame vaid vähest. No mõni põhiasi vast on meeles nagu geomeetria põhitõde, et kaks paralleelset sirget ei lõiku kunagi. Ehhee, kogu meie matemaatiline maailm on ülesse ehitatud selle eukleidesliku geomeetria aksioomile. Paralleelsed sirged on … paralleelsed. Lõpuni. Täpselt nagu raudteerööpadki. Kuid vaadates raudteed tundub meile, et seal kuskil kauguses need siiski jooksevad kokku. Lobatševski arendas sellest nähtusest välja oma geomeetria – paralleelsed sirged ristuvad kuskil-kunagi kindlasti. Jälle õige teooria, kuid raudteed niimoodi ju ei ehitata,  et tee kokku jookseks. Seepärast olenemata erinevatest teooriatest on meie esimeseks valikuks raudtee ehitamisel see, et paralleelsed sirged ei ristuks ja majanduses see, et kulud ja tulud oleksid tasakaalus, muidu jookseb majandus kokku. Majanduse kokkujooksmist hoomasime viimase finantskriisi ajal, mil väärtpaberid olid täis pikitud mõistmatuid tuletisinstumentide tuletisi. Tulemuseks oligi katastroof. Seepärast on mõistlik nii teeehituses, kui majanduses järgida kehtivaid põhitõdesid. Ei maksa ennast petta „sotsiaalmajandusliku“ kasuga, mis eksisteerib vaid paberil. Pärismaailmas, kus kehtib paralleelsete sirgete aktsioom, küsivad pangad raha tagasi pärisrahas, ei ole ju niimoodi, et suurema osa maksad tagasi „sotsiaalmajandusliku kasuga“. See on eksitav

Kaks monorelssi?

Just praegu pannakse Pilvepiiril paika mitmed pika vinnaga arengurööpaid. Tänavuse kevade kaks tähtsamat juhtrelssi, mis mõjutavad meie käekäiku aastakümneteks, on Dr Riigi uus eelarvepoliitika kõigi oma maksukobarpommitamiste  ja eelarvedefitsiidiga (RES) ja Rail Baltica (RB) ehitusotsus.  Arengurööbastega on sama lugu, kui päris rööbastega, need peavad minema ühes suunas ja olema ühendatud liipritega ehk arenguideed peavad olema seotud tööjõu ja rahaliste ressurssidega. Kui meie arengurööpad ei suundu ühe eesmärgi poole või neis pole sidusust, siis vajub kogu konstruktsioon laiali. Kahjuks on meil kujunenud välja tendents vaadelda igat rööbast, liiprit, naela  iseseisva „projektina“. Süsteemitult. Iga otsus eraldiseisvalt võib olla õige, kuid süsteemina annavad kokku … katastroofi. Ega see süsteemsuse mõistmine kerge polegi kui pole süsteemse mõtlemise harjumust. Isegi riigi enese arengu põhialused ehk riigireformi pole suudetud paika pana. Nii püüamegi ühel rööpal sõita tulevikku, teisel … utoopiasse. Mnjah, võib-olla on tegemist hoopis monorelsiga. Kahe monorelsiga? Ei tea.

Mis võib minna viltu e. otsused kaks ühes

Arenguga on ikka nii, et äris võetakse arvesse pigem positiivseid aspekte (kes siis hakkab vedama projekti, millesse ta ei usu) ja poliitikas võetakse arvesse pigem lühiajalisi eesmärke (kes siis ikka järgmistel valimistel kaotajaks tahab jääda).  Nende kahe arengu koosmõju, pikaajaline üleelusuurune positivism ja poliitiline hetkehuvi võivadki koosmõjus keeta kokku tõeliselt vastiku mürgikarika. Te ei usu? Hiljutisest Dr Riigi  kinnitatud 135 milj EUR  taristuinvesteeringute programmist sai 8 milj EUR Haapsalu raudtee Riisipere-Turba lõik (I etapp). Samas, varem  prioriteetide seas olnud Lelle-Pärnu raudtee jäi ilma finantseeringuta. See ongi ere näide konfliktist lühiajalise poliithuvide ja pikaajaliste mõistlike majandusotsuste vahel. Mida me sellise „investeeringuga“ saame? Esiteks ei saa me Haapsalu raudteed, kui mitte Turbat Haapsaluks ümber ei nimetata ja me jääme ilma ka Pärnu raudteest, sest selle tehniline olukord nõuab lähiaastatel (ikka väga lähi) selle sulgemist. No ja ega järgneva aasta jalamehekiirusel liikuva rongiga ka reisijate südameid võida. Nii, et üks lühiajaline poliithuvi võib olla otsus kaks ühes, mille tulemusena saadi kaks … „ei midagit“. Muljetavaldav. Igatahes punktivõit Haapsalu rahvale. Nende seisukohast on kõik selge, nemad peavadki võitlema raudtee eest (samuti nagu Pärnu lennujaama eest) ja kasvõi kosmosesüstikute eest, sest keegi ei taha võitluseta välja surra. Nende juhid ongi selleks valitud/palgatud, et anda enesest 110% piirkonna arenguks, kuid … Kas kõigi vahenditega? Seda peabki Dr Riik kaaluma, mis on kogu ühiskonnale kontimööda. Ehitamine ehitamiseks, 8 milj EUR, mis üksikisikule on suur summa, on üldpildis sama naeruväärne summa nagu RB-gi sisseastumismaks (268 milj EUR on sama suurusjärk, mida „leiti“ lisaks tervishoiusektorisse, KOV-de lisafinantseerimiseks ja üürikorterite ning halliremondiks), kuid põhikulud tekkivad liinide opereerimisel. Kas Dr Riigil on selleks raha?
Arvate, et Dr Riigil on alati raha? Võtab eelarvest? Dr Riigil on raha täpselt nii palju, kui ta seda meilt võtab. Just võtab, mitte ei saa. Viimase aja Dr Riigi erimenüü „maksutõusupommitamisekobarlõunad“, on muutunud erandist reegliks. Reegliks on muutunud nii ootamatud maksutõusud, kui ka valikuvõimaluste (kobarate) ahendamine. Kahju. No ütleme, et on halva tooniga ega vasta demokraatliku ühiskonna reeglitele. On JOKK, kuid pole ilus.

Maksukaev ja maksuauk

Kuid see, et me „poliitinvesteeringust“ ei saa ei kasu Pärnu liin, ei Haapsalu liin, ei tähenda, et selle eest raha ei makstaks. Meie raha. Kui sellelaadseid otsuseid tehakse küllalt palju, siis on vaja … makse tõsta. Jälle. Nüüd jõuame majandusfilosoofiliselt kõige tähtsama küsimuseni. Kui me kujutame maksude maksmise võimet ühiskonnas kui salvkaevu, siis koguneb sinna ajapikku vett. Headel aegadel, veetase võib tõusta lausa viimase rõnga servani. Kui seda mõistlikult kasutada, jagub vett (mõõdukalt) ka põuaajaks ehk kriisiks. Kui me veekogumise ajal kulutame vett mõtlematult, ehitame purskkaevude ja tuledega basseine, saab kaev tühjaks juba enne põuda. Siis …. Siin ongi küsimus maksude tõstmise, nende juurdeleiutamise ja Dr Riigi lubaduste tagasivõtmise ajastuses. Kui me praegu pommitame kobaratega, kas me mitte ei pumpame „heal ajal“ maksukaevu tühjaks. Sellisel juhul polegi meil põuaajal/kriisis midagi võtta, saame maksukaevust maksuaugu. Möödunud põuaajal oli meil võimalik tõsta käibemaksu, panna pensioni II sammas kunstlikusse koomasse, jätta ära hambaravi toetus jne. See oli võimalik, sest kaevu oli kogunenud vett, meie reiting rahakaevude ehk pankade juures kõrge. Järgmisel põuaajal, tühja kaevuga … läheks kitsaks. Pole enam millelegi tõsta. Dr Riigi isepäine koordineerimatu, hetke poliitkasuline kiirmaksutõstmine viib tal varsti rööpad kokku, kuid ega meil sellest kergem ole. Meie maksame niikuinii.

 Kaksikvennad RES ja RB

Teile tuduvad RES ja RB  on  erinevad asjad? Ei arvanud ära. Need on ühe pere lapsed, peaaegu kaksikvennad. Mõlemad ju Dr Riigi „omad“, mõjutades jõuliselt meie jätkusuutlikkust. RES on ainuke Dr Riigi pikemavaateline majandusstrateegia, mis peaks olema meie majanduse suunamise juhtrelsiks. Samas kasutatakse seda mitte kui tulevikumootorit vaid kui „rahaleidmise“ pumpa, nagu monorelssi. Hullem veel, heldekäeline jagamismaania ja sellest tuleneva lühinägelik eelarvepuudujäägi tekitamine, vähendab valikuvõimalusi strateegiaid kohandada. Monorelss igasse suunda?  Vanaema Mariet tsiteerides: „Laenuleib ja laastutuli ei kesta kaua“. Siinmail on ikka püütud varusid soetada, kindlustada end ja peret, seepärast tundubki varude hävitamine kõhedust tekitav. Võõrastav. Kulutamise eelisarendamine muutub eriti ärevust tekitavaks, kui me paneme selle ühte süsteemi RB ehitamisega. Mõtlete, milles küsimus, saame ju „peaaegu tasuta“, peame maksma vaid sisseastumistasu? Nii lihtne see pole, eriti kui RES ei maanda RB riske. RB-st on kirjutatud igasuguseid hirmulugusid. RB on mõnele usuküsimus, teistele usaldusküsimus. Nii ka meie, seda mida veel pole, sellesse kas pimesi usutakse või kogemuslikult usaldatakse. Eks aeg annab arutust, kas meie usk on olnud õige või vildakas, arvutused … Arvutused? Arvutused tehakse vastavalt vajadusele. Igat arvestust võib esitleda erinevalt. Vajadusepõhiselt. Kui arvutad kartulisaaki, siis võib võtta arvesse vaid söögikartulid ja te kogute 100% söögikartuleid, kuid kui võtta arvesse ka sööda ja seemnekartul siis saate saagiks 300%, kui aga arvutate juurde ka naabri peedipõllu ja üleaedse porgandid, siis lausa 500%, aga kui lisate arvutustesse lähimetsa kütteväärtuse siis… Saite aru. Nii neid arvutusi tehakse ja seepärast peab alati väga tähelepanelikult lugema, mille kohta arvutus käib. Majanduslik mõistlikkus ja sotsiaalne õhumüük tuleb ikka lahus hoida. Endal kergem aru saada. Piinlikkust ka vähem.
Otsused tehtud, rong läinud

Igatahes on Dr Riik  oma otsuse teinud – kiire raudtee Poola piirile (sic!)  tuleb. Suur otsus. RES-i vaadates tundub, et Dr Riik isegi veel ei adu, kui suure otsuse ta teinud on. See pole vaid allkiri paberil, see on järelmid, nüüd peame me selle otsuse järelmitega elama õppima. Peame oma arengute planeerimisel lähtuma sellest, et Dr Riik on just sellise arengusuuna võtnud. Enamgi veel, ka Dr Riik ise peab majanduse arendamisel lähtuma tehtud otsustest. Need kaks arengumõjutajat RES ja RB peaksid üksteist täiendama, toetama, muidu … jooksevad rööpad kokku. Areng ka. Dr Riik tegi valiku, nagu keskaegne väepealik strateegia ja logistika vahel: „Lõpptulemusena anti logistikale taas eesõigus strateegia ees.“ (M v Creveld „Sõda ja logistika“ Eesti Entsoklüpeeediakirjastuse AS 2008 Lk 12). Nüüd on logistika muutunud meie strateegiaks.

Uue riigi, Raudteeriigi, sünd

RB Tallinna presentatsiooni võlu polnud mitte selles, et ühendkoor esines ladusalt etteantud tekstiraamatu piires, vaid see, et rõhutati üha üle - RB ei ole Eesti projekt, Läti projekt, Leedu projekt, see on üks ühine projekt. Just. Me oleme seni arutlenud ja vaielnud seisukohalt, et tegemist on „meie projektiga“, kuid päris nii see pole, kolm Dr Riigi konsiilium on moodustanud ühise ettevõtja nimega RB. Kolm riiki on loonud ühsikehandi – Raudteeriigi RB. See riik toimib oma loogika järgi ja selle tegevus hakkab mõjutama (juba mõjutades) kõigi kolme riigi poliitilisi ja majanduslikke valikuid. Strateegiaid.  Uue Raudteeriigi pealinn asub Riias, sinna ka paremad tööd ja rahad koonduvad. Loogiline. Teistele jääb … „labidamehe“ töö. Kasud? Lätlased saavad oma kasu kätte projektipealinnana, leedukad läbi kolme riigi kaubavoo ja Vilniuse haru, meie … Meie valisime allaheitliku meele, kiiruse ja odavuse. Vaatasime kitsalt projekti maksumust ja … jätsime kasutamata unikaalse võimaluse ühildada see regionaalpoliitiliste eesmärkidega, teha RB-st meie regionaalpoliitilise aegruumi masin. Kahju.
Tallina presentatsiooniüritus näitas, et RB juhtgrupp on teinud tihedat tööd projekti elluviimise alustamiseks.  On normaalne, et iga ettevõtja püüab omanike ja rahastajate ees oma projekti võimalikult ahvatlevana paista. Muidugi on ka loomulik , et laenukomiteed need arvutused tingukammiga üle käivad ja liigse optimismi välja kahivad. RB puhul on asjalood veidi erinevad. Tegemist pole algselt majandusliku, vaid poliitilise otsusega, mis tekitab eksliku mulje, et projekt ei peagi olema majanduslikult tasuv. Kuid nii see pole, kui ehitamine on poliitiline ja abiga, siis süsteemi ülalpidamine ja sellel opereerimine peab olema kasumlik. RB meeskond on väga püüdlikult püüdnud projekti tasuvust tõestada, kuid üleelusuuruse „sotsiaalmajanduslikku“ kasumi muinasjutuga projekti usutavuselt „vindi üle keeranud“. See pole usutav. Muidugi oleks tore, kui meil oleks selline kiire rahamasin, millesse paned 5 tugrikut sisse ja saad 16 tugrikut tagasi. Kellele ei meeldiks, kuid päriselus selliseid asju ei juhtu. Nii et jääme realistideks st. võtkem RB arvutused teadmiseks, kuid neil ei pruugi olla midagi ühist reaalusega. RB on ju vaid rauast tee, küll tulede ja viledega, kuid siiski vaid rauast tee. Sellele peavad elu andma operaatorid, kes sellel raudteel midagi teevad. Kui teevad. Ärgem unustagem, et RB pole midagi unikaalset, see on vaid üks paljudest omavahel konkureerivatest transpordikoridoridest. RB võimalused seda koridori ahvatlevaks muuta on üpris piiratud, mis tähendab, et reaalsuse peame ise looma. Valmistuma tagajärgedeks ja … võimalusteks

  RES vs RIP   
              
Valmistumine tähendab seda, et Dr Riik tegutseb veidi pikema vaatega. Praegu on Dr Riigi kõige pikem vaade RES. Kas  nüüdne RES  kuidagi valmistab ette „RB ehituse järgset elu“? Nagu tõdeb SEB-i analüüs: „Enamik lisainvesteeringutest lähevad teedeehitusele, riiklike üürimajade rajamisele jms, mis soosib ennekõike ehitussektorit. Eksportiva tööstuse konkurentsivõime seoses kitsaste oludega tööturul pigem halveneb.“ Vaat selline ettevalmistus.  Niisiis jälegi ehitussektor. Veel rohkem ehitussektorit? Veel rohkem ehitajaid? Meil on praegugi headest ehitusspetsialistidest puudus, kuskohalt me võtame siis tuhandeid lisanduvaid töökäsi. Siinkohal juhtubki piinlik lugu, et rööpad ei ole enam paralleelsed vaid jooksevad kokku. Muidugi võib ennast lohutada Lobatševski geomeetriaga, kuid … Mis sest teooriast kasu, kui rööpad reaalsuses kokku jooksevad. Eriti raudteel. Kas tõesti tahab Dr Riik korraldada suuremõõtmelist matemaatilist eksperimenti?  Kuid põnevam on muidugi küsimus, mida me teeme pärast projekti lõppu ülejäävate ehitajatega. Mingu Soome? Jäägugi sinna? Veider viis majandust arendada ja käänulist rahvastikurada rohtumatuna hoida. Kuid oleks võinud ju „haridusliku rahvuskaardi“ käivitada ja hoopis teistsuguse tuleviku luua. Jälle üks kergema vastupanu minemise juhtum.  Kui RES ei suuda meie majanduskasvu ega elatustaset tõusule õhutada, siis on see pigem RIP. Kahju
Üledoos?

Me võime ju poliittehnoloogilisi arengurööpaid maha panna, kuid kui kvalifitseeritud tööjõud, neid koos ei hoia, siis laguneb kõik laiali. Just samuti nagu „tuletistuletistuletisvõlakirjad“.  Me räägime juba paarkümmend aastat sellest, et vajame tarkasid töökohti, intelligentset tööd, pääsu tootmis/toitumisahela järgmisele tasandile. See mantra on olnud kõigi strateegiate kohustuslik jutupunkt, kuid tegelikkuses panustame … „labidameestesse“. Vaadake, tore on, et RB projekt annab mõneks ajaks tööd tuhandetele labida- ja kopameestele. Paarile kupjale ka. Metsaraadajatele samuti. Kuid mida me teeme 2026 aastal tuhandete töötute „labidameestega“? Ehitaja kutse on aus ja lugupeetud amet, kuid siingi tuleb piiri pidada, kui arvestada, et ka RES on suuresti ehitusprojekt. RB, kui ajutise projekti vajaduste rahuldamisega võib  meie tööjõuturg vildakaks kasvanud. Projekti juhid küll väidavad, et luuakse suur hulk uusi töökohti ehitus- ja projekteerimisvaldkonnas, projektijuhtimise kaudu koonduvad RB-sse parimad kogemused, teadmised ja oskused teistest suurtest piiriülestest projektidest. See on suurepärane, kuid tuletame meelde, Raudteeriigi RB pealinn asub Riias, sinna ka kogu see mant settib. Elementaarne. Palju õnne naabritele. Jälle kord.
 Suur projekt väikeses riigis tekitab alati anomaaliaid turgudel, ka tööturul. Just siin on  Dr Riik ülesanne sünkroniseerida turge, tegutseda tunduvalt pikema vaatega. Süsteemselt. Mitte üledoseerida. Praegu on Dr Riigi kõige pikem vaade RES. Kuid see on tegelikult lühivaade, me peaksime praegu, et mitte öelda juba eile, muret tundma selle üle mis hakkab toimuma siis kui RB saab valmis. Kas  nüüdne RES  kuidagi sünkroniseerub „RB ehituse järgset“ eluga? Nagu tõdeb SEB-i analüüs: „Enamik lisainvesteeringutest lähevad teedeehitusele, riiklike üürimajade rajamisele jms, mis soosib ennekõike ehitussektorit. Eksportiva tööstuse konkurentsivõime seoses kitsaste oludega tööturul pigem halveneb.“ Niisiis jälegi ehitussektor. Veel rohkem ehitussektorit? Kummastav. Aga eksportiva tööstuse konkurentsivõime?

Ekspordivõime arendamisest… Lätis
Meie ainukeseks kasvuvõimaluseks on eksporttööstuse arendamine. Paljudel puhkudel on eksporttoodete otsene toetamine keeruline või lausa keelatud, kuid keskkonna loomine eksporttoodangu tootmiseks igati normaalne. Kas Dr Riik arendab midagi selles suunas? Jah, arendab ekspordivõimet … Lätis. Arendame nii edukalt , et nad ei pea isegi midagi välja vedama, me teeme selle ise ära. Ei usu? Seoses meie aktsiisipoliitikaga oleme suunanud ju omad inimesed naabrite riigikassat täitma. Magusamaksuga lisame oma panust naabri kaukasse veelgi. Tundub, et oleme Läti heasse käekäiku niivõrd kiindunud, et isegi oma investeeringud loovutame sinna. Näiteks miljardiinvesteering puidurafineerimistehasesse, mille planeerimisekski Dr Riigil, piinlikust valmistaval moel, isegi vahendeid ei jätku. Tahet ka mitte, mis tähendab, et naabrid saavad kingituseks nii investeeringu, töökohad, majanduskasvu kui ka ekspordivõime. Ehhee, rohkelt kaupa RB-l vedamiseks ka. Kuid majanduskasvuks on meil vaja just ekspordivõimet, meie ei suuda kasvada sisetarbimisel nagu suured riigid.  Teateid tegelikkusest: „Ootus, et Eesti jõuab elatustasemelt järele Euroopa riikidele, saab täituda vaid siis, kui meie majanduskasv on Euroopa riikide esimeste hulgas. Viimasel kahel aastal on Eesti majanduskasv olnud Euroopas vastavalt 23. ja 20. kohal ja sellise tempo jätkumisel ei saavuta me loodetud elatustaset mitte kunagi". (ÄL  27.04.17  „SEB juht kirjutas, et  praeguse majanduskasvuga ei saavuta me loodetud elatustaset mitte kunagi“).   Milline on Dr Riigi plaan majanduskasvuks? Kulutada reserve? Võtta tarbimislaenu? Ei tundu mõistlik. Eesti Panga hinnangul ei ole Dr Riigil  mõistlik meie praeguses olukorras riigieelarve struktuurse puudujäägi arvelt nõudlust stimuleerida. EP arvates on probleemiks  just sobiva tööjõu vähesus, mille tõttu on täitmata töökohtade arv viimastel aastatel püsivalt suurenenud. Nagu hoomate jälle tööjõu probleem, jätkuv probleem. Tööjõupuu­duse pärssiv mõju majanduskasvule on muutumas üha märgatavamaks. Ehk, kui on tööjõu puudus, siis konkurents tööturul kallutab tööjõu kas labidamehe või itimehe poole. Meie RES on valinud labidamehe, võlgades labidamehe,  strateegia.
Pilk väljastpoolt
Inimeste vähesuse ja nendegi väheste lahkumise probleem on kõigil piirkonna riikidel. Leedu Eurosaadik  A. Gouga  arvates selleks et inimesi koju tagasi kustuda, on vaja läbipaistvamat riigivalitsemist, rohkem ambitsiooni, paremat haridussüsteemi ja infrastruktuuri ning ka oluliselt kiiremat majanduskasvu. Tema arvates peaks Leedu  majanduskasv olema juhtriikide omast vähemalt 3% kiirem. «Kui me nii kiiresti kasvada ei suuda, surevad meie riigid lihtsalt välja, sest inimesed kolivad rikkamatesse riikidesse. Ja neil on selleks õigus. Et seda vältida, peame olema ambitsioonikamad“ (PM 29.04.17)
Hiljuti esines Ettevõtluskõrgkooli Mainor mainekal ettevõtluskonverentsil USA George Masoni ülikooli prof. G. Jonesi. Tema sõnul jõuab Eesti praeguse majandusmudeli ja arengutempoga Rootsi näitajatele järgi 75-100 aasta pärast. Millised on teised võimalused? Hüppeliseks eduks peaks  Eesti  Rootsile järele jõudmiseks küttima USA tippülikoolide lõpetajaid, st sisse ostma ajusid.. Edasi, tõeliseks arenguhüppeks peab riik saama kõrge kasumlikkusega rahvusvaheliste ettevõte koduks. „Kui Eesti ei alusta ajude kiire sisseostmisega, siis tuleb leppida mugava keskpärasusega, kus kõik on ühtlaselt võrdlemisi vaesed“ (ÄL 27.04.17). Seega kas kiire ja valus areng või mugav vaesus, mõlemat korraga ei saa. Professor möönab ka et selline kiire areng toob kaasa ühiskonna USA laadse kihistumise. Nii, et …
Dr Riigi joogisoovitus: viska viina viltulõug!

Dr Riik on muutunud mugavaks, rahakoguvaks rantjeeks. Meil, kes me oleme olnud tõeliselt hulljulged  kaskadöörid enam millegipärast julgust arenguhüpeteks ei ole. Meil püütakse arengupuudulikkust asendada … laenudega. Juba kostub hääli, et ega sest midagi hullu ole kui eelarve miinusesse läheb. Läheb vaid natukene. Vaid mõnisada miljonit. Esimest korda. Stopp! Kas see jutt ei tundu teile kummaliselt tuttav? See on  jommis napsivendade lalin, kes püüavad lapsele esimest pitsikest pakkuda. Et, ei see üks naps mehepojale midagi tee. Vale puha! Kõik algab esimesest pitsist, esimesest „marist“, esimesest ideevaesest laenust. Esimene pits võib olla vastik, kuid pärast hakkab meeldime, siis … Nii neid sõltlasi kasvatataksegi. Sama ka „natukene“ laenu võtmisega.  „Tööandja, kes himustab helde inimese mainet, võtab tegelikult firmast liiga palju raha välja ja seab sellega ohtu oma alluvate töökohad ja elatusallikad. „See muudab ta vähehaaval oma alamate silmis vihatuks, kui ta on vaesunud, ei pea temast enam keegi lugu.” Sellise hoiatuse edastab Machiavelli priiskavale tööandjale. Paraku on see hoiatus vastuolus inimloomusega, sest viimase lahutamatu osa on soov olla armastatud ja selle eesmärgi saavutamise nimel on inimesed mõnikord valmis riskima kõigega.” (McAlister „Uus Machiavelli” Fontes 2001 lk 125)


Suurprojekti alustamistasu

Kui me mõtleme korraks Dr Riigi eelarvepoliitikale, kiirelt raha kõikvõimalike maksudega kokku koguda ja see „investeerimise“ sildi all laiali jagada, siis suure tõenäosusega pärsib just see strateegilisi investeeringuid. Ei tekki majanduse mitmekesisust, põhiliseks investeeringuks jäävadki  RB laadsed ettevõtmised, mis on poliitilised, sotsiaalsed ja doteeritud, kuid mille majanduslik iseseisev suutlikkus on kaheldav. Kui Dr Riik on meie reservid tarbimisele raisanud, siis oleme küll väga nahksel jääl. Eriti just doteeritavate projektide osas. Kui RB finantseerimisega midagi juhtub, aga suurte projektidega juhtub alati, siis oleme hädas. Meil pole jätkusuutlikkust RB lisafinantseeringuks. Vaadake, ükski suurprojekt pole valmis saanud planeeritud ajaga ega rahastusega. Nii Suessi, kui Panama kanal ja Eurotunnel neelas mõõtmatult rohkem aega ja raha (ka pankrotte) kui üldse ette kujutada suudeti. Soome tuumajaama uus plokk ja Šveitsi viimane mägitunnel nõudsid samuti hoomatavalt rohkem raha ja aega. Selline ongi suurprojektide loogika. Kui alguses kohe teataks palju see (tegelikult) maksab, siis … neid projekte ei alustatakski. Liiga hirmutavad. Suurprojektide „tasuvusuuringud“ ongi lihtsalt projekti alustamistasu. Harilikult lähevad projektid maksma 2x rohkem ja võtavad 3x rohkem aega ( või vastupidi) võrreldes algse projektiga. Mida tähendaks meie jaoks see , kui projekt läheks näiteks 2x kallimaks? Mõtlete, lihtne ju, maksame praegu 268 milj EUR, seda duubeldades maksame sutsu üle poole miljardi. Kah mul asi, tuleme toime, kuid … Kuid me oleme unustanud, et ilma EL kaasfinantseerimiseta oleks meie osamaks projektis  1, 346 miljr EUR.  EL ei ole lubanud, et ta maksab kinni meie rehkendusvead ja kõik kulud aegade lõpuni, ehk kui RB ehitus läheb 2x kallimaks siis meie osamakse kisub 1,6 miljr EUR kanti. See on … Väljakannatamatu? Just.  See on ruineeriv. Nii, et ennast sellise projekti käivitamisel reservidest lagedaks teha on pehmelt öeldes mõtlematu. Kui me nüüd (veel heal ajal)  võtame lisaks laenu „sotsiaalmajanduslikuks“ arenguks, mis on järjekordne raha raiskamise õigustamine teiste sõnadega, siis vajadusel nagu RB jätkufinantseerimine, oleks meie riigireiting juba rämpsvõlakirja tasemel. Siis saame laenu teistmoodi, hoopis teistmoodi -  „Teiste sõnadega võisid niisugused kahtlased laenajad nagu Serbia (sama kehtis ka teiste Balkani riikide ja Osmanite impeeriumi kohta) saada mõistlikel tingimustel laenu üksnes siis, kui nõustusid tegema järelandmisi ja leppisid teatud rahandusliku kontrolliga, mis tähendas suveräänse riigi funktsioonide osalist hüpoteekimist.” (C.Clark „Uneskõndijad” Varrak, 2015. Lk 49). Millist funktsiooni oled valmis hüpoteekima Dr Riik?
Muide ärgem kogu selle laenumaanikumi, sotsiaaleufooria ja „kasumliku“ virr-varri juures unustagem kõige tähtsamat küsimust, milline saab olema projekti rahastamisskeem. Te pole sellele mõelnud? Sama moodi nagu sellele, mida teha tuhandete töötute labidameestega? Aga oleks aeg? „Rahastamisskeem“ võib meile mütsi täiesti silmile tõmmata. Peame olema väga tähelepanelikud, et meile Buratinot Lollidemaal ei tehtaks. See oleks küll piinlik.

Elust pärast …

Igal edukal ettevõtjal on alati ka plaan B. Kui midagi juhtub, siis … Kas Dr Riigil on plaan B? Pole kuulnud. Või  ehk plaan elu korraldusest peale RB ehituse lõppu? Korraldub ise nagu Browni liikumine?  RB ehitus (paberil) ja rahapidu saab u. 8 a. pärast läbi. Milliseks kujuneb argielu Eestis selle järel? Või milliseks see kujuneb oludes mil projekt läheb 2x kallimaks ja valmib alles 2036 aastaks? Ei tea. Mõned unistavad, mõned usaldavad ja mõned usuvad, aga plaani pole. Isegi visiooni pole. Kehvasti. Väga kehvasti. Isegi kui RB osutub küürakaks, siis tuleb õppida sellega elama. No vähemalt korralik rätsep tuleb leida, kes sellele meeldiva kuju annab. Selleks rätsepaks saab olla vaid pikaajaline kava – vähemalt 3xRES.
 Vaadake, RB on nagu konstruktorijuppe ümbritsev karp, ei midagi enamat. Nüüd oleneb meie nutikusest, kas sellest saab riikide pealinnu ühendav, aegruumi lõhkuv sünergiline süsteem või lihtsalt karbitäis (maastikutäis) segavat, kulukat  kola. RB taibukas ärakasutamine, selle ümber ja sisse koostöös ettevõtjate ja klientidega uute turgude ja teenuste loomine on meie väljakutse. Just aktiivne, sihipärane koostöö, mitte ootamine a´la ehk keegi tuleb meile sõitma. Ei tule. Just taibukust ja oma ressursside nutikat kasutamist on meil vaja. Reservide olemasolu ja RES põhifookuse kinnitamine haridusele, arendusele ja tervishoiule looks hea baasi majanduskasvuks, edasiseks eduks.  RES hajutamine tarbimishüvedele ja riigikassa miinusesse laskmine on uutes oludes küll kurjast. Igatahes pole see nutikas.
RB Tallinna presentatsioon näitas, et me oleme sündmuste arengus maha jäänud, eirame juba tehtud otsuseid. Praegu jätkata arutelu selle üle, kas trass peaks kulgema Tartu või Pärnu kaudu, Peterburgi või Helsingisse on mõttetu, otsus on tehtud. Ehhee, rong on läinud. Samuti on mõttetu küsida seda küsimust RB mansalt, nemad on palgatud ehitama trassi Tallinn-Pärnu-Poola piir. Punkt. Me raiskame selle lõputu soigumisega vaid oma energiat. Mäng on muutunud. Me tahtsime malet mängida, kuid mäng mida Dr Riik meile pakub on kotisjooks. Tuleb joosta. Kotis. Teistest kiiremini.  Nii nagu ikka, kes esimesena tulevikku jõuab, see määrab mängureeglid. Kui mõistame seda enne teisi, oleme eelisseisus.

Järgijäänud aastakestega peame leidma-varastama-laenama-meelitama Tallinnasse, tänasesse tupikjaama, kokku sellise hulga kaupu, teenuseid, looma uusi tooteturge ja intelligentseid töökohti, mis võimaldavad uut riiki, Raudteeriiki, ülal pidada. „Sul tuleb oma fookus ajada nii kitsaks, et sellel, mida sa kohe looma hakkad, poleks sel hetkel turgu olemaski. See annab sulle hiilgava võimaluse luua täiesti uus valdkond.  Sa saad keskenduda valdkonna  laiendamisele, mitte lihtsalt oma tootemargi eristamisele teiste omadest. Et muutuda tõsiseltvõetavaks, peab su olemasolu õigustus olema midagi enamat kui su tootemark. See, et sa püüad kirglikult laiendada tuliuut valdkonda, muudab su automaatselt tõsiseltvõetavaks ja kaalukamaks „ (J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016 lk 26). Vaat niimoodi.
Soomlased koostasid kümmekond aastat tagasi pikaajalise transpordiprogrammi – Transpordirevolutsioon. Muljetavaldav dokument omas ajas, mis peatähtis rõhk oli sellel, kuidas vähemaga saaks rohkem. Eks Soomel samad hädad mis meilgi, rahvas vananeb, kolib linnadesse ja suured maapiirkonnad jäävad hõredaks. Seoses vanaemisega jääb hõredamaks ka riigieelarve, mis tähendab, et avalikku raha ei ole enam piisavalt priisata. Programm keskeduski sellele, mida teha teistmoodi, kuidas luua uusi teenuseid ja turge. Muide Soome on suutnud olla edukas just seetõttu, et nii Dr Riik, kui ettevõtjad, teadlased, kliendid teevad tihedat koostööd arenguteede väljaraalimiseks. Koostöös. Võiksime proovida, siis ei jookseks meil rööpad, suusad ega areng kokku.


 Targutusi:

M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009


Lk 32 „Suurtel panustel on ka vähem märgatavaid puudusi:
Enamikul juhtudel hakkab suur projekt ühel hetkel elama oma elu. Mitte keegi ei taha võtta enda peale otsust kirjutada kuludesse senikulutatud raha, mistõttu muutub projekt elavaks surnuks ja neelab ressursse veel aastaid pärast kasutuks või soovimatuks muutumist”
„Kummalisel kombel pole suure projekti investeerimiskriteeriumid sama ranged kui väikese projekti omad. Suur ülemus ei pea oma suuri otsuseid õigustama. Samuti pole suur otsus nii selgelt piiritletud kui väike, sest selle juures on lihtsalt rohkem, mida piiritleda.”

Lk 53 „Konkureerimise juures on üks probleem. Te leiate enda kaklemas ühe ja sama ruumi pärast. Ühel ja samal territooriumil. Nagu koerad ühe kondi pärast. Miks mitte leida endale oma nišš? Kuskil, kuhu konkurendi huvi ei ulatu. Kuskil, kus saad teha head tööd inimeste jaoks, kes soovivad seda osta.”
„Tehes seda, mida nemad ei tee, lood oma idee kasvamiseks ruumi. (…) Mõtle välja – mida konkurendid teha ei taha, kuna see on nende jaoks igav, vähendab kasumit, on vastukarva või tundub lihtsalt tobe.”

A.    E. Vogt  „Fridtjof Nansen. Mees ja maailm.” Tänapäev, 2014

Lk 164 Põhjapooluse poole, Nansenist „ Jõuluõhtul pööras Johansen särgi pahupidi ja pani alumise kampsuni pealmiseks. Nansen tegi sedasama ja vahetas  lisaks aluspükse – pani jalga teised, mis ta oli soojas vees läbi loputanud. Ta pesi ka keha veerand tassi veega, äravõetud aluspükse nuustikuna kasutades.. „Tunnen end täiesti uue inimesena, „ kirjutas ta, „rõivad ei kleepu enam nii palju keha külge kui enne.””
Lk 174 „Ta oli küll oma eesmärgid arukalt ümber defineerinud; enam ei olnud varem püstitatud eesmärk vallutada põhjapoolus ja võita see Norrale. Eesmärk on saavutatud, kirjutas ta Otto Irmingerile, Taani Geograafia Seltsi presidendile. See oli nimelt  tungida läbi tundmatu polaarmere. Nansenil oli harukordne võime poolel teel oma ambitsioone korrigeerida ja alati võitjana välja tulla. „


No comments:

Post a Comment