Veetehas
kõrbe ja riigiamet metsa.
Majandusarengu
planeerimine on nagu tulistamine õhulahingus. Kui tahad märki tabada pead
teadma, kui palju sihtida sihtmärgi ette. Tulistades vastast just sinna, kus ta
on tulistamise momendil, panete kindlalt mööda. Tehes seda mida kõik teisedki,
oled arenguspiraalil lootusetult hiljaks jäänud ehk oleme mööda pannud. Oled
allatulistatud lendur
Kuhu
meie siis sihime? Kevad käes ja põllumehed valmistuvad sõnnikulaotamiseks.
Poliitinimestel muidugi sõnnikulaotuseks oskust ja jaksu napib, nemad, tubase
töö tegijatena, laotaksid hea meelega
riigiasutusi mööda maad laiali. No, kah töö, kuid kas sellest niipalju
tulu tõuseb, kui sõnnikulaotamisest on kahtlane. Kõigepealt, kuskohalt
pärinevad sellised loosunglikud arvud nagu 1000 väljasaadetavat ametnikku ja 25
asutust? Uitmõte? Või miks on vaja riigiameteid laiali laotada, kui kogu meie
tubli riigi arengulugu on olnud väikeriigile kohane optimeerimine ja tegevuste
tõhustamine. Kas nüüd oleme nii jõukaks saanud, et võime laristama asuda.
Kuskohalt kellel valutab? Teate? Ei tea? Läheme ravima midagi poliitravimiga,
aga diagnoosi pole. Ravime siis midagi,
millegagi, millekski? Muidugi jutujada Pilvepiiri projekti kohta me oleme
kuulnud, et: riigiametite, -asutuste,
-ettevõtete, -koolide (asutuste)
pagendamine pealinnast arendavat regionaalpoliitikat, loodushoidu ja rahvaste
sõprust, elavdavat majandustegevust, tõstvat julgeolekut ja rahva iivet. Vahva.
Kui elu oleks vaid nii lihtne et pagendad tuhat ametnikku ja kogu maa lööb
õitsele? Kuid elu on hulka komplitseeritum, iga ülalnimetatud eesmärk vajab
omaette diagnoosi ja ravi. Seega haigusi mida ravida tahetakse on mitu, kuid
vahendid niisama kesised nagu vaheriigi armees – briljantroheline ja aspiriin.
Tubane
töö
Ettepanek
riigiasutusi Mittepealinna asustada, on jällegi poliittahteliselt puhtaks
klopitud ja läikima löödud. Täpselt nii nagu on igikestev kevadine
sõnnikulaotus, on igikestev ka asutuste siirdamise mäng. Miks? Elementaarne. Valimised ju tulekul. Hea
teema asendustegevuseks, mida mitu aega lutsida annab. See „töö“ ei tolma, ei
haise ja paberi peal asutuste liigutamine on ka jõudumööda, ega see
metsaraadamine ole. Nagu vanaperemehelt
küsiti, mis on vahet metsaraadamisel ja teejoomisel, siis elutark taat oskas
kosta, et: „Vahet suurt pole, higistad nii või teisti, kuid teed juues on tolmu
vähem“. Vaat niimoodi, ka ametite küüditamine nende poolt, kes pole ühtegi
ametit/kooli/firmat pidanud ega kolinud on mõnus arutada - ei tolma ja mõnus
nagu tee joomine. Võtad teema üles nagu vanast võlast ja teed tükk aega
usinasti „eimidagi“. Esialgu tunduvad kõik need ideed ju kõlaliselt jumekad
olevat, kuid tegeliku elu ja riigi pidamise tehnoloogia mittetundmine,
teadmatus oma tegude tagajärgedest, annab tulemuseks … tulemusetuse ehk: „(…)
suuremgi oht seisneb selles, et üksikisikud ei tea, mida nad ei tea. Mis veelgi
hullem, nad ei tea isegi seda, et nad ei tea.“ („Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes
kirjastus 2001 lk 74). Mnjah,
teotahtelised mitteteadjad on tõsine oht.
Tõsieluseriaal
Krõlovi „Kvartett“ ainetel
Maailmas on
asju mis ei vanane, neid korratakse üha uuesti. Pilvepiir püüab jonnakalt
saavutada liidetavate järjekorra muutmisel erinevaid tulemusi. Ei ole siiani
õnnestunud, kuid inimkond on visa. Jätkab katsetamist. Legendaarne valmivirtuoos Krõlov kirjeldas
ilmekalt et, pillimeeste istumise koht ja nende „ümberistutamine“ ei tõsta
kogumi meisterlikkust. Kõigepealt peab pillimängu tundma.: „„Meil noodid olemas
ja pillid ka, kuid – kuidas istuda käib üle jõu.“
„Et muusik olla, vaja osata ja vaja kõrvu,
õrnemaid kui antud teile, „ Nii vastas Ööbik neile. „Kuid teie, istuge kas nii
või naa, teist mängumehi ikkagi ei saa.“.
See tõdemus
võiks olla juhtmõtteks „geniaalse idee“
riigiasutuste Mittetallinnasse asustamisel. Dr Riik oma ametite,
asutustega ongi nagu orkester, selle pillimehed peavad olema virtuoosid ja
nende lugu peab kokku kõlama. Kuidas küll orkestri kokkukõlale muusikute eri
tubadesse paigutamine kaasa aitab jääb küll sügavaks mõistatuseks. Hüüdlause: „Viigem ametiasutused Tallinnast välja“, oleks
nagu kõigi hädade lahendamise imerohi mõtteikalduse ajal – julgeolek lööb
õitsele, tööhõive, regionaalpoliitika, iive, loodushoid ja rahvaste sõprus ka.
No täpselt nagu Krõlovi valmis, et istume ümber, küll siis paremaks läheb.
Selliste nippidega on ennegi proovitud asjade käiku parandada, ka enamlased
lasid revolutsioonilistel madrustel impeeriumi rahandusministeeriumis laudu
ümber tõsta, et kogu proletaarset elukorraldust uut moodi teha. Ei tulnud
välja. Pidid väevõimuga endised/kogenud ametnikud tagasi tarima, et midagigi
päästa.
Vahelduvvool?
Kuid iseenesest on
õigustatud küsimus, kas kõik ametid peavad olema pealinnas? Ei pea, kuid need
pole seal juhuse tahtel vaid on sedasi loomuliku arengu tulemusena arenenud,
nagu jõgede voolusäng. Pilvepiiri tänase loogika järgi oleks parim
regionaalpoliitiline ravi viia Tallinna Sada Võrtus äärde. Ehhee, mis seal
vahet on, vesi ju mõlemas kohas? Tundub ju totter? Just, asutused ei „sattu“
mingisse koha, need arenevad vastavalt võimalustele.
Üldiselt
on niimoodi, et vett saab liigutada kahte moodi: esiteks, vesi voolab
loomulikku rada mööda mäest alla või teiseks, ämbriga edasi-tagasi joosta ja
vett ülesmäge vedada. Allamäge vett jooksutades on see positiivne erinevus, et
see ei maksa meile mitte midagi, vastupidi, kui väike generaator vahele panna,
võime isegi elektrit saada. Sama ka organsatsioonide asupaikadega, sinna kuhu
need on koondunud, ongi arengu ja valitsevate tingimuste seisukohalt nende
kõige tõhusamad paiknemiskohad. Need on praegustesse kohtadesse settinud tänu
majanduspoliitiliste voolusängide loomulikule toimele.
Ärgem
unustagem, et asutuste optimeerimine on olnud dr. Riigi järjekindel poliitika.
Kõigepealt ühendati maakondlikud asutused regionaalseteks keskusteks, siis viidi
põhifunktsioonid pealinna, jättes kohapeale vaid teeninduspunktid, siis liideti
ametkonnad omakorda kokku ja
teeninduspunktid … kaotati ära. See on olnud mitme kümnendi edukas taandumislahing,
mis läks küll raskelt, kuid võimaldas dr. Riigil säilitada oma põhilised
teenused ja kvaliteedi standardid. Ja nüüd … kui süsteemid, kontaktid, tavad on
sisse töötatud, personal värvatud, kallilt välja õpetatud ja lihvitud, seejärel
koondatud, vallandatud ja siis uuesti koolitatud teeme jälle „kannaka”. Kas
vool jões on jälle muutnud suunda? Vahelduvvool? Jões? Kuidas need asutused
kõik pealinna said? Kas ametnikud, sindrinahad, tahtsid magusat linnaelu limpsida
või Pilvepiirile lähemal olla? Ei ühti. Eks ikka ise tegime, et oleks odavam,
mastaabisääst ja puha. No teate küll, meie kõigi huvides! Nüüd plaanime
ämbritega kolistades vett jõgemööda üles kanda, et … see oma loomulikku rada
mööda alla voolaks. Heureka!
Vale
küsimus, vale vastus
Vaadake,
küsimus polegi selles, kus mingi asutus asub, vaid selles, milline on selle
asutuse mõttekus üldse ja kui see on mõttekas, siis milline on selle töö
tõhusus. Kuid me ei arutagi selle üle, kas asutused ja nende tegevus on tõhusad,
vaid püüame nende ümberasustamisega paigata hoopis teisi probleeme, millel on
hoopis teised põhjused ja ka lahendused. Probleem rahvastiku juurdekasvuga ja
paiknemise kontsentreerumisega on ju tõsine. Mitte vaid maakohad ei tühjene,
vaid ka kõik teised linnade elanikkond peale Tallinna ja Tartu on langustrendis.
Muidugi on regionaalküsimused tähtsad, ma ütleksin isegi ülitähtsad, kuid neid
probleeme ei lahendata sellisel banaalsel paikamise moel. Kas tõesti
rändametnik on Pilvepiiri geniaalsete ideede tippsaavutus? See kõik on mõttetu
järelreageerimine protsessidele, mis on ammu toimunud. „Ennetav tegevus aitab luua tasemel äri. Kui
suudad reageerida vaid tagantjärele, hakkab su äri alla käima. Ennetamine
võrdub eduga. Tagantjärele reageerimine on sama hea kui üheotsapilet
Mökulasse.“„Reageeriv käitumine tekitab sõltuvust. Inimestes tekitab sõltuvust
see, kui toimekad nad välja näevad. Reageeriv töötamine on nagu heroiin:
tekitab ohtliku sõltuvuse ja tapab.“ (J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak
2016 lk 193)
Kui
Pilvepiiril ollakse nii riigiusukesksed, et usume mingi asutuse kohalolu
viljastavasse mõjusse piirkonnas, siis miks me lubasime kunagi Dr Riigil
energia, posti jt riigi omanduses olevatel firmadel lahkuda maalt? Miks me
politsei, tolli, pääste, maksuametnikud uhke, piduliku marsi saatel keskustesse
viisime? Oleks ju tore olnud, kui igas külas oleks olnud postkontor? Või
kordnik? See oli ju teadlik valik. Aretustöö.
Ametnik
on ka inimene
Me
tahtsime kogu maad ja rahvast õnnelikuks teha. Muide ametnikud on ka rahvas. Inimesed
noh. Mitte ainult kaadrid, personal ja need teised ropud võõrkeelsed sõnad,
vaid inimesed, meie kaaskodanikud oma rõõmude/murede, laste, karjääri ja pangalaenudega. Tänased poliitinimesed
suhtuvad ametnikesse kui mingitesse statistilistesse ühikutesse, kellel pole
oma soov ega unistusi. Võtavad ametniku kui kaltsunuku ja saadavad … kuhu vaja.
Kas teile meeldiks selline hoolimatu käitumine teie suhtes? Vaikus? Teadagi –
vaikimine on kuld. Vähemalt on heameel,
et Sisekaitseakadeemia seisab „kui üks mees, ühe sõnaka naise taga“.
Kiiduväärt, et just see õppeasutus, millise lõpetanud hakkavad valvama meie
õiguskorra järgi on nii põhimõttekindlad. Julge sõna ja sirge seljaga. Naised
päästavad maailma! Niikuinii! Ülejäänud
ametid kasutavad veel mõistukeelt, lootuses, et see totrus neid ei taba, kuid …
Juba
vana Joss teadis öelda, et kaadrid otsustavad kõik. Ega meil teisti ole, kui
meid jääb vähemaks, siis on ka valik väiksem. Mitte meie tööandjatena ei vali
enam inimesi, vaid inimesed valivad tööandjaid. Elementaarne. Miks nad peaksid
valima „metsa saatmise riigiameti“? Ei valigi, me jääme oma inimestest,
ametnikest, ilma. Niisama lihtne see
ongi. Muide: „Hobust on
kõige lihtsam juhtida sinnapoole, kuhu hobune läheb,“ nagu öeldakse. Nii et
ainult siis, kui kohandate end kõigepealt hobuse suunaga, on võimalik aeglaselt
ja plaanipäraselt juhtida teda sinnapoole, kuhu teie tahtsite minna. Kui püüate
lihtsalt niisama hobust soovitud suunas tirida, siis kurnate ennast ära ja
ajate tõenäoliselt hobuse närvi“ (N.J. Goldstein, S. J. Martin, R. B. Cialdini
„Jah! Veenmisteaduse 50 saladust“ Elmatar 2008 lk 73)
Kultuuri
õhuliselt õhuke kiht
Pilvepiiri
„metsa saatmise projekti“ juures jäi mind häirima töö ja juhtimiskultuuri
kultuuritus. Usun kaljukindlalt, et Pilvepiir peab omandama kõige
elementaarsemad juhtimisvõtted, mitte kasutama absoluutmonarhistlikuid „mina
valitsen, mina käsin, mina saadan“ stiili. Töösuhted on muutumas, muutumas
kaasavamaks, usaldavamaks, initsiatiivikamaks. Kuhu selles valemis mahub lausa
orjanduslik „saatmine“? Hiljutisel Tööandjate Keskliidu korraldatud
aastakonverentsil „Tuulelohe lend“ astus huvitava etteastega üles austatav
kirjanik Viivi Luik, kes rääkis meile oma Soome sõbra vanema loo, mis käsitles
töö vabadust ehk vaid orjad peavad tegema tööd, vabad inimesed teevad seda tööd
mida tahavad. Teevad seda isegi siis kui see … Siinkohal jõuan ringiga oma Vanaema
Marie lugudeni, kes ütles et „Kui sulle mingi töö ei meeldi, siis mõtles see enese
jaoks huvitavaks“. Oh neid vanaemasid küll, nad on läbi aegade olnud teadmiste
varamud. Vanaemad päästavad maailma. Seega, saata, saab orja, kuid meie
ametnikud ei ole orjad, nad on samasugused vabad inimesed vabal maal nagu me
kõik. Kui nüüd Dr Riik ei suuda nende jaoks pagendust mõtestada millekski
ülevaks vaid tapi korras saadab, siis … Mnjah, see ei ole juhtimine, isegi papa
Carlo sai paremini juhtimisega hakkama. Kuidas edasi? Parimaid näiteid leiame
loodusest ja majandusest. Toyota, üks pikaajalisemaid edukaid ettevõtteid
maailmas saab näiteks iga aasta umbes 750 tuh ratsionaliseerimisettepanekut,
millest pool miljonit leiavad kasutust. See on nagu pidevalt isetäiustuv
organism. Ei mingeid „suuri hüppeid“, vaid
jätkuv areng. Pidevad pisimuudatused a´la ei päevagi ilma muutuseta, on
teinud selle firma jätkusutlikuks. Probleemiga ei hakata tegelema mitte siis
kui probleem tekkib vaid kogu seltskond alt ülesse on haaratud lahendustesse.
Tootmissüsteem ise põhineb sellel et otsustamine toimub kõige madalamal
võimalikul tasandil, nemad näevad ju probleemi esimesena. Just seetõttu on
neile antud ka suurimad volitused lahenduse leidmiseks. Kultuur, juhtimise
kultuur on selline. Meil … on need, keda me oleme palganud tegevjuhtideks
asutanud ennast valitsema. Kuidas nii? Kuidas siis testmoodi kirjeldada
Pilvepiiri ametite „metsa saatmise“ projekti kultuuri? Kultuuritus on selle
kultuuri nimi. Lihtsalt Pilvepiir otsustab, et saadame 1000, 2000 … ametnikku
metsa. Kuningliku žestiga. Demokraatliku riigikorraldusega riigis? Aga kuhu
jääb inimene? Ma möönan, et kui meil oleks Toyotalik töö ja juhtimiskultuur
ning mingi ameti kooskond leiab, et nad saaksid kogu maale ja rahvale parimat
teenust pakkuda Alutaguse metsades, siis nii ongi vaja teha. Kuid valitsejalik küüditamine
ei lähe teps mitte.
Tuumikinvestorid
ja ajalooline mälu
Protsessil
on veel üks mõju. Teades, kui raske on teenistusse saada andekat ja tarka
valdkonna asjatundjat isegi pealinnas, siis arvamus, et me leiame „uued
inimesed“ väljasaatmispiirkonnast on täielik luulukas. Kui osutub tõeks nagu
näitas SKA uurimus, et 85% õppejõududest ei osaleks ümberkolimises, mida
kinnitab ka teiste maade praktika, siis juhtub kaks asja. Esiteks kaotab asutus
oma ajaloolise mälu. Mälukaotus on teatavasti raske juhtum, see vaesustaks
asutust, muudaks selle ebakindlaks ja vähendaks uute tulijate kiiret
järeleaitamist. Teiseks kaotaks asutus oma tuumikinvestorid. Kes need on?
Mitmel majanduse tõusu perioodil, mil erasektor pakub palju huvitavaid ja
kasulikke väljakutseid, muutuvad ametite read üpris hõredaks. Pealikul jääb
vaid ukse kõrval porimatil koogutada ja tänada oma „vana kaardiväge“, kui tal
selline olemas on, kes hoiab rinnet kuni järjekordse majanduslanguseni. Need
ongi tuumikinvestorid. Tänud teile. Nojah, kui langus käes siis tulevad kõik
need kes tegelesid huvitavate väljakutsetega Dr Riigi rüppe tormivarju. Kuid
üks on selge, tuumikinvestorid on sellised, kes ei lähe … metsa. Nii, et jääme
ilma nii tuumast, kui mälust. Milline sümpaatne amööb. Iga muudatus toob kaasa
rea kõrvalmõjusid, millel on omakorda mõjud, nendega peab arvestama
Mõju:
Norra näide
Norras otsustati umbes viisteist aastat tagasi
Võistlusamet kolida Oslost Bergenisse. Vahva mõte. Õpetlik ka. Norra kolleegid
ütlesid küll, et nende kahe linna vahemaa on sama pikk kui Oslost Roomasse,
kuid ega poliitiline tahe ei tunne ajalisi ega ruumilisi piiranguid. Kui vaja,
siis vaja. Kolimise üleminekuperiood oli u. viis aastat. Tõsiasi on, et amet
kaotas selle aja jooksul lähes üheksakümmend protsenti oma väljaõppinud/kogenud
personalist. Nad jäid Oslosse – oma laste, sõprade ja pangalaenudega. Nojah,
Bergen on teadagi tuntud tugeva majanduskõrghariduse poolest nii, et
kogemusteta, kuid haritud inimesi sai asenduseks värvata küll. Lugu on küll
selles, et kogu konkurentsiõigus on nii mitmeti tõlgendatav ja vajab õige
otsuse tegemiseks kogemusi, et amet oli päris tükk aega ilma ajaloolise mäluta.
Kogenematu, nagu kõndima ja rääkima õppiv lapski. Muidugi pehmendas olustikku see, et üleminekuaeg
oli pikk, mille puhul nn vana personal suutis osa oskusteabest siirdada uude
asukohta, et siis suubuda pealinna tööturule. Muide Võistlusametite töötajad
oma analüüsivõime ja karastatusega on ihaldusobjektiks paljudele tööturul.
Siirdeaeg oli muidugi võimalik vaid tänu sellele, et Norra on rikas naftamaa,
milline võis endale lubada üleminekuperioodi jooksul pidada ülal sisuliselt kahte
ametit. Jõukas „värk“.
Mõjud:
Kasahhi variant
Kasahhid läksid oma ümberkorralduses velgi
kaugemale. Rikas maa ju. Kuigi maa peal midagi eriti ei ole, sest see keerati
„uudismaade“ ülekündmisega täiesti tuksi, siis kompenseeris seda rikkalik ja
parem osa Mendelejevi tabelist maapõues, alates naftast ja kullaga
lõpetada. Ega rikkus anna häbeneda,
otsustasid lausa uue pealinna rajada. Ja rajasidki … Ametnikkond pidavat tänase
päevani vanast pealinnas uude pealinna tööl käima, nagu meie ehitajad Soome,
ikka esmaspäeva hommikul kotid kokku ja uude pealinna tööle ning reedel tagasi
vanasse pealinna pererüppe. Rändametnikud. Vaat sedaviisi.
Võrdusmärgita
võrrand
Nii, et kui raha on liiga palju, siis võime meiegi
… Oot, oot kuskohalt seda raha paljuks
sai, alles kutsuti inimesi üles annetama, sest väikelapsed vajavad haiglates
hädasti spetsiaaltoitu. Oeh, selle koha peal hakkas piinlik. Kuidas on
võimalik, et Dr Riigil ei ole laste elus hoidmiseks raha? Aga totrateks on?
Kuhu te selles tehtes paneksite võrdusmärgi lapse ellujäämiseks vajaliku
toiduostu ja sajamiljoniliste asutuste küüditamise vahele? Eks ole, selles tehtes pole võrdlusmärgi
kohta. Meil ei ole „üleliigset lolli raha“. Meil ei ole naftat, gaasi, kulda
ega hüdroenergiat, on vaid kivi mida püüame hädapäraselt põletada, soorauda,
millega midagi teha pole ja ropult sitkust/visadust. Selle piskuga peamegi läbi
ajama. Kõik need laste jälgimismonitorid, kõnnirobotid, vastsündinute
hingamisaparaadid ja inimväärikust säilitavate ravimite jaoks minevad vahendis,
mida Dr Riik „ei suuda“ rahastada, kuid mis rahvaalgatuslikus korras
entusiastlikult kokku on korjatud, on mõõtmatult tähtsamad, kui mingi riigi
üürikorter, unistus tasuta ühistranspordist või asutuste pagendamine. Dr Riigil
ei jätku raha inimese päästmiseks kuid tema pagendamiseks küll. Häbiväärne.
Mida kogemused näitavad?
Mingi
osa spetsialiste ei koligi minema, sest kuhu sa õnnetukesekene kolid, kui oled
eluasemelaenudega, laste, kooli- ja
lasteaiakohtadega, vanemate, sõpruskonnaga aheldatud oma praeguse elukoha
külge. Seega on kaks võimalust, et muutud rändametnikuks või lahkud. Harilikult
lahkuvad andekamad ja teotahtelisemad. Muidugi on võimalus, et pealinna jääb
„esindus“, mis on suurem, kui see päris asutus. Sellisel juhul on kõik rahul,
missioon täidetud, kuid tulemus … kehvakene. Õigemini väga kehvakene, sest
paljusid süsteeme on vaja dubleerida. Muidugi lisanduvad kulud seoses uue
personali väljaõpetamisega, logistika paikasaamisega, transpordi ja ajakuluga,
nii püsipaigutusega ametnike, kui ka rändametnike osas. Uskumatu rumalus on toimiva
riigiaparaadi lammutamine.
Suurpuhastus
või lihtrumalus?
Milles asi?
Millest selline rutt? Otsides tegelikku põhjust, mis valu selle riigiaparaadi
lammutamisega on, miks on vaja toimivaid riigiasutusi koos toimivate
võrgustikega toimivast keskkonnast välja katkuda ja metsa saata, torkas silma
üks uuelaadne süüdistuste voog Pilvepiirilt.
Viimasel ajal on kõlanud arvamus, et ametnikud, sindrinahad, pidurdavad
uue Pilvepiiri muudatuste edukat läbiviimist. Ehhee, olevat eelmise pidukonna
ametisse määratud. „Vainlased“ järelikult.
Õnneks on meie ametnikud siiski oma töös pigem mittepoliitilised,
kuid hästi haritud, mitmed neist
valdkonna tõelised liidrid, mis tähendab et tõelisi poliitinimeste lollusi
püüavad nad mitte erakondlikust sümpaatiast, vaid riigiametniku vandest
lähtudes, kuidas seda ilusamini öeldagi … ? Siluda? Kuigi õigem oleks seda
„tasuta“ teenust nimetad lollitapuks.
Poliitinimesed peaksid sellise teenuse eest tänulikud olema, kui nad
mõtlevad kui pikaajalised investorid. Niisiis, kui on „vainlane“, kuidas tast
siis vabaneda? Ega see lihtne olegi. Meiegi
ATS kaitseb päris tõhusalt ausameelset ametnikku, kellest lahti saada on raskevõitu.
Soomlased/sakslased arvavad, et ametniku sõltumatus oma töös ja otsustes on nii
suur hüve ühiskonnale, et ametnikust vabanetakse vaid siis, kui ta hullumajja
pannakse, süüdi mõistetakse või jalad ees välja kantakse. Peaksime seda hüve
vääriliselt hindama.
Teades, kui
raske on ametisse leida pealinnaski head valdkonnaspetsialisti, siis mõeldes
mõttepojukese üle, kuidas leida asjatundjaid asutuste viimisel maale jään ma
kimpu. Tundub, et tegemist on pelgalt suurpuhastusega ametnikkonna seas. Väga
nutikas. Kõik need, kelle juured (pangalaenud, lasteaiad/koolid,
suhtlusvõrgustik) on peamises linnas või vaimupealinnas, sinna ka jäävad, asemele
… Asemele saab määrata „uued inimesed“. Omad.
Vandenõuteooriast kah
Kui
ma oleksin vandenõuteoreetik, siis arvaksin, et eesmärk on toimiv riigiaparaat
varjatud lõhkumine. Miks? G Potseptov oma „Strateegilises sõjas“ („Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk Tallinn 2009) jagab sõjad nelja põlvkonda, millest kaks esimest sõdade põlvkonda peeti sõjavägede vahel, kolmas
industriaalstruktuuride vastu, mis tagasid sõja võimalikkuse. Ja nüüd tähelepanu! Neljanda põlvkonna sõda hakati käsitlema kui
vahetut rünnakut poliitilistele struktuuridele, mis teevad sõja üldse
võimalikuks. Neljanda põlvkonna sõda käsitletakse
mittelineaarsena, kui kaob sõja ja rahu erinevus. Mis aga kõige põnevam,
tundub, et strateegilisel sõjal on veel üks omadus, millest keegi ei mõtle:
strateegiline sõda peetakse vastase ressursside arvel. See ei tee muutusi
füüsilises ruumis füüsiliste instrumentide arvel, vaid liigub eesmärgi poole
mentaalse ruumi arvel. Ja veel, sellest teooriast lähtudes peaksime me iga
tegevuse juures mõtlema, kas meid juhuslikult vearuumi ei peibutata: „…
organisatsiooniline relv võimaldab tõmmata vaenlasi vearuumi, kus tema
igasugune tegevus viib kokkuvõttes tema positsioonide halvenemisele.
Vastane/oponent tegutseb aktiivselt, kuid see ei too talle edu”. Mnjah, on
mille üle mõtelda.
Kuigi
pagendusprojekti puhul pole ma päris kindel, kas tegemist on rumaluse või
pahatahtlikkusega. Muide ega sellel erilist vahet ei ole, tulemus on samaväärne.
Tuletab meelde nõrkuse ja reeturlikkuse vahekorda: ”
„Imperaator ei ole reetlik, kuid ta on nõrk!” märkis keiser ja lisas terase
taibuga: „Nõrkus ei ole reetmine, kuid ta täidab samu funktsioone.”” (Keiser C.Clay „Kuningas, keiser,
tsaar”” Pegasus 2013 Lk 268). Nojah,
jäägu selle teooria arendamine vandenõuteoreetikute jaoks, minu arvates on tegemist
lihtsalt puhtakujulise rumalusega. Totrusega
Odavam riik?
Kui me küsime, kas kõik
ametid peavad asuma oma väljakujunenud kohtades, siis võiks küsida kas kõik ajukäärud peavad asuma
ajus? Lihtne vastus on see, et pealinnas on kõige suurem tõenäosus saada
vajalik asjatundja Dr Riigi poolt pakutavale tööle. Kuidas seda
monokultuurilist riigipidamist ette kujutatakse, et „Statistikapealinnas“,
Viljandis hakkavad meil kasvama statistikaspetsid ja Pärnus maanteespetsid?
Veider. Oma olemuselt on sellised mängud asjatundmatud totrused.
Me alustame orkestri
tulemuslikkuse püüdlust valest otsast. Jälle. Selge, et me ei suuda suurt
sümfooniaorkestrit juba lähitulevikus ülal pidada, no kvartetiga saaksime
hakkama, kui suudame valida virtuoossed muusikud ja hiilgava dirigendi.
Mõttepojuke, et saadame osa orkestrist metsa on
vastutustundetu, me peame mõtlema selle üle, kellele riigikvartetis
edaspidi tööd jätkub, kes peab oma show püsti panema. Mida see üksik
kontrabassimängija seal Alutaguse metsades ikka teeb? Kõigepealt peaksime
analüüsima milliseid Dr Riigi poolseid teenuseid üldse on vaja osutada, millega
saaksid hakkama ettevõtjad ja mida suudetaks lahendada kodanikuühiskonna
raames. Kõik ei pea mängima Dr Riigi orkestris, maailm on hulka mitmekesisem ja
musitseerimisvõimalused ka. Need proportsioonid peavad muutuma. Harjumatu?
Muidugi, kuid paarkümmend aastat tagasi oli harjumatu, lausa mõeldamatu, et
võib eksisteerida mitteriiklik postiteenus, ajakirjandus, lennufirma, ülikool,
raadio. Täna tundub see aastatetagune vaid riigikeskne korraldus mõeldamatu.
Mõttetus. Just samamoodi muutub ka Dr Riigi poolt korraldatud teenuste- ja
regulatsioonipaketi muutumine. Teist võimalust lihtsalt pole. Nagu vana rätsep
ütles: „Riie ei anna välja.“ Kui üks totrus ehk ülemäärane reguleeritus,
asendatakse teise totrusega ehk laialijaotatud ülemäärase reguleeritusega, kas
meil on siis vähem totrust või lihtsalt teistsugune totrus. Totruse asendamine
totrusega on kulukas, mis on supertotter. Kas meie „valitsemine“ läheb
odavamaks või kallimaks? Kas see kui eelarve kasvab viitab sellele, et me saame
paremaid teenuseid? Või kallimaid?
Dr Riigi kolimisteenus igatahes ei muuda valitsuse toimimist odavamaks. „Odavam valitsus? Kuidas jääb valitsemisega?
Üldiselt on meie poliitilised juhid ja nende bürokraatidest kupjad viimase 40
aasta vältel teinud vähe – või pigem mitte midagi -, et enda pakutavate
teenuste hinda alandada. Tegelikult on aeg, mis kulub maksumaksjatel valitsuse
teenuste ärateenimiseks, oluliselt pikenenud, kusjuures need teenused pole
kuigivõrd paranenud“ (. „Megamuutus:
Maailm aastal 2050” ÄP Lk313)
…
aeg mõtlema hakata
Nüüd siis oleme välja mõelnud rändametnike
„värgi”, et kulusid kokku hoida? Jälle üks valest otsast tehtud asi. Odavamaks
saame oma riigi pidamise, siis kui vähendame regulatsioone, mistõttu koheselt
väheneb ka vajadus ametnike järele. Õieti on see ainus reserv turu toitmiseks
väärt tööjõuga, arvestades meie demograafilist tendentsi. Just, just te saite
õigesti aru, ma pean ametnikke väga kvaliteetseks tööjõuks … kui neile selleks
loomingulist vabadust anda.
Siinkohal
meenub legendaarne füüsik Niels Bohr, kes olevat öelnud : „Härrased, meil
puudub raha, aeg on mõtlema hakata.” Mulle selline hoiak meeldib. Üliväga
meeldib. Kas meil on liiga palju raha veel, et mõelda? Mõtlemine vajab pidevat treenimist, kui ei
treeni, siis varsti ka ei mõtle. Tundub et poliitinimestel on mõttelõng umbe
jooksnud, sest mõttekesed, et viime ametiasutused maale, paneme käima
pangabussi, autokaupluse, internetipoe, apteegibussi, on ikka väga vaimuvaesed
ettevõtmised. Mõelda tuleb ettepoole. Mõeldes vaid „autolalafkade“ kategoorias,
on ju asendustegevus. Just, asendustegevus mitte arendustegevus. Asendustegevus
ongi selleks, et probleemidelt tähelepanu kõrvale tõmmata. Häirib see, et ei
tehta vahet olulisel ja ebaolulisel, põhjusel ja tagajärjel. Poliittahe on
mugavusest kärbunud poliitpaheks.
Seega
veelkord, põhimõtted ja sihid paika või õigemini tuleks need põhimõtted õiget
pidi pöörata. Me ei saa elada sellise lihtsustatud maailmakäsitluse järgi, et
haige on see kes võtab tablette, see kes ei võta tablette on terve. Kui haige
ei võta tablette kas ta siis on terve? Niimoodi vaadates saab igaüks aru, et
selline arutlus on jaburus, kuid riigi pidamise asjades … ?
Totrusetõrje
eksperiment
Nagu teate,
on totruse vastu vaielda argumenteeritult keeruline. Kuid ei tahaks jääda
üldsõnaliseks, seepärast mõned ettepanekud.
1)
Pagendamisprojekti tõsiseltvõetavuse või siis mittevõetavuse testimiseks
lihtsustame asja. Korraldame kõigi „metsa kolimise“ projekt tulihingeliste
pooldajate seas küsitluse, et kontrollida nende isiklikku põhimõttekindlust. Lihtne küsitlus, lihtne küsimus: 1. Kas teie
isiklikult koliksite oma asutuse (Riigikogu, partei peakontori, riigikantselei,
kooli) Narva, Litsmetsa, Munalaiule, jne?
2. Miks koliks või ei koliks? 3. Kuhu koliks? Kõik. Küsitlus on lõppenud
2) Võib
muidugi arvata millised on vastused. Teeme siis ise mõned ettepanekud, et
projekti eestvedajaid julgustada. Mõelgem avaralt, miks meil murelike parteide peakontorid Tallinnas vaevlevad, kui
Alutagusel on vaja ostujõudu tõsta? Kas näiteks IRL, milline tunneb muret
Ida-Virumaa pärast, ei võiks kolida
Narva? Sotsid võiksid kolida Valka, seal hea piirikaubandusel silma peal hoida.
Et ka Dr Riik saaks häbelikkusest üle, teeks ettepaneku: Riigikantselei koos
valitusega võiks kolida Litsmetsa, sinna
võiks ehitada lausa linnaku elamuehituseks ju 62 milj varutud. Riigikogu võiks
enese asutada Munalaiule, siis ei pääseks keegi nende ise(endale) olemise mõnu
segama. Ja veel, nagu ütles Vanema Marie „Oh, sa mu meie“, miks riigihalduse
minister pealinnas nukrutseb, tema koht on nii meie, kui ka Eestimaa südames.
Head teed Paidesse, härra minister. Vaat niimoodi.
Ministeeriumiametnik
Konfutsius
Isiklik
eeskuju on nakkav, kui Pilvepiir teeb tee lahti, küll siis teised järele
tulevad. Eee … või ei tule. No ja kui ei tule, saate vähemalt kogemuse võrra
rikkamaks, kuidas elu maal käib. Siis saab kõigile selgeks et tegemist on
valimisloosungliku tühikargamisega. Vaat selline eksperiment. Nagu kõigi aegade
kõige targem ministeeriumiametnik Konfuutsius ütles: „Ära tee teistele seda,
mida sa ei taha, et sulle tehakse.“ See kõrge ministeeriumiametniku mõttetera
oli nii võimas, et sellest kasvas välja omaette filosoofia ja religioongi.
Milline on meie mõttetera?
Minu
mõttetera on, et töösuhted saavad lähitulevikus muutuma kardinaalselt. Need
põhinevad huvil, usaldusel ja paindlikkusel. Kindlasti ei ole sellistes suhetes
kohta kellegi saatmises … kuhugi. Täna tuleb selleks valmistuda ja Pilvepiiril
tuleb lõpetada meie raha põletamise asendustegevustes. Tehke vahet tähtsa ja
tähtsusetuse vahel. Valimislubadus, mis toob paarsada tuhat lastetoiduks toob
suuremat edu ja tänu, kui sadade miljonite eest riigiaparaati lõhkuda.
Mõttekoht. Tegude koht ka!
Targutusi:
A Beevor „D-päev“ Tänapäev 2010
Lk 399 „ Dronne ise aasus džiibis nimega „Mort aux Cons!“ – „Surm
idiootidele!“ Seda nähes küsis Leclerc Dronne´ilt. „Miks te tahate kõiki ära
tappa?“. /Kindral Leclerc 2éme BD komandör Dronne Pariisi vallutamise eelsalga juht/
C Duhigg „Targem, kiirem, parem“ ÄP 2017)
Lk 168 „Madrid arvas ennast olevat hea kandidaadi, sest kui aus
olla, siis tööajal purjutamine oli titemäng võrreldes sellega, mis tempudega
tema vanad kolleegid hakkama olid saanud. Jah ta võis purju jääda ja ka seksida
laos, kus Cevy istmeid hoiti, kuid erinevalt paljudesta teistest töökaaslastest
ei tõmmanud ta piduriklotse kinnitades ninasse kokaiini ega suitsetanud
summutiosadest valmistatud piibuga kanepit.“
M D´Antonio „Tõde trumpist.“ Pilgram 2016
Lk 146 „Varem said inimesed kuulsaks kangelastegude või teiste
juhtimisega mingil õilsa eesmärgi poole. Laialdane avalik imetlus kuulus neile,
kes esindasid voorusi ja moraali, mida ühiskonna hinnati. Jean d´Arc oli
selline kuulsus. Massimeedia ajastul kerkis aga esile uus nn sünteetiline
kuulsus, nagu ajaloolane Barbara Goldsmith seda nimetas. Igasugusest avalikust
kajastusest piisas, et inimesed saaksid kuulsaks, tasuks imetlusväärne
tähelepanu, raha ja võim. Nagu Goldsmith märkis, said Richard Nixon ja tema alluv
Watergate´i afääri kuritegude tõttu küllaldaselt kuulsaks, et koguda
raamatulepingute ja müügituludena kamba peale kokku 100 miljonit dollarit.
Isegi need Nixoni käsilased, kes sulina vangi saadeti, nagu G. Gordon Liddy,
said kähku kuulsaks ja teenisid selle pealt tulu. Esimest paljudest Liddy
raamatutest müüdi miljon eksemplari.“
R G Hagstrom „Warren Buffetti Edulugu“ Ajakirjade Kirjastus 2015
Lk 22 „ Warren Buffett on andekas äriettevõtluse uurija ning
suurepärane kuulaja, ta on võimeline ettevõtte või keerulise küsimuse
võtmeelemente kindlaks tegema väga
kiiresti ja täpselt. Ta võib teha mitte investeerida vaid kahe minuti jooksul
ning leida, et aeg on küps teha suurem ost, kõigest paaripäevase uurimistöö
järel. Ta on valmis, sest nagu ta oma aastaaruandes ütles: „ Noa ei alustanud
laeva ehitamist siis, kui vihma juba kallas.“
Lk 149 1970 aastate Coca-Cola oli pigem fragmenteeritud ja
tagurlik kompanii, mitte uuendaja, milline valdkonna arenguid määraks. 1971
aastal presidendiks saanud P Austin otsustas mitmekesisuse kasuka investeerides
veeprojektidesse, krevatifarmidesse, veinitööstusesse, hoolimata nende
väikesest tasuvusest. Tulemused langesid. Kui R Goizueta 1980 aastal sai
Coca-Cola presidendiks oli ta esimeseks saada kokku 50 tippjuhiga „Rääkige
mulle, mida me valesti teeme“. Ta julgustas juhte intelligentseid riske võtma,
et firma oleks pigem algataja kui sabasörkija,
Lk 150 „Tulemusi võis näha kompanii turuväärtuse muutumises.
1980 aastal oli see 4,1 miljardit. 1987 aasta lõpuks, isegi pärast
oktoobrikuist börsikrahhi, oli ettevõtte turuväärtus kasvanud 14,1 miljardini.“
No comments:
Post a Comment