Enne EV
aastapäeva toimus vähemärgatud, kuid mitte vähetähtis sündmus - Rahandusministeerium
(RM) saatis ministeeriumidele kooskõlastamiseks Vabariigi Valitsuse täpsema
riigireformi (RR) plaani. Ei mingit toretsevat trummipõrinat, kuigi tegemist
oli RR plaaniga, lausa titaanliku tööga, mis peaks lp Jüri Raidla formuleeringut kasutades
olema „vahend Eesti rahvuslike huvide järgimiseks pikemas
perspektiivis.“ Märkamatuks jäi isegi RM tagasihoidlik pressiteade „täpsemast“ plaanist,.
Kas te olete RR uuest kavast midagi kuulnud? Ei? Isegi ebatäpsest plaanist ei
tea te midagi? Vaikus. Niivõrd tähtis
küsimus ja vaid ERR kirjutas ühe asjakohase kommentaari . Imelik. Mingil
veidral põhjusel tehti meie „eluaja“ tähtsaim algatus justkui kõigi klassikaliste
varjamisreeglite järgi. Miks? Harjumus? Kava väljastati ministeeriumidele vahetult enne
pühi (22.02) ja vastust taheti praktiliselt kahe tööpäevaga. Meisterlik. Kaks
tööpäeva tundub kujunevatki uue Pilvepiiri kooskõlastamise normiks, sama aeg
anti ka kobarpommseaduse demineerimiseks. Kuid kas RR kava peab olema kiirustav
ja salajane? Või häbenevad esitajad seda kava? Ei tea.
Uus maiade
kalender?
Kava on ambitsioonikas. Mitte niivõrd sisult,
kui ajaliselt. Kui lp Jüri Raidla tunamullune „RR 10 käsus“ eeldas
ajahorisondiks mitme valitsuse jagu ja kümmekond aastat, siis praeguse kava
tööd ja tegemised on mahutatud „eile õhtust“ kuni 2019. aasta märtsini. Ehhee, kui kauges tulevikus peaksid
ajaloolased selle dokumendi avastama, siis teeksid nad ilmselt järelduse, et 2019
a märtsis toimus maailmalõpp, peaaegu nagu maiade kalender. Siiski, ühe
Pilvepiiri lõpp ei ole veel maailmalõpp. Tõsiseid plaane tuleb seada pikemaks
ajaks. Vanaema Marie ütles ikka, et on kaks asja mida tuleb teha kiiresti ja
teine nendest on kirbu kinnivõtmine. Kuid praegu, kui pole häda ega kirpu, kuhu
siis mõtlematult kiirustada? Tõsiasi on, et niivõrd sisukat ja dünaamilist
protsessi nagu tegelik RR ei saa suruda kahte aastasse. Heal juhul õnnestuks
sel ajal ettevalmistavad tööd teha, määratleda RR definitsioon ja tegevuste
järjekord. Kava puhul ei olegi tegemist RR, vaid Pilvepiiri kahe aasta „oma
asja ajamise“ kavala kavaga.
Nii vaikseks
siin on jäänud…
Ja ikkagi,
miks selline kurdistav vaikus? Kas kavake on nii tühine, et seda ei tasu
tähelegi panna? Kommenteerida? Kiita? Tüdimus? Mingil määral meenutab olukord
Vabadussamba hanget, mil kõik väsisid, loobusid, kuid bürokraatlik masinavärk
tootis ikkagi oma tulemi. Ettevaatust väsimisega! Väsimus - isegi tõelise
riigireformi eestvedajad on ilmselt tülpinud
lõputust riigi reformimise mittereformimisest. Sellega oleks reformivastased
oma eesmärgi saavutanud. Kahju. Mõiste enese errodeerimine käib juba idee
sünnist alates.
RR nime
kaaperdamine algas juba eelmise Pilvepiiri ajal, mil ei saadud RR mõttele pihta. Tehti mingit
riigiVALITSEMISE reformi, rääkides samal ajal RR-st. Eriti koomiline oli, kui
lp. J. Raidla esitas kodanikupalve, arutada RR Riigikogus eriti tähtsa
küsimusena. Pilvepiir seda tegigi, kiites palve esitajat, kuid … arutluse
pealkirjaks pani „ Riigivalitsemise reform“. Uskumatu. Kuidas teha valitsemise
reformi, kui riigireform pole defineeritud, on korrastatud mõtlemisega inimesel,
ilmselgelt raske aru saada. Muidugi, kui reformiks ei peeta just seda, et „tahan
väga valitseda“. Sama mõistete ja sisu ühendamise raskustes on ka praegune
Pilvepiir. Tuleb tunnistada, et sõnad on juba õigemad, kuid … sisust pole veel
aru saadud. Võin ka eksida, võib ka olla, et sisust pole tahetudki aru saada
või on küll saadud, kuid ei taheta teha. Nii, et see on temaatika, mille osas
peame me Pilvepiiri jõudsalt järgi aitama. Alustame algusest
Mõistetest ja
terminitest
Ilmselt on
just lp J. Raidla kõige põhjalikumalt läbi mõelnud, sisustanud, esitanud
tõelise RR võimalikud arengud. Poliitinimeste oleks kasulik neid uurida. Kui
poliitinimesed ei suuda kõiki tema väga hästi esitatud materjale läbi lugeda
(läbitöötamisest rääkimata), siis arengute praeguses faasis võiks vähemalt
paari põhitõega (ettekandest Riigikogus) arvestada:
- „Käsitledes riigireformi, on vaja läbi rääkida ja poliitilisel
tasandil kokku leppida vähemalt kolm asja. Esiteks, riigireformi eesmärk,
teiseks, riigireformi mõiste ja sisu, kolmandaks, riigireformi mõõtkava ajas ja
ruumis. Riigireform ei ole eesmärk iseeneses, see on vahend Eesti rahvuslike
huvide järgimiseks pikemas perspektiivis.“
-„Riigireformi
mõiste ja sisu poliitiline tellija peaks olema Riigikogu. Tellimuse täitjaks
võiks saada Tartu Ülikooli (taas)käivitatav riigiõiguse instituut“
-„Jätkates
mõtisklusi riigireformi ajakava üle, oleks kõigiti kohane, kui 2017. aasta
esimeste kuude jooksul jõuaks Riigikogu otsusele teha Vabariigi Valitsusele
ettepanek välja töötada riigireformi alused. Enesestmõistetavalt sisaldaks see
otsus ka riigireformi mõistet ja parlamendi poliitilisi suuniseid riigireformi
sisu suhtes. Valitsus saaks seejärel circa ühe aasta selle asja kallal kõvasti
tööd teha ja peakski seda tegema. Oleks igati sümboolne, kui 2018. aasta
alguseks esitaks Vabariigi Valitsus Riigikogule arutamiseks riigireformi
alused. Paremat kingitust Eesti Vabariigile tema 100. sünnipäevaks oleks
väga raske välja mõelda“
Niisiis
järjekord on selline: Riigikogu (mitte vaid koalitsioon) jõuab kokkuleppele ja teeb
VV ettepaneku välja töötada RR alused. Selleks et VV saaks asuda RR ALUSTE
väljatöötamisele, peab Riigikogu ettepanek sisaldama riigireformi mõistet ja
Riigikogu ( mitte vaid koalitsioon) poliitilisi suuniseid reformi sisu kohta.
Seejärel, 2018 aastal esitaks VV Riigikogule arutamiseks RR ALUSED. Selline on selge ja loogiline parlamentaarse
vabariigi töökorraldus. Kõige keskmes on parlament. Meil …
Meil
algab kava äraspidiselt: „Vabariigi
Valitsus on kokku leppinud riigireformi läbiviimises.“, minister täpsustab, et:
„Valitsuse liikmed on juba koalitsioonilepingu koostamisel kokku leppinud riigireformi läbiviimise“. Niisiis ei lähtu meie riigi
arengute juhtimine mitte Riigikogust, vaid koalitsioonist ja valitsusest ehk
täidesaatvast võimust. Mida täide
saadetakse, kui seadusandlik võim pole teada andnud, mida tuleb täita, on
arusaamatu. Kuid eriti huvitav on järgmine võimu usurpeerimise lausa paatoslik
tunnistamine: „Parlamendi tasemel on võimalik kokku
leppida riigireformi mõiste määratluses ja peamistes sisukomponentides.
Demokraatia ja rahva kaasamise teemadel saab juhtroll olla vaid parlamendil,
sest need on täitevvõimu korraldamisest laiemad küsimused.“ Selle kohani on
kõik korras, kuid siis järgneb jahmatav järeldus: „ Kuni Riigikogu ei ole
otsustanud teisiti, on Vabariigi Valitsuse KÄSITLUSE kohaselt riigireformi
sisuks avaliku võimu organisatsiooni audit ja ümberkorraldamine koos avaliku
võimu funktsioonide, ülesannete ning teostamise viiside ja toimemehhanismide
revisjoni ja korrigeerimisega.“ Huvitav lähenemine – kokkuleppimine parlamendis
on võimalik, aga .. me ei lepi kokku. Me
teeme ise ilma kokku leppimata. Erinevalt lp J. Raidla kontseptsioonist, et: „Riigireformi mõiste ja sisu poliitiline tellija peaks olema
Riigikogu“ on Pilvepiir oma „käsitluse järgi“ asunud toimetama režiimis: „kuni Riigikogu ei ole otsustanud teisiti“,
ehk täitevvõim on üle astunud seadusandlikust võimust. Siis sellist riigireformi
teemegi või? Parlamentaarne riik ilma parlamendita?
Juustulaadne
toode
Olete ilmselt
näinud poes tehistooteid nagu juustulaadne toode, mis pole tehtud mitte piimast
vaid taimerasvadest või lihavaba suitsuvorstimaitselist toodet. Need on
sellised tooted, mille eesmärgiks on inimese meelte (maitsmis-, haistmis-, jne)
eksitamine või sujuv võrdlus millegi juba eksisteerivaga. Vaat, Dr Riik on hakanud
ka seda meetodit kasutama, sest kuidas teisiti käsitleda kava, mis on kahe aasta valitsemisplaan, kuid nimeks on antud riigireformi kava? Mitte ainult
kava vaid lausa täpsem kava. Oeh, aluseid veel ei ole, kuid juba tegutseme
täpsemalt? Esitatud kava ei ole
riigireform, see kava on RR täpselt sama palju nagu taimerasvast tehtud toode
ei ole juust, vaid juustulaadne toode, esitatud kiirkava on riigireformi laadne
toode. Poliitprügi. Maitsetu ja
väärkasutatud. MOTT
Isetehtud
kava
Kuid,
ärgem olgem vaiki, teeme ise oma kava. Meie riik, meie tegemised, meie kava!
Vahva! Tähtsaid asju ei saa jätta teiste
teha, keeravad vussi. Alustame
kohe avatud riigiga, kus elanikud on kaasatud otsustusprotsessi. Kes keelab?
Kui mitte riigireformi siis kuhu veel kaasata? Kas sellesse, et kas tahame
tasuta ühistransporti? Kuid see pole RR küsimus, RR on pigem mehhanismid kuidas
elu edeneks niimoodi, et me oleksime võimelised ÜT eest maksma, oma
piletiostuga avaldama vedajale tunnustust või mitte. Arendama konkurentsi.
Tegemisel kasutame kava loosungeid, niigi palju kavast kasu,:
avatud riik, elanikud on kaasatud otsustusprotsessidesse, kasutusele on võetud
kaasaegsed kaasamise põhimõtted, riik soodustab demokraatia arengut, elanike
kaasamist otsustusprotsessidesse. Just
niimoodi võikski läheneda RR tegemisele. Me oleme vaba rahvas vabal maal ja riigi lõime me mitte eneste valitsemiseks,
vaid selleks, et meil siin hea elada oleks. Seepärast peame alustama mitte
valitsemisest, vaid selles mida me soovime. Millised on meie unistused? Paljudel
konverentsidel on
moodustanud ülevaid sõnapilvi: Eesti, kui
avatud, salliv, hooliv, õnnelik , ettevõtlik, innovaatiline, sõbralik, tark, nutikas ja seda ilmestavad
koostöö, meie/kogukond,
väärtuspõhine, valikuvõimalused, loovus,
ettevõtlikkus, haritus. Just seda me tahamegi saavutada. Just selliseks tasub
riiki reformida. Teeme siis! Teeme ise.
… ja alguses
oli ohjeldamine …
Seega nagu iga
asjaga alustada tuleb algusest. Me ei tea millise seisukoha võtab Riigikogu,
kuid alustaksin reformi alustele põhja loomist regulatsioonide auditist. Massiivne
regulatsioon kipub lämmatama. Nii mõtet, kui tegu. Peame peatuma ja aru pidama,
mida meil vaja on, mida mitte. Mida teha Dr Riigi jõuga ja millega saaks
inimesed ise hakkama. Olen kogenud mitmetel murrangulistel hetkedel kuidas deregulatsioon
päästab arengu sumbunud keskkonnast välja. Alustavaks teejuhiks võiks olla lp.
J. Raidla ütlus: „Minu kümne käsu üheksas soov on massilise,
riiki ja ühiskonda ahistava õigusloome ohjeldamine.“ Õige. Midagi
sellelaadset on kirjas ka kavas: „Lähtume läbivalt põhimõttest,
et absoluutselt kõike ei pea seadustega reguleerima“ ning „vähendame bürokraatiat ja aruandluskohustust
nullbürokraatia projekti kaudu“. Tore,
kuid vähendamine ja ohjeldamisest enam ei piisa. Nullbürokraatia
on ju tore sõna, kuid ei vähenda olemuslikult bürokraatiat. Nullbürokraatia muudab
bürokraatia täitmise vaid mugavamaks. Seepärast
tuleb alustada bürokraatia tõelist kärpimisest - deragulatsioonist.
Deregulatsioon?
Mis see on?
See on kogu eduka
RR alus. Esmakordselt külastades Soome Konkurentsiametit nägin ühel uksel silti
„Deregulatsiooni osakond“. Vau, mis see
veel on?. Osakonna tööks oligi süstemaatiliselt läbi analüüsida kõik piirangud majanduses. Kuidas
mõjub, kui uuritav piirang tühistada? Harilikult ei juhtunud midagi, vaid osad ettevõtjad jäid marjamaast ilma,
pidid asuma karjamaale, hakkama koos teiste „majandusloomadega“ turutingimustel
konkureerima. Valulik protsess, kuid vajalik. Meile oli see „tuttu juttu“, sest
olime just tegelemas tsentraalse hinnakujunduse deraguleerimisega. Samuti
valus, kuid paratamatu. Kuidas oleks võinud majandussüsteem toimida ja areneda,
kui mõne sisendi hind kavas kuu jooksul 60 … korda. Oli raske, kuid kohaneti ja
majandus läks mürinal käima. Sama peame tegema ka nüüd. Meid ei aita mitte pelgalt 0 tolerants ja mõistlik
seadusloome, vaid tõeline, raju dereguleerimine. Minema kõik regulatsioonid,
milleta saab hakkama. Me oleme juba hakanud harjuma Dr Riigi poolt paktava
kõigi ja kõige kaitsmise ja abistamisega, mille tulemusena meie eneste ,
algatus- ja konkurentsivõime kannatavad. Mõttevõime ka. Oleme muutumas mitte ebaedukaks
keskpärasuseks.
Meie
regulatsioonid on muutunud juba absurditeatriks ja me oleme sellega nii
harjunud, et ei märkagi seda. Tule seesamune sealtsamusest appi, tuleb välja et
meil on selline asi nagu ebaseaduslik puuriida püstitamine, mille eest võib
trahvi saada. Oeh. Ebaseaduslik puuriit? Sõbrad soomlased on oma turvahulluses
hulka kaugemale jõudnud alles hiljuti
rääkis üks tuttav, kuidas neil oli vaja Tallinna tulla ja teatasid et vanemad
lapsed kooli ei tule kuna hoiavad väiksematel silma peal. Normaalne ju. Aga ei
arvanud ära, käivitus terve turbeoperatsiooni: kool teatas asjast
lastekaitsesse, kus kohalt taheti tulla kohe lapsi ära viima. Täielik totrus.
Meilgi oli ringlemas regulatsiooniräbal, et vanemad ei tohi lapsi kauemaks kui
1,5 h üksi jätta. Mnjah, minu lapsepõlv möödus niimoodi, et isa oli metropoli
ülikoolis õppimas ja ema käis vahetustega tööl, mis tähendas, et suure osa
päevast olin täitsa üksi. Pidin ise hakkama saama. Nojah, mõnigi arvab, et on
tunda jah, kõrvalnähud ilmnevad senini. Ise arvan, et see õpetas mind
iseseisvaks, ise hakkama saajaks. Kõik ei saa reguleerida, kõike ei tohigi
reguleerida, see oleks robotite maailm
Reeglid
on pidevas muutuses, seepärast pole meil tarvis peljata nende muutmist: „Nii
näiteks saadeti mustanahaline õpilane Clennon King vaimuhaiglasse sundravile
üksnes seetõttu, et ta julges 1958 astal Missisipi ülikooli kandideerida.
Niisuguse otsuse langetanud kohtunik leidis, et mustanahaline, kes arvab, et ta
võiks Missisepi ülikooli vastu võetud saada, ei saa olla muud kui hull.“ (Y. N.
Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 189) „Sellised lepingud, mis puudutasid vara
jagamist lahutuse korral, olid Ameerikas varasemal ajal seadusevastased. Nimelt
eksisteeris selline seadusepügal, mis pärines juba Inglise tavaõigusest ja
mille kohaselt naised kaotasid abielludes õiguse lepingutele alla kirjutada ja
omada isiklikku vara. Osariikide seadusandjad ja kohtunikud otsustasid 196
aastatel sellest loobuda (…)“ (M D´Antonio „Tõde trumpist.“ Pilgram 2016 lk
157). Kas te kujutate ette et täna võiks kedagi hullumajja saata seetõyyu, et
te tahab ülikooli astuda või, et naisel pole õigus lepinguid sõlmida?
Absurd. Seepärast on ka meie
regulatsioonid vaid meie ettekujutuse vili kurja ja hea äratundmise puust. Kuid
teadagi puud arenevad, kasvavad, kiduvad ja annavad võrseid, seepärast olgem ka
piirangutega loov.
Põhja
ladumine
Iga ehitis
vajab kindlat vundamenti. Mina alustaksin RR aluste meisterdamist Dr Riigi tegevuste
ja regulatsioonide auditist. Dr Riigi tegevuste kvantitatiivsel ja
kvalitatiivsel hindamisest oleks RR ettevalmistamisel oma kindel koht. Iga tegevuse ajakulu mõõdaksin stopper käes vana hea kronometraaži
põhimõttel. Sellega saaksime esimese, kvantitatiivse tegevuste tõhususes
selgusele. Siis läheb asi keerulisemaks, sest tegevusi on vaja hinnata ka
kvalitatiivselt, võib-olla need on küll kvantitatiivselt tõhusad tegevused,
kuid ühiskonnale lisaväärtust ei tooda? Milleks meile tegevused, mis
lisaväärtust ei loo? Seejärel kasutades juba olemasolevaid platvorme, püüdleksin läbi innovatsiooni kiirtee
saavutada parimat tulemust. RR eesmärgiks peab olema arenguhüpe, suur hüpe. Ilma
selleta pole reformil mõtet. Eeskujuks võiks võtta Google´i innovatsioonireeglid,
see on kõige ja kõigi kasutamine tõhusaima tulemuse saavutamiseks: 1. Keskendu
kasutajale. 2. Jaga kõiki. Meie
hüper-ühendatud maailmas, kus valitseb tohutu kognitiivne ülejääk, on äärmiselt
oluline olla avatud, lubada rahval end uuenduste teostamisel abistada ning toetuda
ja ehitada üksteise ideedele. 3. Otsi ideid kõikjalt. 4. Mõtle suurelt, aga
alusta väikselt. 5. Ära karda ebaõnnestumisi. 6. Olgu kujutlusvõime su süüteks
ja andmed kütuseks. 7. Ole platvorm. Vaata kõige edukamaid ettevõtteid, mida
hinnatakse miljarditesse dollaritesse … AirBnb, Ubet, Instragam … need kõik
tegutsevad platvormidena. Kas ka sinu oma. 8.Vali missioon, mis läheb korda. (P.
H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015 lk 100).
Meie müüdid, meie missioonid
Seega milline on meie missioon? Meie ühendav müüt? Selline
missioon, mis meid innustaks? Kes selle
missiooni eestvedamisega hakkama saab? Kas selleks saab riigipea, kui
täitevvõim on parlamentaarsest riigikorraldusest üle astumas? Igatahes esitatud
kavandis pole missiooni, isegi visiooni
ei ole. Kavand ei kõneta kedagi, see on surnud paber. Bürokraatia sünnitatud
bürokraatlik dokument bürokraatidele
bürokraatiaks. Õige oleks alata riigireformi meie polt loodud riigi veelgi
paremaks ja võimekamaks muutmise aluste sõelumist rahvahankes. Meie riik on
meie oma ja meie räägime kaasa selle paremaks muutmisel. Seda ei tehta
saladokumentidega.
„Inimeste igasugune laiapõhjaline koostöö –
olgu selle vormiks siis tänapäeva riik, keskaegne kirik, muistne linn või
arhailine suguaru – tugineb ühistel müütidel, mis eksisteerivad üksnes inimeste
kollektiivses kujutluses.“„Ometi ei eksisteeri need asjad kuskil mujal kui
üksnes lugudes, mida inimesed välja mõtlevad ja üksteisele räägivad. Väljaspool
inimeste ühist kujutlust ei eksisteeri kogu universumis ühtki jumalat, ühtki
rahvust, ühtki ettevõtet, ei mingit raha, ei mingeid inimõigusi, ei mingeid
seadusi ega ka õiglust.“ (Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk
42)
Milline saab olema meie ühine müüt?
Targutusi:
J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak 2016
Lk 97 „Sinu saatust hakkab määrama see, kui hästi oskad
paigutada oma nappi raha ja piiratud vara. Ning parim viis otsustada, kuidas
oma raha ja vara paigutada, on läbini selgeks saada alternatiivkulu tagajärjes
iga otsuse juures, mida võiks mistahes olukorras langetada.
Alternatiivkulu puhtalt majandusteoreetiline tähendus keerleb
selle ümber, et kui sa kulutad teatud summa (näiteks 50 000) mingile
asjale (näiteks villimisliinile), siis pole selle tagajärjel lihtsalt su
pangaarve 50 000 võrra lahjem, vaid sa ei saa seda 50 000 enam mujal
kasutada. See on see 50 00, mida sa ei saa kulutada uue restorani avamisele, lisatööjõule
ega kontoripinna suurendamisele. Niisiis
on täiesti loogiline kulutada raha ja hankida villimismasin, kuid sul tuleb
otsustada, kas seda raha saaks kulutada kuidagi paremini, et see aitaks
tegevust laiendada. Minu toodud näites oli villimisliini loobumiskuluks see, et
kadus võimalus avada uus baar, soetada uued kääritamistõrred või laiendada
kontoripinda.“
„Õpi piiranguid armastama ja tee endale selgeks, et
väikeettevõttes on kõik vahendid piiratud. Võta alati kõigi vahendite (mitte
ainult raha) juures arvesse nende loobumiskulu ja vali kasulikum kurss, mida
mööda purjetada helge tuleviku poole.“
Lk 26 „Sul tuleb oma fookus ajada nii kitsaks, et sellel, mida
sa kohe looma hakkad, poleks sel hetkel turgu olemaski. See annab sulle
hiilgava võimaluse luua täiesti uus valdkond.
Sa saad keskenduda valdkonna
laiendamisele, mitte lihtsalt oma tootemargi eristamisele teiste
omadest. Et muutuda tõsiseltvõetavaks, peab su olemasolu õigustus olema midagi
enamat kui su tootemark. See, et sa püüad kirglikult laiendada tuliuut
valdkonda, muudab su automaatselt tõsiseltvõetavaks ja kaalukamaks „
Y. N. Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016
Lk 14 „Inimesed ei olnud millegi poolest erilised. Mitte keegi
ei osanud aimata (ja kõige vähem inimesed ise), et nende järeltulijad kõnnivad
ühel päeval Kuul, lõhestavad aatomi, murravad lahti geneetilise koodi ja kirjutavad
ajalooraamatuid. Kõige olulisem asi, mida eelajalooliste inimeste kohta teadma
peab, on see, et nad olid tähtsusetud loomad, kes ei mõjutanud oma keskkonda
sugugi rohkem kui gorillad, jaanimardikad või millimallikad.“
Lk 194 „Kuidas me saame teha vahet sellel, mis on bioloogiliselt
kindlaks määratud, ja sellel, mida inimesed üritavad bioloogiliste müütide abil
õigustada? Siin on abiks rusikareeglist „bioloogia lubab, kultuur keelab“.
Bioloogia on valmis sallima suurt hulka võimalusi. Kultuur on see, mis sunnib
inimesi mõningaid võimalusi realiseerima ja teistest loobuma. „
„Kultuur kipub väitma, et ta keelab üksnes seda, mis on
ebaloomulik. Bioloogilisest seisukohast ei ole aga miski ebaloomulik. Mis
iganes on võimalik on ka loomulik.
Tõeliselt ebaloomulikku tegevust, mis läheb vastuollu looduse seadustega
ning mille peaks ära keelama, ei saa olemas olla. Ükski kultuur ei ole kunagi
üritanud keelata meestele fotosünteesi, naistele valguse kiirusest kiiremini
jooksmist või negatiivse laenguga elektronidele teineteise suunas tõmbumist.“
Lk195 „Organid arenevad välja, et täita mingit kindlat
funktsiooni, kuid neid võib kohandada ka muude ülesannete jaoks. Näiteks tekkis
suu sellepärast, et kõige varasematel organismidel oli vaja toitaineid kehasse
toimetada. Me tarvitame oma suud praegu samal otstarbel edasi, kuid lisaks
kasutame seda suudlemiseks ja rääkimiseks (ning näiteks Rambo eemaldas
käsigranaatidelt ka splindi suuga). Kas need tegevused on kõik ebaloomulikud
ainult seetõttu, et meie ussikeselaadsed esivanemad kasutasid 600 miljonit
aastat tagasi suud üksnes söömiseks?“
No comments:
Post a Comment