Kuueteistkümnes
lugu: Mida me teame?.
1.
Me
vajame (nii Euroopa, edaspidi ka Eesti) töökäsi, millest ilmselt ka Euroopa
esialgne malbe suhtumine. Lootuses, et protsess suudetakse juhtida.
2.
Nad
tulevad nagunii (kui me kraani kinni ei keera, rääkimata juba üle miljoni kes
on El-s)
3.
Aktiivtegevusest
oleks olnud abi alguses (nagu sellest Hollandi poisikesest kes pistis näpu
teate isegi kuhu), kuid nüüd on tammid maha murtud, mis tähendab, et näpuga
vehkida pole enam mitte mingit mõtet. Pole asjakohane
4.
Meil
on probleem. Suur probleem. Olenevalt valitud strateegiast toodame sõpru või vaenlasi.
Seitsmeteistkümnes
lugu: Tere saame tuttavaks
Algus on
läinud täiesti panni. Valedest eeldustest tehti valesid järeldusi. Valedest
järeldustest tehti valesid otsuseid. Oleme situatsioonis, mil meie ukse taha on
tulnud võõras/külaline/rändar ja meie … Mida me küsime? Kas „Tere, kuidas saame
aidata?”? Või … Millised võimalused on veel? Mnjah, võimalusi on teisigi, kuid
kuna Hollandi poisi näputrikk jäeti kasutamata, siis on kõik järgijäävad võimalused
kehvad. Kas meil on mingit võimalust mängida oma mängu lahti mitte kui ladustusala/prügimäge
(millise mudeli on praegu omaks võtnud kogu El), vaid kui ressursiallikat? Vaatame mis meil
välja tuleb. Mida meil on ja mida me jagada saame? Alustame mängu uuelt lehelt
„Tere saame tuttavaks, Mina olen … ja Sina oled … Meil on sellised reeglid … Tore,
meil ühiseid reegleid – astu edasi.”
Niisiis …
Kaheksateistkümnes
lugu: Reeglitest ja parempoolsest liikluskultuurist
Vaadake,
reeglite järgimine on iga ühiskonna ladusa elukorralduse aluseks ehk nagu
mitmed kultuurid ütlevad, kloostris tuleb elada kloostri reeglite järgi (või
ka, et võõras kloostris ei ole sünnis oma reegleid peale suruda). Soomlased
ütlevad: maal maa tavade järgi. Nii ka
meie elus, meil on omad reeglid, millega meie oleme harjunud, mis on meile
omased ( mille eest on ka võideldud) ehk meie elame oma elukorralduse järgi,
kellele ei meeldi … need ei pruugi tulla ennast meile ennast piinama , meie
ebaoludesse piinama. Igaühel on kergem . Jääme sõpradeks ja ärme piiname
üksteist. Ärme häbenegem kõlava häälega teada andmast meie eneste poolt meile (ja ka teile) kehtestatud reeglitest.
Need reeglid ongi meist vorminud … meie. Me kipume vahel unustama mõningaid
põhitõdesid ehk on olemas meie siinsete kodanike põhiõigused. Just, just, meie
Põhiseadus kirjeldab ära meie siinsete kodanike tavad läbi õiguste ja
kohustuste. Tundub, et oma harituses kipume me vahel selliseid pisiasju
unustama. Oleks justkui igaühe õigus, universaalne õigus … meie põhiõigust
põrmustada. Selline asi ei lähe teps mitte. Või tulebki abi vajavate rändarite mittediskrimineerimiseks ennast
diskrimineerida? Jäägem realistideks. Lihtsamalt öeldes, kui meil on
parempoolne liiklus, siis me ei hakka ju siin juurutama iga rändari pärast
vasakpoolset liiklust. Puht pseudodemokraatlikest valikutest ja igaühe õigusest
lähtudes? Või veelgi hullem, kui rändarid hakkavad sõitma vasakpoolse liikluse
reeglite järgi, sest nemad on niimoodi harjunud ja meie … Mida meie teeme? Kas pahempoolne liiklus on nende „põhiõigus“ parempoolse liiklusega maal? Kas
meie võime oma parempoolsega jätkata? Parempoolne liiklus on ju meie
„põhiõigus“. Võime? Põmm, Põmm!!! Sellisel käitumisel ei ole demokraatiaga mitte midagi pistmist, see on verine konflikt. Selline käitumine on vastuvõetamatu. Ei-ei, me ütleme selgesõnaliselt,
et meie kasutame parempoolset liiklust ja kellele see ei sobi, ärgu parem tulgu
ohtlikku olukorda tekitama. Selle jutukese mõte on selles, et me oleme alati
valmis neid, kes siin liigelda tahavad õpetama paremakäelise liikluse reegleid.
Nii oleks õige asjadele läheneda.
Sama ka muude
asjadega, kui meie kultuuri järgi ei ole vastuvõetav, et keegi varjab nägu (või
korraldab mingeid meie ühiskonda sügavalt häirivaid toiminguid), see on meie kultuuris ohu märk,
siis ärgu parem tulgu. Me ju ei sunni kedagi. Muide pole vaja mingitesse
kõrvaluniversiumitesse eksida, et siis tuleb keelata ka mardisandid, jõuluvana
ja mootorratturi kiivrid, see pole üldse jutu teema. Meil on meie reeglid, meil on parempoolne
liiklus (küll aga olen lugenud juhtumitest mil rändarid on mingis kommuunis
saades kätte demokraatlikul teel häälteenamuse suutnud keelustada jõulukuuse,
jõuluvana ja jõululaulud). Kõik muu on eputamine. Eksitamine. Maailmas on
erinevaid reegleid ja me ei pea kõiki üle võtma või tegema nägu mingi
võltsdemokraatia, võltsvagaduse ja võltsalandlikkuse tuhinas „Ta lähtus
Friedrich Suure ütlusest: „Kes kaitseb kõike, ei kaitse midagi”” (. J. Ring
„Tormijooks Kotkapesale” „Imeline ajalugu” 2015.)
Reeglitejutt ajas ja ruumis
Lugesin millalgi ühte lehejuttu, mis sobiks ilmselt
meie olukorda ilmestama. Nimelt peeti 19. sajandi algupoole Iirimaal vaeseid naisi, kes jõid teed, sama
vastutustundetuteks kui viskijoodikuid. Tollajal väideti, et see pärsib Iirimaa
majanduse arengut, seda peeti ilmselgelt
järelemõtlematuks/ohjeldamatuks tegevuseks. Arvati, et naised, kes joovad teed, raiskavad sellega
aega ja raha, jättes unarusse oma abikaasa ja kodu eest hoolitsemise
kohustused. Neid traditsioonilisi naiste vastutusalasse kuulunud tegevusi peeti
riigi majanduse edu pandiks. Pamfletid (tulleaegne massimeedia) laitsid
teejoomist kui luksust, mida vaesed naised ei saanud endale lubada ning mis
võis põhjustada koguni sõltuvust, keelatud ihasid ja poolehoidu
revolutsioonilistele ideedele. Lisaks
võrreldi teejoomist kuuluvusega salaühingutesse.
Inglismaal
oldi samasuguses pabinas suhkru pärast, mida teele lisati. Selget muret tekitas
väljavaade, et vaene talunaine raiskab niigi nappe ressursse moodsatele
tarbekaupadele nagu tee ja suhkur. Samas anti mõista, et teejoomine võib
taolistele naistele pakkuda ka revolutsiooniliselt feministlikku eneseväljendust.
Arvati, et ajapikku jäädakse teest sõltuvusse. Tol ajalooperioodil põhjustas teejoomine Iirimaal
märkimisväärset ühiskondlikku ärevust.
Edasi: Katari transpordiministeeriumi uuendatud
määruse järgi ei saa paljude madalamalt tasustatud ametimehed õigust
autojuhiluba taotleda. Lisaks lihunikele, kokkadele, põllumeestele kuuluvad
keelunimekirja ka keevitajad, rehviparandajad ja tänavakaubitsejad. Mõnedele
elukutsete esindajatele läks ka olukord paremaks, näiteks said sama määrusega
õiguse autojuhiluba taotleda lennukite pardapersonal ning koduabilised. Vaat selline
lugu.
Või
siis teine õpetlik lugu: India küla vanemate nõukogu keelas armastusel
põhinevad abielud. Samas keelati muuhulgas ka alla 40-aastastel naistel üksi
sisseostude tegemine ja mobiiltelefoni kasutamine avalikus kohas. Kuigi
külavanemate nõukogude otsustel ei ole seaduse jõudu, on need siiski mõjukad.
Paljud sellised otsused on viinud näiteks naiste aumõrvadeni. Ühe nõukogu
liikme sõnul on vanemate korraldatud abielusid trotsivad armastusabielud
kahjulikud ja teevad kogukonnale häbi. Külaelanikud ise on otsusega rahul väites, et aitavad noori
naisi, et neid ei juhatataks eksiteele ega sobimatutesse suhetesse
Teateid tegelikkusest… Türgi rahvuslik lennuliin keelas naissoost
stjuuardessidel punase huulepulga ja küünelaki kandmise, ärritades sekulaarseid
türklasi, kes tunnevad muret riigi islamistlikumaks muutumise pärast.
Türgi kõrge pealik pidas kõne, milles mõistis
hukka televisiooni, mis noorsugu vaimselt ja moraalselt hävitab. Tema arvates on türklased langenud moraalse
korruptsiooni lõksu, edastab.
teadagi, mehed ei tohi olla seelikukütid, vaid nad peavad hoolitsema oma
pere eest. Naised peavad teadma, mida nad tohivad ja mida mitte. Naistel on
ebasobiv avalikkuses naerda, naised ei tohi olla eelarvamustega ja naised
peavad olema tagasihoidlikud. Vaat sellised arvamused
Ta kutsus türklasi üles lugema koraani, et moraalne
allakäik peatada. Ta kritiseeris ka liigselt autodega sõitvaid ja bensiini
kulutavaid kaasmaalasi ning naisi, kes pidevalt mobiiltelefoniga lobisevad.
Inflatsiooni
mõju isegi mõrvade tellimisel. Väidetava jumalapilkaja Rushdie tapjale mõeldud tasule
lisati pool miljonit dollarit otsa. Nüüd on preemia kokku 3,3 miljonit ja see
antakse tõsiusklikule, kes viib ajatolla Khomeini poolt aastal 1989 väljaantud
tapmiskäsu fatvaa ellu.
Iga normaalsus on teatud samasuunaliste ebanormaalsuste summa.
Pealegi ilu
ja vooruse mõõdupuud maailmas on väga erinevad, me teame juhtumeid, mil
naisterahva ideaalselt väikese jala saavutamiseks kängitseti need puusaabastesse,
mis muutsid nende kandjad praktiliselt santideks. Aafrika avarustel on mõnegi
suguharu iluideaaliks pikk kael, mida saavutatakse üha uute metallvõrude
lisamisega lõua alla, mõnedes maades arvatakse, et parim viis on see, kui
rituaalse kivinoaga naise alakõht üle künda. Me ei oska kõiki neid põhjuseid
ära arvata, ega kõiki targaks teha, kuid me ei pea ka kõike järele ahvima, või
lubama seda kõike meil teha.“ Maalla maan tavalla.“Nii, et maailm võib olla väga mitmepalgeline, meie ei pea kõiki maailma veidrusi mõistma, ega enese kanda võtma. Pealegi on kohe alguses kokku lepitud õigused-kohustused ja käitumisreeglid eduka kooseksisteerimise heaks aluseks. Teisalt selgrootu sõnadega mäng, et nii ja naa, kuid naa pole päris see naa viib vaid konfliktideni. Viib väga, väga ebameeldivate olukordadeni. Selgrootust ja põhimõttelagedust ei tohi segi ajada demokraatiaga. Vaevalt oleks õiglane, humaanne, selline käitumine paljukannatanud tõeliste pagulaste vastu, samuti nagu poleks see õiglane ka meie eneste vastu. Meie tahame elada oma kollektiivses ebanormaalsuses, sest just see on meie normaalsus (meie seisukohalt). Vaid sellist kindlat põhja inimestevahelistes suhetes luues, võime toota sõpru.
Järgneb …
Targutusi:
C.Clay
„Kuningas, keiser, tsaar”” Pegasus 2013
Lk 244 „„Ta
kuulub nende inimeste hulka, kelle kohta Goethe on öelnud: „see on diletantide
loomuses, et nad ei taipa asjas peituvaid
raskusi ja et nad võtavad alati ette midagi, mis neil üle jõu käib””
C.Clark
„Uneskõndijad” Varrak, 2015
Lk 80
„Kriisid tulid ja läksid, ilma et oleksid näiliselt ohustanud süsteemi kui niisugust.
Olukord oli alati, nagu teravmeelitse Viini ajakirjanik Karl Kraus,
„meeleheitlik, aga mitte tõsine.”
M. Lissack´i
ja J. Roos`i „Uus mõtteviis” Fontes 2001
Lk 154
„Tegemine on midagi muud kui rääkimine. Igas sekundis töötab meie aju peaaegu 1
miljard bitti neuroloogilist informatsiooni. Meie teadvus on teadlik vähem kui
100 bitist nende hulgas. Me saame rääkida vaid sellest väikesest osast, mis
meie teadvusesse jõuab, kuid me kogeme tervet seda tohutut hulka. Tegutsedes
aktiveerime me rohkem kui 10 miljonit korda enam andmeid kui rääkides. Kui
teadlased räägivad väljendamatute teadmiste tähtsusest, siis just seda nad
silmas peavadki. Jättes kõik arussaamatu akadeemilise sõnamulina kõrvale, jääb
alles lihtne tõde: 1 miljard on palju enam kui 100. On siis ime, et me õpime
tegutsedes rohkem kui lugedes, või kuulates või „jah” noogutades?”
No comments:
Post a Comment