Üheksateistkümnes
lugu: Kasust ja kahjust
Max Jacobson on
kirjutanud raamatus „Tulevik?” (Tänapäev 2006 Lk18) „Soome poliitilised juhid
järgisid – nagu mitmete teiste maade juhid sajandite vältel – Machivelli
nõuannet:
„Maa
päästmiseks ei tohi ära põlata ühtegi vahendit. Rooma julgeolek sõltus
sõjaväest ja sõjavägi tuli säilitada iga hinna eest; maa kaitsmine on alati
õige, sõltumata sellest, kas selleks kasutatakse ausaid või ebaausaid võtteis.
Kui sõjavägi päästetakse, võib Rooma kunagi häbi maha peata; kui sõjavägi
kaotatakse, ehkki see langes väga austusväärselt, kaotakse Rooma ja ka selle
vabadus.”
Meie trikiks on kahekordne päästeoperatsioon, me peame oma
firmale lisakapitali saama (inimesi juurde), sest meil on mindud juba
aktsiakapitali kallale (vähenev ja vananev elanikkond) ja see lisakapital ei
tohi võtta meilt otsustusõigust.
Järgnevatel
aastatel kaotame me 40 tuh tööealist elanikku, 2030 aastaks väheneb meie
rahvaarv 100- 120 tuh inimese võrra. Nende arvude vastu ei ole mitte midagi
teha, see on vaid kalk statistika. Me ise oleme pannud sellisele arengu rööpad
maha, nüüd vaid kulgeme. Samasugusteks Vanade kodumaaks või Vanadekodu maaks on
muutumas Euroopa, Põhja Ameerika, Jaapan, Austraalia. Kogu nn meie maailm. Me
oleme muutunud laisaks, liialt rahuloevaks, … konkurentsivõimetuks.
Nii, et ühest
küljest on meile, meie maailmas, inimesi vaja, muidu hääbume ja meid võetakse
lihtsalt üle. USA on vist ainuke riik, milline on läbi sajandite suutnud vastu
võtta üha uusi sisserändajaid ja neid ühtseks sulatada. See ongi tegelikult
kõige tähtsam nipp, kuidas sulatada enesesse üha uusi osiseid enese identiteeti
kaotamata.
Kuidas toimivad edukad Firmad?
G.
Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001
Lk 77 „ Ainus
võimalus kaitstes end leidlikumate konkurentide eest on tulla esimesena
alternatiivse väärtuse kaitsemehhanismi peale, lammutada ise esimesena oma
tooted ja teenused ning jõuda ise esimesena tulevikku, olgugi et see tulevik
kahandab mineviku edu. Nagu Andy Grove Intelist on öelnud: Iseendal tuleb olla
oma kõige kangem konkurent.”.”
Lk 106
„Tuleviku ennetamist ei tee ettevõttele sageli raskeks mitte see, et tulevik
oleks tundmatu (…), vaid tõsiasi, et tulevik on teistsugune.”
Lk 127 „Ükskõik
kui hästi firma praeguste klientide sõnastatud vajadusi ka ei rahuldaks, riskib
ta väga paljuga, kui ei hoia sihikul neid vajadusi, mida klient veel ei sõnasta, ent mille rahuldamine talle
ometi meeldiks. Ja olgu praegused kliendid kui tahes rahul, firma kasum võib
jääda toppama, kui ta ei tõmba endale põhimõtteliselt uute klientide
tähelepanu. Ettevõte, kes ei tee enamat kui reageerib olemasolevate klientide
sõnastatud vajadustele, on varsti mahajääjate hulgas.”
Lk 307
„Deemonid, kellega hädas ollakse on inertsus, enesega rahulolu ja
lühinägelikkus.”
„” Tuleviku
nimel peetavates lahingutes on kasuahnete kaubanduspartnerite ebaaususest
hoopis reaalsemaks ja olulisemaks vaenlaseks unisus, harjumus, lühinägelikkus
ja elitaarsete pooside võtmine.”
Kahekümnes
lugu: Kas meie oskame millekski ette valmistuda?
Mnjah, raske
küsimus. Viimane dekaad küll suurt lootust ei anna: raudtee müüsime ära,
ostsime tagasi ja tahame jälle midagi müüa. Apteekidel tegime
asutamispiirangid, solkisime turu ära ja siis vabastasime piirangutest ehk
solkisime teistkordselt turu. Pidasime õigeks erainitsiatiivi arendamist, kuid
eraraudtee ja –praamioperaatorid kihutasime turult välja ja arendame hoogsalt
riigikapitalismi ilma kapitalismita. Hakkasime soodustama erakoolide
arendamist, kuid siis mõtlesime ümber ja otsustasime selle ettevõtlusliigi
tappa. Leppisime ettevõtjatega kokku milline peaks olema aktsiiside ja
keskkonnatasude tõusu suurusi, kuid … nii kui oli vaja rohkem raha, nii
rikkusime lepet. Asutasime arengufondi, kuid unustasime sisustada selle
tegevuse sihid ja analüüsisuunad, nüüd taome seda jalaga ja arvame, et oleks aeg
see „värk“ kinni panna. Jne, jne … Analüüsi ei ole, tegevuste lõpetatust ei
ole, …. Tulemust ei ole. Me toodame vaid ebakindlust, kuigi Dr Riigi ainuke
ülesanne on luua oma kodanikele just kindlus- ja turvatunnet. Kuid need on vaid mõningad väärarvestused, loodetavasti vaid nõrgad võnked meie arengus, tegelikult on meil tohutu hulk edulugusid, millest õppida.
Kas meil on
strateegia?
„Kui
eesmärk on selgelt näha, siis hakkab riik tahes-tahtmata püüdma läheneda
parimale variandile või vältima halvimat. Strateegilise nägemuse olemasolu
korral väheneb taktikalise rabelemise osa, kuna see allub nüüd samuti teatud
seaduspärasustele.” („Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ Infotrükk Tallinn 2009 Lk 16). Lihtne ju? Kuid milline
on meie strateegia?
Kuid kui ikkagi
valmistuks?
Me oleme
alustanud lugematute initsiatiividega (noored maale, talendid koju, rahvakogu,
mõttetalgud jne), kuid kõik see hea mõte on kuidagi … sumbunud. Või muutunud
meelelahutuseks (arvamusfestival). Kõik on jäänud lõpetamata. Tohutu potensiaal
on jäänud kastamata. Lõpetamatus on hullem, kui initsiatiivi puudumine, sest
kulutab ressurssi, milles saab … ei midagi. See on nagu alustaksime oma maja
juurest tee ehitamist, teeksime kümmekond meetrit, siis tüdineda ja alustaksime
teises suunas tee ehitamist, tüdime jälle ja … Saite aru, te kasutasite
kolme-nelja tee jagu materjali, aega ja tööjõudu, kuid teil ei ole ikkagi teed.
Teil on vaid hunnitu hunnik raisatud materjali. Teiseks mõjub see ka
mentaalselt laastavalt, kui inimesed ei näe oma töö vilju. Ei saa neid nautida.
Nendega uhkeldada. Niisiis alustame seekord mõtlemist mitte algusest vaid
lõpust.
Kahekümne
esimene lugu: Riigimeestest
Henry Kissinger
„Diplomaatia Varrak 2000
Lk 26 „Praegu
kujuneva maailmakorra peavad üles ehitama riigimehed, kes esindavad ülimalt
erinevaid kultuure. Nende käsutuses on määratu suured ja sedavõrd keerulised
bürokraatiaaparaadid, et riigimeeste energia kulub pigem administratiivse
masinavärgi teenimisele, kui eesmärkide põhjendamisele.”
Lk 26
„Intellektuaalid analüüsivad rahvusvaheliste süsteemide toimemehhanisme.
Riigimehed loovad neid. Ja analüütiku ning riigimehe vaatenurk on äärmiselt
erinev. Analüütik võib ise valida probleemi, mida ta soovib uurida, riigimehele
aga surub tegelikkus probleemid peale. … Riigimees peab tegutsema vastavalt
olukorrahinnangutele, mis pole tõestatavad sel hetkel, kui ta oma otsused teeb.
Tema üle mõistab kohut ajalugu, …”
Lk 135 „Ent
riigimehe kohustus on keeruliste küsimuste lahendamine, mitte lihtsalt nende
kallal juurdlemine. Juhtide jaoks, kes ei suuda alternatiivide vahel vahet
teha, muutub ettevaatus tegevusetuse õigustamiseks.”
Lk 865
„Riigimehe üks tähtsamaid ülesandeid on mõista, mis küsimused on omavahel
seotud ja võimendavad üksteist. Enamasti pole poliitikul siin erilist valikut.,
lõppude lõpuks ühendab eri küsimusi elu ise, mitte poliitika. Riigimehe osaks
on see side ära tabada, kui see tõepoolest olemas on – teiste sõnadega, luua
ajendite ja tõkendite võrgustik, et saavutada parim tulemus.”
Kahekümneteine
lugu: Milleks me peame valmistuma?
Mitte
humanitaarkatastroofiks vaid ressursikasutuseks. Igal ressursil on oma algläte, igat ressurssi ei ole võimalik kohe leiukohal kasutada, mõnda tuleb puhastada, mõnda kupatada, mõnda rikastada, mõnda lahustada. Niimoodi saadaksegi sobiv ressurss. Meie märksõnad on lahustamine ja rikastamine. Seepärast on
kõigepealt vaja tead mida, millega on võimalik lahustada. Kui visata kivi vette
ja oodata lahustumist, siis on see ilmselt keemia/füüsika mittetundmine.
Pehmelt öeldes on see ikkagi ladustamine. Seepärast alustame nagu mainisime
teisest otsast. Millised võiksid olla ühelt poolt meie siduvad rahvusvahelised
kohustused ja teisalt, mis meil on ja mida meil on vaja?.
Kohustused
Vaadake, me ei saa
mitte kuidagi ära unustada oma kohustusi. Kogu maailmas on kohustused ja
õigused tasakaalus, kui me oma kohustusi ei täida, siis väheneb ka meie õiguste
pakett. Niisama lihtne see ongi. Keerulisem on see, et õiguste pakett ei vähene
võrdeliselt meie kohustuste mittetäitmisele vaid progresseeruvalt. Usalduse
kaotus kohustuste ja õiguste tasakaalusüsteemis on hukatuslik. Kui ma nüüd
õigesti mäletan, siis maksid põhjanaabrid oma I Ilmasõja ja Talvesõja võlgasid
kreeditoridele tagasi kuni viie-kuuekümnendate aastateni. Maksti ka sel ajal,
mil oldi sõjalises konfliktis lääneliitlastega (ehk kreeditoridega). Lihtsalt
viisakas seltskonnas täidetakse kohustusi, isegi siis kui ollakse sõjalises
konfliktis. Nii, et kõigepealt peame mõtlema oma au ehk kohustuste peale, et
olla kreeditoride/klubi/äripartnerite silmis usaldusväärne.
Võimalustest
Ühes oleme
ilmselt ühel nõul, et me ei taha oma tagahoovi luua põgenikelaagreid, kus põlvkondade
viisi elatakse sotsiaaltoetustest. Ei taha ja ka ei saa, sest meie rahvaarvu
dünaamika esitab meie enese sotsiaalsüsteemile varsti vägagi raske väljakutse
(haigekassa on juba miinuses, pensionikassa samuti, rahvastikudünaamika ka).
Nii, et selleks meil vahendeid lihtsalt ei ole. Seda tuleb ka valju häälega
välja hüüda.
Seega jäädes
ausaks iseenda ja rändarite vastu peame vaatama milliseid töökohti meil võiks
olla või milliseid võiksime tekitada. Muide pole üldse vähetähtis ära kasutada
rändarite initsiatiivi äride ja töökohtade loomiseks. Miks me arvame, et nende
seas on vaid kebabikeerutajaid, aga mitte näiteks tuleviku Gateseid? Mozardeid?
Einsteine? Miks peaksid näiteks andekad
arhitektid saama tööd vaid juuksuritena? Ilmselt oleks see ande ja ressursi
raiskamine.
Vaid siis, kui
meil on pakett koos vabadest töökohtadest, koos ettevõtjate kinnitusega neid
inimesi palgata peaksime võtma edasised sammud. Muidugi vaid sellisel juhul,
kui rändarid ise on huvitatud pakutavatest töökohtadest ja palkadest. See ei
kõlba ka kuskile, kui meil on tegemist kvalifikatsioonilt ehitusinseneriga,
kuid tööd saab vaid pizzapoisina. Selline persoon peaks saama erialase
ümberõppe, kvalifikatsioonitunnistuse ja töötama erialal. Ka see peaks olema
lahustamise paketi üks komponente.
Veel üks edule
viiv komponent. Nagu iga töövestluse käigus, peab meil olema selgeks räägitud,
mida me ühelt või teiselt poolt ootame ja mida me ei aktsepteeri. Igas firmas
on teatud lubamatud tegevused, mis ei vasta firma ärikultuurile. Nende vastu
eksimine toob enamasti kaasa kohese vallandamise. Kõik need nüansid on poolte
vahel vaja kokku leppida. Kokku leppida mõlemapoolselt. Mõlemapoolsete
kohustuste va vastutustega. Vana naljalugu rääkis Vaheriigiaegsest
kolhoosiesimehest, kus nimetatud kõrge pealik tegi mustlastega lepingu laeva
värvimiseks, et „ Mustlased ühelt poolt ja esimees teiselt poolt … Sõlmivad
lepingu, valmimistähtajaga …, tasuga … „ Nädala pärast töövõtjad kontoris
teatega, et töö tehtud. Mindi siis vaatama, kuid värvitud oli vaid üks poo
laevastl. Milles küsimus? Töövõtja osundas lepingule, et kogu laeva värvimisest
pole kunagi juttu olnudki, ikka „
mustlased ühelt poolt“, teine pool pidi olema esimehe teha. Vaat sellest õpetlikust
loost lähtudes tulebki kõik tingimused juba alguses „läbi nämmutada“, et pärast
ei oleks olukorda, et „meie teiselt poolt“ ja niimoodi aegade lõpuni. Me peame olema
väga kindlalt ja valehäbita esitama omad tingimused. Need on vabadused, mille
eest me oleme võidelnud aastasadu ja need ei ole tingitavad. Kui kellelegi ei
meeldi meie tingimused, siis me austame nende valikut … mitte meile tulla. Me
ei saa aktsepteerida siin vasakpoolset liiklust, sest osadel rändaritel on
kodus selline liikluskorraldus olnud. Selline suhtumine tekitaks segaduse ja
ohvrid meie ühiskonda. Ärme toodame ise enesele segaste juttude ja täitmatute
lubadustega vaenlasi.
Isemoodi
Me ei saa
ühtegi asja teha „nii nagu teised“, sest me oleme niivõrd väikese massiga, et
peame suurte vahel alati oma tee, kasvõi „pilu“ leidma. „Vaata sõdur, sa oled
kange ülem küll ja masin on sul suur, aga noor oled alles. Kes läheb sinna,
kuhu kõik lähevad? Lammas läheb. Kunagi enne teisi kohale ei jõua, kõik käivad
nii tasa, nagu viletsam käib. Mine alati sinna kuhu teised ei lähe, kergem
minna ja rutem saad „ ( Ja sada surma V.
Beekman „Eeesti Raamat Tallinn1978). Päris hea võrdlus, kas pole? Nii, et …
Oot-oot, kes ütles määäääääää?
„ Inimesed saavad suure osa oma turvatundest
ja enesekindlusest – mida psühholoog Albest Bandura nimetab „eneseusuks” –
ennustatavatest rutiinidest: asjade ikka ja jälle samal viisl tegemisest.
Paraku ei saa meie tegevuse sisu jääda samaks ja kui püüamegi seda kunstlikult
säilitad, põhjustaks see probleeme, kuna kohandume reaalsusega liiga hilja ja
järsult. Konkurentsieelis on igal organisatsioonil, mille liikmed saavad
käsitleda ennustamatuid ja ebakindlaid olukordi ( mis on tavalised)
enesekindlalt ja tõhusate tegudega, kuna neil on sel viisil toimimiseks õpitud käitumisrutiin.”
Järgneb …
Targutusi:
Anna
Reid Leningrad kirjastus Varrak 2011
Lk
41 „Kriisiolukorras oli nende meeste esimene vaistlik mõte kedagi arreteerida.”
Lk
57 „Sovinformi kokkuhoidlikkus tõe avaldamisel tähendas seda, et leningradlased
õppisid kiiresti ametlikke uudisteallikaid ebausaldama. … Samuti õpiti
tõlgendama Sovinformi napisõnalist keelekasutust … „Keeruline olukord „
tähendas lootusetut olukorda ja … „Rasked kaitselahingud vaenlase ülekaalukate
jõududega” tähendas täiskiirusel taganemist”
Hasso
von Manteuffel „Tankilahingud Teises maailmasõjas. Mälestused” Olion 2011
Lk
44 Vaenlane seevastu oli tankiväed killustanud. Ta oli andnud need vähemkiirete
vägede juurde, ta oli jaotanud tankid kõikjal väikestesse rühmadesse, mitte
koondanud need säärastesse soomusarmeedesse, nagu edukalt oli praktiseerinud
Saksa armee. Seega oli osutunud täpselt õigeks Guderiani ettenägelikkus ja
planeerimine, mida väljendas legendaarseks saanud ütlus :”Asi tuleb suurelt
ette võtta!”
J.Hasek
„Vahva sõdur Svejki juhtumised maailmasõja päevil” Eesti Riiklik Kirjastus.
1960
Lk
400 „ „ Siis on teie lugu sant,” arvas Svejk. „Kuid ärge lootust kaotage, sest
kõik võib veel hästi minna, nagu ütles mustlane Janecek Plzenis, kui talle
tuhande kaheksasaja seitsmekümne üheksandal aastal kahekordse röövmõrtsukatöö
eest köis kaela pandi. Ja aimas õieti. Ta viidi viimasel silmapilgul võlla alt
ära, sest keisri sünnipäeval ei või kedagi puua, aga päev, millal teda puua
taheti, langes justament keisri sünnipäevale. Ta poodi alles järgmisel päeval
pärast keisri sünnipäeva. Ja meest tabas veel sihuke õnn, et kolmandal päeval
anti talle armu ja tema protsessi tuli otsast alata, sest kõik asjaolud
näitasid et tõeline mõrtsukas oli keegi teine Janecek. Ta tuli vangla
surnuaialt välja kaevata ja nagu õige inimene kunagi Plzeni katoliku kiriku
kalmistule matta. Alles hiljem tuldi selle peale, et mustlane oli evangeeliumi
usku ja ta tuli evangeeliumiusuliste surnuaiale ümber matta, ja siis …”.”
No comments:
Post a Comment