Sunday, April 6, 2014

Teateid tegelikkusest: Istuva Tamme meetod


 

Seljaaju

Inimlike seadustega/regulatsioonidega on üks imelik värk, suur osa nendest toimivad tavaelust eraldi. Suurt osa regulatsioon me tunnetame „seljaajuga” st. mingi sisemise lokaatori tasandil. Võib-olla on see omadus pärit sellest Raamatute raamatus mainitud hea ja kurja äratundmise puu ajajärgust. Seepärast on eriti ohtlik ilustada seaduseid, muutes nende senise toimimise loogikat või muutes selle tavatähenduses loogika vastaseks. Parimaid ja näitlukumaid „killukesi” leiab liikluskorraldusest ja liiklusseadusest. Niisiis … Kui me senini teadsime, et mopeed on nisuke kaherattaline sääreväristaja vurhvi liiklusvahend, siis nüüd võib see olla ka kolme- või lausa neljarattaline. Kuidas siis liikluses vahet teha, et see mis sõidab neljal rattal, mis näeb välja nagu auto, käitub nagu auto ja liikleb nagu auto … on tehelikult kuudiga sääreväristaja? Kas need kuudiga sääreväristajad on mingit erilist värvi? Et oleks aru saada, et selle juriidilisele monstrumile kehtivad peaaegu, et tõukeratta õigused või, et seal võib rooli väänata mõni lapsuke? Teine näide:  kes meis mõõdaks autode vahelist distantsi sekundites? Aga seadus ütleb, et asulasisesel teel peab aeg, mis kulub üksteise järel liikuvate sõidukite vahelise pikivahe läbimiseks, olema normaaltingimustel vähemalt kaks sekundit ja asulavälisel teel vähemalt kolm sekundit. No nii, see tähendab ilmselt et Inimesekene peaks mingil momendil kahestuma ja üks osa jääb rooli ja teine osa ,see tema isiklik inspektor, käib ja mõõdab võimalikke sekundeid teisendades neid meetriteks? Ilus mõte aga … jabur. Kuid see mida tehti vaese jalgratturiga ületab ka kõige julgemaid mõttearenguid. Kui enne oli selge, et jalakäia on jalakäia, sest ta käib jala, teised kõik olid mingi liiklusvahendi „operaatorid”, kellele laienesid kõik juhi õigused/kohustused, siis nüüd peaks ilmselt autojuht kogu aeg stopper käes jooksma ümber jalgratturi, et aru saaks, mis või kes ta on. Ehk tantsuterminites ei saa mitte aru, kas tantsitakse parasjagu valsi või tangot? Ja milleks see kõik? Et teha valijatele silma, näidata, et otsustajad on: esiteks, moodsad Inimesekesed, teiseks, et teede ehituse/remondiga on räbalad lood ja kolmandaks, et osa Inimesekesi ei täitnud kehtivat liikluskorraldust. Vaadake seaduse muutmistega on samamoodi nagu tantsusammudega. Kui te õpite tantsu, siis te alguses tõest mõtlete igale tantsusammule ikka  „ … kaks sammu vasakule, kaks sammu paremale …”, kuid kui te juba oskate, siis te liuglete pika sammuga üle põranda, täiesti vabalt lobisedes galantselt partneriga. „Seljaaju” automaatika juhib teid. Kuid kui nüüd on heasoovijad teinud järku sellise paranduse, et tantsite küll inglise valsi, kuid iga kolmas samm olgu tangost?  Tulemuseks on totaalne segadus, koperdamine, rikutud tuju ja äratambitud varbad. Sama ka regulatsioonidega, mõttetud regulatsioonid ainult rikuvad tuju ja ühiskonna sidusust. Muide seadusekuulekust ka. Sellest saavad kasu vaid need, kes usuvad karistamise viljastavasse jõudu ja trahvimajandusse kui majanduse kandvaima suuna olemasolusse.

 

Rätsepaülikond ja masstoodang.

Vanasti, kui vabrikuülikonnad olid sellised, mis kõlbasid vaid kolhoosi meeskoori ühekordseks riietamiseks pärast oma riietega suplust, tellisin ülikondi vaid rätsepalt. See oli tõeline katsumus, ka põnevus, nagu ajastuomaselt kohane. Kõigepealt oli tegu, et korralikku riiet leida. No selle triki, samuti nagu lipsusõlme sidumise, õpetas mulle isa juba varakult selgeks. Hoopis suurem oli probleem rätsepa leidmisega. Tõelise rätsepa leidmisega. Tõeliselt hea rätsepa leidmisega. Polnud ju mitte mingit kasu heast inglise villasest, kalasaba mustriga, riidest, kui nõelur sulle veel hullema koti selga õmbles, kui masstoodang oli. Muide heade rätsepadega juhtus ka ikka niimoodi, et üle ühe oli „see midagi”, mis pani sind õhtu „kunnina” tundma, puudu. No ülikond oli ikkagi väga hea, kuid enesetunne polnud see … Siis järsku nägin ühel sõbral soome valmisülikonda. Mnjah, see nägi välja parem, kui minu rätsepaülikond. Kallis see ju oli, peaaegu sama kallis, kui minu rätsepaülikond, kuid kohe said proovida, kas ja kuidas sobis, polnud enam seda käsitöönduslikku ärevust, et kas tuleb välja või mitte. Kiirelt sai kätte ka, polnud vaja käia kolmes-neljas proovis ja oodata kuu-poolteist. Ühesõnaga masstoodang muudeti niipalju mugavamaks ja niivõrd nägusaks, et pakkus tõsist konkurentsi rätsepatööle. Sama tendents on toimunud ka teistel aladel. Mehhaniseeritult, suurtes kogustes, küll isikupäratu kuid piisavalt mugav. Justkui kõik oleks korras, kuid inimene … on sellega juba harjunud. Kui inimene millegagi harjub, ka hea asja/toote/teenusega, siis ta ka tüdib sellest ja tahab midagi muud … kasvõi kallimat, kasvõi korraks, kuid omanäolist, sellist … hingega toodet. Hingesoojusega toodet. Ja mida rohkem on inimesel võimalusi, seda rohkem oskab ta tahta: eneseküpsetatud leiba, suitsuliha, omavalmistatud koogikesi, küpsiseid või isegi seepi. Maailm on jõudnud oma teenusepakkumise tuhinas uude ajastusse, enam ei saa pakkuda teenust üldse, vaid see peab olema maksimaalselt tarbija soovidele/ootustele vastav. Nagu tema mõõtude järgi temale väga isikupäraselt õmmeldud ülikond. Kõik muu oleks raiskamine, see ei jõuaks enam tarbija südamesse.

Tundub, et midagi sellist „rätsepaülikonna värki” on tunda ka ühiskonna, kogukonna, perekonna sisestes ja vahelistes suhetes, enam ei piisa sellest, et keegi kuskil teeb kellelegi, kellegi jaoks või kellegi vastu reeglistikke, inimesed tahavad ise kaasa rääkida. Ja see rääkimine pole enam selline vanaaegne ühesuunaline rääkimine, „minu jutleb”, vaid inimesed tahavad tagasisidet. Osaleda noh!. Inimesed tahavad näha oma „nõelapistet selles rätsepaülikonnas”. Tegelikult on see osalus tore, ka valepisted on kohe näha ja võib üle kohendada, aga … võib-olla mõne teise riidetüki sünni alguseks olla.

Šampanja ja kõhulahtisus

Alles hiljuti kohtas ikka rohkenevat suhtumist, et „meie teame kuidas peab, kuidas tohib, kuidas on hästi”. Ärge segage meid eksida, sest isegi siis kui me eksime, on meie eksimusel statistiline väärtus. Eksimustel on kindlasti suur osa inimkonna arengus. Kas see võib olla elu arendamise ainukene alus? Kes on need „meie” kellel on õigus eksida? Kes on need „meie” kellel on pidevalt õigus eksida? Kas eksituste rada viib hallitusjuustu ja šampanja  loomiseni või kosmosesüstiku purunemiseni? Mnjah, hallitusjuust „juhtus” üksainus kord, kuid kõhulahtisus ja  katastroofid juhtuvad pidevalt. Seega õigus eksida ja keerata näiteks lennuki agregaati vale polt, ei ole ainult eksiva mehaaniku probleem, vaid  suure tõenäosusega sadade/tuhendete inimeste probleem. Õigemini eksistentsi, kui probleemi lõpp. Mis juhtub, kui me oma mogri  märdilikus upsakuses, „ma ise tean”, riigimasinas vale poldi/regulatsiooni/lootuse/ lubaduse sisse keerame? Kas mõõdutundetu lubadus on vaid lubadus, ühekordne sumbuv  heli võnge õhus või püütakse seda ka materialiseerida? Kas mõõdutundetu lubadus on vale polt vales masinas või … innustus? Inimesed on läbi aastatuhandete fantaseerinud, unistanud ja muinasjutte loonud. See on olnud (lisaks inimlikule laiskusele) mootoriks meie avastuste teel, kuid ohtlik on, kui neid ebarealistlikes tingimustes püütakse ellu rakendada. Mulle teeb üha enam muret see meie ühiskonnas lubatud, mitte kokkulepitud, mentaliteet, et midagi on tasuta. Me teame, et füüsika seaduste nagu energia jäävuse seaduse järgi ei saa mitte millestki mitte midagi tekkida (suletud süsteemis) ja ei saa ka ära kaduda. Tasuta” asju maksavad kinni teised  e. enamuses mittekasutajad. Netomaksjad noh! Nagu Euroliidu netomaksjad. Seega kui mulle pakutakse midagi tasuta, siis ma oleksin ettevaatlik. Väga ettevaatlik. Väga, väga …  Suurima ja veriseima XX sajandi muinasjutu ellurakendamine on inimkonnale maksma läinud miljoneid elamata jäänud ja kümneid miljoneid muserdatud elusid. Kui mõelda vaid postulaadile, et „igaühele tema vajaduste järgi”, siis inimese vajadused ei ole mingi lõplik suurus vaid lõputult kasvav ahne loom. Seda ei ole võimalik täita. Küll aga võib tunduvalt enam saavutada neidsamu ressursse nutikalt kasutades. Siinkohal üks väike mõtteharjutus ehk

ÜHENDATUD ANUMATE SEADUS.

Avaliku-ühisraha kasutamine. Pole olemas mingit müstilist „riigi raha”, „valla raha”, „kooli raha”, „selle ja tolle ministeeriumi raha”, veelgi enam ei ole olemas … „tasuta raha”. Kas pole pöörane mõte – tasuta raha?  Milline raha see on ? Või kas see on üldse raha? Või ainult pettekujutis? Pettus?  Ei, ei on olemas vaid meie, inimeste ja ettevõtjate poolt kokku kogutud ühine raha. Seda raha tuleb kasutada optimaalselt ja tõhusalt. Nagu enda raha. Oma isiklikku raha. Tõhus - on meie keeles täiesti kindel mõiste ja kindlasti ei hõlma see näiteks lihtsalt  raha ära kasutamist. Selle kohta on eesti keeles terminid nagu raiskamine, laristamine jne. Kui näiteks lugeda „seitungist”, et siseministeerium andis Saaremaa omavalitsuste liidule 7000 EUR toetust uuritaks välja, mis on selle  maakonna tõmbekeskus, siis … kes keda tõmmata tahtis? Maavanem, tark inimene, teatas kohe, et see keskus on kahtlemata Kuressaare, aga Bürokraatiamaailm sellist tõhusust ei usu. Enne kui 7000 EUR kulutatud ei ole, niikaua ka tõmbekeskust ei ole. Nojah, ütlete, see ju väike raha, mis siin norida! Kuid kui te vaatate oma rahakotti, … oma isiklikku rahakotti, kas seal on teil üle selline summake? Vau 7 000 EUR! Ei ole? Seega ei ole see tühine summa. Seitse tuhat eurotugrikut on mõne inimese AASTASISSETULEK!. Vaat niimoodi.

Ei ole olemas sellist raha nagu väike raha, on vaid selline raha, mis meile mitte midagi  ei ütle või me ei oska seda panna konteksti või see suurusjärk ei kõneta meid. Kõik selgub võrdluses. Üks näide. Kuulsin millalgi, ühe haigla toetusfondi, rõõmustavast aruandest, et nad olid kogunud vabatahtlikelt annetajatelt ca 17 tuh EUR väikelaste hingamisaparaadi soetamiseks. See on ju suurepärane tulemus, kodanikuaktiivsuse, aidatasoovimise ja hoolimise ere näide, kuid … Kuid samal ajal nägin reklaami, et on võimalik soetada endale elektriauto, millest kuni pool kompenseeritakse, kuid mitte üle 18 000 EUR. 18 000 EUR? Tekkis ehe võrdlusmoment. Mitte ainult võrdlusmoment vaid kõhedus. Kuidas hinnata dr Riigi tegevust sellises kontekstis? Peaaegu sama palju annab dr Riik kellelegi raha, ma ei teagi milleks, kas kütusekompensatsiooniks, moevoolu toetamiseks või millekski muuks, kui entusiastid koguvad annetustena kokku väikelaste hingamisaparaadiks? Nüüd võiks panna käe puusa, ajada lõua ette, astuda postamendile ja küsida „Mis on tähtsam, kas …?”. Mnjah, midagi oleks justkui viltu. Mingid jämedad traagelniidid sellel rätsepa ülikonnal , mida ilmselt pole teinud rätsep vaid mingi teine sepp. Võib-olla soss-sepp? Välja kukkus, kuidagi näotult kokkukortsitud asjandus. Kui nüüd reklaamimaailmas edasi sumada, siis nägin alles hiljuti, teleklipis rõõmsameelset prouat, kes teatas, et elektriauto ost (ja riigi toetus) võimaldasid tal tunduvalt kokku hoida kütusekulusid. Mis siis välja tuleb? Tuleb välja, et dr Riik annab igale elektriauto ostjale kingituseks kaasa 18 tuh EUR väärtuses kütust? See on umbes kahe sama klassi mitteelektriauto maksumuse jagu kütust? Nojah, jõukas värk!

Suurte arvude seadus ja väikeste arvude seadus.

 Kas see on väike raha, kui dr Riik annab mulle 18 tuh?  Kõik selgub võrdluses. Me kõik ostame vahel asju mida me ei vaja, mis on mõttetud, kuid prestiižed ja ülehinnatud, kuid toetus Minu, Sinu, Teie rahast on kurjast. See ei ole ühise raha heaperemehelik käitamine. Peame hakkama/õppima, väheneva ja vananeva rahvana, raha lugema ka pisiasjades. Kui me räägime, et elektriauto on keskkonnasõbralik liikumisviis, siis arvestades asjaolu, et kuskil tuleb mittekeskkonnasõbralikest ainetest elekter toota, toota akusid, mis pole kaskkonnasõbralik ja kuskil tuleb, eriti kulukalt, utiliseerida akud, siis pole ilmselt tegemist niivõrd keskkonnasõbralikkusega globaalses mõttes, vaid pigem paikkondlikkus mõttes. Ehk saastamise koht jaotatakse ümber või laotatakse laiali. See mõtteviis on täiesti omal kohal suurtes umbe sõidetud linnades. Muus kohas … pole veendunud. Samas jutu tasandil ja isegi seadusandluses oleme tõdenud, et kõige mõistlikkum liikumisviis on ühistransport. Muide on olemas isegi selline seadus nagu Ühistranspordi seadus (ÜTS) ja  ühistranspordi seadus sätestab:

 Ühistranspordi kavandamise ja korraldamise eesmärk on:

1) ressursside kasutamise sotsiaalset ja majanduslikku otstarbekust arvestades tagada ühistransporditeenuse pakkumise vastavus nõudlusele, mis tuleneb elanike ja nende eri kategooriate (sealhulgas puuetega inimesed, vanurid, õpilased ja üliõpilased, saarte ja väikesaarte elanikud) liikumisvajadusest;

2) soodustada ühissõidukite eeliskasutamist sõiduautode ja teiste individuaalsõidukitega võrreldes, vähendades sellega transpordi negatiivset mõju keskkonnale ja sellest põhjustatud tervisekahjustusi ning aidates kaasa liiklusõnnetuste ja liiklusummikute ärahoidmisele;

3) vähendada ühiskonna kulutusi transpordile ja energiale ning sotsiaalsele ja majanduslikule infrastruktuurile.

Ja õige kah! Kuid mida siis tähendaks 18 000 EUR, kui püüaks lähtuda ÜTS-t? Aga palun: see on ca 1 800 bussireisi Tallinn-Tartu või Tallinn-Pärnu või Tallinn-Viljandi liinil. Narva oleks see keskmiselt 2 250-2 500 piletit. Rongiga veidi rohkemgi. Rongiga võrdlemine on jällegi veidi triki värk. Kui uskuda MKM aruandeid, siis piletitulu katab vaid 20% tehtud kulutustest, eesmärgiks olevat küll jõuda selleni, et pool kulutustest kataks piletitulu, aga selleni on veel tükk maad oodata. Kui niipidi jällegi võtta, siis võiks püstitada täiesti müstilise teesi, et ühe ca 200 kohalise rongi täituvuse dotatsioonist võiksime igale metsatagusele osta liiklemiseks  oma auto? Ei usu? Lihtne aritmeetika. Hei-hopsti hajaasutuse ala transpordiprobleem lahendatud nagu niuhti!

Mulle sellised arvestused meeldivad. Ütleme nii, et need on lustlikud. Oleme juba harjunud ja tüdinud kõikvõimalikest statistika väänamistest, mis suudavad ära põhjendada (näiliselt) ka kõige tobedama, ups, vabandust sõnakasutuse pärast, ebatõhusama otsuse. Mul on selle vast rohi olemas – see on Istuva Tamme primitiiv-nahaalne meetod, mis võimaldab vaadelda asju veidi teise nurga alt ja nn targad otsused viia absurdi ja groteski piirile. Seda meetodit kavatsen edaspidigi kasutada ohjeldamatult. Niisiis …

Mis see „akuraha” veel võiks olla, kui see oleks „meie raha”? 2012 tervishoid ja sotsiaalhoolekanne keskmine brutopalk  822EUR.  Avalik haldus ja riigikaitse 1037EUR ehk iga dr Riigi osalus elektriauto ostul maksab sama, mis enam, kui kahe tervishoiutöötaja aastapalk koos maksudega? Või äkki hoiaks üks dr Riigi sutsakas  elektriautode ostu stimuleerimise asemel kaitseväkke ära Eesti ohvitseride põgenemise palgaarmeedesse? Piraadikaitsevägedesse? Nende päästmise India  vanglatest? Ühine raha ei ole mingisugune müstika, see on meie raha ja me peame väga kiivalt vaatama kuhu, miks, kellele ja millal me maksame. Kui meid jääb vähemaks, aga eriti kui jääb vähemaks aktiivseid väärtuse loojaid, siis peame aru saama, et varsti pole enam kedagi kes maksaks … ülepea.

Mõtlete jälle, et mis siin jahuda mingist 18 000 EUR-t? Kuid taotlusi on rahuldatud viimase statistika järgi (7.01.14) 259 korral, kui oletada, et nad said kõik „täislaksu”, siis on see üle 4,6 milj EUR. Kas see on juba „suur raha”? Või veel ei ole? Vaat niimoodi muutuvadki väikesed arvud suurteks.

Väikeste arude seadus muutub suurte arvude seaduseks ka teistmoodi. Ühest küljest öeldakse meile, et me saame mingeid asju „tasuta”, näiteks saaste kvoodi müügist. Kuid kas see on tasuta? Me ju väidame, et saaste on paha/pahe  - see rikub tervist. Kui meil on midagi saaste vallas müüa, siis on tore, järelikult on meie ilm puhtam, kui eelneval „aruandeperioodil”. Kuid see tähendab, et me müüme/vahetame oma möödunud perioodidel tekkinud potentsiaalseid tervisekahjustusi ja nende tagajärgi. Järelikult me müüme oma akumuleeritud tervist või tevisetust. Tasuta asjad asju ei ole olemas, see mõte iseenesest on fundamentaalsete loodusseaduste sh. energia jäävuse seaduse vastu. Tasuta asjad kaovad kui udu, kui tolm. Tasuta asjadel ei ole väärtust, me ei hinda neid. Ups! Pidage hoogu!  Praegu on kevad, kas olete kohanud juba kevadist Tolmutonti? Tolmutont ei kao kuhugi, see  mõrvar. See massimõrvar. Vaat niiviisi. Kõike seda vaadates meenus mulle, et juhtusin lugema üht aruannet, kus oli toodud välja näitajad, kui palju lühendab liigne tolm Peamise Linna õhus keskmiselt inimeste eluiga. Kui ma õieti mäletan tähendas see umbes pool aastat elamata elu. Teeme nüüd sellise arvestuse, et kujutame inimese eluiga basseinina, mille täituvus on keskmine eluiga, siis tuleb

Istuva Tamme primitiiv-vulgaar meetodit

 kasutades välja, et meie Peamises Linnas tapetakse seoses tolmutormide ja kehvkoristusega 3000 keskmise eluea jagu inimelusid aastas. Te ei saanud aru? Koolis ikka olete käinud? Algkoolis? See on nagu „ilge” kooli basseiniülesanne, kus basseini mahtuvus on meie näitel üks keskmine eluiga ja see täidetakse elamata elude mahuga. Niimoodi saamegi ca 3000 basseini täit elamata elusid aastas. Tegelikult on see arv veelgi suurem, sest Peamises Linnas käib „tapal” tunduvalt rohkem inimesi, kui siin kodanikke on. Nii, et võiksime basseinide arvu ilmselt suurendada veel tuhande või paari tuhande basseini võrra, kuid ärgem nii metsikuks ka mingem. Niigi nukrameelne lugu. Seega kokkuvõttes jääb pealinnas elamata 7-8 inimese eluea jagu elu iga päev? Kas see on sarimõrv? Ja me ei märkagi? Mida me siis märkame? Või on see genotsiid linnaelanike ja külaliste vastu? See 3000 keskmise inimea jagu inimesi on ju mitu Mõisaküla linna jagu inimesi? Või kui kümne aasta perspektiivis vaadata, siis 2,5 Haapsalu linna jagu inimesi. Vähe? Aga millal küllalt on?

Seega me peame edaspidi loobuma gigantomaaniast, suurustlevast suhtumisest, mis need mõned tuhanded eurotugrikud või pooleluaastad ikka loevad ja mõtlema kas me edaspidi teeme iluasju või tarbeasju. Selles on küsimus.

Ja, et meelde tuletada seda tõsiasja, et ka ühine raha on meie igaühe raha, mitte mingi anonüümne, kosmiline fluidum, siis ütlus ühelt USA presidendilt, kes  on öelnud, midagi sellist et : valitsusel ei ole teile anda midagi, mida ta ei ole teilt eelnevalt ära võtnud ja  valitsus, mis on piisavalt suur, et anda teile kõik, mida te soovite, peab olema piisavalt suur, et võtta kõik, mis teil on.

Targutusi:

A.    Tuchman „Augustikahurid”  Eesti Raamat 1977

 Lk 9. „Bismarck oli soovitanud Saksamaal leppida maaväega, kuid ta järeltulijad polnud mingid Bismarckid, ei eraldi ega üheskoos. Bismarck oli kõrvalekaldumatult taotlenud selgeid eesmärke; nood aga kobasid laiema silmapiiri pool, täpsemalt mõistmata, mida nad õieti tahavad. Holstein oli Machiavelli ilma poliitikata, kes lähtus ainult ühest põhimõttest: kahtlusta igaüht! Bülow`l polnudki põhimõtteid: ta on nii libe, et tema kolleeg admiral Triitzi kurtmist mööda oli angerjas temaga võrreldes kaan. Kergesti innustuv, püsimatu, alatasa tühja tuult tallav keiser seadis endale iga tund erinevaid eesmärke ning käsitas diplomaatiat kui mingit igiliikurit.”

Lk 36 „Avastades, et suur hulk kindraleid „ei ole võimelised mitte ainult oma vägesid juhtima, vaid isegi neile järgnema”, võttis ta omaks Theodore Roosvelti soovituse panna kõik kindralid hobuse seljas manöövreid juhtima.” Prantsuse sõjaminister alates 1911.

Lk 37 „Omada õigust ja lasta end võita – seda vastutavale ametiisikule ei andestata, ning Michel maksis oma läbinägelikkuse eest nagu kord ja kohus. Ta lasti lahti …”

Lk 70 ”Pärast kaheksa aastat kestnud välisministri ametit krooniliste „Bosniate” perioodil, nagu Bülow neid kutsus, oli Grey omandanud täiusliku kõnemaneeri, kus sõnadel oli võimalikult vähe mõtet. Selgesõnalisuse vältimine oli tal kujunenud omamoodi meetodiks, nagu keegi ta kolleeg väitis.”

 

M. Solokin „Katastroofi anatoomia” Grenader 2009

Lk 262 „ Aga kokku mõisteti terve sõja jooksul ainuüksi sõjatribunalide otsustega süüdi 994 tuhat Nõukogude sõdurit, kellest 157 593 lasti maha (…). See teeb kümme diviisi mahalastuid!

Kõik sõltub võrdluses (…) Kokku lasti viie sõja-aasta jooksul (…) Wehrmacht`is maga 7810 sõdurit ja ohvitseri. Kakskümmend korda vähem, kui Punaarmees. Ei, need pole lihtsalt erinevad arvud ja kogused. See on juba ühiskonna ja võimu erinev kvaliteet.”

 

M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013

Lk 33 „Arvan, et viimase paari-kolme aasta suur viga on olnud see, et valitsus on püüdnud tagada või seadustega reguleerida peaaegu kõike. Selle poliitika juured on osaliselt sõjajärgse ülesehitusplaanides, kui valitsused võtsid endale kõikvõimalikke kohustusi. Selline suund oli omal ajal ehk õigustatud, (…)”

 

Lk 74 „See on põhjus, miks mina ja minu kolleegid väidame, et riiklike kulutuste kasv võtab ära raha ja ressursid, mida majandus vajab toimimiseks, laienemisest rääkimata. Suured riiklikud kulutused mitte ei leevenda tööpuudust, vaid on tegelik põhjus, miks ettevõtluses ja kaubanduses kaovad töökohad ja toimuvad pankrotid. (…) kohalikud omavalitsused peavad õppima kulusid kärpima samal viisisl, nagu seda teevad ettevõtted.”

Lk 74 „ Kui priiskav kulutamine oleks meie riigi ees seisvate probleemide lahendus, meil probleeme ei olekski. Kui üks riik on kunagi ülemäära kulutanud, siis just meie. Nüüd on unelmad otsas.”

 

E.    Lefevre  „Aktsiamänguri pihtimus” Perioodika 2000

Lk 38 „Oma vigadest õppimine võtab inimesel kõvasti aega. Öeldakse, et igal asjal on kaks külge. Kuid aktsiaturul on vaid üks külg ja see pole mitte tõusev või langev külg, vaid õige külg.”

Lk 104 „Kui inimene vigu ei teeks, võiks ta kuu ajaga kogu maailma omandada. Aga kui ta oma vigadest ei õpi, ei saa tal kunagi mitte midagi olema.”

No comments:

Post a Comment