Kohatu seisukoht.
Nojah,
tänapäeval me selliseid ravimeetodeid ei usu ja karu nimetame karuks, me oleme
ju targad ja kaasaegsed, sellised teadmispõhised inimesed ( nojah vahel pundub
poliiitinimeste juttu kuulates, et hoopis vajaduspõhised inimesed oleme). Kuid
kuskil sügaval seljaajus, kuskil meie DNA labürindis on säilunud muistne
tarkus, et kõike ei maksaks nimetada selle õige nimega. Te ei usu? Üks väike
stiilinäide. Oma igapäevases elus rääkides poliitikast kasutame läbisegi
mõistena nii partei, kui ka erakond. Tegelikult on see muidugi üks ja sama „loom”,
ainult erineva keelelise varjundiga. Parteid (näiteks party) olid juba
aastatuhandeid enne, kui meil oma riikigi polnud, kui … olid ajad, mil aas
haljendas, kägu kukkus. Olid ajal, mil konnad kevadeti vabalt krooksuda võisid
ja intellektuaalid neile ämbritega teeületamisteenust osutama ei pidanud. Riigi
loomisega läks meil loomulikult vaja ka parteisid. Suures eestindamise tuhinas said
parteid nimeks era konnad, erakonnad. Ei teagi, mis konnad need algselt olid,
kas eraldiseisvad konnad või erakordsed konnad. Nojah mine sa võta kinni, miks
meid kõiki kokku hakati kutsuma ühiseks konnaks ehk ühiskonnaks või ühisest
konnast väiksemaid konnasid kogukateks konnadeks (kogukond) ja rahva
lemmiklooma pere konnaks? ( Vahemärkus: sõbrad
„sommid” mõtlesid ka parteile ilusa nime välja – puolue. Kusjuures
puolueellinen ei tähenda mitte erakondlast vaid erapoolikut ja puolueeton tähendab
erapooletut mitte parteist ilma olijat.). Nojah igatahes sai nimi erakond
sellele loomale pandud ja kui me vanaaegse pereiga vahele ei puterda, siis
oleme selle nimetusega juba täielikult harjunud ja miks ka mitte. Ilus
eestikeelne nimi, see erakond, ja ei
mingit kaude ütlemist, kaude on hoopis erakondade liigitus
mittetulundusühingute alla. Erakond ja mittetulus ühing? Milleks meile ühing,
millest tulu ei tõuse? No see, et erakond on mittetulus ühing, on ikka küll kui mitte võllanali, siis küll
üle võlli nali. Erakond ei mahu mittetulusa ühingu mõiste alla samamoodi nagu
Peamine Linn ei mahu valla mõiste alla. Kaudnimed mõlemad, ei tea mida me
häbeneme. Ja häbeneda polegi midagi, valitsev erakond peab olema eriti tulukas
ühing, sest tema otsustest oleneb kogu organisatsiooni, EW, tõhusus, tulukus ja
ressursijaotus. Meie kõigi tulu ja heaolu. Vaat niimoodi.
Pean siinkohal üle kordama mõned oma
põhimõttelised vaatenurgad. Panin kirjutises „Mina: RIIGI MEES” kirja järgmist:
„Olen korduvalt määratlenud ennast kui ökonomisti, no arveametnikku. Nii
koolituselt, maailmavaatelt, elukäsitluselt, kui igapäeva töölt. Siiski on
tänapäeva majandusmaailm poliitikaga niivõrd läbi põimunud, et on muutunud
lausa majanduse kõrgeimaks vormiks. Seepärast, ka siis kui alljärgnevast võib
jääda mulje, et selles võib olla poliitika sugemeid, siis vaid niipalju,
kuipalju see on seotud majandusmaastikuga, majandusinimese vaatenurgast.
Majandusinimesi huvitavad kindlad reeglid ja selged sihid, mitte pidev
tõmblemine ja rahvusliku kapitali põletamine. Heleda leegiga. Seega puhas
ökonoomika.”
Ka järgnevat käsitlen puht
majanduslikust vaatevinklist. E-raamatus „Bürokraat, võim ja Vanaema”
käsitlesin põgusalt majanduse, bürokraatia ja võimu omavahelise põimumise teemat.
Senini pole tundnud mingit tõuget seda käsitlust muuta. Minu käsitluses on
poliitika lihtsalt ettevõtluse kõrgeim vorm. Näide:
„Poliitika kui ettevõtluse kõrgeim vorm?
Bürokraatia ongi selliseks tööriistaks,
millega viiakse ellu poliitilist tahet. Poliitiline tahe on jällegi selline
tahe, mille meie Inimesekesed oleme delegeerinud Poliit-Inimesekestele, et nad
meie tahte ellu viiksid. Vaadake, milline vahe tekib, kui kirjutada lihtsalt
inimene ja poliitik, need oleksid nagu kaks erinevat liiki, kuid kui kirjutada
Inimesekene ja Poliit-Inimesekene, siis on selgelt näha, et ka poliitik on vaid
Inimesekene, veidi teistsugune Inimesekene. Kuid põhimõtteliselt ikkagi
Inimesekesega ühest liigist olend. Seega ärge peljake Poliit-Inimesekest, ta ju
ikkagi oma, ikkagi Inimesekene, suure tahtega Inimesekene. Kõrvalt vaadates
tekib vägisi mulje, et poliitiline tahe on siiski perioodiline või hooajaline nähtus.
Näiteks pääseb perioodiliselt mõjule poliitiline hangumiskõver – enne valimisi
kõik tegevused hanguvad, sest keegi ei taha riskida. Isegi häid ja kasulikke
tegevusi tehes on suur risk kaotada hääli, s.t turgu, kliente. Kuidas ma nüüd
oma ropu suuga võrdlesin valimisi ja valijaid turu ja klientidega? Aga
võib-olla polegi see käsitlus läbinisti vale? Mul on selline omapärane, kuid
lihtne ja loogiline seletus poliitika ja majanduse seose kohta. Kunagi koolis
õpetati, et kapitalismi kõrgeim vorm on imperialism, kui seda mõtet veidi
edendada, siis võib väita, et on olemas ettevõtlus ja firma ning selle
kõrgeimaks vormiks on poliitika ja erakond. Nüüd küsite küll, mis hullu juttu
sa ajad, erakond ja majanduse kõrgeim vorm? Aga pidage hoogu! Vaadakem, mis on
seal ühist ettevõtlusega ja mida ühist seal teps mitte ei ole. Ja kõige
tähtsam, mis teeb sellest ettevõtluse kõrgeima vormi? Esiteks on mõlemal oma
eesmärgid, visioonid ja äriplaanid/programmid, teiseks on neil oma sümboolika,
kolmandaks püüavad nad müüa/edastada oma kaupa/sõnumit, neljandaks püüavad
mõlemad võimalikult efektiivselt reklaamida oma toodet/kandidaate/sõnumit,
viiendaks on mõlemal oma kaadripoliitika, kuuendaks on mõlema jaoks
organisatsioon tuluallikaks, seitsmendaks peavad mõlemad turul karmi
konkurentsivõitlust oma positsiooni laiendamiseks ja uute klientide/valijate
võitmiseks.
Erakonna tegevus erineb ettevõtlusest esiteks
selle poolest, et saanud piisava mõju nõukogus/Riigikogus, on võimalik muuta
reegleid/seadusi mitte ainult teiste ettevõtjate/erakondade suhtes, vaid ka oma
konkurentide turule pääsemise kohta ehk valimisseadusi. Sellepärast ongi
erakond nagu ettevõtlus, kuid midagi tunduvalt enamat, erinedes ettevõtlusest
selle poolest, et ei tooda midagi ja rajaneb valijate/klientide usalduse
võitmisel „jutuvestjate kaubaturul”. Parim jutuvestja saab rohkem kliente/hääli
ja suurema turuosa (kohti Riigikogus), mis võimaldab tal moodustada enamuse nii
firma nõukogus (seadusandja) kui ka tegevjuhtkonna (valitsuse). Niimoodi võibki
juhtuda, et mõned pennitud Inimesekesed, kes on küll head jutuvestjad, kuid
pole ühtegi päeva veetnud ettevõtluses, saavad ühtäkki, nagu võluväel,
plirtsti, suurima organisatsiooni juhtimise neljaks aastaks enda kätte. Nüüd on
küsimus vaid selles, et kas meile hakatakse realiseerima väärtaktsiaid või
muinasjutte ehk rämpsaktsiaid. On esinenud aegu, mil meile püütakse
realiseerida finantsinstrumente, mida keegi muidu ei ostaks, ehk siin toimib
erakond kui käendaja ja (finants)mõjujõuvõimendus.”
Vaat selline ketserlik käsitlus on mul
parteidest, mida me hellitavalt kutsume erakondadeks ja erilise helluse
hetkedel mittetulundusühinguteks. Bürokraatia, regulatsiooni mõjude ja võimu vahekorrast ei saanud ma
üle ega ümber ka järgmises raamatuhakatises „Võitlustanner Eesti: tõrjelahingud
2030.” Selles mõttefaasis mõistsin, et partei (party) on ju veel üks kaudnimi.
Ei usu? Chambers & Tea „Suur Inglise-Eesti seletav sõnaraamat” annab sõnale
„party” neli seletust – 1.Pidu, 2. Grupp, 3. Partei, 4. Osapool. Vaat niimoodi:
partei ongi pidu. Vahva. Poliitmaastikul võiks veel öelda, et see on osapoolte grupiline
parteipidu. Ikkagi vahva. Mnjah, kui nii tark raamat oskab seletada, mis on
PARTY neljal erineval moel, kuid ei märgi sealjuures mitte midagi mittetulusat
ühingust, eks siis uskugem seda seletust.
Ise tegi
Teate, küll ju seda vana muinaslugu, kui kangelane pahalasel
silmad välja torkis ja ütles siis et tema nimi on Ise Tegin. Kui nüüd pahalane
kaaslaste pärimisele, kes tegi vastas, et „Ise tegin”, siis polnudki midagi
teha. Nagu öeldakse kavalpea pääses terve nahaga, pahalane sai paraja palga ja …
Ja minul on sellele loole mõeldes täpselt samasugune tobe tunne, et see mis
juhtus, kui juhtus, juhtus seetõttu, et me ise olime passiivsed ehk tulemus on
just selline „ise tegin” tüüpi. Kui vana W. C. ütles, et ei ole midagi
ebaefektiivsemat, kui demokraatia, kuid midagi paremat pole ka välja mõeldud,
siis oli tal ilmselt õigus. No muidugi on valgustud monarh alati efektiivsem,
kuid see on ajutine nähtus, kuna valgus kustub, areng seiskub, seniilsus ja
seisak võtab maad ning edasi läheb vaid vaikse mandumisvisinaga või kõva pauguga.
Niisiis - demokraatia. Kuid vaadake, demokraatia ei ole vaatemäng, kus ühed etendavad
laval oma mängu ja ülejäänud vaatavad, näpp suus, andunult seda pealt. Selline
olukord on omane rohkem sellele mittevalgustatud monarhiale. Demokraatias, kui
süsteemis, peavad osalema kõik, vaid siis suudab süsteem toimida tõhusalt.
Seega demokraatias peab olema omaosalus. Vaadake, see on samasugune tehing nagu
iga teine tehing. Näiteks, kui te tahate korterit osta, siis teil peab olema,
kui mitte kogu summa, siis vähemalt nõutav omaosalus. Niikaua, kuni teil
omandiõigust ei ole, pole teil ka suuremat sõnaõigust, on vaid „mamma kapi taga
vait olemise” õigused või üürniku õigused. Üürniku õigused teadagi piirduvad
põhiliselt õigusega maksta õiges summas ja õigel ajal üüriraha. Niikaua, kuni
te ei omaosale demokraatias, on teil demokraatias vaid üürilise õigused. Nii,
et kui küsida, mis juhtus, et … Siis vastus on et „ise tegin” ja ei kasutanud
piisavalt tõhusalt omaosalust, kui demokraatlike protsesside
juhtimisinstrumente. Demokraatia ei
toimi, kui me ise ei osale, vaid ainult kirume ja parastame. Sellisel juhul me
saamegi oma elu korraldama veidrad seadused
ja pukki kas nahahoidjad või diktaatorid. 80-90 olime ju aktiivsed, miks
siis nüüd teistmoodi on? Ära väsisime või? Või läks elu liiga heaks?
Rantjeedeks hakkasime? Demokraatia rantjeedeks?
Piinlik lugu
Poliittehnoloogia pole oma olemuselt mitte midagi muud, kui
tsirkusekoera aretamine, kes hüppaks käskluse pele läbi lõõmava rõnga, sitsiks
ja küsiks … toetust. Kas Poliitikute (suure algustähega) poliitika on surnud,
see on muutunud poliitikute (väikese, väga väikese tähega) meeldimise
poliitikaks? Selles küsimuse pole mitte midagi uut. Ilmselt on niimoodi küsitud
läbi aastatuhandete, seda on Kissinger
väga meisterlikult käsitlenud oma „Diplomaatias”.
Õnneks (arengu jätkupidevuse mõistes, mitte hetkeemotsioonina) on
niimoodi, et see meeldimine läheb üle pugemiseks, mis lõppeb …. Lõpuga. Kuid
see lõpp ehk lõputu meeldida püüdmine ja lõputute katteta lubaduste andmine on ikka
ja alati tupik ning … siis tuleb
pärispoliitikat jälle teha. Kasvõi natukenegi aega. See on nagu looduse
ringkäik, mitte lõppev vaid üha uuenev. Võib-olla see poliitsurm polegi surm,
vaid selline looduse ringkäik, vahepeatus, puhkefaas, nagu talv looduses, mil õitsvast
poliitromanikast jääb vaid poliitiline reklaam, seejärel suurpildid ja suuremad
pildid ning lõpuks … vaid poliittehnoloogia. Kuid siis tuleb kevad ehk nagu
laulusalmis öeldakse talv see möödaläinud mannit-tõnnid kilkavad kõik kõigest väest.
Mnjah, poliittehnoloogia on ajutine ja kallis moodus võiduks. Just ajutine.
Ükski illusionist ei suuda lõputult žonglöörida, millalgi pudeneb perfektsena
püsinud süsteem ikkagi kokku. Poliittehnoloogiat võiks majanduslikus mõttes
võrrelda püramiidskeemiga, sellise majandusmudeli kasutamise eesmärgiks ei
olegi investorite ootuste täitmine vaid tehnoloogide taskute täitmine.
Samas
teevad ma ei tea kas poliitinimesed omaenese tarkusest või ametnikest õhutatud tegevusihast poliittehnoloogilisi enesereklaami seadusi. Näiteks selliseid seadusekesi, milles reguleerime, et ühe pere lapsed peavad saama käia
ühes lasteaias. APPIiiiiiiiiii!!!. Kas me tõesti oleme langenud inimestena,
selle looduse kroonina, kõige targema molekulaarsüsteemina, nii madalale, et
sellist elementaarset asja, et ühe pere lapsed peavad saama käia ühes
lasteaias, peame määratlema seaduse jõuga? Ja kuulates seaduseelnõu
meisterdajate sõnavõtte, kumab nendest läbi tõeline uhkuse tunne, selline
kangelaslikkuse nimbus – no nii, mina ... päästsingi maailma. Lõpuks ometi! Aga
mina häbenen selliseid seadusi. Häbenen neid seadusi, häbenen seda, et sellised
seadusepojukesed üldse sünnivad ja häbenen, et selliseid seaduskimääre ei
häbeneta. Mida me veel peame reguleerima seadustega? Kas hingamissagedust
minutis? Tagumiku asendi nurka kempsus? Tulge mõistusele, ärgake üles oma võimunarkoosist.
Elementaarset inimlikkust ei ole, ei saa, ei tohi reguleerida. EI TOHI!
Poliitikaökonoomika
ainukene tõeline eesmärk saab olla tõhusate, loomulikku, looduslikku isevoolu
soodustavate seaduste tegemine, mitte pidev ümberjagamine ja ühiskonna seadustega
risustamist. Nagu ütles hiljuti üks idanaabrite analüütik asukohariigi
seadusandluse kohta: mõõdutundetult rangeid seaduseid leevendab vaid nende
kesine täitmine.
Veel
üks näide. (Must kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986 Lk22) „ …
millele oli kleebitud kolm kuulsat Peeter I ukaasi pidid kehtestama
seaduslikkuse ja korra igavasest ajast igavesti. „… Tühi vaev on seadusi
kirjutada, kui neist kinni ei peeta või nendega kaarte mängitakse, neid
mastikaupa kokku pannes, mida kuskil mujal pole tehtud nii nagu meil ja osalt
tehakse veel praegugi, ning kõiksugu lõustad püüavad ihust ja hingest tõde oma
tahtmise järgi väänata.”.”
Targutusi:
Henry
Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000
Lk
26 „Praegu kujuneva maailmakorra peavad üles ehitama riigimehed, kes esindavad
ülimalt erinevaid kultuure. Nende käsutuses on määratu suured ja sedavõrd
keerulised bürokraatiaaparaadid, et riigimeeste energia kulub pigem
administratiivse masinavärgi teenimisele, kui eesmärkide põhjendamisele.”
Lk
26 „Intellektuaalid analüüsivad rahvusvaheliste süsteemide toimemehhanisme.
Riigimehed loovad neid. Ja analüütiku ning riigimehe vaatenurk on äärmiselt
erinev. Analüütik võib ise valida probleemi, mida ta soovib uurida, riigimehele
aga surub tegelikkus probleemid peale. … Riigimees peab tegutsema vastavalt
olukorrahinnangutele, mis pole tõestatavad sel hetkel, kui ta oma otsused teeb.
Tema üle mõistab kohut ajalugu, …”
Lk68
„Ricelieu „Inimene on surematu, tema päästmine on tulevikuküsimus, „ ütles ta
kord. „Riigile pole surematust antud, kui teda nüüd ei päästete, ei päästeta
teda kunagi.”
Lk
129 „Kunagi ütles Palmerson Napoleoni riigimehevõimeid iseloomustades: „ …
ideed paljunevad selle inimese peas nagu küülikud kuudis.” Õnnetuseks ei
seondunud need ideed ühegi valitseva üldpõhimõttega” Napoleon III
Lk
134 „Taani valitseja surm tekitas ülikeeruka poliitilise, dünastilise ja
rahvusvahelise probleemide segapuntra, mida Palmerson oli sunnitud
teravmeelselt kirjeldama, kui mõistatust, millest ainult kolm inimest on kunagi
aru saanud: üks neist olevat surnud, teine hullumajas ja kolmas tema ise; tema
aga olevat lahenduse unustanud.”
Lk
135 „Ent riigimehe kohustus on keeruliste küsimuste lahendamine, mitte lihtsalt
nende kallal juurdlemine. Juhtide jaoks, kes ei suuda alternatiivide vahel
vahet teha, muutub ettevaatus tegevusetuse õigustamiseks.”
Lk
379 „… erinevalt oma suurtest eelkäijatest lõi 1930-ndate aastate Prantsuse
valitsus d värisema, suutmata otsustada, mida rohkem kardavad – kas varitsevat
hädaohtu või nende vahendite rakendamist, mida selle vältimiseks vaja oli.”
Lk
„389 „Demokraatlike riikide avalikkus ei andesta krahhe, isegi kui need
sünnivad tema enda hetkesoovidele järelandmisest.”
Lk
466 „Riigijuhi suhe avalikkusega on demokraatlikus riigis alati
komplitseeritud. Liider, kes rahututel aegadel ei lähe kaugemale, kui tema
rahva kogemus lubab, võidab küll ajutiselt populaarsust, kuid seda
järeltulevate põlvede põlguse hinnaga, sest ta pole arvestanud nende huvidega. Liiga
palju oma ühiskonnast ette läinud liider kaotab oma positsiooni. Tõeliselt suur
juht peab olema rahva harija, peab ületama kuristiku oma nägemuse ja tavapärase
vahel. Aga ta peab ühtlasi olema valmis üksinda teed rajama, et tema saaks tema
jälgedes käia.”
Lk
865 „Riigimehe üks tähtsamaid ülesandeid on mõista, mis küsimused on omavahel
seotud ja võimendavad üksteist. Enamasti pole poliitikul siin erilist valikut.,
lõppude lõpuks ühendab eri küsimusi elu ise, mitte poliitika. Riigimehe osaks
on see side ära tabada, kui see tõepoolest olemas on – teiste sõnadega, luua
ajendite ja tõkendite võrgustik, et saavutada parim tulemus.”
-Alain
Danielou „India ajalugu” Valgus 2003
Lk
113 Maurya suurriik 317-180 e.m.a. oli esimene suur katse ühendada kogu India. Keiser
Candragupta Maurya dünastia rajaja nõunik, braahman Kautilya millalgi peale 317
atat e. m. a. , kes pidas parimaks valtsemisvormiks konstitutsioonilist
monarhiat. Kautilya arvates toetus kuningavõim kolmele jõule : poliitilisele
jõule, raha jõule ning innustavale jõule. „Üksnes nende jõudude ühendamise
korral saavutab sihi see, kes ihaldab võita.”
Lk
114 „”Kautilya sätestas reegli, et kuningas peab valitsedes võtma arvesse rahva
heaolu: „Kuninga hingerahu sõltub tema alamate heaolust, tema edukäik nende
omast; ta ei tohi pidada heaks seda, mis talle meeldib, vaid seda, mis meeldib
tema alamatele.”
Max
Jacobson „Tulevik?” Tänapäev 2006
Lk18
„Soome poliitilised juhid järgisid – nagu mitmete teiste maade juhid sajandite
vältel – Machivelli nõuannet:
„Maa
päästmiseks ei tohi ära põlata ühtegi vahendit. Rooma julgeolek sõltus
sõjaväest ja sõjavägi tuli säilitada iga hinna eest; maa kaitsmine on alati
õige, sõltumata sellest, kas selleks kasutatakse ausaid või ebaausaid võtteis.
Kui sõjavägi päästetakse, võib Rooma kunagi häbi maha peata; kui sõjavägi
kaotatakse, ehkki see langes väga austusväärselt, kaotakse Rooma ja ka selle
vabadus.”
Lk148
„Rahvusvahelise Vauutafondi statistika järgi oli Soome 1988. aastal maailma
rikkuselt kaheksas maa. Soomlased purjetasid 1990 aastasse esimeses klassis,
kuid laeva nimi oligi „Titanic””, kirjutasin hiljem „
R.Reagan
„Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012
Lk
55 „FDR ütles, et riiklikud otsetoetused „hävitavad inimvaimu” ja tal oli
õigus. Arvan, et kogu oma tarkusele vaatamata ei suutnud FDR mõista, et kui
annad bürokraatiale eluõiguse, siis hakkab ta oma elu elama. Pärast
bürokraatliku institutsiooni loomist on teda peaaegu võimatu sulgeda.”
Lk
57 „Mul polnud tollal piisavalt teadmisi, et mõista seda, mida hiljem teada
sain: bürokraatia esimene seadus on kaitsta bürokraatiat.”
Lk.
94 „Jefferson ütles korduvalt, et parim valitsus on väike valitsus, sest
„valitsus pole rahva isand vaid rahva teener”. Abe Lincoln ütles kord, et.
„Jeffersoni seisukohad on vaba ühiskonna põhimõtted ja aksioomid.”
No comments:
Post a Comment