Saturday, March 29, 2014

Riigireform & TitulaarMinistrid


Riigireformist

Räägitakse uuest valitsusest. Palju räägitakse. Kirglikult räägitakse. Räägitakse, et ... Nojah räägitakse palju, kuid mitte küll selle sihtidest, vaid enam väljapaistvatest  pisiasjadest: ministritest, portfellidest, rahast, kuid võimalikest … suurtest muutustest ei midagi. Vaikus. Pimetähn. Kas neid suuri muutusi üldse ongi? Võib-olla lihtsalt niisama vaikne loksumine? No kui lugeda vennastumislepingu ühe peatüki pealkirja – RIIGIREFORM, siis muudatused võiksid olla lausa revolutsioonilised. Mnjah, võib-olla polegi selles kirjatükis pealkiri ja sisu väga tihedas seoses, kuid suured teod algavad väikestest sammudest. Ja mis kõige kummalisem, sõna ise tingib teatud tegevused.
Siiski, uue valitsusliidu lepe ja PM-i esinemine tekitavad igatahes ootusäreva tunde (nii mõnegi jaoks ähvardava tunde). No vähemalt verbaalselt on muudatusi, ka põhimõttelisi muudatusi, oodata. See on hea algus. Meeldivaks üllatuseks on kiire tegudele asumine. Eriti seetõttu, et kogu publikum on määratlenud valitsust, kui midagi ajutist, asendus ja üleminekuperioodi, kelle ülesandeks on vaid … kohta järgnevatele soojas hoida.  Aga nagu öeldakse, ei arvanud ära, tundub, et tegemist on energilise/teotahtelise „mansaga”. Ette on võetud ka mõned väga pika sihikuga tegemised nagu mainitud riigireform. Riigireform, selle olemus, seostub minu jaoks eelkõige Jüri Raidlaga visa riigiraformi propageerijana. See on omamoodi riigi kohandamine meie võimalustele ja vajadustele vastavaks. Siiani pole selliseid eksistentsiaalseid küsimusi tahetud tõsiselt arutada. Nüüd -  Riigireform.  Kas tõesti? Nii kiiresti? Või on sügavmõttelisest ja vajalikust ettevõtmisest kaaperdatud vaid pealkiri ja täidetud tühi kest bürokraatiaga? Või on ikkagi tegemist millegi suurema algusega?

Mitut moodi RIIGIREFORM

Riigireformi võib teha mitut moodi:

-Esimene on puht formaalne, a´la  liidame ja lahutame asutusi lootes … Lõpuks kõik korrutavad, et ei jaga enam midagi. Puhas matemaatika? Tegelikult pole selle variandi puhul tähtis tulemus, tähtis on tegevus e. tegevus ise ongi eesmärk. See on omamoodi illusionistlik trikk tegevusest. Seda on küll vahva tsirkuses vaadata, kui keegi kappi ära kaotatakse või pooleks saetakse, kuid päriselus me seda ju ei usu. Või usute? Poolekssaagimist? Nojah, jäägu igaühele tema usk, kuid ministeeriumide poolitamine, ametite ümbertõstmine ja ministrikohtade juurdetegemine või ka kahimine, ei ole reform. Heal juhul on see töökorralduse muutmine, halvimal juhul segaduse tekitamine. Täpselt samuti nagu tsirkuseillusionistidel. Võiks püstitada sellise lihtsustatud bürokrattehnoloogilise hüüdlause, et „Palju õnne kahe ministeeriumi rahvas, ennelõunat oli teil üks minister ja juba pärastlõunat kaks ministrit. Hüüdkem nüüd kõik ühises heameele tuhinas „Riigireform on sündinud!”. „. Mnjah, kuid see kõik oleks vaid bürokraatehnoloogia, mitte elu edendamine.

-Teiseks teeks on kindlatele visiooniga määratletud tulemusele suunatud tegevus. Ehk vastavalt eesmärgile valida kohased mehhanismid selle saavutamiseks. Senine probleem ongi seisnud pikas mitteotsustamises ja siis selle kompenseerimises kiirustamisega. See omakorda viib esimese variandi ihaluseni, mil vahend muutub eesmärgiks ning eesmärk … ununeb. NB! Riigireform iseenesest ei ole eesmärk, see on vaid vahend, visiooni saavutamiseks, et me paremini toime tuleksime muutuvates oludes.

Iga visioon vajab unistust. Kas me unistame, et aastaks 2030 on Eesti  hulgaliselt nutikaid töökohti omav, regionaalselt tasakaalustatud, laialdast võrksüsteemi kasutav mõnus ühiskond, kus igaüks tunneb ennast koduselt ja väärikalt, mis tähendab, et igat inimest väärtustatakse? Sellise tulevikupildi saavutamiseks vajame arengumootorit. Tuleviku planeerimisel peaksime lahti saama regulatsioonikesksusest ja tööstus/majanduskesksusest vaid nägema teenuse keskmena INIMEST ja tema vajadusi. Vaid niimoodi on võimalik vähenevaid ressursse tõhusalt kasutada.

Minumoodi RIIGIREFORM


Räägime praegugi ülevoolavalt inimestest, kaasamisest, kuid kaasamine vaid loosungliku kaasamisena ei toimi. Inimesed tüdinevad olles kaasatud … tühjusse. Kaasamises peab olema struktuur, õigused, vastutus ja mis peatähtis tagasiside koos väljundi, tulemusega. Kõige selle puudumine on praeguse korralduse nõrkuseks, kuid samas ka … ammendamatuks kasutamata ressursiks. Praegused ministeeriumide tegutsemis/võimaluste mudel on tõeline ime selles mõttes, et püütakse ise toime tulla kõigi küsimustega nii sügavuti, kui laiuti. Siiski inimlikel võimetel on kindlad piirid, mis määravad ära ka tulemused. Maailm on muutunud, muutuma peavad ka juhtimisstruktuurid. Kui naturaalmajapidamises künti põldu, lüpsti lehma, raatati metsa jne. igas talus, siis oli see igati mõistlik kogukonna ellujäämiseks. Tänapäeval? Tänapäeva maailm on spetsialiseerunud, võrgustunud ja seda kasutame me riigi korraldamisel häbematult vähe. Ehk kuigi me elame kosmose, IT, geenitehnoloogiate ajastul, siis riigijuhtimisstruktuurid on meil naturaalmajapidamisaegsed. Alepõllundus. Tänapäeval peame me hulka rohkem analüüsima, nii oma tegevuse mõjusid, kui ka kõrvalmõjusid. Just niimoodi edukad riigid teevadki, raiskamata ja tõhusalt. Meie ei analüüsi, meie „toodame” üha uusi regulatsioone, olenemata sellest, kas need toimivad või mitte.

Nagu kirjutatud jutukeses „Mina: RIIGI MEES”, kas tõesti peab regulatsioonipoliitika "uuendamine" toimuma nagu hädatapmine. No hea küll, kui me ei taha/suuda/oska teha nii põhjalikke läbiarvutusi nagu UK-s erinevate stsenaariumide maksumustega, väljumisstrateegiate ja väljumismaksumustega, siis tehkem vähemalt nagu põhjanaabritel. Mitte ainult nende majandus ei ole 2,8 X tootlikum kui meil, vaid ka seadusloome. Halvasti tehtud seadus on meie inimeste raha raiskamine ja ettevõtjate kapitali põletamine. Põletamine ereda leegiga. Tihti vaatame juba veidi üleolevalt põhjanaabri poole, kuid asjata.  Soome MKM moodustas kaks aastat tagasi töörühma nimetusega "Õiglane ja tark liiklus". Töörühma juhiks oli Jorma Ollila, liikmeteks kahe min kantslerid, teised tippametnikud, kahe ülikooli esindajad, ametite ja äri esindajad. Vahemärkusena olgu lisatud, et töörühma liikmeid ei tasustata, see on lihtsalt kodaniku panus oma riigi edendamiseks. Lisaks oli veel mitu alamtöörühma, millised tegelesid seadusandluse, andmekaitse ja taustaraportitega. Vaat niimoodi. Ja raport, isegi mitte seadusloome töörühmaraport, ei sisalda kuivi seaduspunkte, vaid kirjeldab erinevaid arengustsenaariume. Muidugi pole ka imestada, kuna ministeeriumi väärtusteks on: Julgus, Õiglus, Koostöö. Selline koostöö ja ühiskonna sidusus võimaldab tõhusalt kasutada ühiskonna käsutuses olevaid ressursse. Kui meie tahame edu saavutada, siis peaksime oma inimesi ja ressursse sidusalt kasutama õppima. Ja muide siin ei aita õpetaja Lauri pool rehnungit ... Küll tahaks, et kõigi seaduste mõjude kohta tehtaks „täisarvutus” (mitte täiarvutus), nii nagu ärimaailmas võrdlevate pakkumiste konkurentsilehega erinevate variantide vahel. Vaat see oleks tähtis töö, mis annaks mõtte igale kulutatud ( mitte raisatud) ametniktunnile. Mnjah, unistada ikka võib.

LiigutajaMinistri RIIGIREFORM


Nagu hoomate, mitte see pole tähtis mitu ministrit ministeeriumis on, vaid see, kuidas läbi ministeeriumi, kui sünteesikeskuse, saada kokku meie vähesed parimate valdkonnaspetsiifika asjatundjate arvamused/arvestused, et seeläbi anda ministrile vajalik „laskemoon”, visioonide edasi liigutamiseks. Ja pole tähtis, kas seda visiooni liigutab edasi üks või kaks ministrit, põhiline on, et midagi oleks edasi liigutada. Mitte edasi-tagasi liigutada. Ma ütleksin, et see sünteesist ja prognoosist tekkiv liigutamisjõud on just see jõud mis meid edasi võib aidata. E. Lefevre on kirjutanud „Aktsiamänguri pihtimuses” lk 65 „Pole diagnoosi, pole ka prognoosi. Pole prognoosi, ei ole ka kasumit.”

Siiski see, et VV on asunud uuendama ministrite rolle on samm õiges suunas. Ainult, et … Bürokraatiamaailm on julm. Väga julm. Kui alumised korrused reformimisega kaasa ei tule, veelgi hullem, kui nad tunnetavad selles enesele ohtu, siis see reform ka sureb. Jah paberil võidakse seda „poolelus hoida”, kuid kasu asemeel toob see vaid kahju ja … kahjumit. Nendest neljast ministrist, kes juhivad tulevikus, kas kahte lõhestatud (lõhutud) ministeeriumi või annavad uue hingamise ministeeriumide, kui ühiskonna vajaduste sünteesikeskustele, ja seega kogu riigireformile, sõltub väga palju. Sõltub, kas juhtimisuuendus õnnestub või vajub see tagasi oma vanasse sängi. Kui õnnestub, tekitab see VV ja PM kindlustunnet üritada enamatki. Väga keeruline  olukord, neil ministritel ja PM-l (ega teisedki ministrid varju jää, kõik on ju käe alla pannud, nii et pärast pole kellelgi parastamisruumi), seda enam, et kõike tuleb teha käigult. Kui meedias on viidatud Soome ja Rootsi kogemustele, siis nendes kultuurides analüüsitakse EELNEVALT võimalikke arenguvariante, et leida optimaalne. (Meie bürokraatkultuuris on asjalood veidi teistmoodi, selles tuleb kõiki üllatada, lausa tummaks lüüa, siis võib mingi väärt algatus isegi idanema haklata.) Soomlased tegid mitu aastat enne oma juhtimiskorralduslikke muudatusi selja ja sülega  analüüse, lisaks töörühmad, tagasiside, ettevalmistus, üleminekuaeg, koos ametnike teavitamise ja uue juhtimisstruktuuri promomisega.  … ja õnnestusidki. Näiteks liideti tööjõuküsimused majandusministeeriumi haldusalasse. Küsite miks? Aga see on ju lihtne Watson! Tööjõud ei ole mitte midagi muud, kui tooraine komponent majanduse jaoks. Pole tööjõudu, pole majandust! Niisama lihtne see ongi. Meil millegipärast seostatakse tööjõudu haigusega. Haige tööjõud? Tööjõud kui tooraine haigemajadele ja ravimitööstusele? Ei saa aru. Nojah ja ega mina ei peagi kõigist maailma loogikatest aru saama. Samas see, et Töötuskassa nimi muudetakse Töökassaks on jumet. Just nimi annab sellele asutusele tema õige suunitluse. Positiivsus ruulib! Kui nüüd veel muutmistuhinas Haigekassa nimi ära muuta (kasvõi Tervisekassaks), siis oleme lihtsamate muutmistega ühele poole saanud ja võime tõsisematele asjadele keskenduda. (Haigekassa nimi iseenesest on segadusttekitav: Miks see kassa haige on? Kui haige on? Kas seda usaldada saab, kui on haige? Jne. Peaaegu sama mitmetimõistetav nagu „Terve Eesti … „, aga miks keegi ei pöördu oma reklaamides   haige Eesti poole. Või „Hea klient … „, aga kuhu jääb halva kliendi „moosimine”?).
Seega soovin nii neljale ministrile, kui kahele ministeeriumile edu ja ärge unustage, et … kogu Bürokraatiamaailm vaatab teie peale. Kas kadeduse või kahtlusega, see oleneb teist.

TitulaarMinistrite RIIGIREFORM


Seega siseriiklikult ei sõltu meie edenemine mitte ministrite arvust, vaid asjatundjate (ja ka asjatundmatute) võrgustike toimimise võimekusest. Veidi teine lugu on väljapoole suunatud tegevustega. See väljapoole on muidugi tinglik, kuna suurema osa meie elu korraldavatest otsustest tehakse juba nüüd EL-s e. ühiselt. EL regulatsioonid on teadagi otsekohalduvad, olenemata sellest, kas need meile sobivad või mitte. Seega, on meil ühest küljest vaja oma riiki reformida niimoodi, et meie huvid oleksid meie võrgustikele toetudes kaitstud juba kaugelt enne EL otsuste vastuvõtmise protsessi. See on jällegi analüüs, aktiivne, isegi agressiivne, liitlaste otsimine, huvi tekitamine ja lahenduste pakkumine. Teisalt muutub just siin kriitilise tähtsusega elemendiks ministrite arv. Vaadake, meie võime siin küll arvata et võime „karjapoisiga” iga male suurmeistri alistada, kuid maailmas valitsevad oma kindlad hierarhilis/bürokraatlikud reegid/lävendid. Nemad ei aimagi meie suurelise meele olemasolu. Kui ministrite nõupidamislaua taha ilmub  meie asekantsler või os. juhataja (tavaliselt seinaäärsele pingile) , siis on see märk meie mittetõsisest suhtumisest arutatavasse küsimusse. Kui see on valveametnik, kes ei valda sisulist küsimust, kuid teab vaid üldtunnustatud eurostandardset õiget sõnavara (tavaliselt „Meil ei ole vastuväiteid”), siis on see märk meie mittetõsisest suhtumisest. Meie suhtumisele vastavad on ka tulemused. Siin on just see koht kus pole mõtet koonerdada, ei rahaga ega ametinimetustega, pagunid loevad. Niisiis, meil oleks vaja ministreid, kes on kiire mõtlemise ja osava ütlemisega. Võitlusväljale minnes tuleb minna õigele võitlusväljale ja tuleb minna õigete vahenditega, antud juhul mitte ainult esinduskujudega, vaid tõeliste liidritega - nimetagem neid hellitlevalt titulaarministriteks.

Ennetus RIIGIREFORM


Raskuspunkti suunamine EL suunale oleks nagu haiguste ennetamine, mitte ravimine. Mõtlete mis jama see nüüd olgu? Aga ei ühti, puhas ökonoomika. Praegu töötab Bürokraatiamaailm niimoodi, et suurte otsuste juures, mida EL tehakse meie kohalolekut ei märgata või  meid ei ole, mis tähendab seda, et ellujäämiseks peame kodus tegelema kahjude minimiseerimisega. Ehk maakeeli lahtiseletatult, kõiki neid otsekohalduvaid regulatsioone oma kavalustega ja nihverdamisega meile mitte nii otse kohaldama. No see, et EK-e illusionisti tempu teha (jätta mulje, et täidame, aga ei täida) on vaja väga kõrget kvalifikatsiooni, ehk kallist ressurssi. EL bürokraatiamasin on aastakümneid näinud neid „karjapoisse”, kes püüavad neile „ära teha”, seletades suu kõrvuni moosine, et nemad ei tea mitte midagi.  Ma arvan, et neil, st Eurobürokraatial,  on piinlik nii mõnegi selgituse üle. Kuulaksid nagu jälle ja jälle vana ärakedratud anekdooti.  I. Shaw „Noored lõvid” Eesti Raamat 1969 Lk 748 „” … Niisugust anekdooti kuulis kahtlemata juba Makedoonia reamees Anakreon kuningas Philippose kampaania ajal Pärsiasse kuskil Bagdadi külje all, et Caius Publius, Caesari leegionide tsentuurio, jutustas umbes samasuguse õpetliku loo paar päeva pärast maabumist Britannias; et Julian Saint-Crique Murat` Korpuse adjutant ajas oma sõjamehed naerma selle anekdoodi õnnestunud tõlkega enne Austerlitzi lahingut. See lugu oli tuntud kindlasti juba lipnik Robinsonile Walesi sapöörirügemendist, kes võitles Ypres`i all … ning samuti veltveebel Fugelheimerile Tannenbergi all, või seersant Vincent O`Flahertyle esimesest merejalavärügemendist, kes kuulis seda lühikese puhkehetkel teel Aregonne`i metsa”
Nojah, kui meie läheme seda lugu üle jutustama, siis … Tüdimus on vist õige sõna.

Raskuspunkti ümbertõstmisel oleks ka teine positiivne külg, ehk kui me koormame Bürokraatiamaailma mõistlike ja vajalike analüüside/prognooside ning regulatsioonide meisterdamisega, siis jääks vähem aega mittemõistlike jaoks. Pealegi uskuge mind, inimene teeb parema meelega mõtestatud tööd, kui tegeleb mõtestatud töö imiteerimisega. Praegu ongi nii, et kuna meie oma seadusandlus on valmis, uued regulatsioonid tulevad suures osas EL-st, siis „masina soojas hoidmiseks”, mõeldakse kunstlikult välja kõikvõimalikke piiranguid, nagu näiteks: asi, mis näeb välja nagu auto, liigub nagu auto on tegelikult „sääreväristaja”, või kaua võib lapsi üksi jätta jne. Kas olete viimase viie aasta jooksul näinud mingit regulatsiooni, mis lubaks? Ei ole? Muidugi, ikka keelata on vaja, nagu tavainimene oleks mingi tobukene. Nojah see ülehooldus muutub teatavast ülejõu käivaks hoolduseks. „Ei ühtegi kerget päeva” Mark Owen As Äripäev 2013 Lk 227 „Peale kõige muu pidime me võitlema ka „heade ideede haldja” vastu. (…) tema kohalolekut hakkame märkama siis, kui juhtkonnal liiga palju aega tekib. Siis hakkavad ohvitserid ja planeerijad unistama ebarealistlikest stsenaariumidest, mida me oma missioonidel peaksime ellu viima.” Lk 228 „kui me oleksime tagasi saanud aja, mis meil kulus võitluseks heade ideede haldjaga, oleks see meie elu kindlasti mitme aasta võrra pikendanud.”

 

Ekspordiartikkel RIIGIREFORM


Seega kasutades oma võrgustike ja titulaarministrite oskusi/võimeid väljaspool kodukamarat, ennetame ka paljude otsekohaldatavate mitteotsekohaldamiseks kohendamise vaevast. Oeh!. Kui nüüd kellelgi ei meeldi see haiguste ennetamise teooria, siis võib seda ressursi rõhuasetuse ümberpaigutamist käsitleda ka kui meie ekspordiartiklit. Meie administratiivse suutlikkuse eksporti. Kui me midagi toodame, siis püüame ju mahu ja kasumi jahil hõlvata välisturgusid. Õige? Sama ka reeglite, kehtestamises – kes kehtestab reeglid, see lõikab kasumi. Kes jõuab esimesena homsesse, see kahtestab reeglid ja … lõikab kasumi. Vaat niimoodi.

 

 
Lihtne juriidilis-rahvalik RIIGIREFORM

Muidugi saab ka lihtsamalt . Kui lugeda kommentaare, siis jääb mulje, et mitte keegi ei oska midagi õigesti teha (välja arvatud kommenteerija ise). Ikka loed, et Riigikogu on niisugune ja VV on naasugune, PM on vähemalt nina viltu ja tule seesamune sealtsamusest appi, need ministrid …  Mida me sellise sapisaju ja „kõva käe” summaarumine saaksime? Aga palun järgnevalt üks „rahvalik” variant (järgnevat palun võtta mittenaljaka naljana)! Riigikogu „ei oska” seadusi teha, mida näitab see, et Õiguskantsler ja Riigikohus peavad neid ümber tegema. Kui ei oska teha, kahime ära. Ilmne kokkuhoid olemas. Las seadusandlusega tegelebki Riigikohus Õiguskantsleri abiga. Basta! Kuna enamuse seaduseid esitab valitsus  ( min poolt ette valmistatud), siis neid ka pole vaja. Järelikult ka ära kahida. Valitsus nagunii ei tule mitte millegagi toime, nii, et kahime ära. Ainsana, kes mõistab midagi valitsemisest on Riigikontroll, mida näitavad ilmekalt selle asutuse suurepärased auditid ja analüüsid. Las siis valitseb. Personali ja hanketegevusega võiks tegeleda Riigiprokuratuur kuna vaid sealt saab lõppkokkuvõttes teada, kes oskab hankeid korraldada ja kes oma omadustelt juhiks sobib. Seega uus riigikorralduse, Justiitsriik,  mudel: Riigiprokuratuur + Riigikontroll + Riigikohus. Mnjah, siis on jälle põhjust küsida: kas me sellist riiki tahtsimegi. Muidugi, nagu hoomasite, siis valitsus, milline püüaks sellist reformi korraldad, leiaks et tal endal pole uues skeemis enam kohta.

Nii, et kuhu lähed Riigireform? Kas sellest on jäänud järgi vaid kõmisev, kuid tühi kest? Kas raidlalik Riigireform või selle  pealkiri on kaaperdatud? Kas me tahame üles ehitada modernset riigikorraldust, kui vahendit?

Aga üldiselt on niimoodi, et minge metsa (valige ise millist tähendust te selle soovitusel anda tahate, vaba rahvas, vaba maa), ilm on nii ilus, et toas istumist küll kellelegi  ei soovita. Minge ja tuulutage oma pead, siis paistavad paljud asjad mis olid keerulised lihtsatena. Siis saate aru Mark Twainist, kes ütles, et „Ma olen vana mees ja mul on olnud palju muresid, kuid enamikku neist muredest pole kunagi olemas olnud.”. Võib-olla tõesti?

 

 

Targutusi:

V. Suvorov „Puhastus” Olion” 2000

Lk 82 „Ma olen alati kahtlustanud endas peituvat hullumeelset: (…). Siin ei ole ju midagi avastada. Kuid miks mina näen seda kokkulangevust, teised aga mitte?” 

Roland Kessler „FBI saladused” Tänapäev 2012

Lk 22 „Muelleri üks esimesi käske oli seada akadeemias //FBI akadeemia// sisse analüütikute väljaõppekursus ning muuta põhjalikumaks andmeotsingute ja juhtimiskoolitus. Ta rajas 2008 aastal FBI luurekooli, kus põhitähtsus on sõnadel „ennetav tegevus”. Väljaõppel olijatele õpetatakse, et oluline on „teada mitte ainult seda, mida me teame, vaid ka seda, mida me ei tea”, ütleb agent Jeffrey Mazanec. „Kui tead täpselt, mida sa veel ei tea, saad selle kohta teavet koguda. Me peame ennetavalt tegutsema; me ei saa endale lubada luksust oodata, mis juhtuma hakkab, ja reageerida alles sellele”.”

 

C.Clay „Kuningas, keiser, tsaar”” Pegasus 2013

Lk 244 „„Ta kuulub nende inimeste hulka, kelle kohta Goethe on öelnud: „see on diletantide loomuses, et nad ei taipa asjas peituvaid  raskusi ja et nad võtavad alati ette midagi, mis neil üle jõu käib””

Lk 268” „Imperaator ei ole reetlik, kuid ta on nõrk!” märkis keiser ja lisas terase taibuga: „Nõrkus ei ole reetmine, kuid ta täidab samu funktsioone.””

Lk 274 „Konstitutsioonilise monarhina teadis Edward VII, kuidas vabandada. Kuid ta ei võtnud oma tegu tagasi …”

 
G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus  2001

 

Lk 73 „Sügavalt sissejuurdunud minevikukogemused, mida antakse ühelt juhtide põlvkonnalt edasi teisele, on igale organisatsioonile ohtlikud kahes mõttes. Esiteks võivad inimesed aja jooksul unustada seda, mida usutakse. Teiseks võivad tegevjuhid hakata arvama, et see mida nemad ei tea, ei tasugi teadmist. (…) Eilsest „heast ideest” saab tänane „poliitiline joon” ja homne „käsk”.

Lk 74 „Teine ja ehk suuremgi oht seisneb selles, et üksikisikud ei tea, mida nad ei tea. Mis veelgi hullem, nad ei tea isegi seda, et nad ei tea. See on iga organisatsiooni üks tõsisemaid väljakutseid: kuidas saada teada seda, mida ei teata?”

Terroristid Maj Sjöwall, Per Wahlöö Talinn Olion 1992

Lk 195 „ Hiljem oli temast saanud politseinik ja aja jooksul oli ta pidanud tihti tegema kompromisse rumalate ülemustega, kuid ta oli suutnud taluda nii seda kui ka paljusid distsiplinaarmäärustikke, oma hinge kahjustamata.”

Lk 196 „Kui keegi oleks talt küsinud, mida ta peab töös kõige tähtsamaks, oleks ta tõenäoliselt vastanud, et süstemaatilisust, tervet mõistust ja kohusetundlikkust, just eespool nimetatud järjekorras.”
Must kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat” 1986
Lk22 „ … millele oli kleebitud kolm kuulsat Peeter I ukaasi pidid kehtestama seaduslikkuse ja korra igavasest ajast igavesti. „… Tühi vaev on seadusi kirjutada, kui neist kinni ei peeta või nendega kaarte mängitakse, neid mastikaupa kokku pannes, mida kuskil mujal pole tehtud nii nagu meil ja osalt tehakse veel praegugi, ning kõiksugu lõustad püüavad ihust ja hingest tõde oma tahtmise järgi väänata.”.”
Lk 37 uurija Rõtsalov „Jah kahjuks olime hooletud,” möönis Rõtsalov, „Kahetsusväärne tõsiasi. Oleksime tookord pihta hakanud, poleks me praegu nii täbaras olukorras. Võimalus kukkus meile lausa sülle …”

No comments:

Post a Comment