Saturday, March 8, 2014

VÕÕRASMAALASI TOOTES


KODUMAA JA VÕÕRASMAA.

Ma ei tea, kas see on meil mingisugune alaväärsuskompleksi väljaelamine või mõni muu puue, kuid sügav on see kaev, mis toidab meie mõtteviisi paremast elust võõral maal. Kindlasti on mitmelgi pool huvitavam, parem, kergem ja lõbusam, kuid kodu on kodu. Meie kindlus, nii ehitise, kui ka kindlustuspoliisi mõttes. Võõrsil jääd alati võõraks, see on aksioom. Nagu ütles vana inglane küla servas oleva häärberi asukata kohta: „Need  on meil uusasukad, nende vanavana…isa tuli siia koos Villu Vallutajaga”. Selline tohutult hea ja sisutihe Inglise nali, mis tegelikult peegeldab sügavat filosoofiat. Isegi meie külades on täiesti erinevad inimeste ringkonnad olenevalt nende päritolust ja saabumise ajast. Nojah, vanariik püüdis kõike ühtlustada, segada ning ühetaoliseks pügada, kuid mingi inimlik kaitserefleks võõraste, kui ohu vastu, toimib jäädavalt. Kui te pole seda oma külas või suvekülas märganud, olete ilmselt sügava puudega, sügava märkamispuudega, mis võib teile saatuslikuks saada külakogukonnaga suhtlemisel. Küla see on maailma väike ja lihtne mudel. Ja isegi kui te tulite oma külla koos Villu Vallutajaga, siis olete ja jääte ikkagi VÕÕRAMAALASEKS.

Selle võõramaalaseks saamise, hakkamise ja tahtmisega on kaks teed. Esiteks on alati olnud osa Inimesekesi uudishimulikumaid, liikuvamaid ja riskialtimad, need on ka alati liikumises, kuid on terve rida inimesi keda me peletame minema. Vaadake, see on nagu majanduses paremate tulemuste saavutamiseks pead lisama positiivseid faktoreid või vähendama negatiivseid tegureid.  (E. M. Goldratt „Asi pole vedamises” Fontes 1999 Lk 167 „Me teame, et on olemas kahte liiki kasu. Millegi positiivse lisamine või negatiivse ärakaotamine.” „Aga kõige kergemad ja kiiremad lahendused tulevad, kui keskenduda negatiivsete aspektide ellimineerimisele. Klient tunnetab neid oma nahal väga hästi, sa  ei pea talle tõestama, et need on olemas, sa pead teda veenma, et ta võiks nendest lahti saada. „) Mõningal juhul mõtleme liialt lihtsakoeliselt ja ka tegutseme lihtsakoeliselt, kui midagi „ei tööta”, siis püüame karmistada regulatsioone. Ikka üks keeld teise järel ja üks karistus seotud edasiste tegevustega. Ja loodame, et karmistamine lahendav kõik meie probleemid, kuid niisama lihtne see maastikul siiski e ole. Kindlasti olete kuulnud teooriast, et liblika tiivalöök (no või mis löök see on, rohkem kerge hõljutamine) võib kaasa tuua liivatormi Sahara kõrbes? Nii ka regulatsioonidega, me ei pruugi saada kerget liblika tiivalööki vaid terve ahelreaktsiooni tormituultes lahkujateni. Inimestele lihtsalt ei meeldi, kui nendest lugu ei peeta ja iga tühise asja eest karistatakse. Ja õige kah, ei peagi laskma ennast närutada. Nii, et me ei teagi kui paljusid Inimesekesi me oleme oma pahelise karistusihalise keskkonnaga oleme ära tõuganud – teinud neist VÕÕRASMAA ASUKAD.

Millised võiksid siis olla meie positiivsed faktorid? Sellised mis soodustaksid meie inimeste jäämist siia? Mnjah, see on raskem küsimus, nagu ülalgi täheldasime, vaatame siis pigem milline võiks olla „negatiivse ärakaotamine”? Äkki võiks selle ühisnimetajaks olla inimlikkus?

LIBLIKA TIIVALÖÖK

Üks näide” liblika tiivalöögist” elust enesest. Niisiis lavakujundus järgmine: Ilus kevadilm kesklinnas. Noor naisterahvas, kes just on lõpetamas gümnaasiumi, viimane eksam tulekul,  ületab tänavat ja siis … me jäime tast ilma. Ei, ei ärge kartke, ta ei jäänud auto alla, ta jäi … riigi alla. Küsite kuidas niimoodi? Väga lihtsalt, neiu kelle pea oli ilmselt eksamimõtteid täis, vaatas vasakule ja paremale, ei mingit liiklust ja astuski julgelt edasi, sest … julgete päralt on maailm. Kuid oh häda, samal ajal oli oma tööd tegemas Kontrolör, kes fikseeris tee ületamise punase tulega. No nii, selge see, et Kontrolöri töö tahtis tegemist ja väär tegu tuli vormistada. Kuid meil on lisaks konkreetse teo karistamisele veel järelmeid, peaaegu nagu mõningates riikides jäetakse ilma valimis-või kodanikuõigustest. Meil on „säherdune” süsteem, et kui oled jalakäiana liikluseeskirjade vastu eksinud, siis juhiluba selle karistuse kustumiseni taodelda ei saa. Just selline oligi situatsioon, et üks teeületus, mida oleks saanud lahendada märkusega, hoiatusega, tähelepanu juhtimisega, päädis mõttetu karistamisega ja … nii-kui niuhti olime Inimesekesest ilma. Inimesekene, kes oli hea sportlane, viieline koolis, aktiivne kogukonnas, kes oleks võinud olla ehteks ja rõõmuks meie ühiskonnas,  kaunistab nüüd toreda Prantsusmaa sallivamat ja inimlikumat ühiskonda. Seepärast ei ole ka kõige väiksem bürokraatlik, või karistuslik tegevus isaleeritud akt, vaid pika vinnaga asi, oma järelmite ja tormidega. Milline on meie bilanss sellisest regulatsioonist? Mõned eurod trahviraha? Kuid teisalt kaotasime aktiivse, haritud, edasipürgiva Inimesekese, tema järglased, terve liini aegade lõpuni ja sealt edasigi.  Mis meile jäi?  Mõni inflateeruv euro, auk rahvuse geneetilises koodis, nagu vigane naeratus,  ja ennast tuimalt taastootev Bürokraatiamaailm. Kehv bilanss. Väge kehv bilanss!

Karistamisega on meil üldse kuidagi vildakas suhe. Ma ei tea, kas see on osadel inimestel seljaajus, DNA-s või pärand vanariigist, kuid osadele inimestele meeldib karistad: lapsi, loomi, kaaskodanikke, peaasi, et karistada saaks. Karistamine pole eesmärgipärane, vaid muutunud mõne Inimesekese lahutamatuks eluosaks, akude täitmise mehhanismiks, oma töögraafiku arvestuse aluseks ja  preemiapunktide kogumise süsteemiks.. Olen suurema osa oma arveametniku elust veetnud asutustes, kellel on võim ja voli Inimesekesi karistada ja … siiani pole ära harjunud … karistamisega. Kuid asjal on ka teine tendents, karistamine on muutunud karmimaks, see mis enne oli administratiivküsimus, vaidlus osapoolte vahel, on muutunud kurjaks teoks. Kui niimoodi edasi läheb hakatakse varsti maha laskma. Aga keegi nagu ei märkakski. Harjumus? Tuimus? Ükskõiksus? Oskamatus? Karistus on meil muutunud eesmärgiks, kuid karistamine ei ole ju ei ühiskonna ega regulatsiooni eesmärk, ei saa olla eesmärk. Karistamine võib olla vaid teatud mehhanism, juhtliin, mingi olukorra saavutamiseks. Ja kui saab läbi ilma karistamata, eesmärki saavutades, siis tulebki just sellised vahendid valida, mis oleksid võimalikult vähem koormavad dr Riigile ja auväärsed Inimesekesele. Näiteks seesama tänavaületamine või valesti parkimine? Kas selle kohta peaks olema väära teo pügal seaduse? Kogu see hunnitu aega raiskav ja väärikust alandav bürokraatlik mehhanism?  Mina arvan et ei pea. Arvan, et kui eesmärgiks on liikluse korraldus või liiklusohutus, siis dr Riik ei peaks Inimesekesele lahtise käega näkku äsama vaid talle teenust pakkuma. Avalik teenistus ongi ju teenussektor. Ma ei tea, et keegi meist oleks tellinud endale käega näkku löömise teenuse. Võib-olla on selleks mingisugune kaduvväike veidra orientatsiooniga osa rahvastikust, kuid see on nende probleem ja jäägu neile nende rõõmud, kuni nad ülejäänuid ei sega. Seega, kui keegi pargib valesti/kauem, siis ta saab avalikkuselt mingi lisa- või eriteenuse. Eriteenuse eest tuleb maksta eri hinda, müüme talle siis selle pileti eriteenuse eest. Müügem talle teenus, mis tal ei unune! Milleks karistada? Küll rahakott karistab, kuid see on juba Inimesekese enese asi - suhe rahakoti ja Inimesekese vahel. Ei mingit bürokraatiat, solvumist, lihtsalt teenuse ostmine. Nagu ütleb üks reklaamlause jupp: Kõigil oleks puhtam ja kuivem tunne. Punkt.

Seega pole keskkonna loomine mitte ainult rahaga turgutamine, vaid keskkond on suuresti see ühisnimetaja, mida me nimetame inimlikkuseks. Thomas More olevat kunagi öelnud: olge üksteise vastu head ja  kui te ei jaksa üksteisele head teha, siis tehke vähem halba. Mnjah, niisama lihtne see ongi.

 

Kurru kartulivõtt

Mu auväärt ämm, kes on olnud elupõline maakooli õpetaja, selline maasoola tüüpi Inimesekene, kuigi uhkest Tartu linnast pärit, kolis ühe saatuse keerdkäigu järele Tapa linna. Oli tal seal väike armas majakene, kopsaka ja lopsaka aiaga, nii et pensionipõlveks tegemist küllaga. Teadagi vanariigis pidi ise hoolitsema selle eest, kui head ja paremat tahtsid. Igapäevane” ködi” oli justkui garanteeritud, aga „magus/maitsva” jaoks pidi igaüks ise initsiatiivi näitama. No ämmakene on mul oma vaiksel, kuid kindlal  moel vägagi initsiatiiviks ja juhuse hooleks jätab harva midagi. Isegi see kuidas lapselapsed teda kutsuma peaksid. Ei jäänud juhuvaliku otsustada. Mõtlete, mis probleem see siis on? No jah, kui te ise selle momendini pole jõudnud, st vanaema staatuseni, siis te ka ei adu selle (au)nimetuse tähtsust. Minul olid näiteks vanaema ja memm (no vanaisa oli ka, nii et olin tõeliselt „rikas laps”). Selge vahe. Kerge on vahet teha,  ka siis kui üks vanaema elab linnas ja teine maal, aga kuidas kutsuda vanaemasid, kui mõlemad elavad linnas: üks Tallinna linnas ja teine Tapa linnas. Kas üks neist peaks olema loogilise tuletisena  „tapavanaema”? Kas nii nagu vanariigi algaastatel pandi Tapa linna ajalehe nimeks „Tapa kommunist”? No seltsimehed said kiiresti aru, et kommunisti tapmisele kutsuv lehe nimi ei ole just kõige sobivam lojaalsuse näitaja nõukogulikus riigis ja muutsidki lehepead. Innukus ja rumalus pole alati mitte kõige paremad nõuandjad nimevalikul, sest leht sai uue stampnime - „Tapa edasi”. Nojah! Saate isegi aru, et seljaajus olev „tapa kommunist” ja uus nimi „tapa edasi” kombinatsioon ei saanud kaua kesta. Selle anekdootliku loo kartuses ei tahtnud minu ämmakene mitte mingil juhul muutuda „tapavanaemaks” ja õige kah. Ämm, elu peremehena,  teatas lihtsalt, et tema vanaema tiitel kõlab nüüd ja igavesti – Kurr. Teate küll seda häälitsust, mida teeb mõnulev ja rahulolev kass. Vaat niimoodi.

Aga mitte nimevalikust ei tahtnud ma teile pajatada vaid, ühest tähelepanekust seal Kurri aias ehk  kartulipõllust. See võiks olla mingis mõttes väikeseks mudelvõrdluseks meie rahvastikupoliitikale. No nii, kõigepealt tuleb tõdeda, et vanariigi linnainimene oli küll kartuliga kindlustatud, kuid enamuses oli see selline vesine, maitsetu sinakas „plönn”, mis oli küll asjakohane kõhu täitmiseks, kuid maitse saamiseks pidi rohke soustiga üle katma või suitsusingiga praadima. Võib öelda, et veerand sajandi eksistentsi jooksul ei teadnud ma sellist mõistet nagu kartuli hea maitse, kui ühtäkki kõik muutus. Just, just Kurri kasvatatud punakooreline kartul tekitas minus täiesti ootamatu maitsešoki. Kartul oli iseenesest maitsev! Vägev. Seda lõbu sai maitsta paljude aastate jooksul, kuni … Jah, midagi juhtus, sest saak jäi ikka kehvemaks ja kartulid väikemaks, mis omakorda viis selleni, et suuremad söödi ära ja väiksemad läksid seemneks ja … niimoodi ringi mööda edasi. Ja siis enam kartuleid ei kasvatatud. Küsite, mis sellel meie rahvastikuprobleemiga ühist on? Aga sellel on ju otsene seos! Esiteks väikesel territooriumil millegi viljelemine ilma seemet uuendamata, suuremaid/andekamaid isendeid välja kahides (lähevad patta või siirduvad tööle välismaale), jääb kodu(maale)aeda ikka väiksemad pabulad, millest järgmisest saagist jällegi kobedamad lähevad patta või välismaale ja … nii edasi. Siis ühel momendil on olukord, mil paned pange kartuleid maha ja võtad ülesse sama pange jagu kartuleid, sellest järgmise ringiga juba pool pange. Nii nagu põllumajanduses, nii ka inimmajanduses kehtib reegel, kui ei vaheta kasvukeskkonda, jätad edasikasvuks kesise seemne ja ei uuenda sorte, siis jookseb süsteem kokku. Põllumajanduses oleks muutuste läbiviimine lihtsam, kas jätad ühel aastal oma kartulid söömata ja paned kõik ilusad kartulid tallele, et järgmisel aastal jälle tugeva seemnega alustada või ostad uue seemne (kasutad sissetoodud tööjõudu) ja sööd ühe talve jagu riisi ja „kevadekuulutajaid” ehk makarone. Aga inimühiskonnas? See ei ole niisama, et meie kesiselt põllulapilt osa aktiivsemast seltskonnast lahkub või peletatakse lahkuma, see viib selleni, et me saame tulevikus pange seemnekartuli kohta pool pange saaki (miinus seemnekartul) ja sellisel juhul talve me üle ei ela.

Nojah tagasi meie kartulite juurde. Kartulimaad meil enam ei ole, küll aga on Kurr. Ka tema kolis Peamisse linna, kus elukestev õpe ja töö lähemal ning jõukohasem. Ja kuigi  Kurr sai mullu „kolmas kord kolmekümne aastaseks”, pole tema töötahe raugenud. Ma ei tea kuidas praegu, kuid kaheksakümne viieselt taheti teda vägisi tööle värvata. Siiski, siiski südikust on temas rohkem kui paljudel nendel, kelle kesta aastanumber alles esimest korda kolmkümmend näitab. Ja virisemist … Mis asi see on? Pension väike? Mis küsimus see veel on kui pea ja käed küljes on? Võin teile öelda, et selliseid suurlina või käpikumustreid nagu tema neid välja on mõelnud ja teostanud, näete te haruharva. Need on kaunistanud nii presidendilossi kui väljamaa uhkeid kodusid. Ja tundub, et see teadmine ei lähe kaduma, sest noored magistri ja doktorikraadi omandajad käivad temalt tänuga „šnitti võtmas”. Tahe teha ja rõõmu pakkuda, on teda kogu aeg vormis hoidnud. Mingis mõttes on meie kartulijutu kaudu Kurrist saanud meie tulevikumudel. See on isetehtud väärikas vananemine, kuid mitte üksinduse. Mitte selles mis tundub toitvat massimeedikuid et „ärge segage meid” tüüpi headtegijaid. Liiga palju on siginenud selliseid „Palun laske mul rahus … kannatada” tüüpi Inimesekesi. Kas trend? Loodetavast lihtsalt ajutine kõrvalekalle.

 

Mnjah, võib-olla ma olen siin tühja jahvatanud? Võib-olla polegi meie eesmärgiks/visiooniks tasakaalustatud ja nutikate töökohtadega kaetud keskkond Eesti, selline Tehnopark Eesti? Võib-olla on meie eesmärgiks Etnopark Eesti ja alepõllundus? Ei tahaks uskuda, kuid mingi alepõletuslik mõttelaiskus tundub küll meil või neil kontides olema. Kuskohast leida siili , kes Kalevipojale ütleks „Ikka serviti, Kalevipoeg, ikka serviti”

 "SIILI" aher päev

Mis meie „siilid” (poliitikud) siis välja on pakkunud

1 tehkem lapsi

2 elagem kauem/tervelt

3 andkem lastele valimisõigus

4 töötagem kauem

Kas teiel ei tundu, et see „siil” ütleb hoopis, et "löö lauaga"? No kuulge, Kalevipoeg uheb juba tükki aega lauaga vehkida, milleks talle siis seda õpetada. Sama hästi võiks õpetada, et  „lapiti”, „lapiti” … „lapitult”. Aga mis see "serviti" siis ikkagi on?
 
Targutusi
Surmainglid Michael Shaara  Tallinn Kunst 1998
Lk 63 kindral Buford „Ta oli varemgi häid positsioone hoidnud ning abipalveid läkitanud, kuid abi jäi tulemata. … Ta ei kartnud surma … Hoopis hullem oli rumalus. Jahmatav, lausa iiveldama ajav rumalus, mis oli nii vastik, et mõnikord tundus, nagu kaotaksid üksnes seda tunnistadeski äkki, vastupandamatult kogu mõistuse. Sellele mõtleminegi oli surmaohtlik. Töö tuli teha siin . Ja kõik sõltub usust.”
Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012

Lk 125 „Ma olen vana mees ja mul on olnud palju muresid, kuid enamikku neist muredest pole kunagi olemas olnud. Mark Twain”
Lk 130 „Need, kes külvavad õelust, kättemaksuhimu ja ebaõiglust, lõikavad neidsamu omadusi. Me tavatseme muutuda sellisteks, keda me alandada üritame”
-lk 143 „Enamik firmasid ja inimesi otsivad edu ja austust. Nende sihtideni jõudmine vajab oskust teistele kaasa tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha. Õnnelikkus on meie elus äärmiselt tähendusrikas. See tabab meid sageli siis, kui üritame ise teisi õnnelikuks teha. Lahkus on nakkav.”
Lk144 „Siiralt käitumisel on ka materiaalne külg. Töötajad, kliendid ja turustajad on inimesed, kes mõistavad ning hindavad viisakust ja kombekust. Tavaliselt vastavad nad samaga ja see võib kasumeid kergitada. Sellist filosoofiat järgides oleks firmade tulu võimalik märkimisväärselt suurendada.”
Parteijuht lahkub surma läbi Bo Balderson  Eesti Raamat Tallinn 1995
Lk 8 „Mulle torkas äkki pähe, et ta oli käitunud päris normaalse inimese kombel. Ja ministri kohta oli see absoluutselt ebanormaalne … Nojah, see, kes tahab leida loogilist seletust ministri kõikide veidratele avaldustele, see ei jõua päeva jooksul muud teha …”
Lk 11 Peaminister pensionäridest „Tund ja kümme minutit! Nii kaua ei saa ma rääkida ühegi teise publiku ees, ilma et see rahutuks läheks. Pensionärid on poliitilise sõnumi ideaalsed tarbijad. Harjunud ootama, harjunud vaikselt istuma, ei looda mingeid sensatsioone ega nalju.”
Lk „on küll hea, kui Rootsi poliitikul on nägemused. Ja suurepärane, kui tal on selgelt seatud sihid. Ja lausa võrratu, kui tal on energiat, entusiasmi ja hea kuulsus. Aga see, mida ta tõeliselt vajab, on raudne kõht. Kõht, mis talub piiramatut arvu kohvitasse ja peaaegu piiramatut kogust saiu ja kooke.”
Lk 39 Minister ja PM paadis lõõgastumas „”ja ma mõtlesin banaalse aga sama hästi ka targa mõtte, et kui palju rahulikum oleks maailm, kui rohkem poliitikuid niiviisi lamaksid ja õõtsuksid”

No comments:

Post a Comment