Tuleks, peaks
… sellised on nii ettepanekud, kui ka programmid, strateegiad ja muud mutukad,
aga … siis kõik hääbub. Teeme seekord teistmoodi, teeme ära.
ÄP: „Nii nagu iga ettevõtte juht või omanik peaks
oma äriühingu struktuuri ja toimimispõhimõtteid mingi aja tagant üle vaatama,
tuleks seda teha ka riigi toimimiseks vajalike tegevuste puhul ehk avalikus
sektoris tervikuna, kirjutab kaubandus-tööstuskoja juhatuse esimees Toomas
Luman”
Lugege kord
mõttega seda lauset, … selle lause iga sõna, … sest igas sõnas paistab terve
universum. Seega jutt käib sellest, et meie, kui omanikud peaksime mingi aja
jooksul (vastavalt olukorra muutustele, sisendite muutustele ja loodetavatele
tulemustele) vaatama üle oma äri struktuuri ja toimimispõhimõtted. Ja nagu
tavaliselt libisevad kommentaarid sujuvalt kärpimisele: „me kärbime juba seitse
aastat”, „kärpimises ei ole midagi uut” jne, kuid küsimus ei ole ju mitte
kärpimises, kui ühes instrumendis, vaid toimimispõhimõtete uuendamises,
vananenud tegevuste väljakahimises. Kas kõik see, mida me teeme on vajalik, kas
see on tõhus? Mida võiks sama ressursi juures rohkem saavutada?
Meie riigi
kulude kahimise metoodikal on üks
põhimõtteline viga: kui me kujutaksime riigi toimimist ette nelinurgana,
mille tipud on1. raha, 2. inimesed, 3. aeg, 4. tegevused, siis kokkuhoidu
alustatakse rahade kärpimisest. Dieedist, mis toob kaasa järgmised sammud: 1. paremad
valdkonna asjatundjad lahkuvad avalikust teenistusest, mille tõttu võtab kogu
protsess rohkem aega (on ebakvaliteetsem) ja selle tulemusena on terve hulk
regulatsioone, mida ei suudeta (ei millalgi ) kontrollida (lihtsalt füüsilist
mahtu ei ole). See omakorda tekitab seaduskuulmatuse. Kuna seadused ei toimi,
siis tehakse kogu aeg uusi (kriminaal) seadusi juurde, ehk tekitatakse üha
suurem vahe vajalike regulatsioonide, võimalike regulatsioonide ja tegeliku
olukorra vahele. Seega meie toimimispõhimõtete korrastamist tuleb alustada hoopis
nelinurga 4. Alustada tuleb juba
olemasolevate regulatsioonide ja tegevuste auditist, nende vähendamisest, mis
lubab tegelda nende väheste regulatsioonide täitmisega, mis on eluliselt
vajalikud. Tegelda põhjalikult, mis võimaldab säästa raha ja palgata neid
tegevusi tegema asjatundjad.
Terve
rida austatud inimesi on teinud juba aastaid ettepanekuid, kuidas tuleks riiki tõhusamaks ja veel
edukamaks muuta, kuid … Tulemuste saavutamiseks lõpetagem „tulevikus oletatav
tegevus” (tuleks) ja alustame juba täna, … kohe praegu selle ümberkorralduse
protsessiga. Üks on selge, et protsessijuht, peab olema laialdaste volitustega, et saada infi, kindlustada koostöö kõigi
ametkondadega, kaasata valdkonnaspetsiifika asjatundjaid.
Esimene
võimalus: Kiireim tee on ilmselt, kui Riigikogu moodustaks uurimiskomisjoni või
probleemkomisjoni. Vaid selline organ, mis omab suuri volitusi saab uurida
igakülgselt ministeeriumide tegevuste sisu tõhusust.
Teine
võimalus: Loome ajaliselt piiratud laialdaste volitustega sõltumatu
uurimisüksuse, nimetagem teda hellitavalt RIIGIAUDIITORIKS, milline peab
tegevuste auditi lõpuks esitama muudatuste põhjendatud kava (mitte segi ajada
Riigikontrolliga, mis teeb tänuväärset tööd, kuid on riigireformi toimetamiseks
liiga spetsiifiline ja piiratud õigustega). Nii või teisti on muudatusteks vaja
poliitilist tahet, meil ikkagi parlamentaarne riik.
Auditi
aluseks on mõttekas võtta vana hea ametniktund ja selle maksumus. Näiteks seadused,
mida meisterdame maksavad meil sadu tuhandeid ja miljoneid ametniktunde. Samas
tõdeb RK ühes analüüsis „ … et õigusaktide väljatöötajatel napib oskusi kõiki mõjusid
hinnata ja sageli on selleks liiga vähe aega ning uuringute tellimiseks
väljastpoolt ministeeriumi raha ei jätku.” Mnjah … Sellise hinnangu peale peaks
kõik kellad ja viled hüüdma hakkama, kuid … Õige, tihke vaikus. Kuulmishäire?
Sama on
arengukavade ja strateegiatega, mille ümber askeldavad suuresti need, kes selle
tegemisest, mitte sellese endast, kasu
saavad, samuti sadu tuhandeid ametniktunde. Ametniktund ei ole pelgalt
ametniktund, vaid see on ametniktund + kogu infrastruktuur (büroo, soe tuba, elekter,
kempsupaber, lähetused jne) + nn reguleeritavate raisatud aeg, kes peavad
ebamõistlikke regulatsioone täitma, kohale jooksma, aru andma. Ehk iga
ametniktund tuleks kulupoolele kandes korrutada vähemalt kolmega. See on puhas
raha. Ja küsimus ei ole üldse selles, et see on kallis, kui see aeg läheb õige
asja ette, võiks ja peaks see olema veelgi kõrgem. Tõhus, loominguliselt
mõtlev, tulevikku aduv, regulatsioonide tuuma tabav ametnik väärib tunduvalt
kõrgemat tasustamist ja esiletõstmist. Küsimus on selles, et kas kõik need
tegevused on tarvilikud tegevused, mida tehakse või on need vaid „hõimu
rituaaltantsud”? Meelelahutus? Ilmselt saame ja suudame me ise
kodanikuühiskonnana, mitte karistusühiskonnana, palju asju ise teha.
Regulatsioonide tuuma ja tulevikutrendide mittetajumine toob kaasa tormilise
asendustegevuse ehk seaduste muutmise igaks juhuks, äkki toimib? Ei toimi? Teeme
uuesti. ( „Browni liikumine
edasiliikumist ei garanteeri. Usume hoopis otstarbekam on loovus, mis on
rakendatud selgelt sõnastatud strateegilise tahte teenistusse. (…)
Strateegiline tahe piiritleb laias laastus kuhu, ent ei ütle ette kuidas.” G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks
tulevikku” OÜ Fontes)
Pidev
tõmblemine nagu hädatapmine on mõttetu ja raiskav. Hädatapmine on teadagi hädas
tapmine, et midagigi päästa, majanduses vormub see rahvusliku kapitali
põletamiseks. Ja üldse ei peaks me rääkima niivõrd maksureformist vaid
kulureformist, mille üheks osaks on riigireform. Ja muide, nii nagu
detsimeerimine ei ole sõjaväereform, ei ole kärpimine riigireform.
Targutusi:
A.
McAlister
„Uus Machiavelli” Fontes 2001
Lk 127 „Kokkuhoiu
motiiviks peab alati olema ettevõtte töö efektiivsus, mitte kunagi
enesenäitamine. Tavaliselt juhindutakse firmades, kus kokkuhoid on juhtlauseks,
just ettevõtte liidrite edevusest.”
G.
Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001
Lk
42 „ … võidujooks tulevikku seisneb avanevate võimaluste konkureerivas
kujundamises ja kehtestamises, uue konkurentsiruumi piiritlemises. Tuleviku
kujundamine on hoopis raskem tagaajamismängudest, sest liikumise trajektoor
tuleb paika panna ise. Eesmärk ei ole lihtsalt jõuda järele konkurendi
toodetele ja protsessidele, tema meetodite jäljendamisele, vaid suveräänse
hoiaku kujundamine homsetest võimalustest ning nende kasutamisest. Teerajamine
on järelejõudmisest palju tänuväärsem ettevõtmine. Teiste kiiluvees tulevikku
esimesena ei jõua.”
Lk 69 „Konkureerimist tulevikule võiks võrrelda
rasedusega. Nagu tulevikukonkurentsil on ka rasedusel kolm faasi: viljastamine,
kandeaeg ja sünnitus. (….)
„Siinkohal peaksid tegevjuhid endalt küsima, missugusele faasile nad pühendavad
kõige rohkem aega ja energiat: kas viljastamisele, rasedusele või sünnitusele?
Meie kogemus näitab, et enamik mänedžere veedab ebaproportsionaalselt palju
aega sünnitustoas ja ootab sünni imet. Aga nagu me kõik teame, jääb sünni ime
olemata, kui üheksa kuud varem ei ole midagi ette võetud. Niisiis meile tundub,
et tegevjuhid tegelevad liiga palju oleviku ohjamisega ega kujunda tulevikku.
Tuleviku kujundamiseks peab aga firma alustuseks unustama ära osa oma
minevikust.”
S. Johnson
„Kust tulevad head ideed. Innovatsioon läbi aegade.” Äripäev 2013
Lk 155 „ Viga
juhatab tihti rajale, mis viib inimese tema mugavatest eeldustest
kaugele-kaugele.” „Õiged oletused hoiavad inimesi paigal. Eksimine sunnib
inimest avastustele.”
J. C. Maxwell
„21 vääramatut juhtimise seadust” Thomas
Nelson, Inc
Lk 77 „Kuid
tavapärasele mõtlemisele vastupidiselt usun mina, et juhtimise põhituum ei
seisne selles, kui kaugele jõuame meie, vaid kui kaugele aitame jõuda teistel.
See aga saavutatakse teisi teenides ja väärtustades nende elu. … Kui oled juht,
siis usu mind, sul on inimestele, keda juhid kas positiivne või negatiivne
mõju. … Sageli ei saa vähendajad ise arugi, et nad teistelt midagi vähemaks
võtavad. Ütleksin, et 90 protsenti vähendajaist teevad seda tahtmatult. Nad ei
saa aru, et neil on teistele negatiivne mõju. Ja kui juht on vähendaja ega
muuda oma viise, on see ainult aja küsimus, mil ta mõju muutub vähendajast
jagajaks ehk killustajaks.
Erinevalt
vähendajatest teeb 90 protsenti neist, kes teisi väärtustavad, seda
ettekavatsetult. Miks ma seda ütlen? Sest inimene on loomult omakasupüüdlik.
Mina olen omakasupüüdlik. Selleks et olla liitja, peab iga päev lahkuma oma
mugavustsoonist ja mõtlema, kuidas teisi väärtustada. Kuid selleks et olla
juht, keda tahetakse järgida, tuleb mul seda teha. Tee seda piisavalt kaua, ja
sa mitte üksnes ei lisa kasu, vaid hakkad seda kordistama.”
No comments:
Post a Comment