Eellugu: kritegu, suritegu või harimatus
Alustuseks üks värskeim näide elust enesest konkurentsialasest harimatusest. Tegemist ei ole mitte mingisuguse "prügikalaga" juhuavaldusega vaid Eesti juhtiva kalaäri esindajaga kõige siirama ja heasoovlikuma avaldusega ... konverentsil. Uskumatu, aga tõsi, et 20 aastat pärast konkurentsiõiguse kehtimapanemist Eestis on võimalik avalik üleskutse kartelli sõlmimiseks. Mnjah, ilmselt näitab see, et tegemist on mitmel puhul tavaloogikale mittealluva regulatsiooniga. Kas sellisel juhul peab olema regulatsioon karmilt karistav või pigem hariv? Niisiis ...
EP 19.02.14
“Kalaärimees Mati Vetevool: kui tõstame hindu 20%, saaks
palgad kasvada kuni 40%Palgatõusust rääkides selgitas Vetevool, et üksinda ei suuda nad hüppelist palgatõusu pakkuda, kuigi on viimasel ajal korduvalt palku tõstnud. Küll aga pakkus ta välja toidutööstustele konsensusliku lahenduse. Vetevool tõi näiteks oma firma, kus palgakulu moodustab ligi 15% käibest. Tema sõnul lubaks 20% hinnatõus tõsta töötajate palku koguni 40%.
Vetevool tõi näite 150 000 euro põhjal. Kui käive on 150 000 eurot ja palgafond 15%, siis palgakulu on 22 500 eurot. Kui tõsta palku ja hindu 20% siis see tähendab, et palgafond tõuseks 15%-lt 18%-le ja ettevõtte käive samas kasvaks 150 000-lt eurolt 180 000-le. Nii oleks ettevõtte võit 27 000 eurot ning palka saaks tõsta rohkemgi, isegi 40 protsendi võrra. Vetevool kinnitas, et kui selline kokkulepe hinnatõusuks sünniks, tõstaks ta hoobilt ka palka.”
Nüüd küsite, mis selles ettepanekus imelikku on? Igati tore ja inimsõbralik lugu? Jah matemaatiliselt on kõik korras, majandusloogiliselt kaheldav, kuid õiguslikult … kriminaalne värk. Tegemist on lausa suuremastaabilise kehutamisega kuriteo/suriteo sooritamiseks e. keelatud leppe sõlmimiseks. Vaat selline lugu
Väärad teod + kurjad teod = tegevusetus
Jälgin murega
meie pidevalt muutuvat, ühiskonnas levivat, lausa hüsteeriliselt
karistamissoovi. Sellist tinast, hirmuhigist karistamissoovi, mis pärsib
igasuguse initsiatiiviolluse. Selles oleks nagu midagi pahelist, sellist
administratiivset sadismi. Hiljuti juhtusin kuulama üht rahvusvahelist
lugupeetud advokaati, kes keelamise ja karistamise kohta ütles midagi sellist,
et vaid piiratud inimesed (minu viisakaks silutud vabatõlge) tahavad kõike
keelata ja siis kriminaalselt karistada, selle asemel, et probleemiga, selle
põhjustega, tegelda. No tundub, et meiegi ei lähtu mitte sellest, kuidas
ühiskonnas paremaid tulemusi saada, st. tõeliseid tulemusi, mitte mõõta neid
karistustes. Maad on võtnud usaldamatus, kuid usaldus iseenesest on ju kapital,
ressurss, … usaldamatus on vaid kulu (vt. „Bürokraat, võim ja Vanaema” ptk.
Usaldusökonoomika). Vabandage mind, kuid minu arvates on iga karistus, tunnus
mitte võidust vaid millegi tegematajätmisest.
Kogu maailm kahes kastis
Kogu
inimkonna loo jooksul on inimesed kehtestanud reegleid, et ellu jääda, tõhusalt
toime tulla ja edukad olla. Sama kaua on karistatud nendest reeglitest
üleastumise eest olenevalt ühiskonnast, kas noomimise/õpetamise või kividega
surnuksviskamise kaudu. Mida arenenum ühiskond seda enam püütakse ühiskonna reegleid
kehtestada läbi õpetamise, mitte läbi karistamise. Meie oleme oma
karistusseadustikus mahutanud kogu inimliku tegevuse ja regulatsioonimaailma
kahte kitsasse kasti: väärad teod ja kurjad teod. Lihtsus või lihtsustamine?
Primitiivsus? Usk kastistamise imelisse jõusse?
Ei tea, kuid arvata võib, et teoreetilist mudelit taheti proovida
lihtsameelselt elus eneses. Jälgides tõmblemist küsimuste ümber, kas kedagi
karistada kriminaalkorras või dekriminaliseerida tegu, jääb hapukas mulje, et
tegu ei hinnatagi selle järgi, kas see on kuri tegu, väär tegu, paha tegu või
vääritu tegu, vaid selle järgi, milline
peaks igal ajahetkel olema selle karistuse suurus ühiskondlikust arvamusest
lähtudes igal ajahetkel. See ei saa ju olla efektiivse regulatsiooni aluseks.
Vintsklemine enese piiratud ruumis
Nüüd
vintskleme nende kahe kasti vahel, suutmata tihti otsustada, kas me peaksime
üht või teist tegu lugema vääraks või kurjaks. Kord viime mingi teo kuritegude
alla, siis jälle väärate alla ja kui toimuvad mingid tundlikud juhtumid, siis
jälle kurja teo alla. Kas poevargus on kuri tegu või väär tegu? Kui kuri tegu,
siis kuhu pann need kurja tegijad panna? Polegi panna, laseme lahti? Niisama
lahti lasta ka hästi ei saa, paneme sellele teole nimeks väär tegu ja laseme
siis lahti. Kas sellest kõigest tegu muutus? Kas teo nimi või selle muuutmine
aitab meil tegu muuta, ära hoida, heastada? Sageli on otsustamise aluseks
lihtne tõsiasi, et väär tegu võiks ju olla oma olemuselt väär tegu, kuid selle
eest määratav trahv on vääralt väike, oleks vaja suuremat rahalist karistust.
Ja niisama lihtsast põhjusest lähtudes sattubki tegu, mis pole mitte kuri, kuid
karistus on nadi, kuritegude seltsi. Ajalooliselt samasugune lugu juhtus ka
konkurentsiregulatsiooniga, mis esialgselt oli mõeldud käsitleda, kui
väärtegusid, kuid karistused olid sellised, mida suurem ettevõtja oleks võinud
maksta päevapiletina rikkumise legaliseerimiseks. Ja muide
konkurentsijärelvalvega pidi selleaegse arhitektuuri järgi tegelema politsei,
kes ei omanud mitte mingit oskusteavet selles vallas. Selline oli tolleaegne
piiratud arusaam konkurentsiregulatsioonist.
Konkurentsipeadirektoraadi tungivast järelpärimisest ajendatuna, sest
karistused olid naeruväärsed , vaid kuni 50 tuh EEK, (EL kuni 10% ettevõtja
majandusaasta käibest), tõsteti
konkurentsirikkumised kuritegude
nimekirja ja pandi karistuse määrale 0 otsa. Niisama lihtne see oligi. Mitte
põhimõtteline otsus vaid … bürokraatlik lahendus. Kriminaalmenetlusel on
muidugi mõned oma eelised, kuid see on ka raskepärane ning ressursimahukas,
vahel nagu varese laskmine kahurist. Koheselt tekkinud kriminaalmenetluse
raskepärasus sundis turguvalitseva seisundi rikkumised viima tagasi väärtegude
valdkonda, mis samuti polnud mitmel juhul õigustatud, sest karistus oli jällegi
vääralt madal (see ongi karistusseadustiku kahe kasti paindumatus ja viga).
Kuid olgu parem madalam, kui inimesi asjata aastate kaupa läbi kohtute vedada.
Sageli asjatult. Seega tänasel päeval on
meie seadusandluse järgi kurjad teod vaid keelatud lepped e. rahvasuus
kartellid. Me kujutame tavaliselt kartellidena ette kui mingit suurettevõtete, sageli rahvusvaheliste
ettevõtjate pahatahtlikku kokkulepet. Keelatud lepped on muidugi tunduvalt
laiem mõiste, kui vaid kartellid … ja siin küsimus tekkibki. Konkurentsiõigus on läbi aegade olnud nö.
piibellik, selle keelud on sarnased Raamatute Raamatule: Sina ei tohi mitte tappa,
varastada, himustada … See on üldine käsk, kuid kõik muu on hinnanguline. Ja
kui pühakirja õpetati inimestele maast madalast, koos kõigi keeldude ja
käskudega, siis konkurentsiõigust meil niimoodi ei õpetata. Õigemini olen
nendel paljudel seminaridel/konverentsidel, mida olen ettevõtjate juures läbi
viinud tundnud ennast, kui misjonäär
äsja hõlvatud metslaste külas. Seega ma saan aru advokaatide teatud
murest, kes väidavad, et küllaltki kummastav on kedagi karistada tema justkui
kurja teo eest, mis koosneb hinnangutest või lausa konstruktsioonidest.
Eilsed kogemused, tänased kasud
Kuid vaadake,
me oleme jäänud liialt pikaks jäänud keerlema paragrahvi maailma, kuid meie
eesmärgiks ei ole ju mitte karistamine kui selline, vaid konkurentsi, kui
majandusveduri vaba toimimine. Kas kriminaalkaristus on selleks kõige sobivam,
tõhusam, kiirem või on ka mingeid teisi võimalusi?
Paarikümne aasta eest eksisteeris konkurentsi järelevalves kaks
enam-vähem stiilipuhast süsteemi: USA kriminaliseeriv süsteem, ja teine,
põhjamaade läbirääkimiste/ettekirjutuste süsteem, Esimest tüüpi süsteemid
lähtusid lootusest, et karistused võtavad teistel ettevõtjatel tahtmise
turutõrkeid tekitada. Teisel juhul töötasid hoopis erinevad hoovad: ettevõtjad olid uurimise käigus avatumad ja
kompromissialtimad (neid ei ähvardanud uurimise selles faasis mitte mingid
sanktsioonid), teiseks eeldas süsteem, et ettevõtjad on mõistlikud inimesed,
kes tunnetavad oma osa ühiskonnas. Selline süsteem võimaldas võtta kiiresti
turult pinged maha. Esimese süsteemi puhul, mil iga eksimus on karistatav
kriminaalkorras, nii isiku, kui ka ettevõtja suhtes, ei leita mingit
kompromissi ega võeta ka mingeid pingeid maha niikaua, kuni on läbitud kõik
kohtu kolm astet. Seega aeglane, kohmakas ja palju ning pikka aega
kõrgkvalifikatsiooniga ökonomiste ja juriste siduv tegevus. Kui arvestada seda
tegevust ametniktundides, siis … mitte just väga efektiivne süsteem.
Tänaseks ei
ole konkurentsiõigus enam väikese entusiastide rühma võitlus. Tänapäevaks on kogu
maailm aru saanud, et mõistlik konkurents on
tuleviku edu aluseks. Kõik on konkurentsi kirjutanud suurte tähtedega
oma lippudele. Mitmed riigid on tõdenud, et suurte rahvusvaheliste kartellide
lõhkumine on alandanud hindu mitukümmend protsenti, tõstnud protsentide võrra
tööhõivet ja SKP-d, kuid mis peamine, see on hoidnud ettevõtluse pidevas
arengus, lubades tarbijatel sellest võidust saada oma osa. Seega konkurents
„ruulib”.
Uued tuuled
Paljude maade
konkurentsidokumentides mainitakse kõige otsesemalt konkurentsi, kui üht
majanduse elavdajat. Kas see tähendab vaid järelvalvet teostada või ka
konkurentsi arendamist? Nii ja naa. Mõned, nagu näiteks britid, on julgemad ja
teevad panuse konkurentsi arendamisele ja mitte ainult oma riigis, vaid kogu
maailmas. Samas otsivad kõik riigid
selleks tõhusaid töövõtteid, lisaressurssi. Bürokraatiamaailmas on loomulikult
esimesteks lahendusteks struktuurimuutused. Viimase aja tendentsiks on ka
konkurentsijärelvalve, turu toimimise ja tarbijaküsimuste ühendamine ühtseks
organisatsiooniks. Just nüüd 1.04, alustab UK uus ühendatud ametkond, jätkates
seniste 40 aastase struktuuride tegevust ehk nagu nad ise väidavad uhkuse ja
lootusega, et … liidetavate summa on
suurem, kui liidetavad. Sama on läbi teinud nii Soome, Prantsuse, kui ka teiste
maade konkurentsiorganisatsioonid. Teisalt ei piirduta pelgalt
administratiivsete muudatustega, vaid haaratakse protsessi kaasa huvirühmi,
panustatakse nõustamisele, iseregulatsioonile, konsulteerimisele, dialoogile.
Sõnum on selge, konkurents toimib vaid selleks, et tarbijad oleksid rahul,
majandus on efektiivne vaid siis, kui tarbija ettevõtjate töö tulemuse ära
ostavad ja sellest arengust oma osa saavad. Ehk tulles tagasi eelöeldu juurde,
et tänaseks ei ole konkurentsiõigus enam väikese entusiastide rühma võitlus, ei
ole see enam ka mingi elitaarne tegevus, vaid sellel peab olema tunduvalt laiem
aluspõhi – tarbija huvide põhi.
Meie
Konkurentsiamet on teinud tublit tööd, kehtivate mängureeglite tingimustes. Kuid
millised võiksid olla homsed tööriistad? Milline on lisaressurss? Ütlete, et
mis siis praegu keelab konsulteerimast? Ütleme, et terve mõistus.
Kriminaalmenetluse seaduse §6 Kriminaalmenetluse kohustuslikkuse põhimõte
sedastab: „Kuriteo asjaolude ilmnemisel on
uurimisasutus ja prokuratuur kohustatud toimetama kriminaalmenetlust”. Panite
tähele – kohustatud. Siin ei ole ametnikul mitte mingit süüd karmuses, ta vaid
täidab seadust, nii kui asjaolud ilmnevad … Seega, kas te julgeksite? Või kas
teie advokaat julgeks teile sellist konsulteerimist soovitada? Ühte tean
kindlalt, advokaadid ei soovita midagi küsida isikustatult, sest siis võib tekkida advokaadil vastutus. Nojah ja kes
siis ikka asjata vastutust tahaks ja niimoodi jääbki … konsulteerimata ja
suurem kahju kõigi osapoolte jaoks ära hoidmata. Vaadake, sellise küsimuse
peale, et „meil siin üks ettevõtja tegi /tahab teha/ ühel turul ühte asja”, ei
saa ametnik professionaalselt vastata. Võib küll vastata, et ühte asja võib
teha kahte moodi, kolmel erineval viisil, neljas erinevas kohas, viie erineva
tulemusega … Kuid te ei tahtnud ju sellist vastust. Seda te teate isegi. Te
tahtsite ju selget vastust, et teha õigesti, aga küsida ei julge, sest … Mida
te tahtsite? Võib-olla avatud suhet?
Olen kirjutanud raamatus „Bürokraat,
võim ja Vanaema” järgmise mõttearengu, mis peab paika kogu tänases
Bürokraatiamaailmas ja kuidas iga juhtum hakkab elama oma isiklikku elu, tihti
unustades algpõhjused ja seaduse eesmärgid, regulatsioon ise muutub eesmärgiks,
mitte vahendiks: „Tuleb
meeles pidada, et kui mingi menetlus on alanud, siis hakkab see elama oma
täiesti iseseisvat elu, olenemata sellest, kas selles on sisu või mitte.
Võib-olla on selles juristide jaoks mingi ökonomistile hoomamatu väärtus, kuid kontrolliökonoomiliselt
ei ole selleks mingit ratsionaalset alust. Kui näiteks linnapea eksis
formaalsete tunnuste järgi korruptsioonivastase
seaduse pügalate vastu, tellides hooaja algul suveturismi keskuse sillutise
renoveerimise mõistliku hinna ja tähtaegadega, ise kasu saamata ja kätt linna
kaukasse ajamata, milline võiks olla siis meie reaktsioon? Kui tegu oli
hädaolukorra või eksimusega? Kas peaksime Inimesekest hoiatama või karistama?
Pealekasvanud Robespierre’ide põlvkond karistaks kindlasti ja kui võimalik
saadaks ka giljotiini alla. Seega on meie valik menetlus, karistus ja kohus.
Selline arenguliin tekitab minus kaks küsimust. Esiteks, kas tegemist võiks
olla menetlejate otsustusjulgusetusega? Sellise vastutuse hägustamise, küsimuse
lükkamisega kohtu kompetentsi? Või on asjatundmatusest tuleneva otsustusjulguse
puudumisega? Ja kui mõelda nüüd, kui palju ressursse läheb selleks, et seda
linnapead kahe/kolme/nelja aasta jooksul solgutada läbi kohtu kolme astme ja
tõdeda lõpuks, et linnapea ei olegi korruptant? Tulemuseks oli see, et tulemust
ei olnud. Enamgi veel, Inimesekesele on tehtud rängalt ülekohut, tapetud kõige
julmemal moel initsiatiivi, millest mõni ei suudagi toibuda. Me oleme tapnud
(moraalselt, psühholoogiliselt) tegusa Inimesekese, me oleme kolme aasta
jooksul raisanud avalikku tulikallist ressurssi. Nagu mainitud, hakkab iga
juhtum elama oma iseseisvat elu ja kui keegi Reguleerijatest, vaadates
juhtumile, teataks, et see on „mögga”, võiks ta ise sattuda korruptsioonisüüdistuse
alla. Nii et omaenese alalhoiuinstinktist lähtudes on turvalisem juhtum lõpuni
menetleda.” Selline on lihtsalt tänapäeva süsteem, siin ei ole kohta
initsiatiivile ega kodanikujulgusele. Initsiatiivi karistatakse kõige rangemal
ja julmemal moel. Ja teate, see on ebatõhus ühise raha kasutamine. Lisaressurssi
ei kusagil.
Seega nagu
näitavad teiste riikide kogemused tekitatakse lisaressurss ühelt poolt struktuurilised muutused,
õiguste täpsustamine ja laiendamine, aga samuti koostöö ettevõtjate ning
tarbijaorganisatsioonidega läbi majandusharu standardite kehtestamise,
ettevõtjate atesteerimise, nõustamise ja auditite. Seega samade
administratiivsete ressursside kitsas järelevalvelik/karistuslik tegevus on
laienenud ja tõhustunud läbi ettevõtjate kaasamise ja nõustamisprotsessi. Tähtsaks lisaressursiks peetakse ettevõtjate
eneseregulatsiooni, millel on oluline koht ametite „tööriistakomplektis”
Mudelivalikus läheme hoopis teise maailma, sõjandusmaailma. Sõjandusmaailma seepärast, et selles ei saa hämada sa kas võidad või ... no kuidas seda viisakamalt öeldagi - ei võida.
M.
Solokin „Katastroofi anatoomia” Grenader 2009
Lk
262 „ Aga kokku mõisteti terve sõja jooksul ainuüksi sõjatribunalide otsustega
süüdi 994 tuhat Nõukogude sõdurit, kellet 157 593 lasti maha (…). See teeb
kümme diviisi mahalastuid!Kõik sõltub võrdluses (…) Kokku lasti viie sõja-aasta jooksul (…) Wehrmacht`is maga 7810 sõdurit ja ohvitseri. Kakskümmend korda vähem, kui Punaarmees. Ei, need pole lihtsalt erivad arvud ja kogused. See on juba ühiskonna ja võimu erinev kvaliteet.”
Lk 286 „Armeekomandörid ilmusid ja kadusid, jõudmata oma uute alluvatega isegi tutvuda. Küllaltki kähku kujunes sellest peataolekus välja omamoodi universaalne reegel. See ei nõudnud ei alluvate tundmist ega luureandmeid vastase kohta, oluline polnud ka tehnika tundmine. See asendas täielikult taktika ja operatiivkunsti peensuste tundmist. Nende sõnade kaja ja kurdistav kõla liikus staapides, kaevikutes ja blindaažides – „iga hinnaga”!”
M.
Solonin „25 juuni 1941: rumalus või agressioon”
Lk
7 „Punaarmee kaotuste mastaabid Nõukoguge-Soome sõjas olid tõesti
hirmuätatavad. (…) Nõukogude liit kaotas pöördumatult – tapetud, surnud
haavadesse hospidalides, hukkunud sõjavangis olles, teadmata kadunud – üle 200 000
inimese.Kõik selgub võrdluses. (…) Meie liitlaste (Suurbritannia, USA, Kanada) maaväed kaotasid Lääne-Euroopa vabastamisel – alates Normandia operatsioonist kuni Elbeni jõudmiseni – tapetutena 156 000 inimest.”
A.
Moorehead
„Montgomery” Olion 1996
Võistlus (competition) peab käima turul, mitte kohtusaalis.
Regulatsiooniökonoomiliselt ja kontrolliökonoomiliselt
pole üldsegi vähetähtis see, kuidas me regulatsiooni üles ehitame. Minu arvates
võiksime me eeskuju võtta brittidelt, kes on panustanud kaasamisele ja
vältimisele, unustamata ka karistada seal, kus tarvis, kuid kes suunavad
hoomatava osa ressursi nõustamisele, konsulteerimisele ja
konkurentsiaudititele. Seega panustatakse ettevõtjate kaasamisele ja
ennetustööle. See on hea näide, kuidas riik, väheste ressurssidega, paigutades
neid õigetesse kohtadesse, kasutades kogu turu ressurssi, suudab saavutada
tõhusaid tulemusi. Konkurentsiauditi mõte on, et konkurentsi järelevalve
ametnikud koostöös ettevõtjatega hindavad igat tegevust konkurentsitõrke
seisukohalt. Fikseeritakse ja kaardistatakse ohtlikud tegevused, pannakse paika
iga üksiku töötaja vastutus ja tegutsemine ohuolukorras. See tähendab
üleminekut konkurentsijärelvalve iseteeninduslikule vormile, vabastades järelevalve administratiivset
ressursi, pannes need kohustused ettevõtjale. Inimlik ja tõhus. Sellise
süsteemi poole peaksime meiegi püüdlema. Muidugi tähendab see olulisi muudatusi
meie jäika Karistusseadustiku filosoofiasse.
Koostöö kiituseks
Audit annab
ka teise efekti – neid inimesi, kes osalesid aktiivses auditis ei saa enam „ära
kasutada”, nad teavad oma kogemustest/õpitust, mis on lubatud, mis mitte. Auditeerimine
kordistab konkurentsiõiguse alaseid teadmisi ja neid teadmisi omavate inimeste
hulka. Auditeerimine käib tegevuste ja sisendite kohta nii üles, kui alla, kui
küljele. Näiteks „seebitopside tootmiskunn”
teab milline on tema oletatav positsioon turul iga toote ja teenuse
suhtes. Kuid ta teab ka milline on tema positsioon ja tema partnerite
positsioon tema suhetes, näiteks elektrikompaniiga, prügivedajaga,
poeketiga. Kus tema partner võiks olla
domineerivas seisus, kus ta ise on domineerivas positsioonis ning mida sa tohid
ja mida mitte. Seda „mida”, saab ta nõuda ka teistelt. Ma ei tea, ka see on
seotud auditifilosoofiaga, kuid uurisin
PKK palvel milliseid regulatsioone on maailmas suhetes põllumajandussaaduste
tootjat, töötlejate ja kaubandusega. Teate ju küll seda igipõlist küsimust et kõik osapooled kahtlustavad, et
neile liiga tehakse (selle probleemi kõige õudsem „bürokraatiline” lahendus oli
vanariigi Agroprom). Ilmneb, et see
probleem polnud ainult meil aktuaalne, vaid ka UK, Iirimaa, Prantsusmaa,
Ungari, Läti, aga ka Kanada, Uus-Meremaa
jne olid selle probleemiga tegelenud.
See on omamoodi klassikaline valdkond, kus võivad (kuid ei pruugi) kokku
saada nii turguvalitseva seisundi kuritarvitamine kui ka keelatud lepped. Kusjuures olenevalt ajahetkest ja turuseisust
võib igaüks kolmest olla turguvalitsevas positsioonis. Niikui keegi saab turusituatsiooni
muutudes sõltlase seisust välja, ei unusta ta kogu solvumist teiste osapoolte
peal välja elamast. Ja niimoodi ringiratast edasi … Osa riike püüdis seda
olukorda reguleerida erinevate kaubandustegevuse seaduste kaudu, osa
majandusharu standardite ja heade tavade kokkulepete kaudu. Näiteks lätlased püüdsid olukorda lahendada
konkurentsiseadusega ja … põrusid ” täiega”. See regulatsioon oli liiga
raskepärane ja jällegi hinnanguline. Vahel tuleb lihtsalt aduda, et kõiki
maailma hädasid ei saa lahendada seadustega ja karistustega, vahel tuleb lihtsalt
mõistust kasutada. Jälle jäi silma UK mitmetasandiline analüüs. Mida teha? Kas piisab tööstusharude vahelisest kokkulepe
standardist, teha reguleeriv seadus, või jätta nii kuis on? Selge oli see, et kui jätad „kuis on”, nii pead perioodiliselt
asjaga tegelema ja oma ülikallist ressurssi kasutama. Pole mõttekas? Muidugi,
see oleks ressursikadu. Teine variant seaduse meisterdamine, tundus liiga
kohmakas, pealegi nagu mainisime, lätlased proovisid ja ei mänginud välja, liiga palju
vaidlusküsimusi liiga palju auke. Kolmas variant, mis edestas teisi variante,
oli kokkulepitud standardid. Mõistlik. Vanad koloniaalriigid teavad, kuidas
minimaalsete ressurssidega maailma valitseda. UK süsteemis meeldib mulle kõige
rahkem, et regulatsioonid ja nende muudatused ARVUTATAKSE kõigepealt läbi. Ja
mitte lihtsalt ei arvutata läbi vaid seda tehakse nagu hanget, konkurentsilehega,
vähemalt kolme variandi vahel ja selle oletatavad kulud ja tulud. Sellise
arvutuse otsa sattusin, kui uurisin apteekide asutamispiirangute süsteeme
teistes riikides. UK oli kõik läbi arvutatud, millised on mõjud turgudele,
ettevõtjatele, tarbijatele, kindlusele, riigikassale ja pange nüüd tähele …
ettevõtjate ärist väljumisele. Vägev! Ma ütleksin, et lausa ühe paadunud
arveametniku unistus. Nojah, kõik see, mis meil toimus apteekide asutamise
küsimuses, nii piiramine, kui sellest loobumine, selle küsimuse
põhiseaduslikuks tegemine, oli lihtsalt piinlik. Oma vaesustunnistusele alla
kirjutamine. Piinlik. (vt. „Neerupirukas”). Sama piinlik, kui kesklinna baaride
üleöö kehtestatud lahtiolekupiirangute kehtestamine. Muidugi on öise müraga vanalinnas
probleeme, kuid see probleem on olnud 20 aastat. Selle aja jooksul oleks võinud
teha kokkuleppeid avamiste/sulgemiste osas, üleminekuperioodid,
väljumistärminid jne. Oleks võinud leida juba 10 aastat tagasi mõistliku
osapooli rahuldava lahenduse. Aga ei, siis ei oleks ju saanud võimu näidata.
Asjad ei peaks käima niimoodi, et saadan
e-kirja., et esmaspäevast alates on sinu ööbaarist saanud lastehommikubaar. Aga
ettevõtja investeeringud? Laenud? Põlegu? Vanad demokraatiad teavad, et
niimoodi asjad ei käi. See tekitab vaid vimma ja vähendab ettevõtlustahet.
Nojah ega Brittidel pole ka põhiseadust vaid aastasadade jagu kogemust ja
paindlik meel
Ekskurss ajalukku
Mind, kui
ajaloohuvilist on alati huvitanud koloniaalriikide korraldus, mitte et mulle
kolonialism meeldiks, ei, ei, kuid mulle on alati tundunud, et igat asja
pulkadeks lahti võttes leiad sealt seest ka midagi kasulikku. Noh, nagu näiteks
kõva/kalgi pähkliga pole mitte midagi kasulikku teha niikaua, kuni pole tuumani
jõudnud. Mis siis meie lookese tuumaks
võiks olla? Kõik me teame ajaloost,
millised hiilgavad väejuhid võitsid lahinguid, sõdu, riike, kuid asjata ei
öelda, et iga mehe edu tagant otsi naist. Nojah, naist otsida (ja tunnustada)
on muidugi tore, kuid iga edu taga on ka … edukas administreerimine, nö. võidu
kindlustamine. Analüüsides
koloniaalriikide edu sh. majanduslikku edu, kumab taustalt alati läbi just
tõhus administreerimise süsteem ehk kuidas väheseid vahendeid
kasutades hõlmates ja sidudes huvigruppe saavutada uskumatuid tulemusi. Või
mida te mõtlete, kuidas algselt suhteliselt vaene, kuid südikas, Inglismaa,
asetsedes maailma veerekesel, keset põhjakaaremerd (mööngem siiski, et koos
Golfi hoovusega) liivaste ja tuuliste rannikutega, suutis jõuda selleni, et valitseda
poolt maailma? Või pisikene Holland? Või Portugal? Kuidas õnnestus neil hõlvata
suured ja kauged kolooniad ning, mis põhitähtis, pikkadeks sajanditeks seal
võim säilitada? Jõuga? Massiga? Ei, ei, polnud ju ei jõudu ega massi. Milline
mass oli brittidel võrreldes India massiga?
Õige, kärbsemusta jagu võrreldes elevandiga. Edu taga olid õiged
administratiivsed otsused seega edu saavutati õigete, tulevikku suunatud
otsustega ja nutika administreerimisega, ressursside võimendamisega … ei
millestki.
Painduvate kaidega turvasadam?
Tagasi meie
konkurentsiolukorra juurde. Seega kas eesmärk, mõistlik konkurentsiolukord
saavutatakse sõnumitega, õpetusega, läbirääkimistega, vigade tunnistamisega ja
nende kõrvaldamisega või karistamisega, see on küsimus, millele peaksime
vastama. Kuidas karistada tõlgendatavuse tingimustes? Meenub, et peadirektorite
nõupidamisel Brüsselis arutasime poolteist aastat, selle üle, millised peaksid
olema täpsed tegevused turgu valitsevale ettevõtjale, mida ta tohib teha, mida
mitte: nn valged ja mustad nimekirjad. Piltlikult öeldes pidime looma
ettevõtjatele kindla sadama, et kõigil oleksid selged juhised, mis on lubatud,
vältides pidevat tõlgendamist. Mingil
momendil leiti, et kõike ei ole võimalik kirjeldada ja nimekirjades peaks olema
paindlikkust. Mnjah, seepeale arvas meie auväärt Saksamaa kolleeg, et tema küll
ei tahaks olla kipper, kes peab laeva viima painduvate kaidega sadamasse. Mina
ka ei tahaks. Vaat niimoodi. Nojah, ja see vaidlus käis turgu valitseva
seisundi kuritarvitamise üle ( ja üldsegi mitte kriminaalkaristuste valguses),
mis on üldiselt hulka selgem valdkond, kui keelatud lepingud.
Ametniktund
Kui nüüd
võrrelda ametniktunde, mis kulub ühele auditile, kaasamisele ja nõustamisele
ning ühele kriminaalmenetlusele, siis on selge, et esimene variant on lihtsalt
tõhusam, kiirem ja mis peamine inimlikum, säilitades töötuju ja tahte. Mina ei
usu sellesse maailma, et inimesed ärkavadki mõttega hakata kohe ja massiliselt
seadust rikkuma, ei konkurentsijuhtumitel on enamasti tegemist teadmatusega.
Lihtsa, labase harimatusega, mida kinnitavad ka kohtumaterjalid. Kurb on lugeda
kohtumaterjale näiteks e-kirju” lepime kokku, aitame teid teie aitate meid”
selline vana külakogukondlik lähenemine, mitte grupiviisiline röövmõrv. Kas
teadsite, et külmik külapoes võib olla kriminaalne? Ei, ei ärge saage valesti
aru, ma ei pea silmas, et poepidaja kasutab seda laiba hoidmiseks. See on
selgelt kriminaalne „värk”. Kuid leping külmiku ainukasutamise kohta võib olla
keelatud leping, mille alusel nii
külmikuomaniku (näiteks jäätisetootja) kui ka külapoekese pidajat võib oodata
kriminaalne karistus. Naiivsus ja rumalus, mida oleks võimalik õige raviga
vältida.
Jah, ka mulle
ei meeldi konkurentsitõkked, olen olnud üks konkurentsiõiguse „maaletoojatest”
ning usun kaljukindlalt konkurentsi toimimise ja edendamise vajadusse, kuid ma
ei usu, et oleme selle edendamisega kõige tõhusamal teel. Nojah, mina arvan muidugi,
et arvestades meie ressursse, demograafiat ja tööjõu liikumist, peaksime üle vaatama
ja mitte ainult konkurentsiregulatsiooni, vaid kogu riigipidamise, lihvides
seda meile parajaks. Enne kui meie ülehoolitsus meile ülejõu käivaks osutub. See
omakorda tähendab rohkem iseregulatsiooni, arbitraaži ja kodanikuühiskonda koos
kodanikujulguse ja kodanikuvastutusega. Meil lihtsalt ei ole võimalik aastaks
2030+ pidada üleval nii suurt administratiivaparaati ja riiklikult järele valvata
nii paljude regulatsioonide üle. Jääma peavad vaid üksikud elulised
regulatsioonid, nagu elulised tugipunktid. Seega muutub oluliseks, mida kõrgeltkvalifitseeritud
valdkonnaspetsiifikat valdavad ja ka vääriliselt tasustatud ametnikud tulevikus
teevad, kui palju ametniktund maksab ja mida selle raha eest saab. Ühesõnaga
tõhusus. Muidugi tähendab selline korraldus, et ametnik on oma ala autoriteet.
Parimatest parim. Kui keegi nüüd väidab, et ilma
vägivallata/terrorita/karistamiseta ei saa mitte, siis kuidas kõrge ministeeriumiametnik
Konfutsius sai ilma vägivallata lihtsa põhimõtte kaudu, et ära tee teistele
seda, mida sa ei taha, et sinule tehakse või kuidas Gandhi suutis
vägivallatult, vaid oma kindla meelega vabastada India? Teine võimalus on, et
me käitume nagu Timur? Küsite, kes see veel oli? Mõnele meenub kindlasti
vanariigi aegne propagandalookene „ Timur ja tema meeskond” , kuid see Timur,
kelle kohta minu küsimus käib on hoopis teine Timur. Ilmselt oleks õige öelda,
et edukas vallutaja, kes
tappis ühes linnas 100 000 inimest, järgmises
linnas 70 000, ehitades maharaiutud peadest kakskümmend kaheksa torni, igaühes
täpselt 1500 pead, sealjuures kaotamata
kunagi ühtegi lahingut. Nonii, paljud meis teavad Timurit? Kuid Konfutsiust ja
Gandhit ikka teatakse. Mnjah, ja olemegi jõudnud tagasi jutukese algusesse,
mida see tunnustatud advokaat ütleski regulatsioonipahe ja karistusiha kohta …
Ärgem
unustagem peamist, meie eesmärgiks on tõhusalt toimiv ettevõtlus, mitte karistamine ning kõik
turutõkked mis ilmnevad tuleb maha võtta võimalikult kiiresti, mitte
aastatepikkuse kohtuvaidluse käigus. Konkurentsijärelvalve on ja jääb paljuski
hinnanguliseks ja suhteliseks (relatiivne). Tegemist on omamoodi „hea ja kurja
äratundmise puuga”. Igal konkreetsel juhul hinnatakse tõendite kogumit ja selle
mõju turgudele … ja igal konkreetsel juhtumil võib kõik oleneda
kirjavahemärgist: tappa, mitte armu anda või tappa mitte, armu anda
Seadused on
meie eneste tehtud, mingite eesmärkide saavutamiseks, need ei ole mingid
lõplikud tõed, kui olukord muutub ja eesmärke on võimalik saavutada tõhusamal viisil,
kuid teisel moel, siis tuleb ka meie eneste poolt meie eneste seadusi muuta.
Halvim on, kui eesmärk kaob silmist ja järgi jääb vaid elutu regulatsioon ehk
vahend muutub eesmärgiks. See on raiskamine. Meie ühise raha raiskamine.
Targutusi:
-
Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012
Lk
109 „Inimesi ei hoidnud ausana võimalik karistus, vaid oli põhiväärtuste
meenutamine, mis meile lapsepõlvest peale on sisendatud: ära varasta, ära peta,
ära valeta.
Me
vajame hädasti pidevat meeldetuletust, olgu see teistelt, meilt endilt üldteada
ütluselt: ausus on parim poliitika.”
lk
143 „Enamik firmasid ja inimesi otsivad edu ja austust. Nende sihtideni
jõudmine vajab oskust teistele kaasa tunda ja soovi teisi õnnelikuks teha.
Õnnelikkus on meie elus äärmiselt tähendusrikas. See tabab meid sageli siis,
kui üritame ise teisi õnnelikuks teha. Lahkus on nakkav.”
V. Suvorov
„Puhastus” Olion” 2000
Lk 82 „Ma
olen alati kahtlustanud endas peituvat hullumeelset: (…). Siin ei ole ju midagi
avastada. Kuid miks mina näen seda kokkulangevust, teised aga mitte?”
E.
M. Goldratt J. Cox „Eesmärk” Fontese Kirjastus 1998
Lk
48„Alex, kui sa oled selline, nagu on enamik inimesi siin maailmas, siis oled
sa ilma küsimusi esitamata omaks võtnud nii palju tõdesid, et tegelikult sa ei
mõtle üldse.”
A. Junger, M.D. A. Greeven „Puhastumine”
Lk
94 „Loodus on loonud meid ellu jääma ja paljunema ning aastatuhandete jooksul
oleme sellega hakkama saanud uskumatult edukalt. Sümptomid, mida inimesed
tunnevad, on osa evolutsiooni kõige võimsamast ja targemast liikumapanevast
jõust – ellujäämistungist. Vabanemine sümptomitest neid põhjustanud tingimusi
muutmata on keha intelligentsuse solvamine.”
R. S. Sharma
„Juht ilma tiitlita” Pilgram 2011
Lk 91 „Geniaalsel
ideel üksi pole väärtust. Hindamatuks teevad selle elluviimise kvaliteet ja
kiirus. Tegelikult isegi keskpärane idee, mida viiakse ellu suurepäraselt, on
väärtuslikum kui geniaalne idee, ent halvasti ellu viidud idee.”
„Augustikahurid”
B. Tuchman Eesti Raamat” 1977
Lk
326 „Joffre`il oli küll harva omaenda ideid, kuid ta oskas teiste nõuandeid
kasutada …”
A.
McAlister
„Uus Machiavelli” Fontes 2001
Lk 163 „Ma
võrdleksin teda (saatust) nende tormitsevate jõgedega, mis ujutavad marutades
üle tasandike (…) kõik põgenevad nende eest, kõik taandub nende tulva eest,
suutmata mingil moel neile vastu panna. Ja kui jõed ongi oma loomult sellised,
siis ei tähenda see veel, nagu ei saaks inimesed rahulikel aegadel tarvitusele
võtta ettevaatusabinõusid, rajades tamme ja paise, nii et jõed taas üle
kallaste tõuseksid, suubuksid nad kanalisse või ei oleks nende vood nii
taltsutamatud ja ohtlikud. Nii on lood ka saatusega, mis näitab oma võimu seal,
kus tublidus ei ole valmis talle vastu seisma ning suunab oma löögid sinna, kus
ta teab, et tema ohjeldamiseks pole rajatud paise ega tamme.””
S. Bedell Smith „Kuninganna Elizabeth. Moodsa
monarhi elu.” Kunst 2012
„„Erinevalt Ameerika põhiseadusest, mis on
kujunenud kirjapanemise teel ja kus öeldakse kõik välja, on brittide oma
tekkinud seadustest ning kirjapanemata
traditsioonidest ja pretsedentidest. See on paindlik ning sõltuv inimestest,
kes sündmustele reageerides langetavad otsuseid ja teevad reegleid isegi ümber.
Anson nimetas seda üpris plaanituks rajatiseks, mis sarnaneb majaga, mida palju
järjestikuseid omanikke on ümber ehitanud.” Konstitutsioonilise monarhia
kohustused ja eesõigused on ähmased. Võim
seisneb pigem selles, mida kuningas ei tee, kui selles, mida ta teeb.”
No comments:
Post a Comment