Lämmatav
sumekuumus. Sellises leitsakus tundub kõik kuidagi teistsugune, selline sume ja
sumbunud. Rahulik-laisk. Mõte liigub aeglaselt ja kuidagi lünklik-vanivalt. Tahaks kuulda karastava vee vulinat ja värskendavat tuulepuhangut,
aga … leitsak on. Massimeedikudki keerutavad
üles sedasama vana läppund tiigi lehka,
ei midagi uut. Aga kui prooviks! Kui prooviks arutada millegi ürgigava üle,
kuid mitte ürgigavalt vaid täiesti uuest vaatepunktist lähtuvalt? Pühiks laua
puhtaks ja alustaks värske pilguga.
On olemas
teatud (h)igihaljad teemad, mida võib alati käsitleda, nagu näiteks hapukurk … Püha Graal, Tõeline rist, tarkade kivi jne. Inimene
on alati millegi tundmatu, imetabase, kõiki probleeme lahendava avastuse, kui eesmärgi
poole püüelnud. Nüüd võib sellesse nimistusse lisada ka haldusreformi.
Haldusreform on vastandnähtuseks haridusreformile, millest üks toimub kogu aeg
ja teine ei toimu/toimi ei kuidagi. Poliitilist tahet ei olevat. Kui tahet ei
ole, kas see on siis tahtetus? Ja siinkohal tekkis mul üks mõttepojakene,
selline lausa uuristav ussike. Mida me (kes meie?) üldse tahame teha? Kellele teha? Kohalikele? Millistele kohalikele? Kas neile
kellel ei ole tahet, st. tahtetutele? Umbes niimoodi, et olge seal maal, ärge
linna tulge ja pügage reservaatides muru ? Või neile kellel on tahe, kes
kogukonnaga asutavad oma rahaga riigileivalt maha võetud koolide asemel oma
koole, neile kes loovad omaalgatuslikke kauplusi koos posti ja teenusfunktsioonidega?
Ühesõnaga initsiatiivikatele inimestele ja nende kogumitele?
Ja mõeldes
nendele küsimustele, kiusab mind veel üks urgitsev ussike. Kas me pole mitte
unustanud kohaliku oma valitsuse algset mõtet? Kas kohta valitsetakse? Või omad
valivad, kuidas kohapeal asju ajada? Muidugi tekkib küsimus, kas see on
OMAvalitsus või ISEvalitsus? Kuid jääme ikkagi OMA juurde. Seda võiks ju
tõlkida umbes niimoodi, et mingi paikkonna inimeste ühine tahe olla oma elu
valitsejad , teha midagi koos ühiste rahade/vahendite eest, et paikkond oleks
arengusuutlik. Ühesõnaga inimeste kogum territooriumil kellel on tahe ja võim.
Selline mõiste juurte juurde tagasipöördumine annab ka kohalikule
omavalitsusele uue mõtte ja ütleksin, et uue hingamise. Nimetame seda
kohalikuks oma valitsuseks (lahku kirjutatult). See oleks kodaniku(algatuse)ühiskonna
mudel. Mnjah, aga mida siis ülejäänutega
teha? Nendega polegi oma valitsuse mõistes midagi teha, sest seal ei valitseta
mitte midagi, kui siis vallatakse/hallatakse/jaotatakse vaid riigi
dotatsioonilüpsi kunsti.
Mida siis
targad raamatud omavalitsuste kohta ütlevad? ENE8 lk 269 „Eestis tähendas v.
ürgkogukondliku korra lagunemise ajal arvat. mingit sugukonnavälist võimu ning
vastavat võimupiirkonda (skand. Laensõna „v.” tähendas algselt võimu …). 17. ja 18 saj. tähendas v. mõisapiirkonda,
mõisale kuuluvat talumaad koos seal
elavate pärisorjadega (…) Baltimaade vallaseadusega (1866) kaotas mõis
haldusvõimu v-a üle, 1890 a-te algul v-u ühendati (rohkem kui 1000 v-st jäi
ligi 400).”
Nii ongi, et
oleme harjunud paljude asjadega, kuid ei mäleta enam nende algset sisu või
toimemehhanismi. Nende ratsionaalne sisu on ununenud ja jäänud on vaid koormav,
kuid harjumuspärane väliskiht. Ka tänastes reformides püüame me kohalikku elu
juhtida/korraldada samade võtetega olukorras kus meil on 90% inimesi linnas
samuti nagu meil oli 90% inimesi maal. See ei ole võimalik. See ei ole
arengusuutlik! See ei ole isegi mitte jätkusuutlik.
See ei ole
kohalik oma valitsus, millele keskvalitsus paneb ülesandeid (nagu mõis) või
millele riik annab raha oma või omavalitsuse ülesannete täitmiseks. Kes annab
raha, sellel on ka vald ja voli anda käske. Ehk niimoodi polegi tegemist enam
oma valitsusega vaid samamoodi nagu maavalitsustega, tegemist on lihtsalt
valitsuse käepikendusega, selle ülesannete täitjaga erinevates Eestimaa osades.
Riigimõis noh!
Muidugi
selleks, et valitseda peab olema ka tulubaas. Praegune äraspidine süsteem, mis
põhineb kõrgeltarenenud dotatsioonilüpsil, arendab vaid ülalpeetavaid nn
kohaliku omavalitsuse üksuseid, kuid ei toeta mitte kuidagi kodanikuühiskonnal
põhinevat kohalikku isetegemis/olemise rõõmu. Võtame näiteks maamaksude jama.
Ühest küljest on tore, et otsustati vabastada kodualune maa maamaksust, kuid …
Nojah välja tuli nagu naabritel, ehk nagu alati. Essusti. Hästi toimiv,
lihtsalt administreeritav maks muudeti kohalike omavalitsuste tulubaasist ,
riigipooseks dotatsiooniks. Ehk vallad muudeti veel ühe vindi võtta sõltuvamaks
keskvalitsusest ja selle rahastamistahtest. Seega anname eelarvest omavalitsustele tulubaasi kompenseerimiseks
rahapabulat ja justkui mitte midagi ei muutu … raha saavad nad nii või teisiti.
Aga nii lihtne see ei ole: ühel juhul on tegemiste peaaegu enda teenitud rahaga
või vähemalt oma seaduslikust maksubaasist saadud rahaga, kuid teisel juhul
mingist kompensatsioonifondist saadava rahaga. Lihtsamalt üle seletades
kasvatab raha „saamine” vaid ülalpeetava mentaliteeti. Vaat sedaviisi.
Tegelikult õpetab petma ka ehk teenima topelt: tõstes mittekodualuse maa
maksustushindu, koefitsiente ja muid mutukaid, sest „auk on vaja täita” ja siis
tekkib veel õigus „kompensatsioonile”. Vahva.( Muide ega „riigieelarvesse” ei
tekki raha nn pütike, pütike täida end meetodil, ikka meie kanname sinna
rahakest kokku.)
See ei ole
mitte ainult ebaõige, see on üdini vale lähenemine. Või oleme mingit uut
kommunismi ehitamas? Tasuta kõrgharidus? Tasuta ühistransport? Tasuta
iluvallapidamine? Tasuta …? Pluss veel kõikvõimalikud „vajaduspõhised”
toetused. Inimese vajadused on teatavasti lõputud. Mnjah. Kisub kangesti
sellesamuse „igaühele tema vajaduste järgi” ühiskonna poole.
Tegelikkuses
toimub meil kohaliku omavalitsuse mängimine. Tegemist ei ole ei valitsemise ega
omaga, tegemist on vaid riigi toetusrahede haldamisega. Sümptomaatiline on, et „üksuse”
ülesanded ja pädevus algavad seaduses niimoodi: „Omavalitsusüksuse ülesandeks on korraldada antud vallas või linnas
sotsiaalabi ja -teenuseid, vanurite hoolekannet, noorsootööd, (…) Arvestades üldist arusaama ehk , mis on
tähtis, see ka seadustekstis eelpool, siis Korraldusseadust lugedes on
mentaliteet küll sama, mis kakssada
aastat tagasi. Täpselt sama, mis 17-18 sajandi mõisapiirkonnas elavate
pärisorjade puhul koos kollektiivsel vastutusel rajaneva magasiviljanduse, vaestehoolekande
ja nekrutiandmisega. Keskvalitsus jagab raha valdade ülalpidamiseks,
koolide ülalpidamiseks ja ühistranspordiks. Ja see muide ei ole hea järjepidevuse näide. See on mäng, mis on keerukas ja mõttetu
„und” raha raiskav. Nii „suure” riigi puhul on loomulik, et osa asju tehaksegi
ühiselt, mitte ei mängita demokraatiat. Demokraatia eesmärgiks ei ole mitte
tõhususe hävitamine, vaid suure hulga kogemuste põhjal parema tulemuse
saavutamine. Vahel ka ühise eksimise hinnaga, kuid nüüd on see aeg, mil oleme
piisavalt eksinud, peaksime nüüd hakkama ära kasutama seda ühise positiivse
sünergia osa.
Ämbreid
võib disainida suurteks või väikesteks, lillelisteks või triibulisteks, kuid
niikaua kui neil pole põhja alla tinutatud/joodetud/valtsitud, pole ämber
funktsionaalne, sellega ei saa vett kanda. Ämbrile võib anda küll näiliku
ilufunktsiooni, paigutades selle suuremasse palisse ja seal on vesi sees, kuid
seda vaid ühendatud anumate seadusele. Täpselt samuti nagu kohalikud
omavalitsused jätavad mulje kohalikust oma valitsemisest, kuid on vaid suurema
pali ehk riigieelarveliste vahendite üldkatla jaotamise haldurid. Seega lisaks
või õigemini eelkõige tuleks meie reformile leida põhi. Milline see
funktsionaalne põhi võiks olla? Mis võiks üldse olla omavalitsuste funktsioon
ja eesmärk? Mõtlete, mis jutt see nüüd olgu? Me ju teame, et vastavalt põhiseadusele
kõiki kohaliku elu küsimusi otsustavad ja korraldavad
kohalikud omavalitsused, kes tegutsevad seaduste alusel iseseisvalt. Seadusega kohalikule omavalitsusele pandud riiklike kohustustega
seotud kulud kaetakse riigieelarvest. Mis loom see KOV siis on? Korraldusseadus
sedastab, et kohalik omavalitsus on põhiseaduses sätestatud omavalitsusüksuse –
valla või linna – demokraatlikult
moodustatud võimuorganite õigus, võime ja kohustus seaduste alusel iseseisvalt
korraldada ja juhtida kohalikku elu, lähtudes valla- või linnaelanike õigustatud
vajadustest ja huvidest ning arvestades valla või linna arengu iseärasusi. Jättes
välja ilukirjanduslikud liited ilmneb, et kohalik omavalitsus on omavalitsusüksuse võimuorganite õigus, võime ja kohustus korraldada ja juhtida kohalikku elu .
Mõttepaus … Mida meile öeldi? Veel pikem
mõttepaus … Et kohalik omavalitsus on võimuorgani õigus? KOV ei olegi kohaliku
kogukonna ühiste eesmärkide saavutamise ühispingutus vaid võimuorgani õigus? Mnjah!
Mine sa võta nüüd kinni, võib-olla peegeldub selles definitsioonis kogu KOV
ülesehituse loogika viga nagu kastepiisas peegeldub kogu maailm?
Ei
ole midagi uut siin Päikese all, Vaid liitmine ja lahutamine tuletab meelde
nõukaaegset Agroprom`i, mil kahjumiga kolhoose püüti statistika jaoks
kobedamaks disainida sellega, et liideti need sundkorras „miljonärkolhoosidega”,
et küll edukad need välja veavad. Ja kui ei vea, siis tasandavad vähemalt
kahjumid. Tänapäeva. Ma ei saa küll kuidagi aru, kuidas uued ühendkolhoosid,
ups vabandust ühisvallad uusi töökohti looma hakkavad. See on võimalik vaid
riigi ühisüritusena infrastruktuuri vaid niimoodi tekkivad, vabandust mitte ei
tekki, vaid tekitatakse keskkond, mis toodab töökohti.
Vaidleme
valede asjade üle, kas omavalitsuste ühendada vabatahtlikult või
sunniviisiliselt. Millest me tegelikult arutama peaksime, kui homset silmas peame.
Esiteks peaksime meeles pidama, et kõik kordub uuel arengutasandil, mil
mineviku kogemus ühendatakse tuleviku võimalustega. Sellel taustal võib vaid
öelda, et mina ei jaga korrutamist sellest kas
liita või lahutada omavalitsusi (nagu hoomate sain ühte valemisse kõik
matemaatilised tehted paigutatud). Ühendamine on õige asi, kuid ajutine
lahendus, selline paikamisemoodi värk. Kui kuulata põhjendusi ühinemiseks siis
tuuakse esile seda, et ühinemisel tekkib suurem oskusteave ja
omafinantseerimisvõime Europrojektide kirjutamiseks/saamiseks ehk siis jälle
üks modifikatsioon dotatsioonilüpsi arendamiseks. Niimoodi ometi ei saa
arengusuutlikku lahendust planeerida, see on vaid abivahend. Ajutine.
Rääkides
haldusreformist peame silmas justkui ebaõnnestunud maavaldade liitmist, kuid
see on väga lihtsustatud ja vaene lähenemine, meie küsimus peaks olema, kuidas
kohalik inimene nii maavallas, kui linnavallas tunneks ennast hästi.
Turvaliselt. Ja küsimus pole selles, mida riik peaks selleks tegema, vaid
millist süsteemi luua, et paikkondlikud inimesed ise oleksid huvitatud. Riik ei
jõua igale poole, see on nõukaaja jäänuk nagu ussijätke inimesel, kui seda
liialt ekspluateerida lööb põletiku sisse ja hinge välja.
Mida
see Juhan Liiv enam kui sada aastat tagasi soniski, midagi sellist, et kui neid
puid ees ei oleks, siis näeks … Sama siin, kui neid kivistunud mõttemudeleid
jalus ei oleks, siis näeks selgesti, mida tegema peaks.
Haldusreformile
olevat vägev poolehoid, eriti omavalitsuste koondumine tõmbekeskuste ümber.
Lausa 52% küsitletutest olevat poolt, „vaid” 26% vastu ja ülejäänutele … savi.
Oma olemuselt tähendab haldusreform millegi tõhustamist, ehk kängu jäänud
maavaldade liitmist tugevamatega, enamuses maavaldadega või linnavaldadega.
Arvestades et linnades elab tunduvalt üle poole elanikkonnast ei ole see
protsent just ülemäära suur. Ütleme et lausa kesine. Miks? Ei tea, võib-olla
nostalgiast, võib-olla harjumusest, võib-olla muutuste kartusest. No minule,
kes on neljandat põlve tallinlane, ökonomist ja lasknud oma juured sügavalt
linnabetooni on selline ebaefektiivne omavalitsuse mängimine sügavalt
vastukarva. Valitsus, ka oma valitsus, peab olema tõhus ja kui see seda ei
suuda, siis tuleb määrata pankrotihaldur ja valitsemine saneerida mõistlikuks.
Seepärast olen igati haldusreformi pooldaja, kuid … Kuid mulle tundub, nagu
eelpool märkisin, et viimasel ajal on selles reformis kaduma läinud oma
valitsuse iva, omavalitsust käsitletakse rohkem keskvalitsuse ülesannete
täitjana, mitte oma valitsusena. Teiseks pole pikaajalist sihti ja fookust.
Küsite, kuidas siis niimoodi? Aga vaadake kui ühe ja sama protsessi raames, ühe
ja sama ministeeriumi sees, ei suudeta
kokku leppida isegi terminoloogias, siis pole protsessist head nahka loota.
Näiteks haldusreformi dokumentides räägitakse tõmbekeskustest, üldplaneeringus „Eesti
2030+” toimekeskustest. Kas need on erinevad mutukad või samad? Sisusse
süüvides tundub, et samad loomad mõlemad, kuid milleks siis terminite segav
paljusus? Muide hõimuvelled kutsuvad neid „tõmbetoimekaid” - kasvukeskusteks.
Ka tore nimetus, selline positiivse alatooniga. No tühja neist nimetustest,
kuid kolmandaks ja kõige tähtsamaks pole me määratlenud, …
millist
Eesti me tahame!!!
Iga visioon
vajab unistust. . Minul on unistus. Ma unistan, et aastaks 2030 on Eesti hulgaliselt nutikaid töökohti omav,
regionaalselt tasakaalustatud, laialdast võrksüsteemi kasutav mõnus ühiskond,
kus igaüks tunneb ennast koduselt ja väärikalt, mis tähendab, et igat inimest
väärtustatakse. Sellise tulevikupildi saavutamiseks vajame arengumootorit.
Nutikad töökohad ja regionaalpoliitiline heaolu ei tekki iseenesest, seepärast
peame esitama endile mõned küsimused. Millist liiki majandust me tulevikus
soovime? Kogu maailm jahib nutikaid töökohti ja nutikaid, selles valdkonnas
käib tõsine ja tihe konkurents. Kui me tahame edaspidi , et meile tekkiksid/tuleksid/jääksid
nutikad töökohad, siis peame oma väiksust ära kasutades mõtlema suurelt. Kas
see tuleviku Eesti on: linnad ja üksikud töökohad/tugipunktid looduskaunites
maakohtades või regionaalselt tasakaalustatud asuala? Viimane vajab eeldusi.
Esmajoones on selleks liikumisvõimalus ja kommunikatsioon. Regionaalpoliitika seisukohalt (ega ka mitte
terve mõistuse seisukohalt), nutikas ei
koli iialgi looduskaunisse külla, kui seal ei ole kiiret maanteeühendust ja ühistransporti
keskustega, kus lõbutseda ja sõpradega aega veeta. Pole mingitki võimalust, et
tuleks nutikas kohta, kus pole tipptasemel side võimalusi, võimalusi laste
koolitamiseks ja muid selliseid elementaarseid „mugavusi”, mida tänapäeva
inimene peab elu loomulikuks osaks. See ongi see koht, kus me peaksime mõtlema
kas, investeerida tulevikku või minevikku. Minu ja minu sõprade arvates on Eesti
Arengumootoriks: Ülihea Ühine transport + Ülihea Elektrooniline side +
Ülihe/asjakohane Haridus. Mis on Ülihea ühistransport? See on: linnades
bussipeatus 300 m raadiuses, saabuv buss on „nägemiskaugusel”, kogu riigis saab
inimene oma tegevused ära korraldada mõistliku aja jooksul vaid ühist transporti
kasutades. Hariduse, õige ja vajaliku, tähtsusest saab ilmselt igaüks aru, kuid
miks side ja ühine transport? Just liikumisvõimalus ja mobiilsus on muutumas
ühiskonna arengumootoriks. Nendesse aladesse, nutikusse ja tarkusesse peamegi investeerima oskusi, uudseid
lähenemisi ja püsivat ning jätkusuutlikku keskkonda. Side, interneti, maili jne
suhtes teame me kõik, et sellega on vaja tegelda, kuid ühine transport on jäänud
meie mälus justkui millekski … ma ei oskagi õieti öelda … võib-olla vähetähtis, sõnades ülehinnatud ja tegudes
alaväärtustatud, mitte esimese suurusjärgu küsimuseks. Tuleviku kohta on
mitmetes eelnevates visioonides leidnud keskse koha ka integreeritud ühise transpordi
süsteem, mis hõlmab bussiala, nii kaug-, lähi- kui ka linnaliine, hõlmates ka
teisi transpordiliike sh. raudteed. Arvan, et sellise tõhusa, tasakaalustatud süsteemi
loomine on suur väljakutse, kuid meie ressursse arvestades ainuvõimalik
optimeerimisülesanne rangelt reguleeritud konkurentsi raames. Heaks alguseks
võiks olla tõdemus, et inimese üheks põhivajaduseks , on vajadus liikuda.
Vajadus liikuda on ka õigus liikuda, liikuda kodu ja töökoha vahel, millest
tuleneb ka õigus valida erinevates kohtades asuvate töökohtade vahel. Saab
inimene tööl käia, saab ka makse maksta ehk kokkuvõttes on toimiva
ühistranspordi loomine, arendamine ja jätkusuutlikus hüveks kogu ühiskonnale.
Seega nõuavad kõik muudatused ühise transpordi korralduses tähelepanelikkust ja
analüüsi, eesmärgiga saavutada jätkusuutlikus.
Unistan, et on võimalik ja
kasulik kasutades ühist transporti sõita mugavalt ja mõistliku hinna eest,
kasutades oma põhiseaduslikku õigust ja loomulikku vajadust liikuda. Igast
majandusõpikust võib leida, et hind saab olla mõistlik, kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid,
liinivõrk saab olla piisavalt tihe, kui ühistranspordis on piisavalt reisijaid,
liikumisgraafik saab olla piisavalt tihe, kui on piisavalt reisijaid. See kõik
moodustab kokku mugavuse, kui sellele lisada kvaliteet, saame kvantiteedist uue
kvaliteedi ehk Mugavuse suure algustähega. Seega, millised võiksid olla
lahendusteed, et saada rohkem inimesi ühistransporti, eelkõige bussitransporti,
kui kõige laialdasemasse ja paindlikumasse transpordiliiki? Tähelepanu väärib,
et paindlikkus ja mobiilsus pole mitte ainult arengumootoriks vaid seob kokku
arengumootori erinevad komponendid, olles ühtlasi ühiskonnas sidusust loovaks
elemendiks.
Tegelikkus
on selline, et Dr. Riik püüab üha rohkem ühise transpordi küsimusi ise
lahendada. Mnjah, see on see kõige kallim ja kõige ebatõhusam viis. Aitab
sellest, kui luua reeglid, mis innustaksid ettevõtjaid ja nii Dr Riik, kui ka
inimesed võivad rahulolevalt nautida kasvavat ühise transpordi kvaliteeti. Praegu
on küll tegemist rohkem erinevate struktuuriüksuste, transpordiliikide,
tarbijasektorite eraldamise ja vastandamisega. Oeh! Nagu mingi kehv õuduka
klizee lõbutseme koos surema eraldi. Ööks. Sünergiat ei kusagil. Ühistööd ei
kusagil. Mastaabisäästu ei kusagil. Niimoodi olemegi jätnud kasutamata ühe
tähtsaima mootori arengu kiirendamiseks. Nojah uhkete nimedega arengukavasid on
ju tehtud, kuid oma olemuselt on need vaid graafikud, kuidas täita Eurodirektiive
ja jagada finantsperioodi raha. Oma nutikust ei mingit. Kahju. Väga kahju.
Niisiis arengukavade
väljaimemine ja joonistamine on vahva asi, kuid tulemuse saavutamiseks peame me
määratlema kas meil edaspidi on tegemist :
Esiteks - kodanikuaktiivsusel
põhinevate oma valitsustega või riigikäsuliste omavalitsustega
Teiseks - milline
on oma valitsuste tulubaas
Kolmandaks - kas
me tahame (suudame) pidada laialdast
Tehnopark Eestit või tugipunktide Etnopark Eestit ( Me ei suuda kuidagi
keskenduda, alati on meil vähemalt kaks poliitikat. Kaks suunda
regionaalpoliitikas: riigipoliitika, maa tuleb täita elanikega ja peamise linna
poliitika tulge kõik siia ehk see mida Jüri rääkis selle teeb Edgar vaikselt
ära).
Kui need
küsimused on selged siis tuleb sinna ka keskendunult panustada. Näiteks, kui
tuleviku Eesti on kohalike omavalitsuste tulubaasita riigikäsuline tugipunktide
Eesti, siis on üks lahend. Kui aga valime Isetegemise rõõmul põhineva,
kodanikualgatusel baseeruva laialdaselt asustatud, mitte mõisamoonakate Eesti,
siis on hoopis teistsuguseid tegevusi tarvis rahastada. Minu isiklik arvamus
on, et tuleviku Eesti alustugedeks on megahea haridus, megahea ühistransport ja
megahea elektrooniline side. Need kõik moodustavad paindliku liikumise.
Paindlikuus ja liikumine on elu aluseks.
Mina usun
kolme reformi vajalikkusse: avaliku teenistuse reform, riigipidamise reform ja
haldusreform. Mina usun Tehnopark Eestisse.
Targutusi:
Tim Harford
„Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012
Lk 108 „Yunus
ise ütleb selle kohta, et asju tuleb näha ussi perspektiivist.
Ta uskus, et
lähedalt vaadates näeb asju selgemalt. Teele ilmunud takistustest saab ussikese
kombel ümber minna. Ussikese vaatevinkel annab tunnistust alandlikust
kohanemisest takistusega, aidates vajadusel muuta kurssi, kuni tee on vaba.”
Parteijuht
lahkub surma läbi Bo Balderson Eesti
Raamat Tallinn 1995
Lk 8 „Mulle
torkas äkki pähe, et ta oli käitunud päris normaalse inimese kombel. Ja
ministri kohta oli see absoluutselt ebanormaalne … Nojah, see, kes tahab leida
loogilist seletust ministri kõikide veidratele avaldustele, see ei jõua päeva
jooksul muud teha …”
Lk 118
„Vallamaja paistis kaugele. See kõrgus tasasel maal nagu keskaegne katedraal. …
Trepp oli pikk, lai ja imposantne, just nagu selleks ehitatud, et nuriseval
avalikkusel võhm välja pigistada …”
Vallavanem
tutvustades oma valdusi „ Siin esimesel korrusel on meilplaneerimisosakond ja
vallavolinike koosolekusaal”, „Ja siin teisel korrusel on meil, on meil
planeerimisosakond, piirkondlik maksuvalitsus ja vallavolinike koosolekusaal”
„”Aga planeerimisosakond oli ju all?”
„”Siin asub kõrgem planeerimine” Kolmandal korrusel on meil ehituskontor,
vabaajakomisjonid ja vallavolinike koosolekusaal” „Pidage!” hüüdis minister,
„Vallavolinike koosolekusaal oli ju esimesel korrusel? Ja teisel?”
„Koosolekusaal läheb läbi kolme korruse” „Nii, et meie nõupidamistel on kõrge
lend.” Korruseid ja komisjone oli veelgi, aga kuskil pärast kaheksandat korrust
läksin ma arvestustega segi.”
Jne.
Lk 146 Valimiseelne
koosolek „Kui kaua me peame seda jaburat juhtimist kannatama!” üürgas mee, kes
oli tõenäoliselt paljude valimiskoosolekute hirm.
„Jabur või
mitte, selle üle võib alati vaielda,” vastas minister poodiumilt. „Ja
tegelikult juhitakse Rootsit ju ainult igal kolmandal aastal, kas te sellelel
pole mõelnud? Aasta pärast valimisi kulub valitsusel töö sisseseadmiseks. Ja
aasta enne valimisi kulub pingutustele, et valimistel võitjaks tulla.
Vahepealsel aastal võib esineda teatud juhtimist, tõsi küll. Aga üks aasta
möödub nii kiiresti. Ükski valitsus ei jõua selle ajaga kuigi palju korda
saata.”
„Noh ma olen
nüüd olnud juba hea hulk aastaid minister olnud. Ja istunud paljudes
valitsustes. Mitmesuguste parteide esindajana. Ja ühte ma võin teile öelda: ega
neil suurt vahet ei ole! Meil on ju neli erinevat demokraatlikku parteid ja
enne valimisi on neli erinevat viisi kõiki küsimusi lahendada. Kui meil oleks
viis parteid, siis oleks viis erinevat teed. Ja kui meil oleks kuus parteid,
siis oleks kuus erinevat teed.” (…)”
„Lõbus, mis?
Et see nii täpselt klapib? – Aga pärast valimisi selgub, et peaaegu alati on
ainult üks viis küsimust lahendada. Mõistlik ja õige viis. Ja selle tee
valitsus valibki. Kui ta üldse midagi valib. Nii, et tegelikult pole sellel
mingit tähtsust, millise partei poolt te hääletate.”
-I. Shaw
„Noored lõvid” Eesti Raamat 1969
Lk 569
„Koidikul nägid nad vange. … Mõni hetk hiljem ilmus nähtavale kolonn umbes kuuekümne
ameeriklasega. Mehed liikusid aeglaselt lohakat vabasammu kuue automaadiga
relvastatud saksa sõduri saatel. Nad möödusid Noah`st kümne jala kauguselt.
Noah nägi selgesti vangide nägusid. Nende Ilmed kõnelesid häbist ja
kergendustundest, kas tahtmatust või tahtlikust juhmist ükskõiksusest.. Vangid
ei vaadanud ei üksteise, ei konvoi ega ka ümbritseva maastiku poole. Niiskes
koidueelses udus lonkisid nad aeglaselt mingis totras mõtiskluses …”
No comments:
Post a Comment