Olümpiamängud on
algamas. Tore. Jälle tükk maad huvitavaid võistlusi. Läbi aegade on saavutatud
lausa pööraseid ja uskumatuid tulemusi. Nii on alati olnud. Igal olümpial on
omad tähed ja tähekesed. No muidugi on ka „fasekased“ ja muud mudrud. Ikka
juhtub.
Kuid mõned mängud on murdelised nagu näiteks 1968 a Mexico
olümpiamängud. Need olid väga tähelepanuväärsed mängud, mis toimusid kõrgusel,
kus osadel sportlastel õnnestus liikuda kõrgemale/kaugemale/kiiremini ja
teistel võttis hõre õhk hinge kinni (kõrgmäestikus sisaldas õhk 30% vähem hapnikku kui merepinnal). Kuid kui enamusi saavutusi ei mäletata (või enam mitte
väga selgelt), siis Robert Beamoni kaugushüpe oli uskumatu 8.90. Tundus, et see
lend muudkui jätkus ja jätkus … Hüpe mis parandas senist maailmarekordit 55 cm
ja püsis 23 aastat. Vägev.
Hoopis
teine lugu, innovatsioonilugu, keris ennast lahti kõrgushüppevõistlustel. „Kõrgushüppes
imponeeris ameeriklase Richard Fosbury kõiki kaanoneid pea peale pöörav
tehnikauuendus, hüppamisviis , mida esimese kirjelduse järgi olümpiaeelsel
talvel ei osanud veel ette kujutadagi. Fosbury oli oma nn. flopiga
elektriseerinud pealtvaatajad ja hämmastunud treenerid. (…) Sportlase enda
sõnade järgi olevatki teda sellisele hüppeviisile viinud halb koordinatsioon.
Aga isikupärane kohmakus, kehalised võimed ja tahtejõud on kombineeritud nii,
et tulemus on omamoodi leiutis.” (H. Sisask, E.Teemägi, O. Türn „XIX
Olümpiamängud Mexico 1968” lk 71). Panite tähele, võiduni ja uue kõrgushüppe
standardi kehtestamisele viis … kehv koordinatsioon, kohmakus. Nutikus ja
visadus ka. Hea teada.
Mexico
olümpiani oli valitsevaks hüppestiiliks „rull“ ja enne seda käärhüpe (ehk
karjapoiss). Eelmiste mängude võitja V Brumel oli rulli viinud uskumatu 2.28 m,
kuid … Kuid kuigi järgmised olümpiad võitis meie oma mees Jüri Tarmak (2.23) veel
rulli hüpates, siis oli see tehnika ennast ammendanud. Samas tundub flop
täiesti mõistusevastase ettevõtmisena – hüpata millestki üle selg ees? Maanduda
seljale? Pöörane. Kuigi RF lihvis tehnikat aastaid, siis sai selle edu
võimalikuks vaid tänu asjaolule, et arenesid ka maandumismatid, kuhu pea ja
selg ees maanduda. Flop oleks võinud väga vabalt ka sündimata jääda, sest
katsetajal endal suruti 1960 aastal seoses kehva maanumisega (kõvale matile)
kaks selgroolüli kokku. Spordis ikka juhtub. Samas V. Brumelit Mexicos ei olnud,
sest 1965 aastal sattus mootorrattaavariisse, mis päädis operatsioonijadaga. „Kuid isegi pärast 29 operatsiooni ei
suutnud ta täielikult taastuda. Ta läks pensionile 1970. aastal, kui hüppas
kohalikel võistlustel 2,06 meetrit (6 jalga 9 tolli).“ (Vikipeedia). Pole
paha, kui … võitlejahing jääb alles. Pole ka kuulnud, et Brumel oleks peale
õnnetust karjapoisihüppamisele üle läinud. Proviseeritakse kaotused,
restruktureeritakse tegevused ja … Kõik oleneb mõtlemisest, kui Frosburi poleks
ära kasutanud oma nõrkusi poleks meil uut hüppestandardit. Kui ta oleks jäänud
iga ebaõnnestumise peale lamama, et „Nojah, see ala pole minu jaoks!“, siis … Kui
lihtarvamuslikult võib arvata, et Frosbery hüppas enese võitjaks, siis see pole
päris õige, pigem mõtles Frosbery enese võitjaks. Vaat selline lugu.
Avalikkuse vastukaja on olnud märgiline: maksutõus tuleb järsem kui arvati, maksutõus lööb vaeseid valusamini, ettevõtete tulumaksu hukatuslik taaskehtestamine, koalitsioonileping ei tõota midagi head jne. Olukord on nii niru, et vaatamata maksukasvule on isegi EL eelarvedefitsiidi lati ületamine küsitav, pigemini püütakse lati alt läbi lipsata rattaküüru edasilükkamisega. Hiiobi sõnumid. Teha justkui ei saaks midagi. Ei saa? Saab ikka.
Kuigi ühtegi Frosberyt ette ei astunud,
siis PM ütlemine/tõdemine, et „on nagu on, aga keegi peab asjad
korda tegema“
annab siiski teatud lootust huvitavateks arenguteks ja nagu märgitud, et kuigi
ühtegi Frosberyt ette ei astunud, siis võib-olla peale 29 operatsiooni ja kõva
pingutamist suudetakse saavutada midagi sellist, mida saavutas V. Brumel – korralik
kohaliku võistluse tulemus. Muidugi
tähendab see, olümpiavõistlustel me ei
osale, kuid oleme muidu heas vormis. Olümpiavõistlustel/maailmamajanduses on ju
kavas kõrgushüpe, mis tähendab innovatsiooni, arengut, usku ja pühendumist, mitte
piiratud võimalustega kääri/karjapoisi hüpe. Nojah, ega kolmeküla kurnimängu
võistlusedki sündmustevaesed ole.
Mõtleme
valesti. Oeh. Mõtleme vanaaegselt, mõtleme … kuidas protsesse pidurdada, mitte
neile hoogu anda. Mõistmatult palju on mõistmatust/mõtlematust, kuid … Kuid me
oleme sellega harjunud ja pingutame üha uuesti välja mõelda kuidas tõhusamalt
kurgumandlite eemaldamist teha läbi alternatiivavauste. Tegelikult on hulka
lihtsamaid ja tõhusamaid võimalusi. Mõtleme millised need võiksid olla?
Heast troonikõnest
PM
tegi oma troonikõnes ühe huvitava (ja temale omase) üleskutse: me palume
igaühe panust ja hindame seda väga kõrgelt (sic! vabandust eelmise vahtkonna
tõega koonerdamise eest ei palunud, aga oleks võinud seda teha ühe soojaga,
kuid vähemalt palus …).
Väga tore,
anname siis igaüks oma panuse. Olude parandamisel on kaks võimalust: „Me teame, et on olemas kahte liiki kasu.
Millegi positiivse lisamine või negatiivse ärakaotamine.” „Aga kõige kergemad ja kiiremad
lahendused tulevad, kui keskenduda negatiivsete aspektide elimineerimisele.
Klient tunnetab neid oma nahal väga hästi, sa
ei pea talle tõestama, et need on olemas, sa pead teda veenma, et ta
võiks nendest lahti saada. „ (E. M. Goldratt „Asi pole
vedamises” Fontes 1999 lk 167). Alustame siis negatiivse ärakaotamise
ettepanekutega. Muudame mõtlemist. Tegutsemist ka.
Muide, kui
erandite menetlemine muutus EK-le ülejõukäivaks suure arvu taotlustega, siis
monteeriti sinna kaks ventiili: esiteks koostati grupierandid, mis võimaldasid
ettevõtjatel kontrollida, kas nende lepingud mahuvad grupierandi tegevuste alla
ja teiseks nimekirjad lubatud ja keelatud tegevustest lepingute sõlmimiseks.
Selline viisakas iseteeninduslik süsteem. NB! Süsteem kohendas ennast vastavalt
aja nõuetele.
NÜÜD TÄHELEPANU! EK
kindel seisukoht on, et ettevõtja ei pea ootama, kui „ametnik ei jõua“. Ei-ei,
see, et ametnik ei jõua, ei suuda, on puhkusel, haige või juba välja kantud, ei
ole ettevõtja asi, see on administratsiooni töökorralduslik küsimus. Kõige
toredam selles süsteemis (omamoodi kirss tordil) on see, et kui „ametnik ei
jõua“ ja 30 päeva on täis tiksunud, siis saab ta loa automaatselt.
Eks ole, kui te
panete selle konkurentsõiguse süsteemi kasvõi detailplaneerimise tegelikkusele
(aga samuti kõigile teistele loasüsteemidele ja jaburusjadadele), siis saate
aru, et me oleksime konkurentsiõiguse süsteemi takti järgides tänasest juba
valgusaastate kaugusel tulevikus. Tegemist on kindla raha ja aja kokkuhoiuga.
Muide massiline automaatne
lubade kehtestus juhtus ühes Skandinaavia riigis nende liitumisel EL-ga mil erandiloa
„said“ 1300 ettevõtjat. Üleöö. Korraga. Mis juhtus? Mitte midagi ei juhtunud,
see riik ja tema majandus on ikka hea tervise juures. Parema juures, kui meie
kunagi oleme olnud. Muide selline kiire lahendus oleks just üks neid „võluvitsakesi“
mis tooksid siis investeeringuid. Lõputu vetokraatia seda ei tee.
Viimastel
aastatel tõsised firmad tegelevad ümberstruktureerimisega … püsivalt. Kui tahad
ellu jääda, siis muutud. Muutud imeõhukeseks, muutud imepaindlikuks, muutud
imetõhusaks., seda peab (kindlas kõneviisis) tegema ka poliitturg ja
administratiivarbujad. See ei ole võimalik? Ikka on. Lüües meeskonna töö
tulemused kokku ilmnes, et olime kaheksateist aasta jooksul teinud vilisteist struktuurimuudatust.
Prioriteetide muutumisel muutus ka struktuur. Tegemist oli väga voolava ja
kiirelt kohaneva struktuuriga.
Seekordne kvalifikatsioonivõistlus
ja võistkonnavahetus (või õigemini päästeoperatsioon) sai läbi. Valitsemine on
päästetud. Kuid kas ka meie? Vaadake, see ei olegi nii tähtis sest juba kardinal Richelieu täheldas
nutikalt, et „Inimene on surematu, tema päästmine on tulevikuküsimus, „ ütles
ta kord. „Riigile pole surematust antud, kui teda nüüd ei päästete, ei päästeta
teda kunagi.” (Henry Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000 lk 68). Hm, inimene, kes asutas Prantsuse
Akadeemia pidi ju neid asju teadma. Nii, et vahtkonnavahetus on päästeoperatsioon,
millega püütakse päästa riiki, inimesed … Inimesed peavad ise hakkama saama. Nagu
alati. Aga majandus?
Roosa udu ja kokkuhoid
Meeldetuletuseks,
et kuigi Euroopa poolsaarel käib sõda, siis olenemata poliitinimeste kirglikust
retoorikast (ja eneste sisemisest kangelaskujutlusest) elame meie teiega ikkagi
rahu tingimustes). Majandus toimetab ka rahuaegses rütmis. Kahjuks küll
majanduslanguse rütmis, aga ikkagi rahurütmis. Kuid kui kulutused kaitsele
kasvavad, siis on DR Riigi ülesanne tegeleda majandusmehhanismi sellise
muutmisega, mis võimaldaks ettevõtlusel teenida rohkem, et ka panustada
kaitsevajadusteks rohkem.
Kulude vastu tuleb ehitada tulude barjäär ja tulud ei
ole riigi jaoks need, mida senini on nimetatud „eelarvepositsiooni
parandamiseks“ ehk maksumaksjate positsiooni halvendamiseks, vaid üldine
majanduse kasvatamine läbi vaba loovuse.
Üks lootustandev muutus on administratsioonis siiskil
toimunud. Vaadake, nii nagu edukas firmas oleneb edukuse määr
heast/taibukast/targast pearaamatupidajast, nii oleneb administratsiooni
edukuse käekäik sellest kuivõrd taibukas
on RAMI. Nii on.
Panus kolm
Kui midagi
muuta ei saa … Siis saab ikka, küsimus on detailides ja rõhuasetuste muutmises.
Kõigepealt tuleb Dr Riigil taastada usaldus enese tegude vastu. Kui valija ei saa aru, siis pole ka usaldust
kulude suuruse, vajaduse ja suunitluse
kohta. Kuid selgus peab (kindlas kõneviisis) valitsema kõigi kulude suhtes. Kui
meie teiega ei saa maksude ja nende kasutamise loogikast aru (sest
„makaronimürsust“ on tõesti raske aru saada), siis on mõistlik (kindlas
kõneviisis) esitada igal aastal tuludeklaratsiooni ajal maksumaksjatele Dr
Riigi personaalne tegevusaruanne maksukoguja kuludest ja iga maksumaksja
isiklikust panusest, kus on näidatud kui palju on iga füüsiline ja juriidiline
isik panustanud ühisprojektidesse: haridusse, julgeolekusse, meditsiini jne.
Selline individuaalne raport võiks muuta paljusid suhtumisi (ja ka raha
kulutamisi). Kui saad teada, et oled panustanud aastas haridusse mahus, mis
võrdub kolme saiapätsiga, siis millist tulemit sa ootad? Või kui oled panustanud päästevaldkonda kahe
allahinnatud kartulikilo jagu, siis millised oleksid sinu argumendid edasiseks
(„Bürokraat, võim ja Vanaema“ 2012)? Eks ole, see visualiseeriks ja seoks meid
teiega maksud mõistevasse jadasse, aga …
Aga siis ilmneb ka see, kui ebatõhus administratiivorganisatsioon tegelikkuses
on.
Maksudisainist
Samas,
jäeti kasutamata võimalus tõeliseks riigikaitsemaksu kehtestamiseks. Käibemaksu
tõstmine ei too kaasa tunnet riigikaitsesse panustamisest. Pole mõeldav, et
keegi tunneks end patriootlikult ostes ühe makaronipaki asemel kaks pakki. Ka eelnimetatud
tagasisidet kodaniku osalusest pole võimalik tõsiseltvõetavalt esitada. Kõik
mida uue maksudisainiga saavutati oli pahameel. Kehv disain, kehv toode. Näiteks
ka Soome tõstab samuti rajult käibemaksu. Kuid kuidas? Puudujäägis
riigieelarvesse uusi tulusid otsinud Soome valitsus andis teada, et
käibemaksumäär on kavas 2025. aastast tõsta praeguselt 24%-lt 25,5%-le. Samas toidu
14%i suurune käibemaks ei muutu. Vaadake see on oskus disainida maksumuudatusi,
mida oleks meilgi kena teadmiseks võtta. Mitte, et ma arvaksin, et erisused
oleksid head, vastupidi, kuid maksude disainimisel tuleb arvestada ka meeleolude
disainimist.
Kahjuks
tuleb tunnistada, et tänasel poliitturul on riigikaitse teema nihkunud samasse
ritta riigireformi ja rohepöördega, nendest räägitakse innustunult, kuid … Kuid
paljuski jäävad need tegevused suulise etlemise tasandile. Tõsiasi on, et ilma tõelise
riigireformita pole mingit lootust teisi valdkondi tõusule pöörata. „Meie
ootused kujundavad tegelikkust ja muudavad isetäituvateks ettekuulutusteks.
Sellest, mille poole püüdlete, saabki teie lagi. Võtke suund keskpärasusele ja
keskpärasuse te ka saate – paremal juhul. (…) Aga kui korrigeerite kurssi nii,
et siht on Kuu – mitte maapind – lendate
kõrgemale kui varem. „Endale naeruväärselt kõrged eesmärgid püstitades ja läbi
kukkudes kukute läbi kõrgemal tasemel kui kõigi teiste edu küünib“ (O Varol „Mõelge nagu raketiteadlane“ ÄP 2022 lk 120)
Nagu targad
inimesed on öelnud: „Siin ei aita ükski hõbekuul, vaid suur hulk järjestikuseid
tinakuule“. Niimoodi kindlate pisikeste sammudega tehes ära riigireformi,
muutes eelarve loetavaks ja debateeritavaks, esitades igale maksumaksjale
aruande tema panusest riigieelarvesse ilmneb suure tõenäosusega, et meil on
meie arenguks vajalik raha olemas juba praegu. Kui keegi viriseb, et meie riik
on õhuke ja raha ei jätku, siis pole see õige, meie riik pole mitte õhuke vaid
lodev. Lodev ja paks. Terve vagunitäis administratiivmugavust ja rämpstöökohti.
Viimaseks piinlikuks lodevuseks on pättidele Emajõe kallastel klassikalise
muusika mängimine. Hale. Piinlik. Seda tiražeeriti nii mahukalt, et ….
Administratiivne suutlikus/suutmatus on jõudnud sellese kahetsusväärsesse
punkti, et enam ei saada isegi aru allakäigu kogu koledusest. Ajame selle
lodevuse trimmi.
Mulle tundub asja-
ja ajakohane „Megamuutus: Maailm aastal 2050” (Äripäev
2013 Lk313) vaatenurk selle küsimuse
lahendamiseks: „Odavam valitsus? Kuidas jääb valitsemisega? Üldiselt on meie
poliitilised juhid ja nende bürokraatidest kupjad viimase 40 aasta vältel
teinud vähe – või pigem mitte midagi -, et enda pakutavate teenuste hinda
alandada. Tegelikult on aeg, mis kulub maksumaksjatel valitsuse teenuste
ärateenimiseks, oluliselt pikenenud, kusjuures need teenused pole kuigivõrd
paranenud: mistahes tootlikkuse kasvu nullist kõrgemad palgad ja pensionid
avalikus sektoris, nagu monopolidel kombeks. (…) Põllumajandus ja tootmine on
nüüdseks absurdselt odavad ning moodustavad meie vajaduste rahuldamise hinnast
sedavõrd väikese osa, et nende odavamaks muutmine ei muuda tegelikult midagi.
Edasiminek peab tulema teenuste arvelt. „
„Poliitikute sissetulek sõltub aina enam nende
tagasivalimisest, nii et panused poliitilisse ellujäämisse muutuvad kõrgmaks ja
erakondadel on ühishuvid, et oma heaolu tagada (Katz, Mair 2009). Seetõttu on
neid vaja tunnustada kui riigi jaoks asendamatuid elemente ja nad tahavad, et
neid käsitletakse kui avalikku hüvet (van Biesen 2004). Huvitav on see, et kõik
see toimub ajal, kui suur osa elanikkonnast neid sellisena ei näe.“
Targutusi:
Henry
Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000
Lk
73 „”Riigiasjade ajamisel võib tõdede, „ kirjutas Richelieu oma Poliitilises
Testamendis, „et sellel, kelle käes on võim, on sageli õigus, ja see, kes on
nõrk, suudab maailmas valitsevale avalikule arvamusele ainult suurima vaevaga
selgeks teha, et ta pole eksiteel.”
Parteijuht lahkub
surma läbi Bo Balderson Eesti Raamat
Tallinn 1995
Lk 81 „Ja pea
meeles, kunagi ei tohi anda konkreetseid lubadusi. Ja ära väljenda mingeid
kindlaid vaateid segastes küsimustes. Püsi parteiprogrammi keskjoonel, kui sa
suudad mingit keskjoont tuvastada. Ja mingit programmi. … Ja pea meeles, käitu
rahvalikult, patsuta neile õlale ja nii edasi. Natuke nalja ja naeru jätavad
sinust meeldiva inimese mulje, tee nägu nagu oleks sul hea meel inimestega
kokku saada. Naerata. Naerata, kurat võtaks.”
No comments:
Post a Comment