Suvine sumbaeg, päike, rand, puhkus, lebo, grill, tšill … Mõnus. Turud toimetavad omasoodu, mõnelpool on turud ja SKT-d tõusus, mõned alles ootavad. Meie ootame. Kuid me ei oota vaid majandusturgude vaid ka poliitturgu. Vaat poliitturul pole mingit puhkust ega tšilli-grilli, pigem käib armutu krillimine nii pidukondade vahel kui nende sees, aga portfellid vedelevad veel rohus. Aeg hakata sepistama uut vahtkonda.
Vahtkonnavahetus
on imeline (ja imede) aeg ka seetõttu, et saab mitmed umbe jooksnud suhted ära
klaarida ja untsu läinud ettevõtmised maha kanda. Julgemad ja krapsakamad oskavad
sinna põimida ilmselt ka mõned vabandused
tõega koonerdamiste ja kognitiivse nihke
pärast. Ikka juhtub. Vabandamine on vabastav. Kõigi jaoks.
Vabastav vabandamine
Peamisel
Ministril (PM) ei saa kerge olema ka
seepärast, et peab oma tegemistes
toetuma kahele kargule (KOLE partneritele), kes võivad kõige ootamatul momendil
tugiasendist ära vajuda. Kurakäeline kark juba teatas, et kuna tema on
poliitilistest laevahukkudest enda varju kogunud hulgaliselt hukuhädalisi, siis on temal õigus olla kargum
kark kui seni oldi. Oh seda edevust. Jaa-ah, raske saab olema. Muidugi teab iga
vähegi asjasse pühendatud inimene, et kõikide kokkulepete aluseks on
personaalküsimused, ainult et nendest ei räägita. Avalikult. Viisakusreegel on
selline. Õigemini viisakusreegel oli selline kuni kõige kargum kark selle
tugisamba läbirääkimiskuvandi klantspildilt otsustavalt alt ära lõi alustades
personaaliast. Hm? Aus ülestunnistus? Või on see pigem lärmakas kõhutuule
vallapäästmine viisakas seltskonnas? Igatahes üks müüt vähem. Nii või teisiti
saab PM-l olema väga energiamahukas karkude isepäisuse õgvendamisel nii, et …
Nii, et kas edasiliikumiseks energiat jätkub või läheb see vaid pidulikule
paigalseisule? Saame näha.
Roomav majanduskriis pluss
roomav sõda Euroopa poolsaarel jätavad oma aeglase „konnakeetmise strateegiaga“
petlikult sulni mulje, et „kohe-kohe“ läheb paremaks, kuid nende mõjud pole
ajutised ebamugavused, vaid on põhjalikud mängumuutjad. „Konnakeetmise probleem“
on selles, et esialgne mõnus SPA suplus -e laadne tunne asendub lõppkokkuvõttes
nii või teisiti konnasupiga. Prr. Hüpata on vaja. Kohe. Kõrgele ja kaugele, ja
see kauge ei ole mitte Hispaania villa, vaid olukorra ümbermõtestamine siin ja
praegu. Ainuüksi improvisatsioonist ei aita, peab olema paindlik
mitmevariantsus. Vanad strateegiad ei tööta. . Muide, kui suurepärases kangelaslikus kriisilahendusfilmis
„Apollo 13“ jäi mulje, et kõik see toimus improviseeritult, siis pole see õige –
ka kuumooduli päästepaadina kasutamine oli eelnevalt läbi mängitud. Ainukene
improviseerimine oli see, kui ehitati CO2 (sic!) adapterit käepärastest vahenditest
ja selleks kasutati lennuplaani kaasi. Ülejäänud plaan kästi minema visata, see
polnud enam asjakohane. Meiegi peaksime niimoodi tegema.
Ootused on
suured … võimalused ka. Praeguse leppe põhi kisub juba algfaasis mitut pidi
kiiva. Kui maailm on muutunud põhjalikul ja igavesti viimase aasta jooksul,
siis pelgalt pisiparanduste ja
omavaheliste jõuõlgade muutmisega edu ei saavutata. Uus aeg, uus mäng, kuid ...
Kuid sa ei saa alustada mängu, ilma mängulauda puhtaks tegemata. Kui mängite
piljardit ja lauale on jäänud kaks kuuli, siis pole uuele vahetusel sealt
alustada, vaid uus partii üles panna (sama ka males ja keeglis). Võib osutuda,
et uus mäng ei olegi piljard vaid golf? Piljardilaual golfi mängida võib olla
keeruline. Naeruväärne ka. Niisiis …
Niisiis mida me teame
võimalikest KOLE partneritest ja KOLE jõujoontest? No seda me teame, et kohajaotus käib, mis on ka
loomulik, sest juba N Machiavelli („Valitseja“) teadis ära märkida, et: „Valitseja jaoks pole sugugi väikese
tähtsusega ministrite valik, kes osutuvad heaks või mitte olenevalt valitseja
arukusest. Esimene otsustus sinjoori mõistuse kohta tehakse vaadates inimesi,
kes teda ümbritsevad, ja kui nood on sobilikud ja ustavad, võib ta valitsejat
ennast alati targaks pidada, sest ta on osanud tunda ära sobivad inimesed ja
hoida neid ustavatena. On asi aga vastupidine, võib sinjoori kohta peaaegu
alati langetada mitte just hea otsuse, sest just nimelt selle valikuga teeb ta
esimese vea.“
Mis puutub aga sellesse,
kuidas valitseja saaks ministri sobilikkust ära tunda, siis selleks on olemas
moodus, mis ei osutu eales ekslikuks: kui sa näed, et minister mõtleb rohkem
endale kui sulle ja ajab kõiges taga omakasu, siis säärane inimene, kes end
niiviisi ülal peab, ei saa kunagi olla hea minister ja sa ei saa eales teda
usaldada; ei tohi ju inimene, kelle käes on kellegi valitsus, eales mõelda
endale, vaid peab (alati) mõtlema valitsejale ega tohi kunagi meenutada talle asju, mida tal tarvis pole.“
Vaat sellised targad ja lihtsad nipid. Ärgem alahinnakem NM ajatuid soovitusi kaadrivalikuks.
Maksusoo
Teiseks jätkub maksusegadus.
Õigemini maksusoostumine. Nii nagu jääaugust nii ka sooaugust väljasaamiseks on
vaja ennast võimalikult laiali laotada ja leida mingigi toetuspind mille abil
ennast millimeeterhaaval välja kangutada. Rahmimine siin ei aita. Sellegi osa
peame lahti jooksma N Machiaelli
abiga „Nagu ütlesin, muudab valitseja
vihatuks eelkõige tema röövellik eluviis ning alamate vara ja naiste ülevõtmine
– sellest tuleb tal hoiduda; ja ikka on nii, et kui inimühisustelt ei võeta
nende vara ega au, elavad nad rõõmsaste ja rahulolevatena edasi; ning
valitsejal tuleb pista rinda vaid üksikute auahnusega, mida ta mitmel viisil ja
hõlpsasti vaigistada saab.“ Uuel vahtkonnal on igati mõistlik seda administreerimise
suurmeistri tähelepanekut järgida. Niisiis,
maksud ega maksude kasutamine ei tohi (kindlas kõneviisis) olla nagu Segasumma
suvila. Keegi ei saa aru mille eest makstakse ja milleks seda kasutatakse. Niisiis õhu puhtaks
löömine läbi vabandamise lubab minna nende asjadeni, mis on tähtsad. Esiteks on
PM lausunud, et „Jah, kindlasti. Kärbetele on ruumi.
Ainsa erandina, ma ütleks, täna on riigikaitse, julgeoleku valdkond laiemalt.
Valitsuse liikmena ma kindlasti ütlen, et kärperuumi on“ (ERR 29.06) Nii,
et see asi on paigas. Kärpimine tuleb. Mis puutub majandusplaanidesse, siis „Plaanitav
koalitsioon loodab majandust tugevdada tööstuste rajamisega“ (ERR 8.07) tekitab küsimusi, kui mitte pelgu. Õigemini oleks ju tore, kui meil Dr Riik
looks tingimused, mis võimaldaksid tööstuste rajamist mitte ei hakkaks ise
tööstusi rajama. Tööjaotus on selline, et majanduskeskkonda loob Dr Riik ja
tööstusi loovad ettevõtjad.
Kuid riigikaitsemaksuga läheb juba rapsimiseks „
Riigikaitsemaksu pean, jah, võimalikuks. Ma julgeks öelda, et see on isegi nii
koalitsiooni kui ka opositsiooni poolt üsna üksmeelselt oodatud maks,
ajakirjandus on seda samamoodi toetanud.“ (ERR 19.06) Tõsiasi on see, et edukat riigikaitsemaksu/kaitsesüsteemi ei saa
kehtestada kui selle vastu pole ehitatud uut majandus ja
administreerimismudelit. „Lihtsalt“ maksu kehtestamine ilma riigi
rekombineerimiseta, selle lihtsamaks ja painduvamas muutmiseta, rämpstöökohtade
kaotamiseta, ei suuda teenindada kasvavate kaitsekulutuste vajadusi ja viib
majanduse kindlale allakäigule. See on kaitse ehitamine maksusohu.
Päris
näotu on meie poliitturu poolt kõigi oma ebaõnnestumiste/valearvestuste mahakirjutamine sõja süüks. Kui te nüüd oma
mälus linti tagasi keerate, siis iga maksutõusu ettepaneku juurde olete kuulnud tõuspõhjenduste
refräänina et „aga Ukrainas on sõda“. Niisiis, kui me ostame poest saia siis on
selles käibemaksu tõusu põhjendusest lähtudes justkui mingi osa „mürsuraha“?
Kas mootorikütuseaktsiisis on mingi osa „soomukirahast“ või limonaadimaksus osa
„miinihankest“? Kogu see selgitusjada on
meid teiega alavääristav ja piinlik. Dr Riik on käitunud nagu nagamann, kes
tuleb sahvrist moosise suuga teatades, et „Ei kinnita ega lükka ümber“. Tundub
et tegelikkuses on kogu lisaraha minemas lõdva finantspüksikummi ja
otsustamatuse kompenseerimiseks. Idee teha „laiapõhjaline riigikaitsemaks“ (st
jätkub kaitsekulutuste hägustamine), et maksumaksjad seda võimalikult vähe
tunnetaksid on … Kuidas seda viisakamalt nimetadagi? Võib olla tähelepanu
hajutav? Pealegi ei tekki selget rahastamisbaasi, millest edasi minna. Nüüd
siis, kui kõik võimalikud inimtegevused on maksustatutud ja olemasolevaid makse
on tõstetud „kaitsevõime kasvu nimel“ siis nüüd plaanitakse poliitturul kehtestada eraldiseisvat
(või varjatud?) … riigikaitsemaksu. Lõpuks ometi. Kuid olgem ettevaatlikud üha
uute tõstmistega (tuletage meelde NM kuldreeglit), me oleme juba kasutanud ära
kõik õlekõrred (ja teinud kõrrevõlgu ), see algatus on nagu karjapoisid
hüüaksid aheldatud Kalevipoega appi. Jälle. Ettevaatust, kui teda vajaduseta
kutsuda, siis võib ta hädahetkel mitte tullagi. Kuigi riigikaitsemaksust kui
sellisest oleks pidanud kohe peale valitsemishanget alustama. Just siis oli see
koht ja aeg, et julgelt ette astuda ja valjuhäälselt deklareerida: „Kehtestame
Riigikaitsekümnise!“ nüüd on olukord selline, et esmalt tulev vanad segadused
ära klaarida. Süsteem mida ei usuta ei tööta. „ Inimesed ei hooli sellest,
palju sa tead, enne kui nad teavad, palju sa hoolid.”” (J. C. Maxwell „21
vääramatut juhtimise seadust”). Nii on, nad ei hooli kui neist ei hoolita.
Hoolimine ei tähenda üha uusi toetusi/soodustusi, vaid eelkõige seda, et kõrgeima
võimu kandjaga suheldakse kui võrdsega, kellele selgitatakse olukorda. Austus
on selle suhte nimi.
Kaitsekümnis?
Niisiis, esmalt peame
ära klaarima kõik need „riigikaitsekulud“, mida me maksame viinerihinnas,
autohinnas ja limonaadihinnas. Ilmselt on mõistlik kõik „maksumaksud“ tagasi
pöörata ja arutada sellelt tasandilt riigikaitsemaksu sisu ja suurust. Riigikaitsemaks
võiks olla kasvõi riigikaitsekümnis, kõigele ja kõigile, kuid see peab olema
kindlal alusel. Miks kümnis? Meie kaitsekulutused olid usina uusliikmena
algselt eesmärgina 2% SKT-st, tõustes 3%le,
räägitakse vajadusest 5% ja … Kaugel see kümnisevajadus siis ikka on? Meeldetuletuseks, et kuigi Euroopa poolsaarel
käib sõda, siis olenemata poliitinimeste kirglikust retoorikast elame meie
ikkagi rahu tingimustes. Majandus toimetab ka rahuaegses rütmis. Kuid kui
kulutused kaitsele kasvavad, siis on DR Riigi ülesanne tegeleda
majandusmehhanismi sellise muutmisega, mis võimaldaks ettevõtlusel teenida
rohkem. Kulude vastu tuleb ehitada tulude barjäär ja tulud ei ole riigi jaoks
need, mida senini on nimetatud „eelarvepositsiooni parandamiseks“ ehk
maksumaksjate positsiooni halvendamiseks, vaid üldine majanduse kasvatamine.
Usaldussuhte
tagasiside
Kuid üksi kaitsekümnisega
hakkama ei saa, riigi majandus ei pea senisele toetuste rahakülvile ahtras majandusmaastikul
(eriti majanduslanguses) vastu. Peame mõtlema nagu koduperenaine majanduslangusest:
„Mulle tundub, et nüüd on käes aeg oma elevandiluust tornist alla ronida ning
väärikalt ja iseseisvalt elada. Elada vastavalt oma võimalustele. On aeg hakata
küsima: „Palju see maksab?”, mitte „Palju ma kuus pean tagasi maksma?” (R.Reagan
„Ühe ameeriklase elu”). See mõtteviis peaks olema juhtmotiiviks ka Dr Riigile. Riigieelarve
on nii kummalisel moel kokku pandud, et selle kulutamise poolt on raske aru
saada isegi seadusandjatel enestel. Valijatest rääkimata. Kui valija ei saa
aru, siis pole ka usaldust kulude suuruse, vajaduse ja suunitluse kohta. Kuid selline selgus peaks
valitsema kõigi kulude suhtes. Kui me riigiõiguslikkusest lähtume, siis
kõrgeima võimu kandjaks on rahvas. Tuli meelde? Rahvas, see kõrgeima võimu
kandja, on oma sünniõiguse (teha iseseisvalt otsuseid oma elu-olu kohta)
mõningates küsimustes delegeerinud oma esindustele. See on usaldussuhe. Kuidagi
vildakalt on meil aru saadud sellest, et kui valijad ei saa saadikuid tagasi
kutsuda, siis ei pea Pilvepiir ega Dr Riik kogumis ja arusaadavalt ka rahvale
oma tegevusest aru andma. Kui meie teiega ei saa maksude loogikast aru, sest „makaronimürsust“
on tõesti raske aru saada, siis on mõistlik (kindlas kõneviisis) esitada igal
aastal tuludeklaratsiooni ajal maksumaksjatele Dr Riigi personaalne
tegevusaruanne maksumaksja isiklikust panusest, kus on näidatud kui palju on iga
füüsiline ja juriidiline isik panustanud ühisprojektidesse: haridusse, julgeolekusse,
meditsiini jne. Selline individuaalne raport võiks muuta paljusid suhtumisi (ja
ka raha kulutamisi). Kui saad teada, et oled panustanud aastas haridusse mahus,
mis võrdub kolme saiapätsiga, siis millist tulemit sa ootad? Või kui oled panustanud päästevaldkonda kahe allahinnatud
kartulikilo jagu, siis millised oleksid sinu argumendid edasiseks? Eks ole, see
visualiseeriks ja seoks Sinu ja maksud mõistevasse jadasse.
Lekkepõhine
eelarve?
Kuidas nimetada
eelarve meetodit, kas tekkepõhine või lekkepõhine on täiesti kõrvaline küsimus,
see on vaid meetodi nimetus. Küsimus on selles, kas eelarve kujunemine, selle
kulu ja rahalise katte pool on arusaadav ja kogu jadas järgitav. Tekkepõhine on
sügavalt eksitav, sest see tekkimine ei väljenda mitte teo tegemis/tekitamist,
vaid kulu tekitamist. Kuivõrd tähtis on, et maksud, mida kogutakse
sihtotstarbeliselt mingite tegevuste jaoks saavad ka kulutatuks selles
valdkonnas. No, et kogumine ja tegu oleksid kooskõlas. Kui side eesmärgi ja teo
vahel kaob, siis kaob ka tõhus rahakasutus ja eesmärk hägustub. Sellise
hägustumise näiteks on kütuseaktsiiside lugu, mis oli ette nähtud
sihtotstarbeliselt maanteede ehituseks ja remondiks. Mingil ajal arvas Dr Riik,
et teeehituseks on kaval kasutada EL fonde ja aktsiisiraha liita (sihitult) riigieelarvesse.
Tehtud. Kuid siis, kui EL fondid kokku tõmbusid, siis polnud meil enam ka
aktsiisidest kogutavat „oma teeehitusraha“, see oli leidnud juba kulutamiskoha
mujal. Nüüd olemegi hädas, pole küllaldaselt isegi teehoiuraha, ehitamisest
rääkimata. Ja-ah, selline omaaegne eelarvedistsipiini kindlustatavate
vaheseinte lõhkumine, mis hetkeajel tundus kasulik, on tegelikult viinud meid rahanduslikult
väga raiskavasse ja segasesse seisu. Nüüd auratakse teemaksude ja automaksude
üle, et … Ja-ah, mida selle rahahunnikuga siis teha? Vaheseintel on nii
paakautodel, kui laevadel oma kindel otstarve. Nende lammutamist võib ju
kuvada, kui ruumi tõhusat kasutamist, kuid seda julgeoleku arvel. Näiteks Haige/Tervisekassa
pole enam kindlustussüsteem (mida see peaks olema) vaid riigieelarvest
moonutatud riiklike subsiidiumite abraka-tabraks. Pensionikassa … pole samuti
enam kindlustussüsteem. Töö/Töötukassa …
sama lugu. Viimane MKM ettepanekul muudab selle lihtsalt suvalistele
mittetöötajatele raha väljamakse kohaks. Need endised kindlustussüsteemid on
tänaseks muudetud poliitturu poolt ilma vaheseinteta
püramiidskeemideks.
Muide väga tervistav rahakasutusele oleks Dr Riigi iga-aastane ROI
aruanne oma tegevustest ja selle tulemustest ning see ei tohi koosneda vaid „sotsiaalmajandusliku
kasu“ uduviirust. Avalik sektor on teenusepakkuja, suurim teenusepakkuja, selle
tegevust peamegi hindama.
Brutosaajad
ja netomaksjad?
Muide on
veel üks valdkond, mille osas Dr Riik peab esitama oma kuluaruande (sest Dr
Riik kulutab neid teenuseid pakkudes, kasvõi vägisi, meie teiega raha)– need on
avalike hangete teenused. Kõik avaliku hanke korras osutatavad teenuste piletid
(teatrid, tervishoid, rong, buss, laev, lennuk) tuleb esitada piletil/arvel
informatsiooni, kui palju on klient maksud sõidu/etenduse eest ja palju see
teenus tegelikult maksab. Milline on kaaskodanike panus selle hüve tarbimiseks.
Kui osutub, et teenuse saaja maksab u 10 EUR ja teenuse tegelik kulu on 35 EUR,
siis peab piletil/arvel olema kirjas, et
„Austatav klient ütle suur tänu neile maksumaksjatele, kes ei reisi/etenduse/ravi,
kuid maksukorralduse kaudu on netoreisijad, makstes sinu eest 25 EUR.“ Oleks ju
tore ja kainestav teada, kui palju mingi teenus tegelikult maksab, kes maksab
ja kas meie (kes me kõige eest maksame) seda ka heaks kiidame. Kergitab ka
küsimuse, kas sellise teenuse pakkumine on õigustatud, või kas see teenus on
rahastatud liiga lõdvalt? Just selliste väikeste kohendustega saame tagasiside
ka selle kohta, millised maksud millisel määral on arusaadavad, aktsepteeritavad
ja mõistlikud.
Nagu
täheldas Henry Kissinger („Diplomaatia): „Demokraatlike riikide avalikkus ei
andesta krahhe, isegi kui need sünnivad tema enda hetkesoovidele järeleandmisest.”
Homse kujundamisest
Esmapilgul tundub võõrastav ja isegi pelutav, kuid J Minnar
ja P D Morre („Ärimaailma mässulised“ ÄP 2024 Lk 71/161/164/165 ) on olukorda hinnanud
järgnevalt: „Tõde lausa karjub näkku: süsteem, milles paljud inimesed endiselt
töötavad, loodi stabiilse, aeglase ja ennustatava maailma tarbeks, mida enam ei
eksisteeri. Tänapäeval on see süsteemne viga ja kukub läbi ning on aeg leida
uus meetod eksisteerimiseks.“
„Sageli elame
minevikus ning toetume struktuuridele ja toimingutele, mis kujundati maailma
jaoks, mida enam ei ole“
Hullem lugu on selles, et otsustajad tihti ei teagi,
milles tegelikult probleemid on, kuid … Kuid otsustavad ikka. Hm, millised
võiksid olla sellisel juhul tulemused? Jaapani
autotootja Calsonic´is selgus „Yoshida paljastas võimu ja informatsiooni
jagunemise nihked. Täpsemalt: teadmised eesliini probleemidest muutusid
juhtimisahelas kõrgemale liikudes üha kehvemateks. Ta avastas, et kuigi
eesliinitöötajad teadsid kõikidest muredest, oli tiimiliidritest probleemidest
teadlik vaid 74 protsenti, keskastmejuhtidest 9 protsenti ja tippjuhtidest vaid
4 protsenti.“
Võib arvata, et poliitturul pole olukord teistsugune.
Mida siis teha, kui sa ei tea mida teha? Lase vabaks? Allveelaeva Santa Fe kapten Marqet sai
väljaõppe ühele laevatüübile, kuid määrati kiirkorras teisele mitte just
eeskujulikule alusele. „Marqet` meeskonna 135 liikmest teadis midagi
eesootavast tööst kõigest viis – kõik ohvitserid. Teised täitsid vaid käsku ja
püsisid mõistusega jõudeolekus. „mida rohkem me kontrolli võtame, seda vähem
inimesed mõtlevad“ (…) Kuna minu väljaõpe puudutas hoopis teist allveelaeva, vajasin hädasti mõtlevaid
inimesi. Pidin ohjad käest andma. Ütlesin: „Kuulge, rohkem ma korraldusi ei
jaga, sest kui jagan, siis täidate pimesi käsku. Kui annan vale käsu, saame kõik
surma.“ See muutis kogu kultuuri. Selmet üks inimene ütles 134 alamale, mida
teha, hakkasid 135 loomingulist ja tegusat inimest päriselt mõtlema.“
„Marqaret arendas
mõtet edasi ja hakkas USS Santa Fed samm-sammult vabastama
kontrollmehhanismidest ja kamandavast juhtimisstiilist, mis on mereväele nii
tüüpiline. Ta kaotas käsupoliitika ja hajutas otsustamisvoli nii palju kui
võimalik. „Ära vii informatsiooni autoriteedi juurde, too autoriteet
informatsiooni juurde““
„Mu ülemus ütles: „See on ju täiesti uus allveelaev.“
Saime temalt hinnangu, mis tõstis meid võrdluses teistega tabeli altotsast
keskele. See oli hämmastav. Ütlesin ohvitseridele, et mina ohje ei võtnud ja
andsin neile võimu. Nad hakkasid mõistma, et oleme üks meeskond. Tegime inimesed
lihtsalt õnnelikumaks. Polnud kuidagi võimalik nii lühikese aja jooksul kõike
vajalikku selgeks saada. Aga õnnelikumaks saab inimesi teha küll. Kui inimesed
on rõõmsad, ei käitu nad ainult mõistlikumalt, vaid on targemad. Kõigepealt
tegime nad rõõmsaks ja siis järgnesid tulemused.“
„Kõigest aastaga suutis USS Santa Fe pürgida kõige
kehvemate tulemustega allveelaevast parimaks.“
„Teame, mis
juhtub, kui inimesed tüüri lasta (…) Nad osalevad aktiivselt, muutuvad
kirglikuks ja virgaks. Nad hakkavad oma aju kasutama. Nad tulevad lagedale mõtetega.“
Niisiis seisab uuel vahtkonnal ees kaks
julgustesti: vabandamisjulgus ja vabastamisjulgus. Sukeldugem paremaks.
Targutusi:
Tim Harford „Kohanemine”. Kirjastus
Hermes 2012
Lk 51 „Johnson
arutas asju ainult oma poliitiliste nõuandjatega. Selle põhjal sündinud
poliitilised otsused tõid vaid lühiajalist edu ning sõjalised otsused olid
ebaõnnestunud. Ideaalne hierarhia maksis kätte, meeskond tiris üksmeelselt
vales suunda ning käsuliin tõkestas elutähtsa informatsiooni jõudmist tippu”
Lk 60 „Galvin
teadis, et sisekriitikat eiravad organisatsioonid teevad varem või hiljem
saatusliku vea …” „Jack Galvini arvates ei piisa sellest, et erimeelsusi üksnes
talutakse, vaid oma lahkneva arvamuse avaldamist tuleb vahel lausa nõuda.”
Kindralmajor Jack
Galvin „Galvin selgitas Petraesele, et tema kõige tähtsam tööülesanne on oma
ülemuse kritiseerimine: „Minu töö on divisjoni juhtimine ja sinu töö minu
kritiseerimine.”
„Megamuutus: Maailm aastal 2050” Äripäev 2013
Lk313 „Odavam
valitsus? Kuidas jääb valitsemisega? Üldiselt on meie poliitilised juhid ja
nende bürokraatidest kupjad viimase 40 aasta vältel teinud vähe – või pigem
mitte midagi -, et enda pakutavate teenuste hinda alandada. Tegelikult on aeg,
mis kulub maksumaksjatel valitsuse teenuste ärateenimiseks, oluliselt
pikenenud, kusjuures need teenused pole kuigivõrd paranenud: mistahes
tootlikkuse kasvu nullist kõrgemad palgad ja pensionid avalikus sektoris, nagu
monopolidel kombeks. (…) Põllumajandus ja tootmine on nüüdseks absurdselt
odavad ning moodustavad meie vajaduste rahuldamise hinnast sedavõrd väikese
osa, et nende odavamaks muutmine ei muuda tegelikult midagi. Edasiminek peab
tulema teenuste arvelt. „
„Ei ühtegi kerget
päeva” Mark Owen As Äripäev 2013
Lk 341 „Ärge
piirduge lihtsalt elamisega, vaid pühendage oma elu millelegi, mis on suurem
kui te ise. Olge vajalik oma perekonnale, kogukonnale ja riigile.”
Lk 227 „Peale
kõige muu pidime me võitlema ka „heade ideede haldja” vastu. (…) tema
kohalolekut hakkame märkama siis, kui juhtkonnal liiga palju aega tekib. Siis
hakkavad ohvitserid ja planeerijad unistama ebarealistlikest stsenaariumidest,
mida me oma missioonidel peaksime ellu viima.” Lk 228 „kui me oleksime tagasi
saanud aja, mis meil kulus võitluseks heade ideede haldjaga, oleks see meie elu
kindlasti mitme aasta võrra pikendanud.”
No comments:
Post a Comment