„Aja kiirenemine“ nõuab põhjalikke
muutusi ka meie majanduse ja otsustamise toimemehhanismides. Elementaarne. Kuid see ikka uuesti ja uuesti välja pakutav riiklik
plaanimajandus ei sobi teps mitte. See ei toimi. Kuid mõistlikku ja ajakohaselt
edasiviivat süsteemi peame ikka püüdlema „leiutada“. Peame väga püüdma ja
katsetama, sest muutused on läinud uskumatult kiireks, nagu P Kotler („Kotleri
turundus“ Pegasus 2002 Lk 3) ilmestab olukorda: „Muutused mitte ainult ei toimu, vaid kõik
muutub meeletu kiirusega. Üks 12-aastane tüdruk ütles oma 9-aastase õe kohta:
„Ta on teisest põlvkonnast“. Tema noorem õde kuulab teistsugust muusikat,
mängib teistsuguseid videomänge, teab teisi filmitähti, tal on teised
kangelased.“ Firmad ei taha mõista, et nende turg muutub iga paari aasta
tagant.“ Lisades targalt, et: „Nagu keegi kunagi
ütles, on olemas kaht liiki firmasid – need, mis muutuvad, ja need, mis kaovad
turult.“ Riikidega on samamoodi – edukad on need riigid millised muutuvad. Hm, …
õiges suunas. Õiges tempos. Siinkohal on tähtis tõdeda võtta see
süsteemiehituse aksioomiks, et Dr Riik ei suuda kõike ise planeerida ega
toimetada, vaid „Nagu ma olen sageli öelnud, siis majanduskasvu ei loo riik, vaid
inimesed. Mida valitsus saab teha, on julgustada inimesi oma leidlikkust
proovile panema ja ettevõtjaks hakkama, kuid sellega riigi roll ka piirdub.” (R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012 lk
271). Nii on.
Kuid tähtis on ka see, kuidas me maailma näeme.
Vahel oleme harjunud mingi lihtsustuse, üldistuse või visandiga niivõrd, et
peamegi seda maailma peegelduseks. Kõige esmalt tuleb meelde meie maailma
kujutamine kahemõõtmelisena atlastes. Kõik väga lame ja tasane, kuid tegelikke
suurusi ja perspektiive moonutav. Kui me sama meetodiga läheneme
majandusmehhanismide kaasajastamisele, siis nii lameda jagamis ja
käskimismajandusega saame lameda Kuu.
Tom pidi
endale tunnistama, et maailma ei olegi lõpuks nii tühine. Ta oli enese teadmata
avastanud tähtsa seaduse inimese tegevuses, ja nimelt: et panna meest või
poissi mõnda asja ihaldama , on ainult vaja see asi raskesti kättesaadavaks
teha. Kui Tom oleks olnud suur ja tark filosoof, nagu seda on selle raamatu
kirjutaja, siis oleks ta taibanud, et
töö on see, mida inimene on kohustatud tegema, ja lõbu see, mida ta ei ole
kohustatud tegema. Ja see oleks aidanud tal aru saada, miks kunstlillede
valmistamine või sõtkeveski ümberajamine on töö, kuna keegli veeretamine või
Mont Blanc`i otsa ronimine on ainult lõbu.” Eks ole lõbus?
Peale selle või selle vahel on veel üks pildiilustaja – propaganda – mis ei
lase meil selgeid tendentse ja vajadusi õigesti mõista. Näiteks NL-s oli
puudust nii loomasöödast, kui vahel ka leivaviljast. Loomakasvatus oli teadagi
rangelt ühismajandipõhine ja neile „eraldati“ fondidest riiklikult planeeritult
loomasööta. No eraldamine ei tähendanud seda, et kõigile (lehmadele) oleks seda
jätkunud. Söödapuudus korvati „loomade ületalve pidamise sotsialistliku
võistlusega“ ja … poeleivaga. „Ületalve pidamine“ oli selline nähtus, et
võistlus ei käinud mitte suurema piima koguse peale (mis on ju „lehmanduse“
eesmärk), vaid selle peale kui palju loomi vaatamata söödanappusest kevadeks
elus oli. Ehhee … eelisseisus olid need ühismajandid, millede laudakatused olid
õlest mitte eterniidist, sest õled sai katuselt maha kiskuda ja lehmadele
söödaasendajana ette anda. Eterniidiga … Ilmselgelt oleks selle probleemi ravi
olnud loomasööda koguste lisamine, kuid riiklik plaanimajandus seda ei
võimaldanud. Teate küll: riiklikud plaanid, kvoodid, fondid, limiidid … Paberil
kõik vinks-vonks, aga tegelikkus oli jaburus. Veidi lehmandust oli ka inimeste
individuaalmajapidamistes ja kuna need polnud sotsialistlikud lehmad vaid
eralehmad, siis neile riiklikus plaanimajanduses ka söödakohta ei olnud.
Muidugi tegid „inividuaalinimesed“ oma „individuaalloomadele“ heina, kuid suur
osa rammusamat toidust tuli ikkagi riigipoe leivariiulist (või riigivargusest).
Nii juhtuski, et ka leivast oli maakohtades tihti puudus käes. Muidugi oleks
siingi olukorra lahendus olnud söödavilja ja jõusöötade rohkendamine, kuid nagu
mainitud, riiklik plaanimajandus seda ette ei näinud. Kõik teadsid, et leiba
kasutatakse kogu impeeriumis loomasöödana, aga … Kuid inimene on hädas leidlik.
Siberi taadid tulid impeeriumi pealinna ettepanekuga teha poeleibadele
kahesugused hinnad (leiva hind oli püha, seda ei tohtinud muuta – 14 kop/päts),
ühed inimeste leivale, teised … Ja te arvasite õigesti ära – loomasöödana
kasutatavale leivale. Oeh! Nii selge, nii lihtne ja … ilmvõimatu.
„Propaganda on
tõlgendaja, mis, mis viib faktid vajaliku maailmamudeliga vastavusse. Kui
sellised faktid puuduvad, hakkavad propagandistid neid välja mõtlema.“
„Propaganda
maalib pildi maailmast, mida pole tegelikult olemas. Kuid ta teeb seda nii, et
see näeks välja tegelikkusest ilusam, arusaadavam ja süsteemsem. Selle pildi
põhjal ei ole väga lihtne aduda reaalsust, võib saada ainult reaalsuse mudeli,
mida võim tahab näha. Propaganda on siin nagu õukonnakunstnik. Ta ei näita
mitte tegelikkust, vaid seda, mis seal võimu arvates peaks olema.“ Eks ole hea
suunis olude ja protsesside paremaks mõistmiseks. Meile meeldib
vastandamine/vastandumine, kuid see võib meid vastasmõjude valdkonnast viia
irratsionaalsele lõhede otsimise teekonnale. Ja kui otsida lõhesid või süüdlast
või tüli, siis ka leitakse, vahel kukutakse neisse nii sügavalt sisse, et ei
osata enam väljagi tulla. Te ei usu? Meie teiega kuuleme pea igapäevaselt, et
meil ühiskonnas on lõhed. Jõukuselõhed, vaesuselõhed, palgalõhed, soolõhed,
lõhelõhed + hunnitutes kogustes solvumisi ja kujutlusi ahistamisest. Aga
võib-olla polegi seal lõhesid, kuskohalt me oleme harjunud neid otsima?
Võib-olla on tõeliselt tektoonilised alad osavalt ülepahteldatud ja me ei
märkagi nendest arenevat ohtu? Tegeleme vanade lõhelistega ega märka kuristikke?
„Kui suur osa maailma rahvastikust elab madala
sissetulekuga riikides? (…) Keskmiselt oletati, et see on 59 protsenti. Tegelik
näitaja on 9 protsenti. Vaid 9 protsenti maailma rahvastikust elab madala
sissetulekuga riikides.“ „Kokkuvõttes madala sissetulekuga riigid on arenenud
palju rohkem, kui enamik inimesi arvab. Ja seal elab tohutult vähem rahvast.
Arvamus lõhenenud maailmast kus suur osa inimesi peab kannatama vaesust ja
puudust, on illusioon. Täielik väärarvamus.“
„Enamik inimesi ei ela ei madala ega kõrge,
vaid keskmise sissetulekuga riikides. Lõhenenud maailmapildis seda kategooriat
ei eksisteeri, tegelikkuses on see täiesti olemas. Seal elab 75 protsenti
inimkonnast, täpselt selles kohas, kus peaks asuma lõhe. Ehk teisiti öeldes,
lõhet ei ole olemas.“
Vaat selline uuelaadne
lõhetäidis. Muidugi on tõsi ka see, et enese tundmine/tunnetamine jõuka või mittejõukana on
elustiili ja enese võrdlemise küsimus, mis viib meid järgmise „lõheni“.
Kujutletava lõheni.
„Lähtudes USA sotsiaalkaitseameti poolt
alates 1992 aastast kogutud andmetest jagasid Venti ja Wise kümneks võrdse suurusega
rühmaks ehk detsiiliks. Esimesse detsiili kuulus 10% leibkondadest, mille
eluaegne sissetulek oli kõige kasinam (…) Viiendasse detsiili kuuluvad
majapidamised teenisid elu jooksul 741 587 dollarit, 20 korda rohkem kui
esimene detsiil (35 848) ja üle poole vähem kui kümnes detsiil
(1 637 428)
Aga kui nad uurisid jõukuse jaotumist
detsiilide sees võrdlemaks inimesi, kes umbes ühepalju teenisid, olid tulemused
päris šokeerivad.
Viienda detsiili leibkondade keskmine
elu jooksul teenitud summa oli tõepoolest 741 587 dollarit. Aga kogu nende
vara – säästud, investeeringud, eluase – ulatus 15 000 dollarist
450 000 dollarini. Teisisõnu tuleb tõdeda, et kui vaadelda üksnes püsiva
palgataseme ja samasuguse eluaegse sissetulekutasemega leibkondi, on kõige
jõukamad kogunud 30 korda rohkem raha kui kõige vaesemad. Ning selline üldine
muster on nähtav igal sissetulekutasemel. (…) isegi esimeses (ehk kõige
madalamas) detsiilis, kus peaaegu kogu sissetulek on riiklik toetus, suudavad
mõned leibkonnad säästa 150 000 dollarit. See on fenomenaalne saavutus,
mis nõuab tohutut eelarvedistsipliini.“
„Stanfordi õppejõud Douglas Bernheim ja
ta kolleegid uurisid neid probleeme ja tulid samale järeldusele. Leibkondade
erinevus lähtub sellest, kuivõrd nad suudavad taltsutada iha kõik teenitu ära
raisata.“ Vaat selline lugu
S Pinker („Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021 Lk 310) täpsustab: „Ehkki paljud mu kaasprofessorid lõpetavad oma karjääri jalad ees oma ametikohalt välja kantuna, eelistavad paljud teiste ametite pidajad veeta hilised eluaastad lugedes, kursusi võttes, külastades matkabussiga rahvusparke või Wighti saarel asuvas suvilas Verat, Chucki ja Dave´i hüpitades. Ka see on moodsa aja kingitus. Nagu märgib Morgan Housel: „Me muretsema pidevalt ähvardava „pensionirahastamise kriisi“ pärast Ameerikas, mõistmata, et kogu pensionile jäämise kontseptsioon on unikaalne viimase viie kümnendi nähtus. Mitte ammu oli keskmise Ameerika mehe elus kaks faasi: töö ja surm … Mõelge sellest järgneval viisil: keskmine ameeriklane läheb tänapäeval pensionile 62-aastaselt. Sada aastat tagasi suri keskmine ameeriklane 51-aastaselt.“ „Selle asemel, et pensionile jäämist oodata, olid inimesed harjunud kartma vigastusi või füüsilist nõrkust, mis hoiaks nad tööst eemal ja saadaks vaestemajja …“. Vaat niimoodi.
Kui Bismarci pensionisüsteem oli fantaasiarikas ja ettenägelik, siis praegune on see üleküpsenud ja ülejõukäiv püramiidsüsteem. Kuid kuna süsteeminõtrust „fantaasiarikkalt ja ettenägelikult“ uuendada ei suudeta, siis püüavad poliitturu „poolnoored“ sellele vanale kõdule (pean silmas pensionisüsteemi mitte vanemaid inimesi, vanemad inimesed on harjunud leidma lahendusi, muidu poleks nad vanaks saanudki) üha uusi kulukaid titse alla rammida. Pöörane ja mõttelage, aga eelkõige julhusetu.
„Pange tähele, et vanemad inimesed suunduvad nendesse päikselistesse
paikadesse äärmiselt tõhusa vaimse manöövri abil, mida oleme juba kohanud: nad
keskendavad neile punktidele oma tähelepanu. Ja tõepoolest, kõige suuremat tujutõusu ilmutavad need vanainimesed,
kellel on parimad tähelepanu korraldamise oskused (need kes on osavad seda
suunama positiivsele ja seal hoidma.). Vanematel inimestel, kellel need oskused
on kehvad, ei suuda kontrollida oma tähelepanu, et vabastada end kannatustest.
Just nemad on need, kelle tuju vananedes halveneb. Olen valmis kihla vedama, et
nemad on ühtlasi need, kes on andnud aluse ekslikule stereotüübile kergesti
ärrituvast ja kibestunud vanainimestest, kuna pahurad inimesed torkavad
lihtsalt rahulolevatest rohkem silma.“
„Küsisin kunagi professor Carstenilt, kuidas tal tekkis esimest korda mõte,
et paljud vanemad inimesed on otsustanud oma järelejäänud päevad maksimaalselt
ära kasutada, keskendudes positiivsele, mitte negatiivsele. Ta vastas, et oli
küsitlenud vanadekodus elavat õde ja uurinud neilt, kuidas nad tulevad toime
negatiivsete sündmuste (…) Õed vastasid korraga. „Oi, meil pole aega, et selle
pärast muret tunda“. Carstensen mäletas, et see vastus viis ta segadusse, sest
aeg oli ainus, mida pensionäridest õdedel, kellel puudusid töökoht, majapidamisülesanded
ja perekondlikud kohustused, oli. Ent siis, mõttevälgatusega, mis pani aluse
tema mõjukale ideele eluea motivatsiooni teemal, taipas Carstensen, et „aeg“,
millest õed rääkisid, polnud mitte aeg, mis oli nende käsutuses mõnel
konkreetsel päeval, vaid hoopis aeg, mis oli nende käsutuses kogu ülejäänud
elu. Sellest vaatenurgast võetuna polnud daamidel mõistlik kulutada kuigi suurt
osa neile veel jäänud ajast ebameeldivatele sündmustele.
„“ Te võite muuta end õnnelikumaks,
täpselt nagu te võite kaotada kehakaalu,“ kinnitas mulle dr Lybomirsky. „Kuid
nagu teistmoodi toitumine ja järjekindel treening, nõuab ka see igapäevast
pingutust. Te peate sellest kinni pidama““
(R Cialdini „Eelveenmine“ Pegasus 2017 lk 129/131) Seda viimast Dr
Lybomisky retsepti soovitaks ka kõigile neile kibestunud, mornidele,
kurvailmelistele poliitinimestele, kes püüavad kõiki „õnnelikuks teha“
(suulises vormis) – saage rõõmsameelseteks. Oeh, me oleme väsinud, väga
väsinud, neist virilatest poliitnägudest. Rõõmsameelsetena meeldite te meile
hulka rohkem. Eee … sõnum jõuab ka paremini kohale.
Edasi läheb huvitavaks: „Ometi pole naised ainsad, kes
läbirääkimiste laua taga endaga manipuleerida lasevad. Jalamatiefekt on needus,
mis painab mõlemat sugupoole andjaid. Mitme katse käigus on nii meessoost kui
naissoost andjad olnud nõus tegema suuri järeleandmisi, et jõuda kokkuleppele,
mille vastaspool rahule jääks ja seda isegi siis, kui neil oli käeulatuses
märgatavalt paremad valikud.“
„Selgus, et
andjate sissetulek oli ligikaudu 14 protsenti väiksem kui vähem andjatest
kaaslastel. Andjaks olemine läks neile aastas maksma ligikaudu 7000 dollarit.
Kui eri sugupooli puudutavad andmed lahku löödi, selgus et sissetuleku puhul
oli kaotus andjatest meestel kolm korda suurem kui andjatest naistel. Naissoost
andjad teenisid keskmiselt 5,47 protsendi võrra vähem, kui nende kaastöötajad –
aastane palgaerinevus oli seega 1828 dollarit. Meessoost andjad teenisid aastas
keskmiselt 18,31 protsenti vähem kui nende kaastöötajad ning nende
palgaerinevus aasta peale oli 9772 dollarit.“. Vaat selline lugu. Juhindudes
Vana-Kreeka loogikaveast, et „Koeral on neli jalga, sellel (teisel) loomal on
ka neli jalga, järelikult on see ka koer“ võib järeldada, et mees kes on andja
on tegelikult … naine?. Ups!.
Kuna kanade vabapidamise reguleerimise küsimus on jõudmas
Pilvepiirile, siis ilmselt meil eksistentsiaalseid probleeme enam polegi. Hea teada. Samas
„Üks kõrghariduse kiire leviku
tulemusi on, et inimesed oskavad nüüd peaaegu kõike kritiseerida ja küsimärgi
alla seada. Ja mõned, paistab, ongi jäänud selle juurde pidama …” (M. Thatcher
„Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013 Lk 32). No jah, see omakorda on
viinud F Fucujama vetokraatia kontseptsioonini. Meie kujutletav kord ei püüdle
enam ühisosa leidmisele, et leida võimalused koostööks, vaid pürgib vastasseisudesse.
Energia ja aeg kaovad, kuid elukvaliteet ei parane. Energia kaob olematusse. Tegelikult eluolu võib-olla paranebki (tegelikult nii ongi), kuid võrdluses ja ootustes me seda ei tunneta. „Stoufferi
mõte oli see, et meie mulje ei teki mitte globaalsel tasandil, mitte sedasi, et
me asetame enda kõige suuremasse võimalikku konteksti, vaid see tekib kohalikul
tasandil – me võrdleme end inimestega, kes on „meiega samas paadis“. Meie
arusaam sellest, mis meil puudu jääb, on suhteline.“ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“ lk 77).
Esimese jaotuse kohta on I. Krastev („Pärast Euroopat“. Varrak 2019 Lk 95/93) käsitlenud meritokraatia, demokraatia, eliidi ja populismi vahekordi väga huvitaval moel: „Populistliku väljakutse tuumaks on võitlus eliidi loovuse ja kohustuste üle. Erinevalt sajanditagusest ajast ei ole tänase vastupanu juhid huvitatud tööstuse natsionaliseerimisest. Nad lubavad hoopis eliidi natsionaliseerimist. Nad ei luba rahva päästmist, vaid rahvaga jäämist. (…) Ühesõnaga, populistid ei luba oma valijatele mitte kompetentsust, vaid lähedust. Nad lubavad taastada sideme eliidi ja rahva vahel. Ja üha suurem arv eurooplasi peab neid lubadusi veetlevaks.“
„Inimesed
usaldavad oma juhte mitte ainult nende pädevuse, vapruse ja pühendumuse pärast,
vaid ka usust, et juhid jäävad kriisiaegadel nendega samasse paati ega torma
väljapääsu poole. Paradoksaalsel kombel on praegune eliidi konverteeritav
kompetentsus, tõsiasi, et ta kõlbab
juhtima panka ühteviisi nii Bulgaarias kui Bangladeshis või õpetama
Ateenas kui Tokyõs, see, mis muudab ta rahva silmis kahtlaseks, sest rahvas
tunneb õigusega, et segastel aegadel võivad
meritokraadid otsustada pigem lahkuda kui kanda osakestki paigalejäämise
hinnast. „
„… kommunistlik
eliit oli „väljapääsuta“ eliit, samal ajal kui meritokraatlik eliit on
globaliseerumise ja Euroopa integratsiooni ajast saadik olnud „lojaalsuseta“
eliit.“ „Traditsioonilisel aristokraatlikul eliidil olid omad kohustused ja
teda kasvatati nende täitmise vaimus. Tõsiasi, et esiisad, kelle portreed
lossides rippusid, olid oma kohustust täitnud, tagas selle, et kohustusi võeti
tõsiselt.“
„Seevastu uued eliidid ei tea eneseohverdusest midagi (…)
Uute eliitide loomus ja konverteeritavus muudavad nad oma rahvusest
praktiliselt sõltumatuks. Nad ei sõltu oma maa haridussüsteemist (lapsed käivad
erakoolides) ega riiklikust tervishoiusüsteemist (nad võivad endale lubada
paremaid haiglaid). Nad on kaotanud võime jagada oma kogukonna kirgesid.
Inimesed kogevad eliidi niisugust sõltumatust kodanikuvõimu kaotusena.
Meritokraatlikud eliidid on omavahel tihedates sidemetes, aga nende võrgustikud
on horisontaalsed. Sofia juhtiv majandusteadlane tunneb lähedalt oma kolleege
Rootsis, kuid ei tunne oma kaasmaalasi ega huvitu nendest, kes on
tehnokraatlikel eksamitel läbi kukkunud.“
„Pole siis üllatav, et Euroopa uue populismi tuumaks on
lojaalsus – nimelt tingimusteta lojaalsus etnilistele, usulistele või
sotsiaalsetele gruppidele. Populistid lubavad inimestele, et nad ei otsusta
nende üle ainult teenete põhjal. Nad lubavad solidaarsust isegi kui mitte
õiglust. „ „(…) siis populistid pooldavad ühiskonnanägemust, mis sarnaneb
perekonnaga, mille liikmed toetavad üksteist mitte lihtsalt seepärast, et
igaüks seda väärib, vaid kuna igaühes on midagi ühist.“ Siit edasi aitab meil
mõista olukorra, millesse oleme sattunud, grotesksust P. Pomerantsev („See ei
ole propaganda“ Tänapäev 2019 Lk 150): „Kuna tasakaalu,
objektiivsuse, erapooletuse võimalusel on jalad alt löödud, jääb ainukeseks
valikuks olla rohkem „siiras“ kui vastaspool, rohkem emotsionaalne, rohkem
subjektiivne, rohkem kangelaslik.“ Hm, kas ei tundu kuidagi tuttavlik? Nii on.
Seda me igapäevaselt ka kogeme
(Meritokraatia on vastavalt VSL-le: „Meritokraatia <+ kr`aatia 1 s> (< ld meritus teenitud, pälvitud + -kraatia) • talentide võim: utopistlik sotsiaalne süsteem, milles on
juhtpositsioonil haritud üliandekad inimesed; selliste
inimeste rühmitus“. No, selline talentide võim võiks olla ju päris tervitatav
(teoreetiliselt), kui see ei oleks utopistlik, ohtlik nagu sõnastab ka
definitsioon. See on umbes sama hea, kui
valgustatud monarhia, mille puuduseks on see, et monarh muutub vanaks ja valguse
kustudes asendub valgustatus lihtsa diktaadiga)
„Kui parim tegija toob kümme korda
rohkem tulu kui keskmine tegija, siis ei pea nende palk tingimata kümme korda
erinema, aga vähemalt viis korda küll.“
„Raske on pidada palgasüsteemi, kus üks
inimene võib teenida teisest kaks või isegi kümme korda rohkem. Aga palju
raskem on pealt vaadata, kuidas suurima potentsiaaliga inimesed uksest välja
astuvad.“
Lisades, et: „Uute inimeste värbamine
nõuab aega ja raha, nad on sageli kallimad kui olemasolevad töötajad ning nad
peavad alles ametit õppima hakkama – ja isegi siis ei pruugi nad hakkama saada.
Professor Boris Groysberrg Harvardi ülikoolist tegi enam kui tuhat Investeerimispankade
analüütikut hõlmanud uuringus kindlaks, et parimaid analüütikuid tabas uude ettevõttesse
siirdudes kohene ja kestev soorituse halvenemine. Nende varasem edu tulenes
kaastöötajatest, ressurssidest, teadmistest ettevõtte kultuuri kohta ning isegi
isiklikust mainest ehk nende loodud tootemargist.“ Vaat selline lugu. Pea ei
saa edukalt toimetada ilma … kehata.
Aga keha on ja jääb näljaseks. Iga keha võrdleb ennast teise kehaga ja …teeb irratsionaalseid järeldusi. Nagu D Ariely („Irratsionaalne inimene“ Hermes 2011 Lk 37) käsitleb üht palganõudlejs juhtumit. Palganõudleja … nõuab palka juurde. Pealik küsis „ Kui palju te tööle tulles lootsite 3 a pärast teenida?“ U. 100 tuh. Milles probleem, kui nüüd saate u. 300 tuh? Noh, mõned kutid meie toas saavad 310 tuh. Vau, tõehetk saabus – tähtis pole sinu panus, vaid elementaarne võrdlukadedus.
„Kui palgad avalikustati, hakkas ajakirjanduses regulaarselt ilmuma lugusid tippjuhtide palkade teemal. Hüvede piiramise asemel lõi avalikustamine igale tippjuhile võimaluse oma sissetulekuid teiste omadega võrdlema hakata. Ja palgad hoopis tõusid plahvatuslikult. (…) Nüüd teenib keskmine tippjuht keskmisest töölisest 369 korda rohkem ja umbes kolm korda niipalju, kui enne juhtide palkade avalikustamist.“ See on nüüd vaikuses hoitud kõrvalmõju avalikustamisele. See on tegelikkus.
„Me
võiksime siin igasugused jamad ära klaarida – insaider tehingud,
finantsskandaalid ja kõik muu taoline – aga kui kõik teaksid kõikide teiste
palkasid, oleks see tõeline katastroof. Kõik peale ühe, kes saab kõige rohkem,
tunneksid, et nad on alamakstud. Ja poleks üldsegi üllatav, kui nad läheksid
uut tööd otsima“ Vaat selline lugu.
Mida me kõigist neist lõhedest, kuristikest ja muust
mudrust arvata võime? Kus on tõde? Y. N. Harari („21
õppetundi 21 sajandiks“ Postimees 2019 Lk 253) arvab, et: „Tegelikult on
inimesed alati elanud tõejärgsuse ajastul. Homo sapiens on tõejärgne liik,
kelle võim sõltub asjade väljamõtlemisest ja oma vaimusünnitisse uskumises.
Kiviajast peale on isevõimenduvad müüdid aidanud inimkooslust omavahel liita.
Homo sapiens alistas maakera eelkõige just tänu inimestele ainuomasele võimele
pettekujutusi välja mõeldama levitada. Me oleme ainsad inimesed, kes suudavad
suure hulga võõrastega koostööd teha ainult seetõttu, et suudme leiutada
väljamõeldud lugusid, neid laiali kanda ja veenda miljoneid liigikaaslasi
neisse uskuma. Kuni kõik usuvad samu lugusid, allume kõik samadele seadustele
ja suudame seetõttu tõhusalt üheskoos tegutseda.“ Nii on. Nüüd on meie teiega
ülesandeks luua uued müüdid, sest ilma müütideta ja sellest lähtuva mõistetava
kujutletava korrata … No, mitte et oleks võimatu edu saavutada, kuid see on
raskesti saavutata. Väga raskesti.
Järgneb
… Kui järgneb
Targutusi:
Georgi Potšeptsov
„Propagandasõda 21 sajandil“ Hea Lugu 2018
Lk 108 „Võim teeb otsuseid neid inimestele selgitamata ja
inimesi teavitamata. Seetõttu on inimesed kogu aeg teatud ootuses: kohe
tõstetakse hindu, ja pensioniiga, kommunaalmaksed tõusevad, tuleb tasuline
parkimine. See krooniline haavatavus ning kaitsetuse tunne võimu ja kõikide
ülalt tulevate otsuste ees tekitab kroonilise ärevuse ja halbade ootuste fooni.
„
T. Shcwarz „Hollywoodi pahupool“ Tammerraamat 2009
Lk 109 Al Capone 5.12.27 „Üks, mis on veel halvem kui
küürakas, on selgrootu mees poliitikas. Mees kes teeskleb seaduse kaitsmist,
ise nende rikkumist võimaldades – enesest lugupidav suli ei tee sellisega
mingit pistmist, ta ostab nad lihtsalt ära nagu iga teise asja, mida ta oma
äris vajab, kuid põlgab selliseid oma südames.“
No comments:
Post a Comment