Kes ei teaks Jakob Hurda ütlemist “Kui me ei saa suureks rahvaarvult, peame saama suureks vaimult!”, mille käis üle Gustav Suits oma ütelusega: „Olgem eestlased, aga saagem ka eurooplasteks.“ Nüüd võib juhtuda et innukas tuhinas toimub suureks saamine läbi väikeseks kasvamise.
Tundub, et üldlevinud trendiks on kujunenud (nii meil, kui ka mujal) siduda majandusareng ühte rakendisse kliimaküsimuste ja ebavõrdsuse vähendamisega. Vajadused ja trendid. Kõik need suunad on … energiamahukad. Kindlasti ka üksteisega seotud, kuid nende probleemide tegelikuks lahenduseks peab olema (kindlas kõneviisis) logistilise ahela koostamine. (no või kõige algelisemal tasandil „matplani“ valdamine). Muidu tuleb välja niimoodi, et meil on Kuumissioon, kuid samal ajal (ja sama raketiga) tahame lennata Marsile ja Merkuurile ka. Võite kolm korda arvata mis mis-sioon sellest välja tuleb. Strateegia mil kolmanda astme mootoreid käibitakse enne kui esimestki pole käima saadus ei saa edukalt lõppeda. Kahjuks.
Niisiis, kui me teame seda, et paar protsenti SKT kasvu
võimaldaks poliitturul meile teiega nii rohkelt head teha, et maksulisale
mõelda pole vajadust (jagada saab rammusalt ja robinhoodiliku lisakogumisega
pole vaja higistada), siis … jõuline rohepööre muudab väärtuste tasakaalu
majanduses, muudab ka administratsioonide jagamis ja kogumisvõimet.
Rohepööre, küll vajalik, loob maailma majandusse ja varade väärtusse täiesti uue olukorra. Seoses rohepöördega (ja selle ühe eriosaga – sõjaga Euroopa poolsaarel) muutuvad paljud senised kindlad varad väärtusetuks. Kindel tulu muutub kuluks. Kasvuks tuleb esiteks maha kanda väärtusetuks muutuvad/nud väärtused (maardlad, puuraugud, torujuhtmed, infrastruktuurid), investeerida uutesse tehnoloogiatesse ja need reaalselt tootvateks väärtusteks muuta. Pöörane. Panite tähele, kõigepealt on vaja väärtused muuta väärtusetuteks ja siis luua uut väärtust. Kui seda kõike teha ühekorraga õhinapõhiselt (kõik need torujuhtmed, kaevandused, puuraugud nende infrastruktuur, masinad, seadmed, inimesed, oskused), siis variseks majandus sellisel kujul nagu meie seda tunneme kokku. Energeetiliselt ka.
Pole selge kuidas teistel see kolmesuunaline lend energeetiliselt/rahaliselt
õnnestub lahendada, kuid meil teiega, kus meie poliitturg peab oma
tasakaalustamatust tasandame oma lubadustest loobumisega, võttes tagasi lubadusi mis on antud
suurperedele, pensionäridele jne, siis meil selliseks kolmiklahinguks võhma ei
ole. Nendest toetustest/tõstmisest/indekseerimisest niipalju, et ma ei avalda
arvamust nende kohta, sest paljusid neist ei oleks pidanugi tekkima, kuid tendents
ja viis kuidas neist taganeti (sõnamurdlikult, selgitamatult, vaikuses) on
halvad. Tegemist on taganemisega, allaandmisega. Enam ei panustata edule, vaid
langusele ja see on halb. Seda võitlust tuleviku ja konkurentsivõime eest tuleb
pidada targalt, isegi isepäiselt. Ebatraditsionaalselt, mõeldes kastist välja.
Mis aga põhitähtis, ei tohi segi ajada eesmärki ja vahendit selle
saavutamiseks. Kuna oleme energeetiline ühiskond, siis on küllaldase ja
taskukohase energia kättesaadavus ülioluline. Nagu targad inimesed on
täpsustanud, meil ei ole kunagi olnud energiakriisi, meil on energia muundamise
hinnakriisid. Just see täpsustus on tähtis edasiste arengute kujundamisel.
Surnud mammutite põletamine oli hõlbus viis energia muundamiseks, kuid nagu
tänaseks oleme teada saanud, need mammutid surid enamuses vales kohas, mis
tähendab, et nafta/gaas tulevad ebakindlatest allikatest ja on kergelt hinnamanipuleeritavad.
Seega …
No konkurentsivõime ja
ressursitõhusus tekitavad arveametnikus iseenesest juba sooja tunde. See on
plaan, mis on loogiline ja mõistetav. See pole mingi ortodoksiline (ega
toksiline) roheliin, vaid loogiline ja mõistetav majandusplaan. Kuid kuna kõiki
neid mõistetavaid majandus- ja konkurentsivõime plaane ei liigutatud piisavalt kiiresti, siis
võimestati poliitturult seda vajalikku suundumust kliimamuutuste ohuga (+ lisakoormusena
sõjatsooni mõjud) ja siis võttis täiesti mõistlik plaan hoopis teistsuguse
kuju. Võimaliku ja võimatu piir kadus ja arengust sai sund. Sund teatavasti … „Ütlen
niisiis armastatud ja kardetud olemise juurde lõpetuseks seda, et kuna inimesed
armastavad omast tahtest ja kardavad valitseja äranägemise järgi, siis tuleb
targal valitsejal tugineda sellele, mis on tema, mitte teiste otsustada; tal
tuleb vaid näidata üles leidlikkust, et hoiduda vaenust, nagu öeldud.“ (N
Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001 lk 128). Targalt öeldud.
Siinkohal tuletame lihtsalt meelde, mida EL oma ühistarkuses tähtsaks pidas
ja miks.
- Liikuvus on elutähtis siseturu jaoks ja elanike elukvaliteedi
seisukohalt, kuna sellega tagatakse neile reisimisvabadus. Tänu transpordile on
võimalik majanduskasv ja luuakse töökohti: arvestades lahendamist vajavaid
probleeme, peab transpordivaldkond olema jätkusuutlik.
- Mandri-Euroopa edasine jõukus sõltub kõikide selle piirkondade
suutlikkusest osaleda edaspidigi täielikult ja konkurentsivõimeliselt
maailmamajanduses. Tõhus transport on selle jaoks hädavajalik.
- Euroopa transpordisektor on jõudnud teelahkmele. Vanad probleemid vajavad
endiselt lahendamist, samas on esile kerkinud uued.
- Me peame ikka uuesti otsima lahendusi sellistele küsimustele nagu kuidas
paremini täita elanike reisisoove ja rahuldada majanduse
kaubatranspordivajadust, samal ajal kui ressursi- ja keskkonnapiirangud
eeldatavalt suurenevad.
- Järgmistel kümnenditel vähenevad naftavarud ja üha
enam hangitakse naftat ebakindlatest allikatest. Rahvusvaheline
Energiaagentuur rõhutas hiljuti, et mida vähem suudetakse maailmas CO2-heidet
vähendada, seda rohkem naftahind kasvab. 2010. aastal importis EL naftat
ligikaudu 210 miljardi euro eest. Kui me ei vähenda
sõltuvust naftast, võivad väheneda inimeste suutlikkus reisida ja majanduslik
julgeolek ning kõik see võib tõsiselt mõjutada inflatsiooni, kaubanduse
tasakaalu ja ELi majanduse üldist konkurentsivõimet.
- Selleks et vähendada transpordiga kaasnevat heidet nii ELis kui ka kogu
ülejäänud maailmas, on võtmeküsimuseks sõidukeid ja liikluskorraldust
käsitlevad uued tehnoloogialahendused. Kogu maailmas püüeldakse säästva
liikuvuse poole. Meetmete võtmisega viivitamise ja uute tehnoloogialahenduste
tagasihoidliku kasutuselevõtmise tõttu võib ELi transporditööstust tabada
pöördumatu allakäik. ELi transpordisektorile pakuvad üha enam konkurentsi
kiiresti arenevate riikide transporditurud.
- Paljud Euroopa äriühingud on maailmas esikohal infrastruktuuri,
logistika, liikluskorraldussüsteemide ja transpordiseadmete tootmise alal, kuid
kuna muudes maailma piirkondades käivitatakse hiiglaslikke ja paljutõotavaid
transpordi moderniseerimise ja infrastruktuuri investeerimise programme, on
Euroopa konkurentsivõime säilitamiseks äärmiselt tähtis jätkata
transpordisüsteemi arendamist ja sellesse investeerida.
- Liikuvuse eeltingimuseks on infrastruktuur. Transpordi valdkonnas ei ole
võimalik teha suuri muudatusi, ilma et neid toetaksid piisav võrgustik ja selle
arukam kasutamine. Tänu transpordiinfrastruktuuri tehtavatele investeeringutele
suureneb majanduskasv, luuakse rikkust ja töökohti, soodustatakse
kaubavahetust, paraneb geograafiline juurdepääsetavus ja edendatakse inimeste
liikuvust. Investeeringuid tuleb kavandada nii, et positiivne mõju
majanduskasvule oleks võimalikult suur ja negatiivne mõju keskkonnale oleks
võimalikult väike.
- Eesmärk on muuta transpordisüsteem naftast
sõltumatuks, ilma et toodaks ohvriks transpordi tõhusust ja halveneks liikuvus.
Kooskõlas juhtalgatusega „Ressursitõhus Euroopa”, mis on esitatud Euroopa
2020. aasta strateegias [5] ja uues energiatõhususe 2011. aasta tegevuskavas,
[6] on Euroopa transpordipoliitika kõige olulisem eesmärk aidata luua süsteem,
tänu millele oleks võimalik edendada Euroopa majandust, suurendada selle
konkurentsivõimet, tagada kõrgekvaliteedilised liikuvusteenused ja samal ajal
kasutada ressursse tõhusamalt. Tegelikkuses tähendab see, et transpordis tuleb
kasutada vähem ja keskkonnasäästlikumat energiat, samuti tuleb ajakohastada
transpordi infrastruktuur ja vähendada transpordi negatiivset mõju keskkonnale
ning sellistele põhilistele loodusvaradele nagu vesi, pinnas ja ökosüsteemid.
- Liikuvuse
piiramine ei ole lahendus. NB! NB! NB!
Tundub ju mõistlik? Muidugi on nii selles, kui ka kõigis eelnevates,
külgnevates ja järgnevates dokumentides
ka keskkonnakomponent, kuid põhiline on see, et vabaneda naftasõltuvusest, kuna
„ üha enam hangitakse naftat ebakindlatest allikatest“, nafta hind kasvab „kui
me ei vähenda sõltuvust naftast, võivad väheneda inimeste suutlikkus reisida ja
majanduslik julgeolek ning kõik see võib tõsiselt mõjutada inflatsiooni,
kaubanduse tasakaalu ja ELi majanduse üldist konkurentsivõimet“. Väga õiged ja
selged põhjused, miks seda teha. Eesmärk on muuta transpordisüsteem
naftast sõltumatuks, ilma et toodaks ohvriks transpordi tõhusust ja halveneks
liikuvus ning NB! … liikuvuse piiramine ei ole lahendus. Sellele viimasele
põhipostulaadile soovitan tähelepanu pöörata eriti Peamise Linna
administratiivvõimudel, kes on läinud totaalse liikuvuse piiramise suunas. See
on totaalne probleemi olemuse ja selle lahendamise teede mittemõistmine ning …
reostuse pidev suurendamine. Siinkohal tundub, et paljudel juhtudel on eesmärk
ja vahendid läinud järjekordselt fataalselt segi. Kahju.
Seega see, et rohepöörde vastalised on suure tõenäosusega
fossiilkütuste varude omanikud, ja sellel järgnev tehnoloogiline jada, on
arusaadav – see on nende turg ja nende vara. Nende õnn ja edu. Nende vara ja
turu muutmine väärtusetuks … Muidugi on meil siin selgepiiriline vastuseis,
mõningase kohanemise ja uuslahenduste otsimisega.
Kuid kui suur võib olla tänase väärtuse väärtusetus või
homse väärtusetuse tänane väärtus? Neid hinnanguid on mitmeid ja erineva nurga
alt, kuid sattusin ühe asjaliku (kuigi kümnend vanade) andmete peale, mis
illustreerivad olukorda: „Nagu McKibbeni essee selgeks tegi, seab
süsinikueelarve fossiilkütuste tööstused
silmitsi kahe suurema kaotuse allikaga: pöördumatud kulud (sünk costs) ja
kasutuskõlbmatuks muutunud varad (stranded assets). Kui maailm läheb lõpuks üle
nullheitega majandusele, siis muutub praegune fossiilkütuste taristu iganenuks.
Selle tohutu süsteemi – alates nafta puuraukudest ja supertankeritest kuni jõu-
ja bensiinijaamadeni – väärtus öeldakse olevat „umbes kümme triljonit
dollarit“. Ja eeldades, et osa sellest tuleb saata pensionile enne, kui
investeeringud on end ära tasunud, leiavad omanikud end korstnasse kirjutamas
sadade miljardite dollarite võrra vähenenud väärtust“.
„Kasutuskõlbmatuks
muutunud varad“ oleksid maailmas teadaolevate fossiilkütuste reservide osa,
mida ei saa turule tuua, sest piisavalt palju inimesi on otsustanud, et nende
põletamine on liiga ohtlik. 2015 aastal Citygroupi läbi viidud uurimus hindas,
et umbes 100 triljoni eest varasid võib olla „süsihappegaasi tõttu
kasutuskõlbmatud“, kui juba mitte majanduslikult“ – ja seda väga tagasihoidliku
eesmärgi juures „jõuda 50% tõenäosusega temperatuuri tõusuni 2¤C võrra, mis
nagu me nüüd teame, oleks katastroofiline.“ Selline varade hinnanguline kaotus
siis …
Prints ära tuiuta niisama, mõlemat teed korraga valida ei
saa ja hobuse (ettevõtluse) loovutamine pole mingi kaval päästeoperatsioon vaid
on enesehävituslik missioon.
Senini on majandus selle otsustuskohale ja valikule reageeritakse
kahte moodi: püütakse kitsendusi/muudatusi ignoreerida või püütakse kohaneda. Meie
teiega vajame selliseid ebatraditsioonilisi valikuid, mis aitaksid meid
kohaneda. Ei tahaks küll kõiki „diislilaitjaid“ kurvastada, kuid üheke
kohanemise edunäiteks on diiselmootorite ümberdisainimine vähesaastavateks. Kui
Kyoto protokoll kuulutas kadu diiselmootoritele, siis polnud see valdkond nõus
välja surema, vaid leidis piisavalt tõhusa tehnoloogilise lahendi, mis on
keskkonnasäästlikum kui bensiinimootorgi. Töö jätkub. Kiiduväärt. Mitmekesisuse
mõttes kiiduväärt. Just seda me vajame, et leida tehnoloogilisi lahendusi
„puhtuse pidamiseks“. Tuleb küll endale aru anda, et mitmed tänaseks
kliimakaitse loosungi varjus ellu viidud otsused on pigem saastet suurendavad,
kui seda vähendavad. Põhjus? Põhjus on ikka see sama – aetakse segi eesmärgid
ja vahendid, edu ja edevus.
Internet … soojenemisvedur?
Üpris rabavaid süüdlasi leitakse, kui otsida. Nii leidsin ühest arutlusest, et rohemajandusele
ülemineku takistajad on: fossiilkütuste tootjad, religioossed parempoolsed ja …
internet. See, et fossiilkütuse tootjad (kogu ahelas) on nende valdkonna
väärtusetuks muutmise vastu on teada. Arusaadav ka. Religioossed parempoolsed
on juba midagi uut, kuid … internet?
„… info- ja
kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) kasutamine annab globaalsele soojenemisele lisa,
sest meie internetitarbimise aluseks oleva hiiglasliku taristu tootmine ja
ülalpidamine sõltub suuresti fossiilkütuste abil tekitatud energiast.“
„2012 aastal tarbis IKT sektor rohkem elektrit kui ükski
riik maailmas, välja arvatud Ühendriigid ja Hiina.“
Hinnanguliselt „…
tarbib see tööstus 2025 aastaks hinnanguliselt 20% maailma elektrist ja
panustab enam kui viie protsendiga süsinikuheitmesse.“
„Interneti tarbitud energia ja süsinikuheitme kogumaht
kasvab nii kiiresti, et üks ekspert ennustas 2016 aasta alguses selle
kolmekordset suurenemist järgneva aastakümne vältel – selgelt rohkem kui
planeet suudab taluda …“. Vaat selline „kurblich“ lugu.
Mida siis edasi või tagasi? Nagu printsid teelahkmel otsustamas ...
Kasutades selle printsi valikuid peaksid kõik SKT-d
langema ja üldine vaesus võtma maad, seda enam, et: „Kapitalism on kaotanud oma
kapitalistid: liiga palju investeeringuid on seotud „halli kapitaliga“, mida
kontrollivad institutsionaalsed haldajad, kelle eesmärgiks on pensionile
minejatele turvalise sissetuleku tagamine. Ambitsioonikad noored tahavad saada
kunstnikeks ja loovisikuteks, mitte ettevõtjateks. Investorid ja valitsus ei
toeta enam ambitsioonikaid riskiprojekte.“ (S
Pinker „Valgustusajastu tänapäeval“ Vinkel 8 OÜ 2021 lk 405). Siinkohal on
tähtis see, et investeeringute põhimass ehk „hall kapital“ on
institutsionaalsete investorite liigutada. Kuid nad ise ka on liigutatavad. Kui
nüüd mõelda, et enamus energiaettevõtteid on börsifirmad, siis on nende aktsiad
ka „hallides portfellides“ (või „hallide portfellide“ mõjus ja vastumõjus) ehk
kui energiafirmade väärtused muutuvad suures osas administratiivselt (maailma
päästmise operatsioonis) väärtusetuteks või väheväärtuslikeks, siis muutuvad mõjutab
see mitte ainult (pahasid) energiafirmasid, vaid ka kõige otsesemalt pensionifonde
ja teisi institutsionaalseid investoreid. Ups, see mõjutab kogu rahandusmehhanismi.
Niisiis … millised võiksid olla lahendused?
„Peaaegu kõik
energiavajaduse uuringud ja aruanded ütlevad, et energiatarve kasvab. Praegu
vajame aastas üle 550 eksadžauli (EJ). Arvatakse, et 2050 aastal vajame 480
kuni 1100 eksažauli. Väiksemaid arve pakuvad teatud keskkonnaorganisatsioonid …
(…) Meie teada pole üheski uuringus küsitud arengumaade elanikelt, millised on
nende majanduslikud eesmärgid ja püüdlused. Lihtsalt eeldatakse, et nad
jäävadki vaeseks.“
„Nõudlus ja
pakkumine peavad elektrivõrgus olema igas sekundis tasakaalus. (…) Üldiselt on
teada, et sageli saab suuremate probleemideta integreerida elektrivõrku 20 kuni
30 protsenti ebastabiilsetest taastuvenergia allikatest toodetud
elektrienergiast. Sealt edasi tekivad suured probleemid.“
„Selleks, et
projekt tooks tulu, peaks akude paigaldamise hinnad /kW kohta) langema
ligikaudu 27 korda, 5500 dollarit/kW uuringus 200 dollarini/kw, kui muud
tegurid jäävad samaks. Mõnes olukorras võib akudest elektrivõrgus kasu olla,
kuid need on pigem erand.“
„Energia
salvestamine peaks tõhustuma ja suurenema koos taastuva energia tootmisega, Kui
seda ei juhtu, kasvavad tootmiskulud tuludest suuremaks, kuna üha rohkem
toodangut muutub turul väärtusetuks.“ Krt! Jälle väärtusetu! Oleme midagi
valesti teinud/tegemas?
Seda
lähenemisviisi kirjeldas Edison oma kuulsate sõnadega: „Ma pole kordagi läbi
kukkunud (elektripirni töölesaamiseks). Ma olen edukalt leidnud need 700
varianti, mis ei tööta. Kui ma olen kõrvaldanud kõik mittetöötavad variandid,
leian selle, mis töötab.”
Palju vähem
teadaolev fakt on see, et Edison ei leiutanud elektripirni. See leiutati 50
aastat enne tema sündi! Ta säästis aega, ostes patente väljastpoolt ettevõtet
ja parandades asjade erinevaid omadusi, seejärel pööras oma uurijate meeskonna
tähelepanu teiste vajalike leiutiste arendamiseks selleks, et saada lõpuks
töötav valgussüsteem. Maailma muutis innovatsioon, mitte leiutis.” Mis siin põhitähtis
on, on see et need energia muundamise uudsed lahendused on juba leiutatud
(täpselt nii nagu hõõglamp oli leiutatud, kuid vajas kasutuskindlust), need
tolmuvad mingites sahtlites ja need ootavad oma aega. Nüüd on see aeg käes. „Evolutsioon
on meist targem. Majanduslik evolutsioon kavaldab üle kõik reeglid, mis tema
ohjeldamiseks luuakse.“ (Tim Harford „Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012 lk
142). Ja veel E. M. Goldratt („Asi pole vedamises” Fontes 1999 Lk 167) tähelepanu
juhtimine, et: „Tuletame meelde, mis tegelikult määrab ära
toote väärtuse turu jaoks? Mitte pingutused, mis tema valmistamisse on pandud,
vaid kasu, mis tema tarbimine toob.” Just see jada: leiutamine (ka sahtlisse),
selle timmimine ja tarbijale kasu toovaks teevad tooted/teenused, mida on ka
energia muundamine toob lõpuks tulusa tulemuse.
„Toode mille valmistamiseks kulub vähem
energiat, on odavam. See tähendab, et üha rohkem inimesi saavad toodet endale
lubada ja tootmismahtu suurendatakse. Seetõttu energia ja ressursside
absoluuttarbimine sageli hoopis kasvab, kuigi kõik algas tõhusamast
energiakasutusest. Absoluuttarbimise kasvu nimetatakse tagasilöögiefektiks. Energiatõhususe
kasvust tingitud energiasääst hoopis elavdab majandust (kasv).“
„Rahvusvaheline
Energiaagentuur korrigeeris 2014 aasta aruandes oma varasemat hinnangut,
mööndes, et tagasilöök pole 9, vaid pigem 20-60 protsenti.“ (arengumaades
sageli tagasilöök suuremgi)“
Nii, et energia vajadus
kasvab, nii et milliseid tehnoloogiaid leida/leiutada? Kui me head lahendust ei
leia, siis võib juhtuda, et jõutakse lahendusteni mis on lihtsustatud ja pole eesmärkidega
põhjuslikus seose „(…) kuid H.L. Menckeni arvates pole
mainitud seigad oma vahel kuidagi seotud: „Igale keerukale probleemile leidub
lahendus, mis on lihtne, selge ja ekslik.“ (J. Page „Suure vaimu rüpes“
Tänapäev 2011 lk 47). Ka need „lihtsad lahendused“ on juba olemas, nagu ka uued
energia muundamise lahendused, ja
ootavad oma aega nii nagu hõõglamp ootas oma ega. Ehhee, teleskoop ootas oma
aega umbes seitsesada aastat.
„Lapse sünnitamine
on kõigist inimese toimingutest kõige vähem üksikisiku asi – või kahe
üksikisiku, vanemate – ning kõige selgemini ühiskonna ja inimkonna asi.
Rohelises ühiskonnas on sünnitamine juba üldeetilistel põhjustel kõige
rangemalt loakohustuslik eluvaldkond. Kirevuse ja mitmekülgsuse tagamiseks
lubatakse keskmise arvu piires mõnedesse eriti ärksatesse ja pedagoogiliselt
harmoonilistesse kodudesse lasterikkaid peresid – ja vastavalt keelatakse laste
sünnitamine kõige õnnetumates kodudes.“ (lk 52)
„Kaupade ja
seadmete tootmises toimub ellujäämisühiskonda siirdumisel kõige
revolutsioonilisem muutus. Ühtlasi minnakse tarbekaupadelt üle püsikasutusele,
tarbija mõiste kaob keelest. Enamik tööstusharusid kaob..“ (lk 57)
„Pikas
perspektiivis kaob uusehitus peaaegu täielikult, sest energia kokkuhoiu tõttu
hoonete maht väheneb ja kõigi ehitiste iga pikeneb sadade aastateni“ (lk 58)
Niisiis tööstus kaob, ehitus ka. Drastilised muutused
toimuvad ka transpordis.
„Maanteeliikluses
on lühikeste ja keskmiste vahemaade puhul rahvastiku põhiline liiklusvahend
jalgratas. (…) Motoriseeritud jalgratas (mopeed) on lubatud üle 60aastastele
ning arstitõendi alusel liikumispuude ja halva tervisega inimestele.“
„Kõigile kodanikele on kättesaadav tihe bussi- ja
taksovõrgustik“
„Eraauto- ja -mootorrattaliiklus lõpetatakse. Veoautode
erasõiduks kasutamise eest karistatakse „
„Motosport lõpetatakse“
„Lennuliiklus ei sobi rohelisse ühiskonda üldse.“ (lk 64)
Ah jaa … hariduse kohta on ka väga selge seisukoht.
Nimelt
„Ellujäämisühiskond just nimelt ei ole
koolitusühiskond. Ta annab endale aru esmalt liigse hariduse ohtudest ja
teisalt soovitatavagi hariduse rasketest maksumusprobleemidest.“
„Üldine
kooliharidus kehtib, nelja-aastases algkoolis antakse põhiteadmised. Enamiku
puhul kooli vormis õppimine sellega piirdubki.“
„Kooli tüüpi kutseharidus asendatakse töökohapõhise õppe
ja õpipoisisüsteemiga.“
„Keskharidust saab
väike osa noortest (10-20%), kes valmistuvad ametniku-, õpetaja-, teadlase-, jm
ametiks; igas maakonnas on vaid mõni üksik keskkool.“ (lk 11/12)
„Maakera huku
äärele viinud arengu olemuslik osa on teadus, teaduslik uurimine. Anarhistlik
teaduse vabaduse nõue on saatuslik eetiline eksitus. Roheline liikumine ütleb
sellest otsustavalt lahti, tunnistades alandlikult, et inimesele ei ole hea
kõike teada.“ (lk 68)
Ühesõnaga hariduse vaates on roheline maailmavaade
täielikus peegelpildis tänaste suundumustega.
Kultuur
„Maailmavaatelisi vaidlusringe, sugupuu-uurimist ja malemängu mahub rohelisse
ühiskonda nii palju, kui vaid kodanike vaba aeg seda lubab. Seevastu suuri
siseruume, kallist varustust ja lalju palgapersonali nõudvate kunstivormide
jaoks (ooper, hiigelkontsertid ja -teatrid) ei jätku raha riigil ega publikul.“
„Teabelevi
kontrollib haridusministeeriumi ajakirjandusosakond.“
„Reklaam
keelatakse täielikult kogu ühiskonnas.“ (lk 70771/72)
„Rahvastikuprogrammi nurgakivi on
isikuvabaduse kõige arutuma vormi – sünnitusvabaduse tühistamine.“
„Sünnitamine on litsentseeritud ja sünnituste arv naise
kohta on üks nii kaua, kuni jõutakse kestliku rahvaarvuni.“ (lk 107)
Mis on selle ellujäämisstrateegia tulem: „Suur osa rahvastikust elab
naturaalmajanduses, kus raha kasutatakse väga vähe. Igati soodustatakse kaupade
ja teenuste vahetust käest kätte.“ (lk 62). Hm, kuidas me võiksime kirjeldada
sellist „lõpplahendust“? Ilmselt võib seda nimetada feodaalseks
agraarühiskonnaks. Nii, et kui poliitturg rohepöördega liiga hoogu läheb ja
eesmärgid ning vahendid nende saavutamiseks segi ajavad, siis võib rohepöörde
tulemus olla just selline. Kas selline ideaalriik?
Järgneb …
Targutusi:
Lk 58 „… 2000 aastaks oli inimeste osa jõudnud 30
protsendini kõigist maismaaimetajate biomassist, ja suurema osa ülejäänust
moodustasid meie kariloomad. Inimene on haaranud oma vajaduste tarbeks üle 97
protsendi imetajate biomassist.“
Lk 60 „Veelgi hämmastavam on, et imetajate kogumass on
suurenenud, mis tähendab, et kõigi suurte maismaaimetajate indiviidide kaal
kokku on üle seitsme korra suurem kui enne inimese pildile ilmumist.“
Lk 60 „Veiseid on umbes 1,5 miljardit, lambaid 1,2
miljardit ja kitsi üks mirjard; miljard siga, üle 130 miljoni vesipühvli, vast
ehk 58 miljonit hobust, vähemalt 40 miljonit eeslit, umbes seitse miljonit
laamat, üle miljoni kodustatud põhjapõdra ja nii edasi.“ (koeri üle 500 milj,
kasse sama palju)
„Kanu on umbes 2,2 miljardit, kalkuneid pool miljardit“
Lk 79 „Ent tuleb kaaluda võrrandi mõlemat poolt. Kui
arvestada muudatusi mistahes piirkonna taimede või loomade liikide arvus,
selgub enamasti, et kohalik mitmekesisus
on enam-vähem samaks jäänud – niisugune järeldus põhineb aastakümnete
vältel kogutud suurte andmemahtude analüüsil. Kui mingeid muudatusi üldse on
märgata, siis liikide arv pigem kasvab pisut. Seega tuleb järeldada, et uued
liigid saavuvad vähemalt sama kiiresti, kui senised asukad kaovad. Ning viljapõldude,
rohumaade ja linnakeskkonna asukad moodustavad ikka umbes 60 protsenti
liikidest, keda vastavate alade elupaikades varem leidus. Algseid elupaiku
mitte ei hävitata, vaid need asendatakse pigem uutega, ning ka uutes on üsna
palju liike. Kui leppida sellega, et mistahes piirkonnas on mitmeid inimese
loodud elupaiku ja neis on mõneti erinevad liigid (st põldudel, rohumaadel ja
linnakeskkonnas ei ole samad liigid), siis võib piirkonna liikide koguarv olla
sama suur või isegi suurem kui varem.“
Lk 112 „Maailma looduslikud liigid on peatumatult liikvele läinud.“ "Umbkaudu kaks kolmandikku viimastel aastakümnetel uuritud liikidest on kliimamuutustele reageerides seniselt levialalt mujale nihkunud ja muutunud tavaliseks neis paikades, kus kliima on nende jaoks soodsamaks muutunud. Loomad liiguvad pooluste suunas umbes 17 kilomeetrit kümne aastaga. See võrdub olukorraga, kus iga liigi iga isend liigub iga päev neli ja pool meetrit edasi. Ja nii iga päev sellest ajast peale, kui inimtekkeline kliimamuutus 1970 aastate keskel avaldus.
No comments:
Post a Comment