Algse Õpetatud Sõbra küsimusega: „Mida ma arvan ...“ on selline
lugu, et see kerib ennast ise edasi ja kui ühele küsimusele saab kokku pandud mingi
loogilise selgituse jada, siis on mõne teise Õpetatud Sõbra vestlusringis
kerkimas uus küsimus nagu näiteks: „Meil ei jätkuvat tööjõudu? Ka võõrtööjõudu.
Varem öeldi, et töökäsi ei jätku, nüüd ei jätku (jutuliselt) tööpäid/talente,
kuid tegelikult on suurem puudus just vanamoodsatest „töökätest“. Ja niimoodi
ketrab see küsimustik ikka edasi ja edasi, tekitades üha uusi küsimusi, kuid
harva (süsteemselt) kasutatavaid vastuseid.
Oeh, kuulan seda sõprusringi arutlust ja ei saa aru,
mille üle nad vaidlevad. Justkui arvatakse, kuid arvatakse tükati, ilma
järjepidevuseta ja sidususeta. Siis …tuleb meelde vana kihvajutt sellest, kuidas õpetatud mehed
pimedas elevanti kompasid ja püüdsid tuvastada kelle/millega on tegemist. Igaühel
oli oma arvamus, mida kombatakse alates maost ja lõpetades sammastega. „Arvamus“
kujunes katsumiskohast, mitte tervikust. Kuid kui astuda valguse kätte, teha
samm tagasi, vaatenurk laiemaks, siis on selge et tegemist on elevandiga. Mitte
ainult elevandiga, vaid elevandiga portselanipoes. Iga vale liigutus ja …. Just
niimoodi on ka tööjõu piisavuse või piisatuse suhtes.
Nii, et Õpetatud sõprade tööjõupõua küsimusteringi kohta arvan
ma süsteemianalüütikuna päris kindlasti … midagi. Kuid see on see koht ja
küsimus, mida ma eelistan lutsida(ka lustida) pikalt ja põhjalikult, sest nii
nagu haridusteema, on ka tööjõu teema (prr, mis inetu sõna inimese kohta) üks
meie olemuse ja heaolu alustest. Kiiret ka pole ju, sest nagu Vanaema Marie
ütles elutargalt: „Kiiret on ainult kahe asjaga, esiteks kui on vaja kirpu
kinni võtta ja teiseks ihuhädade kergendamisega“. Nii on.
Kuigi tööjõu puudulikkuse küsimus kerkib ikka aeg ajalt
üles ja taandub vaidlustesse, siis, seekord on sõna võtnud üpris ühesuunaliselt
juba nii tööandjad, töövõtjate esindajad, kui ka administratsioon. Kuid nii
nagu ikka (ja inimlikult ) püütakse leida hetkeliselt odavaim ja lihtsaim
variant, et hiljem … seda kerglust ravima hakata. Seekord panustatakse võõrtööjõu
kvoodi rajule tõstmisele. Tundub nagu puhuksid tuuled ühesuunaliselt kvoodipiirid
valla, kuid kas see on tõeline vajadus või mõttelaiskus?
Tööandjate hinnangul
peaks sisserände piirarv olema senisest kolm-neli korda suurem. Ametiühingute
arvates „Ajale jalgu jäänud kvoodisüsteem ei
peegelda välistöötajate tegelikku arvu, sest sellest minnakse renditööjõudu
kasutades mööda“. MAMI hinnangul
vajame laiemat arutelu välistööjõu kaasamise üle, sest praegune sisserände
piirarv ei vasta Eesti vajadustele. Hm, ka huvitav arvamus … vajadustest. Arutleme
siis … Millest tekkis selline „tungiv vajadus“: „Lõppeks eksisteerib
nappus ainult vajaduse suhtes, mida tuntakse. Brasiilias on raske leida
lumesahkasid, kuid tegelikult pole võimalik rääkida nende vähesusest, samamoodi
nagu saaks öelda, et (…) rahvusvahelises kosmosejaamas puudub
kalapüügivarustus.“ (M Sahlins „Kiviaja majandus“ „Ilmamaa“ 2023). Võib-olla
oleme asunud arutama millegi vähesusest, mille järgi meil vajadust polegi? Kõik
„vajadused“ on suhtelised ehk: „“Omamoodi materiaalne küllus“ „Arvestades seda
vaesust, milles kütid ja korilased teooria kohaselt elavad, on üllatav, et
Kalahari bušmanid naudivad „omamoodi materiaalset küllust“, ning seda lisaks
toidule ja veele ka vähemalt igapäevaste tarbeesemete osas:
Kui !kungid eurooplastega rohkem kokku puutuvad – ja see
juba toimub -, siis hakkavad nad meie asjadest teravat puudust tundma ning
vajavad ja tahavad üha rohkem. (…) Aga omaenda elus ja neile kuuluvate esemete
osas on nad materiaalsest ängist suhteliselt vabad. (…) Nad elasid omamoodi
materiaalses külluses, kuna olid sobitunud eluks vajalikud esemed materjaliga,
mida ümbruskonnas ohtralt leidus ja mis igaühel vabalt võtta“ (lk 53). Niipalju
siis vajadustest ja nende tekkest. Oleme eurooplastega tihedalt kokku puutunud
ja meil on tekkinud asjade ja mitte ainult asjade osas teravat püüdust tundma.
Ängistavat puudust. Puuduse tunnetamises pole midagi halba, see on katalüsaator,
et me peame midagi tegema. Pingutavalt tegema. Võib-olla midagi teisiti tegema.
Kuid kuna meie teiega olime vahepeal pool sajandit koomas, siis maailm liikus
edasi ja meie pole veel sellele tegelikkuses veel järel jõudnud. Puhkamiseks ja
nina kirtsutamiseks (üles lugemisek mis meile ei meeldi ja mida me teha ei
taha) on veel vara. Meie teiega peame kogu probleemistiku lahti leotama ja uue
sihi kukku joonistama, vaid kvooditamine on väga primitiivne, kõige sellest
tulenevaga. Seega …
Hullem
lugu on selles, et sihtide seadmise meelsus on muutunud. Me oleme saanud küpseks
riigiks. Eee … no võib-olla mitte klassikalises mõttes küpseks, kahjuks siiani
vaid abiküpseks riigiks. Mida see tähendab? Just seda see tähendabki, et enam
pole paljudele auasi olla edukas, pürgida, pingutada, vaid algul tasahilju kuid
hoogu kogudes on hakanud paisuma arvamus, nautimine on põhiline ja nautimiseks
tuleb makse tõsta/lisada. Milleks meile väärtuste loomine, kui elada saab
maksudest, kõlab ohtlikult sarnaselt Nikita aegsele arusaamale, et milleks
meile lehmad kui piima saab poest. Põhiline küsimus pole paljude jaoks (ka
poliitturu jaoks), mitte selles milleks me oleme võimelised vaid kas me oleme abiküpsed.
Prr!
Tegu
oleks nagu füüsika ühe põhiseadusliku postulaadi (energia jäävuse ) ümbersõnastamisega:
„Energia tekkib ei millestki ega kao kuhugi, kui poliitturg selliselt määrab.“
Nojah, see on muidugi Poliitturu põhiseadus, kuid „Energia jäävuse seadus on olulisemaid jäävusseadusi füüsikas, mis väidab, et isoleeritud süsteemi energia on ajas muutumatu suurus (energia on jääv). Sellest seadusest
järeldub, et energia ei teki ega kao, ta võib vaid muunduda ühest liigist teise
ning kanduda ühelt kehalt teisele“.
Ah jaa, et meelest ära ei läheks, siis „Energia
jäävuse seadus keelab I tüüpi igiliikuri konstrueerimise. (Vikipeedia).
Füüsika
ühe põhiseaduse muteerumisel poliitsoos lmnes ka Poliitturu teine seadus (väärarusaam), mis baseerub
esimesel, et kui poliitinimesed on lubanud midagi ümber jagada oma valimishanke
edendamiseks ja selleks raha ei ole, siis peab makse tõstma. See on täiesti
äraspidine loogika – küpsuse, abiküpsuse loogika?
„Keynes ei osanud
arvestada uskumatus mahus mõttetu ja kasutu töö lisandumisega. Sellest on
kirjutanud antropoloogiaprofessor David Graeber oma nüüdseks hästituntud
raamatus „Bullshit Jobs“. Ta küsis juhuslikult valitud inimestelt, kas nende
töö toob nende arvates ühiskonnale mingit olulist kasu. Umbes 37 protsenti
vastas kindlalt ei, 13 protsenti ei osanud vastata. Rämpstöökohad on tekkinud
enamalt jaolt administratiiv- ja majandussektorites ning loendamatutes neid
sektoreid teenindavates tegevusvaldkondades.“
„Administratiiv-
ja majandussektori kiire kasv on seotud sootuks fundamentaalsemate psühholoogiliste
suundumustega ühiskonnas. Reeglite, protseduuride ja administreerimise lõputu
vohamine tuleneb harilikult
inimestevahelisest usaldamatusest ning suutmatusest taluda ebakindlust ja
riske. Üha enam nõuavad nii valitsused kui ka rahvas, et kõike tehtaks õigesti.
Siis tulevadki mängu lõputud protseduurilised ettekirjutused, et oleks teada,
kes vastutab rahaliselt ja seaduse ees, kui midagi viltu läheb. Nagu 5 peatükis
näitame, on nüüdne vastupandamatu reguleerimise ja kontrollimise iha
meeleheitlik katse toime tulla üha kasvava ärevusega.“
„Kui inimsuhetes valitseb fundamentaalne usaldamatus,
siis läheb elu lootusetult keeruliseks ning ühiskond kulutab energiat
kõikvõimalike „turvamehhanismide“ loomiseks, mis tegelikult õhutavad
usaldamatust veelgi ja eelkõige on psühholoogiliselt kurnavad. Seetõttu on
jaburate töökohtade nähtus otseselt seotud ka epideemilise tööl läbipõlemisega.
Töö ei muutu talumatuks tavaliselt mitte tegeliku raskuse pärast, vaid
võimatusest leida mõtet ja rahulolu, kogeda tööd loomisaktina."
„Lõpuks ilmub
lagedale paradoks: solvumine ja soov mõttekat tööd tegevatele inimestele kätte
maksta“
„(Alateadlik)
loogika on siin enam-vähem selline: „Kui sul on juba nii hästi vedanud, et teed
mõttekat tööd, siis ära loodagi peale seda veel õiglast tasu saada.“ Nii ongi
kujunenud olukord, kus mõtteka töö valimine tundub peaaegu et rumalusena.“
„Mõttetute ametite lisandumine näitab, et inimkonna
tegelik probleem pole mitte võitlus loodusjõududega ega füüsilise töö raskus,
vaid inimsuhted.“
„Parim näide sellest on vahest rämpstöökohtade fenomen
(…): 21 sajandi teisel
kümnendil leidsid pooled inimesed, et nende töö on mõttetu.
2013 aasta ülemaailmses Gallupi küsitluses selgus, et
ainult 13 protsenti maailma rahvast on tõeliselt oma tööle ; 63 protsenti
ütles, et nad ei ole pühendunud („on oma töö suhtes ükskõiksed, kulutavad küll
selleks aega, aga ei ole südamega asja juures“); 24 protsendi suhtumine oma
töösse on aktiivselt eitav, mis tähendab, et nad aktiivselt demoraliseerivad ja
demotiveerivad oma töökaaslasi.“ Kokkuvõtteks: enamuse jaoks on töö õudukas. Kummaline.
No võib-olla on minul vedanud, et ma pole kunagi sellisele kohale sattunud või
pigem vedas mul Vanaema Mariega, kes ütles mulle ühel sellisel madalseisul: „
Sa mõtle see töö enda jaoks huvitavaks!“ Eureka, see on ka kõige tobedamad tööd
suutnud muuta huvitavaks ja seejärel mõtestatuks.
Meie töösuhted ja tööjõu kasutus on üleminekuperioodis,
kuid kuna vajadused ja tegelikkus on nihkes, siis tõhusast tööturust, õigemini
nauditavast töösuhtest, oleme kaugel. Alustame onu Taylorist, sellest tõhusa
töö mõiste loojast. Üks õpetatud sõber kinkis mulle 1932 a (Sic! 1932) E Poom´i
raamatu (E Poom „Moodne töötehnika ja majanduskriis“ Eesti kirjandusliku seltsi kirjastus 1932 Lk 23/22)
kus on ka Taylorist juttu „Ta nõudis Töövahendite ühtlustamist. Parem kõik
teise järgu tööriistad, kui esimese, teise ja kolmanda järgu tööriistade segu,
isegi siis, kui esimene järk on ülekaalus. Sest töölised kohaldaksid sel juhul
oma töötempo ikkagi kolmanda järgu tööriistade järgi.“ Seega tõhususeks on
tähtis töövahendite ühtlustamine, lisaks oli tähtis ka optimaalse kohase
töökoormuse leidmine. Näide raudkangide laadimisest. „Selgus, et kõige
tootlikuma ning töölist kõige vähem väsitava laadimise võimaldas selline
ajajaotus, kus tööline 43% kogu tööajast kannab rauda ja 57% tööajast puhkab.“
Valides kohaseid töölisi ja saavutas enneolematu edu. „… senise 12 ½ tonni asemel iga tööline suutis laadida nüüd
päevas keskm. 47 ½ tonni rauakange, töö
tootlikkus oli seega tõusnud 4 korda. Seejuures selgus, et töölised olid
„tailoriseeritud“ raualaadimisel tööpäeva lõpuks palju värskemad kui varem ebaratsionaalselt
töötades.“ (valitud tööliste palk tõusus seniselt 1.10 sendilt 1.85 sendile,
täiustas kandevööd, et kanderaskus jaguneks võimalikult kogu kehale)“. Tähelepanuväärsed
saavutused ju! Taylori tähelepanekud ja rakendused olid omas ajas edasiviivad
ja kasulikud, kuid … ajastuomased.
J Minnar, P D
Morre (Lk 20) arvates „Taylori pärand
sunnib valdavat osa töötajatest tegema tööd, mis lihtsalt ei ole lõbus – ja just
seetõttu, et töökeskkond, mille ta 20 sajandile lõi, lihtsalt ei sobi enam.
Sageli on tööd seetõttu hoopis raskem teostada. Otsuste langetamine on jube
aeglane, koostöö ja kommunikatsioon kannatab poliitiliste asjaolude tõttu ning
kolmapäeviti tähistame seda, et nädala keskpunkt on käes. Meid ei julgustata
omaalgatuslikke asju tegema. Näib, et juhtimismaailma mõtlemine on muutumas palgelt
surnud mõtete kogumiks.“. Niisiis aitäh Taylor, hüvast Taylor. Uued ajad, uued
tõhusused.
„Statistika ja uuringud
kinnitavad seda: tervelt 65 protsenti töötajatest vihkab oma ülemust nii väga,
et vahetab pigem töökohta, et töötada kellegi teise alluvuses, kui võtab vastu
palgatõusu. Seega läheb (ainuüksi Ameerika Ühendriikides) halb juhtimine
hinnanguliselt maksma 310 miljardit dollarit aastas.“
Jaapani autotootja Calsonic „Yoshida paljastas võimu ja
informatsiooni jagunemise nihked. Täpsemalt: teadmised eesliini probleemidest muutusid
juhtimisahelas kõrgemale liikudes üha kehvemateks. Ta avastas, et kuigi
eesliinitöötajad teadsid kõikidest muredest, oli tiimiliidritest probleemidest
teadlik vaid 74 protsenti, keskastmejuhtidest 9 protsenti ja tippjuhtidest vaid
4 protsenti.“
Eeltoodu võib kokku võtta tõdemusega, et: „Sageli elame minevikus ning toetume
struktuuridele ja toimingutele, mis kujundati maailma jaoks, mida enam ei ole“
NB! … mida ei ole enam!
Kui nüüd vaadata eeltoodud näiteid, kas meil on tööjõu
puudujääk kuskil? No kuskil kindlasti on, kuid edukate firmade edukas
värbamispoliitika viitab pigem selle, et värba suhtumise järgi teadmisi/oskuseid
saab õpetada.
Millist probleemi me kvooditamisega ravime? Tööjõu vähesust? Millise? Rahvastiku vananemisest? Vähenemist? Pensione? Tootlikkust? Või mõttelaiskust? Pealegi luusib mõttelaiskuse ja demograafia ääremaadel oht, mida kirjanik R Camus on Euroopa kontekstis nimetanud „suureks väljavahetamiseks“. Kui me vaatenurka ei muuda, siis lendab kõik kassi hänna alla.
Muidugi on probleem, kui ei jätku töökäsi (kuid meil ei jätku ka kulda, energiat ega tuhandeid muid ressursiosiseid), kuid ilmselt on tegemist hoopis kreatiivsete tööpeade vähesuse, mitte käte küsimusega ehk pigem vale majandusstruktuuri ja tootlikkuse küsimusega. Tegelikult on mitte ainult käte ja peade kriisiga, vaid meie teiega vaatame seda probleemi hoopis valest otsas ja mötestame ka valest otsast. Juba vanaaegne inimeste jaotamine töövõtjateks ja tööandjateks on nutuselt aegunud ja pärineb pigem pärisorjuslikust ajast, mitte tänapäevast. Sellest … järgmises osas alustamegi: kes on kes ja mis on mis?
Järgneb …
„Talendiotsingud võivad kaasa tuua väga suure investeeringute
tootluse (ROI), nii materiaalsesse kui ka meeltega tabamatu.“
Lk 97 Sotsiaalset kapitali loovad normid peavad aga
sisaldama suurel määral selliseid väärtusi nagu tõde, kohusetunne ja vastastikune
abistamine. „
Lk 97 „Igal ühiskonnal on teatud sisemine sotsiaalse
kapitali varu ning tegelikud erinevused ühiskondade vahel puudutavad seda osa,
mida võiks nimetada „usalduse raadiuseks“. See tähendab, et koostöönorme nagu
ausus ja vastastikune abi jagatakse teatud inimgrupi sees, mitte sama ühiskonna
ülejäänud liikmetega.“
No comments:
Post a Comment