Sõda. Sõda
Euroopa poolsaare keskel. Sõda Euroopa poolsaare keskel peale kahe Ilmasõja
koletuslikke kogemusi. Sõda Euroopa poolsaare keskel, 21 sajandi „kolmandamal“
aastakümnel, mil me arvasime, et … suured sõjad on peaaegu lõppenud, et
inimlikkus on (lõpuks või vähemalt Euroopas) võitnud. Eh, ei arvanud ära. Kahju.
Miks siis ometi? Kõik sõdade
analüüsijad väitsid, et sõdu on jäänud vähemaks ja ohvrite arv langenud ajaloo
madalamaile tasemele. Y. N. Harari („Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk
472) kirjutas, „Et makroajaloolisi protsesse
vääriliselt hinnata, tuleb meil nende hiiglasuurte arvude tõelist kaalu tajuda.
2000 aastal hukkus sõdades kokku 310 000 inimest ja kuritegude ohvrina
suri veel 520 000 inimest. Iga hukkunu tähendas terve maailma kadumist,
murest murtud perekonda ning sõpru ja sugulasi, kes elu lõpuni selle kaotusega
elama peavad. Makrotasandil moodustavad need 830 000 inimest aga kõigist
2000 aastal surnud 54 miljonist inimesest üksnes 1,5 protsenti. Samal aastal
suri autoõnnetustes 1 260 000 inimest (2,25 protsenti kõigist
surmadest) …“, mis tähendab, et keskmisel inimesel oli suurem tõenäosus auto
alla jääda, kui terrorist, sõduri või narkoärika käe läbi surma saada.. Huvitav
… makromajanduslik lähenemine. Oma raamatus „21 õppetundi 21 sajandiks“ (PM 2019 Lk 196/197)) täheldas ta 21 sajandi sõdade kohta, et „Samamoodi nagu Ameerika Ühendriigid, Hiina,
Saksamaa, Jaapan ja Iraan, näib ka Israel mõistvat, et 21 sajandil on kõige
tõhusam strateegia puu otsas istuda ning lasta teistel sõda enda eest ära
pidada.“ Ja „Venemaa lähtub koolikiusaja
põhimõttest: nori kõige nõrgema kallal, aga ära talle ülemäära liiga tee, sest
muidu sekkub õpetaja.“ Selline arvamine võis mingil ajaperioodil olla tõsi,
kuid …
Kui VF sõda Ukrainas veebruaris taasaktiveeris,
viies sõja (oma regulaarvägede rakendamisega Ukrainas) uuele tasandile, siis …
Jah, ootamatus. Üllatus. Paljud arvamised enam ei kehtinud. Enam ei kehti ka „vanad
väärtused“ a´la vennad slaavlased, vennad õigeusklikud, elame „esssusti“, kuid
põhiline, et sõda poleks ja paljud teised idanaabrite juures au sees olnud
põhimõtted. Uus mäng. Koolikiusaja oli
oma koolikiusaja formaadist välja
kasvanud. Üllatuslikult küsiti pea igal arvamise tasandil (sh tipparvajad), kas
nad on seal hulluks läinud, või haiged või …
Selline lihtsustatud arvamine siis. Püüti järjekindlalt vaadata ühe ja
teise võtmeisiku peakolusse ning tehti kõige pöörasemaid/lihtsustatud/mugavus
järeldusi. Arvati nii ja naa, kuid ei arvatud ära. Polnudki arvatav, kuid kõige
tõesemalt kostus ühe emeriitpoliitiku (tänase usujagaja) vastus, mis kõlas
umbes niimoodi: „Parem teha tegemist targa tõpraga, kui hullu tõpraga!“. Nii,
et eeldada tuleb, et kõik on terved ja (omal moel) targad. Targad, kuid …
ekslikud? Kuid miks siis teostus
teostamatu/mõeldamatu?
Mõnda teeb isiklik ajalugu tugevamaks, mõnda
ettevaatlikumaks, mõnda … Nüüd tekib
veel kogumi probleem, nende isikliku ajaloo/kogemuste summa, kes on otsustamise
juures (isegi kui otsustamine toimub otsustamatuse vormis). Kuhu poole nad
igaüks eraldi või kõik koos kogumis kalduksid. Millised võiksid olla need
tegurid, mis viivad saatuslike (vale)otsusteni. Neid tegureid võib olla
mitmeid, nende koosmõju viia erinevate arenguteni. Jääda pelgalt
mugavusarvamuse juurde, et tegemist on hullude või haigetega oleks enesepettus.
Kõigel on põhjus. Kuigi puht statistiliselt väidab O. James („Kontoripoliitika” Tänapäev2013 Lk 31), et: „Üks protsent
inimkonnast on psühhopaadid. See on 600 000 britti ja 3 miljonit ameeriklast.
Selle profiiliga sobib ligi veeerand Suurbritannia vanglapopulatsioonist, kuid
see on kokku vaid 15 000. Seega viibib enamik neist vabaduses ja
tõenäoliselt õnnestub sul oma eluaja
jooksul vähemalt ühte neist hästi tundma õppida.” Vaat selline lugu, olgem
tähelepanelikud.
Meie
teiega …rähkleme praegu mingis imelikus arvamiskülluses (et mitte öelda
arvamishulluses). Kuid tegelikult oleme informatsiooni miiniväljal, milles on
segamini miinid ja „poliitilised lehmakoogid“. Kui meie teiega tahame asjast sotti saada, siis
peaksime pelgama seda sõjalis-poliitilist miinivälja õhinapõhiselt, ilma
teejuhtideta, ületada. Seda enam, et miinid nagu mainitud vahelduvad
poliitiliste lehmakookidega, osad lehmakoogid on maskeeritud miinideks ja vastupidi.
Niisiis teejuhtide esimeseks suunaviidaks on alustada põhilisest ehk võtame lähtepunktiks,
et maailma liigutavad huvid ja hirmud (armastus muidugi ka, kuid see on teise
teema jutujärg) ning laseme teejuhid meile miksimiinid kätte näidata. Kui just
poliitiliste lehmakookide otsa, nagu isetekitatud valitsuskriis, väga tihti ei komista võime isegi õige tee leida.
Vertikaalliim ja katuse raskus
Esmaste
eesmärkide tagajärjed
„Teadvustades
kõrgema tasandi tagajärgi, millest lähtuvalt loodus asjad paika paneb, olen
mõistnud, et harva saavutavad eesmärke inimesed, kes annavad liigselt kaalu
otsuste esmastele tagajärgedele ning ignoreerivad teiseseid ja kõrgema tasandi
tagajärgi. Põhjus on selles, et esmased tagajärjed on sageli teiseste
tagajärgedega vastuolus ja see põhjustab suuri otsustusvigu.“
„Päris
sageli on esmased tagajärjed kiusatused, mis lähevad meile maksma selle, mida
tegelikult tahame; vahel on esmased tagajärjed meie teel seisvad takistused.
Tundub peaaegu, nagu jaotaks loodus meid selle järgi, et annab meile mõlema
tasandi tagajärgi kaasa toovaid trikiga valikuid ja karistab neid, kes
otsustavad ainuüksi esmastest tagajärgedest lähtudes.“ (Ray. Dalio „Põhimõtted“
ÄP 2018 Lk 173) Tundub ju lihtne? Kuid miks nad siis sõtta läksid? Iha,
kiusatus, valearvestus, vajadus)? Mille vajadus? . Jaapani II MS kogemus annab
arvamuste/argumentide/soovmõtlemiste ekslikkusest selge pildi. Seega „Miks nad üldse sõtta läksid? (…) See kõik oli lihtsalt
rumal valearvestus. 1930 aastatel jõudsid Jaapani kindralid järeldusele, et
ilma kontrollita Korea, Mandžuuria ja Hiina ranniku üle tabanuks Jaapanit
majandusseisak. Nad kõik eksisid. Tegelikkuses sai Jaapan kuulus majandusime
alguse pärast seda, kui Jaapan oli kaotanud kõik mandril asunud valitsusalad.
Inimese rumalus on üks suurimaid toimejõude ajaloos, kuid me kipume seda
pahatihti eirama.“ (Y. N. Harari „21 õppetundi 21 sajandiks“ Postimees
2019 Lk 201). Vaat selline lugu.
-
„Sõda ei kuulu teaduse ega kunsti valdkonda, vaid see on osa sotsiaalsest
elust. See on suur huvide konflikt, mille lahendus on verine, ja vaid viimati
nimetatu poolest erineb see muudest sotsiaalse elu nähtustest. Paremini kui mis
tahes kunstiga võib seda võrrelda äritehinguga, mis on samuti inimlike huvide
ja toimingute konflikt, ja palju lähemal sellele on poliitika, mida omalt poolt
võib võrrelda kaubitsemisega suuremas mastaabis.“ (P Haavikko „Peakorter –
Soome õukond“ Argo 2012 lk 162)
- „Kui sõja eesmärk on riigi julgeoleku tagamine
– ja kuidas saakski teisiti olla? – siis peavad sõjad olema piiratud. Just seda
pidas Clausewitz silmas, kui ütles, et sõda on „poliitika jätkamine
teistsuguste vahenditega … Poliitiline kavatsus on eesmärk, sõda on vahend, ja
vahend ei ole kunagi mõeldav ilma eesmärgita”. Riigid võivad langeda sõja
ohvriks, kui relvad muutuvad nii hävitavaks, et seavad ohtu eesmärgid, mille
pärast sõda peetakse. Sellisel juhul tähendab jõu kasutamine selle hävitamist,
mida tegelikult tahetakse kaitsta .” (J.L. Gaddis „Külm Sõda” Tänapäev 2007 lk
62). Mõtlemapanev.
C v
Clausewiz selgitab, et: „Lõppeks on eripäraseks raskuseks veel kõigi andmete
suur ebakindlus sõjas, sest kogu tegevus toimub mõnes mõttes pimedas kobades,
mis lisaks kõigele muule annab üsnagi tihti , otsekui udus või kuuvalgel,
asjadele ülepakutud ulatuse, groteskse väljanägemise.
See, mida see nõrk valgustus täielikust
nägemusest varju jätab, peab anne ära arvama, või jääb see hea õnne hooleks.
Seega on siis jällegi õnne või koguni juhuse soosing see, mida tuleb
objektiivse tarkuse puudumisel usaldada.” (C v. Clausewitz „Sõjast” Eesti Keele Sihtasutus 2004 Lk 133). Hm,
objektiivse tarkuse puudumine?
Tänapäeva analüütikud märgivad, et: „Sõda on alati
hasartmäng ja väljatung teadmatusse. Ajaloolase ja Anzio veterani Michael
Howardi üht kuulsat kommentaari parafraseerides ei tule võitjaks ilmtingimata
mitte see pool, kes õigesti alustab, vaid see, kes ennast kiiremini kohandab.“
„Sõjaajaloolane Sir Michael Howard nentis
korra, et sõja alguses saavad harilikult kõik asjast valesti aru (…) Howard
jätkas, et tähtis ei ole mitte olla õigel seisukohal kohe algusest peale – see
on peaaegu võimatu ülesanne -, vaid olla võimeline ennast muutma. „Niisuguses
olukorras, mil kõik algavad valesti, saavutab eelise see pool, kes suudab kõige
kiiremini uue ja tundmatu keskkonnaga kohaneda ning omaenda vigadest õppida.“
Ta ütles, et seega on eesmärgiks arendada suutlikkust selle hetke saabudes
kõigest kähku õigesti aru saada.“ (T. E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2018 Lk 238/385).
Vaat selline lugu. Segane värk, kuid mäng käib kiire kohanemise ja reageerimise
peale, ka objektiivse tarkuse puudumisel.
G. Potseptsov („Strateegiline sõda”
Infotrükk Tallinn 2009
Lk26/25/29) jagab sõjad nelja põlvkonda: „Tervikuna käsitletakse neljanda
põlvkonna sõda mittelineaarsena, kui kaob sõja ja rahu erinevus.” „Esimesed kaks sõdade põlvkonda peeti sõjavägede vahel, kolmas
industriaalstruktuuride vastu, mis tagasid sõja võimalikkuse. Aga neljanda
põlvkonna sõda hakati käsitlema kui vahetut rünnakut poliitilistele
struktuuridele, mis teevad sõja üldse võimalikuks.”
„Neljanda põlvkonna sõda pakutakse modelleerida
võrgustikusõja süsteemis, mis võimaldab tegutseda kiirelt ja otsustavalt.”
„ …
neljanda põlvkonna sõja iseärasused:
-Kui iga põlvkonnaga lahinguväli laieneb, siis
neljanda põlvkonna sõda toimub juba kogu vaenuliku riigi tasandil
-väheneb sõltuvus tsentraliseeritud logistikast
-kasvab manööverdamise tähtsus
-tekib eesmärk luua kollaps seesmiselt, kuid
mitte vastase füüsilise hävitamise teel.”
„Nagu
meile tundub, on strateegilisel sõjal veel üks omadus, millest keegi ei mõtle:
strateegiline sõda peetakse vastase ressursside arvel.
„Strateegiline sõda ei tee muutusi füüsilises
ruumis füüsiliste instrumentide arvel, vaid liigub eesmärgi poole mentaalse
ruumi arvel.”
„Nagu näeme käib üleilmsete reeglite
revideerimine pidevalt, kusjuures iga kord kehtestavad reeglid enda järgi kõige
tugevamad mängijad, ülejäänutele jääb nende täitmine. „ Kui teil on veel meeles
eelnev kreeklaste vanasõna frankidest naabrite kohta, siis on see just see
koht, kus meie teiega, siin praegu ja tulevikus peame olema ülitähelepanelikud.
Sõda ei pruugi olla vaid Ukrainas, see võib olla laiem
Millised võisid olla sõja käivitamist soosivad hirmud? Meie teiega ju ei tea, kuid asjatundlikud
teejuhid võivad näidata suunda, millised hirmud/ihad vallandasid tegeliku ja
täiemahulise rünnaku Ukrainasse. Kõige
pealt alustame …
Kuid kui
inimesel pole kunagi olnudki mingit isiklikku maailmapilti, kui teda on
oktoobrilapsest peale söödetud sõja kangelasmüütidega, siis pole tal ka mingit
võimalust millelegi vastu seista – ta elabki paralleelmaailmas ja kujutab ette,
et kuri maailm püüab teda hävitada. Tekkib grupisisene tunnelmõtlemine ehk „kes ei arva samuti nagu meie (pigem küll antud juhul
„mina“), see on vaenlane“. Lihtne nagu kaheks loe..
N.J. Goldstein, S. J. Martin, R. B. Cialdini („Jah!
Veenmisteaduse 50 saladust“ (Elmatar 2008 Lk 94) toovad huvitava käsitluse ja
termini – šabloonne mõtlemine: „Termini šabloonne mõtlemine võttis kasutusele ajakirjanik William
H. Whyte. Šabloonne mõtlemine otsustetegemise stiil meeskonnas, kus selle
liikmete vajadus omavagel hästi läbi saada ja üksteisega nõustuda on suurem kui
vajadus otsida ning kriitiliselt hinnata alternatiivseid arvamusi ja ideid.
Tihti põhjustab seda meeskonna või grupi kokkukuuluvussoov, eraldatus välistest
mõjudest ja autoritaarsed juhid, kes ütlevad oma arvamuse välja – tegurid, mis
ilmnevad paljudes organisatsioonides mitmesugustel tasanditel. Need tegurid
loovad tihti meeskonnaliikmetes tajutava surve kohanduda juhtide arvamusega.
Need võivad viia ka tajutava vajaduseni vaigistada vastakaid arvamusi ja
kaitsta juhte kilbina niisuguste
arvamuste eest. Nii luuakse võltstaju, et grupiliikmed on üksteisega täiesti
nõus, ja väljaspool gruppi avaldatud arvamused on alaväärtuslikud. Tulemuseks
on puudulik arutelu ja otsustamisprotsess, mida sageli iseloomustab
alternatiivsete ideede uurimata jätmine, vildakas informatsiooniotsimise
protsess ja liidrite lemmikarvamusega kaasnevate riskide vähene hindamine.“ Eks
ole, tundub tuttavlik. Valusalt tuttavlik?
„Haamrikas“
-Esiteks
mitte alluda meelitustele „Või nagu sõnastas Ann
Landers: „Ärge võtke oma koera imetlust kui lõplikku tõendit, et olete
suurepärane inimene.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 Lk
254) teadagi on see raskeim viis.
-Teiseks
juba mainitud G. Potšeptsov („Propagandasõda
21 sajandil“ Hea Lugu 2018 Lk 24) isikliku maailmamudeli ehitamine ja
arendamine: „Inimene ei saa tugevale
propagandale vastu seista, kui tal pole peas vastumürki enda isikliku
maailmamudeli näol, mis erineb propaganda omast.“
-Kolmandaks.
Mõned targemad on leidnud sellisele torumõtlemisele lahenduse. Näiteks Lk 60
„Galvin teadis, et sisekriitikat eiravad organisatsioonid teevad varem või
hiljem saatusliku vea …” „Jack Galvini arvates ei piisa sellest, et erimeelsusi
üksnes talutakse, vaid oma lahkneva arvamuse avaldamist tuleb vahel lausa
nõuda.” (Tim Harford („Kohanemine” Hermes 2012 lk 60) Kindralmajor Jack Galvin „Galvin selgitas
Petraesele, et tema kõige tähtsam tööülesanne on oma ülemuse kritiseerimine:
„Minu töö on divisjoni juhtimine ja sinu töö minu kritiseerimine“. Tim Harford
( „Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012 Lk 227/228) pakub sarnase lahenduse: „Me
vajame kedagi, kes aitaks ühendada need kaks mõtet – ma ei ole äparduja, aga ma
tegin vea. Twyla Tharp kutsub selliseid inimesi valideerijateks; need on meie
sõbrad ja tuttavad, kes meid toetavad, kuid ühtlasi ütlevad asjad ilustamata
välja. Head sõbrad aitavad meie tuju tõsta ning see on aeg-ajalt hädavajalik,
kuid vähe on sõpru, kes tulevad ütlema, et eksime.” „Tharpi nõudmisi tugigrupi liikmetele on
lihtne kirjeldada, kuid raske täita. Tema arvates on tarvis inimesi, kes
oskavad asju õigesti hinnata, hoolivad sinust ja ütlevad oma arvamuse ausalt
välja.” See on nii ilus, et … seda kohtav väga harva. Kuid lootma peab. Või on
mingi teine lahendus? Hm, torumõtteliselt tekitad toruummistus või lausa
tromb.? Prr! Neil ( „torus“) on mure, kuid see pole tegelik ega reaalne mure
vaid parallelmaiilma kujutletav (iha)mure. Nagu Jon M. Huntsman ( „Võitjad
sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012 Lk 125) on täheldanud, võttes appi Mark
Twaini: „Ma olen vana mees ja mul on olnud
palju muresid, kuid enamikku neist muredest pole kunagi olemas olnud. Mark
Twain”. Nii on
Kujutlus kaotatud impeeriumist
Millist
impeeriumi siis taga nutetakse? Tänaseks teame, et see ei ole juhttuumiku jaoks
enam Nõukogude impeerium (kuigi suurema osa VF elanike ihaluses virvendab veel
mälestus võrdsest sotsialistlikust vaesusest) vaid Tsaari-Venemaa laadne
impeerium. Revolutsioon olevat olnud viga (mida see muidugi ka oli). Niisiis …
Milline impeerium? VF kõrgametnikud on rääkinud midagi „demokraatlikust“ ja
„vabakaubanduslikust“ ruumist Vladivastokist Lissabonini. Hm, huvitav valik ja
huvitav sõdakasutus. No nüüd peaksid küll Lissabon muret tundma.
Tuntud vene
kirjanik Viktor Jerofejev (PM 11.05.22) on kirjeldanud impeeriumiihalust
ja tegelikkust üpris otseselt: „Pihkva
kloostri vene õigeusu munk Filofei lõi 1523. aastal kontseptsiooni Moskvast kui
kolmandast Roomast. Pärast Rooma impeeriumi ja seejärel Bütsantsi
kokkuvarisemist pidi Moskva asuma maailma pealinna kohale, muidu saabub maailma
lõpp. Filofei ideed erutavad vene rahvuslasi siiani. Need ideed paistavad üha
eredamalt välja Kremli unistustest ja tegudest. Minu arvates aga Pihkva munk
eksis.
Moskva ei asunud mitte kolmanda Rooma,
vaid teise Kuldhordi asemele. Julm ja halastamatu tatari-mongoli ike, mis
väljendus eeskätt vene rahva üle irvitamises, vürstide mõnitamises ja
vangistatud naiste ebainimlikus kohtlemises, hõlmas keskaja Vene vürstiriike. Selle
tulemusel nakatusid Moskva vürstid, kes olid Kuldhordi kartlikud maksualused ja
mingil määral kollaborandid, kui tänapäeva keelt kasutada, oma valitsejate
ideedega. Ikkest vabanedes sai hordi jõhkrast valitsemisviisist läbi imbunud
Moskva tsaaririigist hordi ainuvõimu järgija, äratades ellu koletu suhtumise
kõigisse oma alamatesse alates bojaaridest kuni holoppideni. Armastus ja
ustavus tsaari vastu muutus ainsaks võimaluseks, et sotsiaalsel redelil tõusta,
kuid isegi need omadused ei päästnud alati piinarikkast karistusest. Selline
üleüldine julmus sünnitas hoolimatut suhtumist nii võõra kui ka oma elu vastu
ning pani tõelise aluse lõbutsemisele kui isiklikule ja ühiskondlikule
eksistentsile. Sina mõnitad, sind mõnitatakse – lõbutsemise mängus on kõik läbisegi.“
Nagu me teame, siis jätkuimpeerium /NSVL näol) keeras sellisele
maailmakäsitlusele veel ühe vindi peale. Nüüd siis …
Kujutletav kord & kaotusvalu
Nagu
märgivad R. H. Thaler, C. R. Sunstein („Nügimine“, Tänapäev 2018 Lk 47)
kaotuste kohta nutikalt: „ Inimesed vihkavad kaotust (…). Millegi kaotamine muudab
teid keskmiselt kaks korda õnnetumaks, kui sama asja saamine õnnelikuks teeks.
Võiks öelda, et inimesed „väldivad kaotusi“.“
Näide
„Kui ma kruusi saan, ei taha ma sellest loobuda. Kui mul seda ei ole, ei tunne
ma ka erilist vajadust seda osta. See tähendab, et inimesed ei omista asjadele
kuigi konkreetset väärtust. Aga kui nad millestki loobuma peavad, teeb see
neile rohkem haiget, kui sama asja omandamise rõõm.“. Saite aru? Teil pole
kruusist, mida teil polegi raske loobuda, kui teil see oleks … eee … mis siis
veel impeeriumi kaotusest arvata?
Seega impeerium. Miks? Nagu Y. N. Harari („Sapiens. Inimkonna
lühiajalugu“ 2016 Lk252 ) täheldab: „Tõde on see, et viimase 2500 aasta jooksul
on maailma kõige tavalisem poliitilise organisatsiooni vorm olnud just
impeerium. Suurem osa selle aja vältel elanud inimestest elas impeeriumides.
Impeerium on ühtlasi väga stabiilne valitsusvorm.“ Nojah, see stabiilsus on
alati suhteline täpselt samuti nagu majanduses monopoli stabiilsus, selle
suurus ja administreerimine keerukus muutuvad kogumis nii raskeks, et impeeriumi/monopol
ei suuda seda halduskoormust kanda ja laguneb väiksemateks hallatavateks
üksusteks. See protsess kordub üha uuesti, mis ei välista seda, et
lagunemisprotsessis olev impeerium ei võiks valusalt rünnata. Kuid olemuslikult
on impeerium – fantaasia. Inimlik väljamõeldis, sest „Inimeste igasugune laiapõhjaline koostöö –
olgu selle vormiks siis tänapäeva riik, keskaegne kirik, muistne linn või
arhailine suguaru – tugineb ühistel müütidel, mis eksisteerivad üksnes inimeste
kollektiivses kujutluses.“„Ometi ei eksisteeri need asjad kuskil mujal kui
üksnes lugudes, mida inimesed välja mõtlevad ja üksteisele räägivad. Väljaspool
inimeste ühist kujutlust ei eksisteeri kogu universumis ühtki jumalat, ühtki
rahvust, ühtki ettevõtet, ei mingit raha, ei mingeid inimõigusi, ei mingeid
seadusi ega ka õiglust.“ (Lk 42) Paradoks, koostööks mõtleme välja kujutletava
korra, mis on paljudel juhtudel destruktiivne? Kummaline. Ilmselt on Hararil õigus, et „Inimkond ei ole
hundikari, kes on kuidagi enese kätte saanud tankid ja aatompommid. Inimkond on
lambakari, kes tänu ühele kummastavale evolutsioonilisele õnnetusele õppis ära,
kuidas valmistada ja kasutada tanke ja aatomipomme. Relvastatud lambad on aga
palju ohtlikumad kui relvastatud hundid.“ (lk 24)
Edevus
kui tõukejõud
„Kuid maailmaparandajad
pole kunagi valanud kellasid, millel ei oleks pragusid sees.“ Vaat selline praguline
maailmaparandus ja mõraline õnn.
Nagu me teame, siis olenemata riiklikust korraldusest, siis
maailma püüavad parandada paljud. Kuid kelle maailma? Nagu R.Stark („Outfit – kättemaks maffiale” Ersen 2015
Lk 126)
näitlikustas, siis „Nad olid väitnud, et püüdlevad isetult maailma parandada
ning Salsa oli noorusrumaluses neid uskunud ja aktiivselt aidanud. Ta oli
tõepoolest üritanud isetult maailma parandada, kuni sai aru, et enamik mehi,
keda ta oli järginud, üritasid parandada ainult iseenda maailma. Edaspidi
mõtles Salsa iga kord, kui keegi väitis, et ta üritab maailma parandada, kelle
maailma ta parandada üritab.”
Tasub ka kõigil meil teiega tähele panna,
esiteks - kes maailma parandama kipub, teiseks - milline on tema edevuse aste
ja kolmandaks - omakasu komponent selles ning kuulata hoolega kus neis kellades
pragu on.
1745 a Sileesia sõjad „Mida meeleheitlikumaks osutus ta olukord,
mida karmimana reaalsus tema ees laotus, seda visamalt töötas ta mõistus,
otsides selget ülevaadet ja taktikalist
väljapääsu. Sõjas, mida ta ise oli
alustanud, tuli vastu pidada, kapitulatsioon polnud mingi lahendus. Ent ta oli
samuti kindel, et sõda tuleb kiiresti lõpetada ja isegi võidud – kui neid üldse
oodata – ei tohi teda kõrvale kallutada kitsast sihist: kaitsta saavutatud
positsioone. Söekad, maailma vapustavad projektid maeti igavesti maha. Nüüd oli
vaja ära õppida võimalikkuse kunst.“ (lk 191)) Tõeliselt geniaalne viis sõdade
lõpetamiseks ja arengu tagamiseks. Üheaegselt.
Praegusel VF (kuigi sel on veel
formaalselt suurriigi tunnuseid) tunnetab, et ta on „suurte mängust“ välja
jäämas. Mahajäämus. Kunagine tiputeritamine koos USAga on minevik, tekkinud on
uued võitluspaarid. Nagu kirjutab F Zakaria („Kümme
õppetundi pandeemiajärgsele maailmale“ PM 2022 Lk 142): „ Ameerika Ühendriigid
on endiselt ülekaalukalt riik number üks, kuid kõige kahepoolsete süsteemide
eripära on, et kaks tippvõimu on kõigist teistest pikalt ees, ning see kehtib
kindlasti ka Ameerika Ühendriikide ja Hiina kohta.(Kui välispoliitikateoreetik
Hans Morgentau kirjeldas teise maailmasõja järgset korda kahepooluselisena,
põhjendades seda sellega, et kuna Suurbritannia võim varises kokku, olid USA ja
NSVL kõigist teistest suurriikidest peajagu üle). 2020 aastal oli Hiina osakaal
ülemaailmsest SKTst teisel kohal, kuid see oli sama suur, kui järgmise
nelja riigi oma kokku. „ (…) Venemaal on mõned formaalsed suurriigi tunnusjooned nagu
ÜRO Julgeolekunõukogu vetoõigus ja tohutu tuumaarsenal, kuid riigi majandus
nüüd kaheksandik Hiina majandusest ja sõjaväe eelarve veerandi suurune.“. Eh,
see on valus. Nagu kirjutab Georgi
Potšeptsov ( „Propagandasõda 21 sajandil“ Hea Lugu 2018
Lk
61): „(…) on olemas kolm tehnoloogilise
mahajäämuse staadiumi: „Esimene on selline, kui me suudame uue toote lahti
võtta, mõista selle loomise tehnoloogat ning seda hiljem kopeerida. Teises
staadiumis võime toote lahti võtta, mõista selle loomise tehnoloogiat, kuid
kopeerida enam ei suuda. Kolmandas staadiumis võime toote lahti võtta, kuid me
ei ole võimelised isegi tehnoloogiat mõistma.““ Tundub, et VF on jõudnud
mahajäämuse kolmandasse staadiumisse. Kui veel
arvestada seda, et näiteks „…maailma
suurima 3D printeriga ehitatakse Hiinas praegu 180 meetri kõrgust tammi
Kollasel jõel, mis saab valmis kahe aasta pärast. Seda tehakse ilma inimkäte
abita ja tehisintellekti juhtimisel.“ (PM 10.05.22), siis … on võrdlus
masendav. Mida teha?
Tänapäevane vaste sellele võiks olla Dugaini variant ( „Mõjuvõim“ Eesti Raamat
2016 Lk 95) selliste situatsioonide puhul: „Kui seis on šahh ja matt, siis jääb
sulle veel üks võimalus: mäng käeseljaga segamini lüüa ja vabandada kohmakuse
pärast.“
Lk
193) heidutamisest ja destabiliseerimisest: „Mõlema poole
tagasihoidlik soov ise salamisi esimene pauk teha – kiusatus, mis iseenesest on
liiga nõrk, et rünnakut esile kutsuda – võimendub vastastikuse ootuse najal.
Rünnakule annavad lisatõuke üksteisele järgnevad tsüklid: „Ta arvab, et me
arvame, et me arvame … ta arvab, et me arvame, et ta ründab; seega ta arvab, et
me ründame; seega tema ründab; seega peame meie ründama.“ Pealegi on asjal ka
majanduslik külg nagu täheldas M. Laidre („Domus Belli“
Argo 2015 Lk 788) juba Liivimaa sõja kohta: „Relvile tõstetud, kuid kasutult
seisev armee tähendab igale riigile ainult üht – majanduslikku
katastroofi. Riigikogu liige Per Brahe
kirjeldas olukorda, kui värvata kuus või seitse saksa rügementi ning seejärel
neid aktiivselt mitte kasutada, „sõjapidamiseks iseendaga“. Kui sõjavägi oli
kokku kogutud, tuli see võimalikult kiiresti viia vaenlase territooriumile.“ Ja
nii nad alustasivadki … muutes kogu protsessi üleüldiseks ohverdusürituseks
Poliitikas
tuntakse seda nähtust meie-poisid-ei-surnud-ilmaasjata sündroomina.“
I MS
Itaalia-Austria Insonzo jõe joone lahingud. Esimeses lahingus hukkus 15 tuh,
teise 40 tuh, kolmandas 60 tuh. Lõpuks otsustas Austria teha vasturünnaku 12
lahingus paiskas itaallased peaaegu Veneetsiani. Lõpptulemus: 700 tuh langenut,
haavata üle milj.
„Kuidas
saanuksid poliitikud minna tuhandete langenud Itaalia sõdurite vanemate, naiste
ja laste juurde ning neile teatada : „Vabandage, juhtunud on eksitus (…)“, Nii
pidasid nad maha ka teise ja kolmanda lahingu ja kaotasid veelgi rohkem mehi.
„Mida valusam on ohver, seda rohkem on
inimesed veendunud selle kujutletava vastuvõtja olemasolus. Jupiterile hinnalise
härja ohverdanud vaene maaharija hakkab uskuma, et Jupiter on tõepoolest
olemas, sest kuidas muidu rumalat tegu seletada. Talupoeg ohverdab seejärel
veel ühe härja, siis teise ja veel ühe, et ta ei peaks tunnistama, et kõik
eelnevad härjad on asjatult raisatud.“ ((Y. N. Harari „Homo Deus. Homse
lühiajalugu“ PM 2018 lk 313/315).
Majandusteadlased selgitavad seda käitumist kui
„pöördumatute kulude lõksu“ – tulevaste kultuste väärtust hinnates ei suuda me
enamasti varem tehtuid arvesse võtmata jätta. „
„Kõige võimsam tegur on oht enesehinnangule: kui
ma investeerimist ei jätka, siis jätan ma endast rumala mulje ja tunnen end
lollina. „ Vaat selline lugu. Loll lugu
Nojah teejuhid on meid sellist rada pidi juhatanud, oleme jõudnud ühe arutluse lõppu ja umbes niimoodi nad võisid selle sõjani jõuda ning nüüd seda kannatada. Nii, et tegemist pole haigetega, vaid paljude arvestuste ja valearvestuste kogumiga, kuigi ärgem unustagem siinkohal J. Gleick („Informatsioon“ Imeline Teadus 2014 Lk 430) sedastas juba 1841 a formuleeritud C. Mackay rahva hulluse seadus: „Inimesed lähevad karjas hulluks, tulevad taas mõistusele aeglaselt ja ükshaaval.“ Peame ära tabama, kes on tagasiteel
Seega meie teiega peame olema tähelepanelikud, kuid kõike lolluse või hulluse kaela ka ajada ei saa. Vaat selline jada
Järgneb
…
Lk
68 1415 aasta Henry V Agincourti lahing „Sõda tähendas pöördumist kohtusse, kus
õigust mõistaks jumal. Lahingus ilmnes jumala otsus. Lahingut alustati siis,
kui tüli lahendamiseks muud viisid puudusid“
„Tulemus
oli riskivõistlus, mida leevendas ühine hirm ülima kohtuniku, jumala poole
pöördumise ees. See hirm ning kahtlused, mida keskajal iga hea kristlane tundis
oma ürituse õigsuse ja oma usu tugevuse suhtes, sünnitasid ja hoidsid alal
reeglistikku, mis hoidis vaenupoolte relvavõitlust teatud piires.“ „Aeg-ajalt
usaldati juhust ja algatati lahing. See meenutas lepingut. Lahinguga selgitati
välja, kes võitis ja mida võit tähendas“
Lk
90 „1789 aasta Prantsuse revolutsioon päästis valla tohutu energia, mis ilmnes
laastamistöös ja hämmastavas leidlikkuses.“
Lk 166 „Enesega rahulolu võib olla veelgi
ohtlikum. Just nagu nõrgeneb bioloogiline immuunsüsteem, kui seda proovile ei
panda, muutub ka poliitiline süsteem lodevaks ja haavatavaks, kui ohtusid
silmapiiril ei paista.”
No comments:
Post a Comment