Viimaseid administratiivsündmusi jälgides tekkib küsimus, kas on üldse mõtet midagi Muudatusteseinale üles tähendada, kas üldse mingid muudatused on võimalikud või juhib kõike juba võimatult küündimatu tehismitteeintellekt. Vaadake, kui kuuled sellistest suurtest „Töövõitudest“ nagu Tervisetuseameti põrandakütte huugutamine külmlaos suurkuumaga või RaMi koostatud riigieelarve, milles on u 365 milj EUR puudujääk? Ups! Millega seda summat võrrelda? See on sama suurusjärk nagu on Kaitseministeeriumi sõjalise eelhoiatussüsteemi investeeringute kulu eraldivõetuna või kogu Välisministeeriumi + Rahandusministeeriumi + Kultuuriministeeriumi spordiinvesteeringute kulu (või E riigi ja sideturu arendamise kulu) kulu kokku. Eks ole pärsis suur summa, et märgata. Aga ei märgatud ja mis kõige toredam (või hirmutavam), sellest mittemärkamisest ei juhtu mitte midagi. Kummaline, kuid tõsi, et Dr Riigi tehtud administratiiv- ja arvutusvigadest ei juhtunud ega juhtugi mitte midagi. Tundub, et tegelikkust on nii palju administratiivselt painutatud, et tegelikkuse ja tõhusa administreerimise vahel asetunud tinane bürokraatiasein. Mis aga eriti vahva, nüüdisaja bürokraatia on süsteemi timminud selliseks, et keegi süüdi ka ei ole. Ups, juhtus ja … kõik. Finita la comedia?
Kui
möödunudajal astus Signe tagasi seepärast, et tema vastutusvaldkonna juht läks
fondi rahaga kasiinosse ja Villu segaduste pärast maadevahetuse imelises
maailmas, sest tundsid vastutust ... tundsid isiklikku vastutust, siis nüüd …
Nüüd puhatakse edasi. Kõigil on õigused, aga vastutust ei ole. Just selle peab
(kindlas kõneviisis) Muutusteseinale kinnitama (suurelt ja punaselt), et iga
õigusega kaasneb isiklik vastutus. Kui vastutuse komponenti Muudatusteseinale
ei kinnita, siis kukub mitte ainult vastutus ja usaldus kokku, kogu süsteem ja
sein ise kukub kokku. Kes ei taha vastutada, ärgu trügigu juhtima ega
otsustama. See on nagu omamoodi poevargus – saia tahaks, aga maksta ei tahaks.
Samas
poliitturu tendents, oma vigade nuhtlemine oma alluvate kaela, on kuidagi nadi. Mannetu.
Vääritu. Tundub, et selline taktika on omaks võetud meditsiinikriisi keskmes –
juba kolmas, neljas, viies kõrgametnik lükatakse SOMI-le katte tegemiseks tühistamisrongi
ette. Ka viimane ohverdus Tervisetuseameti pealiku tagasiastutamisega teenis
sama eesmärki, nüüd võib kõik patud tema arvele kirjutada ja … kustutada. Pikalt.
Kõik tema süü. Ja nagu me tänaseks teame siis SOMI vastutustundlikkus seisneb
selles, et ta jätkab, mitte selles, et ta vastutab. Vaat sellised nüüdisaja
vastutused.
Lõppkokkuvõttes:
Riigieelarvega lendas Dr Riik (selle
bürokraatliku tuuma toel) iseenda viskest selili. Dr Riik ise ju meisterdas ja
kinnitas sellise eelarve tegemise mooduse, seda ei teinud keegi teine. Nagu
ennemuistsetes lugudes – Ise tegi. Megaviga eelarves vajus takistamatult ja
pidurdamatult (nagu kuum nuga võist) läbi kõigi bürokraatia ja poliitturu
kontrollimehhanismida. Keegi ei saanud aru, et riigi koondbilanss ei klappinud,
oli vigane. Ilmselt vaatas iga pidukond oma huvirida ja katuseraha, kuid
üldbilanss kinnitati vigaselt. Ja siis tuli Riigikontroll … Ja kontrollis … Ja
avastas … Piinlik. Kui tavaliselt kostub Riigikontrolli auditite peale Dr Riigi
poolt üleolevat mõminat, et „nad seal kontoris ei saa asjast õigesti aru“ või
et „nad ei saa üldse millestki aru ja üldse on nad segav ja tülikas nähtus“,
siis seekora oli viga nii suur ja ilmne, et RaMi pidi viga möönma. Ilmselt on
see esmakordne juhtum, mil administratsioon möönab, et viga tehti. Hea seegi.
Alustuseks.
Tuleb
tõdeda, et Riigikontrolli tähelepanekud poliitturul on olnud sügavalt ja
krooniliselt alahinnatud. Samas on Riigikontrolli analüüsid läbi aja olnud
nauditavad ja selged lugemisaines. Tegutsemisalus ka. Nii, et Dr Riik –
Riigikontroll on välja mõeldud ja ellu kutsutud selleks, et see aitaks Dr
Riigil paremaid tulemusi saavutada ja hoiduda pikaajalistest süsteemsetest vigadest,
mitte selleks, et segada Dr Riiki. Riigikontrolli analüüsid segavad ainult ühte asja - tegemast Dr
Riigil süsteemseid, pikaajalisi vigu. Elementaarne.
Lühiajaline
odavhankepõhine riik ei ole parim lahendus ega usalduse tootja. Konkurents (ja
selle alamliik hange) peavad muidugi olema, ilma selleta ei toimugi arengut,
kuid peab teadma mida hankida, millal hankida ja mitte teha hanget hanke
pärast. Usaldus on see mis peab (kindlas kõneviisis) olema meie Muutusteseinal
kirjas. Tundub elementaarne? Vastutus? Usaldus? Otsustusjulgus? Ongi
elementaarne, kuid tundub, et nüüdisajal unustatud tarkus, mis enam hästi ei
toimi. Kuid ilma vastutuse, usalduse ja otsustusjulguseta ladus Ühisruum ei
toimi. Kõike tehakse justkui õigesti, kuid tulemuseks saame hästiköetud
külmlaod ja „arvestus ja arvutamisvigadega“ riigieelarve. Nüüd tekib küsimus,
et kui me eelarvestame riigi tähtsaimas finantsdokumendis 365 milj EUR mööda ja
keegi seda ei märkagi (va Riigikontroll), siis milleks meile üldse selline
eelarvestamine? Või oligi sellise segaduse tekitamine eesmärk omaette? Milleks?
Kellele?
Endiselt RAMI-lt saame teada, et "Kokkuvõtlikult ei anna selline eelarvevorm täiendavat lisandväärtust ega infot, kas iga maksumaksja euro on kasutatud õigesti. Pigem vastupidi – see teeb arusaamise ilma liialdamata võimatuks, me ei tea enam, milleks maksumaksja raha kulutatakse," Enamgi veel, haridus- ja teadusministeerium., milline juurutas sellise mudeli esimesena: "Nende eelarve läks esimesena tõeliselt loetamatuks,". No ja siis läksid kõik teised eelarved ka loetamatuks. Kuid nagu endine RAMI märgib: "Aga riigikogu ei ole sellist eelarvet tellinud, ei ole sellist tellimust valitsusele esitatud. Miks see on tulnud – vaatan imestusega," ütles riigikogu saadik lõpetuseks. „ ERR 3.09.21 Teine endine RAMI tõdeb süngelt, et: "Riigikogule visatakse 700-leheküljeline dokument, millest keegi midagi aru ei saa, vaieldakse katuserahade üle, mis on olematu suurusega riigieelarve mõistes. Aga sealt sõidavad sajad miljonid läbi nii, et keegi ei teagi ja selle kulu kontrollivad põhimõtteliselt kantslerid ja asekantslerid,". Kurbloolisuse juures on heaks uudiseks se, et vähemalt kantseleipealikud saavad asjadest aru. No vähemalt oma valdkonnas.
Meile selgitatakse küll, et pole hullu, koondsummad on valed, kuid põhisummad on õiged, „vasakule“ pole midagi läinud. Eee … see jutt on vale, mitte koond pole vale või on tegemist mingi uuelaadse matemaatikaga. Teatavasti liidetavate järjekorrast liidetavate summa ei muutu. Muide see jutt, et „raha vasakule ei läinud“ tundub peale 365 milj mittemärkamist lausa kentsakas. Kustkohast me teame, et ei läinud? Kinnitavad needsamad asjapulgad jadas, kes ei osanud arvutada ega arvestada? Selle protsessi ja suhtumise kaasproduktina kerib küsimus, kuidas suhtuda nende samade institutsioonide poolt tehtavatesse majandusprognoosidesse? Teatavasti on need prognoosid eelarve kujundamise aluseks. Usaldusküsimus. Mnjah …usume sõnast, aga usaldusega on nagu on. Või siis pole. Selle asemel et häbeneda …
Kuid ametimehed ei istu käed rüpes, astutud on siiski hulgaliselt samme selleks,
et vigade tekkimise tõenäosust vähendada. No kuulge, kui tuletõrje sõidaks
sündmuskohale välja tühja paagiga ja astuks samme et järgmine kord vähemalt
paar pudelit vett kaasa võtta, kas see oleks rahuldav sammude astumine? Ei? Nii
ongi, kuid büdžeti kõrbemise puhul kuuleme targutusi, et: "Oleme
analüüsinud ja muutnud oma äriprotsesse ning eelmisel aastal ka organisatsiooni
struktuuri, et koormus jaotuks ühtlasemalt ja kontrollimehhanismid oleks
paremini tagatud.“ Ja siis tuleb päeva nael, omamoodi maandusjuhe: „ Ametnike
arvu ei ole seejuures suurendatud," Hm, mis see siia puutub? Värvata tuleb
lihtsalt inimesed kes ka arvutada oskavad.
Kuna põhitegur vigade
tekkimisel on ressursipuudus ja ajasurve, siis plaanib RaMi järgmisel aastal
eelarveprotsessi tervikuna lihtsustada. Lihtsustamine mulle meeldib, see
tekitab lootuse, et RaMi ise ja ka Pilvepiir saavad aru, mida riigieelarve
sisaldab. Mida uut siis tehakse: "Nimelt, kui praegu käiakse protsess läbi
kaks korda aastas, nii kevadel kui sügise hakul, siis edaspidi koostataks
riigieelarve ja riigi eelarvestrateegia koos sügisel. Nii jääb vähem võimalusi
ka vigade tekkeks." 03.09.21 ERR. Ups! Vahva uuendus … kui see nüüd oli
ikka uuendus. Meenub, et möödundaegadel tehtigi eelarve sügisel ja seda
menetleti kuni aasta viimse päevani.
Menetleti närviliselt, sest ilma eelarveta oleks … No Dr Riigil oleks väga halb
olnud. Kuis siis tehti poliittehnoloogiline vangerdus, et arutlusteravikku maha
raiuda ja kogu eelarve pandi paika tegelikult eelarvestrateegia menetlemisel … kevadel. Kes
sügisesel eelarvemenetlusprotsessis tahtis targutama hakata, sellele öeldi juba
hilja. Nii, et ring on täis saanud. Mnjah, kus siin „uus“ on jääb veits
segaseks. Tuletab meelde huumoriajakirja „Pikker“ kunagist
ratsionaliseerimisnalja, kus haamri puidust vars asendati metallvarrega ja
saada 100% puidu kokkuhoidu ja seejärel tehti uus „rats“ ja metallvars asendati
puitvarrega. Jälle kokkuhoid. Mis oli selle asja mõte? Ärgem unustagem, et
Vaheriigi ajal sai iga „ratsi“ eest preemiat, mida tänapäeval saadakse, peale
selle, et kontoril on kogu aeg tööd (sellest ka suured koormused ja vähe
inimesi), seda küll ei oska arvata.
Siinkohal tuleb nõustuda Y. N. Harariga ( „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 177): „Mida rohkem bürokraatide mõju suureneb, seda immuunsemaks nad oma vigade vastu muutuvad. Selle asemel, et lugusid tegelikkusega vastavusse viia, kohandavad nad hoopis reaalsust vastavalt lugudele. Lõpuks langeb väline tegelikkus nende bürokraatlike väljamõeldistega ka kokku, aga üksnes seetõttu, et nad on reaalsust selleks sundinud.“ Nüüd nad sunnivad reaalsust muutuma niimoodi, et me jääksimegi uskuma, et vigase riigieelarve tegemine on täiesti loomulik ja mitte ainult loomulik, vaid et me tegime vigaseid eelarveid, teeme vigaseid eelarveid ja jäämegi tegema vigaseid eelarveid. Kuid see ei ole reaalsus, see on kehvasti seletatud vigane eelarve. Arvutus- ja arvestamisvigadega eelarve.
Antsueelarve
„Usalduse olid kaotanud ka poliitikud, kes pooldasid
hääletustel ebamääraseid, ebatõhusaid ja pettusega seotud abirahade süsteeme,
mis muutsid paljud perekonnad terveteks põlvkondadeks abirahadest sõltuvaks.” (: R.Reagan „Ühe ameeriklase elu” Tänapäev 2012 lk 57/102/120). Mnjah,
kehvad lood olid neil seal teiselpool lompi, kuid nemad said vähemalt aru,
millised olid nende juurprobleemid ja oskasid vastavalt sellel ka muudatusi
esile kutsuda. Igatahes hea alus tegutsemiseks. Kas just kõik hästi välja tuli
selles muutustereas on maitseküsimus.
Me
ei ehita ju tänapäeval hõrepalkmaja sambla ja savitäidisega, soojustuseta ja
muldpõrandaga, millest tuul läbi vihiseb ja kus elatakse koos pudulojustega
(ikka sooja pärast). Ei, me taotleme täna iga ehitise puhul liginull- või
nullenergiaga maju. Ja õige kah. Miks me siis oma Ühisruumi kujutame ette
Nihv-Nihvi majana? Isegi muinasjutus ei
jäänud see püsima. „Kaasajastades“ Nihv-Nihvi
õlgmaja uute maksudega ehk tugevdades ja asendades õlekubusid ei saa me
energiatõhusat maja. Selle ümberpuhumiseks pole isegi kurja hunti vaja. Teate
ju seda muinasjuttu kolm põrsakest, kes terve suve mängisid, aga kui saabus sügis ehitasid
endale majad. Nihv-Nihv tegi maja õlgedest, Nuhv-Nuhv oli nutikam ja tegi
okstest, aga Nahv-Nahv hoopis kivist. Vennad naersid Nahv-Navhi majaehit,
milleks liialt vaeva näha, aga kui metsa sattus kuri hunt, kes nende õlgokskodud
laiali puhus, siis … Varju saadi püsivas
ja tõhusas Nahv-Nahvi kivimajas. Vaat
selline õpetlik lugu, pole mingit mõtete üha uuesti ja uuesti üles ehitada
nihv-nihvilikku õlgmaja, kokkuvõttes jääme külma kätte.
Sama
lugu ka meie Ühisruumiga, see peab olema energiasäästlik, ressursitagastusega,
mugav ja nauditav mitte ristseliti lahti uste ja akendega hankekuubik. Sellise
kuubiku kütmiseks läheb tõesti palju kütet/maksuraha vaja. Kuid Ühisruum ei
peaks olema selline ressurssiraiskav (iga administratiivne suvaotsus ja ümberjaotus
on tegelikult ebaloomulik ressursikadu), vastupidi - ei tohi (kindlas kõneviisis). Niisiis
kõigepealt peab Ühisruumi projekti paika panema ja siis vaatame kui palju ja kas selle kütmiseks
ka lisaressursse vaja on, seniks … Seniks tegelemegi uue Ühisruumi
projekteerimise ja selleks ressursside kogumisega, mitte ühisraha põletamisega.
Max
Weber („Protestantlik eetika ja kapitalismi vaim“) on kirjeldanud olukorda, mis
ilmestaks ka meie nüüdisaega: „Loodus allutati teadusele, ühiskond
bürokraatiale. Bürokraatia esiletõusu taga olid organisatsioonide kasvav
keerukus, teadmiste spetsialiseerumine ja vajadus professionaalse kaadri
järele. Teose lõpus hoiatab Weber „teraskõva kesta“ tekkimise eest, milles
ratsionaalset tsiviilteenistust, mille tõeline väärtus oli pelgalt tehniline,
peetaks „ülimaks, tegelikult ainsaks hüveks, mille alusel kogu elutegevust
korraldada“. Selles kestas hakkaksid elama „vaimuta spetsialistid, südameta
nautlejad.“ Bürokraatia on hingetu ja tundetu. See koosneb truualamlikest
inimestest, kelle vaateväli on kitsas. Nad on pädevad, aga neil puudub loovus.
Nad ei tunnete üldisemat eesmärki“. (L. Freedman „Strateegia“ Grenader 2016 Lk
332).
Just
– loovus ja eesmärk on need mis meie Ühisruumi arengut edasi aitaksid.
Järgneb
….
Targutusi:
Maj Sjöwall, Per Wahlöö „Terroristid“ Olion 1992
Lk 5 „Tema uksel võinuks rippuda deviis : Minu
kabinet on minu kindlus.” See oligi vallutamatu kants, valvatud hästi välja
drillitud sekretäri poolt, keda õigusega Draakuniks nimetati”.
Lk 21 „Süüdistaja tema kohtuasjas oli Buldooser
…. Ta oli alati nii hõivatud ja käis kodus nii harva, et näiteks kulus kolm
nädalat, enne kui ta avastas, et ta naine oli ta juurest ära läinud …”
Must kolmnurk Juri Klarov Tallinn „eesti Raamat”
1986
Lk22 „ … millele oli kleebitud kolm kuulsat
Peeter I ukaasi pidid kehtestama seaduslikkuse ja korra igavasest ajast
igavesti. „… Tühi vaev on seadusi kirjutada, kui neist kinni ei peeta või
nendega kaarte mängitakse, neid mastikaupa kokku pannes, mida kuskil mujal pole
tehtud nii nagu meil ja osalt tehakse veel praegugi, ning kõiksugu lõustad
püüavad ihust ja hingest tõde oma tahtmise järgi väänata.”.”
Lk 37 uurija Rõtsalov „Jah kahjuks olime
hooletud,” möönis Rõtsalov, „Kahetsusväärne tõsiasi. Oleksime tookord pihta
hakanud, poleks me praegu nii täbaras olukorras. Võimalus kukkus meile lausa
sülle …”
„Parteijuht lahkub surma läbi“ Bo Balderson Eesti Raamat 1995
Lk 8 „Mulle torkas äkki pähe, et ta oli käitunud
päris normaalse inimese kombel. Ja ministri kohta oli see absoluutselt
ebanormaalne … Nojah, see, kes tahab leida loogilist seletust ministri kõikide
veidratele avaldustele, see ei jõua päeva jooksul muud teha …”
Lk 39 Minister ja PM paadis lõõgastumas „”ja ma
mõtlesin banaalse aga sama hästi ka targa mõtte, et kui palju rahulikum oleks
maailm, kui rohkem poliitikuid niiviisi lamaksid ja õõtsuksid”
Lk80 „Kas te olete sellele mõelnud, et
demokraatlikes riikides haugutatakse meid, poliitikuid, kuni me tegutseme? Aga
kui me oleme lahkunud või surnud, siis kiidetakse meid taevani.
Diktatuuririikides on täpselt vastupidi. Seal ülistatakse juhte, kuni nad
juhivad. Aga nad sülitatakse täis, salatakse maha ja kuulutatakse
riigireeturiks, niipea kui on ametist lahkunud või teise ilma kolinud”
Tere daamid ja härrad, kas vajate rahalist abi? Mina olen Susan Benson. Olen laenuandja ja ka finantskonsultant.
ReplyDeleteKas vajate projekti lõpetamiseks ärilaenu, isiklikku laenu, hüpoteeklaenu või laenu? Kui teie vastus on jaatav, soovitan teil pöörduda minu ettevõtte poole. Pakume igasuguseid laenuteenuseid, sealhulgas pikaajalisi ja lühiajalisi laene. Lisateabe saamiseks kirjutage meile e -posti teel: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) või saatke mulle otse WhatsAppis sõnum: +447903159998 ja saate kohe vastuse.
Oleme terviklik finantsteenuseid pakkuv ettevõte ja oleme pühendunud, et aidata teil täita kõik teie soovid. Oleme spetsialiseerunud struktureeritud finantslahenduste pakkumisele üksikisikutele ja ettevõtetele kõige tõhusamal ja kiireimal viisil.
Siin on mõned põhjused, miks peaksite meiega laenu saamiseks ühendust võtma;
* Mugavus - saate laenu taotleda igal ajal ja igal pool.
* Paindlik summa - teie otsustate, kui palju soovite laenata.
* Kiire otsene rahastamine - saate laenu 24 tunni jooksul pärast kinnitamist.
* Paindlik intressimäär - taskukohane intressimäär 3%.
* Kõrged heakskiidumäärad - teil on 99,9% võimalus laenu saada
* Paindlik tagasimakse - Te peate valima tagasimakse kuupäeva kas iganädalaselt, igakuiselt või kord aastas, kestusega 1-30 aastat.
* Lihtne veebipõhine rakendus.
* Isikupärastatud juhendamine ja asjatundlikkus.
* Varjatud tasusid pole
Ärge kaotage võimalust rahapuuduse tõttu. Võtke kohe ühendust minu ettevõttega, saame teid laenuga aidata, sest oleme aidanud paljusid üksikisikuid ja organisatsioone, kes on kogu maailmas rahalistes raskustes
Meie laenupakkumise kohta lisateabe saamiseks saatke meile oma laenutaotlus aadressil
E -post: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
WhatsApp/Telegram: +447903159998
Vahendajad/konsultandid/maaklerid on oodatud oma kliente tooma ja on 100% kaitstud. Teeme täie kindlusega koostööd kõigi asjaosaliste hüvanguks.
Tere; Kui vajate kiiresti laenu, taotlege laenu Novelty Finance'ist. Minu nimi on Davina Claire, ma olen Novelty Finance'i finantsjuht. Olen märganud, et eraisikutel ja ettevõtetel on nii raske saada laenu pankadest või muudest finantsasutustest. Minu ettevõte (Novelty Finance) on siin, et pakkuda ja aidata teil vajalikku laenu. Võite meiega ühendust võtta e-posti teel: noveltyfinances@gmail.com VÕI saatke sõnum WhatsAppis +447915601531
ReplyDeleteÜkskõik, kas soovite oma elustiilile hoogu juurde anda või teil on ees ootamatuid kulutusi, on NOVELTY FINANCE laen just see, mida vajate.
UUDNE FINANTS on paindlik: laenu saab võtta kuni viisteist miljonit eurot (15 000 000,00 €), sobivate tagasimakseperioodidega kuni 30 aastat. Võite taotleda nii tagatisega laenu kui ka tagatiseta laenu. Pakume laia valikut eralaene, ärilaene, kodulaene ja võlgade konsolideerimise laene, mida saab kohandada vastavalt teie muutuvatele vajadustele ja oludele väga madala intressimääraga.
Mida saate Novelty Finance'i taotlemisel:
√ Kohene juurdepääs teie rahale pärast kinnitamist.
√ Konkurentsivõimelised intressimäärad (3% aastas)
√ Paindlikud tagasimaksetingimused
√ Võimalus oma laen kiiremini tagasi maksta
√ Lihtne kinnitamine, kui vajate lisavahendeid
√ Laenu tagasimaksmisega ei kiirustata, vaid antakse aega laenu tagasimakse alustamiseks.
√ Varjatud tasusid pole
Kuidas kandideerida:
Laenu taotlemine on kiire ja lihtne!
Ettevõtted või eraisikud, kes on huvitatud Novelty Finance'i laenu taotlemisest ja vajavad laenupakkumise kohta lisateavet, peaksid lisateabe ja suuliste infotundide saamiseks SAATMA E-KIRI aadressile (noveltyfinances@gmail.com) VÕI saatma WhatsAppi sõnumi +447915601531 kaudu. Kehtivad nõuded ja tingimused.