Paul
Romer rõhutab rekombineeriva innovatsiooni vajadust: „Majanduskasv toimub alati
siis, kui inimesed võtavad ressursi ning korraldavad need ümber nii, et väärtus
kasvab. (…)Ja iga põlvkond on uute … ideede potentsiaali alahinnanud. Meile
jääb alatasa hoomamatuks, kui palju ideid jääb avastamata … Vähe sellest, et
võimalused lisanduvad üksteisele – nad paljundavad üksteist.“ „Võib-olla on
kõigist ideedest kõige tähtsamad metaideed – ideed selle kohta, kuidas toetada
teiste ideede loomist ja edastamist … Kahte asja võib … julgelt ennustada.
Esiteks: XXI sajandil saab juhtivaks riik, kes rakendab sellist innovatsiooni,
mis toetab tõhusamalt uute ideede loomist erasektoris. Teiseks: sedalaadi
metaideid leitakse“ (E. Bryjolfsson, A. McAfee „Teine masinate ajastu“
post_factum lk 102)
Süsteemi allakäigu mudel
Süsteemi allakäigu mudel
Rekombineeriv
innovatsioon lähtub asjade/nähtuste/tegevuste uutmoodi kokkupanemisest, kuid
see eeldab avatust ja vaba mõttelendu. Üldjuhul tapavad regulatsioonid vaba
mõtlemise. Mis vaba mõtlemist saab olla, kui kõik on ümbritsetud
regulatsioonidega? Sellest murdepunktist algab süsteemi allakäik. Kui
iseotsustamise ja vastutuse soon läbi lõigatakse, siis kasvabki peale
almuseootajate ja kaeblejate lärmakas kogukond. Ja muidugi kui on kaeblejad,
siis tuleb luua ka kaebamisvõimalused … kuhu vaja. Üpris pelutav on, et pea
igal asutusel on mingi vihjetelefon või äpike, kuhu saab kõige vähemenergiakululiselt
teada anda, kui naaber ei meeldi või keegi kõvera pilguga vaadanud on. Me oleme
kaugenenud loomulikust keskkonnast ja asendanus slelle kaebeõiguse keskkonnaga.
Nagu Keskkonnainspektsiooni pealik asiselt tõdes, et varem maainimesed teadsid,
et s*** haiseb, nüüd … Kulutab inspektsioon palju ressurssi üha tundlikumate
inimeste kaebuste kontrollimisele (PL 6.05.19). Inimesed lihtsalt ei tea enam,
et ess haiseb ja püüavad essuhaisu mahendada kaebamisõigusega.
Kituma,
kaebama, pealekaebaja … igaks juhuks. See muutub trendiks nagu osadel Ameerika
hõimudel pea lamedaks koolutamine, Aafrikas poolemeetrise kaela kasvatamine
võrude abil või Vanas Hiinas jalgade kängitsemine, saavutamaks võimalikult
väikest jalalaba. Mõtlete, et oh rumalaid? Ei tegemist oli ajastuomase moega,
Kujundati ilu ideaali. Meie oleme samasugused nagu kõik meie eellased, tekitame
trendi ja pärast imestame, miks kõik nihu läks (kael ei kanna, pea valutab,
kiirust pole). Te ei saanud sellest paralleelist aru? Mille poolest erineb poolemeetrise kaela kasvatamine võrude abil
üha suurenevate keeldude ja käskude hulgaga meie ühiskonnas? Ei erinegi,
mõlemad on ebaloomulikud ja tekitavad edaspidi toimetulekuraskusi. Kui
pikkkaelalt ühel päeval võrud maha võtta, siis on ta abitu, (ilmselt peab kahe
käega pead üleval hoidma), kuid sama kehtib ka meie kohta, kui Dr Riik kõike
reguleerib, käsib ja karistab, siis momendil mil Dr Riigil selle süsteemi
ülalpidamiseks võhm välja läheb (ja see läheb ilmtingimata), siis ei tule
kõigereguleeritud inimesed enam loomulikus ja loomingulises keskkonnas hakkama
saada. Eh, kaotavad pea. Just seepärast on päramine aeg küsida, kas ka meil on
mingid lihtsustusmeetmed? Või kasvatame oma poolemeetrist kaela kahemeetriseks?
Hakkame kaelkirjakuteks?
Pealekaebamise koolitus
Me
elame vastandlikus maailmas, ühest küljest peaksid paljud andmed olema
avalikud, et oleks võimalik laialdane rekombineeriv innovatsioon, kuid teisalt
salastame andmeid mis on naeruväärne. Kui ühest küljest isikuandmete kaitsmine
on kiiduväärt, siis selle tegelikkuses regulatsioon muudab kaitsmise
tobeduseks. Võib-olla see polegi tegulatsiooni süü vaid meie enesetsensuur,
eneseregulatsioon, enesealalhoiuinstinkt, sest kui konverentsi korraldajad ei
julge enam osavõtjate nimesid kirjutada vaid piirduvad „igaks juhuks“ vaid Firma nimega, siis on regulatsiooni mõte regulatsioonis eneses kaduma läinud.
Regulatsioon kui vahend töötab bürokraatliku eesmärgina.
Hiljuti
juhtusin kokku üha tavalise ettevõtjaga, kes oli tulnud järjekordselt
kursuselt. Samas polnud see ettevõtja mingi suurkaupmees ega ülivahendaja,
selline väiksemat sorti isetegija. Enesetäiendus on üks väärt ja lugupidamist
väärt ettevõtmine tänapäeva kiirelt muutuvas majanduskeskkonnas. Kuid kõigi
nende koolitustega on niimoodi, et selles on nii huvitavat, tarblikku, igavat
tühitäidet, kui ka „moekaupa“. Peale õekeste Sündsus ja Usaldus eksimist
danskemetsa ja mehkeldamist Suure Kurja(hundi) endaga on koolituste üheks
stamteemaks rahapesu tõkestamine. Hm,
justkui tarvilik ja asjalik näpunäide. Meeldetuletuseks ja tähelepanemiseks
kindlasti kõigil tarvilik teadmine. No, et oskaks tähele panna.
Kuid
siinkohal oli uuelaadne see, et ettevõtjad said teada, et nad peavad igast
neile formaalselt teada saanud sellelaadsest ilmingust teatama … kuhu
vaja. Nüüd siis ettevõtjad teevadki …
mida vaja ja loovad enese kaitseks ja Bürokraatia
Moloki nälja rahuldamiseks hulgaliselt dokumendivorme, milles nende
koostööpartneritelt nõutakse enese pesu- ja plahvatuskindluse deklareerimist.
Tundub, et Dr Riik on loomas Koputajate Maakaitseväge, uus „Mielke Vabariik“ on
sündimas? (Erich Mielke SDV riikliku julgeoleku minister (Stasi) alates 1957 a.) . Kõik peavad kõigi kohta ette kandma, kas nad teavad midagi või ei tea. Igaks
juhuks, nagu tervisekontroll, et enesele nakkus külge ei jääks. Kuid kõige
selle tulemuseks on tõsiasi, et protsessid majanduses muutuvad aeglasemaks,
ebatõhusamaks ja tootlikkust kärpivaks.
Enesekaitse
Ärge
arvake, et ma kaitseksin mingit rahapesu. Ei, see on selgemast selgem, et
rahapesu on mitte ainult taunitav, vaid vastavalt karistusseadustikule ka
karistatav. Kuid selle järelevalve peaks jääma professionaalsete
organisatsioonide pärusmaaks, mitte sõltuma üldisest pealekaebamisinnukusest.
Isegi mitte innukusest vaid lausa sellele kehutamisest. Sellisel kehutamisel on
kolm+ tagajärge. Esiteks suurendab see
administratiivset koormust … kõigile, nii neile, keda see oht (või võimalus)
puudutab, kui ka neile, kellel pole sellst aimugi ja kes sellega kokku ei
puutugi. Teiseks, suurendab selline regulatsioon ametkondade töökoormust, sest
koputatakse "nii igaks juhuks", kui ka selleks, et konkurenti
administratiivvõimudega välja kurnata. Kui arvestada isikuandmete kaitse
regulatsioonist arenenud ettevõtjate enesekaitselist (enesealalhoiu) abinõusid, siis toimub see nii dokumanttalne enesekaitse, kui ka igaks juhuks tegutsemise vormis.
Kolmandaks, loob see väära, uinutava õhkkonna, justkui kõik olekski korras –
kõik ju valvavad. Parafraseerides Fridrich Suurt siis „kui kõik valvavad, siis
ei valva keegi“. Kolm+ on kõige kahjulikumate tagajärgedega, see harjutab kodanikule juurde moe igaks juhuks
ette kanda naabri/koostööpartneri tegevusest.
Tehniliselt
– ajatapja
ÄL 14.04.2019
selgitab advokaat, et rahapesu tõkestamise reeglid muudavad igapäevase äri
keerulisemaks „Viimase aja arengud rahapesu ning terrorismi
rahastamise tõkestamisel on näidanud, et isegi pangad, kelle finantsvõimekus
võrreldes nö tavaettevõttega on märkimisväärselt parem, on raskustes kõigi
neile esitatavate nõuete täitmisega.“ Regulatsiooni vastuvõtmine kabinetilaua
tagant vaadatuna on ilmselgelt tarvilik ja asjalik, ainult, et … Kasvuhoones
võib igasuguseid imeasju kasvatada, kuid maastikul pidevas olelusvõitluses need
reeglid ei toimi. Õigemini reeglid toimivad, kuid söögitaimed surevad välja,
umbrohi, mille vastu regulatsioon kehtestati lokkab edasi. Meie regulatsioonid
on nagu mahapõlenud metsa valvamine, kuigi püromaan toimetab juba järgmise
kuhja kallal.
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse baasviga on selles, et väga suur hulk ettevõtjaid
on määratletud "kohustatud isikuteks". Kohustatud isik peab seaduses sätestatud rahapesu
tõkestamise nõudeid järgima, kohaldama seadusest tulenevaid hoolsusmeetmeid
ning tegema palju muudki. Seaduse nõuete rikkumine toob kaasa märkimisväärseid
karistusi. Kellele? Pesijale? Ei, „hoolsusmeetmetesse“ hooletult suhtujasse. Regulatsioon on
hakanud elama iseseisvat elu, muutes regulatsiooni kui vahendi eesmärgiks.
Regulatiivselt
on loodud võltsturvalisus. Dokumentiide järgi on kõik tehtud, kuid …Tädi Maali
kes peab Siku-sortsi-soos muruniidukipoodi ei tea poolt pudrunuiagi, et ta on
kohustatud isik, et tea peab, et tal on kohustus, et … Tema teab, et ta peab
ellu jääma, ja kui keegi tuleb ostma murutraktorit, siis pole tal õrna aimugi,
et tegemist võiks olla riikliku taustaga isikuga või varisikuga ja ta peaks
võõra „üles andma“ ja ostust keelduma. Oeh, selline regulatsioon on nõme.
Sama nõme on panna maakler Ljudat aru saame, et kui ta vahendab suvilamüüki
ääremaal, mille hind on 12 000 EUR, siis … igaks juhuks peab ta teatama? Midagi? Kuhugi? Jaburus. Kui eluvõõras peab
olema, et kehtestada nõue „Kohustatud isik
kehtestab protseduurireeglid, millega tõhusalt maandatakse ja juhitakse muu
hulgas käesoleva seaduse § 13 kohaselt koostatud riskihinnangu raames
tuvastatud rahapesu ja terrorismi rahastamisega seotud riske.
Protseduurireeglite täitmise kontrollimiseks kehtestab kohustatud isik
sisekontrollieeskirja, mis kirjeldab sisekontrolli süsteemi toimimise, sealhulgas
siseauditi ja vajaduse korral vastavuskontrolli rakendamise korda, kus on muu
hulgas kirjeldatud töötajate kontrollimise kord.“ Külapoele või
väikeettevõtjale? Sellises „bisnisis“ ei tehta hulka
vajalikumaid analüüse ja auditeid vaid elatakse päev korraga. Talupojatarkusest. Tal
pole aimugi, kuidas koostada „juhendit, kuidas tulemuslikult kindlaks teha, kas
tegemist on riikliku taustaga isikuga või kohaliku riikliku taustaga isikuga
või isikuga, kelle suhtes rakendatakse rahvusvahelisi sanktsioone, või isikuga,
kelle elu- või asukoht on suure riskiga kolmandas riigis või riigis, mis vastab
käesoleva seaduse § 37 lõikes 4 nimetatud tingimustele“ Ta isegi ei aima,
et on olemas selline loom nagu riikliku taustaga. Miks tal peakski olema? ;See
mis on kohane SuurPangale-SuurPahale (ja pole jõukohane isegi neile nagu eelnevalt
kuulsime) pole kohane väikeettevõtjale. See on groteskne et mitte öelda
kriminaalne regulatsiooniäpardus. Dr Riigi vastutustundetu eneselt kohustuse
äralükkamine.
Potentsiaalsed kurja tegijad
Potentsiaalsed kurja tegijad
Lihtsalt meeldetuletuseks,
mullu andis SA teada, et Eestis on 158 000 majandusüksust. „Kaks kolmandikku tegutsevatest majandusüksustest
moodustasid äriühingud (66%), füüsilisest isikust ettevõtjaid oli 15%.
Mittetulundusühinguid oli tegutsevate majandusüksuste koguarvust 17%. Riigi- ja
omavalitsusasutusi oli nii nagu ka varasematel aastatel alla 2%.“ Töötajate
arvu järgi oli ettevõtteid, kus oli 250+ töötajat 186, 50-249 töötajat 1172,
10-49 töötajat 6548 ja alla 10 töötaja 123 744 ettevõtjat.
Niisiis hoolitsedes „puhta raha“ eest, muudame
me haavatavaks suure osa kaupmehi ja teisi asjatajaid. Ehk loome juurde kurja
tegijaid. Mida me siis saavutame? Kas rahapesu väheneb sellega? Vaevalt, see
leiab vaid uusi vorme, kanaleid ja mooduseid. See on samamoodi nagu me mõne
mängusõltlase pahede pärast küsime igalt õnneloosi ostjalt pildiga „dokustaati“
või seepärast et vastutustundetuid laenuvõtjaid (0,001% elanikkonnast?) kaitsta
lõhkilaenamise eest pidime igast järelmaksu pakkuvat putkat käsitlema kui
„panka“, milline annab laenu. Ülehooldus on kõige selle nimi. Täiesti selge, et
kui Dr Riik käsitleb kõiki kodanikke, kui sõimejõnglasi (potentsiaalseid
kurjategijaid), siis sellise lapsehoidjariigi me ka saame. Ups! Vabandust
saime. Vaadake, me ei suuda kogu inimlikku rumalust ja ahnust riiklike
regulatsioonidega tasandada. Kõik katsed kõiki kõigi eest kaitsta (ka iseenda
eest) lõppevad range riikliku regulatsioonisüsteemiga ja sellest kasvava
dotalitarismiga. Meie teiega peame õppima ise hakkama saama ja oma valikuid
tegema.
Administratiivne
koormus
Administratiivse
koormuse tõusu saame tavakodanikena tundma igal sammul, kuid ÄL 14.03.19 artiklis
„Pangad on Taanis politsei rahapesukahtluse teadetega üle ujutanud“ toob
ilmekalt välja ainuüksi pankade poolt tekitatud lisakoormuse
järelvalveorganitele. Eelmisel aastal saatsid pangad 26 403 rahapesukahtluse
teadet (43% kasv) … sinna kus vaja.
2015. a. tehti „vaid“ 9124 teadet. Lumepall on pandud liikuma. Või on
see hoopis majanduslik lumelaviin?
„Danske Banki rahapesuskandaal on pangad nii ära hirmutanud, et viimase
kolme kuni viie aasta jooksul on palgatud tuhandeid pangatöötajaid ainult
rahapesu ja terrorismi rahastamisega võitluseks. Taani justiitsminister lubas,
et tänavu võetakse rahapesuga politseisse võitlema juurde 30 töötajat.“ Niisiis
pangad on võtnud juurde tuhandeid ja politsei kümneid rahapesusõdalasi, mis
muudab kogu süsteemi järjest aeglasemaks ja kallimaks. Küsimus on vaid selles,
kas andmate vähesuse asendamine andmete paljususega aitab probleemi ravida või
vastupidi, uputab tegelikud „pesumasinad“ hunnitusse informatsioonilaviini.
Kuid
see mis toimub Taanis on vaid laviini algus. Kui lisada sellesse meie uued
rahapesu vältimise reeglistikud, mis loovad Pealekaebajate Maakaitseväe
võrgustiku, siis jookseb süsteem kinni.
Tuletagem meelde Agatha Christie mõttekäiku, et mõrvu on kõige paslikum peita
mõrvade sekka. Huvitav-huvitav mida tehakse selle infolaviiniga, kui kõik
majandusringkäigu osalised seda teavitamisnõuet hakkavadki täitma saksa täpsuse
ja eestlasliku innukusega? Tundub, et sellisel juhul peaksid pooled inimesed
töötama rahapesutõrje sõduritena ja pooled pealekaebajatena. Kes väärtusi loob?
Ahhaa, saite aru? Loojaid enam polegi, on vaid valvurid, pealekaebajad ja
ümberjagajad.
Tegelikkus
on selline, et kui uus teavitussüsteem on loodud, siis need keda sellega püüda
taheti on juba asunud uude metsa elama, tehes oma kurikavalusi täies rahus, sest
kogu ühiskonna ressurss on aheldatud juba mahapõlenud metsa kaitsmisse.
Vandenõuteoreetikud võiksid selle mõõtepojukese peal välja mõelda mitmeid
arenguid selles suuna, et kas lauskitumine oli SuureKurja eneste
järelvalvemasinate kinnijooksutamise idee või Bürokraatia kõike kontrollimise
ihalus ehk administratiivne rumalus. Meenub üks Skandinaavia järelevalvepealiku
kirjeldus, kus talle laekus menetluses ühelt osaliselt 4 m3 paberdokumente
kõikvõimalike tühipaberitega. No, et otsige … kui leiate midagi. Kindlasti
oligi, kuid … Millised olid tarvilikud, millised segavad? Juhtum soikus
menetlustähtaegade umbe minemise tõttu. Kõik. Palju teavet, kasu ei tühjagi.
Muidugi on tänapäeval arendatud eelkõige terrorismi, kuid seejärel ka
konkurentsi, maksunduse, rahapesu jne. valdkondades välja töötatud algoritmid,
mis tuvastavad ohuolukordi lähtudes nii formuleeringutest kui muudestki
näitajatest, kuid siingi on omad piirid.
Kafka lapselapsed
Kafka lapselapsed
Mis
aga põhitähtis, siis praktika kujuneb enamasti selliseks, et iga uus regulatsioon
koormab ebaproportsionaalselt ja –mõistlikult tavakodanikku, kuid suured
„Pesumajad“ töötavad edasi muutes vormi ja nime. Kauaaegne sõber rääkis
isiklikust pangakogemusest, kui rahapesu polnud just kõige populaarsem teema.
Nimelt oli ta ostmas üht vana suvilaronti ning pangast oli vaja teha ülekanne.
Kuna sõber oli palgatöötaja, siis Panka settis tema igakuine töötasu/pension.
No selge see, et vaid palgatööst oleks jäänud väheseks, kuid kuna ta oli saanud
hiljuti ka väikese pärandusetombu, siis oli „rondi“ raha koos. Tore. Kuid
Pangas tekkis tal täiesti Kafkalik
kogemus. Pangaametik (ilmselt alles tööle tulnud), püüdes ülipüüdlikult täita
kõiki äsja loetud regulatsioone, pidi ta vigaseks piinama küsimustega kuskohalt
see raha pärit on. No tule seesamune sealtsamusest appi, kui kontole laekub igakuiselt töötasu (ja
niimoodi aastast aastasse), kuskohalt see siis pärit peaks olema? Ja pühdevahe,
pärandus? Kuskohalt see pärit on? Miks saite päranduse? Kes pärandas? Lõpuks
tundus sõbrale, et Pank kahtlustab teda eaka sugulase mõrvas, kui mitte
milleski hullemas. Lõpuks täideti mingi tobepaberite rida ning ülekanne sai
tehtud, kuid sõbra meel oli must. Kõik see „kottimine“ ja kontrollimine toimus
ajal, mil dansekmetsas käis pidu ja pillerkaar, pesumasinad huugasid
miljardites. See lugu tuli meelde, kui kuulsin koolituselt tulnud ettevõtjat,
reeglid kehtestatakse liiga hilja ja valedele tegevustele ning õigused
analüüsiks ja sekkumiseks püstitatakse valesse kohta. Muidugi tavaliste
inimeste, tavaliste tehingtegijate „kottimiseks“ (nagu minu sõber) ning
bürokraatliku tühikargamise õigustamiseks need kõlbavad, kuid tulemused saavad
olema nigelad. Meeldetuletuseks, tänapäeva sõdu ei võideta maakaitsevägedega
vaid professionaalsete kõrgtehnoloogiliste ja treenitud meeskondadega.
Tuleb
välja selleks et professionaalsele järelvalvele ei antud ei õigusi ei riistu
danskemetsaga võitlemiseks peame meie nüüd, nagu karistuseks, astuma kui üks
mees maakaitseväkke. Koputajate Maakaitseväkke. Läheme massilise
asendustegevuse teed
Tegelikkus on selline,
et Dr Riik maandab oma administratiivse
suutmatuse ja valed strateegiagad väikeettevõtjate peal. Regulatsioon on
selline, et lubab rõhuvat enamust väikeettevõtjaid vahele võtta. Oot-oot, kuid
mis oli regulatsiooni eesmärk? Kas oma pahaaimamatuid ettevõtjaid, kes niigi
taluvuse piiril toimivaid, lõksu meelitada ja neist kurjategijaid teha? Ei
olnud ju? Millist kasu me saame kabinetitarkuses välja mõeldud regulatsioonist,
mis lööb mitte rahapesu vürste vaid aluspesu müüjaid?
Kolm+ on kõige kahjulikumate tagajärgedega, see harjutab kodanikule juurde moe - igaks juhuks
ette kanda naabri/koostööpartneri tegevusest. Kas me sellist …
Institutsionaalsed
kaebajad
„ Juba tsaariajast saadik oli Venemaal olemas tugev
„funktsionaalsete“ pealekaebajate traditsioon: talumees kaebas kohalike
võimukandjate, mõisnike, ja teiste peale neist kõrgema võimu esindaja juures,
süüdistades neid korruptsioonis, vales majandamises, maksudest
kõrvalehiilimises või milleski muus sarnases. Sellele traditsioonile
omistatakse isegi demokraatlikku või
õigusriigile asjaajamisega võrdne staatus ning seega neutraalne või isegi pigem
positiivne väärtus. Kommunistlikul ajajärgul elas see traditsioon katkematult
edasi ning koguni elavnes nõukogude võimu „viljastavates tingimustes“.“ (J. Gieseke „Mielke Kontsern“ Olion 2006 lk
106)
Mentaalne
kahju
Teisalt
tekitab selline lauskpealekaebamise nõue mingil ühel alal väärtushinnangute
muutust kogu ühiskonnas. Soomes oli 90 alguse äga arutelu selle kohta, et kas
on ikka moraalne teha kaebeliini
narkorahade osas. See arulelu vertikaalriigist äsja väljapääsenule tundus
kuidagi veider. Muidugi tuleb teatada kuhu vaja ja … Mida siin arutada? Kuid
ilmnes, et tegemist oli väärtusahela ühe väga tähtsa lüliga. Kui ühe tegevuse
osas on paslik teada anda, siis mille osas veel? Mis on järgmine tase.
Millisest teost lõppeb ära ausus, kodanikukohustus ja läheb üle totaalseks
nuhkimiseks ning kitumiseks? See on küsimus ka meile, kui me praegu ehitame
ülesse Totaalkaitset sundusliku Pealekaebajate Maakaitseväe näol. Kas see on
juba totaalne jälgimissüsteem? Head tegemine? Kasulik ühiskonnale? Või on see
nii materiaalsete, kui mentaalsete ressursside väärkasutus? Me ei mõtle ega
arutle selle üle, me teame, et danskemetsas oli taud (no ütleme selline nagu
meie metssigu tabas) ja vaid sellest
lähtudes, teeme me otsuse, et me ei piira mitte ainult sigade liikumist, vaid
laseme maha kõik kes liiguvad. Vinge lahendus.
Siinkohal
meenub Y. N. Harari formuleering, et: „Terroristid on nagu kärbsed, kes üritavad
portselanipoodi hävitada.Kärbes on nii nõrk, et ei suuda ühtainsatki teetassi
paigalt nihutada. Niisiis otsib ta härja, poeb talle kõrva ja hakkab seal
sumisema. Härg läheb hirmust ja ärritusest marru ning peksab portselanipoe
segamini. „ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk 27). Hm?
Kas see tähendab, et Büroraatiahärg on oma hulluses meie elu segi peksmas? Kas
need, kelle vastu Bürokraatiamaailm oma regulatsioonidega astuda tahtis on
sellelesamasele Bürokraatiale kõrva sumisenud sellise viisi, mille tulemusena
porikas on oma eesmärgi saavutanud? Meie vaatame protsessi võlutult pealt ja … laseme oma elu rikkuda.
Me
pole märganudki, et peaaegu igale poole saab kaevata. Kaebamine on tehtud
ülilihtsaks. Enam pole vaja ametkonna (või massimeedikute) kodulehelt
vihjeliini otsida, kõike saab teha äpiga. Kuid kaebamise loogika on selles, et
kui lood võimaluse kaevata, siis tekkivad ka kaebused. Kõige kehvemad on
anonüümkaebused. Imestama paneb vaid see, et kui isegi Vaheriigi ajal, mil
kõigis ametkondades olid ruudulised kladed pealkirjaga „kodanike kaebused ja
avaldused“, siis sinna ühtegi anonüümset kaebust ei fikseeritud. Need läksid
prügikasti. Nüüd … Vaadake, ega enamus teadaandmisi (sinna kuhu vaja) pole
tegelikkuses eksisteerivad, enamus on neist kas üleaedsele käru keeramine,
ülemusele käki keeramine või konkurendile kaika kodaraisse suskamine. "Härg värk" porika teenistuses?
Targutusi:
H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018
Lk 147. Intsident Indias, kui rootsi meditsiinitudeng pani ukse
lifti ukse vahele, et peatada lift, kuna Rootsi ohutusnõuded nägid ette
sensori, mis sulgumise peataks. Indias seda polnud „Hm. Järelikult on teie riik
muutunud nii ohutuks, et välismaale minnes on maailm teile ohtlik.“
Thilo Sarrazin „Soovmõtlemine“
Lk 109 „Üleminek suletud, vabadusteta ühiskonda on sujuv. See
algab siis, kui vaba omanditung ja ohjeldamatu leidurivaimu tahetakse piirata,
kuna sellisena see segab, või kui riigi reeglitesse hakatakse lubama ideid
selle kohta, milliseid tooted on mõistlikud ja millised mitte, milline elu on
mõistlik ja milline mitte ning millal on tööhõive liiga suur või liiga väike.“
H Kissinger „Maailmakord“ Varrak 2017
Lk 33 „19 sajandi Briti riigimees lord
Palmerston väljendas selle põhimõtte järgmiselt: „Meil ei ole igavesi liitlasi
ja meil ei ole alalisi vaenlasi. Meie huvid on igavesed ja alatised ja meie
kohus on neid huve järgida“. Kui tal paluti nimetatud huvisid ametliku
välispoliitika kujul täpsemalt määratleda, siis tunnistas Briti võimu
paljukiidetud valvur: Kui inimesed küsivad minult … mida nimetatakse
poliitikaks, siis ainus vastus on, et me püüame iga kord teha seda, mis tudub
parim, muutes meie riigi huvid oma peamiseks juhtmõtteks.“
No comments:
Post a Comment