Tuesday, November 19, 2019

Lõpetage olümpiamängud! Kohe! Valimised ka!



Elame kummaliselt duaalsel ajal. Ühest küljest taodeldakse kõige (peaaegu sündsusetuseni minevat avalikustamist) ja läbipaistvust, teisalt püütakse kõikvõimalikke (normaalseid) andmeid salastada. Seda ühel ajal. Nagu tahaks korraldada üheaegselt nii parem, kui pahempoolset liiklust? Ühe hingetõmbega nõuame näiteks kõigi inimeste tulude avalikustamist ja samas ei julge enam avaldada konverentsiosalejate nimekirja, kuna need on privaatsed isikuandmed.
Püha müristus, konverentsi osalejate nimestik tundlik isikuteave? Kas see on salajane konverents? Või osavõtt on salajane? „Espioonid“ konverents? Absurd. Ei tea, kas see tuleb meie heitlikust meelest, ihast maailma kõiki suurtepoiste trende järele ahvida  või kaalumisvõime vähenemisest. Muidugi tuleb trende tähele panna, kuid kss kõiki tobedusi just isiklikult järele peab tegema, selles kahtlen sügavalt. Küsimus on pigem äratundmises, millal õige ja hea õpetus/käitumine/trend läheb üle totruseks. Just seda kaalumisoskust meil napib, sest me ei ole endale selgeks teinud paljude meile seni tundmatute protsesside teoimemehhanisme. Me ei tunne seda piiri, mil hea asi läheb üle halvaks või väga halvaks asjaks. Psühholoogid B Schwartz ja A Grant väidavad, et tegelikult käivad kõik asjad, millel on vähegi mingit tähtsust, tagurpidi U järgi. „Pole olemas midagi, mis oleks täielikult hea. Kõigil positiivsetel kalduvustel, seisunditel ja kogemustel on hind, mis väga suureks kasvades ei tasu enam ära“ (M Gladwell „Taavet ja Koljat“ Pegasus 2015 lk55/56)
 U-kõverad on kolmeosalised: vasak külg , kus rohkem tegutsedes läheb asi paremaks, keskpaik, kus rohkem tegutsedes ei anna midagi juurde ja  parem külg, kus rohkem tegutsedes lähevad asjad hullemaks. „Kui sa ei joo üldse ja siis hakkad jooma ühe klaasi veini nädalas, siis elad kauem. Ja siis kui sa jood kaks klaasi nädalas, siis sa elad natuke kauem ja kolme klaasi puhul veel natuke kauem – kuni umbes seitsme klaasini nädalas. (…) See on kõvera tõus: mida rohkem, seda uhkem. Seejärel on paigalseis kuni 14 klaasi veinini nädalas. Juues selle vahemiku piires rohkem, ei aita see sind kuidagi. Aga erilist kurja sa endale sellega ka ei tee. See on kõvera keskmine osa. Lõpuks on siis kõvera parem külg ehk langus. See on siis, kui sa võtad üle 14 klaasi veini nädalas ja suurem joomine hakkab sinu eluiga lühendama. Alkohol pole iseenesest hea või halb või neutraalne. Alguses on see hea, siis muutub neutraalseks ja lõpuks halb.“

Hinnete väljapanek kui saladus.

Meie oleme oma protsessides ilmselgelt selles halvas, kolmandas faasis. Asjast sain aru siis kui koolide spordivõistluste tulemuste kohta hakkas liikuma arvamus, et spordivõistluste tulemused on … tundlikud isikuandmed – seega salajased. Kummaline, üle püksivärvli rippuvat pekki demonstreerib inimene täiesti avalikult, kuid spordivõistluste tulemused (ripub kangil kui märg pesu) olgu salajased? Kõigi palgad olgu avalikud, kuid hinded salajased? Isegi Õiguskantslerilt küsiti arvamust spordivõistluste nimekirja kohta (Sic! Küsijaks oli koolipsühholoog. Kui psühholoog peab õigusinimeselt küsima arvamust hinnete avalikustamise või mahasalgamise kohta, siis … Tundub, et ühiskonnas on midagi väga paigast ära, kui normaalsuse üle arutavad psühholoogid/juristid võtmes, et kas normaalsus on ikka lubatav või võiks selle ära keelata.).  Õiguskantsleri sõnul peaks hoiduma kooli spordipäeval osalenud õpilaste tulemuste nimelisest avaldamisest. Selline info võib saada kiusamise ajendiks ja tingida halva kohtlemise. (15.10.19 Delfi).  Seega salastame, aga … Sellel lool on ju ka teine pool, loomulik pool, ehk võistlusi korraldatakse selleks, et välja selgitada parimad (mitte halvimad, eesmärgiga neid kiusata). Need võitjad jäävad ju ka sellisel juhul tunnustamata. See on juba halb, väga halb - nagu luureohvitseri auraha, meeldiv kodus (üksinda) peegli ees vaadata, kuid ilma üldise tunnustuse ja aupaisteta. Milleks siis üldse võistelda? Kogu selle mõttetu ülereageerimise ja ülereguleerimise juures on muidugi seegi iluviga, et õpilased ise teavad niikuinii millised hinded või tulemused kellelgi on. Muide, niipalju kui mina mäletan, siis pandi hindeid ikka selleks, et õpilased saaksid ennast võrrelda teistega, mitte et hinded võrdsustaksid õpilasi. Võrdlus ongi see, mis paneb pingutama. Lõuatõmbamine pani ka pingutama, no kaua sa ripud nagu märg pesu. Endal oli piinlik. Tuli harjutada. Küsimus polnud selles, et rippujaid oleks narritud (võib-olla küll aasiti) või kiusatud, vaid selles, eneseuhkus pani pingutama. Järgi jõudma. Mööda rebima. See ongi ju võistluse/konkurentsi mõte. Kuid ei esiametnikud püüavad tupsu-nunnu tehismaailma luua, mis pole kooskõlas tegelikkusega.

Mõttejada mõttetusse
Mõtleme natukene, milline tupsu-nunnu maailm välja näeks? Seega spordivõistluste tulemused – saladus? Mis edasi? Salajased spordivõistlused? Individuaalne sooritus, sirmi taga? Miks? Selgitus: kehv sooritus tekitab õpilastel stressi. Ja nagu õiguskantsler selgitas siis „"Laste edasijõudmist ja õppeedukust peegeldavad andmed on õpilase isikuandmed, millele juurdepääsu võimaldamine kahjustaks oluliselt õpilase eraelu puutumatust. Seetõttu peab kool tunnistama hinnetega seotud teabe asutusesiseseks kasutamiseks mõeldud teabeks. Kuna spordipäev on kehalise kasvatuse osa, tuleks spordipäeva tulemuste avaldamisse suhtuda samamoodi nagu ülejäänud õppetöö tulemuste avaldamisse.“ Seega õpilase hindeid ja muud edasijõudmisega seotud infot on õigus teada vaid lapsel ja tema vanemal või eestkostjal. Saladus läbipaistvas maailmas? Ei sobi nagu kokku
Salastress 

Nüüd saan ma ka aru, miks tahetakse põhikooli eksamitest loobuda. Liiga isiklik värk. Sellise mõttemudeliga edasi minnes on täiesti loomulik kihk  lõpetada põhikooli eksamid, sest sellest tuleneb õpilaste stress. Oeh, kuid tähelepanu … kogu elu ongi üks suur stress. Kool pole ainuüksi (kasutu) faktituupimine, vaid eluga toimetuleku, teistega läbisaamise, võrgustike loomise ja stressitalutavuse kasvatamise aeg. Treening eluks. Või peaks kasutama salastressi mudelit? Eee … nagu salapuss? Halbade tulemuste salgamine ongi nagu salapuss, ei aita olukorda parandada, kuid kõik teavad, kes … libastus. Ebaõnnestumine on ebameeldiv, kuid õnnestumiste loomulik osa, kui kogu aeg oleks vaid õnnestumised, siis me ei oskaks õnnestumist ära tundagi. Ei oskaks ka ennast teistega võrrelda ega oma pingutusi suunata.  Mina tegin ühe suvega neliteist eksamit ja … jäin ellu. Võib öelda, et harjusin ära. Eksamite tegemisega. Kõlab nagu Silicon Valley juhtlause „Ebaõnnestu varakult, ebaõnnestu tihti, ebaõnnestu edasi“ Just see viimane edasipoole liikumine ongi tähtis. Järgmine kord õnnestusin esimese korraga, sest olin teinud järeldused, treeninud … ajumusklit.  Normaalne, kasvatasin stressitalutavust ja esinemisjulgust (isegi kui ma teemast midagi ei teadnud). Ülikoolis oli semestreid, mil tuli teha kuus täiseksamit ja kümmekond kirjalikku arvestust. Eh, kasvatasime veelgi keskendumisvõimet ja … kunstimeisterlikkust. Need ained, mida me õppisime … Oot-oot, aga milliseid aineid me õppisime? Polök? Teadvusetu kommunism? Marksistlik filosoofia? Täidisained. Peale selle olid ka mõningad kohustuslikud „põhiained“, mille süvateadmisega  polnud samuti elus midagi peale hakata.  Hm, mina isiklikult ei mäleta kuuest semestrist statistikast ja kolmest eksamist mitte poolt pudrunuiagi. Kuid seda, kuidas eksamit teha nii, et tulemust kirja saaks, õppisime me küll. Me kõik õppisime. Mis on aga tähtis, siis see, et eksamid sundisid meid õppima ja pingutama või … toime tulema, isegi seal, kus esmapilgul oli positiivse tulemi saavutamine pea võimatu.  Treeningu värk. Muide ajuteadlased on kindlaks teinud, et „Metsloomade ajud olid 15-30protsenti suuremad, kui nende kodustatud liigikaaslastel.  Ilmnes, et külm ja halastamatu maailm sunnib metslooma pidevalt õppima. Need kogemused panid ka nende ajud väga erinevalt toimima.“ „Sama lugu on ka inimestega. (…) Aju toimib nagu muskel: mida enam tegevust sel on, seda suuremaks ja keerulisemaks see võib muutuda.“ (J. Medina „Aju toimimise reeglid“ Tänapäev 2014 lk 65/66) Ehk teistpidi öeldes, kui aju ei treeni, siis (aju)muskel vastavalt ka kahaneb. Me ju ei taha, et meie järelpõlv oleks kui lötakas broiler? Kõik ju kujutame ette, et kui nad just kotkaks ei sirgu, siis tubliks vaba(mõtlejaks) siblijaks ikkagi saab. Miks me teda siis broileriks kasvatame? Kummaline.

Kotka paratamatus
Ilma selle teadmiseta, et eksamid ja võistlused on möödapääsmatud, kui talve tulek, ja selleks tuleb valmistuda, ei varuks keegi küttepuid ega kasukaid. Milleks? Teadmiseta, et  „ilma ei saa“,  kaob nii mõnelgi õppuril, kes muidu enese „läbi veaks“ igasugune stiimul õppimiseks ja edu saavutamiseks. Võib arvata et see „haigus“ tabab ka osasid õppureid, kes praegustes tingimustes kvalifitseeruvad järgmisele tasandile. Inimene on teatavasti oma olemuselt laisk, nagu ütles Vanema Marie: „Kui inimene jookseb, kuid saab kõndida, siis ta kõnnib, kui seista siis seisab, kui istuda siis istub, kui lamada, siis lamab.“ Vanad inimesed ärge enese laiskuse ja juriidiliselt segipööratud maailmapildi pärast meie laste tulevikku kihva keerake. Redelit pidi ülesse ronimiseks, peavad sellel olema võimetekohased pulgad, millest ennast järgmisele tasandile tõugata/vinnata. Vaadake, teema millest ma olen valmis pikalt ja kirglikult rääkima on eelnimetatud statistikaeksamid. Kuigi ma ei mäleta peast (ja miks peakingi) statistilisi pooleteist leheküljelisi valemeid, tean ma kuidas statistikat „tehakse“ ja mida üks või teine tulemus näitab. Kõike seda ma ei teaks, kui ma ei oleks pidanud eksamiteks valmistuma ja neid sooritama (muide eksamite edukas ja õigeaegne sooritus kindlustas semestriks stipendiumi ehk iseseisvuse).  
Isegi tuupimisest on kasu … kunagi
Tuleb välja, et see mida eksamite ajal pidasin mõttetuks, osutus lõppkokkuvõttes siiski tarvilikuks elust arusaamiseks. Kui ma neid eksameid poleks pidanud tegema, siis vaba valiku juures poleks ma õppinud (süvendatult) statistikat. Ütleme, et  pole minu kirg, kuid … Ma poleks saanud aru (ja tundub, et enamus ei saagi aru, kuna pole õppinud või ei mäleta) miks justkui ühtede ja samade asjade kohta tehtud küsitlused nii erinevad on. Peavadki olema, puht tehnoloogiline küsimus. Ma ei sattu paanikasse ega eufooriasse, kui kaks agentuuri annavad erinevaid tulemusi, sest neil ei ole mitte erinevad tulemused vaid erinev paneel, metoodika  ja valik. 2+2 on ikka neli, kuid 2 ja 2 võib olla hoopis 22. Lihtne. Pealegi tean ma kuskohalt midagi otsida, kui midagi on vaja täpsemalt teada. Statistika põhiväärtus ei ole mitte momentülesvõte, vaid aegrida: mis muutub, miks muutub? Muide, iganädalane pidukondade populaarsusküsitlus on pelk meelelahutus, mitte pidukonna tegelik võimekus ega löögijõud. Siit jõuamegi selle tõdemuseni, et tähtis pole see, mida sa õpid, vaid mida sa omandad. Tuupimine vs. sünteesija analüüsioskus. Ehk „Tsiteerides Thoreaud, ütles Buffett: Mitte see ei loe, mida te vaatate; loeb see,, mida näete.“ (R G Hagstrom „Warren Buffetti Edulugu“ Ajakirjade Kirjastus 2015 lk 172)
Analüütilise kaalumisvõime hääbumine

Mida on teinud meiega tuupimisteadus ja Vaheriigi käsutäitliku meele edasikandumine (et mitte öelda geneetilise mutatsiooni tagajärg) näemegi tänapäeva mugavusotsustes ja teiste pealt (suurriigid) mahaviksimise harrastamises. Loomingulisus ja analüüsivõime on üldjuhul jäänud kängu. Selle tulemus ongi üleüldine võrdsustamine, mitte ühiskondlikult võrdsed võimalused, mida rohkendavad isiklikud pingutused vaid võrdne saamine ilma isikliku pingutuseta. Ainukene isiklik pingutus on tänapäeval nõuda „õiguseid“ ja soosustusi endale, kohustusi ja karistusi teistele.
Nagu mainitud, on praegune pidukondade reitingu mõõtmine  meelelahutus, mitte teadus. Neil ei ole mingit väärtust.  Uurida, milline on iganädalane reiting on sama kui võrrelda, milline on selles kuus sprinterite paremusjärjestus … rahva arvates. Medaleid jagatakse soorituse eest olümpiamängudel, mitte mängudevahelisel aja rahvahääletustest lähtuvate reitingute  järgi. Tähtis on sooritus. Sooritus eksamil, sooritus valimistel. Kuid selle asemel on inimesed suunatud üksteise peale kituma ja oma suutmatust peitma tundlike isikuandmete sõnajada varju. UPS! Võib-olla peaks Pilvepiirile  kandideerijate nimekirja ka salajaseks kuulutama, sest tegemist on ju isikuandmatega? Tundlike isikuandmetega. Tundlike inimeste tundlike isikuandmetega. Püha müristus, minnes seda jada mööda edasi peaksime ka valimiste tulemused salastama, sest väga piinlik on saada kolm häält. Tundlik teema ju! Isiklik ka. Jaburus? Muidugi. Aga 3A spordivõistluste tulemused on ju salajased, isikuandmed ja mida veel? Nüüd põrutaksid tipupoole juristid kohe lauda trumpässa: „Kas tegemist on ebavõrdse kohtlemisega?“ või „Tegemist on põhiseaduse räige rikkumisega!“ Mnjah ja nii see demokraatia alla käiski.

Paremaks saamise tahte murdmine

Seega, kas meie valik on salajased olümpiamängud, salajaste sooritustega? Avalikustamata tulemustega? Või valimised, salajaste tulemustega? Kuna valimistsükkel on sarnane olümpiamängudega, kus parim saab au võimete ületamise eest ja mittevõitja osalemise eest (mis samuti võib olla võimete ületamine), siis kas ka olümpiamängud tuleks teha salajaseks? Piinlik lugu kui teivas pehmeks osutub või vaim närtsib?. Absurd? Kuid eksamitulemuste ja spordipäeva tulemusta mittesalgamine on täiesti normaalne? Ei ole, see on ülehooldus, vanade ülereageerimine. Me pole esimesed, kes sellesse võrdsuslõksu langevad. S Thilo („Soovmõtlemine Lk 78) on kirjeldanud Saksa kogemust: „Sellist raskelt mõistetavat hoiakut saab seletada võrdsuse utoopiaga: soovitakse vältida õpilaste tasemevahe nähtavaks saamist, milleks kõigepealt langetatakse nõudmisi ja seejärel – langetatud nõudmised ei viinud soovitud tulemuseni – takistatakse erinevuste mõõtmist.“ „Aastal 2015 üritas Prantsusmaa sotsialistlik valitsus kaotada kakskeelseid klasse Euroopa ja muu maailma koolides. Haridusminister Najat Vallaud-Belkacem ei eita, et seal õpitakse väga hästi saksa ja inglise keelt. Aga talle ei meeldi, et sellest on kasu vaid 155-le lastest. (…) Tema arvates on parem, kui kõik õpivad vähem ning mingi väike vähemus ei saa õpitu kaudu elluastumisel teiste ees edumaad.“ „Selline võrdsuse ideoloogia vorm on täiesti utoopiline, kuna esiteks on selle eelduseks reaalsuse eitamine ja teiseks saab see oma kujutletavat õigust kinnitada vaid sellega, et raskendab reaalsuse tunnetamist või teeb selle täiesti võimatuks. Sellist käitumist nimetan ma utoopiliseks ignorantsuseks. Minu arvates on sellest nüüdisaja poliitikas saanud üks tähtsamaid juhtmotiive.“

 Kokatädi, põline diskrimineerija.

Meil ongi maad võtmas üldine (ja avalik) mentaliteet, et paremaks saada on justkui häbiasi. Salajas tahab igaüks (või vähemalt enamus) olla parem, mis on ka loomulik. Milleski oleme me kõik paremad, kuid tihtilugu ei tunne me oma paremaks olemise ala ära ja püüame trügida sinna, kus me iialgi ei saa parimaks. Sellest ka see tahtmine, pidurdada neid, kes omal alal (õigel alal) on tipud. Me pelgame paremaks olemist, isegi häbeneme seda. Kuid see ei ole normaalne.
Näide võrdsusest või demokraatia enesehävituslik grimass, kui juhid ei suuda mõista demokraatia ja võrdsuse filosoofilist sisu. Ilma filosoofilist sisu mõistmata läheb demokraatia üle vaid reeglite täitmiseks ehk diktaadiks ehk diktatuuriks. Mu enda lemmikuks võrdsustamisrindel on (PM 8.10.12) artikkel „Rootsi see koolikokal keelati hea söögi tegemine ära“ Rootsi Faluni koolikokal keelati ise leiva küpsetamine ja rikkaliku köögiviljavaliku pakkumine, sest seda peetakse ebaõiglaseks, et teistel koolilastel pole juurdepääsu nii maitsvale söögile. Faluni koolikokale Annika Erikssonile öeldi, et tema toit on lihtsalt liiga hea, kirjutab Local. Tema kooli õppurid on harjunud värskelt küpsetatud leiva ja 15 erineva köögiviljaga lõuna ajal, kuid nüüd on need head ajad möödas. Omavalitsus käskis koolikokal menüüd muuta, kuna teistes koolides ei saa õpilased sama hästi süüa ning see pole nende suhtes õiglane. Samuti ei vasta senine menüü kohaliku omavalitsuse poolt kehtestatud nõuetele. «Püüame teha kollektiivse pingutuse, et parandada koolitoidu üldist taset ja püüame tagada kõigile samaväärse toidu,» rääkis kohaliku koolitoidu eest vastutav ametnik Katarina Lindberg. Ametnik ei olnud kursis Erikssoni kulinaarsete saavutustega ega teadnud, millist pahameelt see otsus tekitas õpilaste ja vanemate seas. Koolikoka sõnul ei too tema erimenüü mingeid lisakulutusi omavalitsusele. Erikssoni sõnul on tema töö pakkuda õpilastele söögikordade ajal erinevaid valikuid. Kuna kõik toidud ei pruugi kõigile sobida, siis püüab ta pakkuda erinevaid köögivilju, mille seast valida, aga ka kana, krevette ja veiseliha.  Nüüd on köögivilja valik vähenenud poole võrra ning Erikssoni küpsetatud leiva asemel pakutakse poe oma.“

Vabadus olla … nautleja

„Inimesed on mõnikord imestanud, miks lubab meie ülemkohus ühel või teisel grupil marssida paraadil, kuigi see on kõige provokatiivsem asi maailmas, ja nad kannavad loosungeid, mis solvavad üht või teist gruppi,“ rääkis Kerry. „Põhjus on, et see on vabadus, sõnavabadus. Ameerikas on sul õigus olla loll, kui sa seda tahad. Ja sul on õigus ennast teistest lahti öelda, kui sa seda tahad. Ja me lubame seda. Me saame sellest kuidagi üle. Tegelikult arvan ma, et see on väärtus. Ma arvan, et see on midagi, mille eest võidelda. Tähtis on, et oleks sallivust öelda, et sul võib olla teine seisukoht.“ Delfi 27.03.13)
Nii, et nende vähestega, kes tahavad olla topskid, see ongi nende ülim väärtus, siis peame me sellest kuidagi üle saama nagu … ameeriklased. Ameeriklased võivad endale seda luksust lubada, puht mastaabi küsimus. Kuid meie ülesanne on see, et luua keskkond, mis ärgitaks inimesi leidma see „miski“ eneses, milles nad on head ja mis neile meeldib ( ja mis oleks enam-vähem seaduslik). Ilmselt on suur osa inimesi sattunud õppima ja töötama sellistesse valdkondadesse, mis neid ei huvita. Enamgi veel, nad lausa jälestavad seda, mida teevad. Enamusel pole ka vedanud nii nagu minul Vanema Mariega, kes ütleks: „Mõtle see töö/õppimine enda jaoks huvitavaks“. See juhtliin muutis minu elu. Suhtumise ellu. Või arvategi, et tahtsin saada arveametnikuks? Ei arvanud ära. Tahtsin saada ….  Kuid kui mõelda töö/õppimine enda jaoks huvitavaks, siis peab seda tegema mingi teise, ebatraditsionaalse nurga alt, vaatama uuest lähtepunktist. See ongi põnev, sest vaadates mittetraditsionaalselt näed ja koged hoopis uusi võimalusi. Maailm pole enam hall ega igav paik.  Kui seostada need tulemused veel mingi teise valdkonnaga, siis …  Puhas nauding.  F Johansson („Medici efekt“ Pegasus 2008 Lk 2) on kirjeldanud mis juhtub, kui erinevad valdkonnad ja erinevad vaated kokku saavad: „(…) kui sa astud valdkondade, distsipliinide või kultuuride ristmikule, võid olemasolevaid kontseptsioone kombineerides saada erakordseid uusi ideid. Nimetus, mille ma sellele nähtusele olen andnud – Medici efekt -, on pärit 15. Sajandi Itaalias toimunud silmapaistvast loomingupurskest.
Medicid olid Firenzes elav pankuriperekond, kes rahastas erinevates valdkondades tegutsevaid loomeinimesi. Tänu sellele ja mõnele teisele sarnasele perekonnale koondusid Firenzesse skulptorid, teadlased, poeedid, filosoofid, rahandustegelased, maalikunstnikud ja arhitektid. Seal leidsid nad üksteist, õppisid üksteiselt ja lammutasid maha kultuuride ja distsipliinide vahelised barjäärid. Koos rajasid nad uue maailma, mis põhines uutel ideedel – selle all tunneme renessanssi. Selle tulemusel muutus linn loovuspahvatuse epitsentriks, kus käivitus üks ajaloo kõige uuenduslikum periood.“ Lugu on selles, et sellist „uut maailma“ on vaja luua kogu aeg, muidu pole tegemist uuenduslikuga vaid kivistunud arengusetusega.

Astudes ristmikule …

Vaadake te ei saa lihtsalt astuda ristmikule, te peate selleks olema ette valmistunud, muidu jääte progressi igaliikuri alla. Tänapäeva eluviis nõuab meilt konkureerimisvalmidust, pidevat kiiret analüüsi ja sünteesi. Kõik (vähegi tasuvad) töökohad, projektid, grandid põhinevad konkursil ehk eksamil. Me peame oma noored selleks ette valmistama, valmistama neid süvaanalüüsijateks, kiirsünteesijateks, toimetulijateks, pidevaks kohanemiseks üha kiirenevas maailmas. See uus situatsioon ongi stressirohke, kuid kui mõelda see protsess enda jaoks huvitavaks, siis on see positiivne stress. Need, kes tahavad luua ninnu-nännu maailma rikuvad meie noorte konkurentsivõime. Küll aga peaks väga tähelepanelikult vaatama, mida üldse õpetada, kuidas õpetada  ja millised „täidisained“ prügilasse saata. Broilerikasvataja mentaliteet, ole vagusi ja tarbi võimalikult palju, tapavad meie kotkad. Prr! Broilerid on puuris, nemad ei astu ristmikule. Õigemmini ei astu nead kuskile.
Niisiis, kas keelame olümpiamängud? Või treenime edasi. Eee, treenime edasi ja kasvatame ajumusklit?


Targutusi:


J. Webb „Mitte midagi“ ÄP 2013

Lk 201. „“Mitte miski pole muutumatu, mitte miski pole lõplik, kõik on ajutine.“ Lihtsamalt öeldes – niipea kui sa mõne teooriaga ära harjud, tuleb keegi lagedale sellest paremaga. Siiski unustatakse sageli ära, et teooriast on kasu ka siis, kui need õiged pole. Levinum teooria ongi just selle pärast levinum, et see kirjeldab reaalsust teistest teooriatest paremini.“

J. Medina „Aju toimimise reeglid“ Tänapäev 2014

Lk 28 Aju kasutab 20% kogu keha energiavajadusest, moodustades kehakaalust vaid 2% „Kui aju on täielikult tööle rakendatud, siis kasutab ta enam energiat koe kaalu ühiku kohta kui täiskoormusel reie nelipealihased. Tegelikult ei suuda inimaju samaaegselt kunagi aktiveerida enam kui kaks protsenti oma neoronitest. Kui see näit ületatakse, ammendub glükoosivaru nii kiiresti, et te minestate.“
Lk 39 „Ökosüsteemid on karmid, nad purustavad elu sama kergesti kui toetavad. Teadlaste hinnangul on 99,99% kõigist kunagi elanud liikidest praeguseks välja surnud. Meie kehad, aju kaasa arvatud, läksid kaasa igasuguse geneetilise kohastumisega, mis aitas meil ellu jääda. See asjaolu üksnes ei ole tagapõhjaks kõigile aju toimimise reeglitele, vaid selgitab ka, kuidas meist said maailma vallutajad.“
„keskkonna julmusest võitu saamiseks on kaks viisi: te muutute kas tugevamaks või targemaks. Meie valisime teise viisi. Asjaolu, et selline füüsiliselt nõrk liik võis planeedil võimust võtta mitte skeletile muskleid vaid ajule neuroneid lisades, tundub äärmiselt ebatõenäoline. Aga me saime sellega hakkama (…)“

No comments:

Post a Comment