Wednesday, July 31, 2019

Tulumutukad, kulukakardid ja kahju(r/m)putukad



Rannahooaeg, jälle hea võimalus laineloksu saatel loodust nautida ja mõtteid liigutada. Vahva.  Kuid siis hakkas üks kiuslik mõttepojuke sumisema, võib-olla polegi see hea, lihtsalt lebada, nautida, … mõelda? Kui ilmakära  kuulata, siis … Oot-oot, kas see, et juuni alguses olid ilusad ilmad ja nüüd lausa kuumad, ongi kliima soojenemine? Kas mina olengi see täiskasvanud tõbras, kes selle maailma nii untsu on keeranud? Nii untsu, et noored peavad seda parandama hakkama, nagu riigipea nõudlik/paatoslikult küsis? Hm, kas tõesti mina? Mina ka? Teie … Teie ka? Kes veel? Ei tea, meie teiega püüame oma igapäevast elu ontlikult ära elada, lapsi kasvatada ja neile tarkust jagada, prügi kolme kasti sortida, ja nüüd järsku niimoodi. Küsimus ei olegi selles, mida me oleme teinud valesti, vaid mida me sellest õpime? Näiteks DDT-ga me enam täisid ei hävita, pliibensiiniga ei sõida ja freoongaaside kahimisega suutsime osooniaukude probleemile mõningal määral lahenduse leida. Kui tahame, siis suudame. Pigem on asi selles, et suurem osa meist ei mõista oma otsustest/otsustamatusest tulenevaid teiseseid ja kolmandaid tagajärgi ehk tagajärgede tagajärgi.
Igaühel on oma eriline maailm, kuid enne seda on meil meie ühine elukõlblik maailm. – Maa. See on maailm kus iga inimene teeb päevast päeva tuhandeid otsuseid (ka kõige pisemaid nagu prügi sorteerimine või selle maha viskamine), mis muudab maailma. Meie otsustel mis üksikisiku tasandil võivad olla peaaegu normaalsed võib olla kumulatiivselt kaskaadiefekt. Tundub, et meie otsuste teisesed mõjud ja nende mõjude mõjud saavad olema meie edenemise või mitteedenemise   võtmeküsimus. Me peame neid ette nägema. Kuid mida me siis ei näe?  „Mõistagi ei oska inimesed hinnata seda, mida nad ei näe. Inimene, kes ei oska näha seaduspärasusi ega sünteesida, ei tea seaduspärasustest ja sünteesist rohkem kui värvipime värvide nägemisest. (…) Värvipimedad saavad lõpuks teada, et nad on värvipimedad, aga enamik ei näe ega mõista kunagi, kuidas nende mõtteviis neid pimestab.“ (R. Dalio „Põhimõtted“ ÄP 2018 lk 203)

Ökonoomiliste värvipimedate teejuht ökoloogiasüsteemi

Mõningal määral me adume juba asjade põhjuslikku seost looduses, kuid harva mõtleme, et majandus on meie ökosüsteemi lahutamatu osa. Ei ole? Kuidas siis niimoodi on juhtunud, et  maailma riigid ammendasid mullu aastaga taastuvad loodusressursid juba 29 juuliks ehk praegu tarbib inimkond ressursse keskmiselt 1,75 rohkem kui loodus neid taastada suudab. Kui majandussüsteem kasutab 1,75x taastuvressurssi üle Maa võimete, siis on see ju võimas ökosüsteemi osa. Suurmõjutaja. Või pole vajagi taastada?  Tarbime Maa ära ja ostame uue? Tobe mõte. Kuid taastada saab, eelkõige  targalt tegutsedes sh targalt majandades: toodete elukaart pikendades, vähem tarbetult tootes, vähem valsid hinnasignaale andes, vähem „tasuta“ miraaže tekitades. Ja loomulikult taaskasutades. Igas asjas. Igas teos. Mind on alati imestama pannud akutööriistade hinnapoliitika, kus aku  on kallim kui uus tööriist koos kahe akuga. Ressursikasutuslikult nonsenss  ju?  Iga päev lendab ilmselt sadu tuhandeid täiesti töökorras trelle prügilasse seepärast, et hinnasignaal on vale. Selline hinnasignaal suunabki raiskavale tegevusele. Igas asjas. Kuid kui niimoodi aku viib põhitoote kasutusest välja, siis on see ilmselgelt müüginipp, kuid ressursikasutusele hukutav. Kui tähelepanelikult vaadata, siis igalaadset ülekasutamist näeme kõikjal, vaadake vaid tähelepanelikult ja te näete. Kui märkate, siis ilmselt imestate.

(Häire)Kella kõla

Mida teha? Kas oleks näiteks võimalik hoida pool kasutaud 1,75X  ressursist kokku parema ressursside kasutamise ja läbimõeldumate otsustega? Kui mitte pool, siis veerand kindlasti (esialgu). Kuid asjaga on kiire, ÜRO raporti kohaselt hävineb loodus viimase kümne aasta keskmisega võrreldes kümneid või isegi sadu kordi kiiremini. Metsloomadest imetajate biomassi hulk on vähenenud 82%, looduslikud ökosüsteemid on kaotanud poole oma esialgsest ulatusalast ning miljonid liigid on välja suremise äärel. (6.05.19 Delfi).  Osa meist peab sellist häirekella löömist paanitsemiseks, mõni äriks, kuid u 500 asjatundja  koostatud uuringu hinnangul on suur osa looduse mitmekesisuse vähenemisel just inimkonnal. Kõhedusttekitav järeldus. Koostajate hinnangul on ainus võimalus veel midagi muuta kohe nüüd ja praegu. Vaat nii, kõlab karmilt, kuid tõsiasi on see, et tõhusust peame taotlema kõiges, vaid käskimisest, trahvimisest ja kilekottide keelamisest jääb väheks.  Ning, et see „kõiges“ oleks tõesti kõiges peame me ökonoomilisi värvipimedaid juhendama värviküllase analüüsimaailma valikuvõimaluste kirevuses. Mustvalge tummfilmi aega on ammu möödas nüüd elame värvi-, liit- ja virtuaalreaalsuses, sellele uuele maailmale vastavalt tuleb teha ka otsuseid.

Lihtsusese võlu

 Me peame ka  majanduskeskkonnas kui üldkeskkonna osises tagasi minema lihtsate selgete signaalide ja tagasiside tõelisse maailma. Hüvede ümberjagamine konkurentsivõimetutele aladele ja tegevustele on ühise ressursi raiskamine, see on  keskkonnareostus. Lihtsad põhimõtted ja raamistikuline minimalistlik administreerimine on hüve, mis hoiab meid õigel kursil, kuid lopsakas bürokraatia paljude keeldude ja järelvalvajatega on suurreostus. Keskkonnakahjustus.
Meie praegune ebaloomulik vajaduspõhine majandusmudel peab ümber kohanduma tõhusaks, kuid keskkonnasäästlikuks võimalusepõhiseks mudeliks. Me laseme administratsioonidel kulutada ressurssi asjadele, mis meile tegelikult korda ei lähe.  Me ei tunneta ümberjagamise hägus hinnasignaali. Me ei adu, et „tasuta“ sünonüüm on ebamõistlikult kallis. Kulutame sest meil on kujundatud arusaam, et niimoodi on moodne. Ei ole moodne. Me üha (taas)toodame eilset ebatõhusust ja saastavat majandusmudelit ära tundmata homseid võimalusi. Kuid näiteks on Skandinaaviamaade KOV-d, kes on meist mõõtmatult jõukamad, oma ühistranspordi hangetes keskkonnateadlikkusest tulevalt väga kokkuhoidlikud, nemad ei kuuluta välja hankeid, kus igal hankel peavad olema tuttuued bussid. Skandinaavlased kasutavad täie teadlikkusega sõiduki elukaare pikendusega busse st täiesti renoveeritud kümnendi või enam vanuseid sõiduriistu. Tegemist on väga hea kvaliteediga sõidukitega, millele renoveerimine on lisanud sõidukile teise eluea. Nende arusaamade järgi on see keskkonnasäästlik. Meil on hanked nagu vaese mehe Ferrari unistus - tulede, vilede ja madala põhjaga. Kallis, kohatu ja raiskav. Skandinaavlaste keskkonnateadlikkusel on ka rahvusvaheline mõõde laiemale (majandus)keskkonnale, nimelt teostavad just meie kuldsete kätega meistrid selle ressursi kokkuhoiule suunatud elukaare pikendamise. Vahva. Meie oskame. Veel. See on ressursi taaskasutamise ehe näide, mida me oskame teha teistele. Ise … raiskame edasi.

ÖKO+ÖKO

Vaadake, ettevõtted, nii suured, keskmised kui mikroettevõtted on nagu ökosüsteem, üks ring toidab järgmist, see on sümbioos. Kui üks mutukas (seda enam liik),  vahelt kaob, on ökosüsteemi (ehhee, nii ÖKOnoomika kui ÖKOoloogi algavad „ÖKO“-ga) tuksis. Looduses tekitab liigi kadu ühiskonnas paanika, majanduses me ei mõrkagi (tulu)mutukate massilist hävimist.  Me peame keskkonna küsimusi vaatama hulka laiemalt, mitmekihiliselt, vaatama ökosüsteemi osana ka ökonoomikat. Keskkonnaprobleem kui ökosüsteem tuleb siduda ökonoomikaga nii, et meie elatustase ei langeks, kuid seejuures me kasutaksime vähem tooret, energiat ja rahalisi ressursse. Vaadake lugu on selles, et: „Miljard hiinlast ja miljard indialast tahavad elada samamoodi nagu Ameerika keskklass ega näe ühtegi põhjust oma unistustest loobumiseks, nagu ameeriklased ei ole valmis loobuma oma linnamaastikuautodest ja kaubanduskeskustest..“ (Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk 225). Kuidas selles vastandlikkuses olla ressursisäästlik? Hararil on ka lahendus „Kuid tegelikkuses eksisteerib kolme liiki allikaid – toorained, energia ja teadmised. Toormed ja energia ammenduvad: mida rohkem neid kasutada, seda vähem neid alles jääb. Teadmised seevastu kasvavad: mida rohkem me neid kasutame, seda rohkem meil neid on. Mida rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on tõenäosus, et see aitab leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“ (lk 223) Kuid see tähendab, et edaspidi tuleb samade vahenditega teha teistmoodi, sest:  „Iga uus elu koosneb vanadest aatomitest. Sa ei saa endale uusi aatomeid isegi mitte siis, kui oled imik. Sa saad vanad aatomid, mis on maailmas eksisteerinud juba ligi 15 miljardit aastat..(…) Iga uus idee koosneb vanadest ideedest. Originaalsus ei sõltu millegi loomisest eimillestki. See sõltub ideede ja materjalide uutmoodi kokkusobitamises. Parimal juhul viib see olemasolevad vajadused kokku uute ideedega või hoopis loob vanadest ideedest uued vajadused.” (M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” ÄP 2009 lk 28)

Mutukamäng

Vaadake, kõik need keskkonnaküsimuse, mis täna on huvigruppide poolt tagant tõugatud ja poliitinimeste jaoks suures tulikirjas ülesse riputatud (mutukate kadumine,  kliima soojenemine, CO2 emissioon, prügi kogumine ja veel paar teemat) on nagu keskkonnakäitumise algkursus. Need on ka tähtsad, kuid megaraiskamine ja selle juurpõhjus toimub hoopis muus kohas, halvasti läbi mõeldud majandusotsuste tasandil
Kui kuulete et keegi lubab vaesuse vähendamise eest seista, siis on see üllas ja väärt põhimõte. Samas on enamuses nende ideede teostamise aluseks, mitte süsteemi tervendamine, vaid ökosüsteemi ülekoormamine, liigtarbimine ja liigilisuse vähenemine. Hetkeline heategu võib tihti kaasa tuua ökotasakaalu pöördumatu rikkumise: „Ja mõnikord on vaesuse leevendamiseks tehtud pingutuste tulemuseks veel rohkem vaesust. Saadad mingisse piirkonda tasuta teravilja – ja põllumehed lähevad pankrotti. Järgmisel aastal ei ole lääne abistajaid enam kuskil, nagu ka kohalikke põllumehi, kes on sunnitud seemnevilja ära sööma. „ „Sest igal teol on tagajärg, ja – aga ka neil tagajärgedel on tagajärjed. Millel on veel omakorda tagajärjed.“ (R Ludlum „Bancrofti strateegia“ Tänapäev 2019 Lk 100). Majandus nii nagu looduski koosneb (tulu)mutukatest ja (kahju(r)m)putukatest. Mutukad, kes harjuvad käime administratiivselt täidetava söödaküna (dotatsioonid) juures langevad olelusvõitlusest välja, muutudes (kahjum)putukateks. Kui kahjum)putukaid) liiga palju saab, siis (kasum)mutukad langevad ökosüsteemist välja. Kuid kui (kasum)mutukaid enam pole, kes siis (kahjum)putukatele administratiivsööta ette kannab, bürokraatia ise ju midagi ei tooda? Elementaarne. Mitte asjata pole asjad seatud nii et: „Aju tarbib keha energiast 20%, kaugelt enam kui ükski teine organ, aga moodustab täiskasvanu kehakaalust kõigest 2%. Organ, mille ülalpidamine nõuab nii palju, pidi kujunema elutähtsate vajaduste täitmiseks.“ (Freedman „Strateegia“ Grenader lk 25). Ärge minge võrdsustamisega liiale, sest kui te annate ajule võrdselt kehakaaluga energiat, siis … UPS! Võib-olla selles Dr Riigi mõttetegevus ja tulevikukirg nii lahjad ongi, et aju mõttetegevust kütab pelgalt võrdsustatud 2% energiat? Hirmutav mõte.  Igal jaotusel on mõte, rääkimata otsustusest või teost. Mõttel on tegelikkuses tagajärg.

Valge Raamat (VR): juhis tarmukatele, lugemik tobukestele

Kuna meie siin ajame ikka veel tihti segi Chaneli lõhnaõli ja mulgikapsa keeduauru, siis on EL meile õige tee juhatamiseks koostanud lugemikud nn Valged Raamatud. EL on aru saanud, et kliimamuutustele reageerimisega on kiire, seades eesmärgiks vähendama heidet 2050. aastaks 80–95 % allapoole 1990. a taset. Väga ambitsioonikad eesmärgid. Meiegi, EL liikmena, püüame retoorikas neid eesmärke järgida, kuid tihtilugu ei tee me vahet meetmete praktilisel vajadusel ja nende mittemõistmise tagajärgedel. Kaks enimmainitud  majandusvaldkonda seose heitmetega on energeetika ja transport. Põlevkivienergeetikaga … ei teinud me suurt midagi, kuni EL loodud suunamismehhanismid meid konkurentsist välja müksasid. Õppetund? Ei. Nüüd on Dr Riik loomas uut riiklikul toel toimivat abinõude paketti, kuidas energeetilist saastamist asendada … teistsuguse saastamisega. Ollakse loomas põhja uuele ökonoomilisele ja ökoloogilisele katastroofile, raisates meie raha pea miljardi jagu eilsete tehnoloogiate reanimeerimisele. Tegelikult on see investeerimine tulevastesse rahalistesse karistustesse, sest ei  arvestada eesmärke, mis tulenevad EL kliimapoliitikast.

Sama tuim mineviku reanimeerimine on kordumas ka teises saaste vähendamise tuumvaldkonnas, transpordis. Juba praegu on teada, et me ei suuda käesolevate meetmetepaketiga saavutada ettenähtud ajal CO2 kvootide alandamise taset transpordis, mis tähendab, et me hakkama maksma sellekohaseid penalteid. NB! See rahaline karistus ei ole niivõrd trahv looduse reostamise heastamiseks (mis õhu on lennanud, seda rahaga kinni ei püüa) vaid karistus Dr Riigi mõttelaiskuse eest.  Mille … meie teiega kinni maksame. Virga ja nutika tööga. Ometi on EL üllitanud juba 2011 a VALGE RAAMATU Euroopa ühtse transpordipiirkonna tegevuskava – Konkurentsivõimelise ja ressursitõhusa transpordisüsteemi suunas, mille eesmärgiks vähendada transpordis 2050 a vähemalt 60 % võrreldes 1990 a-ga. Siinkohal on kohane rõhutada kaht märksõna: konkurentsivõime ja ressursitõhusus. Need ongi tulevikumudeli alustalad.
EL märgib, et muutustega ei saa viivitada. Esile peavad kerkima uued transpordilahendused. Transport ja liikuvus on elutähtis siseturu jaoks ja elanike elukvaliteedi seisukohalt, kuna sellega tagatakse neile reisimisvabadus, tekitatakse majanduskasvu ja luuakse töökohti
Mida teha? Lahendustes on kaks tähtsat suunda. Esiteks,  liikuvuse piiramine ei ole lahendus (millegipärast loetakse meil seda vastupidi: piira, kitsenda, tekita ummikuid). Teiseks peavad esile  kerkima uued transpordilahendused. Infotehnoloogia võimaldab tagada lihtsamad ja usaldusväärsemad ühendusvõimalused ja põhitähtis (kuid meie lugemisoskuse juures märkamatuks teeseldud suunis), et transpordikasutajad maksavad kinni kõik transpordikulud, kuid vastutasuks saavad nad vähem ummikuid, rohkem teavet, parema teeninduse ja ohutuma reisimise. EL transpordipoliitika kõige olulisem eesmärk on aidata luua süsteem, tänu millele oleks võimalik edendada Euroopa majandust, suurendada selle konkurentsivõimet, tagada kõrgekvaliteedilised liikuvusteenused ja samal ajal kasutada ressursse tõhusamalt. Eesmärk on muuta transpordisüsteem naftast sõltumatuks, ilma et toodaks ohvriks transpordi tõhusust ja halveneks liikuvus. Selline on lühidalt EL ettekujutus konkurentsivõimelisest, ressursisäästlikust ja jätkusuutlikust transpordisüsteemist

Appi, me jääme alla (maailma konkurentsivõimele)!!!

EL on selle dokumendi eesmärkide seadmisel kogu aeg mitu rauda tules.  Esiteks muidugi ressursisäästlikkus, kuid ka majandusjulgeolek, sest järgmistel kümnenditel vähenevad naftavarud ja üha enam hangitakse naftat ebakindlatest allikatest. VR „Kui me ei vähenda sõltuvust naftast, võivad väheneda inimeste suutlikkus reisida ja majanduslik julgeolek ning kõik see võib tõsiselt mõjutada inflatsiooni, kaubanduse tasakaalu ja ELi majanduse üldist konkurentsivõimet.“ Koos julgeolekuga  pole hetkekski unustatud majanduslikku jätkusuutlikkust. „Kogu maailmas püüeldakse säästva liikuvuse poole. Meetmete võtmisega viivitamise ja uute tehnoloogialahenduste tagasihoidliku kasutuselevõtmise tõttu võib ELi transporditööstust tabada pöördumatu allakäik. ELi transpordisektorile pakuvad üha enam konkurentsi kiiresti arenevate riikide transporditurud.“ See on varjatud karje: „Appi, me jääme konkurentsis alla!!!“.  Just seepärast ei ole VR üles ehitatud keeldudele ja käskudele vaid teejuhtidele, kuidas parandada keskkonda üldiselt, kui julgeoleku- ja  konkurentsikeskkonda. Eriti konkurentsikeskkonda, muutes transpordivaldkonnad omavahel vabalt konkureerivaks, et anda tõuge nendesse investeerida ja luua uusi ärimudeleid, teenuseid, turge ja tehnoloogiaid. Selle strateegia aluseks on õigete hindade kindlaksmääramine ja moonutuste vältimine. VR-st  tuleb juhis, et rohkem kohaldataks põhimõtteid „saastaja maksab” ja „kasutaja maksab”. Mis aga põhitähtis: tulevikus peaksid kasutajad maksma kinni praegusest suurema osa transpordikuludest. Ehk EL suunab meid, et, igaüks ise peab enda teenuse niimoodi disainima, et see oleks (tulu)mutukas, mitte (kulu)putukas. (Kulu)putukad ei arenda uusi tehnoloogiaid ega rikasta konkurentsi.

Uus transpordistrateegia:  95 aastaselt rulatajaks?

Kuidas meil siis VR juhiseid tõlgendatakse? Eks me kõik oska VR välja lugeda seda, mis meile mõistetav või südamelähedane.  Mina mõistan, et transport peab olema tõhusalt organiseeritud, et inimesed/kaubad jõuaksid kõige tõhusamalt sihtkohta, et vähendada ummikuid, et rohkendada konkurentsi, et  leida uusi ärimudeleid ja tehnoloogiaid. Loogiline.  Praegused arengukavad Dr Riigi tasandil viitavad pigem vanade tehnoloogiate põlistamisele,  uudsus … Uudsust näeme vaid uutes piirangutes. Kui 80% meie inimestest käib tööl autoga, siis põhirõhu tegemine vaid jala käimisele ja rattasõidule ei ole piisav meede olukorra parandamiseks.  Autode asemel tuleb midagi nauditavat asemele pakkuda. Elementaarne. Kuid midagi peale ebamugavuste ja karistamise administratsioon välja pakkuda ei suuda. Vastupidiselt VK eesmärkidele muudab administratsiooni praegune „strateegia“ liikuvuse ikka vaevalisemaks, ummikud ikka pikemaks, inimesed ikka vihasemaks ja saastemäära ummikutes tühikäigul podisevatest heitmetest üha kõrgemaks. Vaevalt me ebamugavust naudime. Ühel arutelul jäi kõlama, et liikuvuse parandamiseks tuleb rulatamist ja rulluisutamist laiendada. Ka tore, kuid kui ma seda oma auväärt 95 aastasele ämmale pakkusin, siis jättis see võimalus  teda pehmelt öeldes ükskõikseks. Ütleme nii, et ämm on küll nutikas ja krapsakas daam, kuid rulluisutamine pole tema lemmikharrastus. Usun, et kui tänased rulaettepaneku tegijad jõuavad ka 90-desse, siis on neil mingid teised lemmikharrastused. Ehk jätkem need eluvõõrad sisendid  transpordi arendamisse, enamik inimest tahab saada vaid mõistlikku liikuvusteenust.  Lihtne. Arutagem pigem selle üle, mida oleks vaja pakkuda, et inimesed valiksid ÜT-i. See on tõesti tähtis.
Sellest vaatevinklist on vaid üks lahendus ja seda on näidanud turupõhine kaugbussiliiklus, teenus tuleb teha selliseks nagu tarbija seda tahab. Turupõhised tulumutukad pakuvad nauditavat teenus, taskukohase hinnaga ja kvaliteediga, mida enamusel riikidest pole  rahvusvahelistelgi liinidel. Nauditavus, kättesaadavus ja kvaliteet on teenuse aluseks.  ÜT linnas on nauditav vaid siis, kui see on mugavam, kiirem ja mugavam autost st bussipeatud max 300 m koduuksest,  järgmine buss/tramm/rong nägemiskaugusel ja nendes elektroonilised abivahendid, mis näitavad ümberistumise kohti ja aegu. Iga kord kui seda mainin, siis kostub seltskonnas kihinat, nagu oleks tegemist naljaga. Kuid see ei ole nali, vaid üks võimalik harjumuspärasest erinev transpordimudeli ülesehitus. Väljaraputus stagnatsioonist. Täpselt samuti tuleb lõpetada (kulu)putukate mudeli laiutamine maakonnaliinidel ja reisijateveol raudteega. Kes ei usu lugegu VR-t tarmukatele. Neis valdkondades tuleb muuta ärimudelit konkurentsipõhiseks, et inimesed saaksid realiseerida oma  keskkonnaeelistused. Tegelikkuses. Me oleme kuulnud lõputult, et rong on keskkonnasõbralikum, kui buss, kuid need on vananenud mudelite vananenud andmed. Sama vananenud, kui keegi soovitaks lapse arengu suunamise põhivahendiks kas rihma või vitsa. Vastavalt nendele aegunud mudelitele valime meie teiega pahaaimamatult oma arust keskkonnasõbraliku liiklusmooduse, kuid saame midagi muud. Nimelt on ühe istekoha liigutamisel tänapäevane E6 mootori CO2 määr tunduvalt väiksem, kui diiselrongil ja NOx osas on E6 kordades tõhusam. Kui meile seda ei teavitata, siis suunatakse meid tegema valesid keskkonnaalaseid  otsuseid. Meid kõiki. Tegelikult ei tea me isegi rongikohtade tegelikku täituvusest. Kuuleme vaid entusiastlikke raporteid, kui palju igal aastal reisijate arv suureneb (ja selle üle on hea meel), aga tõhususest ei tea midagi. Üksikud tippkoormused ei näita veel ressursi loodussäästlikku kasutamist. Iga tühjalt veetav reisijakoht on tegelikult loodusreostuse otsene suurendamine. Üksikud asjahuviliste ja entusiastide vaatlused annavad alust arvata, et rongi (olenevalt koosseisust) 204-425 reisijakohta (iste+seisu) on keskmiselt enamus tühjad. Me veame mitte reisijaid vaid reisijakohti. Kui arvestada, et tuhandeid reisijakohti  päevas liigutatakse ilma, et reisijaid liiguks, siis tähendab, et tegeliku reisija liigutamine on veelgi saastavam, kui reisijakoha liigutamine. Kui me suurendame reisijakohtade arvu sellistes tingimustes, siis me suurendame ju tunduvalt reostust. Niimoodi täidamegi VR keskkonnaeesmärke?  Täpselt sama loogika kui põlevkivienergeetikas „parandamisel“ – konserveerime ressursitapjalikke vanaaegseid tegevusmudeleid.

Vale lahinguväli

Kui koormus/kahju eelarvele ja loodusele on otsene tagajärg logistika olemuse mittemõistmisele, siis teisesed ja kolmanda taseme järelmid ilmnevad kogu liikuvussektoris, täpselt samuti nagu Dr Riigi „tasuta“ sekkumisel maakonnaliiklusse. Uhkusega …suretati välja sel alal vähesed säilunud ja ebavõrdset võitlust pidavad turupõhised (tulu)mutukad. Lihtne tõsiasi on, et rong oma kohmakuses ei suuda asendada turupõhiseid liikuvusvoogusid, ta suudab selle küll välja suretada ja siis püüab Dr Riik kalli raha eest paaniliselt mingi doteeritava Frankensteini koletise kokku monteerida, kuid ka see ei asenda turu loovust. Kuid mis kõige kurvem, siis Transpordiline Frankenstein koletis ei suuda täita VR kliimaeesmärke, sest see ühest küljest ressursse mitte säästev ja ei vasta ka tarbijate vajadustele nauditava ÜT järele. Sel juhul pöörduvad tarbijad Dr Riigi suunamisel paratamatult sõiduautode usku. Õigemini tabab meid vanaautolaine. Kõik need Antsud, kes seni ÜT-i kasutasid, ostavad odavad „tuhise rondi“, lasevad selle külaseppadel sõidukorda kloppida ja … tuld. Selle tulemusena saame mitte ainult auto laine, vaid vägevalt  CO2 tsunami. Lisakvootide ostu näol saame ka rahalise karistuse. Vaat niimoodi.
 Põhimõtteliselt on vale tekitada konkurentsi ühistranspordi ja ühistranspordi vahele (eriti kui üks neist on üledoteeritud), kui eesmärgiks on autostumise vähendamine. Täiesti loomulikult võidab sellest „konkurentsist“ vaid autondus. Kuigi jah selles kontekstis rääkida konkurentsist on konkurentsi pilamine. Just sellest ebavõrdsest kohtlemisest eri transpordivaldkondade vahel püüabki VR üle saada. Ilma selleta ei tekki konkurentsi ja eri transpordivaldkondade sümbioosi. Kui nüüd seda rada pidi edasi astuda, siis on tõsiasi, et lisanduvad sõitjakohad raudteel võivad suure tõenäosusega enamuse praegustest tulumutukatest turukeskkonnast välja kahida. Oeh, jälle üks tulumutukate hukkumislaine. Liigilisuse ja liikuvuse vähenemine.

Tunnel tundmatusse

Kuna meie majandus liigub ikka rohkem jäiga riikliku plaanimajanduse poole, mitte konkurentsipõhise loovuse ja arengu suunas, siis kuluputukate üha usinamat sigitamist püütakse varjata  sotsiaalmajandusliku kasu viigilehega. Seda kahjumi tootmise eufemismi kasutatakse siis, kui (poliit)projekt on nii ebatõhus ja kahjumlik,  et isegi loomingulise raamatupidamisega ei suudeta seda kasumisse kirjutada. Kuid „sotsiaalmajanduslik kasu“, mis on olemuslikult ja reaalselt meie teiega jaoks kahjum,  tuleb dotatsioonide kaudu meil teiega ikkagi kinni maksta.
Siinkohal on heaks võrdluseks kaks raudteeprojekti RB ja Tunneliprojekt. Õigemini on tegemist ühe projekti kahe otsaga. RB projekt on administratiivselt planeeritud ja rahastatud EL suurprojekti osake. See on täis arvestatud uskumatus koguses „sotsiaalmajanduslikku kasu“, mis juba praegu ajaproovile ega majandusseadustele (Riia Raudteejaama ja Lennujamavaheline hange näitel) vastu ei ole pidanud. See hankejupp kallines kordi võrreldes algselt projekteerituga/loodetuga. Nii või teisiti, pole ilmselt valitsustel taganemisteed ja raha valamine sellesse „luulelisse“ projekti jätkub „proosaliselt“ lisarahastuste lisarahastuse  kaudu. Selles pole midagi uut, sest „ 1977 aastal otsustas Šoti valitsus rajada uue parlamendihoone. Algse kava järgi pidi ehitus kestma kaks aastat ja maksma 40 miljonit Briti naela. Tegelikult kulus selleks viis aastat ja 400 miljonit naela.. Iga kord kui ehitusettevõtjatel tekkis mõni ettenägematu probleem või kulutus, pöördus see Šoti valitsuse poole ning palus lisaaega ja –lisaraha. Kui see aset leidis, arutleti valitsuses endamisi: „Me oleme plaani juba kümneid miljoneid naelu matnud ja me jääme täielikku häbisse, kui me lõpetaksime selle praegu, mil meil on pooleliolev maja. Eraldame parem veel 40 miljonit naela.“ Mõned kuud hiljem juhtus sama uuesti ja selleks ajaks oli surve häbisse jääda veelgi suurem. Mõni kuu hiljem kordus sama jälle ja siis veel kord, kuni ehituse tegelik hind oli lõpuks kümme korda esialgu kavandatust suurem.“( Y. N. Harari „Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 lk 315). Niisiis RB põhitrassil algavad ehitustööd järgmise aasta lõpus või … millalgi ja üha kallinev trass peaks valmima 2026 a. Riia ja Šoti kogemus näitab, et kallinemine tuleb võrreldes tasuvusanalüüsiga kordades, kasutades Šveitsi ja Eurotunneli analooge, siis nihkub see ka ajas, mis ütleb meile juba täna ette, et opereerimise tulupool on suure tõenäosusega päästmatult kadunud … püsikahjumisse, mille meie teiega kinni maksame (vähemalt infratasude osas).
Samas Tallinn-Helsingi tunneli projekti osas (mis olemuslikult oleks ainus viis, mis muudaks RB ehitamise mingilgi määral mõistuspäraseks ja annaks nii kauba kui reisijatemahtu) on initsiatiivi rajult ülesse võtnud eraalgatuslikult ettevõtjad. Märgiliselt on et „Kui Soome ja Eesti valitsuse tellitud ning 2017. aastal avaldatud tunneliprojektis on märgitud, et tunnel võiks valmis saada 2040. aastal, siis Vesterbacka kui eraalgatusliku projekti eestvedaja kinnitab, et nemad teevad tunneli valmis 2024. aasta lõpuks ehk siis kaks aastat enne RB-d ja 16+ aastat enne riikliku plaanimajanduse projekti.  Kas märkate vahet eraalgatuse ja riikliku plaanimajanduse vahel? Kui viimane alles sügab kõhtu ja mõtleb, kas …, sügab ja ringutab, on eraettevõtjal tunnel juba valmis. Mis aga eriti vahva, ehitamine on eraalgatuslik ja meie teiega (ka riigieelarve) jaoks tasuta. See on ettevõtjate risk ja kalkuleeritud kulu. Nagu hoomate, siis sellist eraalgatuslikku krapsakust ei kannata ükski riikliku plaanimajanduse viljeleja välja ning püüab padubürokraatiaga takistada sellise eduloo sündi. Mõistmata, et tunnelil on Dr Riigi jaoks tegelikult üks hunnitu lisaväärtus/päästenöör, see annab võimaluse kinni katta kogu RB planeerimisel tehtud vigade kaskaadi. Kui mõlemad suurehitised valmiksid üheaegselt, oleks tõesti tegemist uue transpordikoridoriga, mitte õnnetu, kahjumit tootva teivasjaamaga mere kaldal. Vaat selline vahe riikliku plaanimajanduse ja vaba ettevõtluse vahel. Ärge laske kuluputukatel tulumutukaid keskkonnast välja tõrjuda. Ärge keerake maailma ja keskkonda sh majanduskeskkonda pöördumatult tuksi.   Niikaua kuni transpordi, energeetika ja informatsiooni eri valdkonnad ei ole üksteisega vabalt voogavalt läbi põimunud, moodustamaks uusi tegevus ja ärimudeleid, vaid eraldatud kastikesed bürokraatia plaanitabelis, ei ole mingit lootustki ressursi mõistlikule kasutamisele (näiteks 0.8 taastuvvõimest), keskkonna kahjustamise vähenemisele, liikide kuhtumisele. Veel on võimalus. Nagu tabavalt lausus M. Wackernagel «Meil on vaid üks Maa“  (PM 29.07.19).


Targutusi:

R Branson „Nihutades piire“. Helios 2018


Lk 89 Iga kord, kui lendasin Ameerikas, kohtasin samu probleeme, mida leidsin eest rahvusvahelistel lendudel. Teenindus oli vilets, hinnad kõrged, meelelahutus peaaegu puudus, toit oli vaevu söödav ja kliendid ei tundnud rõõmu. See näis üldtunnustatud tõene, et Usa-sisesed lennud on miski, mida tuleb taluda, mitte nautida. Me nägime reaalset võimalust raputada sektorir, milles oleme juba kompetentsed, ja seda võtmetähtsusega turul, kus Virgini kaubamärki armastati, kuid kus sel oli veel kasvuruumi. Mika mitte muuta lendamine jälle meeldivaks, selle asemel et kohelda kliente kui kariloomi.“


Ülo Vooglaiu „Elanikust Kodanikuks“ Ülo Vooglaid Kirjastus OÜ 2019

Lk 16 „Probleeme ei saa lahendada – probleemid lahenduvad sedavõrd, kuidas õnnestub vähendada nende kujunemise, püsimise, laienemise ja/või süvenemise põhjuseid.
Probleemide nägemise ja sõnastamise oskus on iseseisvana tegutsemise oluline eeldus.“
Lk 18 „Inimese käitumist mõjutavad ca 60% moraal, 30% sotsiaalne kontroll, 10% administratiivne kontroll. Kui häbitunne puudub, on inimene sotsiaalne invaliid. „

M Goron B Trainor. „Cobra II“ Eesti Entsoklüpeediakirjastus 2008

Lk 63 „Rumsfeld selle kõigega rahul ei olnud, ta nimetas seda „pärandina saadud mõtlemiseks“, mis ei ole aja nõuetega kooskõlas.
Lk 100 Evan Heulfer, planeerija, kes oli välja pakkunud maismaasõja plaani nime, võttis kujunenud olukorra skeptiliselt kokku, (…): mis saab siis, kui see õhupall, millest kõik Washingtonis räägivad, osutub hoopis keeglikuuliks?“
Lk 113 „Sõjaväelaste hulgas oli ütlemine: strateegiast räägivad amatöörid, professionaalid räägivad logistikast.“
Lk 117 Me tegime tihti nalja, et küll oleks hea, kui me saaksime kutsuda härra Rumsfeldi siia ja ütelda talle: „Härra minister, saage tuttavaks Isaac Newtoniga. Me elame Newtoni maailmas. Me ei saa muuta ookeani suurust ega vahemaad Ühendriikidest Iraagini. Texasest Beaumontist jõuab laev Kuveiti Ash Shu´aybah`sse kahekümne ühe päevaga, kui ei tule ette mingeid remondiprobleeme.““

No comments:

Post a Comment