Thursday, July 11, 2019

Teeseldes turgu




Tihti juhtub, et hajusalt ei paista mõningad ohtlikud tendentsid silma. Ikka juhtub. Kuid kui sellised ilmingud koonduvad mingisse ajahetke, siis tekib mõttekoht. Kas tegemist on reeglipärasusega? Uue trendiga? Süsteemse veaga?  Kas see on paar hajusat vihmapiiska või  padusaju algus?. Just sellised padusajulised mõtted tekkisid, kui vaikses suvealguses  ilmnes rida halvaendelisi teateid riigi omanduses olevatelt firmadelt energeetika, ühistranspordi ja lennunduse valdkonnast. Turg oli muutunud, ärimudelid mitte.
Mulle turg meeldib. Olen ise väljaõppinud planeerija, kuid turg mulle meeldib, sest tõhusat planeerimist saab rakendada vaid seal kus on toimiv turg. Planeerimise rakendamine riiklikule plaanimajandusmudelile on vaid pelk  bürokraatlik süsteem ,milline heal juhul võib imiteerida turgu. Poliittahe/pahe ehk planeerimise mittekasutamine riiklikus plaanimajanduses on tragöödia. Demokraatlikus ühiskonnas ja turumajanduses võib imiteerimise ainuke eesmärk olla edendada turgu seal, kus turgu pole, kuid vaid niipalju, et see viiks toimiva turu sünnini. See on nagu karkude kasutamine viga saanud jala toeks. See on ajutine. Tähtis on, et me ei magaks maha õiget momenti mil karke enam ei vajata ja minna üle juba toimivale turukeskkonnale. Kui Dr Riik jätkab vanast harjumusest opereerimist, siis sellisel juhul Dr Riik enam ei imiteeri turgu, vaid teeskleb (edevusest?) ettevõtlust. See on väga halb, sest Dr Riigi põhifunktsiooniks ei ole mitte olla turuosaliseks vaid abiiteriks. Need tegevused ei ole edukalt ühildatavad. Te ei kujuta ju ette jalgpalli, kus kohtunik oleks ühtlasi mängija? Vilistab kõigile vigasid ja lööb uhkelt penalteid? Täpselt, selline tegevus oleks kohatu mängu solkimine. Õigemini poleks see enam jalgpall. Sama kehtib ka majanduses, kui Dr Riik tikub ise operaatoriks toimival turul, muutes reegleid ja määrates teistele karistusi, siis ei ole see enam turumajandus vaid riiklik plaanimajandus.

Süsteemselt vigane mudel

Dr Riigi ettevõtluse teesklemisest on meil nüüdseks kuhjunud probleemid energeetikas, ühistranspordis ja lennunduses. Justkui paar piiska, kuid ennustavad suuremat padusadu. Halb on see, et neis sektorites, mis kunagi vajasidki Dr Riigi sekkumist turu imiteerimise näol, on selle faasi juba ammu ületanud ja turg toimib iseseisvalt tiheda konkurentsi survel. Kuid Dr Riik on siin käitumas nagu üleerutunud emme, püüdes lastele jätkuvalt pudrupõllesid ette siduda ja ülekaalulistele virisevatele lapsukestele iga piiksu peale uut lusikatäit putru sisse surumas,  aru saamata, et lapsed on täisealiseks saanud. Korralikud mürakad teised, neile ei peaks mamma putru lusikaga suhu toppima. Nii nad manduvadki emalt pudrulusika ootajateks. Meid aastaid toitnud müüdid nimetatud valdkondades on osutunud miraažiks. Süsteemseks veaks. Kui mudel on püsivalt vigane, siis miks Dr Riik hullu järjekindlusega kühveldab meie raha kahjumlikesse vildakatesse ärimudelitesse? H. Rosling, kes on täheldanud just selliste kivistunud arusaamade kohta,  mis tegelikult pärsivad meie arengut „Autotööstuses kutsutakse autod tagasi, kui avastatakse mõni viga. Te saate tootjalt kirja, mis ütleb: „Kutsume teie auto tagasi, sest tahame asendada selle pidurid.“ Kui aeguvad faktid, mida te koolis ja ülikoolis maailma kohta õppisite, peaksite samuti saama kirja: „Vabandage, see mida ei vasta enam tõele. Tagastage oma aju tasuta uuenduseks kasvanute teadmiste värskendamiseks.“ Võibolla peaks selle probleemiga tegelema hoopis teie tööandja: „Palun töötage see materjal läbi ja tehke test, et vältida Maailma Majandusfoorumil või muul sarnasel üritusel häbisselangemist.“ (H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018 Lk 238). Ilmselt mängivad tänaste otsuste juures meile vingerpussi Vaheriigi aegne gigantomaania riikliku plaanimajanduse vormis ja see, et meie algaastatel pidime tõesti tegema kõike ise, näitama maailmale oma võimekust toime tulle. Nagu väike kanapoeg, et „Mina ka, mina ka, hakkan varsti munema!“. Ja näitasimegi. Nüüd on olud teised, me ei pea kõike ise tegema, sest me oleme avatud turul osaledes suurimates majandusliitudes.  Me ei pea ka tegelema riikliku plaanimajanduse juurutamisega sest meil toimib enamikes valdkondades tihe konkurents. Niisiis vaadakem millised on need valdkonnad, kus Dr Riigi teadmised on vananenud, kus peaks tagastama oma aju uuenduseks ja värskenduseks.

Katelde kustutamise aeg

Esmalt saime teada et, meie au ja uhkus ning energeetilise julgeoleku garandi Eesti Energia (EE) majandusmudel ei pidanud ajaproovile vastu. Läks turuga kohtudes mulksuga põhja nagu Titanic jäämäega põrkudes. Riiklik plaanimajanduslik süsteem, oli maha maganud maailma muutumise. Ühest küljest pole piisavalt krapsakalt tegeletud uuemate energiaallikate kasutuselevõtuga, teisalt pole piisavalt kiiresti leidnud alternatiive põlevkivi uuelaadseks kasutamiseks. Põlevkivi ahju ajamine või sellest õli pressimine on kaks kõige primitiivsemat meetodit ülepea kuidas põlevkivi kasutada. Nüüd siis oleme jäänud maailma energeetikatrendidele jalgu, oleme aegunud. Oleme veidrus. No ja ega väga palju muid võimalusi ju polegi, kui tuli katla alt kustu panna, aga …Millised on uued lahendused?
 EE püüab tasandada mainekahju (mitte tegelikku kaost)  paraadlike teadaannetega uute õlitehaste rajamise, tuulikute püstitamise kava ja päikeseparkide ostuga … Poolas. Püha müristus, osta pargiprojekte Poolas? Milleks? Mitte luua päikesefarme Eestis?
Tervemõistuslikult tundub see täiesti jabur, kui meenutada, millised on EE, kui meie ühisvara, olemasolu õigustavad alused. Vaadake, kui EE oleks „päris ettevõte“, siis oleks kõik mõistetav, sest kasumit tulebki võtta igast võimalusest. Kuid EE ei ole normaalne pärisfirma, see on võiks öelda eriülesannetega firma, mille ainuke eksistentsi alus, põhjus ja sünnitunnistus on meie teiega st. Eesti elanikkonna energiavarustuse kindlustamine ja/või energeetikute ning kaevurite tööga kindlustamine üldise kodurahu huvides. EE ülesanne ei ole Aafrikas kohalikele kõrbehõimudele põlevkivitehnoloogiate õpetamine ega Ameerika rahvaga USA-s kohut käia nõudega  lubada saastada USA loodust vähemalt samas hirmsalt kui Virumaad. EE on hälbinud oma tegevuse põhiliinilt, on kaotanud seoses ebaõnnestunud põlevkivipoliitikaga, ülemaailmsetesse ulmeprojektidesse takerdumise ja uuendustele jalgujäämisega oma eksistentsi aluspõhjuse – piirkonna töörahu ja energiajulgeoleku tagamise.
Energiajulgeoleku tagamisega on asi tuksis ning lisaks on loodud julgeolekurisk seoses „äkilise“ tööjõu ülejäägiga. Sundpuhkustega on akumuleeritud  inimenergia kõige ohtlikumal viisil. Alarahastatud, alakoormatud, alamotiveeritud on tekitanud väga ohtliku kokteili piiratud keskkonda. Me ei saa siin rääkida mingist 0,5-1,3 tuh inimesest, nemad mõjutavad kaskaadiefektina endast sõltuvaid peredest, juuksuritest plekkseppadeni. Võib-olla on neid 5 tuh? Võib-olla 10 tuh? Võib-olla enam. Keegi ei tea ja keegi pole ka arvestanud. Kuid seda peaks iga poliitinimene ja riikliku plaanimajanduse viljeleja aduma, et nad on rahulolematud. Massiliselt rahulolematud. EE on julgeoleku asemel loonud julgeolekuriski.
Selles mängus on Dr Riigil vaid üks võimalik strateegia – leida inimestele elatise teenimise vahendid. Kiiresti. Kui uskuda seda, et inimese lahtilammutamisel vabaneb energiahulk, mis vastab paarikümne tuumapommi plahvatusest tulenevale energiahulgale, siis oleme rumalusest, laiskusest ja upsakusest ühte maanurka ladustanud 23-150 tuh tuumapommi jagu energiat. See on küll probleem millega tegeleda? Või …

Börsiravi: sõltlase ampull naha all?

Varustuskindlusega …  Eesti varustuskindluse loomise ja tagamisega tegeleb tänapäeval hoopis Elektrilevi. Õnneks. Nii, et laskem EE-l minna. Müüa maha või minna Börsile. Börs näitab halastamatult, mis on õige mis mitte. Kuigi jah, kes tahaks osta vananenud tehnoloogiat, seisvate tootmisüksustega?
Nüüd siis kui põlevkivienergeetika on oma kahjumlikku lõppu jõudmas, ja EE börsitamine kogumina peaaegu võimatu, uneletakse selle ühe osa ehk Enefiti börsile viimisest. Hm, kui meenutada, siis koorub siit välja juba Dr Riigi käitumise teatud paheline reeglipärasus, meenutades Estonian Airi saagat, kus kahjumid ja töötajad jäeti vanasse kesta, kuid tummisem osa  tõsteti (juriidiliselt riigiõigustuslikult) järgmisesse kehandisse. Nüüd on siis ka Dr Riik läbi EE seda „nippi“ taaskasutamas, jättes seisvad kaevandused, kustutatud katlad ja  „ülejäänud“ töötajad riigi (st meie teiega) kanda.  Kahju, kehv eeskuju.

Kuid  EE (osa) börsile viimisega peame olema tähelepanelikud. Ka börsile minek võib lähtuda mitte pärsiettevõtja kaalutletud otsusest, vaid sellest, et pelgalt teeseldakse ettevõtjat.   Lähiminevikule tähelepanelikumalt sisse vaadates tundub, et Dr Riik  teeskleks ettevõtjat ka Tallinna Sadama aktsiate müügiga. Kuigi seda peetakse  edulooks, siis … Milleks neid aktsiaid ülepea müüdi? Pärisettevõtja müüb aktsiaid esmajoones siis, kui tal on näiteks vaja lisakapitali  tegevuse laiendamiseks. Või lähevad asjad nii halvasti, et … Täiesti mõistlik lahendus. Teisalt ei tehta seda otsust kunagi kergekäeliselt, sest  keegi ei taha kaotada ainuotsustusõigust (kui vähegi võimalik). Kuid kui firma maksab iga aasta dividende u 50 milj EUR (viimasel aastal isegi 100 mil EUR) jagu, siis … Aktsiate müük? Milleks seda vaja oli? Laienemiseks? Hm, kuid aktsiate müügist sai Dr Riik ju vaid 2-3 aasta dividendisumma jagu „lisakapitali“? Kui Dr Riik oleks jätnud kaks aastat dividendid välja võtmata ja lasknud selle investeerida TS arendusse, mitte teostanud süstemaatilist dividendirüüstet, siis poleks ju tarvidust „lisakapitalile“ tekkinud?  Kas see oli nüüd pärisettevõtjalik tehing või ettevõtja mängimine?  Mida siis TS sellest börsitamiset sai? Sai vabaduse Dr Riigi armutust ainudiktaadist ja mõõdutundetust dividendirüüstest (tulevikus). Võiks öelda nii, et börsiraviga pani  Dr Riik, kui põline sõltlane, distsipliini mõttes, endale piltlikult öeldes ampulli naha alla, et mitte jälle vääratada. Selles mõttes oli aktsiate müük mõttekas, kuid mitte ettevõtjalik.
Eks näis, kuidas viiakse börsile EE (või selle osa) ja kelle raha sinna pargitakse. Kas Dr Riik oskab seekord ettevõtjana käituda või tähtis on vaid see, et saaks täna raha kätte, homme tulgu või … uus koalitsioon.

Piki kaevikut tulistamise poliitika.

Üha murelikumaks teeb kõlavate loosungite all ühistranspordi vigase mudeli üha uus taastootmine, mida püütakse varjata järjest suurenevate dotatsioonidega. Kuid see on nii nagu lõhutud vaasiga, võib küll kokku liimida, kuid vett ei pea. Iluasi, kuid  ebafunktsionaalne. Kas me tõesti tahame rohkem ühistransporti? Või tahame lihtsalt ühistranspordist (ÜT) rohkem rääkida?  Moodsa liikuvusskeemi aluseks on moodne teenus, mille ärimudel lähtub mitte sunnist, vaid kliendi omaosalusest protsessis ja arendamises. Mugavust, loovust ja uusi teenuseid suudavad luua vaid pärisettevõtjad, mitte turuteesklejad. Nende eesmärkide nimel tuleb kõigil (sh Dr Riigil) leida liitlasi, mitte leiutada vaenlasi. Kuid Dr Riik,  selle asemel, et leida liitlasi ja uusi lahendusi, on senini kasutanud  taktikat, et tulistab piltlikult väljendades omasid (ehk turutoimelisi vedajaid) piki kaevikut. Ega tasuta ühistransport (TÜT) olnud midagi muud, kui näide piki kaevatud kaevikut tulistamine. Kehtiv „Transpordi arengukava“ (TAK) nägi ette strateegiana piletitulu osakaalu suurendamist, mitte kommunismi ehitamist. Vaat sulle plaan, arengukava, strateegia ja … poliitiline tahe. Või oli see rohkem pahe?  Mnjah, raske on pärisettevõtjatel kaasa aidata millegi saavutamisele, kui lepingupartnerid ei pea lepetest kinni. Lepingutest taganemine võib olla küll ühekordne (poliitiline) võit, kuid ei toimi ärimudelina. Seda on kinnitanud ka vahekokkuvõtted, mille järgi ÜT osakaal on kasvu asemel langenud. Miks ei peakski langema, kui Dr Riik hukkas teadlikult TÜT juurutades teadlikult rea turupõhised ettevõtjaid või nende tooteid. Kuid sellega piki kaevikut tulistamine ei piirdu, sest kuigi TAK-s (ei uues ega vanas) pole sõnagi lisarongide ostust, siis poliitpahe on seda reaalsuseks muutmas. See on reale turupõhistele ettevõtjatele kui kuklalask. Kokkuvõttes konkurents väheneb, meie teiega maksame rohkem, liikuvusvõimalused ÜT-ga kuivavad kokku ja autondus saab uue hingamise. Kahju.

Piilupart kes teeskles rongijuhti


Nii me siis lonkamegi tuleviku poole, kokkulepetest kinni ei pea, mõtleme üht, ütleme teist, kuid tegelikkus on … hoopis midagi muud. Just selline tunne valdas mind ühel transpordi arengukava arutluslauas, kui õpetatud sõber ütles, et „Elron tahab osta kolme uut rongi …“  Õhtuuudistest teatatagi, et Dr Riik otsustas kuue rongi ostu! Üllatus! Algselt uneleti kahest, siis kolmest luksuslikust lisarongist, nüüd järsku läks Dr Riik nii „äksi“ täis, et otsustas topeldada panust. Tore ju. Või siis mitte? Miks see võiks tore olla, kuid ei pruugi?
Ikka selle pärast, et me lähtume enese loodud müütidest ja  sajandivanustest käibetõdedest, mis takistavad meil nii tänaseid, kui homseid võimalusi realistlikult turu tegelikku võimet ja toimet hinnata. Meie eeldused turu kujundamiseks on vildakad:
-Esiteks, lähtume sellest et 80% elanikkonnast elab raudteede mõjupiirkonnas, millest tehakse sujuv valelähe, et kõik need inimesed on võimalik ära teenindada rongiga. Neljanda põlvkonna tallinlasena, kelle juured on sügavalt asfaldis, eeldaks, et ma olen loomulik rongireisija. Aga ei ole. Mitte seepärast et mulle rongid ei meeldi (meeldivad väga), vaid mul pole rongiga kuhugi sõita. Võiksin öelda, et ma ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kes sõidaks rongiga. Rong on lihtsalt liiga jäik, et rahuldada tõsiseltvõetavalt tänaseid ja eriti homseid liikuvusvajadusi.
-Teine käibetõde on et ega me ei kasuta rongide ostuks eelarve raha, me kasutame selleks …  saastekvoote. Kuid saastekvootidel on rahaline väärtus. Selle poliitinimeste mõistes „mitteraha“ eest ( u 60 milj EUR?) saaks soetada midagi hoopis tummisemat.
-Kolmandaks käibivaks tüviargumendisk on, et rong on keskkonnasäästlikum kui bussid/autod. Jällegi vananenud arusaam, mis pärineb aastakümnete tagusest ajast. Tõsiasi on et tänased E6 mootorid on tunduvalt keskkonnasäästlikumad ühe istekoha liigutamiseks, kui on seda rongi mootor, elektriautodest rääkimata
-Neljandaks, mõttepojukeseks on see, et elektrifitseerime keskkonnasäästuks kõik raudteed. Justkui jumekas mõttepojuke, kuid kuskohalt see elekter ja millise hinna eest saadakse? Või kes küll mõtles välja „äri“, et paneme 400 milli sisse, saame aastas 5 milli säästu? 80 aastat? Jaburus, aga mitte äri. Võõra raha mõõdutundetu laristamine. Kõik see ei päästa olukorda, sest  päev-päevalt  lisandub elektriautode ja -busside arv, mis nullib ära elektrifitseeritud rongide „erilise“ keskkonnamõju. Rong on väga tähtis liikuvussüsteemi osis, kuid need on priimad transpordivahendid seal kus on palju inimesi. Meil on vähe inimesi (va Tallinna lähiümbrus), mis tähendab, et suure osa reisidest on rongis 6-40 inimest nagu mõnedest uuringutest võib välja lugeda ja tipukoormus (mida nüüd püütakse majandusreeglite vastaselt leevendada) on vaid reede õhtul ja pühapäeval. Kogu ülejäänud nädala on rongid alakoormatud. Sõidavad tühja ja NB! reostavad  keskkonda. Mõttetult. Mida tühjem rong, seda suurem on reostus istekoha liigutamise kohta.
-Viiendaks on raudteel visa vastane (raudteeistide arvates, kuid tegelikult üks asendamatu liikuvuse osa) maanteetranspordi näol, mil on üks omadus, mida on raske välja „ravida“. Kõik need, kes arvavad, et autosid ostetakse selleks, et uhkustada, unustavad ära inimlikud faktorid ehk unistuste täitumise soovi. Paljude inimeste unistus auto omamise osas on realiseerunud alles nüüd (paljudel on see juba läbi põetud ja ületatud). Just seda näeme praegu, mil ostjateks on suures osas kasutatud autode omandajad. Inimestelt ei saa ära võtta unistust, sest selle unistuse käivitaja pole mitte omamine vaid … vabadus. Kõik need tarkurite jutud, et autot on kallis pidada ( mis vastab tõele) ei veena neid, kes hindavad isiklikku vabadust, unistuste täitumist – tuli mõte ja … sõitsin. Seda kirge ei saa vaigistada ükski luksuslik rong. Nii on.
-Kuuendaks, arvamus et Dr Riik ei näe, et täiendavate rongide käikupanek muudaks madalama nõudlusega linnadevaheliste bussiliinide olukorda ja rvestades, et doteeritavate bussiliinide kogukulu on lepinguperioodiks fikseeritud ja arvestab ka hinnaindeksist tulenevat kallinemist, siis ministeeriumi hinnangul ühistranspordi kallinemine ei kandu riigieelarvesse koheselt või ootamatult üle (ERR 5.07.19), näitab vaid seda, et Dr Riik käsitleb teenusena vaid turul läbikukkunud doteeritavaid teenuseid. Dr Riigi „oma teenuseid“, kus ta saab teeselda turgu. Sellest vaatest on välja jäetud kogu turupõhine turg, milles mitmed vedajad ja mitmed tooted kaovad. Kuklalask. Niimoodi, tappes oma upsakuses turupõhised tooted, lähebki kogu ÜT valdkond longates üle riiklikule plaanimajandusele. Sel juhul jääb viimaseks turupõhiseks tooteks … velorikša. Vaat selline lugu

Kuid poliitrobotid ja administratiivarbujad, kes turu toimeid ei tunneta, seda vähem oskavad ette prognoosida teiseseid ja kolmandaid tagajärgi, kordavad neid ajast ja arust läinud argumente nii palju, et need paistavad .. tõena. Tegelikult on seejuures tegemist hoopis ideepuudusega, tegemist on vaid mehhaaniline eilse poetamiskatsega homsesse.
Asjast tegeliku pildi saamist raskendab asjaolu, et kui teistes valdkondades on Dr Riigi kahjumitootmisele ja turusolkimisele mingidki piirangud, riigiabi regulatsioonide näol, siis tegevused raudteel ei allu riigiabi reeglitele. Jälle üks ajaloost tulenev ja tulevikuarengule jalgu jääv paradoks. Nagu üks mu õpetatud sõber ütles, siis raudteele on piltlikult antud blanco veksel kulutada niipalju kui tahab, niimoodi kuidas tahad. Nojah, päris niimoodi see asi ka ei ole, kuid sinnakanti küll. Seda Dr Riik ka ära kasutab, rammides raudtee valdkonda üha suurenevaid vahendeid. Kui Vaheriigi ajal öeldi, et seal kus algab raudtee, seal lõppeb mõistus, siis kahjuks need piirangud meil ja täna enam ei kehti. Mõistuse ja mõistlikkuse kadu on enese juba ammu raudteedelt välja murdnud. Vedaja … Ega selles vedajat süüdistada saagi, tema toimib vaid Dr Riigi etteantud müüdiraamistikus.  Dr Riik mängides ühelt poolt ettevõtjat on teiselt poolt kirjutanud firmale ette mitte tulumudeli (nagu näiteks Soomes või Poolas),  vaid kulumudeli. Pidavat olema poliitika. Kahjumitootmise poliitika siis? Raudteel reisijateveo mudel on vigane, see ei ole elujõuline, aga … võiks olla.

Kui riikliku plaanimajanduse müüdid kõrvale jätta, siis pole olemas ühte ülihead, ülikasulikku liikumisviisi, kõik on head, kõigil on oma koht, kuid moonutatud ärimudelid annavad meile tegelikkusest vale pildi nii headusest, keskkonnasäästust, kui kulust. Tõhusa liikuvuse aluseks on erinevad sõiduvahendid, mis peavad ühesugustes tingimustes konkureerima, et parimat teenust pakkuda. Lihtne. Sama lihtne on ka see, et kui me teeme Piilupardilikke otsuseid mingi ühe liikuvusliigi kasuks, mis põhineb vigasel ärimudelil, siis jäävad meil teised, kaasaegsemad ja loovusel põhinevad mudelid kaasamata. Nii kahjuks on ja praeguste arengukavade edenemise järgi nii ka jätkub.
 Samal ajal ei jätku meil raha teadusrahastuse suurendamiseks, päästjate palkadeks ega hädavajalikeks ravimiteks.  Pöörased ideed tasuta asjakestest tuleb asendada (kindlas kõneviisis) väärt palga ja teaduse (loe: tuleviku) rahastamisega. Lõpetada laristamine

Kui kimalasest sai …laisk porikas

Juba häbitult kaua on Dr Riik teeselnud ettevõtjat ka lennunduses. Nüüd on seegi teesklus  kuulsusetu lõpu saanud. Jälle. Uhke kimalasementaliteet on asendunud laisa porika eneseõigustussuminaga. Ilmnes et suureline sõnavaht ei hoia lennukeid lendamas, selleks peab olema midagi enamat. Peab olema ettevõtja hing, kes lihvib iga kulusenti, võludes sellest tulueurosid. Edukuseks on vaja uut mudelit, kuid segased ning üha muutuvad signaalid firmale ei muuda kasumitootmist võimalikuks.  Uut moodi Dr Riigi moodi tähendab vaid seda, et kulumudelisse püütakse valada lisaraha. See aga moonutab turge. Dr Riik  on suurema ohu allikas vabadel turgudel, nagu kallur lastepargis. Just seepärast on EL regulatsioonid piiranud tema turusolkimise võimalusi rangete riigiabi reeglitega. No selles osas on meil juba kogemus EA-ga käes. Valus (pank+roti) kogemus, mis ei õpetanud Dr Riiki mitte karva võrragi. Tehti vägisi, ürgkallilt ja moraali ning juriidilise piiri peal (või neid nihutades) lobajuttude najal uus kehand. Ikka ei õnnestunud, nüüd  teatas „rümp“, et lõpetab oktoobri lõpust lendamise 5 liinil, 3 liini ärilise riski võtab üle LOT. Niisugune kuulsusetu lõpp siis Dr Riigil lennundusettevõtjat teeseldes. Või kas see on ikka lõpp? Tundub, et mitte, sest nagu MAMI kindlalt teatas, et  välistatakse  Nordica müük ja Nordica asub tulevikuks ette valmistama oma kommertsplatvormi. Ilmselt pole selle muinasloo jutustajatel aimugi kui palju ja kui pikka aega võtab toimiva platvormi iseseisev väljatöötamine. Uskumatu, Dr Riigi roll ei ole olla operaator tigeda konkurentsiga turul, vaid reeglite kehtestaja. Dr Riik teeb täiesti valet asja, põletades selleks meie teiega ühist raha.
Kuid lennundusturu solkimiseks on esitatud mitmeid väga kummalisi eneseõigustusi nagu näiteks see et «Nordica on leidnud täna hea ärilise niši – osutada teenust suurtele lennufirmadele ning sellele keskendumine hoiab ettevõtte tegevuse kasumis“. Hm, kuid milline on selle tegevus mõttekus? Olla uhke niširiigi nišifirma, et pakkuda niššiteenust mitteniššifirmadele? Kas uus ärimudel kõlabki niimoodi „Olla … mittekahjumis!“? Väga huvitav ärimudel. Kui EA ja Nordica loodi, siis oli eesmärk justkui midagi muud? Eesmärk oli võimalikult palju ühendusi Tallinnast … igale poole. Firma sünnitunnistuseks ei olnud teha kuskil mingit niššiallhanget. Tõsiasi on see, et täna on Tallinnast väga palju ühendusi, väga tihe konkurents. Muide, sel ajal, kui poliitinimesed unelevad oma isiklikust lennufirmast, siis konkurentsi on taganud Tallinna Lennujaam, mitte sõltuvushäirega Nordica.  Dr Riigil oleks aeg mõista, et maailm on muutunud ja Nordica maha müüa … kuni veel võimalust on. Turg selles sektoris toimib ja seda tagab Tallinna lennujaam suurepäraselt.
Uute riiklike plaanimajanduslike müütide loomine a`la kui asi läheb hapuks“ ja „N on nagu sõjavägi“, on ikka täiesti üle võlli naljandid, need inimesed ei adu üldse turu mehhanisme. Sellisel juhul peaks Dr Riigil olema ka oma leivapood, jahuvabrik ja riigimajand, sest kunagi võib „asi hapuks“ minna.  Niimoodi edasi minnes on Dr Riigil vaja ülal pidada ka kitselauta, saapavabrikut, makaronipuurijaid ja pudelipaikajaid, ehk läheb vaja. Ei lähe! See on sotsialistlik/riiklik kõikekontrolliv ja juhtiv riiklik-sotsialistlik plaanimajanduslik mõtteviis. Pankrotistunud mõtteviis nagu pank+rotistuvad riigifirmadki. Meil ei ole vaja sellist majanduskorraldust. Dr Riigil ei ole mingit põhjust teeselda ettevõtjat.  Lõpetame selle kalliks mineva piinliku, eneseõigustusliku ettevõtja teesklemise.

 Ettevõtluse teesklemine riikliku plaanimajanduse vormis eeldab Dr Riigi poolset avalikumat või varjatumat „kaasaaitamist“ toimetulekuks. Kokkuvõttes solgib ja pärsib see toimivaid turge, tõstes ebamõistlikult ühiskonna kulutusi. Kõigis neis valdkondades on olemas toimiv turg, üpris kõrge konkurentsisurvega ja kui Dr Riik neid turge moonutuste ja valede hinnasignaalidega ei hägustaks, siis saaksime kõik pikapeale jätkusuutliku, dotatsioonivaba, kvaliteetsema, tihedama ja paindlikuma ning samas ühiskonnale odavama teenuse. Dr Riik, aitab ettevõtjaks olemise teesklemist. Nagu öeldakse „Finita la commedia“ ehk lõpetagem see farss, enne kui see pöörab tragöödiaks. Kui mõelda, et kui nende vigaste ärimudelitesse kaotatud vahendid suunata teadusesse (tervishoidu, päästjad, õpetajad jne) siis, milliseid tulemusi me tegelikult võiksime saavutada. Võiks proovida 


Targutusi:


R Branson „Nihutades piire“. Helios 2018

Lk 289 „Liiga paljud arvavad, et neil on õigus, ega kula teiste seisukohti. Nad räägivad kategooriliselt ja panevad siis enda kõrvad lukku. Mina pean ennast heaks kuulajaks, ja kirjutan selle arvele osa oma edust – rääkimata oma abielust. Mõned ettevõtjad ümbritsevad end säravate inimestega ja siis ignoreerivad neid. Enamik inimesi, kes sellist autokraatlikkul moel käituvad, saavad teenitud karistuse. Te peate olema Steve Jobsisugust geeniust, et selline tegevusviis toimiks. Mina tean, et ma ei ole teistest parem, mistõttu valin teistsuguse tee.“
Lk 354 Väidetavalt M Zuckenbergi ütlue aktsiate avalikul  esmaemisioonil „Me ei loo teenuseid selleks, et teenida raha, vaid me teenime raha selleks, et luua paremaid teenuseid.“

R. Dalio „Põhimõtted“ ÄP 2018

Lk 203 „Kui oled nagu enamik, siis ei ole sul aimugi, kuidas teised ajud näevad, ja mõista püüdminegi ei õnnestu kuigivõrd, sest oled liiga ametis neile selle selgitamisega, mida ise õigeks pead. Teisisõnu oled suletud meelega, eeldad liiga palju. Niisugune meelesuletus läheb kohutavalt kalliks maksma,; seetõttu jäävad märkamata mitmesugused teiste osutatavad imelised võimalused ja ohtlikud ähvardused, peale selle blokeerib kriitika, mis võib olla konstruktiivne või isegi elupäästev.“

Lk 153 „Palju inimesi võitleb tõe vastu, kui see ei ole see, mida nad tahavad tõeks pidada. See on halb, sest halbade asjade mõistmine ja nendega hakkama saamine on olulisem; head asjad laabuvad ise.“

No comments:

Post a Comment