Meie
aeg, eriti meie vaba aeg, on meie suurim
väärtus. Pöördumatu ressurss. Paljud uued teenuste edu aluseks on just see, et
tekitavad meile lisaaega või siis kasutavad ära meie inimlikku põhiolemust olla
laisk. Ärge saage valesti aru, laiskuses pole iseenesest midagi halba, see on
ju progressi mootor. Inimese ajalugu ongi jätkuv laiskuse ajalugu, pidev
pingutus selle nimel, et mõelda välja midagi, mis meie eest töö ära teeks,
selleks, et … meile jääks aega uusi ajakokkuhoidlikke vidinaid välja mõelda. Paljud senised põhiteenused, mis veel kümnend
tagasi olid igavad ja sunduslikud on muudetud niivõrd mugavaks, et selle kohustuslik
osa muutub taustaks ning nende lisateenused võimaldavad meil endil
komplekteerida endale vaba aega. Kui ühistransport oli vanasti inimeste vedu
punktist A, punkti B võrdlemisi ebamugavates tingimustes ja ebameeldival moel,
siis tänapäeva sujuvad maanteelainerid, ekraanid, WIFI, tualetid ja
filmiprogrammid võimaldavad meil kujundada endise tüütult ohtliku autoga sõitmise
asemel lisaajalise bussisõidu. Te ei saanud aru? Lihtne, kui te kaks-kolm tundi
auto roolis (sajus ja tuisus), asendate mugava bussisõiduga, klõbistades
arvutiga tööd teha, siis vabastate endale sellega 2 ekstra lisatundi
pereseltsis veetmiseks. Loodus- ja peresäästlik. Piletiost on samuti puhas
ajavõit. See on asendunud bussijaama kassalise eelmüügi (pidid päev-paar enne
sõitu minema bussijaama ja ostma pileti, raisates selleks mitu tundi oma
väärtuslikust ajast) pileti hankimisega ilma kontorist lahkumata. Mõnus,
lisaaeg muudkui tiksub nagu tõusuaktsiad. Niimoodi ajakokkuhoiu, vabaaja
maksimeerimise võtmes peaksime suhtuma kõigisse teenustesse. Tore. Hing laulab, kui tehnoloogiafirmad
midagi meie aja kokkuhoiuks välja nuputavad. Näiteks, Äriplaanil 2019 esitles
Taxify oma visiooni väärtusahelast, kuidas muuta inimese elu mugavamaks, hoides
tema aega kokku nutikate lahendustega sidudes uustehnoloogia mootorrattaga
Aafrikas ja tõukerattaga Pariisis. Kui liita need nutikatest lahendustest võidetud
tunnid ja minutid kokku, siis säästab uus tehnoloogiline lahendus seotuna baasteenusesse
iga päev kogumis kümnete tuhandete
eluigade väärtuses aega. Meie aega. Sellel protsessil on kaks järelmit, esiteks
vähendab see aega mis kulub sundtegevusteks ja teiseks see vabastab aega
mingite teiste tootlike tegevuste jaoks. Just, see on üks võti tootlikkuse
kasvuks. Tootlikkus on aga meie heaolu kasvu aluseks. Sellest vaatenurgast
omandab vana ütlemine „aeg on raha“ hoopis uue sisu. Kuidas siis meie aega
kokku hoida. Aeg vedeleb kõikjal kasutult, seda raisatakse meeletutes kogustes,
kuid väikestes annustes, mis muudab selle justkui märkamatuks. Kui näiteks mõni
linnafoor on paigutatud mõttetult, siis selle taga seisuaeg on ju vaid paar
minutit. Pole kõne väärt? Kuid summaarselt oleme õhtuks tapnud niimoodi mitme
eluea jagu inimeste kasulikku aega. See on ju oluline?
Minu
kodu on minu … postkontor
Uueaegsed
ettevõtjad on aru saanud, et tänapäeva kõige minevamad kaubad on aeg ja
nauditavus. Vahel me ei oska asjadele selliselt vaadatagi, näiteks selle aasta
ettevõtluspreemia pälvinud Cleveron mõtleb lahendustele kuidas meie tülikamat
ajakulutuspoolt kokku tõmmata, asendades selle mugavusega, et kõik meie ostud
oleksid võimalikud saata otse meie „kodusesse postkontorisse“, teha sisseoste
nii, et me ei peaks poes ega raiskama. Mida nad siis meile müüvad? Kappe? Ei. Need,
kes kappe müüvad, need edukate nimekirjas ei figureeri. Selle kohta ütleb Arno
Kütt „Mida me tegelikult inimestele pakume? Me
pakume neile aega.“ Just, müüakse aega, ekstra lisaaega. Lisaaega ja üha suuremates kogustes müüb meile
ka e-kaubandus. E-kaubandus on osadele seltskondadele muutunud juba igapäevaelu
tavakomponendiks, nad vaatavad poeskäijaid nii, nagu poeskäijad vaataksid kaaslast,
kes liha hankimiseks ennast jahile sätib.
Täielik anakronism. Tõesti, e-kaubandus hoiab meie aega kokku ja seal tekkivad
üha uued teenused. Maxima andis just teada, et on pakkumas lahendust, mis
võimaldab klientide
teha oste nutitelefonis ja maksta ka siis, kui tellitud kaup on kohale jõudnud.
(ÄL 16.10.18) Nende „ ärifilosoofia seisneb kõigi
äriprotsesside nägemises läbi kliendi silmade. Ettevõte arendab pidevalt
tehnoloogilisi lahendusi, mis muudavad ostmise kliendi jaoks lihtsamaks ja
kiiremaks,“ No näete, meie aega hoitakse
kokku ja mobiilirakendus ja kaardimakse tegemise võimalus koduuksel on lahendused, mis ostukogemuse meeldivamaks
muudavad. Kuid kui meil tuleb iga päev juurde uusi e-lahendusi, kullerteenuseid
ja „koduseid postkontoreid“, siis milleks meile kauplused? Kuidas nemad ellu
jäävad? Kas jäävad?
Tere
tulemast Searsi maailma
Seda
kõike peaksid tegema ka traditsionaalsed kaubandusfirmad. Mida siis? Meie ostukogemuse
meeldivaks muutma ja aega kokku hoidma, vaatama protsesside mugavusele läbi
kliendi silmade, kuid … Vaadake, väga raske on ennast lahti raputada
harjumuslikest tegevustest. Pigem putitatakse vana „sistemi“, ega mõelda „läbi
kliendi silmade“ kliendi homsetele vajadustele, kuid „Ükskõik kui hästi firma
praeguste klientide sõnastatud vajadusi ka ei rahuldaks, riskib ta väga
paljuga, kui ei hoia sihikul neid vajadusi, mida klient veel ei sõnasta, ent mille rahuldamine talle
ometi meeldiks. Ja olgu praegused kliendid kui tahes rahul, firma kasum võib
jääda toppama, kui ta ei tõmba endale põhimõtteliselt uute klientide
tähelepanu. Ettevõte, kes ei tee enamat kui reageerib olemasolevate klientide
sõnastatud vajadustele, on varsti mahajääjate hulgas.” (G. Hamel, C.K. Prahalad
„Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus
2001 lk 127) Just sellest jääb traditsioonilisel jaekaubandusel puudu,
kliendi homsete vajaduste adumisest. Tõesti mõningaid muutusi on tehtud nagu
öökauplused ja automaatkassad, kuid kui palju on need muutnud meie ostukogemust
meeldivamaks? Mitte alati, mitte liialt tempokalt Uued tulijad tõdevad, et kaubanduskeskuste
tööstusharu tuleb edasi arendada, „kuna vanad keskused enam noort
pealekasvavat ja muutuvat tarbijat hästi ei kõneta." (ÄL 16.10.18).
Nii, et sõnaliselt saadakse probleemist aru, sest tõsi see on, kui pakutav klienti ei kõneta,
siis tuleb turult lahkuda. Isegi 132-aastase ajalooga Sears esitas pankrotikaitse
avalduse(ÄL 15.10.18). Ei pidanud vastu amazonimaailma pealetungile, täpselt
samuti nagu tosinkond muudki suurt jaemüüjat USA-s. Nüüd loodetakse, et
pankrotiprotsess lubab ettevõttel saada kasumlikuks ning konkurentsivõimeliseks
jaemüüjaks. Miks alles nüüd? Kõik see näitab, et traditsiooniline jaekaubandus
ei püsi kliendi vajaduste rahuldamise tempos ja mõnest „vajadusest“ on ta lausa
valesti aru saanud nagu näitab USA kaupade tagastamispraktika ehk „laenuks
ostmine. „Laenuks
ostmine tähendab, et ostetakse näiteks rõivaese, kantakse seda mõni aeg ning
tagastatakse siis sellises seisus, et kauplus ei saa tagasivõtmisest keelduda,
kuid seda uuesti müüki panna samuti mitte. Laenuksostjad ei varasta kauplejalt
otseselt raha; selle asemel nad muudkui ostavad ja tagastavad, tehes iga kord
rea kaheldavaid tehinguid. Üks tagajärg nende tegevusel on siiski on –
rõivatööstuse hinnangute kohaselt põhjustavad laenuksostjad igal aastal
ligikaudu 16 miljardit dollarit kahju (ehk umbes sama palju, kui sissemurdmiste
ja autovarguste kahjud kokku.“ (D Ariely „Irratsionaalne inimene“ Hermes 2011
lk 212)
Pirtsakas
klient versus Pavlovi koer
Ilmselt
olen pirtsakas klient. Või nõudlik? Erinevalt paljudest e-poodide fännidest
meeldib mul poes „käia“, mitte et mul oleks midagi e-kaubanduse vastu, sest
kasutan seda vajadusel isegi, kuid …
Mulle meeldib „pärispoes“ nuusutada, katsuda, proovida, mekkida (kui aega on),
kõike seda, mida e-kaubandusest ei saa. No nagu jahimees metsas. Just seepärast olen nõudlik klient, et ei taha,
et pärispoed välja sureksid. Kuid hinge on pugenud kahtlus, kas meie „pärispoed“ mõistavad ikkagi kliendi
vajadusi või ainult kujutavad endale seda ette nagu Sears? Ajakadu ja mugavus praeguse
traditsioonilise teeninduse taseme ja uuendusliku e-mugavuse vahel rebeneb ikka
suuremaks viimase kasuks.
Tänapäeva
klient on valija, mitte Pavlovi koer, kes lähtub vaid refleksidest, sest nagu deklareerib
G.Burch („Vastupanu on tulutu” „Ilo” lk99) „Kui klient ärist loobub, pole isegi
sinul enam tööd” ehk klient võib su
vallandada. Kuid kui klient peab seisma tuimalt kümne kassaga ühe töötava kassa
järjekorras, maksma tühermaal parkimistrahve ja täitma üha uusi (vanamoodsaid)
kliendikaarti blankette, siis vallandab klient teid ilmtingimata. See ei ole
kliendi asi, et teil ei ole kassadesse panna müüjaid, see on kaupmehe organiseerimatus,
haldussuutmatus ja juhtimispraak. See ei ole kliendi asi, et kaupmehel on kehv
parkimiskorraldus. See ei ole kliendi asi … See on kaupmehe asi pakkuda head
teenust ja jääda ellu. Enamus kliente
pole nii nõudlikud, kui mina ( ja ilmselt on nad ka ükskõiksed selle suhtes kas
te jääte kestma või mitte), kuid nad on oma sisimas samal arvamusel ja kiruvad
kehva teenust, kuni … vallandavad teid. Niikuinii.
Kuigi me oleme sisenenud konsumeerlikusse
ühiskonnakorraldusse, siis ei tähenda, see, et see peaks olema ebamugav.
Vastupidi, see peab olema mugav, muidu süsteem ei tööta. „Konsumeristliku
eetika võidukäiku võib kõige sagedamini näha toiduainetetööstuses.
Traditsioonilised agraarühiskonnad elasid pidevas näljahirmus. Traditsioonilised
agraarühiskonnad elasid pidevas näljahirmus. Tänapäeva heaoluühiskondades on
üks peamine tervisehäda aga rasvumine, mis puudutab vaesemat osa elanikkonnast
(kes õgivad endale sisse hamburgereid ja
pitsasid) isegi rohkem kui jõukaid (kes tarbivad mahejuurvalju ja smuutisid).
USA utavad igal aastal dieedile peale rohkem raha, kui läheks vaja selleks, et
toita ära kõik ülejäänud riikide nälgivad inimesed. Konsumerisi jaoks kujutab
ülekaalulises endast aga topeltvõitu. Selle asemel et süüa vähe – mis tooks
kaasa majanduslanguse -, söövad inimesed liiga palju ning ostavad seejärel
dieettooteid, panustas sel moel majanduse kasvu kahekordselt.“ (Y. N. Harari
„Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ 2016 lk 448). Näete isegi negatiivsus võib
olla positiivsus, kui seda saab turustada mugavalt.
Kuidas minust sai mitteklient.
Miks mina vallandasi kaupmehe? Kliendikaardi
pärast. Ega ma eriti kliendikaartide fänn ei ole, tänapäeval, mil kõik peavad
pakkuma põhjahinda ja kõike on kõikjal saada on kliendikaart pigem klubilise
kuuluvuse tunnus, mitte niipalju eelis. Enamgi veel, professionaalne silm tabab tihtipeale, et
kaardilised „allahindluse“ hind on tunduvalt kõrgem, kui naaberpoe tavahind.
Tuleb endal olla lihtsalt tähelepanelikum. Lihtne kliendivastutus nagu
kodanikuvastutuski. Kuid siiski on mul ajapikku kogunenud terve ports
kliendikaarte, mida on kunagi soetatud teenindaja sooja suhtumise ja hea jutu
najal. Nagu öeldakse, ei sega, kui pakutakse. Hiljuti läksin Kliendina ostma
plastnõusid, kui ilmnes, et minu kaart on „aegunud“. Teenindaja tõstis tuimalt letile blanketi ja pastaka. Tardusin. Püha
müristus, e-ajastul, paberi ja pliiatsiga, täita leti najal blanketti? Ütlesin
teenindajale küll, et mul kõik samad andmed, kuid see oli mõttetu lalin, mis sumbus
kohalikku bürokraatiasse. Minu mugavus oli riivatud, tugevalt riivatud. Kauplus
oli valmis röövima keset päist päeva minu aega, mõrvama minu kolm-neli
eluminutit. Niimoodi saigi minust mitteklient, ma ei käi poodides, kus minu
mugavust riivatakse, ma vallandan nad. Samuti olen ma tänaseks mitteklient nii
mitmeski kauplustes, kus enne meeleldi
käisin. Nad ei mõistnud minu vajadusi, vaid eelistasid enda mugavusi. . Nendes
ei teenindata minu vaid kaupmehe vanaaegset mugavust, elik laiskust. Samas olen
Estpaki klient selle algusest peale, mitte keegi pole mind seganud, mu kaart on
kulunud nagu eluaegse burši ärapeetud tekkel, kuid minu aega pole austatud
Kaupmees kulutanud blanketitäitmisele. Kaupmees on väärtustanud minu (ja
endagi) aega. Kaart toimib, äri toimib, suhe toimib. Mõnus. Puhas võit mõlemale
poolele, sest vaadake, see pole (aja)kulu. vaid kliendile, vaid täiesti mõttetu (rahaline)kulu
ka kaupmehele endale, kes peab need „blanketid“ läbi töötama (tööjõukulu) ja
kaardid väljastama (posti-, tööjõukulu jne), mis settib ju toote hinda. Meie
teiega maksame selle mõttetuse kinni. Kaupmees oleks nagu jälitamismaanikumist
armukade kaasa, kes kogu aeg kontrollib, kas elad endisel aadressil, ega sa
telefoni pole vahetanud jne. Kliendid, ärge
laske ennast alandada Pavlovi koera tasandile, kui teile iga natukese aja järel
blankett ette torgatakse, see ei ole söödav.
Kauplus algab parklast.
Kuid kauplus ei alga kauplusest, kui kaupmees
niimoodi mõtleb on ilmselt pooltest klientidest juba loobunud. Kauplus algab
bussipeatusest ja parklast. Kõigil meil tiksub kompuutris väike arvutus, kui
kaugele on vaja kotti vedada või autot parkida ehk kui palju mul sellele
tegevusele aega kulub. Ebamugavust ka. Tänapäevane kaubandustõde võiks kõlada „Kui
pole mugavat parklat/peatust, pole sul varsti ka kauplust“. Klient on teid
vallandanud juba enne sisenemist.
Parkad jagunevad tasuta ja tasulisteks.
Esimestega pole muret, kuid teised jagunevad omakorda kaheks, kas need on „täistasulised“
või mingi aeg tasulised. Esimestega pole muret, see on selge valik, kuid
teistega on kaks võimalust, kas tasuta aja märkimisest aitab parkimiskella
väljapanekust või peab jooksma kuskile nuppe vajutama. Esimesega pole muret,
kuid teine on jällegi kliendiaja mõttetu ja tarbetu raiskamine. Miks peaks
klient käima mingisse „massinasse“ oma auto numbrit toksima? Järjekordne Pavlovi koera test? Miks te
tahate kliendi elust varastada terve minuti aega mõttetult kulutatud tegevuse
peale? Kaupmehed on selle süsteemi loomisel mõelnud enese mugavusele, mitte
kliendi mugavusele. See, et kinnistu omanik leppides kokku parkimisteenuse
operaatoriga klientide mugavust arvestades (kasvõi ½ h kellaparkimist) on puhas mõttelaiskus. See on strateegia „Saaks kaelast ära“ (koristus, libedusetõrje
jne). Eh, kas klient „kaelast ära“? Enese, mitte kliendi, peale mõtlemisel on
majanduses tagajärjed. Seega juba enne kauplusse sisenemist olete kaotanud juba
hulga kliente. Võib-olla ei teadvusta klient endale seda, kuid kompuuter peas
teadvustab ja sõidab teist mööda. Kui te aga „premeerite“ hajameelset klienti
trahviga, siis võite olla kindlad, et olete saanud püsimittekliendi. Jälle üks
punkt e-kaubandiusele.
Peitusemäng
Niisiis kaubandusele uuelaadse sisu andmine
vajab põhjalikku mõttemaailma muutust. Ja tõsi see on, et kaubandusettevõtted
on alustanud muutustega, kuid kahjuks on see rohkem vormiline sehkendamine, kui
kliendi soovide adumine. Kuid tähtis pole mingi vormiline muutus nagu Ivan
Krõlovi valmis „Orkester“, kus loomad arvasid, et kohtade vahetamine parandab
nende pillimängu kõla. Ei parandanud. Mis sellel loomorkestril on ühist
kaubandusega? Ikka on. Kas olete märganud kuivõrd usinasti ülikauplused oma väljapanekute
asukohti muudavad. Mõned on eriti usinad, lähete näiteks pähkleid ostma, kuid
sealt vaatab teile vastu kalamaksaõli, paari kuu pärast aga saiapätsid. Aga miks? Kliendi
lõbustamiseks? Orjenteerumismäng? Olgu, millalgi sain ma aru, kui ühe keti
kauplused püüdsid oma kaupluste väljapanekuid ühtlustada. Õige, see on
loogiline sest hoiab inimese aega kokku, kuid miks sellega jätkata? Kui klient
seisab endise pähkliriiuli ees, vaadates tõtt kalamaksaõliga, siis on tal üks
emotsioon so nördimus ja kaks võimalust, jätta kaup ostmata või minna oma aega
raiskama ja otsima kuhu kaval poetädi on oskuslikult peitnud pähklid. Tobe
ajaraisk. Kindlasti on suurketid ostnud mingid tarkuuringud, mis väidavad, et
selline ümbertõstmine elavdab kaubandust ja klient sattub toodete peale mida ta
pole enne märganudki. Kuid kui te tahtsite osta pähkleid, siis mis siia puutub
kalamaksaõli? Asendan pähklid õliga? Vaevalt. Ühes suures ehituspoes leidsin ma
alles aasta pärast ümberkorraldust ülesse panniriiuli. Püha müristus, oli
sokutatud tulbisibulate taha. Kas te oskaksite neid sellisest kohast
otsida? Ülipoes juhtus nii, et alles kahe
kuu möödudes komistasin juhuslikult lehttaigna uuele asukohale aga panniriiuli
asemel üllatas mind küünlariiul. Kogu see „uuenduslikkus“, raiskab meie aega,
meie asjalikult elatud elu. Kauplusse peab klient saama minna nagu
autopiloodiga, sirutad välja käe ja võtad leiva, mitte küünla. Kui kaupmees ei
mõista selliseid lihtsaid asju, siis pannakse nende ärile varsi küünal.
Kuuldus „cashi“ surmast on liialdus
Viimastel aastatel on suurenenud automaatkassade
arv, mis iseenesest on tore, kuid jällegi osa kaupmehi mõtleb klientide
vajadustele, enamus enda mugavusele. Nimelt on meil käibel vaid üks automaatkassasüsteem,
milles saab kasutada ka sularaha. Muidugi on mõistetav kaupmehe soov
optimeerida kulutusi sh sularaha käitlemise kulu. Niimoodi optimeerides oleks
kõige õigem kauplus „kinni optimeerida“, kõige vähem kulusid. Kuid jällegi, kui
lähtuda kliendi vajadustest, et osa neist tahab maksta vaid sularahas, siis
selle võimaluse puudumine vähendab automaatselt potentsiaalsete ja rahulolevate
klientide arvu. Miks? Nad ei ole nõus alternatiiviga ehk seismas pikkades või
õigemini ühes pikas kassasabas ja laovad oma kauba tagasi riiulisse ning viivad
oma raha naaberkaupmehe juurde. Muide „tagasiladumine“ on mitmel korral nähtud,
üha kasvav tendents. Kodanikuallumatus. Te ei usu? Arvate, et klient on Pavlovi
koer, kes automaatselt täidab käske? Ei ole, klient on valiv ja ta ei pruugi
teie kauplust valida, kui teie ei anna talle valikuvõimalust, valikuvabadust.
Kliendi valik: milline ebamugavust eelistada?
Niisiis pakub tänapäeva traditsiooniline
kaubandus kliendile välja valikuna ebamugavuste komplekti. Klient peab vaid
valima, millise ebamugavuste komplekti ta välja kannatab? Niisugune nauditavus
siis? See on nagu tagurpidi maailm, valima peaks ikka mugavuste mitte
ebamugavuste järgi. Sektoril on aeg otsustada, kuidas edasi. Kui sektor ise ei
otsusta, siis otsustavad kliendid ja majandusseadused searsilaadselt selle tema
eest. Ehitades juurde üha uusi kauplusi, suutmata neid komplekteerida
personaliga, meenutab seis jaapanlaste
olukorda II Ilmasõjas, mil nad olid võimelised ehitama juurde üha uusi
lennukikandjaid, kuid kogenud piloodid olid otsa saanud. Tulemuseks oli see, et
lennukikandjat ilma pilootideta (st ilma lennukiteta) sai kasutada vaid
peibutusvahenditena kuni need loomulikku rada mööda põhja lasti. Sama lugu on
traditsioonilise jaekaubandusega, kui ehitatakse juurde üha uusi
lennukikandjaid, vabandust, kaubanduskeskusi, kuid ei suudeta tagada nende
ladusta tööd, ei tehta valikut, kas tõsta kassapidajate palka või minna üle
täisautomaatsetele kauplustele erinevate makseviisidega nagu selvepesula või hotell, siis lastakse nad
põhja. Teine võimalus on tõsta kogenud
pilootide, vabandust meeldivate/professionaalsete/lahkete kassapidajate palka,
nii et sellele tööle tahetakse tulla. Kuni neid valikuid ei ole tehtud on
suurpoed ikka enam lennukiteta lennukikandjad. Need lastakse põhja. Need lastakse
armutult põhja omanike vanamoodsa mõtlemisega, mis pole keskendunud kliendile,
kliendi ajatabeli ja e-kaubanduse võimega reageerida kliendi vajadustele
hüperkiirelt. Maailma edukaim kaupmees J Bezos annab retsepti „“Me
oleme ehedalt kliendikesksed, vaatame alati tulevikku ja meile päriselt ka
meeldib leiutada. Enamik ettevõtteid nii ei tee. Nad keskenduvad kliendi asemel
konkurendile ning tegeleda sellega, mis teenib neile dividende juba kahe või
kolme aasta pärast, ning kui seda ei juhtu, siis liiguvad edasi.“ Just,
keskendada tuleb kliendile, kui kõige kallimale varale, kõik muu tuleb selle
järgi. Muutuvas maailmas on see eriti tähtis, kui Bezozt süüdistati raamatuturu
kokkuvaristamises, siis vastas ta et „Tegelikult ei ole see Amazon, mis
raamaruäriga juhtus, (…) vaid tulevik oli see, mis raamatuäriga juhtus.“. (B
Stone „Pood, kust saab kõike. Amazoni ja Jeff Bezose lugu! Rahva Raanat 2017 lk
18) Tulevikust ei pääse keegi, kuid tulevik on aeg, kliendi aeg, millega tuleb
hoolitsevalt ringi käia.
See,
et meil on kujunenud seoses kogu majanduse ümberstruktureerimatusest
tööjõupuudus ei saa olla õigustus väheste head pilootidega pakkuda kokkuvõttes
kehva teenust ja raisata ühiskonna väärtuslikku aega. Tööjõupuudus on muutunud
nagu õilsaks õigustuseks mitte pingutada kliendi nimel. See ei saa olla
ettekääne, täpselt samuti nagu ei saanud olla ettekäändeks lennukiteta
lennukikandjad. Kuni kliendi ainuke valik on valik kaupluste
ebamugavuste (parkimine, pikad järjekorraajad, monokultuurne maksevahendite
valik, kaupade ümbertõstmine ja kehv sortiment) vahel, pole traditsioonilistel
jaekauplustel edulootust (või elulootust?). See on enam nagu amokijooks. Niimoodi
surevadki vanad ajaraisklevad majandusvaldkonnad. Klient vallandab nad.
Targutusi:
H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018
Lk 60 Ma sündisin Egiptuses „Rootsi, kuhu ma 1948 aastal
sündisin, oli tervise-rikkuse kaardil samas kohas, kus praegu asub Egiptus. See
tähendab, et Rootsi oli täpselt 3 taseme keskel. Elutingimused 1950-nendate
Rootsis sarnanesid praeguste 3. Taseme riikidega nagu Egiptus ja teised. (…)
Olukord Rootsis on paranenud kogu minu eluea jooksul. 1950-ndatel ja 1960ndatel
arenes see tänapäeva Egiptusest tänapäeva Malaisiaks. (…) Kui sündis minu ema,
aastal 1921, oli Rootsi nagu praegune Sambia. See on 2 aste. (Minu vanaema oli
meie pere Lesotho esindaja. Kui tema 1891 aastal sündis, oli Rootsi nagu tänane
Lesotho. (…) Mu vanaema pesikogu elu käsitsi oma üheksaliikmelise pere pesu.
Ent vanemaks sades oli ta tunnistajaks imelisele arengule (…) Oma elu lõpuks
oli ta majja saanud külmaveekraani ja keldris oli käimlaämber: võrreldes tema
lapsepõlvega, mil kraanivesi puudus, oli see luksus. (…) Minu vanavanaema
sündis aastal 1863, mil Rootsi keskmine sissetulek sarnanes tänapäeva
Afkanistaaniga. (…) Aga praegu on Afkanistaani ja teiste 1 astme riikide elu
palju pikem kui rootslastel aastal 1863. See tuleneb sellest, et enamik inimesi
saab osa elementaarsetest uuendustest, mis nende elukvaliteeti parandavad.“
Lk 61 „Ka teie kodumaa on hullumeelse kiirusega arenenud. Võin
seda kindlalt väita, kuigi ma ei tea kus te elate, sest kõikides maailma
riikides on oodatav eluiga viimase 200 aasta jooksul kasvanud. Tõele au andes
on peaaegu igas riigis peaaegu kõik näitajad paranenud.“
Lk 66 „Suuresti on see tingitud meie negatiivsusinstinktist:
meie instinktist märgata pigem halba kui head. Siin on mängus kolm tegurit:
mineviku unustamine; tegelikkuse valikuline esitamine, mida teevad ajakirjanikud
ja aktivistid; ning tunne, et seni, kuni lood on halvad, on südametu öelda, et
need lähevad paremaks.“
„Sajandeid kujutasid vanad inimesed oma noorust romantiliselt ja
väitsid, et asjad ei ole enam nii nagu vanasti. See vastab küll tõele, kuid
mitte sel moel, nagu nemad arvavad. Enamik asju olid kunagi halvemad, mitte
paremad, aga inimestel on väga lihtne unustada, kuidas kunagi „tegelikult
oli“.“
R. Jenkiins „Churchill“ Varrak 2011
Lk 561 Toiduaineteminister Wooltonile. Ma olen rõõmus, et te ei
hinda Teadusliku Komisjoni aruandeid liiga kõrgelt. Peaaegu kõik toidunarrid,
keda olen tundnud – pähklisööjad ja muud sellised -, on surnud noorelt pärast
pikka nõtrusperioodi. Briti sõduritel on palju rohkem õigus kui teadlastel. Ta
hoolib lihast. Ma ei mõista miks meil peaksid olema tõsised raskused
toiduainetega, kui vaadata koguseid … mida me impordime. Kindel tee sõja
kaotamiseks on brittide sundimine piimadieedile või panna nad sööma kaeratangu,
kartuleid ja muud sellist, mida pidulikel puhkudel loputatakse alla väikese
laimimahlaga.“
Lk 610 „Teisest küljest võib väita, et Chuchill tarastas Crippsi
hiilgavalt. (…) andis Chuchill talle väga prestiiže koha, milleks tema andes
eriti halvasti sobisid.“
No comments:
Post a Comment