Tore
aeg. Heade soovide, lubaduste ja üllatuste aeg. Hellitame teisi heade soovidega
ja püüame ennast õige järje peale aidata uusaastalubadustega. Tühja neist
uusaastalubadustest, enamasti neid ei peeta, need ju vabatahtlikud. Kuid
lubaduse väljaütlemine iseenesest on teraapiline, see näitab, et meie
kriitikameel, hea ja kurja äratundmise tunnetus, on veel alles. Ainult
käivitsmehhanismist, tahtest või enesemotivatsioonist, jääb puudu. See on tore.
Tegelikult jäägu vägisi tehtud heategu parem ära, suurem osa ajaloo sigadustest
on sündinud sellest, et kellelgi on tekkinud liigsuur tahtmine „head teha“. Oma
head. Vägisi? Kas vägisi saab head teha? Teistele saab, endale … Selle koha
peal me harilikult mõtleme välja sada põhjendust, miks midagi mitte teha (mida
võime näha uusaastalubadustele otsa vaadates) ja leiame vähem enesevaenuliku
heateo tegemise võimaluse ehk loobume heateost. Vaadake, ka enesele vägisi
heateo tegemine pole seda kulu väärt, sest sellega kaasnev stress, sööb kogu
tulu ära. Kaitsemehhanism.
Teistele
head tegemises sellist kaitsemehhanismi pole. Seetõttu on meil välja kujunenud administratiivne heategude süsteem, repressiivse
pakkumise vormis - me teeme justkui
head, kuid teeme seda vägisi. Teeme niimoodi, et need keda me kaitseme (head
teeme) muutuvad rünnaku objektiks. Võtame väga lihtsa näite, kõik me teame, et
helkuri kandmine vähendab õnnetuste tekke võimalust (teoreetiliselt). Helkur on
väga hea võimalus ja põhjus päriselt head teha: teavitada inimesi, luua trend
ja kleepida neile igal võimalusel hõlma külge helkur. Mida Maanteeamet väga
tänuväärselt ka teeb. Kui see toimub
veel hea sõna ja naeratusega oleks kõik korras, kuid … Päris nii lihtsalt me
seda heategu ka ei tee, see pole meie
moodi. Meie rakendame selleks, et inimesele head teha riiklikku sundi ja
karistust. Ima helkurita ringitatsamine on ka karistatav. Kas Dr Riigi solgan võiks olla: „Me karistame
sind õnnelikuks!“? Veider mõtteviis. Kas te nüüd kujutate seda ette, mida
maksab see, et kõrgkvalifitseeritud
politseiohvitserid on sunnitud kontrollima kodaniku helkurit? Menetlema helkuri
puudumist? Aga inimese omavastutus?
Kodanikuühiskonna kodanikuvastutus? Kuhu need jäävad? Kui helkurit ei
ole asendab Dr Riik selle trahviga. Tulemus: keegi ei ole õnnelik, keegi ei ole
rahul, kellelegi ei tehtud head tegemise käigus isegi head mitte. Mõttetu ühise
raha raiskamine. Püha müristus, lugesin millalgi seitungist, et politsei on
saadetud hoogtöö korras kontrollima isegi rattakellade korrasolekut. Kas meil
midagi targemat teha pole. Nii jõulise ressursiga kui Dr Riigi võim tegeleme me
varblase laskmisega kahurist. Suurekaliibrilisest.
Planeeritud
ebamugavus
Äris
on niimoodi, et ettevõtja püüab saavutada kundede rahulolu ja tänu, mõelda
kunde homsete vajaduste peale. Kuid mida
arvata revolutsioonilisest kokkuhoiumõttekesest ehitada Tallinn-Tartu maantee
neljarealiseks, kuid kokkuhoiurežiimil.
Tundub ju väärt mõte, meie raha kokku hoida. Kuid mõtestame lahti selle
sõnumi sisu. No justkui kaks head asja
korraga, saame vajaliku liiklusarteri Põhja- ja Lõuna-Eesti vahele ja hoiame
veel raha ka kokku. Selle koha peal
olekski võinud head tegemise lõpetada, aga ei … Ikka peab seda toredat
ettevõtmist serveerima läbi mingi võitluse, ilguse, ilmtingimata on see vaja
ära rikkuda mingi moepoliitilise jutuga, et ehitame uue neljarealise lõigu
oluliselt kitsama kuna lai tee paneb kihutama! Oeh, kes küll niisuguse ideepojukese
pale tuli. Selles põhjenduses on sama palju põhjuslikku seost kui sellel, et
lennuki propellerite otstarbeks
on pilootidele, higistamise vältimiseks tuult puhuda. Kui kokkuhoiujutt oleks välja tulnud võtmes, et meil on raha vähe, seega kaks võimalust, kas oodata veel, koguda raha ja siis ehitada tee järgmiseks sajaks aastaks, või ajame piskumaga läbi, teeme tee kitsamaks, kuid 2+2 skeemiks, siis oleks tekkinud loogiline valik. Kuid jutt, et teeme tee kitsamaks mitte seetõttu, et raha on vähe ja meil on kiire vaid sellesk, et vigursõiduteega liiklust rahustada on ikka täitsa pöörane. Aga oleme harjunud igasugu seletustega, nii et ka see seletus ei jätnud eriti sügavat haava tervesse mõistusesse. Aga Rooma teid ehitati üle mõistuse hästi, osa neist on säilunud tänaseni ning nende mõõtkava elab edasi tänapäeva raudteedes: "Ameerika Ühendriikides on standardne rööpavahe raudteel
4 jalga 8,5 tolli. Ameerika raudteeehitajad kasutasid seda veidrat mõõdet, sest
niisuguse laiusega ehitati raudteid ka Inglismaal (…) Vagunite kummaline
rattavahe kavandati selle järgi, et rattad sobiksid roobastesse, mis olid
vanades Inglismaa teedes. Need roopad olid mullasse uuristanud Rooma aegsed
sõjavankrid.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste
ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 120)
Ei teagi
mida teha sellise põhjenduse peale, kas nutta või naerda. Kui administratsioon tõsise
näoga (loodetavasti mitte tõsimeeli) niisugust nalja viskab, siis teeb küll
nõutuks. „Ma ei ole kunagi kindel, kas
Bernard teeb surmtõsise näoga üliintelligentset nalja, või on ta kergelt
nõdrameelne“ (J.Lynn,
A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999). Teada
on antud, et järjekordne Tallinn-Tartu maantee neljarealine lõik ehitatakse 1,2
meetrit kitsam kui senised standardid ette näevad. Kitsam tee peaks panema
autojuhti paremini sõidukiirust tunnetama. No ma ei tea, kas me ehitame mingit
vigursõidurada või turvalist transpordikoridori? Teha teed, mis on nii kitsas,
et juhid on sunnitud sellel aeglaselt sõitma on ikka äraspidise head tegemise
musternäidis. Muide mis nende kehtivate standarditega juhtus? Uute
Kose ja Võõbu vaheliste maanteelõikude kavandamisel on võetud aluseks Rootsi
projekteerimisnormid, mis lubavad ehitada kitsama, 3,5 meetri laiuste radadega
neljarealise maantee kui seda nõuavad majandusministeeriumi seatud standardid
(3,75 meetrit). Kuidas siis niimoodi, kehtib standard, kuid projekteeritakse
võõramaa normide järgi? Milleks meile siis standardid? Ja mingi Hollandi
käsiraamatule viitamine on veelgi kohatum.
Iga kokkuhoid ei ole kokkuhoid,
näiteks „Ühe Lõuna-Koreas Soulis asuva kinoteatri direktor leidis, et „helisev
muusika“ on liiga pikk. Ta lahendas probleemi nutika montaažiga, mis muusikali
režissöörile pähegi polnud tulnud: lõikas laulud välja.“ (B Fenster „Inimkonna
lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 35). Vaat selline kokkuhoid. Meeldib? Äriloogika
ütleb, et konkureerival turul ei tohi homne teenus olla kehvem tänasest, Dr
Riigi puhul planeerime teadlikult kehvemat teenust. Miks? Oleme liialt altid minema kaasa iga võimalusega oma mingit head toodet lahjendama, tuues näiteks mingeid käsiraamatuid. Häbi värk!
Planeeritud ohtlikkus
Kuid tagasi ohutuse juurde. Kas tõesti tõstab
kitsam tee ohutust? Langetab sõidukiirust? Ohutust ei tõsta ja sõidukiirust
vähendavad need korralikud juhid, kes praegugi ei kihuta. Aastaid tagasi tehti midagi sarnast Tallinnas
Narva mnt Kadrioru lõigul, 2+2 liiklusskeem muudeti 3+2
süsteemiks ehk samale teelaiusele jooniti maha kahe rea asemel kolm. Räägiti ka
kiiruse piiramisest ja ohutusest, kuid need eesmärgid jäidki saavutamata, lihtsalt
sõit muutus ebamugavamaks. Liiklusvoog
ei muutunud rahulikumaks ega ohutumaks, vastupidi muutus närvilisemaks, sest
oht külgi kokku lüüa suurenes drastiliselt. Liikluskiirus on endiselt u 65
km/h. Inimene harjub kõigega, Isegi sellega kui talle „head tehakse“. Kui see ümberjoonimine
oli mingil määral arusaadav (pealinna kikilipsus on püsivad läbitavuse probleemid
ja radade kitsendamist tuli taluda kui kaasnev pahet), siis ehitada planeeritult,
ettevaatavalt, aastakümneteks, nigelat teed …? Teed , mis saab olema ebamugav
ja planeeritult ohtlik, sest sõidukiirused ei vähene, on küll vastutustundetu.
See pole kokkuhoid.
Kuid
selliseid rahustamisehitisi on kogu maa täis. Rahustamine on muutunud kalliks,
peenutsevaks, kuid maotuks moehulluseks. Sõitsin hiljuti üle Tuukri-Uus-Sadama
ristmiku ja üllatus-üllatus, „bensuka“ juurde oli sirge tee asemele kujundatud
mingi kõver ussijätke. Milleks? Sellel ristmikul on niigi raske liigelda, kuid
ussijätke ( mis asub täiesti vales kohas) muudab olud veelgi ohtlikumaks. Kuid näe tegid
head. Palumata. Vägisi. Laagna Ülipoe parkla vajab ka (kui liiklusreegleid
järgida) vigursõidumeistri oskusi. Miks ei tea, kas keegi harjutas oma
kunstimeelt või lihtsalt võimuhullusest a´la mina saan, mina võin? Isegi
kullakallis Kuusalu ehitati täis mingeid mõttetuid ohutusaarekesi. Kuigi jah
ilmselt oleks neid õigem nimetada ohusaarekesteks. Need on ohtlikud liikluses,
koristuses ja töömahukad hoolduses. Kõik need tõkendid panevadki reegleid
rikkuma, sellises vaikses, kuid tihkes kodanikuallumatuse vormis. Oleks aeg lõpetada raha kulutamine ebamugavuste
planeerimiseks. Õigemini oleks aeg see mentaliteet välja juurida. Mugavust
tuleb pakkuda, naeratusega, aga mitte et teeme teile neljarealise, aga sellise
millisel liigelda oleks võimalikult ebamugav. Ohtlik ka. Avalik teenistus on
eksitav termin, tegemist on teenindussektoriga, avaliku raha eest tellitud
teenindusega, kõige sellest johtuvaga.
Õun
hea ja kurja äratundmise puust
Kui
avalik teenistus on teenindussektor, siis tuleb mõelda ka sellele millist
teenust see pakub ja milline on selle eesmärk. Kuid tihti on avalikus
teeninduses nii, et eesmärk kaob tigedokumentide massis ära ja järgi jääb vaid
juriidiline (karistamise) vorm. Näide
elust enesest. Möödunud sügis oli üpris lahja õunaaasta, kuid ametimeeste saak
on korralik. Avalik teenindussektor on hakanud õunamüüjaid kriminaalkorras
jälitama. Menetlus ja puha. Mitte ainult menetlus, vaid kriminaalmenetlus. Mida
me tegelikult ostame? Tõutunnistust? Paberit? Või emotsiooni? Vaat see on hea
küsimus, sest hiljutises sünnipäevalauas avaldasid mitmed sõbrad arvamust et
olid ostnud „krimirenette“ ja olid „sigahead õunad“ Lisaks avaldasid nad nördimust
(kirusid oma rumalust), et nad neid õunu enam osta ei saa. Juriidiliselt on
kõik selge, kuid juriidika pole ju omaette eesmärk. Nüüd mõelge hetkeks, mis
juriidikast lähtudes Dr Riigi ressursiga juhtus? Esiteks kontrollis
põllumajandusamet (1) saadud „vihjeid“ ja teavitas politseid (2), et osaühingu äritegevuses on
võimalik tuvastada kelmuse, dokumentide võltsimise, võltsitud dokumendi
kasutamise ning raamatupidamise korraldamise nõuete teadva rikkumise tunnused.
Eks ole, kui rääkida võltsimisest, kelmusest jne siis hakkab kõhe, aga kuhu
maitsvus sellesse skeemi mahub? Ei mahugi, sest juriidika veereb omasoodu edasi,
nimelt teatas politsei esindaja
et, menetluse käigus selgitatakse, kas ja milliseid
kuriteo tunnuseid ettevõtte tegevuses esines ja kriminaalmenetlust juhib ringkonnaprokuratuur (3). Kas te panite tähele, et kogu selle mölluga
on hõivatud kolme riigistruktuuri kõrgeklassilised asjatundjad, kaks ametit ja
prokuratuur? Kuid see pole veel kõik nagu ütleb reklaamlause, sest Dr Riik „muskeldab“
veel 4, 5, 6 kord läbi kolme kohtuastme. Tulemus? Juriidika on, õunu pole. Mida
me siis saime? Juriidika? Kuidas ja
millega seda süüa? „Tõde on aga selles, et me ei osta autot, lugedes
käsiraamatut selle mootorist. Me tonksime jalaga rehve, istume rooli taha ja
teeme ühe proovisõidu. Püüd saavutada poolehoidu informatsiooni abil on
vastuolus ajastu vaimuga, meie ihaga meelelise stimulatsiooni järele.“ (Dan
Hill „Tõe kehastus“ Fontes 2005 lk 23)
Juriidika pole omaette kaup. Täpselt samamoodi kui
firma juhtimiskulud pole omaette kaup, vaid need tuleb maha müüa firma
teenustele. Sest vaadake, kui juhtimiskulud muutuvad omaette tooteks, siis
oleme me suures hädas. Me oleme kahjumis. Õunalugu mind ei puuduta, mugin
jõudumööda oma kuldrenette (või õigemini, neid mida meie pere nimetab kuldranettideks)
rõõmsalt edasi ja kui keegi nimetab neid punakeks saapaks, siis olgu see
nimetaja jaoks saabas, minu jaoks on see ikkagi kuld ja ranett. Kuid
majanduslikult puudutab see protsess mind küll, sest tuhanded ametniktunnid (juhtimiskulu) lähevad
nagu vesi kuuma liiva. Suts ja läinud. Kuid, kui te nüüd mõtlete „krimireneti“
saaga üle, siis olete kuulnud kõiksugu bürokraatlikku tigeteksti, kuid kuskil
pole pooltki sõna sellest, kas need õunad kõlbasid süüa või mitte? Tegelikult
on niimoodi, et ainuke asi mida järele tuleb valvata on see, kas toode tapab
(kohe) või mitte, kõik muu on kunde ja müüja kokkulepe. Tarbija on kõige
targem, tema vaatab, mõõdab kaalub (pilguga) ja ostab või ei osta. Kas teie
näiteks usute, et turul müüakse
kesktalvel Eesti tomateid? No kuulge, ega te tobu ei ole, muidugi teate, et see
on vaid peibutusteave, kuid ostate te ikkagi lõhna, väljanägemise ja emotsiooni
pinnalt. Las nii jääbki. Emotsionaalseks. Ei ole vaja teha virnade viisi tigedokumente,
milles on kaduma läinud eesmärk. Eesmärki pole „Aga Latham ja Locke leidsid kümnetes uurimustes, et eesmärkide seadmine
kasvatab tõhusust ja produktiivsust 11 protsendilt 25 protsendini. See on üsna
palju. Kui me võtame lähtepunktiks kaheksatunnise tööpäeva, on selline tõhususe
kasv sama, kui saada kaks tundi lisaks ainuüksi tegevusele vaimse
tugiraamistiku (ehk eesmärgi) loomisega.“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“
OÜ Küppar & Ko 2015 lk 90)
Aastalõpu
eri
Nüüd
aastalõpus on pea igal laual pähklid, mandlid, rosinad. Mõnus, aga … Meil
kontrollitakse justkui kõike, eriti suurpoode. Usute? Usaldate? Samas vaadake
ülipoodide pähkliriiult? Mida seal vaadata? Nojah, sortiment on ju vägev, kuid
… Minule pähklid maitsevad, peab tunnistama, et pähklid moodustavad kindla osa
minu söögiratsioonist. Nämma! Kasulik ka. Kas te näiteks olete pööranud
tähelepanu mandlitele? Tunduvad justkui ühesugused, kuid osadel tuletab meelde
anekdooti vegetariinlikust seenepirukast lihatäidisega. Ah, küsite, et kus siis
taimetoitu liha sai? Lihtne, seened olid ussitanud. Lihatäidisega noh. Sama ka
mandlitega, kui vaadata, siis on näha, et osa mandleid on ussikeste poolt üpris
ära äästatud. Osad on pakid on ilmselt nn“ 2 in 1“ elustoidu pakid. Ehhee,
nendega võib ka eksperimenteerida, sest
nende kapis seistes muutuvad mandlid ikka krobelisemaks. Kuid kus on
siin kaitse ( no mina kodanikualgatuse korras sellist saasta lihtsalt ei osta)?
Või kas meile on teada antud, kas need ussikesed on süües kahjulikud või hoopis
kasulikud. Parandavad seedimist? Või kuidas on nende pisiloomaksete
väljaheidetega? Me ju teame, et paljud „mikrod“ ise pole kahjulikud, vaid nende
elutegevuse jäägid on seda? Seda me millegipärast ei kontrolli. Miks?
Tegelikult arvan ma et ei peagi kontrollima, kui on tagatud meie põhiõigus – jääda ellu. Me
oskame ise vahet teha, mida süüa, mida mitte. Samas teave selle kohta, mis
milleks, peaks meil Dr Riigi poolt antud olema. Meie, kunded, saame ise palju
rohkem, kui Dr Riik ära teha turu korrastamiseks.
Vesine
värk
Kuid
on valdkondi, kus kundedena oleme kaitsetud, meil ei ole valikuvõimalust. Me
võime valida, millist õuna me ostame, kellelt liha hangime, millist bussi
kasutame või millist mandlit ostame, me hääletame iga päev ühe või teise
ettevõtja tegevuse poolt või vastu oma rahakotiga. Mõnus. Kuid me ei saa
valida, millist elektrivõrku, veeettevõtjat või soojatootjat kasutada. Need on
administratiivselt määratud piirkonnad ja meil jääb üle vaid lootus, et need
kes on määratud hinna ja kvaliteedi suhet korraldama on oma tegemistes
kompetentsed. Kõik need alad, mis tundusid kunagi päästmatult monopoolsed nagu
elektrienergia, gaas, telekommunikatsioon jne avamine konkurentsile on andnud
valdkonna arengule lisatõuke, tarbijale odavama ja kvaliteetsema teenuse. Miks?
Eks ikka sellepärast et meie hääletame, kes meile meeldib pakutav teenus või
mitte. Neis valdkondades, kus sellist turu avamist veel ei ole toimunud, on
jama-jama otsa. Viimane näide (mitte küll hea näide) on veelahing ettevõtja ja
DR Riigi vahel.
Ega
enamus kundedest enam aru saagi, mille üle vaieldi, miks vaieldi, sest lisaks veelahingule
oli tegemist eelkõige infolahinguga. Me ei oska pidevas infovoos enam
prioriteete sättida. Elame nagu seriaalis, seeriast seeriani, kohtuotsusest
kohtuotsuseni. Siinkohal tuleb tunnustada Konkurentsiameti visa tööd
põhiõiguste kaitsel ja väärikat võitu selles pikaajalises lahingus, kuid … Kuid
isegi seda väärikat võitu peame me millegipärast edastama läbi negativismi.
Harjumus? Loed seitungist, et „Riigikohtu halduskolleegium rahuldas tänase otsusega
osaliselt AS Tallinna Vesi kaebuse konkurentsiameti vastu, leides siiski, et
konkurentsiamet ei pea järgima vee-ettevõtja ja Tallinna linna vahel
erastamisel sõlmitud kokkulepet veeteenuse hindade kohta.“ Püha müristus,
milline koletekst, mis jätab mulje, et Konkurentsiametile antakse teada, et
seadus on üle külavanema otsuse ja neid otsuseid (üllatus-üllatus) ei peagi
täitma. Tunned loetust üheaegselt nii
heameelt kui kurbust. Ühest küljest on RK lahend epohhiloov. Üks epohh
on lõppenud, munitsipaalmonopistlikule ajajärgule on sellega pandud punkt.
Selleks kulus Konkurentsiseaduse vastuvõtust 1992 aastal 25 aastat, millest
viimased seitse aastat on pidanud rasket võitlust Konkurentsiamet. Kurvaks teeb
RK sõnastus, mis vabatõlkena võiks kõlada et „Konkurentsiamet ei pea oma
tegevuses järgima iga külavanema korraldust“ Kui see otsuse osa oleks kirjutatud
nii et „TV on kohustatud järgima Konkurentsiseaduse ja EL asutamislepingu
aluspõhimõtteid …“ siis oleks kõik korras olnud. Kõik riigi kodanikud ja
haldusüksused peavad mängima kehtestatud seadusandlikes raamides. Ükski
külavanem ei saa laiendada enda õiguseid selles raamistikust väljapoole, see on
seadusvastane. Tuletab meelde loetud uudist, mil India küla vanemate nõukogu keelas armastusel
põhinevad abielud. Samas keelati muuhulgas ka alla 40-aastastel naistel üksi
sisseostude tegemine ja mobiiltelefoni kasutamine avalikus kohas. Külavanemate
nõukogude otsustel ei ole seaduse jõudu, aga mõjujõudu on. Paljud sellised
otsused on viinud näiteks naiste aumõrvadeni. Kui Indias külavanemad otsustasid
nii, siis meil niimoodi asjad ei toimi, need toimivad läbi seaduste, iga küla
ei saa omaette reegleid kehtestad, isegi kui see küla on pealinn. Nüüd on see veesegamise
vaidlus vaieldud. Kuid mida teha kundeolukorra parandamiseks ja konkurentsi
edendamiseks, selleks et meie saaksime oma rahakotiga hääletada? Võib-olla võiks veemajanduseski sisse tuua
võistluselementi. Kui praegu on veeettevõtete näol tegemist eri- ja
ainuõigusega ning olulise vahendi omanikuga,
siis miks meil ei võiks olla võrguteenus eraldi (nagu teiste võrkude puhul) vesi
ja puhastus eraldi. Meile kundedele oleks see igatahes kasuks ja paneks ka
ettevõtjaid uuelaadselt mõtlema. Vähem regulatsiooni, rohkem konkurentsi. Miks rohkem konkurentsi?
Lihtne, nagu ütles W. Buffett konkurentsi võlujõu kohta: „Byrne on nagu
kanakasvataja, kes veeretab kanalasse jaanalinnumuna ja sõnab.“ Mu daamid,
näete, mida teeb konkurents.““ (R G Hagstrom „Warren Buffetti Edulugu“ Ajakirjade
Kirjastus 2015 lk 131)
Viimane
õnn, kasutage juhust
Vahel
lausa imestan, küll see EL ikka jaksab reguleerida, peamiselt keelu vormis.
Ikka meie heaks ja kasuks. Kuid samas teeb mind ärevaks selle tegevuse
keskkonnakahjulikkus. Kas keegi on mõõtnud, kui palju tagumiktunde on läinud
üle liidu ikka uute ja uute keeldude väljamõtlemine? Te ei saanud aru? Vaadake
teistpidi, kasvõi „kirimiraneti“ näitel, kui poleks nii palju tigedokumente
toodetud, siis oleks esiteks ära jäänud nende regulatsioonide
ettevalmistamise-kooskõlastamise-menetlemise energia (hõlmab mitme
ministeeriumi, ameti, valitsuse ja riigikogu tööd) ja samuti kuue
riigistruktuuri hilisema tegevuse kulu. Kas suudate kujutada ette seda
„bürokraatliku jalajälje“ tekitatud looduskahju, ressursiraiset ja energiakulu?
Asjata elatud elusid? Ei kujuta? Kuid see „ökobürokraatlik head tegemise jalajälg“
kahvatub võrreldes sellega, mis toimub Brüsselis. See on täiesti meeletu.
Hiljuti saime teada, et „õigete“ friikartulite jaoks hakatakse välja andma
värvikaarte. Tundus pöörasuse tipp, kuid ei arvanud ära. Aastalõpp üllatas
seitungiteatega, et tuleva aasta märtsist keelab EL aastavahetusel
õnnevalamiseks mõeldud tina müügi. Soomlastel soovitatakse juba tänavu asendada
tervisele ohtlik õnnetina suhkru või mesilasvahaga. Nali? Või mõnitamine?
Teadjainimene sosistas, et jahimehed pidid tinahaavleid laskma tuhandete
tonnide kaupa taeva poole. Vaat selline lugu. Ei tea, kas nepihaavlid
asendatakse mesilasvaha või suhkruhaavlitega ja kas need ka magusamaksu alla lähevad?
Kolmkümmend
aastat tagasi ei teadnud me, et maailma vaevab selline kuri haigus nagu
korruptsioon, paarkümmend aastat tagasi saime sellest teadlikuks. Siis saime ka
aru, et see mis tundus eelmises süsteemis sõbrasuhtena võib konkureerivas
maailmas osutuda kalliks lõbuks. Kui kalliks me täpselt ei tea, kuid „Miks maksab ühe
maanteekilomeetri ehitus Venemaal umbes viis korda rohkem kui Soomes?
Klimaatilised ja geoloogilised tingimused on sarnased. Vene teede kõrgema hinna
põhjus on lihtne – korruptsioon, mida pole kunagi nii lihtne mõõta olnud.
„„Megamuutus: Maailm aastal 2050” Äripäev 2013 lk 157). Niisiis on tegemist
kalli „lõbuga“, millega oleme üpris meisterlikult (vahel ilmselt ülegi
pingutades) ja tulemuslikult võidelnud. Tänapäeval on kõigil vähemalt
kõneliselt selge, et tegemist on pahega. Kuid korruptsiooni, kui pahe kulukus kahvatub
võrreldes ülereguleerimisest tulenevate kahjudega majandusele ja ühiskonnale
tervikuna. See on pahe, mille peame enesele teadvustama ja seda ravima hakkama.
Ülereguleerimine imeb majanduse elumahlasid samuti nagu korruptsioon, võttes
sellelt kiire arenguvõime.
Kui me nüüd uuel aastal sajastena, sajaga
põrutame järgmisesse riigisajandisse, siis tahaks soovida, et see (arengu)tee
oleks mugav, innustav ja loominguline, mida ei kitsendataks, ahendataks ega
märgistataks arengu pidurdamiseks. Sajaga põrutamiseks pole 30 km/h märk küll
tarvilik abivahend. „ Mõtteviis on ülioluline. Kui sa
arvad, et suudad midagi teha, või arvad, et ei suuda – sul on igal juhul
õigus.“ (P. H. Diamandis, S. Kotler „Julge“ OÜ Küppar & Ko 2015 lk 89).
Meie ju suudame.
Targutusi:
Hasso von Manteuffel „Tankilahingud Teises
maailmasõjas. Mälestused” Olion 2011
Lk 142 Staabiohvitseridest „”Siin me istusime
nende vastas. Meie olime tulnud rindelt ja tundsime asja. Ja nemad ei tahtnud
kõike seda üldse teada! Nende illusioonid tähendasid neile rohkem kui tõsiasjad
…”
Lk 156 Bensiini kui ressursi vajaduse arvestus
enne Ardennide lahingu algust „Minu kogemused idas olid mulle õpetanud seda,
et lahingutingimustes tuleb seda hulka
vähemalt kahekordistada. Ent Jodl ei suutnud seda mõista ning need
staabiohvitserid, kes seda teadsid, olid minu kartused omalt poolt maha
vaikinud.”
A.
Moorehead „Montgomery” Olion 1996
Lk.74 „ 1939. Aasta suve Inglismaa kujutas
endast võhiklikkuse, vajakajäämiste, apaatia ja 1914. aasta sõjale eelnenud
suve ettevalmistamatuse kummalist segu.
Camberlainism hääbus aeglaselt. Müncheni
sobingus leiti voorus: see olevat andnud „ruumi hingamiseks” …”
„Inglismaa kohta on tõenäoliselt õige väita, et
rahvas oli ees niihästi valitsusest kui ka armeest. Inimesed nägid ja aimasid
lähenevat kataklüsmi. Hirm selle ees pärssis selget mõtlemist ja muude
valitsusasutuste kombel näis ka Sõjaministeeriumi halvavat fataalne apaatia.”
Gisela Graichen ja Rudolf Hammel-Kiesow „Hansa
liidu ajalugu. Varjatud ülemvõim” Tänapäev 2012
Lk 85 „Hansa ei võidelnud maadevallutamise
nimel, vaid oma majanduslike huvide eest.”
Lk Hansaliidust „Asjaolu, et see tavatu õiguslik
moodustis püsis 16. Sajandi lõpuni, mil kaotati tema privileegid Inglismaal,
tõendab hansa (majanduslikku) jõudu rohkem kui mõni võidetud merelahing” Selles
mõttes oli ta tõesti varjatud ülemvõim”
Tim Harford „Kohanemine”. Kirjastus Hermes
2012
Lk 60 „Galvin teadis, et sisekriitikat eiravad
organisatsioonid teevad varem või hiljem saatusliku vea …” „Jack Galvini
arvates ei piisa sellest, et erimeelsusi üksnes talutakse, vaid oma lahkneva
arvamuse avaldamist tuleb vahel lausa nõuda.”
Kindralmajor Jack Galvin „Galvin selgitas
Petraesele, et tema kõige tähtsam tööülesanne on oma ülemuse kritiseerimine:
„Minu töö on divisjoni juhtimine ja sinu töö minu kritiseerimine.”
No comments:
Post a Comment