Hämmastav
on inimlik võime uusi teadmisi mitte ära tunda ja vanu teadmisi unustada.
Muidugi ideaalne lahendus on see, kui tuntakse ära uued lahendused ja
kasutatakse ära iidseid kogemusi. Kunagi seisis Maa meie kujutluses kolmel
elevandil. Eh, oli pealegi lapik. See oli loomulik, siis avastati, et äkki
polegi lapik vaid on ümar, kuid on kõige teadaoleva keskpunkt. Jälle loomulik,
meie maailm ei tundunud ühe suure kelgumäena, mille külge mööda on vahva liugu
lasta. Siis … Aga osa inimesi usuvad senini, et Maa on lapik. No ja siis? See
ei sega ei neid ega meid. Kuid kui me kujutame ette majandust, niimoodi, et me
võime administratiivselt ja poliitiliselt kujundada hindu, siis oleme küll
leiutanud mingi erilise „eestikesksemaailmapildi“. Kõik meie tegevused
maksustamisel ja „tasuta“ teenuste osutamisel mõjutavad turge. See omakorda
mõjutab hindu, tuues või viies meilt turgu, raha, töökohti. Oige hinnamehhanism
on hulka tähtsam võrreldes sellega kas Maa on lapik ümar või midagi muud, ja
muide Eesti ei ole maailma keskpunkt vaid osa maailmast
Targad rumalusi hindamas
Järjekordne
Nobeli preemiate jagamise aeg on käes. Paljud asjad jälle üle mõõdetud ja läbi
uuritud. Silma jäid füüsika- ja majanduspreemiad saanud teemad. Nobeli
füüsikapreemia saadi Laserinterferomeetrilise Gravitatsoonilainete
Observatooriumi arendamise eest. Põhimõtteliselt tekitavad
gravitatsioonilaineid kõik liikuvad kehad, kuid mõõtmiseks piisavalt tugevate
lainete tekkeks peab mängus olema väga suur mass ja sündmus. Sellised on
näiteks täheplahvatus, mustade aukude ühinemine jne. Ütleme, et vana asi, mille
juba Einstein välja arvutas, sai lõpuks ära mõõdetud. Tore. Majanduspreemia sai R. H. Thalerle rumalate otsuste
uuringu eest, mis ju ka pole uus teadmine, kuid oli teaduslikult tõestamata.
„Thaler on näidanud, kuidas inimese omadused ja
iseloomujooned mõjutavad süstemaatiliselt tema otsuseid ja sellega ka turgu.
Täpsemalt keskendub ta oma töös piiratud ratsionaalsusele, vähesele
enesekontrollile, sotsiaalsetele eelistustele ning kuidas need isikuomadused
mõjutavad turgu.“ Vägev. No ega nobelistide
avardatud maailmapilti saa lasta raisku minna, katsume seda kasutada igapäeva
mõistmiseks. Kas meil ka mustade aukude kokkupõrge mingeid võnkeid annab ja kuidas on see seotud rumalate otsustega. Nagu Vanaema Marie ütles: "Kaeme perra!"
Hinnasignaal,
kui südametukse
Majandusotsustes
on signaalide lugemine ja enesekontroll ülimalt tähtsateks osisteks. Hinnasignaal
on majanduses üks imeline asi, see on nagu südametukse, andes teada nii heast tervisest kui ka ülekoormusest,
rütmihäiretest, koormustaluvusest. Loomulikul turul on hinnasignaal tohutu
infopank, reguleeritud turul, kui monotoonne metronoom – „tik-tak“. Kui
hinnasignaali ei ole, südametukset pole, siis ... Mingiks ajaks võib
hinnasignaali (loe konkurentsi) ja südametukset imiteerida keerukate
kompenseerivate (doteerivate) süsteemidaga, kuid tulemus on ikka sama.
Meil peaks olema
meeles (kuid kipub ununema) omaosalus sellises eksperimendis. Mõelge, miks
Kõigi Vaevatute Lõputu Õnneriigi eksperiment täielikult põrus? Paljud on kirjutanud selle
riigi hävingu oma võidukontole, kuid üks komponent oli kindlasti see, et selles
süsteemis puudus konkurentsi elustav säde ja puudus hinnasignaal. Minu ülemus,
komitee esimees, tore, kuid eluvõõras inimene, esitas mulle korduvalt
ehmatamapanevaid küsimusi a`la kas meil tõesti pole poes müügil suitsuvorsti
(seda oludes, kus ka keeduvorstiga oli raskusi). Ükskord suutis ta mind
täielikult paralüseerida küsimusega, kas meil poes ikka on piisavalt suitsuangerjat.
Püha müristus, suitsu angerjat? Poes?
Tavalises poes? Kõigile? See oli iga pidulaua püha graal, sest seda sai ainult
tutvusega. Suure tutvusega. Miks? Sest selle hind oli vale. Muidugi ei teadnud
minu ülemus sellest midagi, sest ta tuli „lauristiniuulitsast“ (praeguse
linnavalitsuse naabrus) autoga Toompeale ja lõunale sõitis (u 89 m) autoga
Lossi lõunale. Kõik ülemused sõitsid. Tal polnud kokkupuudet tegeliku eluga,
ega hindadega.
Signaalitus
Meie,
kes me hindu „tegime“ oli seevastu väga hea ülevaade kogu … signaalitusest. Signaalituse kasvust
signaliseeris perioodiline hulgihindade reform st. et tootmisest tulnud kaupade
hinnad olid kordades kõrgemad, kui jae- ehk poehinnad. Iga järgneva „reformiga“
muutus hinnasignaal ikka nõrgemaks nagu kosmosekaugusse suunduv NASA satelliit.
Kaupade hinnad ei põhinenud enam nende väärtusele vaid poliitilisel tahtel. Kogu
riik muutus tohutuks jagamise, õigemini
ümberjagamismehhanismiks. Jaehindu ei lubatud tõsta poliitilistel põhjustel,
sest töötava rahva meeleolu tuli kõrgel hoida. Nii kaetigi jaehinna ja kauba
tootmiskulude vahe dotatsioonidest, nagu meilgi püütakse üritada nii tasuta
ühistranspordi, riigikorterite jne. Uute
hulgihindade kinnitamine Impeeriumi pealinnas oli täielik labraka-tabraka, mida
valdasid ja mille sisus võisid vaielda vaid paadunud kõrgökonomistid. Õnneks
oli meil osakonnas selline inimene olemas ja tööstusharude profid aitasid ka
kaasa, kuid … Kuid see oli kõik ümberjaotamise ümberjaotamine. Hinnasignaali,
kui palju miski toode maksma peaks ju polnud. Toodeti kahte kaupa: defitsiiti
ja raiskamist. Vaid turul, vabalt kaubeldes on hinnasignaal ehe, see reguleerib
tootmise mahte, loob uusi tooteid. Kui hind on liiga madal tekkib toote järgi
justkui nõudmine. Isegi defitsiit, kuid kauba puudust tegelikkuses pole, vaid
hind on vale. Tänapäeval ei kurda keegi, et poes pole angerjat. On küll, sest
hind on õige. Ja suitsuvorsti on vabalt saada … õige hinnaga. Peegeldab kauba
väärtust. Samas kurdetakse, et ronge võiks rohkem olla, kõik ei mahu lahedalt
ära. Miks ometi? Eh, ikka seesama hinnasignaal, mis annab valeteadet turule.
Midagi ei muutu, tänapäeva ronginduse hinnasigmaal on nagu nõukaaja
suitsuvorstil vale. Kui piletihind oleks 3-4x kõrgem, mis on selle õige kulu,
siis … Jah, siis oleks rongides ruumi lahedalt. Vaat selline signaal.
Poliitlobasse sumbunud hinnasignaal.
Veelgi
hullem signaalipeegeldus oli Vaheriigi ajal põllumajanduses. Nagu aru saate,
siis kui leiva ja räime poehinda poliitiliselt tõsta ei lubatud, siis samal
ajal kõik sisendid alates viljast, lihast, kütusest, väetisest, lõpetades
metallidega nende hulgihind tõusis. Kuhu see vahe peita? Muidugi
dotatsioonidesse. Seepärast oli väheneva majandusvõimekusega riigi
põllumajandussaaduste kokkuostuhindu kergitada päris triki värk. Veel triki kui
jae- ja hulgihindade ning dotatsiooni vahekorra paikanügimine. Hullemaks tegi
asja veel meie põllumehe põline uhkus. Meie võlgu ei võtnud. Meie põllumees
teadis ka kolhoosikorra ajal – võlg on võõra oma. Ülejäänud Impeerium võttis nii
palju kui sai ja rohkemgi veel. Küsite oma tänaste teadmiste baasil, mis sest
imelikku, meie olime vabatmehed ja teised kõik võlaorjuses? Meil ju kasud sees!
Kuid ei arvanud ära, majandite võlad kirjutati harilikult viisaaastaku lõpus
maha ja kuna nad olid bilansiliselt ebarentaablid siis pidi neile kinnitama
muidugi kõrgemad kokkuostuhinnad. Nii, et uhke eesti mees sai kahest otsast
lüpsta, nii madalamate kokkuostuhindadega (te saate niigi hakkama) kui ka
võlgade (mida polnud) andestamisega.
Ümberjaotamise süsteem langes kokku siis, kui Vaheriik hakkas
karskuspoliitikat ajama. Polnud lihtsalt arvestatud, et kogu toiduainete
tööstuse dotatsioon kokkuostuhindade-hulgihindade-jaehindade vahe kaeti
alkoholi aktsiisimaksust (nimetai käibemaksusk). Ehhee, asenduskaubad mahlade ja
mooside näol olid ju ka doteeritavad. Üks poliitiline otsus lõikas läbi niigi
vaevalt tuksuva majanduse kägiveeni. Kõik. Lõpp. Signaal oli kadunud algas
rabelemine, kaos. Ilmselt peaks see majanduse kollaps, mille keskmes oli hinnasignaali
eiramine olema õppetunniks kõigile õppimisvõimelistele majandus- ja
poliitinimestele. Igat jama ei tasu korrata. 1989 a alustas Eesti jäätunud
(hinnasignaalita) maailmast eraldumise protsessi. Uue majanduspoliitika
eesmärgiks oli majandus lahti soojendada, selle üheks mehhanismiks oli hindade
liberaliseerimise reform ehk riiklikest ja impeeriumi sõltuvusest hindadest
lahtisidumise protsessi. See oli valulik ja võttis neli aastat, ümberharjumine
veelgi rohkem, kuid siis olime vabas konkurentsivees. Olime jõudnud koju. Majandusvabadusse.
Eesmärk:
Ühine kasu
Tundub
nagu oleksime selle õppetunni unustanud
Oleme üle võtmas keerulis-kulukat ümberjagamise suunda. Nimetame
doteeritavaid tooteid edulugudeks. No tule seesamune sealtsamusest appi, kas
voolikutega alatisse dotatsioonivoodisse aheldatud tegevusvaldkond on
edulugu? Need ei ole edulood, pigem sõrmkübaratrikk.
Kuid Dr Riigilt tellitud juhtimisteenus ei ole mingi sõrmkübaratrikk, vaid
kodanikena ostame valimistel ju teenus –
juhtimisteenust. Ei mingit
„valitsemist“, ei mingeid „armuande“ vaid tõhusat teenust. Ühise kasu teenust. Me
oleme otsustanud ühiselt, et me paneme rahad kokku ja tellime osasid
teenuseid Dr Riigilt (või KOV-lt).
Ostame ühiselt turvateenust, päästeteenust, tervishoiuteenust, haridusteenust
jne. Oma olemuselt võiks igaüks meist palgata selle teenuse eraldi turult kas
palgasõduritelt, kohalikult gängilt või külaposijalt, kuid me oleme otsustanud,
et osa teenuseid on meil kindlam, kasulikum ja jätkusuutlikum osta just niimoodi
nagu me praegu teeme. Ühiselt. Pange tähele, me teeme seda ühiselt vaid sel
põhjusel, et see on meile kasulik. See on ju kogu ühistegevuse alus – ühine
kasu. Ehk kui me kõik ühiselt ei finantseeriks Sisekaitsekonservatooriumi
tegevust, peaksime igaüks eraldi finantseerima Isekaitsekonservatooriumit.
Seega avalik teenindus ei ole mitte mingi omaette seisev müstiline nähtus vaid
ainult meie huvide kaitsja ja tahte elluviija, teenuse osutaja.
Kui
nüüd kellelgi läks selle konstruktsiooni lugemisel järg käest ära, siis
kujutage ette korteriühistut.
Kujutasite? Ühistus on niimoodi, et oma korteris laseme me remonti teha oma
raha eest, kuid koridoride värvimine, prügiveo ja lifti hoolduse tellime ühiselt,
ühiselt kogutud raha eest. Vaat niimoodi nagu korteriühistu on prügiveo
tellimisel ja trepikodade puhastamise osas tellija, nii oleme meie kõik ka
avaliku teenistus/teenuse kliendid. Ja nüüd on juba lihtne, kui meie oleme
kliendid, siis oleme meie ju kuningad.
Tilkadest
ookean
Päriselus oskab enamik meist oma kulud ja
tulud üpris hästi paika panna. Me teame, millal ja missuguse auto või telefoni
me osta saame. Kuid riigi majanduse planeerimisel tabab meid mingi müstiline
võimaluste ülehindamise tunne. Miks? Vaadake,
poliitinimese, kes pole enne „suurt raha“ näinud, on ühtäkki kui
mõõtmatu ookeani veerde sattunud. Tundub, et vett, vabandust raha, on lõpmatult
palju. Üle 10 miljardi EUR. Oeh, seda võib hakata lõdva käega jagama. Kuid pole
oskust „suure rahaga“ toimetada. Kui me „suurt raha“ ei oska hinnata, lammutame
siis mittehoomatava „rahaookeani“ arusaadavateks tilkadeks. Tuleme tagasi oma
korteriühist näite juurde. Ühistus panevad kõik oma isiklikku raha „ühise raha
hunnikusse”, olenemata sellest, kas ta elab I või X korrusel. Sest vaadake, X
korruse elanikul pole sooja ega külma sellest, kas esimese korruse all olevat
keldrit soojustatakse või mitte, täpselt samuti nagu I korruse inimest ei
huvita, kas lift töötab, kuid pannes oma isiklikku raha ühisesse hunnikusse on kõik
valvsad selles osas, et ühine raha saaks
tõhusalt kasutatud. Ilmselt ei läheks läbi ettepanekud katta lift
kuldplaatidega või asendada kiirtrammiga. Absurd? Muidugi. Dr. Riigi tasandil jääb küll mulje, et
teeme otsuseid, mis on veel kraadi võrra
absurdsemad. Ilusad, aga ikkagi absurdsed. Milles siis asi? Arvan, et asi on rahanumbrite hoomamatuses. See, mis dr. Riigi
tasandil tundub võõras ja hoomamatu, on korterühistu ühise raha kasutamisel
täiest hoomatav: minu rahast läks 20 EUR katusetöödeks ja 20 senti torutöödeks.
Aga miks 20 EUR, mitte 18 EUR? Seega lihtsalt kontroll ühise raha üle on nii
tugev ja numbrid nii hoomatavad, et mõttetud ulmeprojektid ei lähe läbi. Nii
samuti peaks olema ka Dr Riigi tasandil. Seda raha
tuleb kasutada mõistetavalt
Nälginud
kutsika sündroom?
Kunni rolli sisse elamine on küllaltki
harjumatu. Peaaegu kogu meie ajaloo vältel on Dr Riik olnud midagi võõrast, pigem repressiivaparaat,
mingisuguste valitsejata huvide, nende püsimajäämise kaitseks ja nüüd järsku ….
oleme ise kuningad. Oleme ise need kes tellivad muusika ja … oma huvide kaitse.
Kuidas me kõige tõhusamal viisil saaksime ühist huvi realiseerida? Päriselus
oskab enamik meist ja enamuses oma kulud ja tulud üpris hästi paika panna. Me
teame täpselt millal ja missuguse auto või maja me saame endale osta või millal
selline aeg kätte jõuab. Kuid riigi majanduse ja rahva heaolu planeerimisel
tabab meid harilikult mingi müstiline võimaluste ülehindamise tunne. Miks?
Vaadake, poliitinimese, kes pole enne „suurt
raha“ näinud on ühtäkki lõdva käega jagamas meie ühist raha. Pole harjunud
„suure rahaga“ toimetama. Oskamatus. Nimetagem seda nälgind kutsika sündroomiks.
Kui kutsikat õigesti sööta, siis ei ahmi
ta endale ka edaspidi kõike sisse, samas kui nälga näinud püüab igal võimalusel
kere kinnitada. Ehhee, kas sellest nälginud kutsika sündroomist tulenevad ka
kõik need „ahmimised“ mis väljenduvad kesköistes valijatega kohtumistes, pitsa,
õlle veini, kütusearvetes ja autoliisingutega susserdamises? Ilmselt. Siit
tekibki paradoks: inimesed kes enese finantside planeerimisega toime ei tule,
ei tunneta lubatavuse ja sündsuse piire, peavad hakkama jagama meie ühist raha kõige
tõhusamal moel. Tekib selline omamoodi finantsiline kanapimedus. Justkui kõik
oleks võimalik, keegi dr. Riik „köhigu rohkem pappi välja” ja ärgu närutagu.
Kui ei jätku, siis tõstku makse. Ainult, et meie ise olemegi need maksjad.
Mõistetavusest
Kui
riigieelarve rida näitab, et projekt maksab 200 milj EUR, siis see ei ütle
meile mitte midagi. Ei kõneta meid. Ühel mõttetalguil tehti päris huvitav
ettepanek, et inimene võiks maksuhaldurilt saada deklareerimisel teate, et
„Lugupeetav, Teie maksulaekumistest on läinud 26 EUR haridusele, 23 EUR
päästevõimekusele, 18 EUR teedeehitusele jne.” Sellisel juhul tekkib inimesel
ka vahetu seos oma panuse, teenuse kättesaadavuse ja kvaliteedi suhtes. Siis
vaatame elule võib-olla hoopis teise pilguga, et uskumatult toredad on need
õpetajad, kes kantseldavad meie lapsi meie isikliku panuse 20 EUR eest aastas.
Või milline õigus on mul lõugu laiutada, kui minu osalus päästeteenistuse
korraldamisse aastas on võrdne kahe pätsi leiva hinnaga? Esmapilgul võib
selline teavitus tunduda küll tarbetu, võib olla isegi segav, kuid kui siduda
see meie korteriühistu näitega, siis on selge, et kodanikul tekkib just niimoodi
vahetu side tema poolt makstud ühise raha ja selle kasutamise tõhususe ja
otstarbekuse vahele. Ärgem siis häbenegem oma inimestele, esitamast kasutusaruannet.
Sina ei pea
mitte ainult leivast elama …
Kuid
majanduses on alati kaks poolt: kulupool ja tulupool. Järgmise aasta riigieelarvega läheb
väljajagamisele üle 10 miljardi EUR. Kuid see ei lähe niisama väljajagamisele,
see summa settib kellegi tuludesse. Te ei ole rahaookeanile sellise nurga alt
vaadanud? Kuid peaks, sest need eurod
mis ühest küljest on Dr Riigi (meie) kulud, mida makstakse välja läbi toetuste,
investeeringute ja dotatsioonide on paljudel juhtudel üksikisiku tulukomponent.
Praegu kujuneva hinnasignaalikauge põhjaga majanduse puhul oleks see eriti
tähtis. Vaadake, kui me saame midagi „tasuta“ või „odavamalt“, siis see ei
tähenda, et see ühiskonnale midagi ei
maksa. Maksab küll, järgmisel aastal 10 miljrd EUR.
… Sina võid
priskelt ära elada dotatsioonidest
Vaatame
paaril näitel palju tõstab teie tulu „tasuta“. Ümberjagamine pole lihtsalt
ümberjagamine, vaid sellest moodustub osade inimeste tulu. Kuidas nii? Näiteks
DR Riik on teatanud:„Tasuta
ühistransport maakonnaliinidel aitab vähendada maal elamisega seotud kulusid“.
Hm, mida see tähendab? Näiteks, kui te iga päev peate sõitma tööle ja tagasi
maksma pileti eest 2x3 EUR, siis maksab see teile 120 EUR/kuus. Palju? Päris
kopsakas summa, kuid te ei oska hinnata (te isegi ei märka), et ühiskond kingib
igal kuul teile isiklikult 240 EUR. Te ei saanud aru? Lihtne, keskeltläbi
moodustab ATL liinide piletihind 30% sõidu maksumusest, seega teie sõidu
maksumus oleks pidanud olema 360 EUR/kuus, kuid kuna ühiskond maksab teie eest
osa sõidust, siis on 240 EUR/kuus teie puhas sissetulek, mille võite kulutada
millegi muule. Kui järgmisel aasta käivitub tasuta regionaalne bussiveo projekt
(TÜT), siis saate juba 360 EUR/kuus puhtalt kätte. Tore, eks ole? Ah te pole
märganud, sest see on tasuta? Kuid ühiskonna jaoks ei ole see tasuta, ühiskond
maksab selle eest üle 65 milj EUR järgmisel aastal. See, et saadakse doteeritud
transporditeenust, üüriteenust, maja renoveerimise teenust jne. on kõik selline
teenus, mis hoiab üksikisiku kulusid kokku, sellest moodustubki tema lisatulu.
Sama on ka hariduse, tervishoiu jm., me ei tea palju meile osutatud „tasuta“
teenus tegelikult maksab. Kui oleks võimalik võrrelda nii kulu, kui tulu poolt,
siis on igaühel selge, kas ta on netomaksja või netosaaja. Eri saajate ring
võib olla väga erinev. Kui elades Tagaveere külas ja te pääsete liikvele vaid
autoga, siis olenemata kõlavatest loosungitest, teie „palgalisa“ ei saa, olete
netomaksja. Teid TÜT ei puuduta. Kõik kes ATL liine ei kasuta on netomaksjad. Korteriühistu
liikmed, kes saavad renoveerimistoetust on samuti saanud lisatulu, sest muidu
oleksid nad pidanud investeerimiseks tegema isikliku väljamineku. Nüüd on Dr
Riik tõstnud ühistu liikmete sissetulekut renoveerimistoetuse võrra. Meil ei
peegeldu paljud kulud ja tulud meie igapäevases sissetulekus, alates sotsmaksust
kuni bussipiletini. Kuni see ei peegeldu meie tulude-kulude bilansis, kuni me
mõtleme, et see on tasuta, niikaua ei oska me kuulata ka hinnasignaale ega teha
õigeid valikuid. Me püüame
sotsiaalsüsteemidega abistada inimesi, kuid selle asemel tsementeerime
majanduse arengupeetust. Peaksime panustama
kõrgtehnoloogiliste töökohtade loomisse. Kõrgtehnoloogiline töökoht ise loob
5-6 mittekõrgtehnoloogilist töökohta. Miks peaks siis Dr Riik pingutama nende
töökohtade turvamisega, kui tipupoole ettevõtjad loomulikul viisil ise need
töökohad looksid. Turg nõuaks. Ilmselt
poleks kõrgtehnoloogia poolt loodud järelturu töökohad sellised kohad, kus
peaks töötaja peaks tööle sõiduks bussiraha küsima.
Musta
augu võngetest.
Oleme
rallimaailmas jälle tegijad. Pean silmas autorallit, kuid tundub, et ka
majandusralli on hoo sisse saanud. Maksuralli, palgaralli tekitavad
inflatsiooniralli. Üksikud analüütikud juba hoiatavad, et „ralli“ pidurdab
majandust, moodustades lõpuks majandusliku musta augu. Poliitinimesed seda ei
usu, sest mustade aukude põrkumine ja sellest tulenevad gravitatsioonivõnked
toimuvad nii kaugel (valimistest), et isegi valguskiirusel liikudes võtab see
omajagu aega. Viimaste aktsiismustade aukude põrkumise mõju pole veel kohale
jõudnud, kuid tormame juba uue poole. Mida see TÜT ikka muud on kui must auk.
Ei paista välja, kuid energiat neelab meeletult.
Pean
tunnistama, et olen veidi kimbatuses. Mulle meeldib Dr Riigi sihiseadmine: "Meie eesmärk on tagada inimestele
üle kogu Eesti paremad ühendused ja liikumisvõimalused ning seda nii maal kui
ka linnas.“ Selle kohani on kõik õige,
kuid siis tulebki must auk, millega ma mitte kuidagi ei saa nõustuda :“
Seetõttu olemegi 2018. aasta juulist üle minemas tasuta maakonnasisese
bussiliikluse süsteemile," Oeh, raha jagamine ei paranda ühendusi ei maal
ei linnas, ühendusi parandavad parem liinivõrk, logistika ja nutikad
lahendused. TÜT jääb sama ebaatraktiivseks nagu praegune osaliselt doteeritud
ÜT, on vaid kallim. Valel ajal, valest kohast, valesse kohta minevad bussid ei
rohkenda ÜT kasutajate arvu. Tuleb leida nutikaid mehhanisme, et suurendada huvi ÜT
vastu. Huvi tekkib vaid siis, kui teenus on piisavalt hea. Pidev odavpakkumise
hullus tuleb millalgi ümber hinnatama. Mis meil sellest säästuteenusest kasu on
kui reisijate arv väheneb. Iga loobuja on samm ÜT allakäigutrepil.
Kokkupõrke
mõjude mõõtmisest
Kui
me ei mõista hinnasignaali ja peame rümba kõrval tiksuvat metronoomi
südametukseks, siis on lihtne teha valesid otsuseid. Nii võimegi lugeda Dr Riigi
entusiastlikku arvamust, et „ Ühistranspordi suurenev dotatsioon aitab meil
säilitada ka üha suureneva nõudluse juures jätkuvalt head transpordiühendused
ja teenuste kõrge kvaliteedi.“ Oeh. Üha suurenev nõudlus (?) ei ole seotud
tegeliku nõudlusega vaid sellega et teenus ei ole õigesti hiinastatud. See on
nagu nõukaaegne nõudlus suitsuangerjale. Dotatsiooni lisamine tähendab vaid
seda, et signaal kaugeneb tegelikkusest. Muide, kas keegi on arvutanud palju
must auk maksab? Esiteks lisandub meie ühise raha kulutamine u 12-13 milj EUR
aastas (mõni arvab, et vaja on 18 milj), kuid see on vaid väike osa ühiskonna
kuludest. ÜT on üks terviklik liinivõrk, selle ühe osa muutmine toob kohe kaasa
koormuse muutumise teises võrgu osas. .
Niisiis, maakonnaliinid eraldivõetuna maksavad u 13 milj EUR, kuid kuna need
lähevad tänagi valel ajal valest kohast valesse kohta, siis kasutab
märkimisväärne arv inimesi reisimiseks turupõhiselt toimivaid kaugliinide
vahepeatusi. Teadjad inimesed on välja arvutanud, et sobivate
maakonnaliini ühenduste puudumise, mugavuse või muudel kaalutlustel kasutab
täna maakonnasiseseks liikumiseks kaugbussiliine lähes miljon sõitjat aastas (arvestuslik
piletitulu 2-3 milj EUR). TÜT tekitab
kaks probleemi. Esiteks need, keda seni ei rahuldanud olemasolev ATL liinivõrk,
jäävad endiselt sõitma oma raha eest (täismahus). See tähendab, et Dr Riik hakkab TÜT pakkuma lähtuvalt sellest, kas te läheb tööle kl
8.00-ks või 11.30-ks? Hm, veider jaotus. Kindlasti tekkib surve (järgmistel
valimistel) ka neile kompenseerida „saamata tulu“. Seega lisaarve paar „milli“
meile kõigile? Samas on võimalik, et inimesed hakkavad sõitma 3-4 h varem tööle
oma kulude vähendamiseks. Sellisel juhul lainetab musta augu võnge, tabades
turupõhiseid vedajaid, sest nemad jäävad osadest piletitulust ilma. Kui tulud
langevad, siis tuleb ilmselt hinda tõsta või liinid sulgeda, mis tähendab, et need tuleb
asendada ATL liinidega. Meie ühise rahaga. Mitu „milli“? Kuid nii nagu
reklaamlause ütleb: „Ja see pole veel kõik, lisaks …“
…
lisaks te ei saa…
Maakondlikke ATL vedusid tehakse ka rongidega. Puht
hüpoteetiliselt, kas Tapa-Tammsalu või Jõhvi-Narva on maakonnaliinid või …Kui
need on maakonnaliinid, siis peaksid need tasavõrdsuse põhimõttest olema tasuta
nagu bussidki. Tekitades TÜT-i vaid busside ATL liinidel, tabab rongindust just seesama tsunaami, mis
bussinduse kaugliiklust, TÜT sööb osa reisijaid ära, koos sellest tuleneva
tuluga. Raudruunlastel on Tallinna TÜT
näite veel värske - reisijamäärad langesid, kuni jõuti kokkuleppele
linnavõimudega. See viib mõttele, et seekord püütakse jõuda Dr Riigiga
kokkuleppele TÜT juurutamiseks ronginduses, mis omakorda paneb topelt
ebavõrdsesse olukorda busside kaugliinid ja nende reisijad. Tundub, et see
segadik toob riigikassale tuntavat lisakoormust.
Tegemist on meeletult kallis sotsiaalabi programmiga. Tundub, et niisuguste
nüketega saame varsti kogu turupõhisest ÜTst lahti, kujundada selle riiklikuks.
Sotsialismi võit?
Vahepala: Tallinna TÜT
Nüüd
võib mõni õhata, aga Tallinna TÜT toimib ju. Toimib, isegi kiita võiks, kuid
Tallinna TÜT on erand. Tegemist polnud niivõrd ÜT elavdamise, kui maksubaasi
laiendamise projektiga. ( „Otsustasime teha Tallinnas registreeritud elanikele
tasuta ühistranspordi ja hüppeliselt saime 2013. aastal juurde 22 000 uut
elanikku, see on ligi 5 % kasv, mis suurendas linna eelarvet tulumaksude arvelt
14 miljoni euro võrra. Ning sarnane kasv jätkub igal aastal 3-4 tuhande elaniku
võrra.," (21.11.15 Pealinn)). Niisiis väga edukas maksubaasi laiendamise
projekt, kuid väga isekas, sest väikevelled jäid veel vaesemaks. ÜT osas ilmselt
ebaõnnestuti, sest uuringust „Elanike rahulolu
Tallinna linna avalike teenustega 2016", siis on ühistranspordi kasutajate
hulk vähenenud 2013. a 62%-lt 2016 a 47%-le ( autokasutajate arv kasvas
7%.). Imelik.
Üldist
rahvastikustruktuuri arengut ja maksubaasi arvestades, siis võiks
põhimõtteliselt olla mingi võimalus TÜT käitamiseks vaid Tallinnal ja Tartul.
Võib-olla ka Suur-Pärnul, kui suvituspealinnal, kuid üleriigiliselt on see
ülejõukäiv. Konkurentsisädet ja hinnasignaali pole.
Suuri asju tehes võiks alustada väikestest.
Mitte Alutaguse metsades
Tõsiasi on selles, et me peame mõtestama ringi oma
majandusmudeli sh ÜT mudeli. Püüame teha suuri asju, kuid siinsamas pealinna
veeres pole me saanud ÜT toimima. Elate näiteks Harkujärve külas. Millised on
teie võimalused kasutada ÜT? No umbes samasugused nagu Alutaguse metsades. Harkujärve
kandis on vaid üks liin, seegi 1-2x
tunnis puhkepäeviti üle 2 tunni ja 22.35 tuttu.
Nii, et valikud on nigelad, kuid … Kuid te ei arva iialgi ära, kuhu see
üksik preeriabuss suundub. Laagrisse!
Läbi Õismäe. Nii, et otseühendust järvetagustel linnaga polegi. Nüüd pange
ennast järvetaguste kingadesse. Panite? Mida te valite? ÜT 1x tunnis Laagrisse?
Või otsustate auto kasuks? No näete, me oleme inimeste otsustamise teinud
lihtsaks, nad otsustavad auto kasuks. Ja seda kohe pealinna piiri taga. Kui me
teeme kaks peatust linnapiirist väljas „tasutaks“, siis mitu inimest lisandub?
Täpselt null, sest järvetagused pole tallinlased ja neile tasuta linnaliiklus
ei laiene. Pole valimispiirkond nagu öeldakse. See on vaid väike näide, kuidas
ei tohiks ÜT korraldada. See „lahendamatu“ probleem on kohe pealinna veeres,
kuid kogu maa on täis selliseid nominaalseid liine, mis ei oma reaalset
väärtust. Ma ei väsi kordamast ka seda Virumaa vallakeskuse paradoksi, et neil
sõidavad vallakeskusest maakonnalinna viis erinevat vedajat, kuid Rakverre
sõidetakse autoga. Vaadake, esmatähtis on ülesse ehitada tõhus, reaalset
vajadust kattev liinivõrk, siis pääsevad
inimesed liikuma. Kogu majandusvaldkonna kuulutamine sotsiaalabisektoriks on
vale tee.
Rolls
Royce (RR) filosoofia
Kuhu
sellesse mudelisse istuks tasuta ühistransport? Ei istu? Pealtnäha jah, kuid
kvantfüüsika põhimõtteid teisendades on võimalik palju erinevaid lahendusi,
selleks tuleks luua teistsugune mudel. Hoopis teistsugune mudel. Vaadake, TÜT
on nagu juhiga RR. Kaks briti poissi arutasid kunagi, et RR on maailma kõige
ebaökonoomsem masin, millele teine vastas, et šikk on olla maailma kõige
ebaökonoomsema masina omanik. RR ei ole vaid auto, see on teatud standardi ja
sellega kaasneva (rõiva, meelelahutuse, söögi/joogieelistuse) kogum, selleks et
seda saada, tuleb see kõik välja teenida, siis on võimalik Ka RR tagaistmel
ringi sõita. Kui teil kõike seda pole, siis olete RR-s pelgalt … autojuht.
TÜT-ga on sama lugu, selleks et sellist süsteemi luua, peame eelkõige
investeerima sellesse (altenatiivkulud), et meie inimeste oskused oleksid
kõrgtasemelised, mis tooksid kaasa ka murrangulised muutused meie
ettevõtluskeskkonnas ja maailma väärtusahelas. See on aluste alus, kui me selle
pisku, mis meil praegu on, ära raiskame, siis … Siis ega palju siinmail ei
muutu, küll andekad inimesed leiavad kuidas olusid muuta ja meie lootus on et
nad võtaksid meil oma RR sohvriks. Me ei taha ju seda?
Maailmapilti luues
Mingi ajaloo vingerpussi tulemusel ei püüagi me enam edukust
luua. Dr Riik visualiseerib ja rahastab meie arengut kui pidevat
ebaõnnestumiste rada: Oh, vaesekesed te ei saa enam töölegi sõita, tsementeerime seda dotatsioonikasvuga, oh
inimesed on nii väetid, et ei saa endale üürikorterit lubada, uputame sinna
kümneid miljoneid jne. Niimoodi luuakse iga päev kuvandit meist kui
ebaõnnestujatest. Enamgi veel, meile räägitakse, et me olemegi sellised töllud,
kes ei suudagi rohkemat ja … Ja osa meist ongi hakanud uskuma seda. Leidnud
põhjuse rahulduda piskuga. Elada dotatsioonituludest. Kuid see on vale visioon.
Niimoodi kogunevad sajad miljonid meie minapildi mahasurumiseks, meie
enesehaletsuslikkuse toitmiseks. Mis mäng see on? Me ei ole väetid, meil on
väge ja võimu, kuskilt on meelde jäänud, et kui inimeses olev energia lahti
arutada, siis on see võrdne 20 termotuuma laenguga. Kasutame seda. Dr riik peab
(kindlas kõneviisis) paigutama need meie miljonid kui seemneraha positiivse
majanduskeskkonna loomisse, mis aitaks igaühel meil saavutada edu. Maailmapilt
peab olema õige. Just see on juhtimisteenus, mida me vajame.
Targutusi:
Lefevre „Aktsiamänguri pihtimus” Perioodika 2000
Lk 104 „Kui
inimene vigu ei teeks, võiks ta kuu ajaga kogu maailma omandada. Aga kui ta oma
vigadest ei õpi, ei saa tal kunagi mitte midagi olema.”
S. D. Levitt, S. J. Dubner „Freakonomics. Hullumajandus“ EE kirjastus 2008
Lk 61 „Peakime pöörama tähelepanu ka
esimesele otsusele, mis viib terve otsuste reani (riietus, toidu jmt kohta.)
Kui seisame niisuguse otsusega silmitsi, võib meile tunduda, et see on vaid üks
otsus, millel ei ole kaugeleulatuvaid tagajärgi. Tegelikult võib meie esimese
otsuse mõju olla nii pikaajaline, et see toidab veel aastategi pärast tehtavaid
otsuseid.“
Megamuutus: Maailm aastal 2050” Äripäev 2013
Lk 229 „Ettevõtjad loovad pidevalt uuendusi, mis
annavad neile konkurentide ees ajutisi eelise. Need uuendused sööstavad
purustavate lainetena läbi majanduse, kusjuures konkurendid püüavad end
kohandada uue ärimaastikuga ja institutsioonid püüavad uue reaalsusega
kohaneda. Tootlikkuse kasvu hind on pidev muutumine.”
„Isegi 20 sajandi keskpaiga Harvardi mõõdupuude
järgi oli Joseph Scumpeter pisut ülemäära vanamoeline veidrik. (…) Siiski oli
see veider mees , pooleldi ülbik, pooleldi Austria-Ungari kuivik üks terasemaid
20. Sajandi sotsiaalsete muutuste prohveteid. Scumpeteri jaoks oli kapitalism
ennekõike „Loomingulise hävitamise lõpmatu torm” – see, mis pühib igaveseks
minema vanad tegutsemisviisid ning asendab need uutega. Ta uskus, et ettevõtjad
on purustava innovatsiooni kandjad – inimesed, kellele antakse esimesena
tulevikku näha ning neid kes muudavad selle elujõuliseks ettevõtluseks. Samuti
väitis ta, et ajalugu kiirendab asjade kulgu. Vanu teguviise hüljatakse üha
kiiremini. Muutused toimuvad katkematult.. Äriinimesed leidsid pidevalt, kuidas
maapind nende jalge alt kaob.”
No comments:
Post a Comment