Bürokraatia
võidukäigu viljad
Alustuseks
märgin, mitte enesekergitamiseks vaid selgituseks, et olen olnud kaheksateist
aastat peadirektorina kolmeteistkümne valitsuse teenistuses, seega ilmselt üks kõige
„valitsusterikkama“ kogemusega ametnik. See "rikkus" (nagu öeldakse, staatus kohustab) mitte ainult ei anna mulle õigust vaid paneb ka kohustuse oma argumente esitama. Märgin seda lihtsalt seepärast, et
teaksite, et räägin asjast/süsteemist/protsessidest mida tunnen. Nägin ja
töötasin koos paljude pealikega - sain hakkama. Nemad minuga ka, kuigi nii
mõnigi kord pidin pöörama nende tähelepanu sellele, et üks või teine tegu pole härrasmehe vääriline. Aeg oli
selline. Vaba. Tasavõrdne. Sallis eriarvamusi. Millegipärast on mul ilmselt
seepärast ekslik arvamus, et peaksin just seepärast täitma oma kohustust,
kodanikukohustust, ametnikemeriituse kohustust, et oma kogemustest lähtuv
arusaam ette kanda. Kui ma seda ei teeks tunneksin ennast „veits“ räpaselt.
Täpsemalt olen bürokraatia keerdkäike analüüsinud mahukas arvamuses „Bürokraat,
võim ja Vanaema.“. Tegevametnikud ju oma arvamust avaldada ei saa, kas seoses
ametisaladuse, ärisaladuse või enesekaitse instinktist lähtudes. Õige kah,
ametnikul on ametniku kohustused, kuid … Maailm on läinud kurjaks. Viimaste
aastate Dr Riigi tegevusmustrid on mulle muret tekitama hakanud, need pole
kooskõlas erinevate positsioonide otsuste lahususega ega hea tavaga.. Ega
ametnike kaitseks just tihti välja ei astuta, aga asjata. Hea ametnik,
tiimijuht, on kulda väärt. Asjalik ametnik, asjaliku tiimiga on määre riigi
sujuvas toimimises, meie kõigi hüvanguks. Antud juhul pean silmas mitte ainult
ATS tulenevat kitsast ametnikumääratlust, vaid kõiki neid, kes on Dr Riigi
poolt palgatud otsustama ja juhtima.
Otsustamise
raske tee
Ametnikke
on mitmesuguseid, minul on olnud õnn koos töötada väga pühendunud ja
asjatundlike kolleegidega. Kui inimestele igapäevanegi otsustamine raske, kas
panna selga kollane või sinine pluus, siis otsus tegemine avalikus sektoris on
veelgi raskem, see peab põhinema seaduste regulatsioonil ja ainult seaduste
regulatsioonil. Emotsioonid tuleb kõrvale jätta. Vahel on nende otsuste taga
inimeste saatused. See otsustamine peabki olema raske. Tänapäeva ametnikelt on
praktiliselt võetud kaalutlusõigus. Igasugune tervemõistuslikku kaalutlust
võidakse käsitleda pahatahtlikult kui korruptsiooni, mõjuvõimuga kauplemist või
pistist. Seega ametniku otsus on igakülgselt põhjendatud külm juriidiline ja
bürokraatlik akt. Ei midagi rohkemat, ei midagi vähemat. Mitte alati ei ole
need otsused „õiglased“, sest seadused on vahel jäigad ja eluvõõrad. Kui
ametnik on initsiatiiviks teeb ta ettepaneku seadust muuta, seni … lonkavad
otsused vigaselt edasi. Me ise oleme oma süsteemi niimoodi ülesse ehitanud.
Mulle näiteks selline tihkus ei meeldi, mina usaldaksin rohkem inimesi, sest
kõike ei saa seadustesse kirjutada. „Väga täpselt
reguleeritud keerukad ühiskonnad kujutavad endast ülimalt tundlikke
masinavärke. Pole palju vaja, et nad töötamast lakkaksid.“
„Kui Uruki hilisema perioodi elanikud ringi
vaatasid ja nägid, kuidas nende põllud on rikutud, nende kaaslased ägavad
koorma all ning nende kaitserajatised ei
suuda vaenlase rünnakutele vastu panna, hakkasid nad arvatavasti
küsitavaks pidama veendumusi, milles olid nii pikka aega kindlad olnud. Nende
maailm ei kukkunud kokku üksnes välise surve all, vaid sama palju seetõttu, et
elanikud kaotasid usu oma varasematesse väärtustesse ning sellesse, et nende
tõekspidamised tagavad neile õnneliku ja rahuldust pakkuva elu.“ (P. Kriwaczek
„Babülon. Mesopotaamia ja tsivilisatsiooni sünd“ Imeline Ajalugu 2014). Kas me
tahme sellist tulevikku, või … on mõni parem lahendus?
Kas EAS juhtum on EAS juhtum või Pilvepiiri juhtum?
Ka EAS-s tehakse otsuseid kaalutletult ja
seaduse tähest lähtudes. Seaduse mõttest … vaevalt, sest meie õigusruum on
järjekindlalt vähendanud ametnike kaalutlusõigust, mis tähendab, et tänapäeval
võivad otsused olla üha ebaõiglasemad, kuid kindlasti juriidiliselt õiged. Me
ei ole sellega rahul? Muidugi, kuid see ei ole menetleva ametniku süü. Sama põhimõte
kehtib ka palju kirgi kütnud riid MKM haldusala toetuste tagasiküsimise või
mitteküsimise osas.
Ma ei taha
võtta sõna fookuses oleva juhtumi sisulises küsimuses, see on täiesti omaette
küsimus, kuid on selge, et regulatsioon on olnud puudulik. Tänu reguleerimise
tihkusele ongi selline olukord tekkinud. Olgu see õppetunniks, parandagem
seadust ja mingem edasi, kuid ... Kuid
sügavalt pahatahtlik hüsteeria EAS
tänase juhtkonna suhtes a´la EAS peab vastutuse võtma, teeb nõutuks. Kuidas saab tänane juhatus võtta vastutust
selle eest, mida tehti enne teda? EAS pealiku kimbatus on mõistetav, ta ei saa
ümber vaadata otsust, sest regulatsioonid seda ei luba. Reegel on reegel. Pealegi
kui ta seda teeks, siis oleks tegemist seaduserikkumisega, mille eest ta peaks
täie rangusega vastutust kandma. Teiseks kuidas võtta vastutust selle eest mida
tehtud pole? Lihtsalt selleks, et minister käskis? Aga kui minister käsib
katuselt alla hüpata? Kas peakski kohe hüppama? Mõtleme … Kas te kujutate ette,
et ostate näiteks maja, mille omanik on naabrilt rahakoti pihta pannud ja
naaber nõuab, et vabandaksite (ja tagastaksite raha) sest te elate ju selles
majas kus eelmine omanik sullerit tegi? Absurd? Muidugi, kuid miks ei ole
ministri nõue EAS vastu siis absurdne? Nii see võikski ju jääda kui piinlik
lugu, kuid …
Kontrausalduskriisi
tekitamine
Kuid kogu selle triangli juures, mis algas juristide
vahelisest vaidlusest (EAS, MKM, RM) on minister suutnud tekitada
mitmetasandilise usaldus- ja juhtimiskriisiks. Kui ministril oleks olnud kindel
veendumus, et EAS oleks saanud/pidanud oma otsust ümber vaadata ja nad on
seadust valesti tõlgendanud, siis olekski pidanud andma EAS-le sellise selge suunise:
ümber vaadata lähtudes sellest ja tollest paragrahvist, kutsuda antud abi
tagasi ja ilmselt viia see juhtum kohtusse. Mnjah, selline oleks olnud
põhimõttekindla, otsustava, enese vaadete õigsuses veendunud poliitiku tegevus, kuid see oleks nõudnud
julgust. Selle asemel algas täiesti arutu klaperjaht „vastutuse võtmiseks“.
Proua minister, ametnik (kuigi EAS juht ei ole rangelt võttes ametnik) ei ole
poliitik, kes võtab üksnes „poliitilise vastutuse“, ametnik kas tegutseb
vastavalt seadusele ja peaks sellesama seaduse ja riigi poolt kaitstud olema või
ta rikub seadust ja vastutab selle eest täie seaduse rangusega. Ametniku
institutsioonis on ette nähtud seaduste täitmine, mitte mingi amorfne vastutuse
võtmine. Muide see, etseadus on selline nagu see on ja ametnik on kohustatud
seda täitma ei ole ametniku süü, vaid poliitinimeste süü, sest just nemad –
poliitinimesed - on Riigikogus vastava seaduse vastu võtnud. Seadus on
täitmiseks niikaua kuni seda pole muudetud. Mis kõigetähtsam, ükski pealik pole
sentigi väärt, kui ta enese kapriisist lähtudes oma eesliini komandörile noa
selga lööb. Selline minister ei oska juhtimiskriisi lahendada. See tekitab
usalduskriisi ministri vastu, mis täiesti selgelt ilmneb ka EAS ja paljude
teiste hoiakus. „Usaldus on nagu
vahetusraha juhi taskus. Iga kord kui teed hea juhtimisotsuse, teenid rohkem
vahetusraha. Kui teed kehva otsuse, loovutad osa oma rahast inimestele. Igal
juhil on uude ametisse asudes taskus teatud hulk vahetusraha. Mida iganes ta ka
teeb, see kas kasvatab vahetusraha hulka või kahandab seda. Kui juht teeb ühe
halva otsuse teise järel, tähendab see pidevaid väljamakseid. Siis ühel päeval,
pärast viimast halba otsust on tal taskud järsku – ja pöördumatult – tühjad.
Kusjuures see enam ei loe, kas viimane prohmakas oli suur või väike. Selles
punktis on juba hilja. Kui vahetusraha otsas, oled juhina mängust väljas.” (J.
C. Maxwell „21 vääramatut juhtimise seadust”
Thomas Nelson, Inc. Lk 89)
Mitmetasandiline
kriis või ebaõnnestunud salaplaan?
Miks on tegemist mitmetasandiline
kriisiga? Alguses mõtlesin, et see on EAS juhi halb õnn, et ta sattus oskamatu
ministri otsa, kuid siis sain aru, et see pole vaid tema õnnetus, see on meie
kõigi õnnetus. Tekkimas on halb muster. Jälle
kord löödi EAS juhtimistasand segi, nüüd on tükk tühja maad, mil uus
komplekteeritakse (konkursid, stsenaariumid, sisseelamine). Muide, kes selle
juhtimisaugu kinni maksab? Ehhee, see oli retooriline küsimus, sest meie kõik
maksame. Teisalt võib-olla oligi see
salalik plaan EAS üldse ära kaotada ja tänane juht oli liiga „kõva kivi“ selle
tegemiseks? Oli ühiselt töötava tiimi liider. Nii või teisiti, piinlik ja argpükslik
lugu
Kuid juhtimiskriis ei piirdunud vaid
EAS juhtkonna mahavõtmisest tekkivas seisakus, vaid ilmnes, et nõukogu, see järgmise taseme vahikoer,
on aravereline. Osadel liikmetel läks kiireks - „lahkusid“ hääletamise ajaks.
Piinlik. Väga piinlik. Igasuguse kodanikujulguse puudumine. Nojaa,
õiguskantsler ütleb, et ministril pole õigust sihtasutuse nõukogule ette
kirjutada juhatuse esimehe tagasikutsumist, kuid … „Meie ei saa küll
riigiteenistujaid vallandada, kuid see-eest leidub rohkest sahtleid, kuhu võime
neid toppida.” Kanada peaminister oma ministrile kaadrivahetusest. ( Hailey
„Kõrged ametikohad” Ersen 200. Lk 26) Mnjah, kes tahaks polaaröösahtlis
lõpetada? Saite aru? Alati pole vaja käskida vaid luua hirmu õhkkond. Tehtud! Piinlik
lugu on ka selles, et muidu nii selgevaateline RM on lasknud enese segada
sellesse häbiväärsesse saagasse. Kuidas
siis nüüd järsku, enne talve hakku, ärgati ja märgati (audit), et EAS on
toetuste tagasinõudmisega eksinud? Aga neli aastat tagasi, kui otsus tehti,
siis ei märganud? Veelgi piinlikum on, et läbi aegade on EAS nõukogus olnud RM
esindav nõukogu liige. Kas temal ei tekkinud kahtlust, ei lasknud protokolli
kanda sellekohast märget? Kõik see tundub piinlik kambaka tegemine. Maaslamaja
löömine. Kahe maaslamaja löömine. See on ebaväärikas. Nüüd võib juhtunut
seletada kõigil tasanditel, kuid: „Põdrakakapirukas maitseb ikka nagu
põdrakakapirukas, ükskõik kui palju suhkrut sa sellesse paned“ (J. Wwsley,
Rawles „Patrioodid“ II Ersen 2015 lk 123).
Dr Riigi
psüühikahäired?
Teada
on, et kui koos on kaks juristi, siis on kolm arvamust. Kuidas nendest kolmest
arvamusest sõeluda välja üks ja õige on valdkonna eest vastutava ministri
ülesanne. Kuidagi veider on kuulata avalikku arutelu, et MKM-l, RM-l ja EAS on
erinev arusaamine seadusest. Kuulge, see lõhnab juba raske närvihaiguse (nagu
isiksuse kahestumise) järgi – riik on üks juriidiline isik, nii MKM, RM, kui
EAS on sama juriidiline isik, ainult et kahe erineva arvamusega. Ups! Veider. Nagu
vaskpoolne ja parempoolne liiklus ühel ajal? On ilmselge, et kui sallida
üheaegselt vasak ja parempoolset liiklust, siis on laibarida järel. Selle jaoks
regulatsioonid ongi, et ohtu ja hävingut ära hoida. Täpselt sama ka toetuste
andmisel, see on ju lihtne, mitte mingi Marsimissioon. Tehke isekeskis selgeks,
ärge rapsige rahva ees ega tehke komejanti. Te raiskate meie ühist raha. Me
eeldame, et Pilvepiiri tasand on kompetentne „ /…/
millegipärast ei kuule sa neid lõikust alustades ütlemas: „Hm, mis siis selle
vennikesega lahti on … laskem lihunikud kallale. Oh, muuseas, kas kellelgi on
puhast skalpelli? Ma unustasin enda oma maha …”
Arsti isikust sõltumata midagi sellist ei juhtu,
sest seda ei tohi juhtuda. Süsteem on nõnda paika pandud, et surm
organiseerituse puudumise tõttu oleks välistatud.” (G.Burch „Vastupanu on
tulutu” Ilo). Dr Riik peabki olema nagu hooliv ja hoolas arst, mitte lihunik.
Hämamine
Ega täpselt aru saagi mille eest EAS juht
tagasi kutsuti. Räägitud on palju, valjult, kuid … „Rääkides kiiremini, kõvema hääleha ning suurema enesekindlusega
veenavad võtjad meid selles, et nad teavad mida räägivad. (…) Uuringu autorid
väidavad, et võtjad „saavutavad edu, sest nad jätavad oma käitumisega endast
pädevama mulje – isegi siis, kui neil tegelikult pole mingit pädevust““ (Grant
„Anna ja võta“ ÄP 2016. Lk 211) Alguses oli jutt, et
ettevõtlustoetuse osas on tehtud viga, siis pidi nõukogu üle seletama, et ja-ja, aga see kaasus oli pigem
katalüsaatoriks, kindlasti pole see
ainuke põhjus. Mis sel nõukogul muud üle jäi, ega keegi ei taha, et teda
tagumisse polaarsahtlisse peidetakse seega … tuleb leida vähegi usutavaid
põhjuseid. Kasvõi välja mõelduid. Oeh, kui palju ma selliseid küpsetisi näinud
olen. Liig palju. Muidugi, nagu hea bürokraatlik tava ette näeb, tuleb tekitada
vigade mass – hoidis hooletult augurauda, prügikast oli valesti paigutatud ja
nina on tal ka viltu. No nii viltuse ninaga ei saa ju juht olla – kutsume
tagasi? Ning kangekaelne oli, ei läinud
kompromissile. Oot, oot mida see siis tähendab? Kui juht oli liiga paindumatu,
ajas oma joont, kas see tähendab, et ta oli tehtud otsuste juriidilises
õigsuses kindel ja kompromissid, mis talle pakuti olid - kuidas ohutumalt
seadust rikkuda? Hakata kurjategijaks? Sellepärast ta lahti lasimegi, et ta oli
põhimõttekindel? Ei rikkunud seadust? Midagi on viltu sellise maailmapildis.
Ainuke mis lootust pakub, et tegelik maailm on teistsuguse, kui poliitinimeste
oma on, et EAS on koostöötav meeskond, meeskond milline naudib oma tööd,
väärtustab oma tegevust ja on ka ühtne ebaõiglusele vastu hakkama.
Kodanikujulgusega meeskond. Väärt värk.
Nurgakivi
murendamine?
Me
peaksime hoidma oma inimesi sh. ka ametnike ja avalikus teenistuses olevaid
juhte, meid on vähe, andekaid meeskonnaloojaid veelgi vähem. Kuid hoidmisel on
ka põhimõttelisem külg. See on tegelikult õigusriigi ja demokraatia kaitsmise
külg. Kui paar aastakümmet tagasi ehitati ülesse meie avalik teenistus, siis sai uuritud neid
põhimõtteid ka sealt, kelle moodi me tahtsime olla. Võib öelda, et kõik need
avalikud teenistused väärtustasid ametniku otsuse sõltumatust. Selleks, et
ametnik ei peaks kogu aeg ümber vaatama poliitilistes tõmbetuultes vaid lähtuks
seadusest ja riigi huvidest, oli ametnikku pea võimatu töölt lahti lasta. Ametniku
sõltumatus on õigusriigi üks toimiva õigusriigi nurgakivisid. Mu Soome kolleeg
Matti Purasjoki, kes oli mulle ühtlasi heaks mentoriks ja teejuhiks sellesse
tundmatusse maailma ütles, et ametnikku saab lahti lasta vaid kolmel juhul: kui
ta hulluks kuulutatakse, vangi pannakse või jalad ees välja kantakse. Ärgem
alahinnakem seda, et ametniku sõltumatu otsus on omaette väärtus, seda tuleb
aktsepteerida. Jah seda otsust võib vaidlustada kohtus (ja peabki, kui see pole
õige osapoolte arvates), kuid poliittasand ei saa ametnikku vallandada
seepärast, et poliitinimesele ei meeldi ametniku seadusekuulekus. Meil on kahjuks
levima hakanud äraspidine praktika et pealikke (politseipealikud, VTA pealik ja
nüüd ka EAS pealik) kahitakse otsitud põhjustel. See on väga halb praktika, kui
ametnik peab tegema otsuseid mitte seadusest ja oma siseveendumusest lähtudes vaid
piiluma ärevalt ringi, mida selle koha poliitinimesed ütlevad. See ei ole
õigusriigile kohane ja sellisele praktikale tuleb otsustavalt keelumärge panna.
Usaldusest
Kuhu siis selle mitmekuulise tühjategemise tulemusena on jõutud?
Võib-olla oleks kõige õigem selle kohta lasta klassikul sõna sekka öelda: „Täna
jõudsime me kiiresti välja ei kuhugi. Ei, isegi mitte kiiresti – me saavutasime
mitte midagi aeglaselt ja piinarikkalt.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“
Varrak. 1999. Lk 113) Mida siis minister
nüüd teeb? EAS on segi löödud, usalduskriis iseenese vastu püsti pandud, kuid
algküsimust pole ju lahendama hakatudki. Mida veel lõhkuda? Ei tea, kuid tema prohvetlikud sõnad „Ma arvan, et antud juhul ei ole ju tegemist esimese
inimesega ei ametniku ega ka poliitikuna, kes oma ilmeksimatuse sündroomi tõttu
oma koha kaotab“ võivad käia just tema enese
kohta. Usaldust ju pole. Ilmselt oleks tal aeg lähtudes tema enda sõnadest
„vastutus võtta“ või võtame me vaid vastutamatust?
„Äärmiselt ebameeldiv on endale tunnistada, et
olukord selline on, aga ma olen veendunud, et kui me tõsiasjadele näkku ei
vaata, jäämegi lolliparadiisi edasi elama.” (“. F
Forsyth „Šaakali päev. Lk 28)
Targutusi:
J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak.
1999
Lk 19 „See on pöördvõrdlelisuse seadus: mida
vähem sa kavatsed mingi asjaga tegelda, seda rohkem pead sa sellest rääkima“
Lk 29 Minister Hackeri mõttekene ministrina
tööle asudes „Siin ma siis olen, püüdes tegutseda nagu mingi suure ja tähtsa
ettevõtte tegevdirektor, ning mul puudub igasugune varasem kogemus nii
ministeeriumi tööst kui ka ausalt öeldes igasugusest juhtivast tööst üldse.
Poliitikukarjäär ei anna mingit ettevalmistust tööks valitsuses.“
Lk 60 Kntsler sir Hamphrey „Riigiamet, härra
minister,“ (…)“ eksisteerib ainuüksi selle jaoks, et viia ellu parlamendis
vastu võetud seadusi. Niikaua, kuni parlament jätkab seaduste vastuvõtmist,
millega inimeste elu seatakse üha rangema kontrolli alla, peab riigiametnike
arv kasvama“.
Lk 62 „Kuid – ministrile peab andma võimaluse
paanitseda. Poliitikutele meeldib paanitseda. Nad vajavad tegevust – see
asendab neile saavutusi“
M. Dobbs „Kaardimaja“ (L. Liides
& Tänapäev 2016)
Lk
191 „Kõiki kabinetiliikmeid kutsutakse Väga Auväärseteks Džentelmenideks. Vaid
kolm asja on selle tiitli puhu valesti …“
A.
Lagercrantz „See mis ei tapa“
Varrak 2015
Lk
108 „Häkkerite abiga võib varastada, advokaatide abiga aga vargus seaduslikuks
muuta. Kuidas Balder ütleski?“ „Me oleme seaduse ees võrdsed – kui me maksame
võrdselt.“
Lk
395 „Keegi ei lekita mingit infot, kui see ei ole tema huvides. Mõnel on
motiiviks õilis soov õiglust jalule seada, tahtmine paljastada korruptsiooni
või ahistamist. Aga enamasti on küsimus võimumängus – eesmärgiks on vaenlane
põhja lasta ja oma positsiooni parandada. Seepärast ei tohi reporter kunagi
unustada küsimust: miks mulle seda räägitakse?
(…)
Iga paljastus nõrgendab vääramatult kellegi positsiooni ja tugevdab seega
teiste mõju. Iga oma koha kaotanud võimukandja asendatakse kiiresti uuega, kes
ei pruugi eelmisest tingimata parem olla. (…)“
P.F.
Drucker „Juhtimise väljakutsed 21. Sajandiks“
Lk 180 “Enamik inimesiarvab teadvat, mida nad
teevad hästi. Tavaliselt nad eksivad. Sagedamini teavad inimesed, mida nad
hästi teha ei oska – ja isegi selles
küsimuses kiputakse andma rohkem valesid kui õigeid vastuseid. Ometi võib heade
tulemusteni jõuda vaid oma tugevaid külgi ära kasutades. Tulemuseni ei jõuta,
kui tegeldakse millegagi, milles ei olda parim või mida teha ei osata.”
Lk 182 “Eriti tähtis on kolmas järeldus:
tagasiside analüüs osutab üsna varsti valdkondadele, kus intellektuaalne ülbus
põhjustab võimetuks tegevat võhiklikkust.
Lk
183 „Analüüsist võib selguda, et inimene ei saavuta tulemusi seetõttu, et tema kombed jätavad soovida. Sageli ei suuda targad inimesed – eriti
targad noored inimesed – taibata, et kombed on organisatsiooni määrdeõli.“
No comments:
Post a Comment