Ilmunud "Maksumaksja" oktoobriväljaandes
Kaksikvennad:
Unistus ja Arvestus
Unistad tuleb
suurelt. Tundsin põnevust, kui taevakanal näitas ideekavandit
mandritevahelisest veealust süstikrongist, mis teeb Londoni NY-st pooleteist tunni kaugusel asuvaks
eeslinnaks ja vastupidi. Selles allveerongi idees on haaret, nagu sisekosmose
avastamine. Selle kasutuselevõtt ning
rongi nimetus on selles teemas üpris tinglik määratlus. Mulle rongid meeldivad
(lootuses, et need toimivad tõhusalt). Iial ei unune igavese rahu tunne kui
esimest korda Amsterdamist Haagi sõitsin. Vaikus. Ja üldmulje oli, et maastik
hakkas liikuma, mitte rong. Vahva. Mulle
meeldivad julged ja tulevikku vaatavad ideevälgatused, kuid … alati koos arvestusega.
Samas
raudteeehituse vaimustus Berliini (õigemini Leedu-Poola piirile) ajab mind
veidike segadusse. Sada aastat tagasi poleks see mind segadusse ajanud, pigem
oleks tekitanud vaimustust. Nüüd ajab segadusse, kuna juba üle saja aasta
tagasi tõstsid vennad W-d esimese lennuki õhku. Pool sajandit tagasi algasid
mehitatud kosmoselennud, aga meie unistame üle-üle eelmise sajandi
tehnikaimest. Miks? Ilmselt on „raudteefetiši“ puhul tegemist I & II MS
järelnähtudega. Kas me peame keskenduma üleeelmisesse sajandisse vaid
seepärast, et EL „annab raha“? Mnjah,
EL teistsugune suhtumine
raudteesse uputatavasse ühisesse rahasse on häirivalt vanaaegne. Kui EL
majanduse aluseks on konkurentsireeglid (sh riigiabireeglid), siis raudteele
need ei laiene. Riigiabi reeglid, mis võtavad raudlinnud üksteise järel taevast
alla parvede ja firmade viisi, lubavad raudteel kasutada raha konkurentsi
tapmiseks peaaegu blanco veksli alusel. Arusaamatu.
Edenemise
uudised kuhugi
Häid
(või vähemalt kaunilt pakitud) uudiseid tuleb robinal. Aeg ajalt loeme lehest
RB edenemisraporteid. Tore. Kuigi mida ehitatakse, kuhu ehitatakse ja palju
maksab … veel ei tea. Hiljuti saime teada, et EK otsustas rahastada Tallinn-Helsingi tunneli rajamise uuringut.
Veel toredam, palju uurivinimesi saab tolmuvaba tööd. Juba mullu tuli uudis, et
Soome velled on tõelises tunnelihulluses, tahaksid
haarata labidad ja kaevata enese Tallinn-Helsingi tunneli kaudu välja
aastatuhandeid kestnud eraldatusest Euroopa ühiskodust. Eriti tore. Nojah, Soome minister, targa ja
praktilise inimesena arvas, et vaja
arvutada, kaaluda, kuid unistada on ikka vaja. Õige. Õige mõlemas mõttes, tuleb
unistada ja siis ka selle unistuse realiseerimise viise leida. Need läbi
arvutada. Tunneliplaani teostumine võimaldaks meilgi tupikjaama staatusest
välja rabeleda. Nii võiks RB-le tekkida
lisaväärtusena majandusliku mõtestatuse mõõdegi. Ajalised käärid on muidugi häirivad, sest julgelt unistades pole
tunneli avamist enne 2050 aastat oodata. 25 aastat peame ikkagi tupikjaama eeldatavasti
kahjumeid kandma.
Näppudega torso
Kui RB on
tore, mis mind siis vaevab? Esiteks
vaevav mind tohutu segadusttekitav jutulaam (maalitud kujutluspildi ja
tegelikkuse erinevus). Räägime kiirongist Berliini, kuid RB on vaid
Tallinn-Leedu/Poola piirile raudteeehituse projekt. Peapoolt ehk tunneli osas
alles algavad tasuvusuuringud, jalust ehk Poola poolt pole ka veel asjad selged
ning leedukad keedavad mingit oma „suppi“. Vaata mispidi tahes tegemist pole
tervikliku projekti vaid … torsoga. Mnjah, miks me peaksime üldse aastaks 2025
tõttama Leedu/Poola piirile? Kiirelt?
Teiseks teeb mind murelikuks arvestuste
kesisus, lausa piinlik „karjapoisi tegemise“ (nagu malerahvas ütleb) soov. Minu
maailm on lihtne, kas kasumit on või kasumit pole. H. Teder on mullu ÄP-s
maininud, et: „Äriga on nii, et
kõigepealt peab see välja tulema näppude peal ja siis võib selle sisestada
Exelisse,". Vaat niimoodi arvab edukas majandusjuht, minul ei anna RB
rehkendus ei näppude ei pulkade peal kokku.“ Heksel tabelis“ (sõnast
hekseldama) võin oma kogemuste baasil kõike tõestada. Muidugi ei pruugi sellel
olla seost tegelikkusega.
Teeme rollid
selgeks.
Nüüd võib
arvata, et mõni oponent ütleb kärehäälset, et see jutt ei tõesta midagi, et
selles pole midagi uut, kuid … Asjade seis on selline, et mina ei peagi midagi
tõestama, mina täidan vaid enese, kui omaniku/aktsionäri hoolsuskohustust. Vabandage
mind minu primitiivsuse pärast, kuid majandusinimesena käsitlen riigi toimimist
kui (äri)organisatsiooni toimimist,
täpselt samuti nagu aktsiaseltsi, eriti majandusküsimustes. Mina ja teie,
riigi kodanikena, oleme aktsionärid, kes oma sissemaksete ja tegevusega on
panustanud äriühingu (riigi) aktsiakapitali (toimimisse) ja kelle raha
investeeritakse hästi või mitte nii hästi. Ja nii nagu ikka, aktsionäridele
tuleb selgitada, kuidas nende raha kavatsetakse kasvatada, millised on
eesmärgid, tulemused, riskid, kaasnähud ja ka väljumisstrateegiad. Mina tahan
teada. Ärme jääme kinni
mingisse fetišisse, fetiš piirab meie arusaamu võimalikest
arenguvõimalustest „Sügavalt sissejuurdunud minevikukogemused, mida antakse
ühelt juhtide põlvkonnalt edasi teisele, on igale organisatsioonile ohtlikud
kahes mõttes. Esiteks võivad inimesed aja jooksul unustada seda, mida usutakse.
Teiseks võivad tegevjuhid hakata arvama, et see mida nemad ei tea, ei tasugi
teadmist. (…) Eilsest „heast ideest” saab tänane „poliitiline joon” ja homne
„käsk““. „Teine ja ehk suuremgi oht seisneb selles, et üksikisikud ei tea, mida
nad ei tea. Mis veelgi hullem, nad ei tea isegi seda, et nad ei tea. See on iga
organisatsiooni üks tõsisemaid väljakutseid: kuidas saada teada seda, mida ei
teata?” G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001
Meie ei
peaks olema lihtsalt aktsionärid, kes laseb nõukogul
(riigikogu) või juhatusel (valitsus) suvaliselt meie raha põletada. Mina olen
aktsionär (loodan, et ka teie), kes hoolib nii enese kui teiste aktsionäride
rahast. Minul on hoolsuskohustus. Teil ka. Ja just seepärast et minul/teil on
hoolsuskohustus, eeldan ma hoolsuskohustuse täitmist ka nõukogult ja
juhatuselt. Ja muide rollijaotusest niipalju, et (NB!) pole minu asi tõestada, kas RB projekt koos
või ilma tunnelita on kasumlik/kahjumlik, … mulle ja teistele , kui
aktsionäridele, tuleb tõestada, et RB projekt on kasumlik. Arusaadavalt. Ma ei ole RB vastu, mulle väga meeldiks, kui
see oleks kasumlik projekt (nii nagu kõik tegevused, mis jõukuse meie õuele
toovad), kuid lähtudes kättesaadavatest allikatest pole kasumit kuskilt paista.
Ei saa ju olla tõsiseltvõetavad arvutused, kui ehitusmaksumus kahaneb mõne
aastaga pea poole võrra, reisijate arv kasvab 3-4x ja abi maht protsentides
jääb umbmääraseks, millest protsenti võetakse ka, omaosaluse prognoos hälbib 3x,
finantseerimisskeemidest ei tea me tuhkagi. Ilmselt on isegi Pilvepiiril
tekkinud teatud kahtlused/kõhklused 2011 a lõppraporti suhtes, sest miks muidu
tehakse nüüd täiendatud tasuvusuuringut. Tore, et täiendatakse. Minu arutluski
on kantud sellest, et täiendused ei osutuks vaid kosmeetilisteks ilustusteks
vaid asjalikuks risttabeliks, mis aitaks meil (aktsionäridel) õiget otsust
teha.
Ring laiemaks
Rahvasuu
ütleb, et kingitud hobuse suhu ei vaadata. Õige ka, ikka loodetakse, et
kingitus tuleb puhtast südamest ( no kui muuks ei kõlba, siis saab lihaks
teha). Kuid on ka teine hobune, milline lahke kingitusena lõpetas ühe suurvõimu
eksistentsi. Kümme aastat vaprat võitlust ja kõik läks kingitud hobuse hänna
alla, sest ei vaadatud hobuse, Trooja hobuse, suhu. Kahju. Mina omanikuna tahan
vaadata iga hobuse suhu ja kui vaja siis kabja raudu ning saba allagi. RB
arvutustega on sama lugu, selle sisu tuleb järele uurida. Arusaadavalt.
Laiapõhjaliselt ja … nõu kuulata. „Rootsi kuningas ei hoidnud tagasi ka
kriitikat poolvenna aadressil: „me täname Jumalat, kes Meile mõistust on andnud
teiste heade meeste arvamust kuulata, ei pea Me ka end ise liiga targaks nagu
mõned, kes oma laiskuses mõtlevad, et neil pole teiste meeste nõu tarvis, vaid
teevad seda, mis neile endale pähe tuleb.““. (Erik XIV, 1562) ( M. Laidre
„Domus Belli“ Argo 2015Lk 275). No muidugi pole me kõik Rootsi Kunnid, kuid
mõte nõust on hea. Tänapäevalgi.
Miks laiapõhjaliseks?
See on ju selle sajandi
suurim investeering meie maanurgas, mis peaks kasu jahvatama meile pikkadeks
aegadeks. Eee … või siis mitte. Peame olema eriti hoolsad, et see investeering ei
läheks hänna alla selle pärast, et me pole viitsinud hobuse suhu vaadata? Selle
pärast, et oleme mõõdutundetult siseringis üksteist veennud, kui „äge on sõita
4 tunniga Poola piirile“? See ongi kitsa ringi arutluste viga, et : „(…) tugev
meeskond, mis sarnaneb pigem perekonnaga, võtab peagi omaks meeskonnavaimu, mis
kaitseb rühma välismõjude eest, tugevdab vastastikku liikmete hoiakuid ja
sunnib üksteist takka kiitma.” „ … John F. Kennedy kujutas endale ette, et
arvestab paljude erinevate seisukohtade ja kriitiliste märkustega. Samal ajal
veensid tema nõuandjad ise seda teadvustamata üksteist oma eksimatuses.” (Tim Harford
„Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012. lk 60). Mind teeb rahutuks juba osa poliitinimeste süvenematu
suhtumine RB-sse a´la „antud
objekt on piisavalt oluline, et selle rahastamiseks võiks Eesti isegi laenu
võtta, kuna projekt on jätkusuutlik ning positiivse rahavooga.“ Mnjah, positiivne suhtumine pole veel
positiivne rahavoog. Kui ei osata nii suurte projektide puhul vaadata arvude
taha, siis teeb see mind , aktsionäri, tõesti rahutuks. Vaadake, ma arvan, et tegemist on nii suure
asjaga, et selle arutamisel peaksid osalema kõik, mitte ainult kitsas ring.
Aritmeetikast ja
poliitaritmeetikast
Kui tasuvusanalüüs on
tehtud näiteks neli korda suuremate kliendimahtudega, kui see tegelikkuses on,
siis on mitte mingi müstiline „keegi“ kahjumis vai meie oleme kahjumis. Mida me
siis teeme? Milline on väljumisstrateegis? Võtame raudtee ülesse? Ei saa, see
on kingitud ja laenatud. Võtame eelarvest? Mille arvelt? Vähendame
tervishoiuteenuseid? Meditsiinipersonali palka? Milleks meile sisekaitse, teeme
isekaitse? Mõelge ka sellele, et RB valmimise ja tunneli (võimaliku) valmimise
vahel on meid tunduvalt vähemaks jäänud ja needki on vanemad, tähendab need
kelle panus tulubaasi on pehmelt väljendades nõrguke. Statistikaameti prognoosi
kohaselt väheneb Eesti rahvaarv järgmise
ligi 30 aasta jooksul 125 000 inimese
võrra ning 2040. aastal elab Eestis 1 195 000 inimest. Pensioniealiste
(65-aastased ja vanemad) osatähtsus rahvastikus tõuseb praeguselt tasemelt
(18,0%) 2040. aastaks 27,6%-ni. Laste (alla 15-aastaste) osatähtsus väheneb
15,5%-lt 13,6%-ni. Kokku tõuseb ülalpeetavate määr (laste ja
vanaduspensioniealiste) osatähtsus tööealistega võrreldes 50,9%-lt 70,2%-le.
Praegu on iga ülalpeetava kohta kaks tööealist, siis 2040. aastal on kahe
ülalpeetava kohta kolm tööealist.
Ma saan aru, et enamusele
jäävad need ülaltoodud arvud lihtsalt arvudeks, kuid äris tuleb arvestada alati
potentsiaalsete klientidega (reisjatevoogudega), samas antakse meile SA poolt
teada, et RB tegeliku valmimise ajaks on ca 125 tuhat reisijat/maksjat vähem.
Et veelgi selgem oleks, mida tähendab rahvastiku/klientide vähenemine 125 tuh
võrra, siis see võrdub enam-vähem Pärnu + Võru + Rakvere + Valga, Rapla +
Haapsalu linna elanike arvuga. 6 tühja linna jagu inimesi! Kas kujutate ette
inimtühja Rakveret? Aga Võru? Kes sõidab, kes maksab?
Poliitaritmeetiline
lahendus on muidugi lihtne: „Kui investeering ei taha end ära tasuda, ja isegi
juhul, kui oodata on kahjumisse jäämist, kipume me üha edasi investeerima. Majandusteadlased
selgitavad seda käitumist kui „pöördumatute kulude lõksu“ – tulevaste kultuste
väärtust hinnates ei suuda me enamasti varem tehtuid arvesse võtmata jätta. „„Kõige
võimsam tegur on oht enesehinnangule: kui ma investeerimist ei jätka, siis
jätan ma endast rumala mulje ja tunnen end lollina“. (Grant „Anna ja võta“ ÄP 2016. lk 164)
Koolitunni
tarkused
Äsja esitati valitsusele ettepanekud ravikindlustuse
tulubaasi laiendamiseks ja tervishoiu rahastamise jätkusuutlikkuse tagamiseks,
ravikindlustuskaitse laiendamiseks ning inimeste omaosaluse vähendamiseks
(milline kena eufism!). Ministeeriumi ettepanekul tuleks ravikindlustusse tulevaid
rahasid suurendada eelistatult läbi pensionäride eest panustamise. Oeh, sellise ettepaneku tegijad
puudusid küll sellest põhikooli füüsika tunnist kus käsitleti ühendatud anumate
küsimust (samuti nagu nad ei tea midagi basseiniülesandest, kus 50 mm toru
suubub basseini ja 30/40 mm toru väljub, siis poliitaritmeetikas üleujutust ei
tekki). See, et me kogume ühest ja samast allikast raha kahte hunnikusse
(riigieelarve ja haigekassa) ei tähenda, et seda ühest hunnikust teise
liigutades seda rohkem saab (naguinii on riigieelarves „liiga vähe“ raha). Iga
liigutamine, ka raha liigutamine, nõuab tegevust, tegevus on tasuline. Kui
Pilvepiiril on sellised arusaamad lihtsast arvutamisest, siis pole ime ka see,
et raudtee rahastamine või selle kasumlikkus/kahjumlikkuse küsimus ähmaseks
jääb. Kahju, sest raha on dr Riigil ikkagi üks hunnik, sealt peab võtma nii
raudteeehituse laenumakseteks ja kui ebaõnnestume, siis ka
kahjumite/dotatsioonide maksmiseks. Just seepärast peame olema oma suurprojekti
puhul noriv, see pole mitte ainuüksi meie raha vaid ka meie … tulevik.
Soovmõtlemisest.
Iga äri edu aluseks on see, et suudetakse saavutada tarbijate
kriitiline mass. Lugedes hoolikalt seniseid arvestusi, ei näe ma küll, kuidas
võiks RB-le sattuda nii palju kaupu ja reisijaid, et nende vedude eest makstav
infratasu millalgi suudab RB tegevuse kasumlikuks muuta. Soovmõtlemine 3-4x
reisijatearvu kasvust ei aita küll kuidagi
kaasa kasumi tekkimisele. RB lõpparuande
prognoositakse, et Tallinnast Pärnusse kasutavat RB-d 2020 a 4029 reisijat ja 2040 a 5545 reisijat (Pärnust Riiga 4204 reisijat?). Päevas! Oeh! Selline prognoos tundub liiga
optimistlik arvestades, et praegu on reisijaid
ca 1400 reisijat keskmiselt päevas ( bussid + rong).Olen konsulteerinud erinevate eriala asjatundjatega ja
olen saanud „ebalevaid vastuseid“. Kuna ükski neist isegi kõige
optimistlikemast sellist reisijatearvu kasvu ei uskunud, siis võiks nende
arvamuse võtta kokku niimoodi „ Kui eeldada, et opereerimine kaetakse 100% ulatuses
kaubaveo ja reisirongiliikluse arvelt ning riik dotatsiooni ei maksa, siis on
Tallinn-Pärnu pilet nii kallis, et keegi selle rongiga ei sõida. Kui aga kulud
osalt kaetakse dotatsiooniga, siis on pileti hind poliitiline suurus.“. Oot,
oot see on midagi täiesti uut ja tähendab, et ka Tallinn-Riia rahvusvahelist
reisi tuleb doteerida, et keegi üldse sõidaks. Jälle lisakoormus eelarvele ja
maksumaksjale. Ja see pole veel kõik (nagu ütleb tuntud reklaamlause), meil
säilub ju ka „vana“ raudtee, mida mööda
vuravad praegugi doteeritavad raudruunad. Kas riik hakkab siis kahte
operaatorit doteerima? Ühte kiiret ja teist aeglast? Iseendaga konkurentsi
mängima? Meie raha eest? Mnjah, veider olukord, selle kohta tahaks küll selget
kalkulatsiooni näha.
Kaubakoguste puhul peaks ka mingi optimaalse koguse välja rehkendama,
mitte oletama, et kogu põhjala oma eksporditoru Tallinna raudteejaama suunaks.
Kui me seda arvesse ei võta, pole kasumist mõtet unistadagi. Unistada, et teeme
raudtee, siis tulevad ka kaubad on kuidas seda pehmemalt väljendadagi … vist
…soovmõtlemine. Jälle. Saaremaa süvasadamat plaanisime sama mentaliteediga, et
ehitame sadam, siis tulevad ka reisijad/kaubad. Ei tulnud. Ei tulegi
Tasuvusanalüüside
kirju maailm
Mõni mõtleb,
et tasuvusanalüüs on … tasuvusanalüüs. Kuid nii lihtne see ka ei ole, sest
niisama kirju kui on maailm, on ka tasuvusuuringute maailm. Maailmas
eksisteerib mitmeid tavapäraseid kõlavanimelisi tasuvusanalüüsi meetodeid, kuid
lisaks tavapärastele meetoditele on veel mitmeid „ilustavaid“ meetodid. Selliste analüüsidega
peab olema eriti ettevaatlik, kuna tavalise tähelepanelikkuse juures võivad
need küllaltki paljulubavad välja näha, järelmaitselt mitte nii ahvatlevad ehk
nagu ütlevad jänkid: „Põdrakakapirukas maitseb ikka nagu põdrakakapirukas,
ükskõik kui palju suhkrut sa sellesse paned“. (J. Wwsley, Rawles „Patrioodid“ II Ersen
2015.Lk 123). Ettevaatust!
„Paradiisisaarte
meetod“:
Seisneb selles, et kasutatakse ära
lihtsameelsete ahnust. Näiteks nii nagu
põhjanaabrite pangad pööritasid 90-de „lama“ eel raha Kariibimere saarte
puhketööstuses, ilma et oleks tundnud piisavalt kohalikke seaduseid ja tavasid.
Loomulikult jäid nad kõigest ilma, mis oli ka üks „lama“ käiviteid (+ vene turu
kadumine). Paradiisisaarlased ( või oleks õigem parasiidisaarlased) tegid seda
nippi veel kahel/kolmel korral lihtsameelsete investoritega, kuid kümne aasta
pärast võisid nad dokfilmis uhkel esineda uhkelt lööklausega: „ Iga projekt,
mis on kolm korda pankrotti läinud, on lõpuks kasumlik!“ Muide, need
„kasumlikud“ omanikud olid ikka needsamad, kes projekti alguseski, kuid nad
olid võõrast raha armutult omastanud läbi „kavalate“ lepingute.
„Impeeriumi
meetod“ e. kirjand etteantud teemal
Nõuka ajal osati lõunavoolu
jõed niimoodi tuksi kerata, et Araali ja Kaspia meri kippusid kuivaks jääma.
Samas suubusid Põhjajäämerre suured veerikkad jõed. Täiesti tulutult. Tekkis
mõtteke. Mõtteke ise oli see, et põhjala jõgede veevool keerata lõunasse.
Keerata jõed ümber, noh! Olukord oli
tõsine, kui lõunajõed lisaressurssi ei saa, siis jääb puuvilla kasvatamine
Kesk-Aasias kängu. Kuidas siis kommunismi ehitada ilma puuvillasaakide pideva
tõusta? Tehti ka tasuvusarvestused, mis näitasid, et täitsa tasuv projekt. Kõik
teadsid, et tarvilik projekt, rahvamajandusele kasulik projekt, progressiivne
jne, kuni … Kuni kohtasin kolleegi kõrgest hinnakontorist, eksperti, kes oli
tulnud just impeeriumi Pilvepiirilt. No ikka kõige kõrgemalt. Tundus teine
murelik. Ilmnes, et arvutused klappisid, kuna hinnad olid võetud 25 aasta
tagusest hulgihindade hinnakirjast. Rumal lugu oli selles, et selle aja jooksul
oli toimunud neli hulgihinnareformi, mis oli ajastuomaseks eufismiks hindade
laustõstmisele. Nii, et projektis kõik klappis nagu kirjandis etteantud
teemadel pidigi klappima. Seega, arvutused olid valmis, kopad ja sahad looduse
ümberkorraldamiseks stardivalmis, kuid … riik lõppes ära. Seekord läks napilt,
sest mis oleks juhtunud, kui põhjalasse sooja vett viivad jõed oleksid ümber
pööratud on hirmus ettegi kujutada. Kuid arvutused olid tiba-toba.
Spetsialistide tehtud. Paberil.
„Majandusmõrvari
meetod“ e vandenõuteooria
Lugesin millalgi J. Perkins „Majandusmõrvari
pihtimus” ( Ersen 2013). Süžee oli vahvalt vandenõuteoorialikult: umbes
selline, et majandusmõrvari (kõrgetasemeline majandusanalüütik-konsultant) tööl on kaks põhieesmärki. Esiteks peab ta
põhjendama tohutuid rahvusvahelisi laene, mis suunavad raha mahukate
projekteerimis- ja ehitusobjektide kaudu tagasi „õigetesse” firmadesse. Teiseks
peab ta viima pankrotti laenu saanud riigi, nii et see oleks igavesti
laenuandja lõa otsas ja oleks lihtsaks sihtmärgiks, kui on vaja „ mingeid teeneid ”. Mehhanism on
piinlikult lihtne. Näiteks X riigile pakutakse võimalust saada tänapäevane
elektrivõrk, ning majandusmõrvar peab näitama, et säärane võrk toob kaasa
piisavalt majanduskasvu, mis seda laenu õigustaks. Tegelikkuses sellist võrku
ega võimsust riigikesel vaja ei lähegi e. toimub üleinvesteering.
Üleinvesteering tähendab enamikul juhtudel ebatõhusust. Ebatõhusus tähendab …
kuhjuvat võlaspiraali.
Ühesõnaga üks paras vandenõuteooriate värk,
kuid skeem ise üpris nutikas. Võlaspiraaliga on jälle selline lugu, nagu väga
kujundlikult näitab C.Clark raamatus „Uneskõndijad” (Varrak, 2015. Lk 49)
kirjeldades Serbia võlakoormuse ja suveräänsusvõimekuse vahekorda enne I
Ilmasõda: „Teiste sõnadega võisid
niisugused kahtlased laenajad nagu Serbia (sama kehtis ka teiste Balkani
riikide ja Osmanite impeeriumi kohta) saada mõistlikel tingimustel laenu üksnes
siis, kui nõustusid tegema järelandmisi ja leppisid teatud rahandusliku
kontrolliga, mis tähendas suveräänse riigi funktsioonide osalist
hüpoteekimist.” Nii, et arvestusi ja finantseerimisskeeme peame uurima vägagi
tähelepanelikult, et mitte leide oma riiki hüpoteegituna.
Või miks õigupoolest
peaks ülaltoodud meetodeid pidama fantaasiaks, kui lõppraport sedastab, et reisirongil
kulub vahemaa läbimiseks pisut rohkem kui neli tundi, rongid väljuksid kuuel
päeval nädalas iga kahe tunni tagant (sic!), kaubarongid … sõidaksid öösiti.
Ilmneb, et analüüsi tegijad usuvad tõsimeeli, et reisijatevedu sel trassil
võiks olla kasumlik. Tegelikult on küll niimoodi, et kõik need, kes midagi
teavad ühistranspordist, transiidist ja kaubaveost teavad, et sellise raudtee
kasum võib tulla vaid kaubaveost. Massilisest kaubaveost. Reisijatevedu on vaid
kena lisavidin, täpselt samuti nagu Saaremaa süvasadama lugu on näidanud seda,
mida asjatundjad kohe ütlesid. Läks kümme aastat ja nüüd saamegi aru, et kaks
kruiisilaeva hooajal ei suuda tagada sadama tasuvust. Nii, et ebaõnnestumise
väike mudel on meil läbi mängitud. Peaksime nüüd olema targemad. NB! Reisijatevedu raudteel saab meie kandis kasumlikuks vaid
siis, kui aastaks 2025 lõpetatakse lennuliiklus Euroopas. Vaat niimoodi.
Lõpetuseks: Intriig
RB on tubli asi …
eilse ehitajatele. Miks? Vaatame seda energia/raha paigutust veidi teise külje
pealt. Vaatame meie vajadusi nii nagu poleks vanatädi meile majaronti
pärandanud ega kavalad kreeklase hobust kinkinud (tuleme „pöördumatute kingituste lõksust
välja“). Mis meil siis on ja
mida meil vaja on? Kui me „saame“ EL-lt
RB ehitamiseks X milj EUR ja peame sellele lisama ise oma 500 milj, mis arvata
võib 2x3 seadusest (võtab 2x rohkem aega ja 3x rohkem raha) lähtudes võib
muutuda 1,5 miljardiks EUR, siis … Stopp! Mõelge! Mõtlesite? Kui me sellest
tehtest eemaldame esialgse „raudteefetiši“ ja „kingituse“, tunnistame me
enesele ju, et oleme valmis homse ehitamiseks investeerima 0,5-1,5 miljardit
EUR. Kui veel mõelda, et me oleme valmis
investeerima ka tunnelisse miljardeid,
siis me ju tunnistame, et oleme valmis homsesse paigutama just niipalju
ressurssi. See oleks väga intrigeeriv. Mida sellise rahahunnikuga tegelikult
võiks teha? E. Musk ei kõpitse üleeelmise sajandi „tehnikaimede“ kallal, tema
tahab viia inimesed Marsile. S. Jobs ei püüdnud maailma õnnelikuks teha vändaga
telefoni taasluues vaid ta lõi homset. Ülehomset. Täna oleme me selle
„ülehomsega“ harjunud, ega kujuta elu ilma selleta ettegi. Aga meie …? Ehhee,
me ei saa peale raudruunalise kingituse enam mitte mingit tulevikku ehitada, me
oleme oma ressursi sidunud mitte tulevikku vaid minevikku. „Suurtel panustel on ka vähem märgatavaid
puudusi: Enamikul juhtudel hakkab suur projekt ühel hetkel elama oma elu. Mitte
keegi ei taha võtta enda peale otsust kirjutada kuludesse senikulutatud raha,
mistõttu muutub projekt elavaks surnuks ja neelab ressursse veel aastaid pärast
kasutuks või soovimatuks muutumist”. „Kummalisel kombel pole suure projekti
investeerimiskriteeriumid sama ranged kui väikese projekti omad. Suur ülemus ei
pea oma suuri otsuseid õigustama. Samuti pole suur otsus nii selgelt
piiritletud kui väike, sest selle juures on lihtsalt rohkem, mida piiritleda.”
(M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” ÄP 2009, lk 32)
Muide
kummalisel kombel on see ka põhikooli füüsikatunni ühendatud anumate teema, kui
raha kulub raudteesse, siis jääb midagi muud (lend tähtede poole) tegemata.
Mõtelgem.
Mina
omanik .
Me oleme olnud uskumatult edukad viimase
paarkümmend aastat, eiranud kõikvõimalikke loodus ja majandusseadusi, kuid
ikkagi on vaja arvestada reaalsusega.
Kasvõi vahelgi. „Edu on hukutanud rohkem firmasid kui ebaedu. Just edu
paneb juhtkonna raha laenama, et finantseerida oma laienevat äritegevust ning
ulatuslik laienemine viib peaaegu alati vältimatu krahhini.” McAlister „Uus
Machiavelli” Fontes 2001. Lk 11). Seega huvitab
mind, kui omanikku, nii RB ehitamise tegelik maksumus , selle
omafinantseerimise skeem, meie, omanike (vaadake meie kõik EV kodanikud oleme
selle projekti osanikud/omanikud, meie kanname kulud, meie kanname ka kahjumid,
kui see projekt ebaõnnestub) võimalik laenukoormus projekt ebaõnnestumise
(ebakohase tasuvusalalüüsi) korral. Võimalik väljumisstrateegia. Kui kõik need
parameetrid on paigas, projekt ka tegelikult kasumlikkusehõnguline, siis olen
hea meelega valmis projekti investeerima, muul juhul … Unistame edasi, see ei
maksa midagi.
Kas teil on vaja laenu? Siin on võimalus rahalises olukorras olevatele inimestele ja neile, kes soovivad oma elus rahalist tõusu, anname laenu väga mõistliku intressimääraga, anname välja igasuguse laenu võla laenu, ärilaenu, meditsiinilaenu, eluasemelaenu, üliõpilast laenu jne, et aidata rahval finantskriisist. Ettevõtte nimi: PLUTO CREDIT FINANCE HOME. Võta meiega ühendust juba täna
ReplyDeleteRahalise abi e-post: plutocreditfinancier@gmail.com
Mida: +18474539904