Sunday, March 1, 2015

Poliitilise looma söötmine Vol. 5/12 Valimisrõõm


Imerohu müüjad

No nii, nüüd on see siis käes – püha päev. Pühapäev. Valimispäev. Homme on argipäev. Argipäev küll, aga mitte argine päev. Homme on nende pidu päev , kes hakkavad nõiduma selle pealt, mida meie täna teeme, miks just niimoodi läks, aga mitte teisiti. Nii, et lõbu jätkub veel … kuuks ajaks. Kuid täna …

Vahemehed

Täna oleme meie otsustajad. Oleme vahemehed, oleme valijad. Kui keegi ei ole veel oma valikut teinud, siis tehke see ilmtingimata. Kui teie ei vali, valitakse teie eest. Banaalne, kuid tõsiasi. Täna oleme me kõik kõrgeim võim, meil on õigus, sünnipärane, võõrandamatu õigus valida, kellele me teeme täisvolituse, meie asjade ajamiseks. Jaa-ah, mõnigi mõtleb, et mis nüüd mina, ma ei saa arugi mida nad lubavad. Eks see tõsi ole, vahel võib tõesti pakkumiste virrvarris segadusse sattuda. Kuid imerohtusid on alati pakutud. Teate küll neid kiilaspeale juuksekasvatamise rohtusid või siis neid tabletimüüjaid, kes väidavad, et kahe suupoolega õgides (soovitatavalt lesides) saate … saleda ihu ja kuuspakk kõhulihased. Ehhee, seda ei juhtu, kõike tuleb ise teha, ise vaeva näha ja ise … rõõmu tunda. Kuid ärge pahandage nende Poliitinimesekeste peale ega imarohtude müüjate peale. Kuigi nii mõnigi „ime” ei aita, on see paljudele elatusallikaks, paljudele lohutuseks, paljudele … No ja teie saite ju rikkamaks. Kogemuse võrra rikkamaks. Nii, et päris asjata ka see „ime” pakkumine pole. Ehhee, muidugi kui liiga palju „ime” asju tekkib, võite lõpuks käppa imeda. Pole mitte midagi uut siin Päikese all alati on pakutud imesid, alati on neid ka usutud. Te ei usu? Palun väga: (S. Schiff „Kleopatra” Tänapäev 2013

Lk 107)  „Hipokratese kolmesaja-aastane retsept nurisünnituse esilekutsumiseks – seitse korda üles hüppamine, nii et kannad korralikult kannikaid puudutavad – pani mõned esimese sajandi abinõud tundma täiesti mõistlikena. Ämblikumuna, mis enne päikesetõusu hirvenahaga kinnitatakse keha külg, võib kaheteistkümne kuu vältel ära hoida viljastumise. (…) Kleopatra ajal oli oma rasestumisvastaste mõjude poolest krokodillisõnnik, nagu ka muula neerust ja eunuhhi uriinist tehtud keedust.”  Mida usute teie?

Seepärast peategi täna otsustama, keda uskuda, keda mitte. No ma olen eelnevates „Poliitilise looma söötmistes” terve rea ankurpunkte välja toonud, mida võiks arvestada oma lõpliku valiku tegemiseks. No, see ei ole kohustuslik vaid lihtsalt … arutlus, kuidas võiks … arutada.. Kui teil rohkemaks jõudu ei jätku, siis valige selle järgi kellega te „luurele läheksite”. No sellise Inimesekese kelle kätte te neljaks aastaks usaldate oma elu ja rahakoti. Kui ka see ei aita siis keda te lihtsalt usaldate või … vähem ebausaldate.  Kõige kehvema tulemuse saate, siis kui üldse ei vali. Kuigi jah USA kohus on arvanud, et Inimesekesel on õigus olla loll, laisk ja vaene, kui … ta seda tahab. Kaasus ise oli selline, et üks jõukur korjas härdameelsusest ülesse  sillaaluse heidiku, pesi puhtaks, pani riidesse, toitis, ravis, andis taskuraha ja saatis uut elu alustama. No „Vabamees” alustaski uut elu. Alustas sellest, et kaebas helde abistaja kohtusse, kuna … tema elustiili oli häiritud. Räigelt häiritud. Siis kohus otsustaski, et igaühel on õigus vaesusele ja lollusele. Vaat niiviisi. Häirimise eest sai abistaja hüvitusmakseid maksta. Oh maid, oh kombeid.

Nii, et kuigi teil on õigus mitte valida, siis pole just see selline õigus, mida ilmtingimata peaks kasutama. Ajage ennast oma mugavast „tugikast” ülesse ja vuta-vuta valima. See oleks nagu tervisejooksu asemel. Tervistav ja vabastav. Vabastage oma 20-st „tuumakast” murdosakegi.

Mõned müüdid on ikka väga visad, mida tobedamad seda visamad. E-hääletus on üks  nendest. Minu jaoks on täiesti arusaamatu selle valimisvormi eitus. Kuulge, kui te pangatehinguid teete elektrooniliselt, poes maksate kaartiga või annate lepingutele elektroonilist allkirja, kas te siis ka arvate, et keegi susserdab? Oeh! „Krt”, isegi Peamise linna trollis identifitseerite te oma sõiduõiguse kaardivibutusega, kui valida ei julge? Muide naljakas on see, et Peamises linnas on KOV valimistel Kahevahel erakond saanud võidu "pika puuga". Mnjah, kas valskus? Jama!  Ärge seiske progressi kiirteel, teid … eee … sõidetakse lihtsalt pikali. Heal juhul jätate veidriku mulje. Nii, et kui seekord ei jõudnud e-hääletada, pange see järgmine kord kindlasti toimima.

Noo-nii, minul on valimas käidud, viimane pereliige just teatas enesegi osalusest, nii, et … tehtud. Kuid see ei ole veel lõpp. Vaadake, kui te lasete tuulelohe lendu, siis peate seda sikutama ja suunama, muidu kukub see alla. Te ei saa ju lohet lendama lasta ja neli aastat pöidlaid keerutada? Muidugi ei saa. Sama lugu ka RK j a VV-ga, seda peab kogu aeg suunama, et see õigetes õhuvooludes püsiks. Meie peame sikutama, et see jätkaks lennukalt.

Head lendamist

Järjejutu lõpp … vist

Targutusi:

M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009

Lk 28 „Iga uus elu koosneb vanadest aatomitest. Sa ei saa endale uusi aatomeid isegi mitte siis, kui oled imik. Sa saad vanad aatomid, mis on maailmas eksisteerinud juba ligi 15 miljardit aastat. Üllatav on see, et olgugi, et sa oled peaaegu täielikult tehtud ainult kolme tüüpi aatomitest, oled sa unikaalne. Sinu seitse miljardit-miljardit-miljardit vesiniku-, hapniku- ja süsinikuaatomit on identsed minu omadega. Me oleme samad – ainult erinevad.

Iga uus idee koosneb vanadest ideedest. Originaalsus ei sõltu millegi loomisest eimillestki. See sõltub ideede ja materjalide uutmoodi kokkusobitamises. Parimal juhul viib see olemasolevad vajadused kokku uute ideedega või hoopis loob vanadest ideedest uued vajadused.”

Lk 32 „Suurtel panustel on ka vähem märgatavaid puudusi:

Enamikul juhtudel hakkab suur projekt ühel hetkel elama oma elu. Mitte keegi ei taha võtta enda peale otsust kirjutada kuludesse senikulutatud raha, mistõttu muutub projekt elavaks surnuks ja neelab ressursse veel aastaid pärast kasutuks või soovimatuks muutumist”

„Kummalisel kombel pole suure projekti investeerimiskriteeriumid sama ranged kui väikese projekti omad. Suur ülemus ei pea oma suuri otsuseid õigustama. Samuti pole suur otsus nii selgelt piiritletud kui väike, sest selle juures on lihtsalt rohkem, mida piiritleda.”

 

M. Thatcher „Kõned ja intervjuud. Valik” SE&JS 2013

Lk133  „Ükskõik kui kaugele me ka ei sooviks minna, tõsiasjaks jääb, et kohale jõuame ikka sammhaaval. Praegu vajame kõige enam, et otsustataks järgmised sammud – selle asemel et lasta end utoopilistel eesmärkidel kõrvale kanda. Utoopia ei saabu kunagi, sest me teame, et kui see saabubki, ei meeldiks see meile.”

Lk 187 „ Ma tahan öelda, et vahet pole, kui suur on enamus, kui inimesed toovad välja midagi, mis pole arvesse võetud, tuleb seda arvesse võtta.”

Lk 205 „Liiga tihti serveeritakse riigi valukohti ühiskonna valukohtadena. Samamoodi: kui on vaja tegutseda, kutsutakse reageerima ühiskonda. Aga ühiskonda kui sellist pole olemas, välja arvatud mõistena. Ühiskond koosneb inimestest. Just inimestel on kohustused ja veendumused ja meelekindlus. Just inimesed teevad asju.”

Ta (Margaret Thatcher) eelistab mõelda üksikisikute ja perekondade tegudest kui ühiskonda tegelikult koos hoidvatest sidemetest, mitte ühiskonnast kui abstraktsest mõistest. Tema lähenemine ühiskonnale peegeldab tema sügavat usku isiklikku vastutusse ja valikusse. Asjade jätmine „ühiskonna” hooldeks tähendab põgenemist tõeliste otsuste, praktilise vastutuse ja tõhusa tegutsemise eest.

C v. Clausewitz „Sõjast”  Eesti Keele Sihtasutus 2004

Lk 31 „Kui tahame vaenlast alistada, tuleb meil kohandada oma jõupingutusi vastavalt tema vastupanujõule; see väljendab tulemis, mille tegureid ei saa üksteisest lahutada, nimelt: olemasolevate vahendite mahus ja tahtejõu tugevuses.”

Lk 133 „Lõppeks on eripäraseks raskuseks veel kõigi andmete suur ebakindlus sõjas, sest kogu tegevus toimub mõnes mõttes pimedas kobades, mis lisaks kõigele muule annab üsnagi tihti , otsekui udus või kuuvalgel, asjadele ülepakutud ulatuse, groteskse väljanägemise.

See, mida see nõrk valgustus täielikust nägemusest varju jätab, peab anne ära arvama, või jääb see hea õnne hooleks. Seega on siis jällegi anna või koguni juhuse soosing see, mida tuleb objektiivse tarkuse puudumisel usaldada.”

No comments:

Post a Comment