Vahel tundub,
et maailm koosneb nagu kahest maailmast: sellest pärismaailmast, koos inimeste
ja nende suhetega ja siis sellest teisest, palju tähtsamast ehk
bürokraatiamaailmast, päriselust hälbivate reeglite ja paragrahvidega. Nojah,
põhimõtteliselt on muidugi niimoodi, et
me ise oleme ellu kutsunud selle teise, reeglite maailma, et meil kergem oleks
oma elu elada. Ja õige kah, kord peab olema. Tunduvalt mugavam ja turvalisem on
sõita, kui on parempoolne või vasakpoolne liikluskorraldus, aga mitte niimoodi,
et on nii vaskpoolne kui ka parempoolne liiklus. Asi läheb käest ära, kui pabermaailm
muutub iseseisvaks, mitte inimest abistavaks (nagu kark näiteks), vaid oma
iseseisvat elu elavaks maailmaks. Sellisel juhul muutub pabermaailma abistav
funktsioon domineerivaks, … hoolimatuks inimeste suhtes. Isegi head asjad, mida
plaanitakse, tehakse bürokraatiamaailmas kuidagi vägisi, kuidagi
jõupositsioonilt, et „ärge teie kidisega, meie teame, kuidas teile head teha”.
Ei, ei niimoodi need asjad ei käi, abifunktsioon peab teadma, et sellel on
abistav roll, kark ilma inimeseta on lihtsalt küttepuu.
Võtame näiteks „Rong Euroopasse” projekti trassi kavandamise
loo. Mulle rong meeldib. Mulle meeldivad eriti uued rongid. Mulle meeldib uus
mõtlemine ühisest transpordist. Mulle meeldib uus kvaliteet. Mulle meeldib, et
reisimine pole enam mitte ainuüksi kilomeetrite läbimine haisvas ajakapslis,
vaid see on keskkonna loomine. Omamoodi meelelahutuslik ajahulk, mille jooksul
jõutakse sihtpunkti. Meenub ka esimene positiivne rongikogemus liinil
Amsterdam-Haag, mil, oh üllatust, rong ei liikunud vaid maastik hakkas liikuma.
Vau! Nüüd oleme meiegi uue ühise transpordi ajastu veerele jõudnud, uued
„multimeedilised” ulmeliselt mugavad
bussid ja nüüd ka rong, mis seni oli kui viimane sünnimärk vanariigist on
siseriiklikult uuenemas. Oleme justkui jõudnud uude ajatusse, uutele
avarustele. Uued bussid, uued rongid, uued ideed. Ikka edasi, tuhisedes
silmapiiri poole … Meid ootava ees Berliin ja Pariis ...
Mnjah, uue ja heaga on see lugu, st
tuleb teada palju see maksab, kas see on meile säkki mööda ja seda tuleb osata
pakkuda. Serveerida meeldivalt ja suupäraselt, siis on ka tulemused head.
Vägisi … Meie inimene on juba selline, et puht jonni pärast ei taha vägisi
pakutud asju. Liiga palju on olnud meie ajaloos neid, kes on teadnud ja neid
kes on tahtnud head teha. Seepärast teeb mulle muret kaks asja:
Esiteks, et raudtee suurprojekti
Eesti-Euroopa majandusarvestused on, kuidas seda viisakamalt öeldagi, …
ebaveenvad. Nojah, see on minu, kui arveametniku probleem. Mind kriibib
sisetunne, et arvestused on tehtud samal meetodil nagu nõukaaegne suurprojekt
põhja jõgede ümberkäänamisest lõunameredesse, ehk arvestused tehti vastavalt
püstitatud eesmärgile. Selline kehv tunne nagu vana rätsepa juures, kes
vaadates minu riidetükki ütleb irooniliselt: „Annab välja teeme ülikonna, ei
anna välja teeme taskurätiku, midagi ikka teeme.” Ma olen üldiselt siivas ja
tagasihoidlik inimene ja ei ole päris kindel, et ma tahaksin tänavaülikonna
asemel avalikkuse ette taskurätikus ilmuda. Prr. Pigem on mulle sümpaatsem EP
juhtkiri:’ Eesti peaks tegema raudtee
ehitamiseks korraliku kalkulatsiooni - mis on Rail Balticu hind ja mis on ka
selle puudumise hind. „. Just, just, nii tegemise, ülalpidamise kui ka
mittetegemise ja mitteülalpidamise kalkulatsioon. See annaks kindlustunde.
Teiseks, kui
ma majandusanalüüsi mõttes eksiksin ja see on tõesti kasulik projekt, siis
kriibib hinge hoolimatus, millega bürokraatiamaailm megaprojekti inimestele
esitletakse. Mõistmatu, üleolev hoolimatus trassil elavate inimeste (elude)
vastu. Ikka see abifunktsioonilise kargu üleolev suhtumine inimestesse, et ärge
kidisege, meie teame, kuhu teid viia. Megaprojekt on küll „joonetõmbamise
faasis”, kuid suhtlusrööpad on lootusetult valest maha pandud. See on hoolimatus trassil elavate inimeste vastu,
hoolimatus elementaarse korralikkuse vastu, hoolimatus looduse vastu,
hoolimatus majandusseaduste vastu. Kellele, me seda raudteed, siis planeerime,
kui me inimestega ei arvesta? Ei hooli
neist.
Nii
tegelemegi suurte ja suuremate asjadega, kiirete ja kiiremate asjadega, aga
igapäevaküsimused, need elu alustalad, need unustame ära. Inimest ei märka,
teeme projekti ja tõmbame joone. Kuid see joon võib olla hoopis kriips, kriips
mis tõmmatakse elutöödele. Tõmmatakse suureliselt, märkamata, kah mul asi, hulk
põlistalusid pooleks, kümned külad pooleks, elujõuline vald pooleks. Vanasti
oleks öeldud, et see on köömes võrreldes maailmarevolutsiooniga. Ei see on lihtsalt hoolimatus. Kas te
kujutate ette seda olukorda, et Pärnusse läheb nn vana raudtee ja siis seal
kõrval veel euroraudtee? Meie „mega suure maa” tingimustes? Maakasutus on
muidugi üks küsimus, kuid seal elavad ju ka inimesed. Nimelt sellel maal. Ja
samas kurdame, et meil jääb maale üha vähem inimesi, peame välja mõtlema
kalleid projekte, kuidas inimesi kinnistada maale, peibutada maale ja siis …
Elujõulised rahvaga täidetud valla(d) lõikame joonega pooleks nende jaoks
täiesti mõttetul moel (nemad ju oma põlistalust rongile ei saa). See ongi see
mida ma nimetan mitte joon tõmbamiseks vaid kriipsu tõmbamiseks eludele.
„Raudtee alla jäävad” inimesed peavad ju
ära kolima. Kuhu? Eks ikka linna. Ja siis me mõtleme jälle oma kindluslossides
välja järgmise megaprojekti koos hangete, nõustajate, kohtuskäimise, kasumisaajatega, kuidas inimesi maale saada.
Oeh! Ütlete, et tühja nendest inimestest, ärgu jäägu progressi kiirteele? Just,
just meil on kaks võimalust, kas suhelda ja hoolida kõigist inimestest või teha
„suuri” asju lihtsalt selleks, et seda on uhke teha. No sellise mentaliteediga,
et tegime ära, mis muutub päriselus … ärategemiseks.
Vaadake selle
jutu mõte on selles, et isegi kriipsu tõmbamine peab olema läbi mõeldud. Jutt
sellest et joon on esialgne ei aita kohalikke inimesi teps mitte, nemad on
riputatud pikaajalise kuid õhkõrna teadmatuse niidi otsa. Teadmatus toob
vältimatult kaasa elu seiskumise või taandarengu piirkonnas. Kindlasti on
tuhandeid hoolivaid võimalusi, kuidas inimesi, keda see kriips puudutama hakkab
kaasata, nende arvamust ära kuulata ja leida parim lahendus. Nojah, ja kui
parimat lahendust ei leia, siis võib-olla tulekski loobuda sellest projektist,
sest kelle jaoks me seda projekti siis teeme? Õige, Inimeste jaoks. Oma
poliitloosungites me räägime tüdimuseni, et iga inimene on tähtis, iga
inimeseni tuleb jõuda, iga … Pärsiselus on inimene muidugi segav faktor, aga
kes peaks selle rongiga sõitma? „Allajäänud rahvas”? Lelle lehmad? Või ikkagi
inimesed? Millised inimesed?
Muide, see
hoolivuse/hoolimatuse, pärismaailma ja pabermaailma dilemma ei puuduta vaid
raudtee joonistamist. See läbib meie elu igapäevaselt, reguleeritus, mis muutub
elutuks pabertäitmiseks võib osutuda meile hukatuslikuks. Seepärast olen
sügavalt veendunud, et regulatsioone tuleks vähendada ja neid paindlikumaks
muuta. Möödunud nädalatest jäid silma esmapilgul täiesti normaalset bürokraatiamaailma
sõnumit, mis osutusid süvenemisel õõvastust tekitavaks seaduse hingetuks,
paberlikuks täitmiseks. Esimene puudutab asenduskodudes läbi viidud
kontrollreidi. Ma saan aru, et normatiivid on selleks, et seda kõige nõrgemat
ehk vanemliku hooleta jäänud last kaitsta. Ja väge õige, et kaitstakse, kuid
last ei kaitsta surnud, laest võetud numbriga (vabandust teadlaste kollektiivi
poolt, kellel endal pole seda probleemi ei iial olnud, „välja arvestatud” normiga) vaid
hoolitsusega. Inimliku hoolitsusega. Ehk kui asenduskodusse oleks mahtunud kaks
last, kuid inimliku hoole pakkujad võtsid vastu ühest perest kolm last, kas
siis oleks pidanud ühe lapse hülgama? Teise peresse saatma? Kuidas oleks niigi
raskes seisus olevatele lastele selline „seaduse täitmine” mõjunud? Mnjah, arv
asendamas inimlikkust. Kurb. Kas kontrollijalt ei nõutagi inimlikkust,
hoolivust vaid vastupidi – temalt
nõutakse vaid … kontrollimist, fikseerimist, karistamist, Ehk kontrollijad
fikseerisid, et nõue pere
suuruse kohta lähtub asenduskoduteenusest, mitte konkreetsel ajahetkel asenduskodus
viibivatest lastest. Panite tähele, tähtis ei ole laps vaid teenus. Täitsa
pöörane. Sama pöörane kui EE artiklis „Absurdne olukord: riik ei saa
identiteedivarguse ohvrit aidata, sest tema nime ja pildiga libakontod loodi
enne, kui selline tegu kriminaalseks kuulutati.”. Pöörane. Pöörane paragrahv,
mille ühes otsas saab olla hoolimatult karm ja teise otsas hoolimatult
hoolimatu, aga … avaliku teenuse paragrahvlikust seisukohast on kõik tehtud õigesti.
Kõigi nende pöörasuste, valede joonte tõmbamise peale ja ülemääraste hangete/ostude peale kulub ju raha. Meie ühist raha. Ja siis ongi käes, mil politseipealik peab teatama, et me tegeleme tähtsate asjadega, kuid teie vara kaitsmine … on teie isiklik asi. Muidugi, kui eelarve on kõri kohalt kinni soonitud, siis polegi pealikel teist võimalust, tuleb tegelda vaid tähtsamate tulipunktide hoidmisega. See, et teie telefon on varastatud, ei ole prioriteet. Ökonoomilisest vaatevinklist täiesti õige, kuid kodanik tahab tunnetada, et teda kaitstakse. No vähemalt hoolitakse. No kui ei jaksa hoolida, siis vähemalt lohutatakse, kuid jutt varga kodanikuõiguste rikkumisest on ikka iga mõõdu järgi üle võlli. Sama üle võlli nagu olukord, mil ametnik täiesti rahulikult vaatab tunde pealt, kuidas hädaliste mootorpaat kividel puruneb, sest … „manuaalis” polnud kirjas, et hädasolijale tuleb ots visata. Pole kirjas, ei visata. Nagu mingi masinmaailm, ilma inimliku hooleta. Sama ebainimlik ja hoolimatu nagu joone tõmbamine. Joon pole täpne? Kui saadame inimesele joonise, et ta lõigatakse keskkohast pooleks ja vihjatakse, et see ei ole lõplik, see võib olla kas vertikaalsuunaline või horisontaalsuunaline, siis …
Ega kõik ei
olegi pelgalt „joonetõmbajad”. Olen kogenud nii hoolivust, kui sügavat
hoolitsevust nii haigekassa, tervishoiu, kodakondsusametnike, kui ka teiste
„riigipalgaliste” poolt, see tähendab, et saab küll hoolivust üles näidata.
Seda enam teeb muret tendents inimestest, kes ei mõista protsesside olemust ega
liikumapanevaid jõude ja püüavad seda mõistmatust varjata usinalt reeglite
rägastikuga. Veel üks keeld, veel üks trahv, veel … ja õnn saabub meie õuele.
Ehee, tühjagi. Mitte midagi pole teha, kui me inimest kõigi arengute keskpunkti
ei pane, vaid ajame usinasti järge „manuaalides”, siis vastatakse meile just
sellesama mõõduga – hoolimatusega. Kiiresti.
PS.
Hoolimatus on raske nakkushaigus. Sellesse tõppe oli nakatunud see seinarammija
hispaanlasest rongijuht, kes ei hoolinud tema kätte usaldatud inimeste eludest,
tal ei olnud lihtsalt aega hoolida. Pidi ta ju selle asemel telefoniga rääkima
või oma kangelastegudest või oma „kangelastegudest” võrgustikku teavitama.
Tulemus … Kergemas vormis nakatus ka meie rongijuht, keda lihtsalt ei olnud
koolitatud inimesi informeerima (loe: hoolima). Istute poolteist tundi kinnises
vagunis ja … olge vait, ärge kidisege … küll me teame mida teha. Tuttav? Niisuguse
hoolimatusega võib iga hea asja ära rikkuda. Mnajh, raske nakkushaigus … pika
peiteajaga.
Targutusi:
Jon
M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram, 2012
Lk
163 „Kõik firmad, olgu need avalikud või erastatud, peavad looma töökeskkonna,
kus tähtsaimaks on töötajad, keda tuleb kohelda kuninglikult. Uskuge mind, kui
ma ütlen, et see teene tuleb teile ringiga tagasi.”
Max Jacobson
„Tulevik?” Tänapäev 2006
Lk18 „Soome
poliitilised juhid järgisid – nagu mitmete teiste maade juhid sajandite vältel
– Machivelli nõuannet:
„Maa
päästmiseks ei tohi ära põlata ühtegi vahendit. Rooma julgeolek sõltus
sõjaväest ja sõjavägi tuli säilitada iga hinna eest; maa kaitsmine on alati
õige, sõltumata sellest, kas selleks kasutatakse ausaid või ebaausaid võtteis.
Kui sõjavägi päästetakse, võib Rooma kunagi häbi maha peata; kui sõjavägi
kaotatakse, ehkki see langes väga austusväärselt, kaotakse Rooma ja ka selle
vabadus.”
Euroopa
Nõukogu „Euroopa ajaloo ristteed” Argo 2012
Lk45
„Franz Grllparzer kirjutas oma Viini päevikus 18. Aprillil 1848:” Kui tore
rahvas on austerlased! Nüüd arutavad nad, kuidas Saksamaaga ühineda, ilma et
nad peaksid Saksamaaga ühinema! See läheb neil raskeks, umbes nagu paarikestel,
kes püüab suudelda, olles seljad vastastikku!”
Antony
Beevor „Teine maailmasõda” Tänapäev 2012
Lk.52.
„”Lisaks ohule pimendamise ajal vastu laternaposti joosta muutus suurimaks
ohuks auto alla jäämine. Londonis sai 1939. aasta viimase nelja kuuga surma üle
2000 jalakäija.”
No comments:
Post a Comment