Laisk-rammusal
suveajal, mil igapäeva sagin, tööd, detailirohkus ja mured taanduvad ning silm
pöördub igatsevalt virvendavasse kaugusse, vabaneb inimene koormavatest
üksikasjadest ning leiab aega mõelda ka „silmapiiripoole asjadest”. Mida siis
on settinud mälupanka viimasest poolaastast? Et kõik on halvasti? Loomulikult. Massimeedikuid
kuulates on kogu elu vaid üks lõputu hädaorg, kuid õnneks on päriselu midagi
rõõmsamat. No ma ise ei ole selle „kõik on halvasti” koolkonna pooldaja, ma
arvan, et põhimõtteliselt läheb areng ikka õiges suunas ja elu läheb paremaks,
aga … kadeduse uss pitsitab hinge, krt, teistel läheb veel paremini. Ma olen
selline lõputu optimist ja arvan, et võik veel paremini teha. Pigem teeb tuska
see, kui me oma võimalused kasutamata jätame. Ega me niisama ka ei tuku, ikka
püüame muuta asju/olemist/protsesse paremaks. Reformimine on muutunud
igapäevaseks, lausa liignimeks meie olemisele. Me muudkui reformime midagi,
muudkui keerame jälle kõik pahupidi ja alustame otsast peale. Valvame,
kontrollime, ei jõua järeldusi tehagi - nii kui kolmandamal päeval muru tärganud ei ole, nii
kohe traktoriga peale ja künname klumbi teistpidi segi, aga … kas on mõtet.
Võib-olla peaks lihtsalt veidi ootama ja ebakohti klaarima? Inglise muru
retsept on lihtne: pügad ja rullid, pügad ja … ja niimoodi kolmsada aastat
järgimööda ning valmis see ongi. Inglise muru nimelt. Võib-olla selle
pikatoimelisuse ja traditsiooniaustuse tõttu polegi neil põhiseadust, lihtsalt
pügavad ja rullivad … ühiskonlikke suhteid. Teevad seda läbikaalutult ja
läbiarutletult ja … ikkagi eksivad. Vahel. Juhtusin uurima üht „inglismannide” seadusprojekti,
millel oli ka majandusmõjude analüüs manu. Mnjah, oli nagu hangete võrdlusleht
(Seadusemuudatus, kui hange? Tõhusaim võidab!), millised oleksid tulud uue
süsteemi juurutamisel, millised oleksid kulud (nii riigi, ettevõtjate, kui
klientide osas), millised oleksid ärist väljumise kulud ettevõtjatele,
riigikassale, millised optimaalsed ajahorisondid. Ei mingit kiirustamist ega
rabelemist. Kiirustamine, ja rabelemine ei ole sünonüümiks paindlikkusele. Enamasti
on rabistamine ebaküpsuse ja ebakindluse tunnus. Pigem panustaksin just
paindlikkusse ja kindlus(turva) tundesse. Turvalisus ja usaldus on need, mis
loovad parimad tingimuse arenguks, nii ühiskonnas tervikuna, kui ka tarbijatele,
ettevõtjatele.
Mis sealt
mälusoppidest suvekuumuses veel välja imendub? Ikka reformid? Just, reformidega
on meil lahedalt, esimese hooga tuleb meelde, et uus avaliku teenistuse seadus
pidi reformima avalikku teenistust, kuid … ilmselt tegi vaid kosmeetilisi
muudatusi. Aga arvestades meie demograafilist olukorda ja ambitsioone, peaksime
selle põhjalikult reformima, minema karistus/kontrolli ühiskonnalt üle kodanikuühiskonna elementidele. Teistmoodi
ei anna „riie välja” nagu ütles vana
rätsep. Haridusreform? Jällegi ütlemata tähtis valdkond, selles õnnestumine või
ebaõnnestumine määrab meie saatuse pikkadeks aastateks. Haldusreform? Mnjah,
seda võiks nimetada juba muinasjutuvestjate konkursiks. Kahju. Tegutseda oleks
vaja, kuid … Siinkohal tekkiski mul selge arusaam, et meie reformid on kuidagi
harali löömine, pole õiget sihti ega hoogu. Arvate, et eksin? Juhan Liiv
kirjutas kunagi: „Kui seda metsa ees ei oleks …” Parafraseerides seda kuulsat
ütlemist võiksime tänapäeval öelda, et kui neid kivinenud mõttemudeleid ees ei
oleks … ,võiksime olla tunduvalt edukamad. Siinkohal ongi aeg endalt raputada
kõik harjumuspärased detailid ja suunata pilk silmapiirile. Haldusreform,
haridusreform, avaliku teenistuse reform ega teised muutused, mida ei nimetata
reformideks, nende eesmärgiks ei ole
mitte kulude kokkuhoid vaid mingi inimeste elu paremaks muutva eesmärgi
täitmine. Sealjuures ühesuunalise arengu täitmine. Üheaegselt kahes eri suunas
liikudes … Mnjah, inimesel päädib see ilmselt mingi hirmsa närvihaigusega. Aga
riigil? Näiteks ei ole vastuvõetav, et riik ja peamine linn ajavad täiesti
vastupidist regionaalpoliitikat (riik toetab sõnades regionaalset tasakaalustud
arengut ja peamine linn toetab tegudes „tulge kõik siia ehk maa tuleb täita
tühjusega” poliitikat).
Edukad on
olnud need, riigid, ettevõtjad, väejuhid, kes on üheaegselt nii paindlikud, kui ka keskendunud
oma tegevuses. Meie oludes tähendaks see vastata küsimusele: „Millist Eestit me
tahame aastaks 2030? 2050?”. Vastates
sellele üldkuvandile võime me olla edukad oma väheste ressursside tõhusa
kasutamise kaudu. Tänane „kannakate” tegemine on meie majandusele ja
inimressursile sama räsiv nagu autorehv kummipõletaja käes. See on rahvusliku
kapitali põletamine. Täna on meil veel kõik võimalused jätkata edukuse teel ja
need kes arvavad, et „mis nüüd meie”, … „meie oleme nii väikesed”, … „meist ei
sõltu midagi”, ütlen, teil ei ole õigus. Selline hala on vaid maskeering
tehatahtmatusele, mugavusele, omandatud abitusele. Meeldetuletuseks, et Pizarro (Panamast väljudes kolm laeva, 180
meest ja 27 „cavalier`i”) läks vallutama riiki, kus elas üle 10 miljoni elaniku
ja et käimasolevaks sõjaks kogusid inkad mitme saja tuhande mehelise armee. Kas
neid, uljaid seiklejaid, oli vähe? Tavamõistes olematu salk, kuid hästi
motiveeritud ja ühes sihis tegutsev. Cortezi 600 meheline salk oli samuti
üldmõistes närune kamp, kuid Pizzarro 180 mehega lausa massiarmee. Seega
väiksus ei loe, loeb õige, pikaajaline ja eesmärgipärane strateegia, loeb teha
tahtmine. Seepärast ongi aeg vaadata natukene ringi, mida oleme teinud hästi,
mida peaksime tegema paremini, kooskõlastama omavahel erinevad liikumised, ehk
üks korralik reformide reform oleks just see mida me vajaksime, saaksime ümber
korraldada oma finantsid (lõpetades mõttetud kulutused), leida uued tegevused, vabastada
andekad ajud mõttetust tegevusest, anda inimestele selged lootused mõistlikul
ajateljel (kui jätkame nii nagu praegu, siis …, kui teeme teistmoodi, siis …,
mitte niimoodi, et kui teised teevad naamoodi, siis meie … nutame vaikselt
patja). Mitte mingit mõtet ei ole meie haridusreformil, haldusreformil,
ühistranspordi korraldusel ega riigi pidamisel, kui tädi Maali ja sauna Ants ei
näe oma osa selles arengus. Kui näevad, siis hakkab tööle see kõige tõhusam
kapital, mida F. Fucuyama nimetas sotsiaalseks kapitaliks. Muide see on just
see, mis meil andis üüratuid dividende üheksakümnendate aastate jooksul, kuid
näiteks Bulgaarias oli täiesti kängu jäänud, sumbudes vana ühiskonna
mentaliteetidesse, üksteise vaenamisse. Selle kauni looduse ja toreda rahvaga
maal, millel oleks võinud olla meiega võrreldes tohutu kasvupotensiaal, tõi
sotsiaalse kapitali väärkasutus kaasa vaid arengupeetuse, õnneks ajutise. Ega
me midagi sellist enda õuel ju näha ega kogeda taha? Ilmselt isegi ajutiselt
mitte.
Kui
laulusalm ütleb, et „ei ole üksi ükski maa”, siis samuti ei ole üksi ükski reform,
kõik on kõigega seotud nagu ühendatud anumad. Kõik need mõttepojakesed, et
paneme üha vaese valla teise vaese vallaga kokku ja nad hakkavad siis robinal
töökohti maale looma või, et muudame riigiteenistuse veelgi kallimaks ja
ebatõhusamaks sellega, et viima riigiasutused maale või et riik „peab looma”
maale (Ebatõhusaid? Dotatsioonilüpsil põhinevaid?) töökohti on vanad, mõttetud
ja ei toimi. Me peame endalt küsima, milline on see keskkond, see nüüdisaegne
moodne, õigemini homne, keskkond, milles
inimene tahab elada? Mina olen neljandat põlve peamise linna elanik, minu
juured on sügavalt lastus linnabetooni ja mina ei tunne mitte mingit nostalgiat
maaelu vastu. Minu esivanemad tulid linna enam kui sada kakskümmend aastat
tagasi, mil linnaelanikke oli tühine vähemus maa elanikest. Minu mälestused
piirduvad vaid roppraskete põllutöödega abilise staatuses. See kogemus on minus
tekitanud suure ja sügava tunde nende inimeste ees, kellel on pealehakkamist jätkata
sellel põlisel raskel rajal. Samas tundub, et linnade uusasunikud, omamoodi
majanduspõgenikud, püüavad maaelu nostalgiaga kompenseerida oma põgenemisest
tekkinud tühjust ja süütunnet. Sellest deserteerimise süütundest püütaksegi
teha „head” neile kes maale on jäänud. Head tegemisel pole mingit viga, kuid
seda head püütakse teha vanamoodsalt nagu astuks ikka ja jälle sama reha otsa …
„Riik peab …”. Kes see riik on? Meie olemegi ju riik, meie kõik koos maksame.
(vägisi tahaks lisada kultuslause „ … meie oleme pealinnast”).
Vaid
luues keskkonna võib osa inimesi tahta asuda või edaspidi kolida maale. Vaat
seda keskkonda läbi pikaajaliste reformide peamegi looma. Looma seda homsele
inimesele, mitte meie läbihigistunud alepõletajast esivanemale. Kui te küsite
inimeselt maaelu kohta, siis on kohustuslik vastus „Oi jaa, see on tore, see on
tarvilik, see on … „. Kuid kui te küsite täpsustavalt, „kas te läheksite maale
elama?” Siis saate vastuseks, et „Ei, mis nüüd mina! Mina ei taha, minu kogu
elu on linnas, töö, sõbrad, laenud, laste kool ja huviringid, veega kemmerg ja
ülipood.” Nojah, kuid kui teil on need eelpool loetud asjad nii tähtsad, miks
te arvate, et teistel ei ole need valikute tegemisel tähtsad? Miks te tahate,
et te linnas teate, milline peab olem elu korraldus maal või kuidas endaga ja
oma valitsemisega toime tulla? Kas see pole mitte kõrkus? Seega ainuke mida tuleb
luua ja siin on tõesti riigil olla suunanäitaja ja rööpmeseadja, kuidas luua
meeldiv elukeskkond kogu maal. Muide rööpaseadmisega tuli meelde, et teine
niisama variserlik vastus küsimusele on kas teile meeldib rongisõit, siis
vastus on „Otse loomulikult, väga vahva!”. Kuid kui küsite täpsemalt, millal
sõitsite, kas lähete sõitma, siis saate vastuse, et „ Jah millalgi lapsepõlves
ca 30 a tagasi sõitsin. Praegu küll ei sõida, meie perel on autod ja üldse,
sõitku sellega teised”. Sama nostalgia ja enesepettus kui maaelu ihalusega.
Mõtlete, et tühja selle teesklusega, aga ei ole niimoodi, et räägin nii nagu
„peab”, mitte nii nagu on ja sellel ei ole mingeid järelmeid. Et see on vaid
heli virvendus õhus? See ei ole õige. mitte ainult raha ei liigu ühendatud
anumates vaid ka meeleolud liiguvad ühendatud anumates. Ja poliitikud kuulavad
väga tähelepanelikult enne igat valimissessiooni, kõrv vastu maad, millised on
meeleolud ja … Kuulevad, et rahvas tahab maaelu ja rongisõitu, … sinna raha
summimegi. Kuid tegelikult on see signaal vale, see on mitte tuleviku hääl vaid
nostalgiline enesepete, kõigest sellest johtuvaga.
Siit
tuleneb, et maailm on muutuses ja tänapäeva maailmas on suurim tööstusharu meelelahutustööstus. Kas ka poliitikat tuleb
käsitleda, kui meelelahutust? No olgu
see parem meelelahutus, kui õudukas. Vähemalt nalja saab, kui aru saad. Või on
see selline väikeste sammudega liikumine ei kuhugi? Liikumine ei kuhugi ei ole
enam naljakas, see on juba õudukas.
Paneme ikka põhiolemused paika, kui me tahame kuhugi jõuda.
OMAVALITSUSe mõte on selles et see tuleb ise toime oma majandamisega. Tuleb
toime ja esindab piirkonna inimeste huve. Tuleb toime ja otsustab ühiselt,
kuidas teenitud/kogutud raha kasutada. Selline on iseseisva peremehementaliteediga
rahva tahe ja õigus. See, kes nõuab teiste raha on ülalpeetav ja tal on
ülalpeetava õigused, mitte peremehe õigused. Kuni me selliseid ilmselgeid
eksistentsi põhitõdesid eirame, niikaua me ka sellest lõputust võlumetsas
/liida ja lahuta/ korrutamist ära ei jaga. Liitmine ja lahutamine ei ole mitte
eesmärk vaid võimalus, et tekkib ennast valitseda suutev omavalitsus. Mängime
mänge a`la koolipidaja on KOV, aga raha tuleb riigilt. Bussiliiklust
korraldavad KOV ja MV, kuid raha tuleb … teadagi riigilt. Haigla on KOV oma,
raha tuleb … Niikaua kuni on eraldatud tuluallikad ja nende kasutamine, pole ka
mingit tegelikku OMA valitsust, on vaid kamp ülalpeetavaid, kes püüab saada
võimalikult suuremat rahanutsakut kelleltki, kellegi arvelt OMA(le)
valitsusele. Kogu tööndus ja edukuse näitaja on selles, kui edukalt toimus
dotatsioonilüps. Haldus (või heldus?) reform pole mitte iseseisev reform vaid
see peab olema kindlaks kiviks riigi ehituses (lahtiseletatult, meie kõigi
heaolus). Me peaksime vaatama ette vähemalt kolmkümmend aastat, kuidas me riiki
peame, vaid siis on võimalik reformida terviklikult, mitte sooritada pidevaid
hädatappe haridusreformide, tervishoiureformide, politseireformide, avaliku
teenistuse reformide jne reformide näol. Igaüks eraldi nendest reformidest võib
olla õige, kuid kogumis … Kogumis on niimoodi, et võidame kõik lahingud, kuid
kaotame sõja.
Visioonid võivad olla erinevad. Kui meie visioon on selline, et me x aasta
pärast tahame saada kontsentreeritud, ca 15 linnaga ja ülejäänud puutumatu
loodusega uunikumiks, siis on see üks tee ning vajab teatud samme nii
ühistranspordi, hariduse, kui meditsiini arendamisel. Kui see on hajaasutuslik
nö. igal pool elamiskõlblik hea transpordiühendusega, haridusasustuse ja
teenindusega, siis on see hoopis teine suund. Hoopis teised regulatsioonid,
hoopis teised investeeringud, kuid üks on selge, mõlemat, sealjuures
vastupidist suunda sõita üheaegselt ei saa.
Iga visioon vajab
unistust. . Meil on unistus. Me unistame, et aastaks 2030 on Eesti hulgaliselt nutikaid töökohti omav,
regionaalselt tasakaalustatud, laialdast võrksüsteemi kasutav mõnus ühiskond,
kus igaüks tunneb ennast koduselt ja väärikalt, mis tähendab, et igat inimest
väärtustatakse. Sellise tulevikupildi saavutamiseks vajame arengumootorit.
Nutikad töökohad ja regionaalpoliitiline heaolu ei tekki iseenesest, seepärast
peame esitama endile mõned küsimused. Millist liiki majandust me tulevikus
soovime, milline roll selles on ühistranspordil? Kogu maailm jahib nutikaid
töökohti ja nutikaid, selles valdkonnas käib tõsine ja tihe konkurents. Kui me
tahame edaspidi , et meile tekkiksid/tuleksid/jääksid nutikad töökohad, siis
peame oma väiksust ära kasutades mõtlema suurelt. Kas see on linnad ja üksikud
töökohad/tugipunktid looduskaunites maakohtades või regionaalselt
tasakaalustatud asuala? Viimane vajab eeldusi. Esmajoones on selleks
liikumisvõimalus ja kommunikatsioon.
Regionaalpoliitika seisukohalt, nutikas
ei koli iialgi looduskaunisse külla, kui seal ei ole kiiret
maanteeühendust ja ühistransporti keskustega, kus lõbutseda ja sõpradega aega
veeta. Pole mingitki võimalust, et tuleks nutikas kohta, kus pole tipptasemel
side võimalusi, võimalusi laste koolitamiseks ja muid selliseid elementaarseid
„mugavusi”, mida tänapäeva inimene peab elu loomulikuks osaks.
See ongi see koht,
kus me peaksime mõtlema kas, investeerida tulevikku või minevikku. Meie arvates
on
Eesti
Arengumootoriks: Ülihea Ühine transport + Ülihea Elektrooniline side + Ülihea
(asjakohane) Haridus.
Kui
nüüd veel võtta kogu see tänane ebaratsionaalsus ( haldussuutmatus, vastutuse
hajutamine, isevalitsuslik suhtumine, kindluslosside ülalpidamine,
ebaproportsionaalset kallid teenused, dotatsioonid jne.) ja konverteerida see
tänapäevase haldussuutlikkuse, ja
põhiline tihedasse ja hästitoimivasse IT süsteemi, maanteevõrku, ühistranspordi
süsteemi ja haridussüsteemi, anname inimestele, olenemata sellest kus nad
töötavad või elavad seda, mida nad
vajavad: töökohad, regionaalse tasakaalustatuse, professionaalse teeninduse ja
võimaluse pääseda liikuma.
Arengufondi
poolt veetud konverentsil „Kasvuvisioon 2018”
kujunes osalejatel välja sõnapilv, millist Eestit nad tahaksid aastaks
2018 so.: avatud, salliv, hooliv,
õnnelik, ettevõtlik, innovaatiline, sõbralik, nutikas, koostööl põhinev,
meie/kogukond, väärtuspõhine,
valikuvõimalus, loov, ettevõtlik, haritud jne. Ilus. Kui selles pilves väljendatu oleks meie
eesmärgiks, nagu majaehitamise projekt (millele on lisatud tehniline lahendus
ehk milliseid reforme selleks peame tegema alates haldamise reformist kuni
haldusreformini), siis mitu punkti aitab meid edasi mullune ja tulevane riigieelarve sellise toreda visiooni
saavutamiseks? Kas me majaprojekti näitel valame alles vundamenti või
viimistleme juba korstnapitsi? Mitte ei saa aru, aga väga tahaks! Kas me
eelarve ja eelarvestrateegiaga mõõdame ikka õigeid asju? Või ainult jagame? Kas
teeme õigeid otsuseid? Kas läheme õiges
suunas? Kuskilt on jäänud meelde, et Singapuris on 14 % dollari miljonääre. Kahe inimpõlvega on
arengumaast saanud juhtiv … misasi?
Igatahes koht kuhu tahetakse tulla ja jääda. Tegemist pole ideaalpildiga, kuid
kahe inimpõlve jooksul tehti planeeritult enam-vähem õigeid otsuseis st. vähem
tehti valesid ja enam tehti õigeid. Ma tahaksin, et ka meie teeksime õigeid
otsuseid rohkem, kui neid mitte nii õigeid.
Tänaseks oleme eksinud võltslubaduste ja tühitegemiste võlumetsa.
Reformidel peab olema eesmärk, sealjuures ühtne ja ühesuunaline eesmärk. Kui te
lasete endale rätsepal uue ülikonna valmistada, siis ei ole see just hea maitse
märk, kui teil üks varrukas on ruuduline, teine mummuline, püksisäär triibuline
vasak hõlm roosakas ja krae kullakarvaline, kui
te just … klounina ei tööta. Vaadake, te kulutate materjali, raha,
tööjõudu ja aega ning saate ülikonna … mida ei sünni kanda. Nii ka reformidega.
Niimoodi toimetada on ohtlik.
Tere tulemast
ohutsooni
.
Targutusi:
Parteijuht lahkub surma läbi Bo
Balderson Eesti Raamat Tallinn 1995
Lk 118 „Vallamaja paistis kaugele. See kõrgus
tasasel maal nagu keskaegne katedraal. … Trepp oli pikk, lai ja imposantne,
just nagu selleks ehitatud, et nuriseval avalikkusel võhm välja pigistada …”
Vallavanem tutvustades oma valdusi „ Siin
esimesel korrusel on meilplaneerimisosakond ja vallavolinike koosolekusaal”,
„Ja siin teisel korrusel on meil, on meil planeerimisosakond, piirkondlik
maksuvalitsus ja vallavolinike koosolekusaal” „”Aga planeerimisosakond oli ju
all?” „”Siin asub kõrgem planeerimine”
Kolmandal korrusel on meil ehituskontor, vabaajakomisjonid ja vallavolinike
koosolekusaal” „Pidage!” hüüdis minister, „Vallavolinike koosolekusaal oli ju
esimesel korrusel? Ja teisel?” „Koosolekusaal läheb läbi kolme korruse” „Nii,
et meie nõupidamistel on kõrge lend.” Korruseid ja komisjone oli veelgi, aga
kuskil pärast kaheksandat korrust läksin ma arvestustega segi.”
Jne.
Lk 81 „Ja pea meeles, kunagi ei tohi anda
konkreetseid lubadusi. Ja ära väljenda mingeid kindlaid vaateid segastes
küsimustes. Püsi parteiprogrammi keskjoonel, kui sa suudad mingit keskjoont
tuvastada. Ja mingit programmi. … Ja pea meeles, käitu rahvalikult, patsuta
neile õlale ja nii edasi. Natuke nalja ja naeru jätavad sinust meeldiva inimese
mulje, tee nägu nagu oleks sul hea meel inimestega kokku saada. Naerata.
Naerata, kurat võtaks.”
Hasso von Manteuffel „Tankilahingud Teises
maailmasõjas. Mälestused” Olion 2011
Lk 142 Staabiohvitseridest „”Siin me istusime
nende vastas. Meie olime tulnud rindelt ja tundsime asja. Ja nemad ei tahtnud
kõike seda üldse teada! Nende illusioonid tähendasid neile rohkem kui tõsiasjad
…”
Henry
Kissinger „Diplomaatia Varrak 2000
Lk 466
„Riigijuhi suhe avalikkusega on demokraatlikus riigis alati komplitseeritud.
Liider, kes rahututel aegadel ei lähe kaugemale, kui tema rahva kogemus lubab,
võidab küll ajutiselt populaarsust, kuid seda järeltulevate põlvede põlguse
hinnaga, sest ta pole arvestanud nende huvidega. Liiga palju oma ühiskonnast
ette läinud liider kaotab oma positsiooni. Tõeliselt suur juht peab olema rahva
harija, peab ületama kuristiku oma nägemuse ja tavapärase vahel. Aga ta peab
ühtlasi olema valmis üksinda teed rajama, et tema saaks tema jälgedes käia.”
Lk 865 „Riigimehe
üks tähtsamaid ülesandeid on mõista, mis küsimused on omavahel seotud ja
võimendavad üksteist. Enamasti pole poliitikul siin erilist valikut., lõppude
lõpuks ühendab eri küsimusi elu ise, mitte poliitika. Riigimehe osaks on see
side ära tabada, kui see tõepoolest olemas on – teiste sõnadega, luua ajendite
ja tõkendite võrgustik, et saavutada parim tulemus.”
No comments:
Post a Comment