See, kelle
eluunistuseks ja kõrghetkeks on mängida märulifilmis Laip nr 118, on mul lihtne
soovits, … õppige hästi liikumatult lamama. Ei kõlba kuskile, kui te
lahkamisstseeni ajal grimasse teete või aevastama kipute. Ühesõnaga lamage
vaikselt … nagu laip. Mõtlete, et naljatlen? Ei ühti, isegi laiba mängimiseks
peab olema annet ja püsivust, muudest rollidest rääkimata …
Järgnev on
üks veidi lohisev, haraline ja segasevõitu targutamine selle üle, mida me võikime õppida, millal me
võiksime õppida, kelleks me tahame saada ja mida teha, et selleks kellekski saada.
Ühesõnaga, kuidas teostada oma teostatavad unistused. „Lotovõitjaid” alljärgnev
ei puuduta.
Kuid
küsimuste küsimus on: kelleks me tahame saada?
Tegelikult on selline küsimuse asetus vaid meie enese (pette) probleem, meie
liigne enesekesksus ja tihti ka moevooludega kaasaminek. Et edaspidi mitte
pettuda, oma soovides või pettekujutelmades, peaksite alustama hoopis teisest,
õigemini esimesest küsimusest: „Kes meid tahab?”, „ Milliseid „meid” „nemad”
tahavad?” „Nemad” on need, kellel on tööd pakkuda. Nüüd võite rahulikult järele
mõelda, milleks või kelleks te kõlbate ja teha valikuid lähtudes sellest, kelleks
teil on lootust saada. Sedagi peale rasket tööd ja pikka aega. Mina tahtsin
saada arheoloogiks. No teate küll, kuldseid hauakambreid ja kadunud linnu välja
kaevamas. Käisin isegi Eesti vanimat
asustust välja kaevamas, mis polnud mitte midagi muud, kui raske kraavihalli
töö: palav, tolmune, kurnav ja tuhande ahne parmukese seltskond. Sain aru, et
töö on küll huvitav, kuid ajaloo eriala lõpetajal terendas suure tõenäosusega ees
ajalooõpetaja kutse. Tolleaegses mõistes ei olnud see just unelmate
perspektiiv, kanda rütmikalt ette kongresside töövõite ja muid sellesarnaseid kangelastegusid.
Peale erinevaid valikuid ja tagasilööke ning edasisööste sai minust hoopis
ökonomist. Vahva.
Kelleks me tegelikult
tahame saada? Vaatan „viisurist” saadet ja kena noor inimene räägib, et tahtis küll
näitlejaks saada, kuid õpib sotsiaaltöötajaks, kui ei põlgaks ära ka poliitiku
ametit. Kelleks ta siis tahab saada? Kelleks ta võiks saada, kui ta teeb seda,
mida ei taha teha? Kas ta siis näitleb sotsiaaltöötajat või … poliitikuks
olemist? Vanasti tahtsid väikesed poisid saada autojuhiks, tuletõrjujaks,
kosmonaudiks; väikesed tüdrukud modelliks, baleriiniks … Tänapäeval tahetakse
ka saada. Selles mõttes, kellekski ja midagi(gi) tegeleda. Ajaga soovid muidugi
muutuvad. Soovid on head asjad, kuid valikud on hoopis teine teema. Kas meie
ise valime või meid valitakse?
Kuidas aeg ja
koht meid valivad? Proosalisel väljendudes oleme tööturul kõik vaid „töövahendid”,
muidugi kepsakam ja eneseteadlikum kui haamer või kulp, aga ikkagi protsessi
osa. Üks kogenud pealik ütles mulle
kunagi, et iga töö jaoks on vaja leida õige vahend, õige võte ja õige inimene.
Pole midagi hullemat, kui INIMENE sattub vale (töö)koha peale. Nüüd pööran ma
pildi teistpidi ehk eelkõige oleme me inimese ja vaid seejärel „vahendid”.
Nõuka ajal räägiti „kaadritest” (a`la kaadrid otsustavad kõik), tänapäeval
räägime personalist ja personali värbamisest. Prr! Millised nurgelise, lausa
ebainimlikud väljendid, lausa ropud väljendid, looduse krooni kohta. Kas teie
tahate olla värvatud personal? Inimesest … Inimesest ei räägita suurt midagi,
niimoodi juhtubki et isikupärane, oma unikaalsete omadustega, inimene võetakse
tööle isikupäratu „kaadrina”, värvatud personalina. Suure tõenäosusega tähendab
see seda, et inimene sattub valele tööle: tööle mida ta ei armasta, tööle mida
ta ei oska, tööle, milleks tal ei ole võimeid. See pole õnnetus mitte
üksnes sellele inimesele, vaid võib olla
õnnetuseks ka kogu satsile. Toon näite. Kunagi ammusel ajal, asudes uuele
töökohale, kohtasin inimest, kes oli lõpetanud kauges pealinnas tunnustatud aiandusalase ülikooli.
Tegemist oli vägagi tööka spetsialistiga, pealegi hingelt ja ihult aiandusagronoomiga.
Tal oli nii „hea käsi”, et ükskõik, mis asja tema mulda pani, see ka kasvama
läks. Naljatlesime isekeskis, et kui ta oleks ka tindipliiatsi potti pannud,
siis oleksid sellele ilmselt täitesulepead otsa kasvanud. Temaga juhtus just
selline lugu, et aeg ei valinud teda, ehk kui tema diplomiga koju jõudis,
polnud aiandusagronoome vaja. Üleküllus? Asus ta siis tööle ökonomistina. Nagu
mainitud, tegemist oli kohusetundliku inimesekesega ja võisid kindel olla, et
kõik tabelid olid õigesti täidetud, tehted õigesti tehtud, ainult, et … need
arvud ei kõnetanud teda. Ehk analüüside tegemisel osutus ta täiesti kasutuks,
ta vaatas numbritele otsa ja need jäidki tema jaoks vaid numbriteks. Tal ei
tekkinud mingit mõttepojakest, miks need arvud on muutunud? Kas need võiksid
põhjustada katastroofi või maailma päästmise? Millised võiksid olla muutust
käivitanud põhjused? Kas tegemist oli vaid statistilise hälbega või murranguga?
Minul, vastavalt minu dressuurile, hakkavad arvud elama ja tekkib terve rida
oletusi ja võimalikke variante muudatuste põhjuste kohta. Lähtudes neist
oletustest ongi vaja kontrollida, kas hüpoteetilised põhjendused on õiged või
näitab süvaanalüüs hoopis muid põhjuseid.
Seega, kui keegi väidab, et spetsialiseerumisel pole tähtsust, siis
päris niimoodi see ka ei ole. Kui tegemist on hea õppeasutusega, siis
programmeeritakse teid (heas mõttes) nägema ja märkama asju, mida ilma erihariduseta
te iialgi ei märka. Kogemused ? Kogemused on tarvilikud asjad, kuid ei asenda seda algimpulssi. Näiteks oleks tohutu
lisaväärtuse mulle andnud, kõrvuti ökonomisti kutse omandamisega, ka õiged
juuraõpingud. Vahetaksin, praegu iga kell, oma kuus semestrit statistika
kursust, kolme semestri juurakursuste vastu. Seega praktika on hea asi, kuid
see ei asenda ikkagi korrektset algväljaõpet. Praktika ilma ettevalmistuseta on
nagu ooperikoori võrrelda rahvakunstikollektiiviga, kui sa just imelaulja Susan
ei ole.
Tagasi
vaadates hoomad, et kool ja koolitus on ühed väga imelike mõjuritega
asjandused. Olles viimasel ülikoolikaaslaste kokkutulekul, mörises nii mõnigi,
et see kool ei andnud talle mitte midagi. Olin sügavas hämmingus, kuna minu isiklik
kogemus oli otse vastupidine ehk mina sain sellest koolist ülimalt palju eluks
vajaliku. Mnjah, seejuures polnud ma just mingi mustertudeng, rohkem selline
keskmik. Ma paneksin selles küsimuses rõhu sõnale – andnud. Kool, eriti
ülikool, ei olegi selline koht, kus antakse või kui antakse, siis antakse
võimalus. Ülejäänud tuleb võtta. Ega tänapäeval midagi muutunud ei ole, ka
tänapäeval ei oska kõik tudengid võtta, … mida neile pakutakse, kuigi nad ise
valivad aineid, … mis peaksid neid huvitama või vähemalt kasulikud olema. Olen
sattunud loengut lugema auditooriumisse, kus tudengid on rohkem huvitanud
ilmselt eelmise õhtu meeleolurikkad sündmused. Aastate pärast kurdavad nad
kindlasti, et neile ei andnud see kool ei midagi. No-jaa, võib-olla olid mu
loengud lihtsalt igavad. Või oli lihtsalt esmaspäevane varahommik unises
provintsilinnas? Ei tea. Ütlema küll keegi kippuma ei hakanud, pigem kiideti,
kuid see võis ka lihtsalt viisakus olla. Ei tea. Aga ega kedagi vägisi targaks
teha ka ei saa, see tekitab pigem trotsi.
Mnjah, ma ei
tahaks hakata targutama siinkohal, et küll need tänapäeva noored on hukkas, ei
taha ei tööd teha, ei õppida. Põhimõtteliselt ei ühine ma nende „maailmalõpu
kuulutajate” kurva kooriga. See soigumine on pärit juba iidsetest Rooma
impeeriumi aegadest ja kui otsida, siis ilmselt leiab sellekohast hala ka Sumeri ürgeeposest. Vale puha, noored on vahvad, kuid
nad tahavad ja peavadki olema paremad, kui nende vanemad. Kuulge, kui see
niimoodi poleks, oleksime me ikka veel puu otsas või püüaks koopas pulga
nühkimisega tuld leiutada. Kuid üks probleem on küll ja see on asjaolu, et
maailma areng muutub üha kiiremaks. Enam ei ole niimoodi, et oled kõigepealt
palgata õpipoiss, siis abiline, sell ning alles seejärel tekkis võimalus
meistritööd proovida. See oli pikaajaline õppimine, pikaajaline kogemuste
omandamine ning siis pikaajaline kindlustunne. Tänapäeval on asjad natukene
teistmoodi, uue stabiilsuse aluseks on pidev kiire areng ehk ebastabiilsus. Ebastabiilsus
kui stabiilsuse alus?
Meie
olukorrale lisab vürtsi ka paarikümne aasta eest, seoses ajalooliste
sündmustega, tekkinud normaalse karjääriredeli uppikeeramine. Kõik oli
võimalik! Kõigil (kellel oli pealehakkamist) oli võimalik! Tekkis täiesti
uuelaadne olukord, et need, kes oleksid normaalse karjääriplaneerimise puhu
ootama 20 aastat, said oma „kindrali kohad” kätte kadetikursusi lõpetamata.
Iseenesest oli see tore (aeg), niipalju vahvaid ja pööraseid mõtteid, millest
tähtsamad ka elule aidati, on ajaloos harva kogetud. Uskumatult vahva ja
kordumatu aeg. Kuid karjääri planeerimises tekitas see hetkelise stagnatsiooni murdmise
asemele uue probleemi - karjääripeetuse.
Need kes 25-lt said pealikeks, on tänaseks vaevalt 45-50 aastased, ehk selles
eas, mil nad oleksid asjade loomulikku kulgu arvestades pealikeks saanud. Nüüd
on neil töö selge ja … nad on „pukkis” veel 20-25 aastat. Kui nad on vanahärra Buffeti
vurhvi tüübid, siis veelgi kauem. Kui aga W. Churchilli tüüpi, kes kannatas
puht kiusu pärast 90 elusaastani, enne kui kanna maast lahti tõstis, siis
veelgi kauem. Nii, et bilanss on selline: meil on üks põlvkond ehk „endised” karjääri
elutsüklist välja visatud (ei jõudnud oma järjekorda karjääriredelil ära
oodata) ja üks (võib-olla kaks) põlvkonda määratud karjääripeetusse, enne normaalse karjääritsükli taastumist. See
tekitab jätkuvalt pingeid erinevate ootuste ja tegelike võimaluste vahel. Lisaks
on veel üks minevikust tulenev hõõrdekoht: nn vana nõukaaegne haridussüsteem
andis stuudiumi läbimisel automaatselt/sundusliku
töökoha, kasvõi kehva palgaga, kuid siiski sundsuunamise kaudu töökoha. Initsiatiivitutele
inimestele see kindlasti sobis, ülejäänud pidasid seda küll jälestusväärseks.
Nüüd ilmneb, et osadel inimestel on see mingi seljaaju tundega või geenipärilikkusega
edasi antud. Ainult, et aeg on vahepael dramaatiliselt muutunud: need, kes
piltlikult väljendudes mentaalselt nende kahe aja vahele jäävad ongi omadega hädas.
Ajaga ja aja
vaimuga peab kaasas käima. Seda ka elukutse valikul ja karjääri edendamisel. Need
kaks tendentsi: maailma tehnoloogiline kiirareng ning meie karjääripeetuse
omapära, määravad ka meie võimalused ja reaalsed
arenguteed.
Nüüd, siis on meedias palju
kõneainet tekitanud noorte haridus- ja töövõimalused. Tegelikult on see lausa
fantastiline, kuidas täiesti tavaline aastasadu ja aastakümneid maailma vedav
küsimus, kas enne töö ja siis õppimine või enne õppimine ja siis töö, võib
paisuda ühest artiklist lausa hüsteeriaks. Räägitakse sellest, kui keeruline on
leida töökohta. Eriti keeruline on leida unistuste töökohta. Eh-ee, unistuste
töökohta ei garanteeri meile mitte keegi, see koht tuleb endale luua. Niisama lihtne
see ongi. Need kes ootavad … Jäävadki ootama. Mulle jääb küll arusaamatuks,
kuidas on võimalik midagi(gi) saavutada näiteks disaineril, kes enne seda kui
talle, „enam kui mitu tuhhi puhtalt käepeale ei maksta” ülepea näppu näpu peale
lööma ei hakka? Kes tunneb sellist disainerit või oskaks talt midagi tellida?
Me ei teatagi/aimagi, et ta olemas on? Ennast
varjav geenius? Jah, veider see maailm. See ootajate maailm.
Nii, et ikkagi tuleb ise ennast
ülesse töötada. Muide, nn teenindaja amet pole mitte mingi alaväärtuslikku, tänapäeval
saavad mitmedki „teenindajad” rohkem palka, kui „lihtsalt kõrgharitud”. Muide
vahe teenindaja ja „teenindaja” vahel on hägustunud. Need elukutsed, mis veel
eile said läbi lihtsa virtsapumba ja ebatsensuurse sõnaga kasutusega, nõuavad
tänapäeval mitut võõrkeelt, mehhaanika ja elektroonika kõrgtasemel tundmist ja
pidevat täienduskoolitust. „Teenindaja” kutse vajab rohkem õppimist, teadmisi
ja enesetäiendust, kui mõni klassikaline ülikooliala. NB! Oleme maabunud
teenusmajanduse ja meelelahutustööstuse maailma. Selles maailmas on ka kõrge
lisandväärtusega töökohad ehk lihtsamalt öeldes palgad. Lihtsamalt väljendudes,
teenuse osutamiseks on vaja teenindajat. Seega, kui me tahame lõppkokkuvõttes
arendada kõrge lisandväärtusega majandust ehk teenusmajandust, siis peavad meil
olema ka teenindajad.
Kogu
hädaoru kõrval juhtusin lugema ometi ka üht positiivset artiklit noorelt
visiooniga inimeselt, (Lii Raudsepp: Ka klienditeenindaja amet pakub karjäärivõimalusi
EP-s), ei mingit virisemist, puht tegemislust. Ta kirjutas, et: „Lugedes viimasel ajal ilmunud artikleid jääb
tahes-tahtmata mulje, nagu oleks teenindaja amet viimane võimalus üldse tööd
teha. Ükski haritud ja karjääri teha sooviv inimene sellisest ametikohast ju
ometi huvitatud poleks. Olles tegutsenud teenindussfääris mitmeid aastaid, võin
omast kogemusest öelda, et teenindaja amet õpetab mitmeid kasulikke omadusi,
alates keele- ja suhtlemisoskusest meeskonna ning klientidega kuni võimaluseni
rakendada ka oma loovust, omandada uusi kogemusi ja laiendada silmaringi.
Samuti võib olla teenindaja amet kogemuse mõttes rahuldust pakkuv. Innustavalt
mõjub ka klientide tagasiside.”. Nii, et igat tööd on võimalik enese jaoks
võimalik teha/mõelda huvitavaks. Selline suhtumine ja sellised inimesed on
tegusa/eduka „mansa” aluseks. Mõtled töö
enese jaoks huvitavaks – teed seda hästi – oledki edukas.
Mul oli kunagi grupikaaslane, kes
tahtis läbida korraga kaht-kolme kõrgemata haridust andvat stuudiumit. Selline
hirmandekas ja töökas tüüp. Tol ajal sellist priiskamist ei lubatud, pidi
leppima ühe diplomiga. Valis siis majanduseriala, kuid talle millegipärast see
eriala ei istunud ja kvalifitseerus ümber
… aknapesijaks. Mnjah, magisteraknapesija. Oleks võinud minna veel hullemini, kui oleks
oma kolm „kõrgemat” ära teinud, oleks olnud kolmekordne „magistreeritud”
(magistraadi?) aknapesija. Oli teisigi, kes ei läinud oma erialale, ei läinud
üldse sellisele tööle, mis vajaks kõrgharidust. Tegid nii-öelda lihttööd, kuid
haridus läks raisku, mõne oleks see vast päästnud … vähemalt kroonu eest. Teisalt,
ega tööd, mida ei armastata, ka pole mõtet taha. E.Doty „Kompromissilõks” (Äripäev 2011.Lk189) on toonud „reljeefse” näite rääkides ühest uurimusest
„Põhimõtteliselt ütles ta, et tema intervjuude põhjal sarnanes siin töötamine
mõnikord „oma juuste põlemapaneku ja seejärel tulekahju vasaraga
kustutamisega””. Mnjah, pole just rõõmustav perspektiiv. Raske endale ja
teistele.
Teine „põlisteema” hariduses, mille üle annab
kõvasti lokku lüüa on: kas tudeng peaks õppima täiskoormusega või peaks ka tööl
käima. Mida ütlevad selle kohta autoriteedid? Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei
tee” ( kirjastus Pilgram 2012. Lk 121) „Kandidaadid võidavad punkte selle eest,
kui nad kesk- või ülikoolis poole või täiskohaga töötasid. See näitab midagi
inimese pühendumise kohta, kui ta peab kraadi omandamisel oma hariduse
maksumuse kas osaliselt või täielikult ise kindlustama”. Seega pole see, kas te
õpingute ajal töötate või „panete vaid pidu”, mitte teie vabaduse küsimus, vaid
üks tellis või lausa müür teie karjääriehitises. Pärast võib hilja olla, et
ehitama hakata. Ega maja, isegi mitte unistuste maja ei saa rajada ilma tugeva
alusmüürita.
Mulle küll
tundub, et igavesti vahva on, et on nii palju valikuvõimalusi, peaaegu nagu
igaüheke oma maitse järgi rätsepaülikonna õmblemine. Aga ega inimene ei ole
kunagi rahul sellega, mis tal on, nüüd on veel uuenenud hädaorgu hüüdjate koor
selle teemaga, et valisin vale eriala õppimiseks ja … pean töötama
klienditeenindajana. Minu grupikaaslase näite peal oli näha, et tegemist pole
mitte mingi uue nähtusega. Ikka juhtub, et arusaamine tuleb natukene liiga
hilja. Tegelikkuses on niimoodi, et me kõik oleme klienditeenindajad, kõik me
teeme midagi kellegi jaoks, kuid seda midagi peame me tegema hästi. Iga kogemus
sellel võimalikul karjääriredelil tuleb meile kasuks. Nojah, see kasu ei pea
just materiaalne olema, see võib elu huvitavamaks muuta. Kui mina oma
kõrghariduse „kätte sain” langes mu palk, võrreldes „tootval tööl” oldud ajaga,
kolmandiku võrra. Materiaalselt kaotasin kõvasti, kuid töö läks huvitavaks …
loominguliseks. Ja peab tunnistama, et see loomingulisus ei olnud üldsegi see
loomingulisus, millest ma kunagi unistanud olin. Päästis Vanaema Marie
mõttetarkus, et kui sulle mingi töö ei meeldi, siis mõtle see enese jaoks
huvitavaks ja teine mõttetera, et kui mingi töö on vastumeelne, … no kohe väga
vastumeelne, siis … tee see ruttu ära. Oled „essust” tööst vaba ja hea võitja tunne
(kasvõi iseenese või iseenese laiskuse üle) on veel lisatasuks. Jah, kui hakata
mingit tööd tegema sellise mõttega, et oi-oi seda ma küll teha ei
taha/suuda/viitsi, siis olete protsessi lõpuks väsinud, muserdatud ja tüdinenud
nagu … laip.
Vanaema Marie
rääkis mulle kunagi ühte tsaariaegse lugemiku lugu kahest poisist. Sügisesel
kooliminekuajal läks üks kooli ja teine arvas, et vahvam on minna metsa mängima
ja mähka kaapima. Ilmselt ongi see lugu mul meeles selle tundmatu väljendi
„mähke kaapima” pärast, mitte niivõrd õpetliku sisu pärast. Tänapäeval tean, et
selle peenem nimetus on kambium ehk taime koore all olev algkude. Nojah, see
algkude või mähk olevat magus ja vanadel kehvadel aegadel oli see maiuse eest.
Inimene on ju leidlik, kuid tagasi Vanaema Marie jutu juurde. Aastate möödudes
sai ühest poisist kooliõpetaja (selles ajal väga tunnustatud ühiskonna liige)
ja teisest vallasant. See vallasant siis
kurtiski kooliõpetaja ukse taga, et talle pole haridust antud ja elas almusest.
Vaat selline õpetlik ajalooline ekskurss õpimisse, hariduse andmisse/võtmisse
ja virisemisse/almusesse. Mina olen küll arvamusel, et sattusin väga heasse
seltskonda, kus õppejõud olid tõelised omaaja mõttehiiglased. Kuigi õppeaeg oli
täidetud ajastuomaselt paljuski tühiainete ja täiteainetega, olid viimased kolm
semestrit nii tõhusad, et ratsutan nende najal ka tänasel päeval. Sain õige
põhja alla. Ja kui vaadata veelgi kaugemale minevikku, võime leida õpetajaid,
kelle mõju võib ilmneda, kui hästivarjatud saladust, vaid aastate pärast. Meil „keskas”
oli tööõpetuse õpetaja, kes polnud vaid õpetaja vaid ka leiutaja ja
eksperimenteerija. Selline visionääri tüüpi vaikne innustaja. Ta ei õpetanud
meid vaid prügikühvleid ja harjavarsi tegema vaid nakatas meid oma vaatega
elule, mitte mis see on, vaid mida sellest teha saab? Peale selle, et ta
valmistas innuka allveekalastajana, küll kahe, küll kolmeraudseid harpuune, oli
tal ka meile maiuspala, fotolabor. Õpetaja tegi kõike niisuguse innuga, et meid
ei olnud küll tarvis tööõpetustundi minekuks sundida. Pealegi andis
fotograafia, nii vaatlemise, kui ka analüüsioskuse. Kannatlikkust õpetas ka.
Selliseid õppeaineid nagu loovus, innukus ja pühendumus, ei õpetata kuskil
maailmas, ei üheski koolis, küll aga võib selliseks katalüsaatoriks olla ühe
pühendunud, loovalt mõtleva õpetaja sattumine meie eluteele. Aga ega meist
keegi pole lõpuni täiuslik. Seega kuigi ma tean arvudest nii mõndagi ja oskan
neist päris toredaid, vahel ka naljakaid, võrdlusi meisterdada, tuleb
tunnistada, et minule ei olnud mitme aasta vältel, töötades osakonna
juhatajana, õrna aimugi, mis vahet on pistikul ja istikul. Kui nüüd keegi teist
rõkatab: „Mina tean! Mina tean, pistik, see on seinakontakt!”, siis pean ütlema, sellisel hauatagusel kõmiseval häälel:
„See vastus on vale”. Pistik on vastavalt autoriteetsetele teatmeteostele taime
küljest eraldatud osa, mis soodsasse keskkonda asetatuna areneb iseseisvaks
taimeks. Vaat selline lugu, et õpime jätkuvalt, midagi uut … kui tahame. Selle
arutluse kokkuvõtteks võiksime nentida, et pole valesid/saamatuid/küündimatuid
inimesi (kaadreid/personali?), on vaid inimesed valel (töö)kohal.
Tänastel
noortel on raske kokku viia illusioone ja tegelikkust. Mitte sellepärast, et
nad oleksid rumalad, ei tänapäeva noored on kadestamisväärt
targad/haritud/iseteadlikud, kuid … illusiooni, et iga kahekümne viie aastane
peabki olema pangapealik või minister, lõi kahekümneaasta taguse tühjuse
täitmine. Eeskujud olid lati viinud nii
kõrgele, et kõik muu tundus tühine ja mõttetu. See ohtlik pettekujutlus on küll
kahanenud, kuid kestab siiski veel tänapäevalgi edasi. Vaadake, see, et
Napoleon sai selles vanuses, ei tähenda, et kõik kahekümne viie aastased
peaksid olema kindralid. Nii need asjad looduses lihtsalt ei toimu.
Muide, kui
juttu tuli vanusest, siis ühest küljest sai Napoleon kahekümne viie aastaselt
kindraliks, kuid Tsingis-khan läks alles viiekümne ühe aastaselt maailma
vallutama. Või mine sa tea, kuidas ja kui täpselt vanasti neid sünnidaatumeid
arvutati. R. Reagan sai vanuigi, kui kõik teised juba pensionipõlve naudivad,
superriigi presidendiks … kaks kord järjest. Nii, et vanus pole probleemiks,
kui on tahet ja teadmisi. Organisatsiooni ehteks võivad olla nii kahekümne viie
aastane Napoleon, kaheksakümne aastane Buffet tüüpi inimene, kui ka viiekümne
viie aastane Tsingis-khan, pealiku ülesanne on nad üles leida või välja
lihvida. „Manager-magister-marginalide” tüüpi lõpetanud, kes arvavad, et need
terminid pole mitte midagi muud, kui sünonüümid tema karjäärimagistraalil,
oskavadki tarvitada neid ja teisigi sõnu, nende sisust aru saamata, mingit
lihvimist muidugi ei vaja. Nende osas meenub mulle minu austatud emakeele
õpetaja, kes püüdis igati meie huvi äratada kirjanduse vastu. Tagantjärele
tundub, et tal läks see korda. Kuid see polnud mingi igav tuupimine, vaid
segatud „lugudega, elust enesest.” J. Liivi käsitledes poetas ta vahele killukese,
mille meie luulemeister olevat kirjutanud tüütu autogrammi jahtija raamatusse .
„Oh, oleks mina näinud, kui Sind tehti, oleks mina hüüdnud, ärge tehke. Siiralt
Teie J. L.” Vaat see emakeele õpetaja räägitud killuke tuleb mulle vahel
meelde. Ei tea, miks ometi?
Karjääri
planeerimisel peate mõtlema ka sellele, kas te tahate ülepea pealikuks saada?
Kas te suudate vastutuse, stressi ja pideva otsuste tegemisega toime tulla? Maailm
võibki jagada nendeks, kes tahavad
pealikuks saada ja nendeks, kes selleks mitte mingil juhul saada ei taha. Nende
kahe äärmuse vahele terve kirju üleminekupalett, alates nendest, kes tahavad,
kuid ei viitsi, … tahavad, kuid kardavad vastutust, … tahavad, kuid võimed ei
luba, … tahavad, kuid asjaolud ei võimalda ja lõpuks need kellel on täiesti
ükskõik, peaasi, et keegi neid ei segaks. Vanaema Marie ütles et: „Maailmas on
ainult üks asi ükskõik, see on siis kui võtta pihku midagi haisvat, siis on
tõesti täiesti ükskõik, kas nuusutada seda ühelt poolt või teiselt poolt,
haiseb ikka ühtemoodi!”, kõik muu ei olnud tema arvates ükskõik. Lähtumegi siis
sellest, et teil pole teie tulevikuarengud „ükskõik” vaid kõik. Siit algab ka
karjääriplaneerimine. Muide, ei maksa ära segada oma professionaalse arengu
planeerimist, et teie elu iga etapp oleks huvitav ja lihtsat karjerismi. See on
üks keeruline küsimus kuna murrangulistele aegadele ja ebaõnnestunud
regulatsioonile ,loomulik edenemine karjääriredel rikutud. Mäletate, „kõik”
tahavad ju kohe ministriks saada, keegi ei arva, et kõigepealt tuleks alustada
spetsialisti tänamatust ametikohast. Sellise vaatepunkti järgi polegi
karjääriks eriti palju ruumi. Kuid ikkagi, milline võiks olla põhimõtteliselt
Inimesekese unistused karjääriks? Vaatan vahel telekast „krimkasid”. Selge see,
et ilma rohke „ketsupita” ja laibahunnikuteta sellised filmid ei kulge.
Näitlejaid on mitut sorti, mõned on peaosatäitjad, mõned saavad kuulsaks
kõrvalosatäitjana, mõned osalevad massistseenides. No, vaat, neid krimkasid
jälgides, tekkis mul mõttekene, et kes siis morgis pataloogi valvsa pilgu all „laipa”
mängib? Kas see inimene ongi unistanud juba lapsepõlvest peale saada
märulifilmis laipa mängida? Need „laibad” seal filmis pole ju mingid elutud
topised vaid elavad inimesed, ainult et näitlevad laipa. Mõnele tundub see
püsiroll olevat. Kas eriti võikalt moonutatud laiba nr 118 mängimine võiks olla
mõne tänase ülikooli lõpetaja karjääri tipp ja elu unistus? Või läks midagi karjääri
planeerimisel nihu. Kas midagi jäeti
tegemata? Mingil konkursil osaemata? Mingil koosviibimisel käimata?
Omaette lugu
on, kas kõigil konkurssidel osalemine ja nende võitmine on tegelikult võit?
Mõtleme, kuidas suhtuda võistlusesse juhul, kui Raekoja platsi jõulukuuse
konkursil osalevad neliteist ilusat põliskuuske. Konkursi võitja võetakse „auhinnaks”
jalapealt maha ja korraks lampidega kaunistatakse. Kuidas sellesse suhtuda? Kas
see oli võit? Kelle võit see oli? Kas teised kuused tunnevad kergendust või
kadestavad võitnud kuuske? Ja, kadedus on suur jõud. Kahjuks pole see alati
edasiviiv jõud. Õhata kadedalt külapoe taga ja edukaid kadestada on üks asi ja
hoopis teine, kui ise tehakse midagigi, millegi saavutamiseks. Sellisel taustal
on pürgimine laip nr 118 osatäitmiseks juba suur samm edasi karjääriredelil.
Siit saamegi selgeks, et igaüks kannab midagi kaasas, mõni kannab
marssalikepikest ranitsas, mõni rusikat taskus. Kuid need on kaks täiesti
erinevat energia suunamise viisi, täiesti erinevate tulemustega. Võib ka mõelda
niimoodi et, kui meie tipud poleks ennast ja oma lühiajalisi huvisid maha
salanud, oma laiskust maha surunud ja teinud tööd 24/7, siis oleksid nad ju
koos teiste virisejatega külapoe taga kirumas või teleka ees pekki väristamas.
Seega karjääri planeerimisel peab olema kaks tähtsat majakat, esiteks õigete
eesmärkide seadmine ja teiseks süsteemne sellele lähenemine. See pole mingi karjääri planeerimine, et
tuleks õhtu rutem ja saaks kiiremini külapoe taha sumisema minna. Pole ka mõtet planeerida oma karjääri niimoodi, et lähen
ülikooli ja samal ajal hakkan (panga) presidendiks ( ja modell olen ka ja
saatejuht ja laulutäht ja … ). Pealegi peab karjääri planeerimine olema
paindlik. Kui see on jäik, hakkab see iseenda vastu töötama, tekitades pisimagi
graafiku nihke puhul ebaõnnestumise tunde. Kui soov teha karjääri on nii suur,
et varjutab Päikese, lõppeb see harva eduga. (kuigi tean ka selliseid
juhtumeid, pole need Inimesekesed õnnelikud). Selliselt saavutatud võit on
löönud liiga palju haavu ja võtnud liiga palju energiat, et seda saavutust
nautida. See saavutus/võit on tegelikult tõeline ebaõnnestumine. Muide, on
täiesti omaette kategooria inimesi, keda võiks nimetada karjäärisõltlasteks ja
nende vastandid, kes mitte mingil tingimusel ei taha saada pealikuks. See mittetahtjate
seltskond on iga pealiku unistus ja salarelv. Enamus mittetahtjad on äärmiselt
kompetentsed, enesekriitilised, oma ala spetsialistid, kes ei talu
otsustamisega (seega ka vastutusega) seotud stresse. Muude ametioskuste ja
isikuomaduste poolest võiks ta teha karjääri, kuid on otsustanud sellest oma
meelerahu säilitamiseks loobuda. Nad on ka usaldusväärseks ankruks
organisatsioonis. Need on sellised inimesed, kes kindlustavad organisatsiooni
ajaloolise mälu säilimise ja DNA koodi edasikandumise.
Et edukalt
teenistuses edasi liikuda, peab natukene tundma ka pealike hingeelu. Just,
just, tundma pealiku hingeelu, mitte pugemise tehnikat. Te peate aduma, mida
pealikud hindavad ja millised on need faktorid, mis pealikutöö spetsiifikat
arvestades võiksid teid tema silmis märgatavaks teha. Salajast geeniust märgatakse
väga harva. Seega pealikest. Eduka pealiku töö eelduseks on see, et ta teeb
vaid neid asju, mida pealik peab tegema, mitte ei torma nagu Superhiir kõigi
teiste tööd „parandama” ja „õigesti tegema”. Seega, ärge segage pealikke neil
nende tööd teha. Võtame kõige lihtsama näite, ehk oletame, et inimene tuleb
pealiku juurde enda poolt koostatud kirjaga? Kas te pealikuna parandate seda,
teete selle ümber või lasete inimesel enesel seda parandada? Kui te lähete
esmapilgul kergema vastupanu teed ja hakkate kirja ümber tegema, siis jäätegi,
aegade lõpuni, oma alluvate tööd tegema. See pärsib ka alluvate pürgimust, sest
„ … see tolvan (pealik) teeb nagunii mu kirja ümber, milleks pingutada …”.
Niimoodi on iga tööga, mida tormate ise parandama ja jättes tegeliku täitja
kõrvale, siis lõppkokkuvõttes pole tema oma tööd teinud ja ka te ise pole oma
tööd st juhtimist, teinud. Muidugi võib selline asendustegevus pakkuda suurt
isiklikku meelelist, võib-olla lausa pahelist, naudingut :”Oh sa pann, kui tark
ma olen! Ükski kirjaprojekt pole minu
jaoks liiga hea, ikka leian midagi parandada. Oma punase pliiatsikesega oskan
ma iga koma ja tähevea ära parandada.” Kurbloolisus on selles, et pealiku töö
jääbki tegemata. Lihtsalt aeg on
piiratud ressurss ja seda ei jätku kõigega tegelemiseks. Niipalju siis mugavusest.
Parem õpetage inimene õigeid asju tegema, isegi kui peate seda tegema mitu
korda järjest, olete lõppkokkuvõttes oma ajabilansiga pluss poolel. Minu
isiklik õppimiskogemus on igatahes olnud sellisel meetodil positiivne, minu
pealikud lasid mul esimest tasuvusarvutusi ümber teha (kuldaväärt õpetussõnade
saatel) vähemalt kaheksa korda. Kui nad
ise oleksid selle arvestuse ära teinud, ei oskaks mina siiamaani analüüse teha.
Mul on üks sõber, kes ütles, et :” Inimesekesi
ei tohi segada tööd teha!”. Tema pealiku filosoofia oli selline, et kui juhtub
olema selline moment, et teil „ei ole kohe mitte midagi teha”, siis jooge
kohvi, lugege lehti ja kasvõi nokkige nina, aga ärge te mitte mingil juhul mine
inimesi segama nende töötegemise juures. Kui on probleem tuleb vastavalt motiveeritud
ja treenitud inimene ise teie juurde, selle momendini on kõik sekkumised vaid
töörütmi häire tekitamine. Muide tegu on väga eduka pealikuga. Muidugi ei saa
niimoodi igal pool talitada, kõik oleneb asjaoludest ja kollektiivist. Võiksin
tuua otse vastupidise näite pealiku tegevusest tegevusetuse ja tegude
piirimailt. Ta tüdines olemast kõrge ametimees , selline tipupoole pealik
ministeeriumis ja suundus nö tootvale tööle, firmat juhtima. Ütleme, et
tegemist polnud just väga prestiiže firmaga ja kollektiivi moodustasid, kui
mitte asotsiaalid, siis mitte just väga sotsiaalsed tüübid. Pealik,
intelligentne siidikäsi, ministeeriumi taustaga kuldsuu, kus tuli rääkida,
rääkida ja siis veel kord rääkida, tegi sama ka oma uues töökohas. Selgitas
töökollektiivile visioone ja strateegiaid ja motosid, kuid olukord kippus
kuidagi käest ära väänduma. Kuna tegemist oli hulka brutaalsema seltskonnaga,
kui ministeeriumi rahvas. Neid motiveeris neid vaid palgapäev ja sellele
järgnev pidev peaparandus. Mida siis sellises olukorras teha? Üks võimalus on
tunnistada oma lüüasaamist ja lahkuda või teise võimalusena näidata kõva kätt.
See pealik otsustas näidata kõva kätt, selle sõna kõige otsesemas mõttes … ja igal esmaspäeva hommikul. Ilma pikema
jututa ja profülaktika mõttes. Veidi darvinistlik, kuid toimis - töödistsipliin
läks ülesmäge, seoses sellega ka efektiivsusnäitajad, oli tagatud nii töörahu,
kui ka pealiku prestiiž ja igaüks tegeles talle ette nähtud tööga. Ilmselt
poleks mina sellises situatsioonis hakkama saanud, kuid see oli vaid näide, et
edukas võib olla erinevalt ja ka lootusetutes olukordades, kui valite (õige?)
edasiviiva tee. Mõlemad pealikud andsid inimestele, seda mida neile oligi vaja.
Ja mõlemad olid ka edukad pealikud.
Nüüd on EV
aastapäev tulemas ja ametlik põhjus kiita mingitki osa vaevanägijatest. Mis
puutub tunnustamisse ja kiitmisse, siis seda on tõesti vähe. Seda võiks
nimetada lausa Vaegkiitmiseks. Pann vähe. Tunnustamine on üks tähtis juhtimise
komponent, mis innustab inimest endast parimat andma. Tuleb tunnistada, et olen
ise selline tüüp, kes ei taha väga kurjustada kolleegidega, pigem kiita, … kui
on põhjust. Samas võib kiitmine (ka mööndustega ja avansiks kiitmine)
organisatsioonis muutuda normiks, mida
enam ei märgatagi. Kiitus kui tapeet? Mäletan ühte meie organisatsiooni andekat
ja töökat liiget, kes lahkus nn sõsarorganisatsiooni veidi iseseisvamale
ametikohale. Räägiti, et ta tundis, et teda ei hinnata piisavalt selles uues
organisatsioonis. Suur oli tema üllatus ja nördimus, kui poole aasta jooksul ei
öelnud uus pealik talle kordagi „Tubli!”, „Hästi tehtud!” Seega
organisatsioonide kultuur ja käitumine on erinev ja kaotatud hüvedest (olgu
need vaid mentaalsedki) saame me aru kunagi hiljem. Usun hea õhkkonnaga
organisatsiooni edukuse võimalustesse . Juba ülikooli ajal oli meie rühm üks
kokkuhoidev ja abivalmis grupeering, aidati neid, kes hakkama ei saanud ja
tulemuseks oli see, et päris lõpetamata ei jäänud meist keegi. Naabergruppidel,
kus kiivalt varjati oma konspekte ja vaadati vaid kuidas ise hakkama saada, nii
hästi ei läinud. Seepärast usun, et edu aluseks on organisatsioonisisene
koostöö ja süntees. Head õhkkonda ilma hea sõnata ei ole võimalik luua, ei ole
võimalik areneda. See hea sõna jutt ei ole mitte selline, et kogu aeg peaks
ninnu-nännu tegema, vahel tuleb ka valusaid otsuseid teha ja öelda
ebameeldivaid asju (näiteks pidada „Pealiku mäejutlusi”).
Tagasi
karjääri nõuannete juurde nendele, kelle ülimaks sihiks pole just Laip nr. 118
mängimine. Arenguks või karjääri tegemiseks on kaks head lahendust: esiteks
muuda ennast asendamatuks. Teiseks: võta vastu selline töö, mida teised ei taha
vastu võtta, pidades seda liiga riskantseks. Teine võimalus on raske, kuid
huvitav. Kui suudate moodustada piisavalt asjatundliku meeskonna (või olete
selle liige) ja olete saja kahekümne protsendiga pühendunud eesmärgi
saavutamisele, on edu tõenäosus küllaltki suur.
Siin on ainult kaks tingimust, esiteks peab teil olema „see vana hea
postilenduri filosoofia”, et lendate edasi tänu huumorimeele ja isiklikule
uhkusele, isegi siis kui paagid on tühjad. Teiseks, te ei tohi oma „kohast kinni hoid”. Nii kui
te hakkate tegema otsuseid lähtudes sellest, kuidas oma isiklikku kohta
säilitada, nii plärtsatate alla. Plärtsatate alla seepärast, et te olete juba
vang, te ei saa teha enam vabalt ratsionaalseid otsustusi. Seega sellise tee
valikul peavad teil olema alati teie töökoht
lahkumiskorras, ilma liigse paberilasuta ja kaabu ning kott uksekõrval,
et oleks võimalik väärikalt lahkuda. Kohe. Kiiresti. Tagasivaatamata. Siis
olete vaba. Võib-olla pole teil vaja lahkuda kümne aasta jooksul, kuid vabaduse
säilitamiseks peate olema just niimoodi meelestatud ,nagu oleks see teie
viimane tööpäev. See jutuke ei ole mitte ülesse kindlale ebaõnnestumisele vaid
kaalutletud riskile. Kuid ilma riskita ei toimu mitte midagi. Vanaema Marie
ütles, et isegi oma maja uksest välja astudes on risk, et teile kukub katuskivi
pähe. Seega ka esimene võimalus ehk enese asendamatuks muutmine, võib olla
seotud riskiga, et sellest saab omakorda karjääripidur ehk lõks. Elus on tihti
niimoodi, et tõeliselt head asjatundjat tahetakse säilitada iga hinna eest
enese alluvuses/lähedal. See tähendab, et vaid enda vajadustele orienteeritud
pealik hoidub sellise asjatundja edutamisest, kui see tähendab Inimesekese
lahkumist tema isiklikust tähesüsteemist. Pigem võib kohata olukorda a`la , kui
inimest ei ole võimalik vallandada, eduta ta … eest ära. See on pikemas
perspektiivis väga ohtlik tendents ehk nagu ütles üks MAMI : „See on nagu püksi
pissimine, alguses on mõnus ja soe ja siis pikalt märg ja külm!”. Selline
selektsioon on sama nagu kartulisaagist ilusad suured kartulid ära süüa ja vaid
pisikesed nirakas seemneks jätta. Niimoodi valides oleme varsti olukorra ees,
et paneme pangetäie kartuleid maha ja … võtame sügisel pool pange üles. Sama laastav
on organisatsioonile „mugav kaadrivalik” või „personalipoliitika”. Kui edutada
pealikuks see, kes ei saa hakkama oma igapäevatööga, lootes, et ta ka pealikuna
on sama saamatu (noh, ei sega enam), siis on see asjata lootus. Esiteks saab ta
hakata võimu näitama/nautima, püstitades ühe tobeda ülesande teise järel teie
ette, nõudes nende punktuaalset täitmist. Teiseks, olete ise sattunud
karjäärilõksu, kuna küündimatus valib enda ümber vaid endasarnaseid, kuid vajab
püsimiseks ka andekaid „grenadere”. J.
Rankini „Mustas märkmikus” on üks hea näide ülalkirjeldatud situatsioonist :”
Kuulujuttude järgi oli Hendry nii hea kriminalist, et tal polnud vähimatki
lootust ametiredelil ülespoole tõusta. Kurjad keeled rääkisid, et edutatakse
ainult neid, kes ei saa oma tööga hakkama. Siis nad ei jäävat teistele jalgu.”
Seega karjääri ja karjäärilõksu küsimus pole vaid meile igiomane vaid
üldinimlik faktor.
Siiski
lähtugem sellest, et tegemist on normaalse organisatsiooniga, mis tähendab, et
vajatakse asjatundjaid. Ammutuntud tõde on, et ühesilmaline on kuningas
pimedate maal, samuti on suhteliselt kerge saada tunnustatud asjatundjaks
valdkonnas, mis enne on läbi töötamata või süstematiseerimata. Näiteks on
mul kogemus, mil tööde
ümberorganiseerimise tulemusena maandus ministeeriumist minu, noore
spetsialisti, kabinetti umbes pooleteise
tihumeetri jagu süstematiseerimata kaustu. Seda veel alalt, millega ma enne
tegelenud ei olnud. Lammutasin kogu hunniku lahti ja istusin paberikuhjade
keskel pea kolm kuud, sorteerides ja ümber sorteerides. Lõpuks, kui süsteem oli
loodud ja kataloogid valmis, olin ainukene kogu tööstusharus, kes seda
bürokraatiat valdas. Olin asendamatu, olin esmakordselt süsteemi kunn.! Vinge
tunne oli. Sellel jutul on kaks mõtet, esiteks võib ennast üles töötada juba
vanal alal, lähenedes sellel uue nurga alt, muutes kvantiteedi kvaliteediks ja
teiseks minna uuele alale, kus asjatundjad puuduvad ning kõik on iseõppijad,
asjaarmastajad.
Koolituse ja
õppimisega on selline lugu, et muutuvad ajad nõuavad ka pidevat kursisolekut
muutustega ehk igikestvat õpet. Tänapäeval ei ole sellest piisav, et käisid
mingid kursused läbi ja kolmkümmend aastat kasutadki vaid neid tolles ajahetkes
õigeid oskusi. Niimoodi ei saa tänapäeval läbi isegi puulusika nikerdaja, sest
temalgi on vaja kaasas käia uute arengutega turunduses ja tööõiguses. Nojah,
sellest ühe konspekti Inimesekesest me juba rääkisime, kuid sellised peaks elu
ise välja kahima, kui koolitatavad neilegi hindeid paneksid. Või saaksid nad
palka selle pealt, kui palju Inimesekesi nende kursust külastab. Olenevalt
keskkonna või olukorra muutusest on mõnda teadmist vahel õppida üha uuesti ja
uuesti. Vahel on vaja omandada oskusi mitte kõrgemal tasandil vaid õigeks
kommunikatsiooniks on vaja omandada oskusi mingil lihtsamal, madalamal
tasemel. Näitlikustamiseks vaatame minu
kunagisi vene keele õpinguid. Mis te arvate mitut vene keelt ma olen õppinud?
Nüüd mõtlete, et ajan jälle jama? Kuid pidage hoogu. Esiteks õppisin kümme
aastat sunduslikku vene keelt, sellist Puskini, Lermontovi, Majakovski keelt
et, mida kellegi vanaisa Borodino all tegi ja kuidas tormilind kuskile ära
lendas. Sellist uhket, rikast ja klassikalist keelt. Kui sõjatehasesse tööle
läksin, et mitte sõjaväkke minna, polnud seal sellise ilusa keelega midagi
peale hakata, seal käis asi palju lakoonilisemalt, kuid mahlakamalt. Kui
meister mulle ütles, et : Kuule Petro, kui see naisasi tuleb, siis asjata need
asjad sellele meesasjale, sest muidu see asi asjatab asja”. Möh? Puskini vene
keelest oli mulle arusaadav vaid lause algus ehk kuule Petro, ülejäänud pidin
uuesti õppima. Iseenesest on lausa võluv, kui nappide vahenditega, ilma „vanaisade
ja tormilindudeta” on võimalik edasi anda töökäsk, et :” Kui see sildkraana
juht tuleb, läheta need detailid, sellele treialile, muidu pole tal midagi
teha.”. Midagi polnud teha, pidin ka selle keele ära õppima. Sellele järgnes
kaks aastat ülikooli „ilu” või „õige” vene keele õpet, mis oli jällegi
sunduslik ehk väheresultatiivne. Peale ülikooli oli järg kolmanda vene keele
käes ehk Moskva kantseliitlik piimanduskeel. See oli kahest eelnevast keelest
totaalselt erinev ja tahtis usinat harjutamist. Sellele järgnes sõjaväekeel,
mis oli natukene sarnane tehase keelega, kuid oma kindla spetsiifikaga, mis
väljendas eelkõige hingeliselt muserdatud allohvitseri keelena, koos kõigi
lisanduvate „emade”, „kitsedega” ja muude pudulojustega. Viies keel oli hinnaala keel. Algselt
arvasin, et see on samasugune nagu piimanduskantseliit, kuid hoomasin juba
peale paari koosistumist, et sellel alal on oma, täiesti isikupärane
kantseliit, mis erineb teistest kantseliitidest. Seega jälle kähku õppima. Ega
see õppimise ja ümberõppimise vajadus tänapäevalgi kuskile kadunud ei ole. Sama
lugu olen hoomanud nii soome kui ka inglise keele puhul. Isegi tõlgid peavad
valvel olema. Ühelt rahvusvaheliselt ürituselt naastes, küsis meie tõlk minult
ühe termini kohta, mida te oli tõlkinud, kui maksusoodustust, kuid mis „meie
bürokraati keeles” tähendas hoopis grupierandit. Hea, et küsis … lõpuks st.
siis kui konverents lõppenud oli. Ise ma tõlget ei kuulanud, kuid iseenesest
tekitas see kaks järeldust, kas need kes kuulasid ei saanud niivõrd suurest
erinevusest aru? Või nad ei kuulanudki, ainult osalesid. Ja teiseks, et tõlkidel
ja tõlkidel on vahe … suur vahe. Nagu igal alal on tõelised proffid, mille
poole tasub püüelda ja on … mitte nii professionaalid. Igas valdkonnas on oma
valdkonnaspetsiifilised väljendid, mis teises valdkonnas võivad tähendada
hoopis teisi asju. Seega õppimise ja õpetamise ressurssi tuleb kasutada
ratsionaalselt. Pann, ratsionaalselt
Ja veel üks pisiasi, õnne peab olema. Õnne
peab olema nii karjääri valikul, kui ka planeerimisel ning samuti
kaadrivalikul.. Õnn on see, kui te sattute õigel ajal õigesse kohta, näiteks
kohtate kolmapäeval kelle kolm viisteist Vabaduse platsi nurgal mõnd
pealikku/kolleegi/ilmaparandajat, kellel on just teiesugust tööriista vaja. Kui
te sinna nurga peale sattute kell kolm ja kümme minutit või kolm kakskümmend,
siis pole teil võib-olla õnne, et just teie tulete sellele pealikule meelde ja
ta teeb pakkumise just teile. Ärge saage nüüd valesti aru, et peategi kogu elu
seisma nurga peal, kella all ja ootama õnne, nii see asi ka ei käi. Ikka see
vana tammsaarelik tõde: tee tööd, siis tuleb ka …. ametikõrgendus. Te ei saa mitte
kunagi edukaks ja õnnelikuks aviaatoriks, kui te lennundust ei õpi, praktikat
ei omanda ja järjest uutele mudelitele ümber ei istu. Mnjah, vaid mõttelohet
poe taga lennutades, ei tekkigi ei iialgi võimalust, et teil õnne on.
Millist
karjäärinõustamist anda siis Laip nr. 118-e? Ei mingit, see on lõpppeatus …
kuid enne seda … Vanaema Marie ütles selle peale: „Kennegi tege, nagu kennegi
näge!”. Selles veidras lühiütlemises oli kaks universumit läbivat mõttearendust;
esiteks, et on vaja teha ja teiseks, teha tuleb oma äranägemise järgi. Nagu rätsepaülikond,
noh!
Kõigile teistele asjasse mittepuutuvatel "kaubasakstele on mul ka üks isekas soovitus: ärge segage noori soovitustega, kuidas "kergelt" ja "kergemini" eluteel hakkama saada. Selline pseudokergus vaid ähmastab maailmapilti. Laske noortel ise teha oma valikud ja olla selle üle uhked ... ärge õpetage neid enesesarnasteks ise omandatud puudega virisejateks. Nagu Vanaema Marie tavatses öelda: "Elu peab olema, tuli peab põlema, ilm on kui roosiaed!"
No comments:
Post a Comment