…
Maksumaksjate konverentsi jälgedes, jälgedes, jälgedes ...
Haridus.
Haridus? See on nüüd jällegi teema millest ei tahaks arutada. Teate ju küll, et
laste kasvatamise/harimise ja inimeste ravimise osas on kõik ilmatargad. Kõik
teavad, kuidas õigesti … No mina ei tea, kuid … Õnneks on mul olnud mitmeid
innovaatilisi ja huvitavaid õpetajaid, kes on mind õpetanud … mõtlema. Teised?
Teisi ma ei mäleta, õigemini tagantjärgi
vaadates olen saanud aru, et nad on kuritarvitanud minu aega, seda ainukest
pöördumatult kaduvat ressurssi. Teisalt, kõik on suhteline, sest inimesed minu eluteelt, kaasteelised/õppijad
on aeg-ajalt kokkusaamistel öelnud, et „… see ülikool ei andnud meile küll
midagi“. Hm, see on minus tekitanud alati sügava arusaamatuse. Need olid ju
klassi/grupi priimused ja … neile ei antud midagi? Kummaline. Samas mina, kes
ma ei olnud priimus kannan endaga kaasas neid teadmisi, mida ma võtsin kaasa
kui kallist hindamatut vara. Muidugi oli haridusteel palju mõttetut pahna, kuid
seal sees oli tõelisi pärle. Vaatenurga küsimus, ka ootad ande või võtad
parimatelt parima. Muidugi kui uskuda geeniuseid, siis .„Suure
osa ajast õpib inimene ajalugu, mis olgem ausad, on enamjaolt lolluse ajalugu.“
(S. Hawking „Lühikesed vastused suurtele küsimustele“ Pegasus 2018 Lk 187). Ilmselt oli SH-l õigus, kuigi
just ajalugu on mind alati huvitanud.
Niisiis,
miks meie teiega peame (kindlas kõneviisis) pöörama erilist tähelepanu
haridusele? Isegi siis kui me sellest arutada ei taha? Vaidlete vastu? Ütlete,
et me ju arutame sellest, et õpetajaid ei jätku, õpetajate palgad on madalad,
koolid on … Ja-jah, ka see on arutelu, kuid see taktikaline, mitte
strateegiline küsimus. Et siduda hariduse strateegilisi visioone
eelpoolkäsitletud energeetikaga, siis tuletame meelde mida mainis N. Y. Harari „Tööstusrevolutsioon
on sisuliselt olnud energia muundamise revolutsioon. Selle sügavamaks mõtteks
on, et meie käsutuses
olev energia on piiramatu. Kui täpne olla, saab ainuke
piirang siin olla üksnes meie teadmatus.“. Just. Meie teadmatus (meie hariduse ja
harituse puudulikkus) on piiriks meie tegelike võimaluste kasutamisel.
Y. N.
Harari lisab („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 223) ühe tähelepanuväärse
nüansi tööstusrevolutsiooni (ja sellele järgnevate ajastute) ning
hariduse/teadmiste vahele: „Tavaarusaamade järgi maailmast kui kindlaksmääratud
suurusega pirukast on maailmas vaid kaht liiki allikaid – toormed ja energia.
Kuid tegelikkuses eksisteerib kolme liiki allikaid – toorained, energia ja
teadmised. Toormed ja energia ammenduvad: mida rohkem neid kasutada, seda vähem
neid alles jääb. Teadmised seevastu kasvavad: mida rohkem me neid kasutame, seda
rohkem meil neid on. Mida rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on
tõenäosus, et see aitab leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“
Ta lisab
ka sügavmõtteliselt, et: „Suurimaks teadusavastuseks oli rumaluse avastamine.
Kui inimesed mõistsid, kui vähe nad tegelikult maailmast teavad, tekis neil
väga hea põhjus otsida uusi teadmisi. See omakorda avas teadusele tee arengu
poole.“
Milles siis küsimus? Kas meie siin kohapeal, pole veel „rumalust
avastanud“ või pole meil vaja uusi teadmisi? Mõlemad halvad variandid.
Tööstusrevolutsioon ja haridus
Niisiis:
„Tööstusrevolutsioon muutis kõik. Muutis
meie ühiskonnakorraldust, haridust, arusaamist tööst ja ärist. Rajasime
taristu, millist eales varem polnud nähtud. Raudteed, teed kanalisatsiooni,
veeteed, sadamad. Need olid uued tehnoloogiad.“
„Teisisõnu
ühiskond ehitatakse taristu peale, mitte vastupidi: meie teed ja koolid
kujundavad meid märksa enam, kui meie kujundame oma teid ja koole. Või nagu
ütles haridustegelane ja Abraham Lincolni fänn Ken Robinson: „Enne 19 sajandit
ei olnud maailmas avalikke haridussüsteeme. Need tekkisid selleks, et rahuldada
industrialismi vajadusi.“
NB!
Tähelepanu nüüd! „Me lõime oma
koolid tööstusrevolutsioonile. Tööstusrevolutsioon ei toiminud sellepärast, et me saatsime
inimesed kooli. Ja tööstusrevolutsioon on tänini meiega.“
Tööstusrevolutsioon
pole mitte ainult tänini meiega vaid ka kogu meie hariduse, valitsemisüsteemi
ja õigussüsteemi üha uuesti genereerimine. „Tänapäeva autod ei erine
põhimõtteliselt põlvkond varasemast mudelist; sama kehtib rongide, lennukite,
raudteede, lennujaamade, õigussüsteemi,
koolide, ülikoolide ja valitsemissüsteemide kohta. „Meie taristu on šokeerivalt kaua stabiilne
olnud (…) ja me oleme sellele rajanud institutsioonid, mis eeldavadki sellist
stabiilsust.““ Aga kui areng on muutunud nii kiireks nagu see on muutunud, siis
kas eeldatav stabiilsus peab vastu? Sellise lootuse kohta on hea võrdluse
toonud Chris Urmson Google endine isejuhtiva auto projektijuht. „Tavatarkus
ütleks, et me peaksime need autojuhtide abistamise süsteemid vähehaaval paremaks putitama ning aja
jooksul saavadki neist isejuhtivad autod. Aga mina ütlen teile, et see on sama
hea, kui öelda, et kui ma kõigest hingest hüppamist harjutan, siis ühel päeval
oskan ma lennata. „ (A McAfee, E. Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018
Lk 74). Eks ole, hüppa sa palju hüppad, kuid see pole lendamine. Lendamiseks
peab …õppima lendama. Hoopis teine tegevus.
Vaadake, taristu, millele me üle läheme, on eksponentsiaalselt kasvav, kuna tehnoloogia areneb eksponentsiaalselt. See vahe on samasugune nagu hüppamise ja lendamise vahe, isegi kui me ei taha väga kõrgelt lennata on lendamine tehnoloogiliselt ja mentaalselt täiesti erinevad tegevused ja dünaamikad. Brown annab koos raamatu „The Power of Püll“ kaasautoriga edasi sünge hoiatuse: „Maailm teie ümber muutub. See, mis tõstis teid praegusele kohale, ei aita teil seal enam püsida.“ Seda nimetavad nad Suureks Nihkeks, mis juba praegu mõjutab ühiskonna igat tahku. Üliõpilaste kiiresti muutuvate õpivajadustega on hädas eriti haridusasutused. Nagu Ken Robinson 2006 aastal ütles: „Mõelge hoolega, praegu kooli minevad lapsed lähevad pensionile 2065 aastal. Keegi ei tea sedagi, milline maailm viie aasta pärast välja näeb. Ja ikkagi püüame neid selle tarbeks koolitada.““ Just, mida me neile õpetame? Kelleks me neid koolitame? Kas nendeks kes „ei saanud midagi“? Või nendeks kes oskasid „võtta parima“ olemasolevast? See on põhiküsimus. Õpetajate palgad on ka tähtis küsimus, kuid … Milliseid õpetajaid me sellisel juhul vajame? Mida nad peaksid õpetama? Kuidas? Meie standardiseerimise õppejõud tuli loengusse ja tegi sissejuhatuse valdkonda. „ Ma tean, et paljudel teist ei lähe seda ala elus kunagi vaja, kuid minu ülesanne on õpetada teile, et kui teil vaja läheb, siis kuidas ja kuskohalt seda otsida“ Kuldaväärt õpetus nii sisult kui vormilt. Hoidis palju aega kokku. Sama meetodit oleks võinud kasutada statistika kohta, millele raisati kuus semestrit ja sadu pooleteiselehelisi valemeid. Tehasemeetod. Kaod.
Vicki Buck: „Kardan, et haridussüsteem võtab loovad,
kujutlusvõimelised lapsed ning püüab neisse toppida normide järgimist,
kuulekust ja distsipliini. Arvestades, et tõenäoliselt
peavad need lapsed omale töökohad ise looma, on see õudne.““
John on nõus „Hariduse
andmine ise toimub samuti tehasemudeli põhjal. Te loote oskuste varu.
Teile öeldi, et mingil hetkel osutuvad need kasulikuks. Aga mis juhtub, kui te
sattute maailma, kus oskuste eluiga on kuuekümne aasta asemel viis? Meie
praegused haridusasutused on praeguseks peaaegu
mõttetud.“
See on
kurb/hoiatav tõdemus, sest järgmine (tehnoloogiline) hüpe (Y. N. Harari „Homo
Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018) on kohe-kohe tulemas: „On tõenäoline, et
järgmistel aastakümnetel oleme tunnistajateks veel teistelegi
interneti-sarnastele revolutsioonidele,
mille käigus tehnoloogia poliitikast märkamatult ette jõuab. Tehisintellekt ja
biotehnoloogia võivad juba lähitulevikus meie ühiskondi ning majandusi – nagu
ka meie kehasid ja meeli – põhjalikult muuta, kuid ei ole usutav, et need
praegu kellegi poliitilisel radaril silma torkaks. Tänapäevased demokraatlikud
struktuurid ei suuda olulist informatsiooni sedavõrd kiiresti koguda ja
töödelda ning suurem osa valijaist ei tunne bioloogiat ja küberneetikat
sedavõrd, et neil kujuneks neis küsimustes välja kindel seisukoht. Seega on
traditsiooniline demokraatlik
poliitika kaotamas kontrolli
sündmuste üle ega suuda pakkuda meile mõtestatud tulevikunägemust“
- „Just
selle tõttu, et tehnoloogia areneb edasi niivõrd kiiresti ning parlamentidel ja
piiramatu võimuga valitsejatel on suuri raskusi tulla toime andmetega, mida nad
ei suuda küllalt kiiresti töödelda, mõtlevad tänapäevased poliitikud palju
väiksemal skaalal kui nende saja aasta tagused eelkäijad. 21 sajandi alguse
poliitikas puuduvad seetõttu suures tulevikunägemused. Valitsusest on saanud
lihtsalt ametkond. See haldab riiki, kuid ei juhi seda. Valitsus tagab, et õpetajad õigel ajal
palka saaksid ja kanalisatsioonisüsteem üle ei ujutaks, kuid sellel pole
aimugi, kuhu riik 20 aasta pärast on jõudnud“
Nojah,
tundub, et visooni kohta üldjoontes asi klapib, kuid õpetajatele õigeaegse
palga väljamaksmise osas ei oleks enam nii kindel. Kui miski ei arene, siis
mõõtkavas see taandareneb.
Just
seepärast, et me ei taandareneks läbi paigalseisu vajame institutsionaalseid uuendusi. Nagu tõdeb M Svensson („Optimisti
teekond tulevikku“ ÄP 2013): “Põhimõtteline
konflikt on olemas ja küsimus on selles, kuidas hakata institutsioone ümber
kujundama, et sellega toime tulla. Uuenduste tegelikuks probleemiks pole mitte
tehnoloogilised, vaid institutsionaalsed uuendused. Me peame hakkama leiutama uut tüüpi institutsioone, mis suudavad käia
kaasas infoajastuga.“ Milleks? Selleks leida
lahendusi uutele ressursivajadustele, kusjuures teadmised ise on muutunud
ressursiks. Suurenevaks ressursiks.
Teadmised kui ressurss
Y. N. Harari: „Tavaarusaamade järgi maailmast kui kindlaksmääratud suurusega pirukast on maailmas vaid kaht liiki allikaid – toormed ja energia. Kuid tegelikkuses eksisteerib kolme liiki allikaid – toorained, energia ja teadmised. Toormed ja energia ammenduvad: mida rohkem neid kasutada, seda vähem neid alles jääb. Teadmised seevastu kasvavad: mida rohkem me neid kasutame, seda rohkem meil neid on. Mida rohkem oma teadmispagasit suurendada, seda suurem on tõenäosus, et see aitab leida ka täiendavaid tooraineid ja energiat.“
Eks ole
vahva? Kuid … selleks on vaja nii institutsioone kui haridussüsteemi muuta. Eee
… muuta neid … mõttemängude, alternatiivvariantide otsimise altimaks. Võib-olla
lapsemeelsemaks?
„Lapsed mõistavad intuitiivselt ühte kosmilist
tõde, mis enamikul täiskasvanutest kaduma läheb: see kõik on mäng – suur,
imeline mäng.“
„“Mida
sa joonistad?“ (…) „Ma joonistan jumalat.“ (…) Aga keegi ei tea ju, milline
jumal välja näeb.“ (…) „Kohe saavad teada.“ /lasteaiaõpetaja ja tütarlaps/
Vaadake, siin on kaks poolust, üks avatud meele avastamisrõõm ja teisalt Status quo. Nii on alati olnud. Kuid: „Status quo on võimas magnet. Inimesed kalduvad olema vastu, kuidas asjad võivad olla, leides rahuldust sellest, kuidas need on.“ (lk 58) Võib arvata, et Status quo printsiibist lähtudes või hüpates lendamist harjutades me uusi metaideid ei avasta. Kuid just metaidee oleks, meie väiksust arvestades, see mida tasuks proovida. Meie väiksust arvestades ei saa me konkureerida massiga suurte süsteemide seas, kuid oma paindlikkusega võime olla lootsiks uute sihtide seadmisel.
Paul Romer: „Võib-olla on kõigist ideedest kõige tähtsamad metaideed – ideed selle kohta, kuidas toetada teiste ideede loomist ja edastamist … Kahte asja võib … julgelt ennustada. Esiteks: XXI sajandil saab juhtivaks riik, kes rakendab sellist innovatsiooni, mis toetab tõhusamalt uute ideede loomist erasektoris. Teiseks: seda laadi metaideid leitakse.“ „“Ons kasv läbi?“ Meie vastame Weitzmeni, Romeri ja teiste uute kasvuteoreetikute nimel: Mitte põrmugi. Kasvu takistab kõigest meie suutmatus kõiki uusi ideid piisavalt ruttu läbi sõeluda.“. (A McAfee, E. Brynjolfsson „Masin, platvorm, inimene“ PM 2018)
Aga
mängulisus ja arukus peaksid teineteist täiendama, mitte teineteisega
võistlema. Mäng, kui seda teisiti tõlgendada, võib olla sissepääs arukusse.“ (O
Varol „Mõelge nagu raketiteadlane“ ÄP lk 94)
R.
Siilasmaa („Paranoiline optimist“ Pegasus 2020 Lk 221) on Nokia näitel
kirjeldanud alternatiivsete stsenaariumide loomise vajadust niimoodi: „On loomulik, et võimalikult palju aega
tahetakse kulutada tõenäoliste stsenaariumide kaalumisele, aga selle töömeetodi
tugevus seisneb just selles, et piisavalt palju aega kulutatakse ka ebatõenäoliste stsenaariumide
uurimisele. Nõuab tugevat vaimset distsipliini koostada nimekiri kõigist
stsenaariumidest, pööramata eriti tähelepanu nende usutavuse või võimalikkuse
hindamisele. Veelgi enam distsipliini nõuab see, et ebatõenäolisi stsenaariume
kõrvale ei lükataks, kuna just teadlikult kriitikavaba lähenemine avab meeled
uutele võimalustele.“
„Järelikult: kui süveneda põhjalikult plaani
B, ei tohi üldse mõelda võimalusele A, isegi juhul kui arvatakse, et plaan B on
lihtsalt ajaraiskamine. Kui nii on varem ühiselt kokku lepitud, suunavad kõik
oma mõttetöö maksimaalselt sellele, kuidas võidukas stsenaarium teoks võiks
saada, isegi kui see vajaks väikest imet.“
„Alternatiivsete stsenaariumite kaardistamise
mõte seisnebki selles, et avada oma mõtlemine võimalustele. Sel teel tekib
mõistmine alternatiivide olemasolust.“
„Ma ei suuda piisavalt rõhutada, kui oluline
see on. Kui alternatiive ei ole, pole võimalik ka valikuid teha – need tehakse
sinu eest. Ja ümberpöördult – mida rohkem on valikuid seda paremini on võimalik
mõista, et saatus on sinu enda kätes. Kas oled parasjagu kriisiolukorras või
pead tegema igapäevaseid otsuseid, igal juhul aitab stsenaariumidega töötamine
otsustada, kas oled juht või kaassõitja.“
Lihtne,
lapsikult lihtne, küsimus on kas olla juht või kaassõitja, passiivne
pealtvaataja või reaalusesse aktiivne
sekkuja? Kui me alternatiivid läbi mängime, siis läheb ka otsustamine lihtsaks.
On valikud, mille vahel valida, mitte lõputu „investeerimislõks“. Kas te
mäletate seda kultusfilmi „Apollo 13“ katastroofist, kus meeskond pidi
ootamatult ümber paiknema Kuumoodulisse? Kangelaslik värk, eks ole? „Tegelikult oli see hädaolukord, kus
kuumoodulit tuleb kasutada päästepaadina, juba simulatsioonina läbi harjutatud.
„Seda, mis täpselt juhtus, polnud kunagi simuleeritud,“ ütles Apollo astronaut
Ken Mattingly, „aga seda oli simuleeritud, millist pinget taluvad süsteem ja
inimesed selle sees. Nad teadsid oma võimalusi ja neil oli juba ideid, kuidas
jätkata.““ („Mõelgem nagu raketiteadlane“ lk 209). Ilma selle „läbimängimiseta“
… Võtkem aega. Mõelgem. Mõelgem läbi. Mõelgem ette.
-Kui
me loeme, et meil jääb iga aasta puudu umbes kuus tuhat IT spetsialisti, siis
peaks haridussüsteemi timmima niimoodi, et programmeerimine oleks haridussüsteemi
kohustuslik osa nii nagu kirjaoskuski. Ehhee, programmeerimine ongi homne
kirjaoskus. Me ei tule ju selle peale, et pealkirjad kõlaksid selliselt et „Meil
on puudu kuus tuhat kirjaoskusega spetsialisti!“. Meil on kirjaoskamatus
likvideeritud. Nii peab olema (kindlas kõneviisis) ka tulevikus. Homsed inimesed peavad olema homse
kirjaoskusega.
-Mis
veel? Maailm muutub ikka juriidilisemaks ja majanduspõhisemaks, mis tähendab,
et ka need valdkonnad haridussüsteemis peavad leidma tugevama põhja. Ei ole
võimalik luua oma isiklikku töökohta kui ei tunne seadusi ega
majandusarvestust. Kuid nagu eespool nägime ootab enamust noori ees mitte soe
riigikontor, vaid nad peavad ise endale töökohad looma. Ilma majandusalaste ja
juriidiliste teadmisteta?
-Enamgi
veel nad peavad looma endale uued tooted ja turud, mis olekski nende töö(koht)
või lõbu või mõlemad. Kuid luua uut toodet, uut vajadust, uut turgu peab oleme
võimeline … looma. Loomingulisust noh! See oleks üks vägagi tarvilik õppesuund.
Ütlete, et seda pole võimalik õppida? Et see on või seda pole? Kahtlen. Minul
on olnud mitu õpetajat, kes on minus tekitanud huvi ja läbi selle ka loovat
mõtlemist. „Jules Vern on öelnud: „Kõike, mida üks inimene suudab ette
kujutada, suudab teine inimene tegelikkuseks muuta.“ („Mõelgem nagu
raketiteadlane“ lk 127). Nii, et …
-Ja
veel üks nüanss. Kõigil koolilõpetajatel peavad olema …. autojuhiload. Ärge
saage minust valesti aru, et ma tahaksin kõiki autodega sõitma panna, kuid tore
oleks, kui inimesed liikluses ja olelusvõitluses ellu jääksid. See süüdimatu tohuvabohu,
mis meil pragu tänavatel toimub, mil
astutakse ringi vaatamata sõiduteele, kimatakse tõukisde ja ratastega jalakäijate
radadel ja väikeautod, mis on ümber nimetatud mopeedideks ega vaja
juhtimisõigust on jalakäia elu muutnud eluohtlikuks. Pealegi annaks selline
koolitus igale inimesele aimu, milleks sõiduk on võimeline, milleks mitte. Tore
on ju astuda klapid peas (pea paralleeluniversiumis), sest tal on „õigus“
sõiduteele, kuid see on kirjutatud õigus, mis ei pruugi alati alluda
loodusseadustele. Pealegi annab juhikoolitus hädavajalikud oskused ühiskonnas
hakkama saamiseks: teistega arvestamine, olude hindamine, tegevuste
planeerimine, kompromisside leidmine, hädalise abistamine jne. Kõik vajalikud
oskused. Nii, et … Tegudele
Kümme aastat tagasi kirjastades raamatut „Bürokraat, võim ja Vanaema ehk konventsionaalse bürokraatia lõpp“ sai ühe konstruktsiooni kokkuvõtteks kirjutatud, et:. „Ilma haridussüsteemi muutmata ei ole võimalik muuta ettevõtluse pehmemat poolt ehk teadmisi ja hoiakuid ning avalikku teenistust moderniseerimata ei leia vahendeid ettevõtluse stimuleerimiseks ja hariduse edendamiseks..“ Olen samal arvamusel tänagi, mis annab järgmisena sidusa võimaluse mõnuga ümber kaevata administreerimise, reguleerimise ja avaliku teenistuse kapsamaa
Jätkub
…
Targutusi:
T.
Sarrazin „Piitideni jõudnud riik“ PM 2022
Lk
178 „Poliitilise tegutsemise moraalis eristas Max Weber veendumus- ja
vastutuseetikat: „Eksisteerib põhjatu vastuolu selle vahel, kas toimitakse
veendumuseetilise maksiimi järgi (religioosselt väljendudes: „kristlane teeb
seda, mis on õige, ning jätab tagajärjed jumala hooleks“) või vastutuseetilise
maksiimi põhjal, kus oma tegutsemise (etteaimatavate) tagajärgede eest vastutatakse.“. Selle
erisusega näitab Weber moraalse vaatluse piire poliitikas: „Ükski eetika
maailmas ei pääse mööda tõsiasjast, et arvukatel juhtudel on „heade“ eesmärkide
saavutamine seotud leppimisega kõlbeliselt kahtlase või vähemalt ohtlike vahenditega ning halbade kõrvalmõjude võimaluse või isegi
tõenäosusega, ning ükski eetika maailmas ei saa kindlaks määrata, millal ja
millises ulatuses „pühitseb“ eetiliselt hea eesmärk eetiliselt ohtlikke
vahendeid ja kõrvalmõjusid.““
J
Kelly „Stalini päästmine“ 2020
Lk
60 „Ameerika delegatsiooni juht Averel Harriman oli käinud Grotonis ja Yale´is
ning oli nüüd edukas pankur ja raudteemagnaat. Nagu pajud tollased tippärimehed
, hakkas ka Harriman riigiteenistujaks, kuna tundis, et seisus kohustab teda
selleks, ja ta soovisolla sündmuste keskpunktis.“ (september 1941)
No comments:
Post a Comment