Killukene igapäevaelust, bürokraatia ja tavaõiguse kokkupõrge
Sattusin suvekuumas kokku õpetatud sõbraga ja arutasime … Arvate
sellest, et vanasti oli rohi rohelisem, taevas sinisem, poliitikud
ambitsioonikamad, ametnikud tragimad ja elektri hinnad madalamad? Ei arvanud
ära. Meid, kes me kogeme EV aja kuuendat
suurkriisi, ei huvita niivõrd minevik (oleme ju võitjad), pigem tulevik. Kuidas jõuda (jälle) tublisse tummisesse
tulevikku? Mida me tegema peame? Kas me teame milline on meie sihtpunkt või
sõit läheb võrdselt igas suunas? H Rosling („Faktitäius“ Tänapäev 2018 Lk 16)
tõdes oma praktikale tuginedes, et: „Tundsin ahastust ja muret, et inimestel
oli maailmast nii vale arvamus. Kui kasutate oma auto GPS-i, on oluline, et see
lähtuks õigetest andmetest. Te ei usaldaks seda, kui see juhendaks teid,
aluseks hoopis mingi teise linna kaart, mitte selle oma, milles te asute,
sest teaksite, et jõuate valesse kohta.
Kuidas siis saavad ja poliitikud lahendada globaalseid probleeme, kui nad
tegutsevad valede faktide alusel? Kuidas saavad ärimehed langetada oma
organisatsioonide seisukohalt mõistlikke otsuseid, kui nende maailmapilt on
peapeale pööratud? Ning kuidas saab oma igapäevaelu elav inimene teada,
milliste probleemide pärast muretseda ja pead murda?“ Tundub, et meiegi otsime
lahendust valest kohast..
Poliitmaailm on juba
ammustest aegadest jagunenud vajaduspõhisteks ja võimaluste loomise põhisteks.
Ärme tee endale illusioone, meie teiega elame juba tüki aega vajaduspõhises
kummituslikus maailmas. Selles maailmas idanevad kergesti jagamis/võtmise ideed
kui loovuse/loomise ideed. „Jagamismaanikum“ on ideemaailma oma vohavuses
lämmatamas. Heal ajal poleks see nii suureks probleemiks, põeme läbi, kuid
suurkriis vajab midagi muud kui ninnu-nännu jagamisjuttu.
Kuid pidukonnad
valmistudes juba järgmisteks valimisteks, teevad näo, et mingit kriisi polegi,
ja astuvad ette üha uute ettepanekutega,
keda on vaja aidata, jättes arutlemata selle üle, et kuidas üldse on tekkinud
olukord, kus suur osa inimestest vajavad abi. Kõike loodetakse parandada
maksureformiga, riiki ennast ajakohastamata. See aga tähendab massilist
väärtuste ümberjagamist, bürokraatia kasvu ja maksude tõusu.
Kriisides ongi Dr Riigil suures piiris vaid kolm
instrumenti olukorra leevendamiseks: lõdvenda regulatsioone ja lase majandusel
ennast ise ravida, mängida raha kursi ja/või maksmääradega (järelnoppena
asjakohased tugiprogrammid). Üleeelmises kriisis oli meil veel valikuvõimalusi (mida
ei kasutatud) rahakursiga mängida, olime küll ELs, kuid polnud (veel)
rahaliidus. Nüüd on meie võimalused
suurkriisis manööverdada hoopis teistsugused kui enne. Tuleb tunnistada, et
üldiselt on olukord meie jaoks kindlam, kuid rahaliit on nagu raudkettidega
ühendatud võimas laevastik – kindel ja tugev, kuid kui mõni tulelaev osavalt
tabab, siis on kogu laevastik põhjas. Tugevus võrdub antud juhul jäikusega.
Jäikus pole väikeste süsteemide tugevus, selleks on paindlikkus ja kiirus.
Meditsiinikriis näitas ehmatava selgusega, et kiirus/paindlikkus nii meil kui
liidus on kadunud. Oleme habrasjäik väikestruktuur, milline püüab järgi aimata
suustruktuure.
Meie teiega ju teame
kuidas sellist kõrvaliste otsustajatega ühiskonnakorraldust nimetati. Olime ju
pikkade aastakümnete jooksul sinna poole teel kuni see enese ebatõhususe all
ise kokku varises. Kas nüüd siis jälle?
Vaadake, maksudebatt on põhimõtteliselt arengustrateegia
arutamine valest otsast. Tõsiasi on, et: „ Riigi tegelik heaolu tuleneb
tööviljakusest ja selle saavutamiseks tehtud töö mahust. Seetõttu on sama
tööviljakusega ühiskondadest rikkamad sellised, kus tehakse rohkem tööd. Eriti
rikkad on ühiskonnad, kus tööviljakus on suur ja tehakse ka palju tööd, nagu
Šveits ja USA.“ (T. Sarrazin). Maksude kasvatamine vaid säilitab ebatõhusat
administratiivsüsteemi ega lase loovusel areneda. Nagu D Rumsfeld( „Rumsfeldi
reeglid“ PM 2020 Lk 183/195) kujundlikult väljendus: „Nagu Gulliveri
lilliputtide maal, köitsid ka ministeeriumi kümned tuhanded niidid, osa neist
Kongressiga seotud, osa aga iseenda kätega sõlmitud. Ehkki ainustki liliputtide
niit eraldi ei suutnud Gulliveri maa küljes kinni hoida, võtsid kõik need koos
talt liikumisvõime. Kõigi Kongressi sätestatud regulatsioonide koostoime muutis
kaitseministeeriumi aeglaseks, raskepäraseks ja vähetõhusaks, et seegi, mida
tehti, hilines sageli ning raiskas maksumaksja dollareid. Pole siis imestada,
et niisugune olukord omakorda kutsus esile veelgi rohkem kongresmenide kurtmisi
ning uusi piiranguid ja kontrollimisi, mis kõik veelgi enam takistasid tõhusat
tegutsemist.“ Ja „Aja jooksul kipub
igasse organisatsiooni kogunema vajalikust rohkem inimesi. Tavaliselt rassivad
nad keskmistel tasanditel, kus otsivad endale tegevust allpool asuvate
töötajate kontrollimisega. Mõnikord läheb asi käest ära, sest nende keskmiste
hulk kasvab. Enne kui seda mõistetaksegi, on loodud terve kontrollijate
kogukond, kes kontrollivad inimesi, kes kontrollivad teisi inimesi, kes
omakorda kontrollivad kolmandaid. See on valitsuse endeemiline, ehkki mitte
ainulaadne fenomen.“ Sinna see meie teiega lisa(maksu)raha lähebki
ebatõhustamise tõhustamisse ehk rohkendamisse.
Ja
selles eeltoodus ongi probleemi iva, mitte maksudes ega
jagamis/võtmismehhanismis vaid otsustusmudelis. Tõsiasjaks on Harari järgi kujunemas,
et: „Just selle tõttu, et tehnoloogia areneb edasi niivõrd kiiresti ning
parlamentidel ja piiramatu võimuga valitsejatel on suuri raskusi tulla toime
andmetega, mida nad ei suuda küllalt kiiresti töödelda, mõtlevad tänapäevased
poliitikud palju väiksemal skaalal kui nende saja aasta tagused eelkäijad. 21
sajandi alguse poliitikas puuduvad seetõttu suures tulevikunägemused.
Valitsusest on saanud lihtsalt ametkond. See haldab riiki, kuid ei juhi seda.
Valitsus tagab, et õpetajad õigel ajal palka saaksid ja kanalisatsioonisüsteem
üle ei ujutaks, kuid sellel pole aimugi, kuhu riik 20 aasta pärast on jõudnud“.
Just
seetõttu on päramine aeg valimistele minna arutlusega kuhu riik suunata, kuidas
seda niimoodi rekombineerida, et see oleks meile mugav/tõhus/turvaline, milline
on meie teiega igaühe omavastutus selles süsteemis. Just vastutus, mitte mingi
ebamäärane vastutuse hajutamine.
„Kui olete nagu enamik inimesi, tahate alustada pjedestaali
ehitamisest. „Ülemus astub kindlasti millalgi läbi ja uurib, kuidas edeneb,“
(…) „ja te tahate talle ju midagi näidata, mitte esitada tervet rida põhjendusi
selle kohta, miks ahvi rääkima õpetamine on raske, kohutavalt raske.
Pigem tahaksite, et ülemus teile õlale patsutaks ja ütleks. „Kuule, lahe
pjedestaal, tubli töö!“. Niisiis ehitate pjedestaali valmis ja ootate, et
Shakespeare´i deklameeriv ahv otsekui võluväel
materialiseeruks.
Aga probleem selles seisnebki: pjedestaali ehitamine on kõige
lihtsam osa. (…)Kui projektil on Achilleuse kand – kui ahvi pole võimalik
rääkima õpetada, Shakespeari deklameerimisest rääkimata -, oleks hea seda
algusest peale teada.
Pealegi, mida kauem aega pjedestaali ehitamisele kulub, seda
raskem on loobuda pöörasest ideest, mis pole loodud teostuma. Seda nimetatakse
pöördumatute kulude lõksuks“
„Pöördumatute kulude lõksu vältimiseks tegelge kõigepealt ahviga
– alustage pöörase idee kõige raskemast osast. Ahvist alustamine tagab, et te
pöörasel ideel on suur tõenäosus osutuda elujõuliseks enne, kui
olete sellele massiivselt ressurssi kulutanud.“
„Me ei oska ahvi õpetada,
aga pjedestaali ehitadaehitada oskame, niisiis ehitame pjedestaali. Oma elus
teeme neid asju, mida kõige paremini oskame – saadame e-kirju, osaleme
lõpututel koosolekutel -, selmet projekti keerukama osa kallale asuda.“
„Kogu see sebimine tundub produktiivne, aga tegelikult ei ole.
Ilus pjedestaal on valmis, aga ahv ikka ei räägi.“
„Asi on selles: lihtne ei ole sageli tähtis ja tähtis pole
sageli lihtne“
„Lõpuks on meil alati valik. Võime jätkata pjedestaali ehitamist
ja oodata, et võlutav ahv kuskilt Shakespeare´i tsiteerides välja ilmuks
(tujurikkuja: võlutud ahve ei ole olemas). Või võime lihtsa asemel tähtsamale
keskenduda ja üritada see ahv rääkima õpetada, üks silp korraga.“ See vaimukas
kirjeldus sobib täiuslikult poliitturu maksudebati ihaluse kirjeldamiseks –
tohutu ebaproduktiivne sebimine.
Nüüd siis on lahkmeele valitsus kokku istunud ja
rahulolevalt teatanud, et KOLEs
(koalitsioonileppes) said kõik mida tahtsid, kuid … Kui nüüd mõelda, seda rada
pidi edasi ja mõelda valimisjärgse järgmise KOLE peale, siis see saab olema
päris kole. Miks?
Hm,
Kahevahel pidukond juba lubas oma abikäe ulatada maksudebati ettepanekutega,
mis põhinevad muidugi üksikisiku astmelisel tulumaksul (+ muud abirahad),
kurakäelised arvasid, et ettevõtete tulumaksu taaskehtestamiset oleks abi,
järgimööda on ülesse astunud poliitinimesed ettepanekutega kehtestada küll
kinnisvaramaksud, automaksud, muud varamaksud, keskkonna (lisa)maksud jne. Kui
meie teiega laseme poliitturul mängida maksudebatimängu nii nagu nad praegu
planeerivad, siis poliitturul väljakujunenud mänguskeemi järgi saame … kõik
maksud ja enamgi veel. Peale seda aadrilaskmist majanduses ja inimeste
säästudes saame tõelise allakäigu spiraali, kõige sellest tulenevaga. Me peame
arutama kuidas muutuda taas paindlikuks, kiireks ja innovatiivseks eesmärgiga
viia meie majandus eksponentsiaalsne kasvu faasi, mitte
rohendatud bürokraatia ja ümberjaotamise kammitsatesse.
„Kalduvus kallutatud hinnanguteks tuleb osaliselt
kinnituskalduvusest. Alahindame tõendeid, mis käivad meie veendumustele vastu
ja ülehindame neid, mis veendumusi kinnitavad. „See oli kummaline värk,“
kirjutas Robert Pirsig. „Tõde koputab uksele ja sa ütled: „Mine minema, ma
otsin tõde,“ ja ta lähebki minema.““ (O Varol „Mõelge nagu raketiteadlane“ ÄP
2022 lk159/174).
Veelgi sisukamalt on W Churchill (R. Jenkiins „Churchill“ Varrak
2011 Lk 366) rahandusministrina Leedsis
Kaubanduskoja igaaastasel dineel riigieelarve projektist 1926 a märkinud, et:
„Õitseng, see meie maja ringihulkuv tütar, kes suures sõjas kaduma läks, on
nüüd meie ukselävel. Ta on tõstnud käe koputile. Mida me teeme? Kas laseme ta
sisse või ajame minema? Kas võtame ta uuesti oma kolde juurde või saadame ta
taas uitama maailma rahvaste sekka? See on valik, mis seisab Suurbritannia
rahva ees järgnevatel ärevatel kuudel.“ Sama ka meil, kas me ajame ta minema?
Ärme lase pidukondadel arendada endale mugavat maksudebatti vaid võtame üles
selle kuidas riiki arendada meile jõukohaseks ja mugavaks.
Minu
emakeele õpetaja rääkis kunagi loo J. Liivist, kes püüdis lahti saada tüütust
autogrammikütist, kirjutades „Oh, oleks mina näinud, kui Sind tehti, oleks mina
hüüdnud ärge tehke.“ Sama ka maksudebatiga – ärge tehke.
Järgneb …
Targutusi:
Lk 267 „Poliitikuelus tuleb ette aegu, kui ta on
sunnitud vastu võtma ebaõigeid otsuseid. Ebaõigeid majanduslikult, ebaõigeid
tööstuse seisukohal, valesid iga mõõdupuu järgi – peale ühe. See on üks
kummaline tõsiasi, et miski, mis on kõigist muudest seisukohtadest vaadelduna
vale, võib olla õige poliitiliselt.JA MISKI MIS ON POLIITILISELT ÕIGE, EI
TÄHENDA MITTE ÜKSNES, ET SELLE abil võib hääli võita – mida kahtlemata võib -,
vaid ka seda, et kui mingi poliitika abil võidetakse hääli, siis saab väita, et
see poliitika ongi see, mida inimesed soovivad. Ja kuidas saab demokraatlikus
riigis vale olla see, mille poolt inimesed hääletavad?
Lk365 „Kuid praktikas vastutavad ministrid
poliitika eest suhteliselt vähe, sest valitsuse kasulik tööiga on umbes kaks
aastat. Esimene aasta kulub selleks, et jõuda arusaamisele, et valitsuses olles
ei saa nad pidada kinni lubadustest, mis anti opositsioonis olles: kui valitsus
on moodustatud, peab ta hakkama tegelema reaalselt eksisteerivate
probleemidega, mis on eranditult seotud valitseva majandusliku olukorraga, mis
omakorda on alatai kas siis kohutav või katastroofiline, ning seda tõestavad
hirmuäratavad faktid hoiti rahva ja seega ka opositsiooni eest eranditult alati
saladuses. (…)
Seega hakkavad ministrid reaalset situatsiooni
riigis mõistma umbes kaksteist kuni kaheksateist kuud pärast ametisse asumist.
Sellele järgneb umbes kaks aastat potentsiaalselt tõsist valitsustööd – pärast
mida algab ettevalmistus järgmisteks üldvalimisteks. Sellest hetkest muutuvad
saavutused riigijuhtimise vallas teisejärguliseks, võrreldes häälte võitmisega
– või pigem, häälte võitmine muutub ainsaks saavutuse mõõdupuuks. Viimased kaks
aastat sarnanevad eksami jaoks tuupimisega. Midagi uut ei tehta, eesmärgiks on
ainult läbisaamine.“
„Jabur või mitte, selle üle võib alati vaielda,”
vastas minister poodiumilt. „Ja tegelikult juhitakse Rootsit ju ainult igal
kolmandal aastal, kas te sellele pole mõelnud? Aasta pärast valimisi kulub
valitsusel töö sisseseadmiseks. Ja aasta enne valimisi kulub pingutustele, et
valimistel võitjaks tulla. Vahepealsel aastal võib esineda teatud juhtimist,
tõsi küll. Aga üks aasta möödub nii kiiresti. Ükski valitsus ei jõua selle
ajaga kuigi palju korda saata.”
„Noh ma olen nüüd olnud juba hea hulk aastaid
minister olnud. Ja istunud paljudes valitsustes. Mitmesuguste parteide
esindajana. Ja ühte ma võin teile öelda: ega neil suurt vahet ei ole! Meil on
ju neli erinevat demokraatlikku parteid ja enne valimisi on neli erinevat viisi
kõiki küsimusi lahendada. Kui meil oleks viis parteid, siis oleks viis erinevat
teed. Ja kui meil oleks kuus parteid, siis oleks kuus erinevat teed.” (…)”
„Lõbus, mis? Et see nii täpselt klapib? – Aga
pärast valimisi selgub, et peaaegu alati on ainult üks viis küsimust lahendada.
Mõistlik ja õige viis. Ja selle tee valitsus valibki. Kui ta üldse midagi
valib. Nii, et tegelikult pole sellel mingit tähtsust, millise partei poolt te
hääletate.”
No comments:
Post a Comment