Wednesday, August 12, 2020

Kolmikkriis/Administratiivkriis V 15 Mitteandmete analüüsi oskusest

 


 

Andmete kokkukuhjamine on kasutu, kui neid ei osata tõlgendada või tõlgendatakse valesti. Üks näide statistiliste andmete lugemisest H RoslingI „Faktitäius“ (Tänapäev 2018 lk.84) ainetel kus Pascola Mocumbi (Mosambiigi PM 1994-2004) avaldas oma arvamust majanduskasvu mõõtmisest SKP-ga: „Ma uurin neid andmeid küll, „vastas ta, „aga need ei ole täpsed. Seepärast on mul lisaks saanud harjumuseks vaadata iga-aastast esimese mai rongkäiku. See on meie riigis populaarne traditsioon. Ma tean, et inimesed tahavad sellel päeval eriti head välja näha. Tean, et nad ei saa sõbra käest kingi laenata, sest ka sõber on rongkäigul. Nii ma siis jälgin. Ja näen, kas nad kõnnivad paljajalu või on neil viletsad jalanõud või on neil kvaliteetsed kingad. Ja ma saan võrrelda sellega, mida ma nägin eelmisel aastal. Lisaks vaatan ma riigis ringi sõites pooleli olevaid ehitusi. Kui rohi kasvab värsketel vundamentidel, on pahasti. Aga kui laotakse uusi telliseid juurde, siis tean, et inimestel on raha investeerimiseks, see ei kulu ainult igapäevaseks tarbimisele.“ Tark peaminister küll vaatab andmeid, kuid mitte ainult andmeid.“

Nii, et tõlgendamine on kogemuste ja teadmiste kogusumma. Kuid  ka andmete mitteesitamine on statistika, enamgi veel, selle põhjal saab teha mitmeid järeldusi ja juhtimisotsuseid.  Ärgem alahinnakem mittesitatud andmeid. Näiteks on SA andmeil neid kes vaaguvad hinge, kuid olid veel eelmisel aastal „täies jõus“  lisandunud  30%. (tähtaegne esitushulk 50%lt 35%le). Esitamata andmetest võib välja lugeda veel terve portsu tendentse nii muudatustes majanduses, kui ka muutumatuses avalikus sektoris … kui tahtmist, vajadust ja nutikust jätkub.  Kuid üks on selge, ega trahvimine laibaloenduse tulemust ei paranda. Sunniraha? Laibad, ka majanduslikud laibad, trahve ei maksa. Punkt.

 Kidumise statistikat arvestades

 Kuid ka esitamata andmete pärast ei tasu paanikasse sattuda, ettevõtted liiguvad lihtsalt mööda oma elukaart, need alustavad ja lõpetavad. Tavaline elutsükkel. No kolmikkriis lükkas mõne lõpetamist varasemaks, andis ajendi ja viisaka põhjuse, kuid üldiselt on nii, et  „Statistika esimese viie aasta jooksul hävinenud ettevõtete kohta on erinev. Mõnede hinnangute kohaselt on neid 90 protsenti. Ma ei ole kunagi näinud, et see oleks allapoole 50 protsenti. See tähendab, et ka superoptimistlikuna on ikkagi vaid 50-50 šanss, et teie uksed on lahti ka  viie aasta pärast. Siin lähevad asjad aga nüüd juba õige hulluks. Statistika võtab nimelt arvesse ainult neid ettevõtteid, mis uksed lõplikult kinni panevad. See ei arvesta firmasid, mis jäävad madalseisu kiduma ja vaikselt oma omanike elu hävitama või põrguks muutma.“ (A. Dib „Üheleheküljeline turundusplaan“ ÄP 2020 Lk 11). Mida me sellest statistikast võime arvata?

Kui palju on meie elujõulisi ettevõtjaid järgmisel aastal (olenemata sellest kas 2/9 tuleb või mitte), kui me ei leia lahendust administratiivsele kriisile. Niikaua kuni adminstratiivkriisi pole lahendatud, pole ka meditsiiniliseks kriisiks valmisolekut olemas. Jah, on tublid ja ennastsalgavad eesrinna kangelased, kes teevad võimatust võimaliku, kui tervishoiuadministratsioon neid teovõimetuks ei kontrolli (või hangi, või reorganiseeri), kuid majandus ja kõik muu sellest lähtuv kuni kultuuri ja sotsiaalhooldeni langeb koomasse ehk vaikselt hääbuvasse riiklikku plaanimajandusse ja majanduses saab kõige levinumaks ettevõtlusvormiks … kidumine. Statistiliselt elus, kuid majanduslikult mõttetu.

 Mina, minu …

 Kogu selle askeldamise juures jääb kummitama mõttepojuke, miks  administratiivtasand ei hooma plaanide ümbertegemise või  mõttemudeli muutuse vajadust? Kas administratiivtasand on muutunud nii palju, et ei hooma muutuste vajadust?   Võib-olla pole eelnev Gemini ja Apollo raketimeeste võrdlus õige? Võib-olla annab aja ja kommete muutusele vastuse hoopis T. E. Ricks  „Kindralid“ (Grenader 2015 Lk 274) toodud uuring: „Ettekanne algas nii: „Ameerika maaväe traditsioonilisi standardeid võib kokku võtta kolme sõnaga – kohusetunne, au ja kodumaa.““ (…) „Ettekande üks autoreid, pärastpoole sotsiaalpsühholoogiks saanud jalaväekolonel Malone võttis hiljem ettekande lakooniliselt kokku üheainsa lausega: „“Kohusetunde, au ja kodumaa“ asendasid „Mina, minu nahk ja minu karjäär““. Vaat niimoodi. Mulle isiklikult meeldib tunduvalt rohkem Prantsuse ametniku Caboni suhtumine endasse, enese vastutusse ja selle kõige sidususest riiki: „Pingeliste kõneluste käigus Justin de Seves´ga, kes oli välisminister juunist 1911 kuni jaanuarini 1012, teatas Cabon de Selves´le mitte kõige taktitundelisemalt, et peab end ministriga võrdseks. See väide tundub vähem pentslik, kui meenutame, et alates 1898 aastast, kuni 1914 aasta suveni nägi Cabon ametisse astumas ja lahkumas üheksat ministrit, kusjuures neist kahega juhtus seda kaks korda. Cabon ei pidanud end kellegi alluvaks riigiametnikuks, vaid Prantsuse riigi teenriks, kelle asjatundlikkus annab talle tähtsa osa poliitika kujundamise protsessis.”. „ Caboni kõrget enesehinnangut toetas ka usk – mida jagasid paljud staažikamad suursaadikud - , et ta mitte lihtsalt ei esinda Prantsusmaad, vaid kehastab seda.”    (C.Clark „Uneskõndijad” Varrak, 2015 lk 169/170).

 Meil …

 Ka meil  jätkub „Mina, Minu ja Mulle“ eneseupituslik enesepettus. Ühest küljest on see muidugi inimlik, kuid see peab käima mingiski korrelatsioonis ühishuvidega ja pikas ajaperspektiivis.  Kuid ma ei näe mitte mingit ühiskasu ega ajahorisonti kui näiteks meie ühist raha kühveldatakse mõõdutundetult raudtee veeremi  ostmisse, mis muudab kogu raudteel reisijateveo üha kahjumlikumaks (kuigi Ühistraspordiseadus seab eesmärgiks „vähendada ühiskonna sotsiaalseid ja majanduslikke kulutusi transpordile, energiale ja taristule“), raudtee elektrifitseerimisse, mis pidavat olema keskkonnasäästlik ja teistesse suurte moehullustesse. Samas pole teada kuskohast seda roheenergiat niipalju saaks, sest sama hingetõmbega seesama Dr Riik püüdleb mingi äraspidise loogika järgi lammutada Eesti suurimat hüdroelektrijaama. Likvideerida roheenergiat? Eriti tobe on, et omavahel kemplevad hüdroelektrijaama saatuse üle ettevõtja, vald, muinsuskaitseamet ja teiselt poolt Keskkonnaamet ( millegipärast pole selles nimistus MKM, kes peaks hea seisma elektrivarustuse eest. Kuigi  järelpärimisele vastati, „et need kaks hüdrojaama ei kvalifitseeru elutähtsa teenuse osutajaks“ ehk pole meie asi). Keskkonnaamet on kindel, et 700 kala hea elu on tähtsam kui mõne tuhande inimese varustamine roheenergiaga. Hm, kindlasti oleks sellise ühe füüsilise isiku vastuolulise tegevuse kohta mingi meditsiiniline termin, mis ei rõõmustaks meid. Miks ma seda hullujuttu räägin? Vaadake Eesti Vabariik on üks juriidiline isik. Ei ole olemas MKM Vabariiki, ei Kultuuriministeeriumi Vabariiki ega Keskkonnaameti Vabariiki. Ühe juriidilise isiku vastuolulised otsused ja tegevused on tunduvalt ohtlikumad kui füüsilisest isikust hullukese tegevus. Pikaaegsel Vabariigi puudumisel on pikaaegse tagajärjed. Päramine aeg oleks seda praktikat muuta ja teha otsuseid Eesti Vabariigina. Pikaaegne administratiivkriis on arenemas eksistentsiaalseks kriisiks. Dr Riigi otsustamatus, ühtse energiapoliitika puudumine on paisanud pikaaegsesse kaosesse nii ettevõtjad, kohtud, kui ametnike hulgad (ministeeriumid, ametid, vallad). Tegemist on eheda ametkondliku kiusuga, milles ei nähta arengute kogupilti. Keskkonnaamet leiutas isegi põhjenduse, miks ei saa luba anda HEJ edasiseks tegevuseks, nimelt ei saa seda anda, kuna loa menetlemise tähtaeg sai läbi. Ups, see on täiesti uus tase. Tundub, et viiekümne aasta tagune geneetiline kood administreerimises on taastunud või on nõukaaegne büroviirus meie ametkondi nakatanud.

 Ära sega!

 Siinkohal täpsustuseks paar sõna loa andmise tähtaja möödumisest meil ja mujal. Vaadake, kui konkurentsialal nõutab ettevõtja mingit luba ja ametnikud seda õigeaegselt vormistada ei jõua (ka eitavat vastust) olenemata sellest, kas ametnik oli puhkusel, haige või reorganiseeritud, siis luba tegevuseks jõustus(b) automaatselt. Nimelt ollakse selles valdkonnas kindlalt veendunud, et ametniku „mittejõudmine“ pole põhjus, mis peaks ettevõtja tegevust kammitsema. Administratsiooni, selle ühe juriidilise isiku, põhiseaduslik ülesanne on teenindada avalikkust sh ettevõtjaid. Vastavalt sellele peab administratsioon OMA TÖÖD organiseerima nii, et see avalikkust võimalikult vähe segaks, mitte ETTEVÕTJA TÖÖD SEGAMA. Vahva ju? Nii, et kui me moderniseeriks oma avalikku teenistust avalikkuse teenindamiseks, siis oleks hüdroelektrijaamal igati korrektne tegevusluba juba olemas. Oleksime kokku hoidnud hunnitu hulga taastumatut ressurssi – aega - ja reostanud tokslise avaliku teenistusega tunduvalt vähem ühiskonda ehk mentaalkeskkonda.

Milles siis asi, miks avalik teenistus ei ole progressi „vedur“ vaid selle rööpad jooksevad ajahorisondil kokku? Kokku jooksvate rööbastega ei saagi midagi head juhtuda, sest põhi, konstruktsiooni põhi on vale. Vast on seda kõige paremini märganud E. Musk: „Me püüame kosmosetööstuses midagi suurt ära teha. Kui reeglid on sellised, et progress ei saa toimuda, siis tuleb nende reeglite vastu võidelda. Regulaatoritega on üks fundamentaalne probleem. Kui regulaator nõustub reegleid muutma, ja siis juhtub midagi halba, võib ta päevapealt oma tööst ilma jääda. Samas kui ta muudab reegleid ja juhtub midagi head, ei saa ta selle eest mingit preemiat. Nii et süsteem on ebasümmeetriline. Seepärast on väga lihtne mõista, miks regulaatorid on reeglite muutmise vastu. Just seepärast, et ühelt poolt ootab teda raske karistus ja teiselt poolt ei oota seal mingit preemiat. Kuidas võib ükski mõistlik inimene sellise ettekirjutuse kohaselt käituda?““.( Vance „Elon Musk“ 199). Mnjah, kurb lugu.

 Kui valmisolek pole valmisolek

 Nüüd me siis kuuleme kõige erinevamatelt administratsiooni tasanditelt pidulikke raporteid, et järgmiseks kriisiks olme me valmis. Valmis rohkem kui kunagi varem, siis … Kas tõesti? Mis sellist valmisolekut peaks ilmestama? Kas see, et edasiseks on varutud näomaske ja teisi kaitsevahendeid ongi piisav valmisolek? Kusjuures valmisolek on ilmselt mingi kirjanduslik väljend, sest äsja selgus, et Dr Riigil on varutud AINULT ¾ eeldatavalt vajaminevatest varudest.  Mida krt? See ei ole küll see koht, kus kokku hoida. Pigem peaks olema 1,5x valmisolek, siis oleks ka vahetusressurss olemas? Nagu öeldakse, igaks elujuhtumiks. Muidugi on see parem valmisolek meditsiiniliseks kriisiks, kui eelmine valmisolematus, kuid mitte valmisolek uueks kolmikkriisiks. Ma ei taha üldse arvustada seda, mida võimalikku ja võimatut, tehakse praegu tervishoiuasutuses,  kuid kas ühiskonna jaoks on piisav sellest, kui tehakse juurde palateid ja ostetakse medikamente? Ilmselgelt on see hädavajalik, nagu esmaabipakk sadulakotis, kuid kui käntsu käimine on suurem, siis üksi esmaabipakkiga välja ei vea. Selle koha peal läheb kriisitõrje üle kõige laiemale administreerimisele. Võib peljata, et just esmaabipaki tasanadile sadulakotis ulatub ka administratiivne valmisolek kriisi(de)ks. Kuid järgmine kriis ei ole eelmine kriis, see on hoopis teistsugune kriis. Pealegi ärgem unustagem, et enamuse elanike enese hool ja vaev ning õnn (näiteks Kirkurovi kontserdi ärajätmine artisti, mitte administratsiooni, poolt) ise hoidis meid halvimast. Tänud õnnele. Aitäh! Aitäh! Aitäh! Tänud ka eesrinnale! Aitäh! Aitäh! Aitäh!

Tõeline valmistumine tegelikuks kriisiks (2/9) tähendaks praktiliselt kogu avaliku teenistuse ümberkorraldamise vajadust.  Meie teiega, aga eelkõige poliitinimesed ja administratsioonid, peame oma mugavustsoonist välja astuma. Meil on avalik teenistus muutunud regulatsioonide juurdetootmise sektoriks, see ei paku avalikku teenust. Kordame üle, nagu ütles Y. N. Harari („Homo Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018 Lk 177): „Mida rohkem bürokraatide mõju suureneb, seda immuunsemaks nad oma vigade vastu muutuvad. Selle asemel, et lugusid tegelikkusega vastavusse viia, kohandavad nad hoopis reaalsust vastavalt lugudele. Lõpuks langeb väline tegelikkus nende bürokraatlike väljamõeldistega ka kokku, aga üksnes seetõttu, et nad on reaalsust selleks  sundinud.“. Kuid kuidas sundida bürokraatiat viima ennast vastavusse tegelikkusega? See on hea küsimus.

 Kuidas tappa iseennast … Põhiseadusega

 Kogu meie tänase päeva inforuum on täis justkui huvitavaid, kuid eksistentsiaalselt valesid küsimusi. Valesid eelduseid ka. Meelelahutus? Eksistents kui meelelahutus? Kummaline. Tundub, et poliitinimesed oleks nagu koerapöörirohtu söönud (ja seda suures koguses). Dr Riik ei ole suutnud siiani välja mõelda majanduskriisi ületamise meetmeid, peale selle (laenu)rahaga uputamise. Kuid kuhu on jäänud institutsionaalsed muudatused, loovuse kaasamine? Kui kaugele nendega oleme jõudnud? Ei midagi. Kui SOMI-lt küsiti, mida on ettevõetud uue lainega hakkama saamiseks, siis läks ta nagu telefoni automaatvastaja tööle, et: “Me oleme tõstnud hüvitisi ja …“. Tegelikult midagi peale hüvitiste polnudki. Tühi pilk ja tühi jutt. Kordusnupule vajutades tuleb sama jutt. Oeh!

 Samas millegipärast arvame, et mõnes asjas on meil tulevikupilk terav kui kotkal. No vaadake, sel ajal kui meie kõik teiega peaksime keskenduma kriisitõrjele (nende kõigi kolme), siis poliitinimeste kahurvägi, ametnikkond, administratiivarbujad ja klaköörid kulutavad energiat hoopis pensioni II samba põhiseaduspärasuse asjus (ja USA advokaadibüroode trikoovoorule). Käesolevat aega arvestades - kaotatud aeg ja kaotatud ressurss. Õigus, õiglus, põhimõtted on muidugi tähtsad, lausa põhitähtsad, kuid neid tuleb teha õiges järjekorras. Olen korduvalt väitnud, et ma ei usu riiklikke pensionisüsteeme. Selline on minu usk. Kuid antud juhul ongi tegemist põhimõtteliseks keeratud usulise vaidlusega, mitte niivõrd sisulise vaidlusega. Tegemist on usuküsimusega. Osa seltskonda arvab, et kui II sammas annab lisapensioni u 40 EUR/kuus siis see ongi riigi poolt Põhiseaduslik garantii auväärse pensioni kindlustamiseks, teine seltskond on aru saanud, et 40 EUR (ega ka 100 EUR) ei kindlusta midagi ja püüavad sellest projektist eemalduda. Ütleme niimoodi, et on usu kaotanud. Tegelikult on niimoodi, et kõik saavad aru, et süsteem ei tööta, ainult et osa püüavad „lootust“ ülal hoida ja vastuse andmist vihastele penskaritele järgmise põlvkonna poliitinimestele pärandada. Kavalpead? Nagu ma ütlesin, siis pensioni küsimus pole Põhiseaduslik küsimus, see on usu küsimus, kuid ka … korralikkuse küsimus.

 Kuid vaadake, kõik see on tühja vaidlemine, mingitki pensioni (ei I, ei II samba pensioni ei tule, tuleb vaid minimaalne elatisraha, kui hästi läheb), isegi  seda „edasilükkamist“ ei tule kui me praegu ei tegele kriisiga. See, mis praegu toimub globaalse strateegituse taustal saab lõppeda vaid ühtepidi: inflatsioon, mis sööb säästud, siis hüperinflatsioon mis sööb kõik, mis võimalik ja selle järel rahareform, mil seierid pannakse nulli ja mäng algab jälle otsast peale. Tik-tak, kuni järgmiste rumalusjadade lõpuni mil kõik  kordub. Tik-tak.  PensioniVabaRiik. Lugege kuidas tahate. Raha lihtsalt pole.

 Plaanitu Võim ja plaanitu Vastasrind

 Kurbloolisus on selles, et praegune vaidlemise eesmärk pole mitte penskarite Põhiseaduslik kaitse, vaid võimupoole destabiliseerimine. No see on muidugi täiesti loogiline tegevus vastasrinna poolt, kuid vastasrinnal pole samuti mingit plaani, strateegiat ega eelduste analüüsi kolmikkriisi ületamiseks. Vastupidi, kogu intellektuaalne ressurss on kuhjatud eilsete küsimustesse, mitte homsete hädade ärahoidmisse. Väga varsti tunduvad meile teiega need vaidlused lausa naeruväärsed. Praegu on see muidugi meelelahutus, kuid … Kuid vastasrind oleks ju võinud (pigem pidanud) esitama oma  eesmärgid, eelduste analüüsi ja tegevuste jada, see oleks olnud hea võrdlusmaterjal. Oleks olnud mida millega võrrelda. Kuid kui vastasrind saabki praegused võimulolijad destabiliseerida ja võimult tõugata, siis … Mis siis? Kas siis hakatakse uusi komisjone, nõukogusid jututubasid ja mokalaatasid korraldama? Aga aeg ju läheb. Selle situatsiooni illustreerimiseks kõlbaks siinjuures üks võib-olla teisest „ooperist“ näide, kuid probleemi olemust vägagi hästi avav. Niisiis: J Rubenstein („Stalini viimased päevad“  Imeline Ajalugu 2016 Lk 176/178/186) „ Ma tean, et umbes seitse aastat, 1946 aastast peale, on kõik, kes selliste asjade pärast muretsema peaksid, suu täis võtnud selles küsimuses, mida meil Stalini surma puhul teha tuleks – mida see muudaks ja kuidas meie poliitikat mõjutaks. Noh, nüüd on ta surnud – ja me läksime vaatama, mis kavalad mõtted on valitsuse toimikutes peidus ja millised plaanid on koostatud. Ja me leidsime, et seitsmeaastase  suupruukimise tulemus on SUUR ÜMMARGUNE NULL. Meil pole mingit plaani. Meil  pole isegi ühtset arusaamist, mida ta surm muudab. See on – no see on kuritegelik, ma ei oska muud öelda.“ Emmet Huges märkis sapiselt: „Kellelgi polnud isu vastu vaielda.“  „Hughesi arvates tekitas tulevikku suunatud plaani puudumine poliitilises diskursuses tühiku, mille peagi täitsid „prohvetite ja unistajate, paanikaõhutajate ja fanaatikute“ fantaasiad.“

Lõpuks ütles president Eisenhower „Ma olen tüdinenud, „ütles ta Hughesile, „ja ma usun, et kõik on tüdinenud Nõukogude režiimi süüdistamisest. Kõige tähtsam on küsimus, mis on MEIL maailmale pakkuda? Mida oleme MEIE valmis tegema? Kui me ei saa punktidena – lihtsalt A,B,C,D,E,F,G,H – ülesse lugeda, mida me pakume, siis pole midagi öelda. Pelgalt kõnedega Malenkovile muljet ei avalda.““

Tundub, et oleme samas seisukorras, kui see valitsus lõpetaks, siis hoolimata suurest jutust (mossis nägudest ja kätega vehklemist mõlemal pool)  plaane pole. Vastasrinnal on suupruukimise tulemusel plaanidest vaid suur ümmargune null, plaanide puudumine on täidetud paanikaõhutamise, fanatismi ja vihkamisega (mis on sujuvalt asendanud tervet konkurentsi). 

Parafraseerides Eisenhowerit: Ma olen tüdinenud ja ma usun, et kõik on tüdinenud valitseva administratsiooni süüdistamisest. Kõige tähtsam on küsimus, mis on TEIL maailmale pakkuda? Mida olete TEIE koos MEIEga valmis tegema? Kui me ei saa punktidena – lihtsalt A,B,C,D,E,F,G,H – ülesse lugeda, mida me pakume, siis pole midagi öelda. Kas on siis midagi öelda? Kõigil osapooltel? Millised on teie/meie plaani A, B, C punktid mida teha? Plaani pole. Plaani pole kellelgi. Ühe väljaõppinud planeerija ja süsteemianalüütiku jaoks on see päris kohkumist valmistav hetk.

 

Järgneb …

 

Targutusi:

 

M Svensson „Optimisti teekond tulevikku“  ÄP 2013

 

Lk 147 „Ulmekirjanik Larry Niven ütles kord: „Dinosaurused surid välja, sest neil ei olnud kosmoseprogrammi. Ja kui meie sureme välja, sest meil pole kosmoseprogrammi, siis on see meile õieti paras!““

Lk 263 „Asi pole selles, nagu ei saaks siin maal talu pidada. Lihtsalt talu ei saa siin pidada nii, nagu see varem tavaks oli“ Austraalia põuavööndist.

 

M Lewis „Wall Streeti pokker“ ÄP 2020

 

Lk 244 „Isegi mu südametunnistus hakkas muutuma kalkuleerivaks, mis võimaldas mul tunda piisavalt süüd, et iseendaga elada, aga mitte nii palju, et see takistaks mul tõbrastele ära teha.“

Lk 285 „Kui Wall Streetil üldse midagi õppisin, siis seda, et kui investeerimispankur hakkab põhimõtetest rääkima, kaitseb ta sellega ühteaegu oma huve ning vaid haruharva püstitab ta telgi moraalipõhimõtete maastikule, kui ta pole just kindel, et tema lõkkeaseme all on kuld peidetud.“

 

T. E. Ricks „Kindralid“ Grenader 2015

 

Lk 384 „Üks pataljoniülem ütles kunagi Afganistanis oma kaptenile: „Paljude minu ohvitseride jaoks võrdus edu sellega, et nad ei paistnud aasta jooksul millegagi silma. Nii, et mida vähem kordi sa oma eesliinibaasist lahkusid, mida vähem kordi sa kohalikega suhtlesid ja mida vähem kordi sa üleüldse midagi tegid, seda edukam sa olid.“ See oli tema alluvate jaoks mõistlik valik, sest ta ütles, et tänapäeva maaväes läheb hinde „B miinus ja C pluss“ saanud ohvitseridel paremini, kui „A peale sooritajal“, kes vahetevahel riskivad ja ebaõnnestuvad.“

No comments:

Post a Comment