Nüüd
läheb asi huvitavaks. Riigiuuendajad on esitanud meile teiega kaks omapoolset
sisutihedat paketti, kuidas meie eluolu ka tegelikult mõistlikumalt korraldada. Kuidas neid
ettepanekuid hinnata? Üllatav? Võõristav? Tehtav? Möödapääsmatu? Ilmselt on
siinkohal igaühel oma arvamus, oleneb kuspool muutustepiiri keegi asub. Kuid
üks on kindel, juba sellise süsteemselt
läbikaalutud mehhanismi esitamine on omaette väärtus, see vaatab silmapiiri
taha. Nüüd on meile tõsine alus aruteludeks antud.
Juurprobleem ja tuumlahendus.
Kas
Riigiuuendajad vaatavad silmapiiri taha? Kindlasti. Kuid paljud meist ei oska
niimoodi vaadata. Liiga keeruline. Harjumatu. Seepärast ongi käibel justkui
kaks uuenduspaketti, millest üks on tegelik ja teine kuulujutuline. Lausa
kohkusin, kui lugesin esialgseid kommentaare riigiuuenduste II paketile. Kas
tõesti nii nutikas seltskond alustas jälle reformidega valest otsast? Alustas
primitiiv-mehhaanilisest ametnike kahimisest? Õnneks on seekord alustatud õigest otsast
juurprobleemidest, et jõuda tuumlahendusteni Meie juurprobleem on selles, et regulatsioone
on reguleeritavate kohta ebaproportsionaalselt palju. Kui kujutada ette meie juurprobleemi lahendust
visuaalselt, siis kõige lihtsustatumalt võib seda kujutada kui nelinurka (Riigirombi) mille nurkadeks on
raha, inimesed, aeg ja regulatsioonid. Harilikult alustatakse meil avaliku
teenistuse muutmist sellest, et vähendatakse rahalisi ressursse. Või siis
inimeste arvu. Tegelikult pole tähtsust kas vähendatakse raha või inimesi, sest
need on asendatavad ressursid. Rahaliste ressursside vähendamine tähendab seda,
et sellel on otsene mõju inimressursile ehk inimeste arvu tuleb vähendada või
palgata väiksema sooritusvõimega inimesi väiksema palgaga. Inimeste vähendamine
omakorda toob kaasa, et kõik toimingud/menetlused muutuvad aeglasemaks,
inimvõimetel, isegi ametniku võimetel on teatud looduslikud piirid. Kui kõik
toimingud võtavad rohkem aega, siis suudetakse teha üha vähem analüüse/järelvalvet/nõustada,
menetlusajad pikenevad ja osasid regulatsioone/seaduseid ei suudeta üldse analüüsida/menetleda.
Kuid kui osad regulatsioonid on „järelvalveta“ või juhusliku järelevalve all,
siis nende olemasolu ei teadvustata ja nende olemasolu ilmneb vaid siis, kui
midagi juhtub ehk selline seaduskuhjatis tekitab iseenesest … seadusetust.
Harilikult reageerivad poliitinimesed sellele „kui midagi juhtub“ ägedalt uute
karistuste ja keeldudega ehk muudavad kogu riigi toimemehhanismi veelgi
aeglasemaks, veelgi ebatõhusamaks. Riigiromb näitab selgelt, et inimeste ja
raha kahimine süsteemist ei paranda süsteemi tööd, vaid muudab selle veelgi aeglasemaks,
veelgi enam inimressursse nõudvaks, maksumaksjale kallimaks ja ebamugavamaks,
tuues kaasa seaduskuulekuse languse. Konkurentsivõime languse ka. Ainuke kokkuhoiu ja tõhustamise koht asub
regulatsioonide/seaduste rajus vähendamises. Kui regulatsioone on vähem, siis
kulub järelvalvele vähem ressurssi, mis tähendab, et avalikku teenistusse saab
palgata vähem ja kõrgema kvalifikatsiooniga töötajaid ning … raha jääb ülegi.
Lihtne. Kui te sellest lihtsustusest aru ei saanud, siis sir
Hamphrey seletab selle lahti järgnevalt: „Riigiamet, härra minister,“ (…)“ eksisteerib
ainuüksi selle jaoks, et viia ellu parlamendis vastu võetud seadusi. Niikaua,
kuni parlament jätkab seaduste vastuvõtmist, millega inimeste elu seatakse üha
rangema kontrolli alla, peab riigiametnike arv kasvama“.( J.Lynn, A. Jay „Jah,
Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 60). Meie juurprobleemiks on see, et meil on
ebaproportsionaalselt palju regulatsioone pidevalt vähenevata reguleeritavate
kohta. Seepärast on igati mõistetav, et Riigiuuendajad alustavad seekord
algusest: „Täitevvõimu
tõhususe ja moderniseerimisvajaduse hindamise eeldus on tervikliku ülevaate
koostamine kogu täitevvõimu sektori, selle võrgustiku (asutuste) ja tema
funktsioonide, sealhulgas seal töötavate inimeste arvu ja tehtavate kulutuste
kohta“. Selline tõdemus on heaks põhjaks edasistele arengutele. Regulatsioonide
vähendamine ja administreerimise kaasajastamine (iseteenindus ja automaatselt
jõustuvad otsused ja ühisauditid koos ettevõtjatega, mitte karistamine) ongi
meie tuumlahenduse võti.
Asendustegevuste
asendamine
Miks
meil siis on olukord, kus oleme lämbumas ülereguleerimisse? Harilikult on ikka
niimoodi, kui lastel pole mõistlikku tegevust, siis nad otsivad mingi
asendustegevuse, harilikult lolluse. Kui oma alguspäevil pidi Pilvepiir looma
tühjale kohale metsikus tempos hädavajalikke uusi seadusi ja regulatsioone, siis
see rütm muutus justkui standardiks, kuid rahulikus arengufaasis pole see enam
kohane. Just seda põhimõttelist muutust kiire stardikiirenduse ja sellele järgneva
liugleva liikumise vahel, pole uued poliitinimesed mõistnud ja põletavad
mõttetult seadusloomemootorit edasi. Suures pildis on asi niimoodi, et
asendustegevus seadusloomes sai hoo sisse meie astumisega EL-u. Masin,
riigimasin, oli „harjunud“ seadusi
tegema ja … polnud kedagi, kes oleks öelnud, et see arengufaas on läbi, tuleb
valmistuda teiseks, hoopis teistsuguseks väljakutseks. Meie huvide (ja heaolu)
uus väljakutse ei asetse mitte Pilvepiirilt iga inimese tegevuse
peenreguleerimises vaid see asetseb EL ümmarguse laua taga. EL laud on küll ümmargune, kuid väga teravate
nurkadega ehk, riikide huvid, mis tähendab. EL-s ei saa ümmargust juttu ajada.
See, et kellelegi oma huvisse kaasata, tuleb see muuta teiste huviks. Huvisid
saab serveerida vaid läbi hea, et mitte öelda ülihea analüüsi ja huvide
paketeerimist selliselt, et see tekitaks vähemalt huvi ja siis isu. Selline
analüüs, et meile üks või teine regulatsioon või otsus ei meeldi, pole ümara
laua taga aktsepteeritav. Kui me seda ei suuda, siis libiseb lõplik valik
Euroopa Parlamendi ja nõukogu kätte, mis tähendab, et selle otsused on
liikmesriikidele otsekohanduvad. See omakorda tähendab, et otsused on
kohustuslikud ja nende mittetäitmine on karistatav. Rikkumismenetluse kaudu
karistatakse muide riiki ehk meid kõiki. Seega edu saavutamiseks tuleb minna
õigele lahinguväljale, mitte lärmata vales kohas ja valel ajal. Mis kõige
tähtsam, lahing sellisel mängumaal tuleb võita juba enne lahingu algust, vaid
siis on lootust edule. Meie oma suuruse juures saame olla edukad vaid siis, kui
teised meie (huvide) eest võitlevad. Seega oma huvide kaitseks peame oma lahingud pidama enne, kui
EL-s võetakse vastu liikmesriikidele otsekohalduvad mängureeglid. Duaalsus seisnebki
selles, et kui Pilvepiir ja Dr Riik ei muutu selleks kindralstaabiks, kus
selliseid küsimusi arutatakse ja analüüsitakse, siis jääb ta justkui
seadusandlikult „kuivale”. Ehk kui suur osa regulatsioone kehtestatakse
Euroliidus ja meil jääb oma seadusandlikesse aktidesse kirjutada et:
„Valdkonnaspetsiifiline tegevus toimib vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu
määrusele nr. …, mida on muudetud määrusega nr. …., ja täiendatud määrustega
nr. …, ja mille kohta kehtib …., mida tuleb vaadelda koosmõjus määrusega ….
jne”, siis … Mida milline osa jääb meie Pilvepiirile? Midagi peab ju tegema? Midagi peab ju tegema? Kunagi avaldas üks
visionäär arvamust, et siis hakkab Pilvepiiril toimima vaakumpumba põhimõte,
ehk „tühi koht” imeb endasse alama astme regulatsioonide kehtestamise õiguse ja
hakkab meie elu peenreguleerima. See tähendaks riigi tohutut
tsentraliseerimist, kui kohaliku tasandi, kodanike ja ettevõtlusühenduste
otsustusõigus liigub kohtadelt kesktasandile. Selline tegevus viiks kogu
ühiskonna täielikku kipsi ja … konkurentsivõime langusele. Seepärast olekski
olnud tähtis, et seadusloojad mõistaks oma uut rolli muutunud
regulatsioonimaastikul ja muutuks efektiivseks staabiohvitseride kogumiks, mida
toidab teadmiste, analüüside ja lahendusvariantidega (strateegiad ja taktikad)
asjatundjate võrgustik, muutes vahepealse asendustegevuse mõtestatud arenguks.
Vaid läbi võrgustiku potentsiaali saab Pilvepiir täita ülesannet, mida meie teiega oleme talle delegeerinud ehk meie huvide kaitsmise. Ilma
asjatundjate võrgustikuta ei saa me kaasa rääkida tänapäeva Euroopat
liigutavates regulatsioonides, muutume selliseks mugavaks provintslikuks
kummitempliks: „Meil ei ole vastuväiteid.” Ja kohalik seadusandja, Pilvepiir,
atrofeerub vallavolikoguks. Sellest oleks tõsiselt kahju.
Teenusepakkujad
mitte valitsejad
Kuid
kui me riiki reformida tahame, siis kõigepealt küsigem endalt, mis see riik
siis on? Kas see on: riik, kui pitsatipanija; riik, kui hooldaja; riik, kui (teiste)
karistaja; riik, kui põetaja; riik, kui majandusüksus; riik, kui keskkond,
igaühe keskkond. Või on riik äkki meie? Kuid siis on see ju meie, mitte kellegi
teise regulatsioonid ja majandus? Mis me selle keskkonnateadmisega peale
hakkame? Kui vanasti valitsesid kuningad ja keisrid alamaid, siis oligi see
valitsemine, nende valitsemise jõud tekkis kas võidmisest või vereliini pidi. Kuid
tänapäeva Valitsuse jõud kasvab ju hoopis teisest juurest, see kasvab sellest,
kelle kõrgeima võimu esindaja (rahvas muide) valib endale parimat teenust
pakkuma. Seega tänapäeva valitsus pole mitte kutsutud valitsema, vaid valitud head
teenust pakkuma. Riik ongi keskkond kus me elame ja Pilvepiir ning Dr Riik on
selle keskkonna teenuseosutajad. Dr Riik on megasuur teenindussektor. No nii ja
kui me nüüd oleme pannud maailma pea pealt jälle jalgele ja teame et meil on
tegemist teenindussektoriga, milline pakub avalikke teenuseid, siis oskame me
sellesse ka vastavalt suhtuda. Kui meil need põhiasjad on selged, et riik on
teenussektor, milline pakub meile teenust ja lahinguid tuleb (meile parima
teenuse pakkumiseks) pidada õigel tandril, mitte trügima meie igaühe
magamistuppa meile unelaulu laulma, siis on võimalik ka riigiuuendustega
alustada.
Professionaalsusest
Kõik
ümberkorraldused algavad ja lõppevad
inimestega. Olulised on nii juhid kui igapäevased usintargad
töömesilased. Kui me tahame luua süsteemi, kus on strateegiakeskus,
ühisministeerium, strateegiakeskus, minister on kogemustega valdkonna visionäär,
siis on omal kohal ka ettepanek ministrite ärakuulamisest ja nende
kvalifikatsiooninõuetest. Pole just julgustav minister
Hackeri mõttekene ministrina tööle asudes „Siin ma siis olen, püüdes tegutseda
nagu mingi suure ja tähtsa ettevõtte tegevdirektor, ning mul puudub igasugune
varasem kogemus nii ministeeriumi tööst kui ka ausalt öeldes igasugusest
juhtivast tööst üldse. Poliitikukarjäär ei anna mingit ettevalmistust tööks
valitsuses.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 lk 29). Me ei
taha ju sellist juhti. Just seepärast ongi vaja juhtide teadmisi ja
isikuomadusi laiemalt testida ehk „Eesti vajab juhtideks parimaid võimalikke
inimesi. Nende leidmisele aitaks kaasa ministrikandidaatide 1) kohustuslik
ärakuulamine asjakohases Riigikogu komisjonis ja 2) kohustuslik avalik
ärakuulamine Riigikogus“. Sellise süsteemi olemasolu oleks meid säästnud mitmetest
piinlikest olukordadest. Avalik ärakuulamine tähendab ühtlasi ülevaadet
üldsusele, ehk nagu Peeter Suur oma bojaaridele olevat öelnud, et astugem ette
ja kõnelegem, et teada, kes teist on taibu, kes tobu. Ministrite õige valik on
ülioluline, juba Machiavelli teadis, et: „Valitseja jaoks pole sugugi
väikese tähtsusega ministrite valik, kes osutuvad heaks või mitte olenevalt
valitseja arukusest. Esimene otsustus sinjoori mõistuse kohta tehakse vaadates
inimesi, kes teda ümbritsevad, ja kui nood on sobilikud ja ustavad, võib ta
valitsejat ennast alati targaks pidada, sest ta on osanud tunda ära sobivad
inimesed ja hoida neid ustavatena. On asi aga vastupidine, võib sinjoori kohta
peaaegu alati langetada mitte just hea otsuse, sest just nimelt selle valikuga
teeb ta esimese vea. Mis puutub aga sellesse, kuidas valitseja saaks ministri
sobilikkust ära tunda, siis selleks on olemas moodus, mis ei osutu eales
ekslikuks: kui sa näed, et minister mõtleb rohkem endale kui sulle ja ajab
kõiges taga omakasu, siis säärane inimene, kes end niiviisi ülal peab, ei saa
kunagi olla hea minister ja sa ei saa eales teda usaldada; ei tohi ju inimene,
kelle käes on kellegi valitsus, eales mõelda endale, vaid peab (alati) mõtlema
valitsejale ega tohi kunagi meenutada
talle asju, mida tal tarvis pole.“ (N Machiavelli „Valitseja“ Vagapund 2001lk
167). Nii saamegi juhid paika (muide ka varivalitsuse, kui juhikasvatuse idee
on hea), mis lubab meil edasi vaadata kuidas luua tõhusat teenusorganisatsiooni
ennast
Ühisministeerium või ühismüsteerium?
Üks
intrigeerivamaid Riigiuuendajate ettepanekuid on nn ühisministeeriumi loomise võimalus
(Riigivalitsus tundub kuidagi kohmakas ja segadusttekitav). Huvitav ettepanek. Tundub küll võõrastav, kuid
kes meist mäletavad selliseid asutusi nagu Varumisministeerium, Ehitusministeerium,
Sideministeerium, Aiandusministeerium ja niimoodi veel paarkümmend
ministeeriumi? Ei mäleta, sest nende funktsioonid teisenesid ja anti üle
uusorganisatsioonile. Tore. Nii, et mõte ühisministeeriumist oleks täiesti arutlemist
väärt mõte. Küsimus on pigem selles, kuidas seda sisustada, niimoodi et me
saaksime sellest parima teenusepakkuja? Vaadake, igas „ühendamises“ sisaldub ka
suur oht, et protsess võtab sisse valekäärimise. Samasugune lugu, kui tahta
veini teha, kuid valekäärimine kääritab selle äädikaks. Kuidas panna
ühisministeerium „käärima“ õiges suunas on küsimuste küsimus. Kogemused on küll
alati näidanud, et mitmepere koera pidamine lõppeb sellega, et ta sööb kõigi
kaussidest ja karjaajamise magab maha. Põhimõtteliselt on selline
ühisorganisatsioon võimalik, kuid see nõuaks hoopis suuremaid muutusi nii
organisatsiooni alustes, rahastamises, kui värbamises. Kokkuvõtvalt võib see
toimida kui advokaadi või audiitorfirma, milline suunab ressursse
juhtumipõhiselt. Teiseks „valekäärimise“ ohuks on erandid. Arusaadav, et uuendamiskavalt tahetakse
mõningaid vastaseisu maha võtta, selline omamoodi riskijuhtimine või probleemi
viilutamine. Kuid harilikult on nii, et erand tähendab tervikliku süsteemi
lõhkumist. Näiteks.„Selleks, et tagada
põhivaldkondade, nagu sisejulgeoleku või välissuhtlemise järjepidevus ja
stabiilsus, ning rahvuslike huvide ja riigi kaitse ühtse
valitsusorganisatsiooni sees, oleks kohane Vabariigi Valitsuse seaduses
sätestada n-ö alalised ministeeriumid, s.o välisministeerium,
kaitseministeerium, rahandusministeerium ja siseministeerium“. See on siis nagu
üldiselt viia kogu liiklus parempoolseks, kuid osad saavad õiguse sõita ka vasakpoolse
liikluse reeglite järgi? Mnjah, kui edasi arutada, siis kas
sotsiaalkaitseministri valdkond kuulub kaitseministeeriumi või sotsiaalvaldkonda?
Heade kavatsuste (paberil) ja „valekäärimise“ hoiatavaks näiteks on Vaheriigi
aegne hiiglasliku Agropromi loomine. Ka selle eesmärgiks oli kogu ahelas alates
põlluseadmete remondist kuni vorsti tootmiseni kõik ühtsesse süsteemi lülitada.
Lülitatigi. Kuid saadi lühiühendus, süsteem muutus juhitamatuks, aeglaseks ja
vastuolud eri valdkondade vahel suurenesid mitte ei vähenenud. Otsustamine …
Otsustamine muutus lõputuks nõupidanistesarjaliseks otsustamatuseks. Kuigi idee
oli hea, siis välja tuli nagu (inimliku faktori puhul) ikka. Nii, et
ühisministeeriumi loomine on mõeldav, kuid see vajaks hoopis teistsugust
(riigi)teenuse pakkumist ja opereerimist.
Poliitilised
ministrid ja ministeeriumi tegevjuhid
Riigiuuendajate
ettepanekud on siiski kaugemale (aga võib-olla hoopis algusaegadesse tagasi)
minevad, kui vaid ministeeriumide ühendsüsteemi loomine või kompetentsete
ministrite väljavalimine ärakuulamise teel. Ka ministrite ja ministeeriumi
organisatsioonivaheline seos muutuks. „Riigireformi käigus vajaks
korrigeerimist Põhiseaduse § 94 lg 2, mille kohaselt minister juhib
ministeeriumit. Tulenevalt pikaajalisest tavast ja kasutatavast sõnast „juhib“,
on ministrit samastatud asutuse (ministeeriumi) tegevjuhiga. Tänastes oludes ei
ole see enam asjakohane. Minister peab toimima Vabariigi Valitsuse liikmena
ning oma vastutusvaldkonna ja kogu valitsuse poliitika kujundajana.
Ministeeriumit juhib tegevjuht ehk kantsler.“ Olemuslikult on see just see,
mida taheti ellu viia algusaastatel, kui loodi uued ministeeriumid, kahiti ära
ministri asetäitjate institutsioon ja kutsuti ellu kantsleri amet. Tol ajal
kujutasime meie kõik, kes olid käinud väljaspool kogemusi omandamas, ja uusi
seaduseid kibekiirelt kokku kirjutasid just sellist tasandite erinevust, kus
minister on poliitiline juht, valitsuseliige ning määrab ära ministeeriumi ja
teiste valitsusasutuste (NB! Mitte allasutuste, sest sellist asutust ei
eksisteeri, küll aga on olemas ministeeriumi valitsemisalas
tegutsev valitsusasutus) tegevussuunad. Kogu tehnilise töö teeb ära
ministeeriumi süsteem, kantsleri juhtimisel. Kuid kes on kantsler, see võõrapärase
nimega ametimees? Kui võtta appi
soomlaste kogemus, siis nemad nimetavad oma kantslerit soomekeelselt (nagu nad
mitmeid teisigi asju nimetavad omakeelselt mitte laenudena) „kansliapäällikkö“.
Seega pole kantsler mingi müstiline ametikoht vaid ta on ümberpandult eesti
keelde kantseleipealik. Kantselei pealik korraldabki kantselei tööd. Lihtne ja
selge. Kui see nüüd üle korratakse on kõik hästi.
Edasi
…
Nüüd
on meil uuendatud riigi karkass koos: Pilvepiir tegeleb debattidega ja
strateegiliste suundumustega, Dr Riik on ühtne strateegiline poliitikakujundaja
mis koosneb kompetentsetest ministritest, on tehtud tegevuste audit ja määratud
taktika nende elluviimiseks, kantseleipealike ja ministrite roll on määratletud
ja mäng võiks justkui alata. Tundub, et ka eesmärk on paigas, kuna uuendamise juhtmõtteks riigireformi
läbiviimisel on, et „Eesti oleks hästi juhitud ja selge visiooniga ergas riik,
mis teenib oma rahvast“. Kõik see on õige, kuid … Järgmine tasandil, mis on keskastme juhid ja töö organiseerimise
tasandil, tundub, et lahendus pole üle
silmapiiri kandunud, vaid on kukkunud maha siiapoole silmapiiri. Miks? Mariel Aim prognoosib, et: „Näen, et lähitulevikus on oodata tööde
jaotumist kahte põhikategooriasse. Esimesse kuuluvad loomeinimesed ehk näiteks
müügiesindajad, äriarendajad ning juhid. Teise kategooria moodustavad
IT-süsteemide spetsialistid, sealhulgas arendajad, ärianalüütikud,
andmeteadlased ning kontrollfunktsiooni omavad isikud. Mõlemal juhul võtab
tehisintellekt peamiselt üle vaid administratiivse loomuga ülesanded, tehes
edaspidi hetkega otsuseid, mis on seni nõudnud inimestelt kümneid tunde
analüüsimist. Selle tulemusena saame kõik rohkem aega, et keskenduda andmetest
juhituna loovamatele tegevustele.“ (PM 28.10.18). Vau! See, tähendab, et paljud
riigi tegevused ja teenused tehakse ära „masinlikult“. Kui me planeerime
riigiuuendust 2-3 valimistsüklina, siis peame me looma ajastule vastavat
(soovitatavalt sellest natuke eespoolasetsevat) teenuskultuuri mitte paikame
vana. Kui me vaatame olukorrale arengutele sellise pilguga, kas ei peaks me
siis kogu teenustevajaduse ja ressursikasutust ümber hindama? Võib-olla peaks ka
avaliku teenistuse, kui teenuse, avama konkurentsile? Mis võiks tähendada, et
strateegilise ülesande täitmiseks valitakse konkurentsis meeskonnad, mitte
irdjuhte, kellele alluvad irdspetsialistid. Või peaks strateegia olema mitte
kaustatäis loosungeid vaid leping selle täitjate ja tellijate vahel? Sellisel
juhul mahuks ühendministeerium lahedalt ministeeriumidemajja ja tegeleks vaid tõhusate,
ühiskonda vähekoormavate teenuste strateegiate genereerimisega, mitte lõputu
enesegenereerimisega? Oleks saavutatud vormi ja sisu ühtsus – ühendministeerium
ühes majas.
Lonkava kiirjooksja sündroom
Veelkord, ärgem
unustagem, et avalik teenistus koos Pilvepiiri ja Dr Riigiga pole midagi muud
kui teenusepakkuja, mitte mingi müstiline valitseja. Kogu see sektor tuleb moderniseerida. Mingit
kiirjooksu ei tule, kui me ühe jalaga püüame astuda kahemeetrist sammu ja teist
järele lohistame. See et Riigiuuendajad tahavad avalikud teenused avada
konkurentsile on õige samm, teisiti ei saagi, kuid kui avalikku teenistus, mis
on ju samuti teenus, püütakse paika loksutada mõningate otsustusõiguse
suurendamiste, siis jääb süsteem lonkama. Reform jääb poolikuks. Poolik reform on luhtunud reform. Õige
on, et juhtidele tuleb anda valiku- ja
otsustusõiguse oma töötajaskonna komplekteerimisel, kuid milleks mingi juhi
tehtud valiku ülekinnitamine tema otsene ülemuse poolt? Kas valikud on õiged
või valed otsustab mitte ülemuse ülekinnitus, vaid see kas mansa tulemus on hea
või kehvake. Ülekinnitamine on vastutuse
hajutamine. Kaadrivalik üksikisikute kaupa on üks ebatõhusamaid kaadrivalikuid
üldse. Tulemusi toodab ju hästi kokkusobiv mansa, mitte üksikisikute sidumatu kogum.
„Uute
inimeste värbamine nõuab aega ja raha, nad on sageli kallimad kui olemasolevad
töötajad ning nad peavad alles ametit õppima hakkama – ja isegi siis ei pruugi
nad hakkama saada. Professor Boris Groysberrg Harvardi ülikoolist tegi enam kui
tuhat investeerimispankade analüütikut hõlmanud uuringus kindlaks, et parimaid
analüütikuid tabas uude ettevõtesse siirdudes kohene ja kestev soorituse
halvenemine. Nende varasem edu tulenes kaastöötajatest, ressurssidest,
teadmistest ettevõtte kultuuri kohta ning isegi isiklikust mainest ehk nende
loodud tootemargist.“ (L Bock „Töö ruulib“ ÄP 2015 lk 211). Kui me tahame
tulemusi saada, siis peame korraldama võistluse parimale strateegiale, kus juht
tuleb oma meeskonnaga, selgete eesmärkide/tulemustega, vahefinišiga ehk igaaastase auditiga, kokkulepitud
raha ja muude ressurssidega. Selles pole midagi uut, juba pea pool sajandit
tagasi esitles JEK (juhtimine eesmärgi kaudu) süsteemi prof. Madis Habakuk.
Mõte on lihtne, pole tähtis millal ja kellega teed, peamine et see on tehtud
kokkulepitud ajaks, mahus ja kvaliteedis. Säärasel juhul olenev juhi taktikast,
kas ta palkab kokkulepitud strateegia elluviimiseks kolm tippadvokaati, neli
superaudiitorit ja kaks IT geeniust või 50 keskpärasust. See on juhi otsustada
ja märk tema kvaliteedist. Eh, isegi alalist kontorit pole tänapäeval vaja,
piisab vastuvõtu teenusest ühisministeeriumis. Mis aga veelgi vahvam, kui luua
ühisministeerium ehk Riigivalitsus, milline on sõlminud lepingud kõigi
administratsiooni töötajatega, siis on võimalik kasutada tööjõudu veelgi
efektiivsemalt, vastavalt vajadusele ehk ühisministeeriumi sees delegeerida/volitada pädevusi. Mis
tähendab, et näiteks Tehnilise Järelevalve strateegiasuuna inimesi saab
kasutada vajadusel Konkurentsi strateegiasuuna analüüsides või andmevahetuses. No
umbes nagu USA abišerifid, vannutatakse tegema midagi konkreetset, kuni „rahvas
teda enam ei vaja“. Töö kiire, vähe ressursse kasutav ja tõhus. Sellises
süteemis omandab oma kindla rolli ka ühisministeerium või vähemalt tekkib
võimalus et see hakkab toimima tõhusalt. Nüüd arvab kindlasti mõni, et see kõik
viib palkade ebavõrdsuseni. Õige, kuid me ei paku ju võrdsete palkade maksmise
teenust vaid me tahame saada parimat teenust. Googles arvatakse asjast
niimoodi. „Raske on pidada palgasüsteemi, kus üks
inimene võib teenida teisest kaks või isegi kümme korda rohkem. Aga palju
raskem on pealt vaadata, kuidas suurima potentsiaaliga inimesed uksest välja
astuvad.“ (lk 278). Me ei taha ju seda? Või tahame?
Arvan,
et Riigiuuendajate ettepanekud on kaasakiskuvad ja huvitavad, on mille üle
arutleda, kuid see on (loodetavasti) esimene samm debatis Igaüheriigi poole. Ei
midagi keerulist, pusle tuleb olemasolevatest tükkidest vaid õigesti kokku
panna. „Iga uus elu koosneb vanadest aatomitest. Sa ei
saa endale uusi aatomeid isegi mitte siis, kui oled imik. Sa saad vanad
aatomid, mis on maailmas eksisteerinud juba ligi 15 miljardit aastat. (…) Iga uus idee
koosneb vanadest ideedest. Originaalsus ei sõltu millegi loomisest eimillestki.
See sõltub ideede ja materjalide uutmoodi kokkusobitamises. Parimal juhul viib
see olemasolevad vajadused kokku uute ideedega või hoopis loob vanadest
ideedest uued vajadused.” (M. McKeown „Kogu tõde innovatsioonist” Äripäev 2009 Lk
28). Nii ongi, et uued vajadused ja ideed tuleb kokku viia mitte ainult
tarbekaupade ja meelelahutusteenuste turul vaid ka pealisehitusliku, riigi kui
teenuseosutaja osas. Piinlik, kui me niivõrd põhimõttelise uute võimaluste paketi
taandame vaid mingiks ametikohtade kahimiseks. Lausa häbiväärne.
Targutusi:
H Rosling „Faktitäius“ Tänapäev 2018
Lk 169 „Väärtused muutuvad pidevalt (…) Meie, rootslased, oleme
seksi ja rasestumisvastaste vahendite teemal suhteliselt liberaalsed ja avatud,
kas pole? Ometi pole meie kultuur alati selline olnud. Need ei ole alati olnud meie
väärtused. (…) Näiteks sündis minu isaisa Gustav ajal, mil Rootsi oli lahkumas
2 tasandilt, ning minu arvates oli tegu oma generatsioonile tüüpilise Rootsi
mehega. Ta oli tohutult uhke oma seitsmelapselise suure pere üle; ta ei
vahetanud kunagi ühtegi mähet, ei keetnud süüa ega koristanud kodu; ning ta ei
olnud mingil juhul nõus rääkima seksist või rasestumisvastastest vahenditest.
Tema vanem tütar toetas julgeid feministe, kes hakkasid 1040-ndatel
populariseerima kondoomide kasutamist. Aga kui tütar pöördus pärast isa
seitsmenda lapse sündi tema poole, soovides rasestumise vältimist arutada, sai
see leebe, rahulik mees väga vihaseks ja keeldus rääkimast. Tema
väärtushinnangud olid traditsioonilised ja patriarhaalsed. Kuid uus põlvkond
neid omaks ei võtnud. Rootsi kultuur muutus.“
Ülikoolis oli meil salajane fond, millest rahastasime naiste
reise välismaale, kus nad said ohutult aborti teha. Tudengite suud vajuvad
veelgi rohkem lahti, kui räägin, kuhu need noored rasedad üliõpilased sõitsid:
Poola, katoliiklikusse Poola. Viis aastat hiljem keelustas Poola abordid ja
Rootsis omakorda seadustati. Noorte naiste vool hakkas teistpidi liikuma. Tahan
öelda, et see ei ole alati nii olnud. Kultuurid on muutunud.“
Lk 200 Luganos asuv perefirma Rivopharm tegi ravimitele
hinnapakkumise, mis oli madalam kui toorainel „ Esmaspäeva hommikul kell kuus
jõuab rongiga kohale aktiivne koostisaine klorakiin. Kolmapäeva pärastlõunaks
on transpordivalmis kastidesse pakitud aastane kogus Angola malaariatablette.
Neljapäeva hommikuks on need Genova sadamas. UNICEF-i ostujuht kontrollib
tanletid üle ja annab allkirja nende kättesaamise kohta ning raha kantakse
samal päeval meie Zürichi kontole.“
„Ungarlased annavad meile 30 päeva maksekrediiti ja UNICEF tasub
meile juba nelja päeva jooksul. See jätab meile 26 päeva, et teenida meie arvel
ootavalt rahalt intresse.“ Kihvt. Mul ei olnud sõnu. Sellele võimalusele ei
olnud ma tulnudki.
„Minu mõtteid oli blokeerinud idee, et UNICEF oli hea ja
farmaatsiaettevõtted pahad, kes haudusid mingit kurja plaani. Olin olnud
täielikus teadmatuses väikeettevõtete innovatsiooni jõust. Selgus, et ka nemad
olid head, ja neil oli fantastiline oskus leida uusi lahendusi.“
R. Jenkiins „Churchill“ Varrak 2011
Lk 458 „See on nii nagu vaielda puhkpilliorkestriga.“
Lk 560 „Mister president, ma ütlen Teile suure lugupidamisega,
et maailma pikas ajaloos on see nüüd asi, mida tuleb teha.“
Lk 561 Toiduaineteminister Wooltonile. Ma olen rõõmus, et te ei
hinda Teadusliku Komisjoni aruandeid liiga kõrgelt. Peaaegu kõik toidunarrid,
keda olen tundnud – pähklisööjad ja muud sellised -, on surnud noorelt pärast
pikka nõtrusperioodi. Briti sõduritel on palju rohkem õigus kui teadlastel. Ta
hoolib lihast. Ma ei mõista miks meil peaksid olema tõsised raskused
toiduainetega, kui vaadata koguseid … mida me impordime. Kindel tee sõja
kaotamiseks on brittide sundimine piimadieedile või panna nad sööma kaeratangu,
kartuleid ja muud sellist, mida pidulikel puhkudel loputatakse alla väikese
laimimahlaga.“
No comments:
Post a Comment