Thursday, November 15, 2018

Mäletseja sündroom



Nii, Riigiuuendajad on oma ettepanekud teinud, välja on käidud terviklik süsteemikavand, kuidas kohendada riigi toimimist kaasaegsemaks ja pigem isegi tulevikulisemaks. Igipõline dilemma  kolme võimu, seadusandliku, täidesaatva ja kohtuvõimu tegevuste kiirusest, tasakaalust ja lahususest. Kolme võimu arengute variandid on laotatud kõrgeim võim ehk rahva ette vaagimiseks, arutamiseks. Seega oleks mõistlik, et meie teiega nüüd maha ei magaks seda arutelu, mis võib tekitada meile uuelaadse hulka innovaatilisema ja loovama keskkonna. Kui me selles arutluses kaasa ei löö, siis midagi iseenesest ka ei muutu. Mittetegijate ja keeldujate ühendkoor igatahes laulab juba hääli lahti.
Kolmas pakett ettepanekuid koondavad õigusemõistmist ja põhiseaduslikke institutsioone puudutavaid ettepanekuid sh kohtute iseseisvuse suurendamist, menetluse kiiremaks muutmine ja inimestele õiguse andmine pöörduda oma põhiseaduslike õiguste kaitseks otse Riigikohtusse. Miks see arutamiseks tähtis on? Kolmas pakett (õigusemõistmine jne) on riigi toimimises ülimalt tähtis, see on kui  turvakomplekt, viimane ohutusvõrk, mis peaks ebakõlad süsteemi I ja II astmes tekkinud või tekitatud ebakõlad maandama ja lahendama.

Riiireform rahvaluule ainetel

Praegune kuvand võimude võimekusest on kujunenud natuke veidraks. Justkui kõik teaksid, kuidas on õige teha ja toimetada, kuid see teadmine on „naabervõimu“ suhtes, enese suhtes … Enese suhtes teab kuidas õigesti teha jällegi naaber. Ehk selline teadmiste ja tegemiste ringmäng, mis kuidagi kohakuti ei taha sattuda. Muidugi pole see päris niimoodi, kuid  üldlevinud arvamusi ehk rahvaluulet kokku võttes, võiks riiki reformida järgnevalt: Riigikogu „ei oska” seadusi teha, mida näitab see, et Õiguskantsler ja Riigikohus peavad neid ümber tegema. Kui ei oska teha, kahime ära, kokkuhoid olemas. Las seadusandlusega tegelebki Riigikohus Õiguskantsleri abiga. Kuna enamuse seaduseid esitab valitsus  ( min poolt ette valmistatud), siis neid ka pole vaja. Järelikult ka ära kahida. Valitsus „nagunii ei tule mitte millegagi toime“, nii, et kahime ära. Ainsana, kes mõistab midagi valitsemisest on Riigikontroll, mida näitavad ilmekalt selle asutuse suurepärased auditid ja analüüsid. Las siis valitseb. Personali ja hanketegevusega võiks tegeleda Riigiprokuratuur kuna vaid sealt saab lõppkokkuvõttes teada, kes oskab hankeid korraldada ja kes oma omadustelt juhiks sobib. Seega rahvaluuleline riigikorralduse mudel võiks kujuneda järgmiseks: Riigiprokuratuur + Riigikontroll + Riigikohus. Nojah, sellist riiki me ju ei taha? Seepärast peamegi kaasa mõtlema ja rääkima selles, kuidas saada meie toimetamised liikuma võimalikult mugavalt, väiksemate kulutustega ja nobedalt.


Õigussüsteem: süsteemi õigsus või õigus mõista süsteemi?

Kolmas ettepanekute plokk sisaldas ka kohtuvõimuga seotud ettepanekuid, mis enamikule jääb mõistetamatuks tegevusvaldkonnaks. Pole lihtsalt kogemust, kuid on tegelikkuses vägagi tähtis element meie elu korraldamisel ja ka vilgas turg. Kui pensionidega on niimoodi, et III sammas on vabatahtlik, siis kolmas võim, ehk kohtuvõim, on kõige mittevabatahtlikum võim. Milleks meile kohtuvõim? Ilmselt ütleks inimene tänavalt, et karistamiseks, vangi panemiseks ja trahvimiseks. Ka õige, kuid veidi pinnapealne. Nagu Riigiuuendajad väga õigelt märgivad „Eestis on levinud arusaam, et kui kohtutes on palju tööd ja tähtajad on pikad, siis on vaja juurde uusi kohtunikke ning abipersonali. Unustatakse, et kohtute koormust ei reguleerita esmajoones mitte neis töötavate inimeste arvu, vaid vaidluste lahendamise süsteemi ja menetlusreeglitega“. Ja selles on Riigiuuendajatel tuline õigus, kuid ma kaevaks veelgi sügavamalt, nii sügavalt, et „kohtutel ei olekski palju tööd“. Vaadake, kohtuvõimuga, on sedasi, et see lahendab olukordi, mida ei oleks pidanud õige/arusaadava regulatsiooni (st I ja II võimu tegevust) toimumagi. Kohtuvõim on kui järelkorrektsioon meie administratiivmehhanismis. Just seepärast on küll tähtis, et kohtuvõim ise töötaks ladusalt, arusaadavalt ja mõistliku kiirusega, kuid eelkõige on tähtis, et kõik või vähemalt suuremat osa neist tegevused mis võiksid tekitada konflikti ja mida tuleb lahti lõigata kohtuvõimuga, oleksid võimalikult ennetavalt lahenduse leidnud juba enne asjade hapuks minekut. Kui aga probleem vajab kohtu operatiivset sekkumist, siis oleks see tegevus ka kiire ja tõhus.

Õigus mõista

Ladusa süsteemi toimimise eelduseks on et see oleks arusaadav. Tavaliselt mõistetakse õigusemõistmise all vaidluste lahendamist ja kuriteo või väärteo toime pannud isikute süü kindlakstegemist ja nendele karistuse mõistmist. Kuid kui regulatsiooniväli on nagu vaenlase meisterdatud miiniväli (kus põhiliseks inimõiguseks on kaebamisõigus), millel tavakodanik isegi ei aima, et ta on teinud midagi vääralt (seda enam kurjalt), siis on süü kindlakstegemine väga pinnapealne sügamine. Sellisest seadus(etuse)loomest ei tunneta kodanik õigust, veel vähem õiglust, küll aga tekitab vimma. Seega pole kohtuvõim lihtsalt III võim, vaid tema tegevus sõltub suuresti I ja II võimu oskusest teha vahet sellel mida tuleks reguleerida ja sellel mida teps mitte ei peaks reguleerima. Nii nagu enamus inimlikke hädasid parandavad ennast ise, nii kohandab ühiskond ennast ise, luues tavaõiguse baasil käitumismustreid. Seepärast on sügav mõttetus näiteks Dr Riigi jõuga kehtestada regulatsioon, et 4x majades peavad olema liftid. Milleks? Et korter oleks kallim? Või arvatakse kabinetivaikuses, et arendaja ei ehita kiusu pärast ei projekteeri lifte? Ei adu tobukesed klientide vajadusi? See on just see koht kus turg paneb ise nõudmised paika ja Dr Riigi tühikargamine solgib turu arengut ja õigusruumi.

Turvaline turvavõrk

Kuid kohtuvõimul on ka tähtsamaid ülesandeid, kohus kontrollib ka avaliku võimu  aktide seaduslikkust ning nende aktide ja toimingute põhiseaduspärasust. Just sõltumatu kohtusüsteem on olulise tähtsusega mis tahes demokraatliku süsteemi toimimiseks. Just kohtuvõimu ülesandeks, kui viimaseks turvavõrguks, on kaitsta meid täidesaatva riigivõimu seadusvastaste tegude ja seadusandja põhiseadusvastaste aktide eest. Muidugi tundub tavainimestena meile ja teile üpris pelutav, et seadusandlik ja täidesaatev võim võiksid tegeleda seadusvastaste tegude või anda välja põhiseadusvastaseid akte, kuid kui vaadata viimase tosinkonna aastast ravimimüügi regulatsioonijada, siis nii seadusandja, kui täidesaatev võim rikuvad seadust regulaarselt, süstemaatiliselt, täie teadlikkusega ja suure mõnuga. See on ehe, kuid kurb näide seaduskindlusetusest, omandiõiguse põhimõttest eemaldumisest ja naeruvääristab kogu seadusloomet. Vaid kõrgeima kohtuvõimu vahelesegamine on I ja II võimu hullust suutnud tagasi pöörata, kuigi …  mingi imeliku ajaloolise valekäärimise tulemusel muutub see regulatsioon iga järgmise „parandusega“ ikka äädikasemaks. Veider. Vajame ravimit tõhusa ravimiseaduse jaoks? Ilmselt. Mitte ainult inimene pole ekslik, vaid ka võim võib olla ekslik.

Lahususe seotus

Me kuuleme tihti ütlemist, et võimude lahusus on üks demokraatliku riigikorralduse aluseid. Nii see ongi, kuid just lahusus, mitte eristatus. Meil, lähtudes meie „noorusest“, on need asjad kuidagi segi läinud, võimud on küll lahus, kuid eesmärk on ju üks, ladusalt toimiv ühiskond.  Võimud“ pole ju kolm isoleeritud betoonpunkrit, vaid pigem nagu veise magu mis koosneb küll neljast osast, kuid pingutab ühe eesmärgi nimel. Saate ju aru, et kui üks nendest oma ülesannet ei täida või arvab, et just tema on kõige tähtsam, siis protsess ei toimi. Lehm ka.  Näiteks „ Libediku paigaltnihkumise korral liigub see enamasti vasakule poole kõhuseina ja vatsa vahele, harvem tõuseb paremal pool kõrgemale, tühimiku piirkonda. Nihkumisel tekib seisund, kus gaasid ja toit ei pääse libedikust normaalselt edasi soolestikku (avaus, mida mööda gaasid liikuma peaksid, jääb alla, gaasid teatavasti tõusevad üles) ning libedikku jäädes põhjustavad loomale valu. Mõnikord võib libedik ka keerduda, sulgedes väljapääsu hoopiski. Selle tulemusena võib lehm surra.“ (ML 07.01.09) Just seetõttu, et meid ei tabaks sellised tüsistused peame võime käsitlema riigi toimimist ühtse konveierina, mitte eraldiseisvate bastionitena. Seega kohtusüsteemi tõhustamine algab … seadusandjatest ja paradoksaalsel moel seadusandja töö lõppeb kvaliteedisertifikaadiga Riigikohtus.

Kohtuvõim algab seadus(etuse)loomest

Kui Dr Riik valmistab ette elutu seaduse, siis see tekitabki vastuolusid, mis päädivad sellega, et 2-4 aasta pärast teeb oma otsuse Riigikohus, kuidas asi tegelikult on. Kuid kas te kujutate ette neid sadu tuhandeid töötunde, mis lihtsalt seadusandja nigela töö või edevuse tõttu mõrvatakse? Kui te panete ritta kohtu(te) ajakulu (kohtunikud, kohtusekretärid, kantseleitöötajad, soe tuba, IT, transport jne) saate juba tuhandeid töötunde, mida on tarvis täidesaatva riigivõimu seadusvastaste tegude ja seadusandja põhiseadusvastaste aktide õigeks käänamise jaoks. Kui lisada siia veel seadusaktide tegelikud töömesilased, ministeeriumid, ametid ja Pilvepiir, siis moodustab see sadade inimeste eluea jagu tühja kulutatud aega. Aega - seda taastumatut ressurssi. Kuid seegi pole veel kõik, sest mingit seadusandja valeakti või täitevvõimu seadusvastane tegu ei kõrvaldu iseenesest, vaid sellele peab tekkima vastukaal nende poolt, kelle jaoks need administratsiooni tegevused on väljakannatamatud ehk üksikisikud ja ettevõtjad. Vildakas seadusloome raiskab nende aega ja raha, nende elu. Just seepärast on pelutav Dr Riigi ja Pilvepiiri suhtumine, kui neile seadusloome ettevalmistavas protsessis antakse heatahtlikult märku , et selline või teistsugune regulatsioon ei ole sünnis või ei toimi, et siis kuuleme ülakorruse mõminat "tühja sest, küll kohtud lahendavad olukorra". See on väga vildakas suhtumine, kõige ebatõhusam, kõige ebaõiglasem. Lausa pahatahtlik, mis piirneb kuritahtlikkusega. See kõik lisab tööd kohtusüsteemi, mis ei vaja sellist lisandunud tühjatoimetajate töö õigekskäänamise püsifunktsiooni. Kuid kui te võtate sellise eelpool toodud ereda ja kroonilise  seadus(etuse)loome näite, mis toimub ravimikaubanduses, siis see sarnaneb küll sarimõrvaga. Tegemist on sari ajakaotuse, sari kapitalikaotuse, sari usaldusväärsuse kaotuse ja sari õiguskindluse kaotusega.  Kuid ega see raiskamine pole lõppenud. Saame ilmselt näha üha uusi kohtulahinguid poliitadministratiivse ebakompetentsuse  ja pragmaatiliste majandusseaduste vahel. Kahjuks onkõigel sellel ühiskonna jaoks on hind, mida maksama oma ühisest rahast. Nii see meie ühine raha (ja vastukaalu eraraha) kulub tühisusele ning tähtsatele, elulistele, tegevustele ei jätku ei aega ega raha. Kuidas nii? No näiteks, kui te kuulete raadios üleskutset annetada lastehaiglale vastsündinute stabiliseerimislaua jaoks viis eurot, siis on see sügavalt humaanne üleskutse ja õilis tegu, kuid kui te mõtlete eelnevalt Pilvepiiri poolt egotripi seisundis tehtud regulatsioonides kulunud rahale, ajale ja eludele, siis ... võiks selle ressursi eest soetada igasuguseid laudu Kuuni … ja tagasi. Ühelgi otsusel: ei seadusandlikul-, täidesaatval- ega kohtuvõimul pole niisama otsus, igal otsusel on hinnasilt küljes kas rahas, ajas või … eludes.

Kronometraaži kasulikkusest

Kuidas siis on saanud võimalikuks, et meil näevad ilmavalgust avaliku võimu  ebaseaduslikud aktid ja toimingud, mis eiravad põhiseaduspärasust?  Riigikontroll olukorra mõned aastad tagasi väga tabavalt kokku niimoodi: „Õigusaktide mõju hinnatakse vähe ja formaalselt. Kõigi auditeeritud õigusaktide seletuskirjades puudusid mõjuhinnangud rohkem kui pooltes nõutud mõjuvaldkondades. Mõjuhinnangute esitamatajätmise peamiseks põhjuseks on puudulik kontroll mõjuhindamise reeglite täitmise üle ja mõjuhindamise alatähtsustamine. Vähe hinnatakse õigusaktide mõju ka seetõttu, et õigusaktide väljatöötajatel napib oskusi kõiki mõjusid hinnata ja sageli on selleks liiga vähe aega ning uuringute tellimiseks väljastpoolt ministeeriumi raha ei jätku.” Mis äraseletatult tähendab seda, et oskuste, aja ja raha puudusest  johtuvalt lendab kogu seadusandlik praak  otse ventilaatorisse ehk ühiskonda ning Kohtusüsteem on viimane filter (pärast ventilaatorit), mis peab sellestsamusest saia vormima, koormates üle kohtud. See kõik on kaotatud ressurss. Kui Pilvepiiri regulatsioonipoliitika "uuendamine" toimuma nagu hädatapmine, siis on sellel ka tagajärjed. No hea küll, kui me ei taha/suuda/oska teha nii põhjalikke läbiarvutusi nagu UK-s erinevate stsenaariumide kaupa (maksumustega, väljumisstrateegiate ja -maksumustega), siis tehkem vähemalt nagu põhjanaabritel, kasutagem asjatundjate võrgustikku. Mitte ainult nende majandus ei ole 2,8 X tootlikum kui meil, vaid ka seadusloome. Halvasti tehtud seadus on meie inimeste raha raiskamine ja ettevõtjate kapitali põletamine.  Kui meie tahame edu saavutada, siis peaksime oma inimesi ja ressursse mõistlikult kasutama õppima. Alustada tuleb sellest, et kõigi seaduste “valmimiskulude“ kohta tuleb teha täielik kuluaruanne (nii ajaliselt, kui rahaliselt). Teiseks seaduse mõjude kohta peab ilmtingimata tegema  „täisarvutuse”, nii nagu ärimaailmas. Kolmandaks võrdlevate regulatsioonipakkumiste konkurentsilehega erinevate variantide vahel. Vaat see oleks tähtis töö, mis annaks mõtte igale kulutatud ( mitte raisatud) ametniktunnile. Mnjah, unistada ikka võib.

Surm õigussteriilsusesse

Kuid mitte ainult see, et me ei tea palju seadused maksavad ja milline on nende kaasnev ja järelmõju ei risusta meie kohtusüsteemi vaid ka „õigussteriilsus“, püüdlemine ideaalse süsteemi poole on probleem. Suur ja kallis probleem. Meil on saanud normiks õigussüsteemi loomine süsteemipuhtalt, nii väikesed, kui suured, kiired, kui filosoofilist käsitlust vajavad juhtumid jahvatatakse läbi ühest torust. Just seepärast on ka tulemused niisugused nagu need on ehk kiireid juhtumeid menetletakse liiga aeglaselt, filosoofilisi liiga kiiresti, põhimõttelisi … Just seepärast tundub igati asjakohane Riigiuuendajate ettepanek „Kohtumenetluste lihtsus, kiirus ja usaldusväärsus on ühiskonna arenguks ja tõhusaks toimimiseks oluline. Sestap on edukad riigid (näiteks Holland, Rootsi jt) pööranud tõsist tähelepanu õigusemõistmise süsteemi heale toimimisele. Nende eesmärkide saavutamiseks kasutatakse:1. laialdaselt kohtueelseid ja -väliseid vaidluste lahendamise viise ning vorme; iga vaidlus ei pea olema lahendatud kohtus, vaid alternatiivselt on võimalik kasutada kindlatele valdkondadele spetsialiseerunud vahekohtuid (seda eriti eriteadmisi nõudvates valdkondades);“. Siinkohal tahaksin lisada kogemuslikku  vürtsi vahe- ja erikohtute osas. Ilmselgelt ei pidanud Riigiuuendajad silmas seda, millest minul on positiivseid kogemusi (vahe- ja erikohtud), kuid ehk paneb mõtteid liikuma. Tekitab uusi ideid kohtusüsteemi koormuse vähendamiseks. Näiteks toimis meil väga efektiivselt Riigihangete vahekohus . Vahekohtu ilu oli selles, et see toimis kiiresti (ja osapooltele tasuta). Kaebus esitati vahekohtule viie tööpäeva jooksul, arvates päevast, mil kaebuse esitaja sai teada või pidi teada saama oma õiguste rikkumisest või huvide kahjustamisest. Kaebuse läbivaatamiseks valiti majandusministri poolt kinnitatud vahekohtunike nimekirjast vahekohtunikud, kes  vaatavasid kaebuse läbi 10 tööpäeva jooksul, arvates selle esitamisest. Kui vahekohus leidis, et kaebuses on kõrvaldatavaid puudusi, võis ta määrata puuduste kõrvaldamiseks tähtaja kuni 3 tööpäeva. Kõik. Vaidlus lahendati kahe-kolme nädalaga ja turg võis edasi tegeleda oma asjadega mitte paar aastat raha põletada kohtusüsteemis. Kuni justiitstaibud pärast viit aastat vahekohtu edukat eksisteerimist ühe vahekohtus „mittevõitnud“ ettevõtja ja nutikate advokaatide toel tõestasid, et võimalus pöörduda Vahekohtusse ei olnud piisav põhiseadusliku kohtusse pöördumise õiguse realiseerimiseks. Seega ei saanud Vahekohtu otsus olla ka lõplik; vahekohtu otsust pidi saama vaidlustada kohtus. Niisugustele järeldustele jõudis Riigikohus 1999. aasta detsembris ja Vahekohus saadetigi hingusele. Mis me siis asemele saime? Saime kaks aastat kolmes kohtus aega ja raha raisata, selle asemel, et kahe nädalaga teenust pakkuma hakata? Kas Vahekohus polnud usaldusväärne? Hm, miks siis suured rahvusvahelised kontsernid ( sh lennundus ja kaitsetööstuse) ennast sellele allutasid ja selle otsuseid aktsepteerisid? Ilmselt oli tasuta saadud otsus ja ajavõit väärt enamat kui mõttetu täiuslikkuse tagaajamine. Kuid ka uus süsteem jahvatada iga vaidlus põhiseadusliku õiguse korras läbi kohtusüsteemi ei ole täiuslik. Ei saagi olla. Nüüd on kohtuvaidlus ise muutunud üheks turuhõive komponendiks, mis on jõukohane vaid suurtele, mis ei aita kaasa terve konkurentsi tekkeks, vaid kavalama õigusabi võidab. Nojah, nüüdseks on kohtuvaidlustes ka hanked lihvitud nii steriilseks, et vaid hind (mis on ainuke mõõdetav kriteerium) ongi tõe ja õiguse aluseks. Mannetu, visioonitu, hall, igav. . Vaid hinnast lähtuvad odavhanked on paljudel juhtudel viinud terved majandussektorid masendavasse arengupeetuse seisu, pole lihtsalt ressurssi, et investeerida arenguhüppesse. Ah jaa, ärgem unustagem ka kaasnevaid kahjusid ehk neid „pisikesi pudinaid“, kes enne said oma õigust nõutada tasuta Vahekohtus, siis paljudel nendel väiketegijatel pole lihtsalt ressurssi, et 2 aastat kohut käia ja rasket raha „õigusabi“ eest maksta. Nende õiguse eest ei seisa enam keegi, kuid uus süsteem sai muidugi süsteemsem, kahjuks ka aeglasem ja turgu pidurdav. 

Erikohtud

Kuigi Põhiseadus näeb ette ka erikohtute loomise võimaluse, siis meil pole seda võimalust kasutatud. 90date alguses kogudes teadmisi kogu maailmast riikliku hinnasüsteemi asendamisest konkurentsi- ja tarbijakaitse mehhanismide kaudu jäi silma meie põhjanaabrite verivärske konkurentsikaitse süsteem. Soomlased olid selle lähendanud Põhjalale ainuomase  ressursisäästlikul ja tõhusal moel. Eesmärk oli konkurentsi toimimise kindlustamine turul ja sellele oldigi fokuseeritud, kogu muu tilu-lilu visati protsessist välja. Esiteks toimus juhtumi uurimine ametis koostöös ettevõtjatega. Ütleme niimoodi, et tegemist oli osapoolte üllatavalt avameelse aruteluga turul toimuvast, võimalusest esitada mingit administratiivset karistust kartmata oma argumendid. Turg ja konkurents on üks äraütlemata liikuv ja muutuv süsteem, selle üle tulebki arutada ja argumente kuulata. Kui amet tõestas ära, et tegemist on keelatud kokkuleppe või turguvalitseva seisundi kuritarvitamisega, siis tegi ta vastava ettekirjutuse lõpetada turgukahjustav tegevus või taastada rikkumiseelne olukord. Kui ettevõtja oma väärkäitumisest aru sai, pööras ettekirutuse täitmiseks, siis oli juhtum sellega lahendatud. Olete üllatunud? Kedagi ei karistatud? Trahve ei määratud? Ei pandud vangi? „Pehmod vää?“ Ei midagi sellist, millest me alustasime, ressursisäästlikkusest, avaliku ja erasektori ressursside tõhusast ja säästlikkust kasutamisest. Eesmärk oli ju võimalikult ruttu turu loomuliku toimimise ebakohad likvideerida, mitte trahve välja kirjutada ja kurjategijaid „toota“. Eesmärk, konkurentsiolukorra stabiliseerimine saavutatigi nii ressursi, kui ajasäästlikult nii era- kui avalikule sektorile. Elementaarne.
Teisalt, kui ettevõtja ei nõustunud ameti otsusega, siis esitas amet avalduse konkurentsi ja hangetega tegelevale erikohtule, milline selle siis kiireimal võimalikul moel läbi vaatas ja lõpliku otsuse tegi. Erikohus koosnes kohtunikest, kes olid kursis valdkonnaspetsiifiliste nõudmiste ja arengutega.  Vaadake jällegi kiire ja tõhus meetod. Mehhanismi ilu oli veel selles, et kui ka turukohus kinnitas Konkurentsiameti otsust, siis võidi ettevõtjale määrata trahv kuni 10% käibest (NB! Käibest mitte kasumist ja karistuse alla kuulusid firmad mitte füüsilised isikud). Lihtne, selge ja professionaalne protsess. Meil õnnestus sellest käivitada kahitult esimene osa, kuid erikohut otsustati „süsteemi puhtuse“ huvides mitte luua. Tulemus oli juhtumite lõputu venimine läbi kohtusüsteemi kolme astme, täpselt nagu hangete puhulgi. Samal ajal kui õigusasjatundjad omal turul ehk kohtus konkureerisid, oli päristurg hangunud rikkumisseisundisse ja niimoodi aastateks. Samas, kui lihtsama meetodiga oleks turu voolavuse võinud taastada väga kiiresti.

Rõõmuaja kõige kurvem päev

Ja siis tuli süsteemikaitseliste õigusinimeste rõõmupäev, võeti vastu Karistusseadustik, kogu meie elu topiti kahte kasti - väärteokast ja kuriteo kasti. Kuid, kus rõõmu, seal ka kurbust, tasakaalu värk. Järelvalveasutustele oli see üks äraütlemata kurb päev, sest elu ei koosne kahest kastist. Elu on küll protsess, kuid mitte kohtuprotsesside lõputu rida, vaid pidev liikumine. Tavainimesena arvame/loodame me, et sellisesse kastidesse lahterdamine oli kuidagi teaduslikult või mingil muul moel põhjendatud. Aga ei olnud. Näiteks kogu „konkurentsivärk“, kus enne oli kuni 10% trahviähvardus käibest, muutus väärteoks (trahv kuni 50 tuh EEK), mida oleks asunud menetlema politsei. No sellise madala trahviähvardusega u 3200 EUR oleks suurrikkujad võinud endale lasta kirjutada välja kuupileti ja rahulikult jätkata turu solkimist. Selle uudise peale küsis EK, kas me ikka tahame EL liikmeteks saada, sest konkurentsijärelvalve on EL majanduse põhiseaduse järelevalve. Selle peale tõstis Dr Riik konkurentsijärelvalve kriminaalsesse kasti, sest rahaline karistus selles oli jumekam. Tehtud. Kuid kriminaalmenetlus on tohutult jäik (ja peabki tegelike kuritegude puhul olema), et takistas veelgi enam turu pingete kiiret lahendamist. Ühesõnaga tavarelvastuse asemel võeti kasutusele tuumarelv. Nojah, hea et niigi läks, kuid FI nii hästi ei läinud, nemad ei leidnud EL sellist tugevat eestkostjat ja nende trahviähvardus jäigi väärteo trahviähvarduseks ehk 3200 EUR. Kas keegi kujutab ette millist pelgu, lausa "kabuhirmu" võiks üks pank tunda sellise trahvi ees? Õige, ei tundnudki. Vaatamata FI korduvatele ettepanekutele seda korda muuta põrkus see alati Dr Riigi süsteemipuhtuse ihaluse mõistmatuse müüriga. Jäik süsteem, millesse ei ole arvestatud liikuvust puruneb ilmtingimata. Jäikus tähendab planeeritud krahhi, küsimus on vaid millal.  Ning nüüd tuleme me ringiga oma veisemaosisu juured tagasi, see mida Pilvepiir oleks pidanud tegema ja omas osas läbi seedima, lasti tuimalt finantsturu pärusmaale, mis päädiski turu seedimisvõime allakäigu ja turu reostusega. Nüüd siis otsides, kes on süüdi „danskemetsa“ eksimises. Eks ikka Pilvepiir ise peaks ennast peeglist vaatama, miks ei antud Fi-le tõhusamaid seaduslikke instrumente.  Algne 50 tuh EEK trahvivõimalust oli ju naeruväärne. Nüüd püütakse Pilvepiiril luua süümääramiskomisjone, kuid süüdi on ju Pilvepiir ise, kes  saatis FI pangametsa korda looma vaid palveraamatu ja aspiriinipurgiga. Nii oligi, et ühte turgu püüti ravida tuumapommiga ja teist moraalikoodeksiga, valed vahendid mõlemad. Mõistmatus regulatsioonide ja turu toimest ning edevus tegudes on selle asja nimi, mitte ratsionaalne seadusloome, millele järgneb tõhus täitevvõimu tegevus ja üksikute ebakohtade ja erandite silumine kohtusüsteemis. On millele mõelda, mida muuta.

Kui sa ei karista pole sind olemaski 

Kui õiguslikult on osatud meie eluke toppida kahte kasti ehk väärad teod ja kurjad teod, siis päriselus elame rohkem heade tegude sh heategude maailmas. Selles ilmnebki meie tegelike tegude ja administratiivsete sihtide vastuolu.  Poliitinimese valimisloosung võiks olla, „Kui sa ei keela ja karista, siis pole sind olemaski!“. Karistamine kui rahvuslik meelelahutus? Kuigi laste suhtes on meil justkui karistuskeeld: ei tohi nurka pann, ei tohi kompust ilma jätta, rääkimata tutistamisest või … Kuid siis kui inimesehakatis on saamas peaaegu täiskasvanuks, siis hakkame teda karistama täie  pahelise naudinguga. Oleme osanud juba poole elanikkonnast paigutada sujuvalt karistusregistrisse ja ülejäänud  … lihtsalt ootab millal sinna sattutakse. Ei sattu? Lähete iga kord rohelise tulega üle tänava? Igal jopel on helkur? Ei ole? Siis olge valmis. Kuid karistamine ei saa olla ühe rahva meelelahutus (õigem on vist kirjutada meele lahutus) sest see hakkab vormima ka meie meeli, meie maailmapilti. Õigete sihtide seadmine on ka süsteemi funktsionaalsuse seisukohalt ülima tähtsusega.   Vaadake, kui loete, et probleemiks on lokkav vägivald kodudes ja Eesti mees tuleb väärtusruumist, kus vägivald on olnud tavapärane käitumine, siis olen ma segaduses. Kas tõesti? Kus? Kes? Või ei ole ma Eesti mees? Ma ei tea oma seltskonnas kedagi, kes teaks kedagi, kelle kodus lokkaks vägivald. Kuid vaadake, kui sellest kirjutatakse massiliselt, siis hakatakse esiteks seda igas tegevuses ka ette kujutama ja mis veelgi hullem, selline väljaütlemine (lokkab, vägivald tavaline, Eesti mehe väärtusruum), siis annab see neile üksikutele, kel on mingi probleemi alge justkui indulgentsi seda teha. Tavapärane käitumine ju? Ei ole! Ei tule! Kuid kuna juba vormitakse meelt et on, siis tuleb  sellega võidelda, massiliselt. Pahe ju. Poliitpealikud räägivad, korrakaitsjad räägivad, meedia keerab kolm kiirvinti peale ja … Probleemi küll pole, kuid kuvand probleemist on loodud, mida kohe kibekähku kaitsmise ja karistamisega lahendama hakata. Muidugi teevad  pealikud plaane kuidas seda ohjeldada ja siis avastavad, et polegi vägivalda. Vähemalt mitte massiliselt. On ilmselt häbiväärsed üksikjuhtumid, mis enamiku, rõhuva enamiku, jaoks on täiesti vastuvõetamatud (ükskõik kumalt poolt). Arveametniku praktika on kinnitanud tõsiasja, et kui midagi on vaja kontrollimise käigus tuvastada, siis see ka tuvastatakse. Kasvõi vägisi. Kuid tõsiasi on, et Eesti mees ei tule keskkonnast kus vägivald on olnud tavapärane käitumine, ärge tehke üksikute põhjal valejäreldusi ega ehitage mingit paralleelmaailma. Niimoodi kujundab avalik võim ise teadmist, et me tuleme väärtusruumist kus vägivald on tavapärane käitumismudel. Pole olnud ja ei ole, ainuke vägivaldse mudeli evitaja on olnud Dr Riik ise oma hajutatud vastu(tama)tusega ja  karistamisega. Kuid karistamine pole ju eesmärk, eesmärk on teatud korrastatus. Ühiskonna turvalisus. Just seepärast peaksime otsima uusi vorme oma kaaskodanike mõjutamiseks soovitud suunas. Kas näiteks  peaks tegema parkimistrahvi ja vormistama väärteoprotokolli või võiks parkijale müüa selle parkimise eest kui eriteenuse eest VIP pileti? Eriti soolase hinnaga eksklusiivpileti? Sama ka vale tänavaületuse eest? Normaalne ju? Elegantne, vähe ressurssi nõudev, tõhus. Kas karistusteenus on ainus teenus mida Dr Riik pakkuda oskab? Kuid ei, meie juba kujunenud meelelaad ei saa sellisest inimeste positiivsest suunamisest täit naudingut, me äsame talle väärteomenetluse, karistusregistrisse kandmise, rahatrahvi ja siis veel lisakaristuse et kuni karistus kustub ei saa ta minna autojuhieksamitele. Vaat siis tunneme me tõelist naudingut. Tehtud?  Kuid kui „menetletu“ on noor inimene, siis läheb ta siit minema ja kasvatab oma lapsed teises keskkonnas. Siis on küll tehtud. Milline oli meil sellise „õiguse“ kasutegur? Kasutegur oli see, et menetleja sai plaanitäitesse punkti kirja kuid inimese … me kaotasime. Nii see asi eilähe, et me kujundame oma ühiskonda karistamise ja keelamise läbi, lapsi me ju ei löö vaid loome stiimulite süsteemi. Või teie lööte? Ei. järelikult on võimalik ka teisiti, seda "teisitit" tulebki otsida. On odavam, kiirem ja meeldivam kogu ühiskonnale.

Süsteemiilu ja Andon-nöör

Ühiskonna toimimises ei ole mingit müstikat, poliitinimesed püüavad seda küll müstifitseerida, kuid see toimib üldkehtivate loodusseaduste järi. Seda saab inimtegevuse tulemusel kohendada veidi tõhusamaks või siis mitte nii tõhusaks. Et seda mõista võime tuua siinkohal ühe autotööstuse näite. „Targem, kiirem, parem“ (C Duhigg ÄP 2017) on kirjeldus Toyota ja GM  vaegtööde parendamise erinevusetest. GM oli konveieri peatamine peaaegu pühaduse teotamine. Defekti ilmnemisel, tehti näiteks uksele märk, et pärast lohistada auto tagahoovi ja viga kõrvaldada. „Selle süsteemi puudus oli, et poldid õigesti kohale asetuksid tuli uks lahti monteerida, viga parandada ja siis kõik uuesti kokku panna pärast seda ei istunud uks selle auto keres enam väga täpselt. Alguses ei märka ostja midagi, kuid mõne aasta pärast tekib uksesse loks. Selline auto on petukaup.„ (lk 170) Kuid  Toyota juurutas hoopis teistsugust süsteemi nn kulusäästlikku tootmise, mis põhineb sellel, et otsustamine toimub kõige madalamal võimalikul tasandil. Koostööliini töölised on  esinevatele tõrgetele kõige lähemal, mistõttu oli mõistlik just neile anda lahenduse leidmiseks suurimad volitused. Andon-nöör oli see märguanne, mis probleemi ilmnemisel seisatas kogu konveieri, et olukord koheselt lahendada. Miks? „Toyota vihkab raiskamist. Süsteem on rajatud igaühe asjatundlikkuse ärakasutamisele.“. Midagi ei veeta tagahoovi, et see pärast suure haamri ja pahtliga „ilusaks“ rihtida, see on ebatõhus. Nii ka meie riigi toimimise konveieriga, me teeme projekteerimisel (seadusloome) praaki, laseme selle praagi tootmisliinil (täitevvõimu aparaadis) rahulikult edasi tiksuda ja loodame, et tagahoovis (kohtusüsteemis) kõik paika haamerdatakse. Tagahoov ei suuda kogu liini praaki, mis saab alguse juba seadusloomest, pidevalt üle haamerdada. See on aeganõudev, ebatõhus.
Me ei peaks süsteemiilule tooma ohvriks süsteemi tõhusust ja kvaliteeti. Kui „Toyota vihkab raiskamist ja süsteem on rajatud igaühe asjatundlikkusele, selle ärakasutamisele, siis miks meie pelgame kasutada seadusloomes asjatundjate võrgustikke ja vaidluste lahendamisel märgatavalt kiiremaid ja professionaalsemaid vahe- ja erikohtuid? Me kasutame oma õigussüsteemi, kui tellitavat mutrivõtit, sobib igale suurusele, kuid … rikume sellega mutreid ja kõrvalpindasid. Meie, teiega võime patentvõtmega oma kodukraani vahetada, kuid kui te sattuksite Toyota volitatud teenindusjaamas ringi jalutama sellise universaalriistaga, siis saaksita töölt lahti  ja kui seda juhtuks nägema emafirma pisteline kontrollija siis oleks firma esindusõigusest ilma. Meie teiega võime tellitavat võtit kasutada, sellega me loome tavaõigust, kuid iga muu õiguse jaoks on vaja spetsiaalvõtit. Saab rutem ja parema kvaliteedi. Ja muide ega veise magu pole niisama mäletsemise rõõmuks arenenud vaid järjestikune kindel tööjaotus on selleks et ka kõige väheväärtuslikumast söödast energiat välja ammutada. Ühesõnaga mäletsemine on energia kõige tõhusam tootmine läbi spetsialiseerumise. Vaat niimoodi.

Targutusi:

M Wolff „Tuli ja raev“ (ÄP 2018)


Lk 78 „Mida ebatõenäolisem on presidendikanditaadi võimule tõusmine, seda kahtlasemad – ja enamasti ka kogenematumad – on tema nõunikud. See tähendab, et küsitav kandidaat kogub enda ümber üksnes küsitavaid abilisi, sest arvestatavad nõunikud liituvad pigem arvestatavate kandidaatidega. Kui see küsitav kandidaat võidab, siis täitub Valge Maja üha pentslikumate inimestega – ning kuna autsaiderid olid iga nelja aasta tagant aina populaarsemad, siis oli küsitava kandidaadi võimule tulek aina tõenäolisem tulemus.“
Lk 345 „Ta juhib fondifondi. Kas te teate, mis asi on fondifond? See ei ole fond. Kuradi haige värk. Me näeme välja nagu kari kloune.“

J Diamond „Võim“ ÄP 2018

 Lk 47 „Korruptsioon leiab aset siis, kui vahendid, ajend ja võimalused kohtuvad. Üks põhjusi, miks võim on nii saatanlik, seisnebki selles, et võim ise annab inimestele vahendid ja võimaluse võimu kuritarvitamiseks.“

Lk 50 „Võim on midagi enamat kui jõud midagi teha: see: otseselt või kaudselt mõju avaldada ja volitusi anda. See on vabadus mitte teha; mitte sobituda, mitte kohanduda ja mitte tunda teiste survet. Võim muudab meid ühiskondlike ootuste suhtes immuunseks.“
Lk 57 „Täpsemalt öeldes, kõrge staatus ja suur võim pidurdavad meie võimet näha asju kellegi teise vaatenurgast. Psühholoogias on teise vaatenurgale asumine oluline sotsiaalsete sidemete loomise ja säilitamise viis. Enese kellegi teise nahka kijutlemise võime on väga tähtis sotsiaalne oskus – hädavajalik sõprade leidmiseks, lähedaste suhete säilitamiseks ja konfliktide lahendamiseks. Samas oskavad kõrge positsiooni ja suure võimu omajad seda kehvasti. Õigupoolest peab see paika meie kõigi puhul, kui meile saab osaks väikseimgi võimukübeke. Nagu Mindell otse välja ütleb: kõrge staatuses kaotame me teiste suhtes teadlikkuse.“


No comments:

Post a Comment