Mind
teeb murelikuks meie muretus. Muretus põhiküsimustes. Oleme hakanud väga
osavalt ära seletama nii lahjat tootlikkust, kui rahvastiku vähenemise
vähetähtsust, asendades selle tööhõive loosunglike edusammudega. Kuid need on kaks
eri asja, üks on igipõline jätkuv laulupidu, teine viimane ohe (või karje). Jah tõesti, tööhõive on aegade parim, kuid
kas see on ikka uhkuse asi, kui pudrupott on tühi ja edvistame kõige puhtamaks
kraabitud potiga?
Mis
aga kõige ärevusttekitavam, Dr Riik ei
arutagi selle üle, kuidas uut putru keeta, vaid harjumuslikult koostab „arengukavasid“ kuidas kaapida
jätkuvalt (tühja) potipõhja. Eneseõigustuslikke teooriaid kaapimise kasulikkuses,
lausa tarvilikkusest, on mitmeid. No Vanaema Marie naljatles ka, et ega suhkur
kohvi magusaks tee, ikka lusika liigutamine. Suhkrut pannakse vaid selleks, et
oleks põhjust lusikat liigutada. Vana nali, aga ikka veab suunurga üles. Päriselus
ei aja sellise põhjendused naerma, ei saa nõustuda nendega kelle „arenguplaanid“
näevad ette jätkuvalt potipõhja ja
lusika jõulisest koostööst viimastest uuretest mingit ressurssi kätte saada.
Sellest kaapimisplaanist ei lähe ei rahvastik ega tootlikkus tummisemaks.
Pealegi pole pudru kvaliteet enam see, mis pärispudrul ja isegi see kaabe
lõppeb ealistel põhjustel ilma uut putru juurde keetmata ära. Lausa sündsusetuna kõlab see, et suus keerlev
metallipuru tuleks ülistuslikult kuulutada hõrguks maitseelamuseks (uusgurmaanlus?).
Majanduskeskkonna ühe sisendressursi, tööjõupoliitikaga, peab Dr Riik pidevalt
tegelema, et inimestel oleks millest elada (ja rõõmu tunda).
Murdepunkti
vajadus
Just
seepärast kostus kuidagi hirmutavalt Dr
Riigi innustunud, lausa suureline, arvamus tööjõu olukorrast, mis kõlas umbes
nii, et meid on küll vähem, kuid hõive on megahea, pole probleemi. Kuid just
see ongi probleem, et me asendame kaks ülitõsist probleemi (rahvastiku
vähenemise ja madala tootlikkuse) segadusttekitava rõõmuraportiga edukast
tööjõu hõlvamisest. See näitab probleemide olemuse mittemõistmist. Tobedat
momentvõtet. Laiuti arenemist saab reeglina kasutada vaid korra, siis tuleb
minna kas sügavuti või ülestikku. Pole maailma ajaloos esmakordne, et
loosungite varjus hägustub seos eesmärgi ja selleks sobivate vahendite vahe. Ja
nüüd tundub, et oleme jälle kaotanud järje põhjuse ja tagajärje vahel. Kui NL
küsiti, „Milleks meile lehmad, sest piima saab ju poest?“, millise rumaluse
loodus kiiresti ära karistas, siis meie poliitinimeste vaste sellele oleks
järgmine: „Milleks meile rahvastiku
juurdekasv, milleks meile tootlikkuse juurdekasv, kui praegused töötegijad (ka
need kes vaid seina najal püsti seisavad) teevad tööd küll, kuigi tööjõu
tootlikkus hõivatu kohta u 72+% EL
keskmisest.“ Ka selle ülbuse karistab loodus ära. Just tootlikkus on see mis määrab
lõppkokkuvõttes edukuse, mitte üksi hõivatus. Kui Dr Riigi suur plaan on
tootlikkuse osas jõuda 2030 aastaks 80%ni EL keskmisest, siis oleme määranud
enese igavaeseks ajaks igaveseks jätkusuutmatuteks. Jätkusuutmatus oli kõige
positiivsem sõna mida leidsin selle suurplaani kirjeldamaks. Mõelda
kategooriates, et 12 aasta pärast on tootlikkus peaaegu sama niru, kui praegu
vajab murdmist. See 80% jookseb tuimalt läbi kõigist „arengupeetuse“
strateegiates.
Just
tuimalt. Arvate, nojah, mis parata? Ütlete, et me ei suuda paremaid tulemusi
saavutada? Mannetu eneseõigustus. Aga kuidas
Iirimaa suudab? Mitte ainult suudab, vaid suudab 189,3%. Seega iga samm,
mille meie oma 0,72 sussi sahistades liigutame
0,8 sammu poole, astub Iirimaa 2,6 sammu võrra kaugemale. Varsti kaob
silmapiiri taha. Püüdmatult. Narr lugu,
kuid meie „areng“ 0,8 suunas tähendab vaid mahajäämuse põlistamist.
Tühja
täis pudrupoti fenomen
Struktuurselt reformimata majandus juba ägab
„tööjõuetusest“, kuigi hõivatuse suhteline kasv on olnud muljetavaldav. Tore,
oleme EL-s pidevalt liidrigrupis. Lisaks suhtelisele kasvule, on aktiivsete
inimeste hulk tööturul tõusnud ka arvuliselt. Kui niimoodi sisusse süüvimata
vaadata, siis on meie pudrupott pilgeni täis, kuid … Kas ikka on? Kümne aasta
vältel on tööealise elanikkonna arv kahanenud 6% ehk 60 000+ inimese
võrra. Ja kuigi statistiliselt on samal perioodil tööjõu hulka loetavate
inimeste arv suurenenud 20 000 võrra, näitab see vaid viimaste lusikatäiteks
kaabitud ressursi momendisuurust, mitte jätkusuutlikkust ega asenda kadunud 60
tuh inimest. Illusiooni täispotist loob see, et „aktiivsemalt on tööturul
osalenud“ vanemaealised, 2008. a võrreldes on 50-74-aastaste arv tööturul
suurenenud pea 37 000 inimese võrra. Tühi pott ei toida. Seekord on poti
täitnud suuresti „vanemaealised“.
Kuid isegi vanemaealiste poolt täidetud pott on
ikkagi üpris tühi. Uuringu järgi oli töötus II kvartalis vaid 5,1% ( 2008. a II
kv 4%), mis peaks olema hea uudis, kuid … See mis võib olla heaks uudiseks
üksikinimesele ei pruugi olla jätkusuutlik majandusarengule. Mitmed uurimused
on näidanud, et töötuse määr alla 5% muudab väga raskeks kiirete struktuursete
muudatuste tegemise majanduses. Kuid just struktuurseid muudatusi meil vaja
ongi. Kiireid struktuurseid muudatusi. Me ei saa loota vaid hõivatusele,
hõivatust saab kasutada vaid siis kui on kedagi hõivata. Kuni on. Kümme aastat
tagasi käidi mu austatud 85 aastast ämma tööle lunimas, täna, käies 95-t ei ole
veel tuldud, kuid kui „arenguplaanid“ samamoodi jätkavad, siis ilmselt tuleb
temalgi „aktiivsemalt tööturul osaleda“. Loodan, et seda ei pidanud Dr
Riik silmas oma rahulolu hõivatuse osas ilmutades.
Stoppkaadreid sirvides
Kuid kogu see statistiline tulevärk - noored
välja, vanad sisse - see kõik on jälle vaid momentülesvõte. Edasi, vaatame stoppkaadrit
nr 2040. Statistikaamet koostas 2014 a rahvastikuprognoosi
aastani 2040, mille kohaselt väheneb seniste trendide jätkumisel Eesti rahvaarv
järgmise ligi 30 aasta jooksul negatiivse loomuliku iibe ja välisrände saldo
tõttu 125 000 inimese võrra. Tööandjate
Keskliidu 2016 a analüüsis (lähtudes SA prognoosist) väheneb rahvaarv aastani
2040 keskmiselt 4800 inimese võrra aastas. Tööealiste inimeste arv väheneb
samal ajal keskmiselt 6350 inimese võrra aastas, mis tähendab, et metallipuru
krigiseb juba hamba all. Pensionärid? Pensioniealiste arv kasvab 3400 inimese
võrra aastas, mis tähendab seda, et nad saavad pensioniealiseks ja … kõik.
Lähevad nagu lasteaias üle järgmisesse vanuserühma, kuid peavad samas lasteaias
(tööl) edasi käima. Kui just ei juhtu ime (mida statistiline prognoos ega meie
käitumuslik suund küll ette ei näe) kasva mingi lisaressursi arvelt
maksumaksjate arv. Lisaressursina peetakse harilikult silmas välistööjõudu.
Siinkohal peaksime selget vahet tegema välistööjõu ja immigrantide osas üldisemas mõttes. Arvutuste kohaselt peaks välitööjõud aastani
2040 täitma u 5000 töökohta aastas. Selle arvutuse koha pealt pole vaja
pahandada, see on vaid aritmeetiline tabel meie võimaluste ja valikute kohta.
Kõik. Me peame seda teadma, siis oskame teha ka valikuid. Kuid selles
arvestuses on esindatud vaid töökohtade täitmise vajadus. Välistööjõuga seotud
immigrantide arv on tegelikult suurem,
sest kui arvestame, et 5000st hõivatust iga kolmas välistöötaja võtaks kaasa
elukaaslase ja 2 ülalpeetavat, kes ilmselt esialgu tööle ei asu, siis oleksime
reipalt 10 000 piirimail. Midagi pole teha, kvalifitseeritud võõrtöötaja
usutavasti tuleks pigem perega.
Selline on kiretu bilanss, kas töötada kuni
lusika murdumiseni või kasutada nutikat tööjõu lisamise strateegiat. Siinkohal
tuleb silmas pidada, et on vahe konkreetsete ettevõtjate värbamispoliitika ja
ühiskonna vajaduste vahel. Pilvepiiri ülesanne ongi siduda need huvid ühiseks
huviks ja suunata majanduskeskkonda struktuurimuutustele, mis tõstaks
tootlikkust.
Tähelepanu: Heaolu ei = inimeste arvuga
Enne kui me tulipalavalt tormame olukorda lahendama „sisse-välja
mänguga“, peaksime vaatama millistele järeldustele on tulnud need kelle moodi
me olla tahame ja kes sellise olukorraga enne kokku on puutunud. Siinkohal on paslik
süveneda Thilo Sarrazin („Soovmõtlemine“ Lk 244) arutlusse, et ühiskonna heaolu
väljendub kaupade ja teenuste toodangus inimese kohta. „Seega ei sõltu heaolu
tase üldse elanikkonna suurusest ja töötajate arvust. Nii ei saa Saksamaa
jõukamaks sellest, et seal elab üheksa korda rohkem inimesi kui Rootsis, kuna
SKTlt elaniku kohta ja tööviljakuselt on mõlemad riigid peaaegu võrdsed. Samuti
ei ole USA rikkam seetõttu, et seal on Saksamaast neli korda rohkem elanikke.
Seega kehtib põhimõte: rahvastiku kasvamisel ja kahanemisel – olgu sündide või
rände tõttu – ei ole mingit pistmist riigi rikkuse või vaesusega. Rohkem või
vähem sünde, välja- või sisserännet ei tee rikkaks ega vaeseks. Nende tegurite
mõju heaolule seisneb äärmisel juhul selles, et vahest mõjutab rände ja
demograafia loomulik areng rahvastiku võimeid, omadusi, haridustaset ja
usinust. Need tagajärjed ei ole aga automaatsed ega näita a priori mingis
positiivses või negatiivses suunas. Heaolu mõttes on oluline vaid elanikkonna
tööviljakus ja tööhõive, mitte arvukus. Nii on heaolu erinevus ühelt poolt
Saksamaa ning teiselt poolt Šveitsi või USA vahel seletatav eelkõige sellega,
et mõlemas riigis tehakse sama tööviljakuse juures rohkem tööd kui Saksamaal.“
Vaat selline lugu. Me pole osanud ju asju niisuguse nurga alt vaadata? Just.
Esiteks, heaolu
seisukohast võib sisseränne suurendada tootmisvõimaluste hulka juhul, kui
immigrandid töötavad. Elementaarne. Kuid seegi on esimene aste (miinimumtase
ühiskonna heaolu võimalikuks tõusuks),
see ei tähenda, et sisseränne suurendab automaatselt ühiskonna heaolu.
Teiseks, heaolu loomise aluseks on tööviljakus ja osalemise
määr. Ühiskonna heaolu kasvab vaid siis,
kui välistööjõu loodud väärtus on suurem, kui läheb ühiskonnale maksma tema
ise, talle järgnenud pereliikmed ja tema lapsed. Seega see toimib vaid
välistööjõu puhul, kelle tööviljakus ja tööjõus osalemise määr on ühiskonna
keskmisest kõrgemad. Keskmisest väiksema tööviljakusega ja vähem tööhõives
osalejad viivad kogutoodangu elaniku kohta alla. Tulemus: ühiskond jääb nende
tõttu keskmisest vaesemaks, kui ta muidu oleks olnud, sest sellised
sisserändajad tervikuna suurendavad sotsiaalsüsteemi koormust.
Kolmandaks, lihtsalt välistöötajate laialdane kasutamine alla
keskmise tööviljakuse ja panuse, ei aita maksta pensione, vähenda
ravijärjekordi ega toetusevajajaid. Vastupidi.
Neljandaks, levinud väide, et tööjõu arv on heaolule tähtis ja seetõttu on sisseränne
vajalik, on lihtarvutuslik hetkeemotsioon ega arvesta pikemat perspektiivi ega
süsteemseid jätkumõjusid. Sellistes arutlustes aetakse segamini töömaht ja
tööviljakus. „Keskmise tööviljakusega keskmist palka saava sisserändaja elu
jooksul tekkiv kulu ja tulu ei ole suurem ega väiksem kui kohalikul ehk
lõppsaldo on null. Seega ei suurenda ta ühiskonna heaolu, vaid tarbib oma tööga
loodud tulu täielikult ära. Ainult siis, kui ta suurendab tööviljakust, näiteks
ta teeb mõnda haruldast tööd või on kvalifitseeritud insener, on tema panus
heaolusse nii suur, et ta ei tarbi seda ise ära, vaid suurendab ühiskonna
üldist heaolu.“ Selles ütluses ongi tõetera, mille poole tuleb püüelda,
tööviljakuse ja tööpanuse kasvule, mitte vaid töötajate arvu kasvule.
Auk
potis
Ning
veel üks tähelepanek. Suurhõivel võib olla ka vägagi ettearvamatuid järelmeid: „Kui naiste
suurem aktiivsus tööturul viib selleni, et nad sünnitavad vähem lapsi,
saavutatakse praegune kõrgem kogutoodang
järgmise põlvkonna madalama kogutoodangu arvel. Sündimata inimesed ei
saa ju tööellu astuda. Ajateljel vaadates on kogutoodangu väljavaatele palju
kahjulikum see, kui naised loobuvad tööturul osalemise nimel lastest, kui see,
et nad käivad laste pärast vähem tööl. See väide ei ole suunatud naiste
tööhõive, vaid väite vast, et naiste võimalikult suur tööhõive on vajalik
heaolu ja majanduskasvu jaoks.“ Kõik see tähendab, et keskendudes vaid hõivele
ehk kausi nühkimisele lusikaga, et viimast pudrukübet kätte saada, võime potti
augu kulutada. Mnjah, ei tea kas see on kõige targem tegu. Auguga pott võib
küll olla dekoratiivne, kuid pole funktsionaalne. Senine statistika on
näidanud, et augud on kinni topitud „vanemaealiste aktiivsusega“, kuid kui
„vanemaealised amortiseeruvad“, siis on
väga nutune olukord. Põhjatust potist saab põhjata pott.
Strateegia: aktiivselt passiivne „tööjõuetusmeede“
Veel on meil võimalus midagigi teha. Mannetu
Browni liikumise laadne strateegia (ärme tee midagi, küll asjad ise laabuvad)
on jätkusuutmatu. Veider ka. Võib-olla ma teen Dr Riigile siinkohal liiga ja
pole aru saanud, võib-olla see, et midagi ei tehta olukorra strateegiliseks
parandamiseks ongi aktiivne tööturu
meede? Nagu „Jah, härra ministris“? „Kuula nüüd, Humphrey, „ (…) „me peame midagi ette võtma.“ „Ülima
lugupidamisega, härra minister …“ (…) „… me ei pea mitte midagi tegema.“ Mulle jäi
mulje, et tema poolt välja pakutud mitte midagi tegemine oli mitte passiivne,
vaid aktiivne tegevuskava.“ (J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999
lk500). Või siis lähtub pseudoaktiivne tegevuskava oma passiivsuses „pikast
plaanist“, et edaspidi teevad enamuse töid niikuinii ära
robotid ja inimtöökohtade vajadus väheneb? Vaid sellisel juhul oleks Dr Riigi
aktiivne passiivsus loogiliselt seletatav. Mnjah, kuid see on tagurpidi
loogika, me ei peaks looma sellist süsteemi, et kui automatiseeritud töökohti
on rohkem, siis inimesi … on vähem. Me
loome ju uusi tehnoloogiaid selleks, et inimene saaks rohkem pühenduda millegi
mõtestatuma tegemisele, kui passiivne üksluine töö, mitte väljasuremisele.
Inimeste arvu vähendamine strateegilise kavana, et tööde automatiseerimisel ei
tekkiks tööpuudust on küll uuenduslik maik mann, kuid see pole see mida me Dr
Riigilt ootaks. Lootes et inimeste arvu vähendamine pole mitte teadlik
strateegia, et teha ruumi masinatele, peaksime siiski mõtlema sellele, kuidas
me oma väheseid inimressursse tõhusalt kasutame, nii et sellest rohkem tulu
tõuseks. Selleks pole mitte ükski päev liiga vara, sest see mida me täna ei
istuta, seda me 2040 aastal salve korjata ei saa.
Tuleviku loomine I: peaga vastu betooni
strateegia?
Tuleviku loomine algab sellest kuidas me oma
inimesi motiveerime ja kuhu me oma tööjõudu suuname? Võiks ka küsida, kelleks
me oma inimesi koolitame? Treenime? Programmeerime? Mõtlete, mis küsimus see
nüüd on? Igaüks teab et … eee … Just, “eee“
kuid „e“ mitte nagu e-maailm vaid „e“ kui ehitusmaailm. Betoon noh! Sõnades ja
arengukavades loome me teadmuspõhist,
innovaatilist e-riiki, kuid … elu näitab teist. Suure tõenäosusega saab töötaja
oma leiva lähikümnendil lauale ehitussektoris. Arvate, et liialdan? Kaeme
perra. Kui kinnisvara
asjatundja teatab, et Tallinnas pole enam ühtegi vaba ehitusmeest, siis pole
see kirjanduslik liialdus vaid tõsiasi. Ka see pott on tühi (nagu ka müüjate,
ettekandjate, itilaste pott), kuid
sellega asi ei piirdu, Dr Riik uhab ehitussektorisse agu juurde, alates „riigi
üürikorteritest“, kuni RB megaehituseni. Kas te kujutate RB tööde ja töötajate mahtu ette? Kui „üürikate“
ja noorperede korterite ehitamisele kaasaitamise suudaks tööturg kuidagi
absorbeerida, siis mida tähendab 10 aastat massilist RB ehitust? See tähendab
10 aastat massiivset välistööjõu kasutamist (millist, kus kohast?), kes siis 10
a pärast … Mnjah, mis saab sellest välistööjõust pärast tööde lõppu saab? Eks
ole, hea küsimus. Teine võimalus on, et kasutame kohalikku tööjõudu, kuid siis
korraldame me tööjõuturul megatsunami, mis pühib ülejäänud turu tööjõust
puhtaks. RB mahud vahetaksin iga kell noorperedele suunatud ettevõtmistele,
võimalik, et pannakse midagi kodumaist idanema, RB-ga teisaldame vaid pinnast
ja ehitame ületamatut jõge kahe Eesti territooriumi vahele. Nii või teisti
loome me sellise struktuurinihkega oma tööturule megakatastroofi.
Tuleviku
loomine II: viga, süsteemne viga?
Kuid
kuidas siis selle sõnalise etteaste ilusama poolega jääb, et meie eesmärgiks on
teadmuspõhine riik, tööviljakuse raju tõus ja innovaatilisus? Näiteid elust
enesest. Sõltumatu analüüs tõdes, et siseturvalisuse IKT teenuste
sujuvaks tagamiseks oleks järgmise 10 aasta jooksul juurde vaja vähemalt 104,7
milj EUR. Ups, sellises valdkonnas nagu
sisejulgeoleku IKT on nii suur hinnanguline puudujääk? Auk? Aga kui palju
teistes Dr Riigi IKT valdkondades on „puudu“? Miljard? Kaks? Rohkem? Ei tea, kuid, kui SMITi teenuseid kasutavad
oma tööks politsei, piirivalvurid, päästjad, kiirabi, häirekeskus,
vanglateenistus ja kaitsevägi, pakkudes 118 teenust, millest 28 on
ärikriitilised, siis … See tundub lausa uskumatu, sest nendest võib sõltuda
inimeste elu ja tervis. Või näiteks mida teha, kui tekkib vajadus taastada EL
sisepiir, seegi ju sama IKT teenuse osa.
Ei taasta? Seega asjatundjate
arvutuste järgi on valdkond alarahastatud, erinevalt laiuti arengu
ehitussuunast. Küsimus on muidugi ka selles, kas see „arvestuslik puudu“ on
„vajalik puudu“ või on see puudu vajaduspõhistest hindadest ja
ilutsemisteenustest. Tõeline alarahastatus tähendab mahajäämust. . Georgi
Potšeptsov („Propagandasõda 21 sajandil“
Hea Lugu 2018 Lk 61) toob välja mahajäämuse astmed: „(…) on olemas kolm
tehnoloogilise mahajäämuse staadiumi: „Esimene on selline, kui me suudame uue
toote lahti võtta, mõista selle loomise tehnoloogait ning seda hiljem
kopeerida. Teises staadiumis võime toote lahti võtta, mõista selle loomise
tehnoloogiat, kuid kopeerida enam ei suuda. Kolmandas staadiumis võime toote
lahti võtta, kuid me ei ole võimelised isegi tehnoloogiat mõistma.““ Kus
meie asetume, kui me õigeaegselt IKT-sse
ei investeeri?
IKT-l on ka praktilisem külg. Kui me ei investeeri IKT-sse, siis
ehitusektori imeteos (ime st. imeb raha) idapiiril muutub vaid mõttetuka
loodusreostuseks. Ilma IKT toeta on need sajad miljonid asjatult kulutatud
raha. Reostus. Süsteemitu süsteemi süsteemne viga.
Tuleviku loomine III: monitoorilisest arenguteest ja jääteest
Meie teiega teadsime kogu aeg et asume kindlalt maailma IT
kiirtee esirinnas, kuid tuleb välja, et asume laguneval jääteel (see tee, mida
iga aasta merre uputatakse). Üllatav? Mitte päris, sest kõik kes on ettevõtlusega
tegelenud või pidanud „itilasi“ tööle võtma, see teab, et juba aega algusest on
IKT valdkonnas spetside puudus. Kogu aeg on Dr Riik rääkinud, et koolitame ja
koolitame ja … Ikka ei jätku, hullem veel, defitsiit suureneb iga päevaga. Mis
aga poliitinimestel ilmselt mõistmata on jäänud, siis see et ehitusel töö tegija
(ma ei ajaks neid segi ehitajaga, ehitaja on uhke elukutse) leiab hädapärast suurhõive
käigus ka väriseva käega kelneri, kes enam kandikut otse ei suuda hoida, siis
IT sellist asendust (sic! Hõivatust) esile kutsuda pole võimalik.
Kõige
aluseks (veel) on hea kvalifikatsiooniga valdkonnaspetsialistid. See on
universaalne reegel, mis käib nii kalafileerijate, pottseppade, teadlaste kui
itilaste kohta. Pole head pottseppa elad suitsuse ja külmas majas, pole head
rätsseppa käid ringi nagu kaltsakas, pole asjatundlikku IT spetsialisti … Mida teha? MKM mullune (26.10.17)
tööstuspoliitika roheline raamatu esitlus sedastab, et „Eesti 2020“,
„Ettevõtluse kasvustrateegia 2020“ ja „Teadmistepõhine Eesti 2020“ seavad üheks
peamiseks eesmärgiks lisandväärtuse kasvu vähemalt 80%-le EL keskmisest (jälle
tuimalt see 80%). Siis saame me teada, et
ITL-i andmetele on sektoris puudu
7000 IT-spetsialisti, 2020.aastaks juba 8600 IT-spetsialisti. Ups! Kuidas sai
juhtuda, et meil on poole Viljandi linnarahva jagu IKT spetsialiste puudu?
Ilmneb, et probleem on välja selgitatud: haridussüsteemist väljujate arv ja
olemasolev tööjõud ei kata tegelikku IKT sektori tööjõu vajadust. Seega haridussüsteemi viga? Süsteemne viga?
Tark raamat teab meile öelda, et IKT
kasutamine on üks olulisemaid Eesti majanduse arenguvõimalusi ja seetõttu on
vaja IKT spetsialiste kõigisse majanduse sektoritesse aastas juurde 1,5 korda
senisest enam. No see on juba tõsine jutt, kuid kuidas seda teostada?
Elementaarne, Watson. Eesmärgiks on … meelitada teistest riikidest Eestisse
2000 IKT-spetsialisti. Niisiis, me ei püüa parandada tehtud süsteemset ja
fataalset viga tööjõu planeerimisel ega haridussüsteemis, mitte läbi selle, et
koolitada oma inimesi valdkonnaspetsialistideks, vaid ostame neid sisse nagu
Poola õuna, Prantsuse veini või Jaapani autosid? Ka võimalik, kuid selleks
peame me ise midagi müüma, et neid osta. Või ei pea? Tegelikult ei pea, sest Dr
Riik „võtab“ selle raha meilt teiega. Niisiis on ette nähtud välisvärbamisosak
(vaat kus on uhke termin välja mõeldud) ettevõtjatele välisvärbamise
toetamiseks (4 mln EUR), IKT-tööjõu Eestisse meelitamine ja värbamisele kaasa
aitamine (2,4 mln EUR), tööandjate valmisoleku suurendamine välisspetsialistide
kaasamiseks (0,45 mln EUR). Eriti
vahvalt kõlab Eestis pakutavate (tugi) teenuste tagamine ja arendamine (1,13
mln EUR), mis sisaldab kohanemisteenuste pidevat monitooringut ja
parandusettepanekute tegemist, mentor-programmi väljatöötamist ja rakendamist
välisspetsialistidele ja nende peredele, abikaasade/elukaaslaste Eesti
tööturule sisenemise nõustamine ja töö otsimine jne. Oeh, pilootprojekt
sisaldab kõrvuti muude tühitegevustega ettevõtete koolitamist ja nõustamist +
kohanemisspetsialistid IKT-spetsialistidele ja nende peredele. Lisaks Eesti töökohti ja töötamist tutvustavad kampaaniad ja
välisspetsialistide klienditeekonna pidev monitooring ning lahenduste otsimine.
Vaatad seda projekti ja mõtled, mis toimub? Monitoorimisspetsialistid?
Kohanemsisspetsialistid? Kuulge, me vajasime ju IKT spetsialiste! Vägev
rahakulutus ja mis põhiline kui palju monitoorijaid selle raha eest, mida oleks
võinud omamaiste IKT spetside väljaõpetamiseks nüüd vaid aruannetetööstuse
tühjusse vaob.
Meid on hoiatatud
ÜRO
värske prognoosi kohaselt vaevab just Balti riike Euroopa üks
suuremaid rahvastikuprobleeme , kus noorem põlvkond lahkub Läände
ning kuhu ei taha tulla ka immigrandid. ÜRO hinnangul on piirkond
rahvastikukatastroofi äärel (PM 18.04.18) Näiteks Läti elanikkond on vähenenud 1991
a-st vähenenud u 25%, ennustatakse, et
2050. a-ks on Läti kaotanud veel 22% elanikkonnast. Eesti puhul ennustatakse
rahvastiku vähenemist 2050. aastaks 13% võrra. Aastaks 2100 langeb elanike arv
tänasega võrreldes 32% võrra. (Leedus 34%). Mis peamine, toimub kvalitatiivne
nihe, iseäranis kiiresti väheneb neis riikides noorte ja haritute osakaal. Kuigi ÜRO analüüs
annab Läti tuleviku kohta üsna sünge pildi, vaatab Läti valitsus (sarnaselt
meiegi omale), olukorrale optimistlikult. Kuigi ettevõtted vajaks umbes 3000 IT-tudengit
igal aastal juurde, suudab Läti haridussüsteem anda vaid 600 tudengit
aastas. Pole nagu optimismiks erilist põhjust.
Kuivõrd pingeline on olukord tööjõuturul annavad vahel aimu
mitte niivõrd otsesed statistilised andmed, vaid mingid kaudandmed. MeetFranki enam kui 60 000 kasutaja andmetel
põhinevast uurimusest ilmnes, et Eesti tööandjad pakuvad IT-sektoris palka
kohati lausa mitusada või tuhat eurot rohkem kui Läti ja Leedu firmad. Leeduga
on meil suur vahe ka disainerite ja süsteemiadministraatorite osas. Mis aga kogu tööturu seisu iseloomustab, on
see, et personalitöötaja-värbaja
keskmine palk on Eestis 2626 EUR, Leedus aga lausa 1285 EUR sellest vähem. Värbajad on tõstetud meil
maagide tasandile ja õige kah, ega tühja kausi kraapimisest pudru väljavõlumine
pole nõrganärviliste töö. Parafraseerides kunagist populaarset reklaamlauset: „Kui
sul pole head värbajat, pole sind olemaski!“.
Me pole üksi, oma mures, oleme arenenud heaoluriikidele järgi
jõudnud ja põeme nüüd nende haigusi tüsistustena, sest meie omad haigused on
veel täielikult läbi põdemata. Asjalugu on nii, et kogu Kesk-Euroopa
konkureerib tööjõuressursile. Eurostati andmetel tunnistasid 86,6% Ungari
tööstusettevõtetest (II kv), et neil on probleeme tööjõu leidmisega, Poolas
tunnistas seda muret 49,7%, Tšehhis 43,2% – ja see on kaks korda rohkem kui
kaks aastat tagasi. ÜRO prognooside kohaselt väheneb Poola, Ungari, Tšehhi ja Slovakkia
rahvastik 2017. aasta 64 milj 2050. aastaks 55,6 milj ehk üle 13% . Tööjõukulud?
Ungaris kasvasid tööjõukulu 10% (I kv), Tšehhis 9%, Slovakkias 8,5%, Poolas 8%.
Poola, kes on siiani paiganud enda tööjõuressursi puudust liikvele läinud
ukrainlastega, on ka selle poti tühjaks ammutanud ja … Häda teeb inimestega
imet, paljud asjad, mis headel aegade olid mõeldamatud, on kehvadel aegadel
muutunud ainumõeldavateks. Nii, et kui Poola hotelliketile pakuti hotelliteenijateks
filipiinlasi. Esialgu veider mõte, kuid … Siis asuti olukorda analüüsima „ja
leidsime, et ehk ei olegi poolakate ja filipiinide vahel nii suuri erinevusi,».
Vaat niimoodi, poolakad on leidnud hädaorus endale uue (hinge)sugulasrahva.
Selle
koha peal jään mõttesse, miks osad on edukad, osad mitte või miks osad edukuse
teel ära väsivad. Meie ei suuda? Mida?
Miks? Kuidas väike Island suutis jalgpalli mängima hakata. Lihtsalt
otsustati, et hakkame mängima ja … mängivad. Edukalt, sest tehti plaan olla
edukas. Kuid põhitähtis, ei aetud udujuttu
rõõmuloosungitega, vaid kindlustati plaan ressurssidega ning palun väga. Kaks
aastat tagasi EM-l tulid kui Islandi „lumehobused“ ja jooksid kõik ilumängijad
pikali. Nüüd ,MM finaalturniiril, olid nad juba kardetud võitlejad. Suutsid,
sest tahtsid, suutsid sest pingutasid. Meie … Meie mängime ka jalgpalli. Me
mängime ka tootlikkuse kasvu, kuid kui tuled põlema pannakse on see ikkagi 80%
sooritus. Meie sooritusplaan, ponnistuslik 80% EL tootlikkust, rahvastiku
vähenemine 13% (32%) ja majanduskasv 4+% on jätkusuutmatu ülekuumenemine.
Selline plaan ei tööta. See ei ole edu valem!
Küll aga võiks edu valemiks olla keskkonna loomine mis julgustab
majanduse struktuuri muutma ettevõtjatel teadmuspõhiseks, tootes homseid
teenuseid vähendades märgatavalt administratiivset sekkumist ja vabastada
inimeste loovusesse seotud energia. Eesmärk: tootluse kasvatamine vähemalt 120%
EL keskmisest. Esialgu.
„Strateegiline sõda” Georgi Potseptsov OÜ
Infotrükk Tallinn 2009
Lk 16 „Kui eesmärk on selgelt näha, siis hakkab
riik tahes-tahtmata püüdma läheneda parimale variandile või vältima halvimat.
Strateegilise nägemuse olemasolu korral väheneb taktikalise rabelemise osa,
kuna see allub nüüd samuti teatud seaduspärasustele.”
Lk 17 „ Igal riigil on oma kavandid. S.Kurginjan
teatab täie kindlusega: „Maailm – see on erimõõtmeliste kavandite
konkureerimine (nagu, muide ka koopereerumine). Maailm on maailmakavandite
konkureerimine. Igal ajahetkel määratakse ühtede või teiste riikide
positsioonid, väljavaated õitsengule ja ellujäämisele maailmakavandite
potentsiaali suhtega” … Kergem on olla kaasatud kellegi kavandisse, kui üritada
kaitsta enda oma.”
"Terroristid" Maj Sjöwall, Per Wahlöö Talinn Olion
1992
Lk 195 „ Hiljem oli temast saanud politseinik ja
aja jooksul oli ta pidanud tihti tegema kompromisse rumalate ülemustega, kuid
ta oli suutnud taluda nii seda kui ka paljusid distsiplinaarmäärustikke, oma
hinge kahjustamata.”
Lk 196 „Kui keegi oleks talt küsinud, mida ta
peab töös kõige tähtsamaks, oleks ta tõenäoliselt vastanud, et
süstemaatilisust, tervet mõistust ja kohusetundlikkust, just eespool nimetatud
järjekorras.”
Parteijuht lahkub surma läbi Bo Balderson Eesti Raamat Tallinn 1995
Lk 39 Minister ja PM paadis lõõgastumas „”ja ma
mõtlesin banaalse aga sama hästi ka targa mõtte, et kui palju rahulikum oleks
maailm, kui rohkem poliitikuid niiviisi lamaksid ja õõtsuksid”
Lk80 „Kas te olete sellele mõelnud, et
demokraatlikes riikides haugutatakse meid, poliitikuid, kuni me tegutseme? Aga
kui me oleme lahkunud või surnud, siis kiidetakse meid taevani.
Diktatuuririikides on täpselt vastupidi. Seal ülistatakse juhte, kuni nad
juhivad. Aga nad sülitatakse täis, salatakse maha ja kuulutatakse
riigireeturiks, niipea kui on ametist lahkunud või teise ilma kolinud”
No comments:
Post a Comment