Just
siis, kui oled lämbumas moosisesse poliitloba lõputusse lubamise, kui oled
kaotamas lootust reaalsuse võimalikusse, saabub linna uus rändteater, nagu sõõm
värsket õhku, monoetendusega „Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest
2016.–2017. aastal. Riigikontrolöri kokkuvõte riigi majanduse ja rahanduse
väljavaadetest ning riigi varaga seotud probleemidest“ . Soovitan kõigile pilk
peale visata ja nautida nii sisu tihedust, struktuuri hõrkust, kui finaali
võimsust. Nojah, monoetenduste entusiastidele on see hõrk uuelaadne süžee käsitlus
, kuid Dr Riigile, kellele meeldivad rohkem häälekad ja rahvarohked jandid
ilmselt segav, irriteeriv ja nörritav. Peaaegu nagu noorema venna
trooninõudlus. Kuid ei peaks olema, Riigikontroll on põhiseaduslik
institutsioon, kelle tegevuse eesmärk on majanduskontrolli kaudu anda
Riigikogule ja avalikkusele kindlustunne, et avaliku sektori vahendeid
kasutatakse seaduslikult ning tulemuslikult. Dr Riik Ja RK peaksid suhe olema kui võrdsete,
kui sparringupartnerite suhe. Elementaarne
Tegelikult
peaks audiitortegevuses RK positsioon olema isegi tähtsam, kui Dr Riigi positsioon,
kuna ta auditeerib ju Dr Riigi tegevust ja kannab selle
vastavusest/mittevastavusest ette Pilvepiirile. Vaat selline lugu, täpselt
niimoodi nagu toimub auditeerimine ärimaailmas. Auditeeritav ei saa endale
lubada ütlemist et audiitor on tobu, tema järeldused on jama, ettepanekud
mõttetud. Ja nina viltu. Pole sünnis.
Päriselus peab auditeeritav tõestama,
et tema tegevus on kooskõlas heade tavade ja seadustega
- Kontrollkaaludest
Aga Dr Riigi
puhul millegipärast audiitori-auditeeritava
suhe ei toimi. Kui audiitor väidab, et auditeeritav on oma kulude katmiseks kasutanud ligikaudu 500
milj EUR nende kätte hoiule usaldatud
Eesti Töötukassa (TK) ja Eesti Haigekassa (HK) raha, siis vastus on umbes
selline, et ise olete lollid, me toimime kui pank. Hm, kuid milline oleks
reaktsioon, kui pank kasutaks reeglitevastaselt hoiustaja raha? Kriminaalne
ilmselt. Rahaminister teatab tuimalt, et hoiule antud
raha võib Dr Riik kasutada, kuna nii sätestab riigieelarve seadus. Edasi läheb
äraseletamine juba ludinal, sest riigieelarve seadus on põhiseaduses
nimetatud seadus, aga TK ja HK seadused on pelgalt lihtseadused. Saate isegi
aru, need on lihtsalt seadused, mida rahandusjupiterid ei peagi täitma.
Rahandusjupiteridel on lihtsalt kangem seadus. „Teen mis tahan kõikelubavuse seadus“.
Ka Õiguskantsler jõudis RK-a samale arvamusele veidi teise nurga
alt, nimelt et riigieelarve seaduse sõnastus
ei arvesta HK ja TK eesmärkide ning neile avalik-õiguslikele juriidilistele
isikutele pandud mitmete piirangutega nende vara kasutamisel ega ole kooskõlas
HK ja TK seadusega, mis räägivad üksnes raha hoidmisest riigikassas. Ehk kõike
lubavuse seadus ei saa kõike lubada, kui klient seda ei soovi. Kui RAMI-l
meeldis ennast võrrelda pangaga, milline lihtsalt pööritab kliendi raha ja
maksab välja hoiutasusid, siis see mida auväärsed auditeerivad institutsioonid
ütlevad on see, et kui hoiustaja on andnud oma rahad panka ja selle juures on
klausel, et see on säilitamiseks, mitte kasiinos mängimiseks. Protseduuride
rikkumine viib varem või hiljem kas rahapesu või püramiidskeemini ehk hoiustaja
raha kaotuseni. Muide, ka püramiidskeem maksab
välja dividende (esialgu), kuigi põhisumma on juba tuuri pandud. Vaat niiviisi.
Magaja äratamatus
Häirekellad, viled,
vilkurid kõik huugavad, kuid meie ei märka midagi, oleme enese imenud
skandaalikanalite külge ja püüame sellega endast tegelikke probleeme eemale
hoida. Ega kõike ju korraga jõua. Piinlik. Me tegeleme (innustunult) asjadega
mis pole üldse asjad ja kui on siis pole meie asjad. Miks peaks mind huvitama,
et mingil rokkaril on osalus Leedu äriketis või, et kroonitud pead on reisinud
paradiisisaartele registreeritud lennukiga. Appi, see on nagu oleksite Danskepanka
raha hoiustanud, kuid pank on otsustanud susserit teha ja pesumaja avada, siis
pole ju teie seda teinud. Või olete? Eriti piinlik on teadmiste puudumine, vaid
üks messimeedik lisas paradiisiskandaali lõppu, et monarhi käitumine ei olnud seadusevastane. Mina ei tea monarhide
rahaasjadest midagi, kuid „Kui George III sai 1760 aastal kuningaks, ei andnud
need valdused palju tulu, nii et ta sõlmis parlamendiga kokkuleppe, et
kroonimaade sissetulek anda rahandusministeeriumile, saades vastu fikseeritud
aastase makse ehk Civil Listi. Ühtlasi säilitasid tema ja ta järeltulijad sissetuleku
omaette investeerimisportfellist, mida nimetatakse Lancasteri hertsogkonnaks.”
„1947 aastal andis kroonivaldus valitsusele peaaegu miljon naela lisatuluna …
Samal aastal volitas parlament rahandusministeeriumi eraldama 410 000 naela
kuningas Georg VI-le, Civil Listi stipendiumina, pluss 161 000 naela
pereliikmetele, nii et valitsusele jäi üldkuludeks peaaegu 400 000 naela.”
(S. Bedell Smith „Kuninganna Elizabeth. Moodsa monarhi elu.” Kunst 2012 lk 65).
Vaat niimoodi.
Tagasipöördumine
reaalsusse.
Arvatavasti
pole just üleliia palju neid, kes on lugenud RK auditeid, analüüse,
ettepanekuid. Nojah, ega need mingid „südamete kuningannade“ seriaalid just
pole, kuid hillitsetud tarkust ja kiremöllu on neid ohtrasti, kui keegi viitsib
süüvida. Viimanegi audit oli pehmelt öeldes - mõtlemapanev. Tegemist oli
häirekella helistamisega. Järjekordsega. Kahju küll, kuid meie magame edasi.
Rahulikult? Sest me ei saa aru? Ega ma teagi, mida RK peaks tähelepanu
võitmiseks veel tegema, kas mõistmise kergendamiseks koomiksi koostama või
märuliseeria väntama. Seekordne eurotoetuste osa oli küll värvikalt kirjeldatud,
kuid reaktsioon? Vaid üksikud artiklid ja vaikus. Kummaline. Sama monotükki on
korduvalt esitanud ka Eesti Pank. Sama edutult.
Sama tõrjutult.
Kuid
nüüd on esmakordselt arvudes välja joonistatud see, mida paljud analüütikud on
peljanud - EL toe kuhtumise mõju on meile nagu täiemõõduline majanduskriis. Me
peame ise teenima ja vastavalt ka kulutama hakkama. Õudus? Või reaalsus?
Tagasipöördumine reaalsusesse. Nagu kirjutab Ettevõtluskõrgkooli Mainor tegevjuht K. Oad, edaspidi sõltub kõik meist endist: „On väga
tore, et euroraha olid, ja on ka tore, et see otsa saab. Sest kes ei maksa, see
ka ei vastuta. Õige pea ei ole eestimaalastel enam muud valikut kui vaadata
senisele riigipidamise viisile kriitiliselt otsa ja küsida: kas paremini ei
saa?“ (ÄP 9.11.17). Väga kiiduväärt
vaatenurk.
Ka
riigikontrolör on ettevaatavalt optimistlik, kui me kohe praegu enese tegemised
ja kulutamised ümber hindaksime, siis: „Elujõuline ja kestlik riik peab oma
funktsioneerimise üles ehitama sellele rahale, mida me ise oleme suutelised oma
käte ja ajudega teenima. Ma ei kahtle, et Eesti seda suudab, me ei ole kunagi
olnud nii jõukad kui praegu. Me suudame aga oma ühiskonna arengut ja jõukust
suunata ning kasvatada paremini ja tulemuslikumalt, kui eluks ilma välisabita
piisavalt varakult ja läbimõeldult valmistuda.“ Mnjah, just sellist suhtumist
ootaks Dr Riigilt. Oleks ju loogiline, hoiatati ja … Aga ei arvanud ära. Kas te teate, kuidas G. Washington Kontinentaalarmee juhina esimese võiduni
saavutas? Ta üllatas Briti vägesid. Mõtlete, kah mul üllatus - üllatas
vaenlast. Milles siis üllatus seisnes? Üllatus seisnes selles, et üllatust ei
oleks tohtinud olla: „Washington ei
oleks tohtinud aga Briti vägesid
üllatada. Lojalistide spioonil, kes püüdis Washingtoni plaanidest raporteerida,
ei lubatud Briti komandöriga kohtuda, kuna kolonel ei tahtnud, et teda
kaardimängu juures segataks.“ (B Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev
2003) Tundub, et ajalugu kordub, RK hoiatab, EP hoiatab veel mitmed
institutsioonid hoiatavad, kuid Pilvepiir ei lase ennast kaardimängus segada.
Mõistmatu, kui just mitte uskuda suurt sõnameistrit: „Oletame, et olete idioot, „ lausus Mark
Twain, „ja oletame, et te olete Kongressi kiige. Kuid ma kordan ennast.“ (B
Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 lk 133). Kurb, ajalugu
kordub farsina
Kui
seisukoht oleneb istekohast …
…Just
sellist mõttetera lugesin hiljuti, milles on omajagu tõtt. Me oskame ennast ise
veenda kõige paremini. Muidugi see kuskohas asuvad HK või TK rahad pole niivõrd
seisukoha, kui suuresti maitse või
istekoha küsimus niikaua kuni nende rahade säiluvus on tagatud.
Kurjem
lugu koorub välja kui mõtestatult lugeda RK poolt esmakordselt arvudes
esitatud meie perspektiivi (pigem perspektiivitust)
seoses eurotoetuste vähenemisega järgmisel finantsperioodil. RK on välja
toonud, et vähenemine võiks olla 1,5 milrd EUR. Kui hästi läheb. Harilikult nii
hästi ei lähe ehk praegu tundub, et lõiked võivad osutuda veelgi suuremaks. Miks?
Esiteks viib Brexit UK välja ühisrahastuse klubist, mis tekitab sinna varem või
hiljem korraliku augu. Teiseks, mõjutab
Brexit meid ka teistpidi, meie suhteline SKP võrrelduna EL keskmise SKP-ga kasvab hüppeliselt. SKP ise
muidugi ei kasva kuskile, kuid kui UK lahkub süsteemist, siis meie suhtarv
kasvab, mis tähendab meie osamaksu tõusu ehk saame vähem ja maksame rohkem.
Vaat niimoodi.
Mingil müstilisel pimetähni tuulel ei pööra Dr
Riik sellele mingitki tähelepanu. Meid paeluvad pigem Paradiisi dokumendid. Kõik hoiatavad, kuid
rahaministeerium laob tuimalt oma pasjansi edasi, „eraldi strateegiat toetusraha kahanemisest
tulenevate negatiivsete mõjude vältimiseks koostada pole vaja, kuna riigi
võimalusi ja vajadusi puudutavad analüüsid ning otsused tuleb teha riigi
eelarvestrateegiate ja riigieelarvete koostamise raames, käsitledes koos nii
välistoetusi kui ka riigi muid tulusid. Seega on Rahandusministeeriumil ootus,
et ELi toetuste vähendamisega seotud võimalikud probleemid tõusevad esile riigi
eelarvestrateegiate arutelude käigus“. Nii peaksid ettevalmistused toimuma paindlikult ja vastavalt vajadusele.
Oeh. „ (…)
nendel harvadel juhtudel, kui Rahandusministeerium küsimusest aru saab, ei saa
valitsuskabinet aru vastusest.“ (J.Lynn, . Jay „Jah, härra peaminister“ Varrak,
1999 lk 187)
Titsimajandusest
See
Dr Riigi mõtteke, et lähenevaks majanduskriisiks valmistuda pole vajagi,
sellega tegeleme siis, kui see käes, oli küll kohane 19 saj kauboifilosoofiale,
kuid meie tingimustes kummastav. RK rõhutab, et oluline osa meie
investeeringutest tehakse välistoetuste abiga. Õige, selleks meile ju toetused
antigi, et me neid kõige paremal moel kastaksime oma riigi renoveerimiseks,
kaasajastamiseks. Toetused olid kui titsid, mida meile hea naaber laenas kuni
me oma ümberehitusega järje peale saame. Laenas. Ajutiselt. Välistoetuste
osakaal riigieelarve kogukuludes oli suurim aastal 2012 ( 13%), aastatel
2018–2020 peaks see jääma vahemikku 8,2–10,1%
Kuid RK analüüs toob väga selgelt välja, et me oleme ajutist abi hakanud
käsitlema kui meie eelarve püsikoostist. Kahjuks. Dr Riigi
investeerimisplaanidest nähtub, et
omatulud kuluvad valdavalt fikseeritud kulude katmiseks ja pikaajalisse arengusse panustavad
investeeringud on suuresti välisrahastuse kanda. Dr Riik on integreerinud abi
meie kuludesse niimoodi, et kui abi ära langeb, siis laguneb ka pikaajalise
arengu finantseerimine. Kuna siiski tuleb teha ka pikaajalisi investeeringidu,
siis tuleb need võtta „fikseeritud kuludest“, mis tähendab ka selle sektori
teenuste allakäiku. RK küsitlus näitas, et saabuvale kriisile keegi ei mõtlegi.
Auditi käigus selgus, et ministeeriumid peavad järgmisel eelarveperioodil
vajalikuks jätkata pea kõigi tegevustega, mida praegu viiakse ellu toetuste
abil. Valitsemisalade hinnangul on 90% neist tegevustest vajalikud ka pärast
aastat 2020. Uskumatu. Vajalik kuid mitte võimalik, raha lihtsalt pole. Kas lollus
või laiskus?
Õigus
teada
Nüüd on vaja kiirelt kriisiplaani. Miks? Harilikult
on niimoodi et kui ei reageeri muutujale kohe ja usud seda „kohe-kohe läheb
kõik paremaks“ (või üle), siis kaotad ka firma. Kiire ümberpaketeerimine
võimaldab minimeerida kahjumeid ja luua uue baasi tõusuks. Seega mina, kui
omanik, ootan, et Dr Riik esitaks omanikele aruande, kuidas ja mida ta suudab,
kui aruandeperioodil tulud vähenevad 1,5 miljardit. Seda juttu, et „võtame
eelarvest“ ei tahaks kuulda, maksukoormused on niigi viidud piirini, kus
maksulammas on pügatud nii nudiks, et osa nahkagi on ära pügatud. Mingi
teistsugune plaan peab olema. Kui plaan on selline, et titsid võtme ära, vaheseinu
ei ehita, konstruid ei tugevda, katus kukub kaela, vaadake ise kuidas hakkama
saate … Ka selline plaanil oleks jumet. Inimesed teaksid milleks valmistuda.
Plaan ikkagi.
Naljanurk V1: Asendustegevus, kui protsess
Nojah
oleks muidugi ülekohtune arvata, et Dr Riik midagi ei teeks, et natukenegi aimu
saada, milliseid tagajärgi võiks tuua toetuste vähenemine. Ikka teeb, mitte
ainult ei uurita vaid RM on alustanud juba 2013 a lausa protsessi, mille
eesmärgiks oli koostada terviklik strateegia, kuidas saada edaspidi hakkama vähema
ELi toetusrahaga, milliste tegevustega peaks jätkama, kui palju on selleks raha
vaja, millised oleksid raha allikad. Täiesti normaalne huvi. Kuid oh häda,
ministeeriumidelt saadud teave oli puudulik, ebaühtlase kvaliteediga. Ikka juhtub, et üks või teine asutus ei saa
täpselt aru, mida küsiti või kuidas vastata. Juhtub. Kuid selleks ju
administratiivaparaat ongi, et mittemõistjaid avitada ja mittevastajaid
kannustada. Seda nimetatakse isegi omaette sõnaga – administratiivne
suutlikkus. Kuid selle küsitluse juures läks teisiti, läks suutmatult. Vastused
olid ilmselt nii pelutavad, et otsustati otsustamine asendada otsustamatusega,
mistõttu ei peetud otstarbekaks koostada eraldi tegevuskava, kuidas valmistuda
välistoetuste kahanemiseks. Ja nüüd
tuleb naljanurk: otsustati, et ettevalmistused ELi toetuste võimalikuks
kahanemiseks toimuvad muude riigi finantsjuhtimisprotsesside käigus. Niisiis
alustati 2013 a mõjude uurimise protsessi, millest sündis „eimidagi“ asendati
finantsjuhtimiseprotsessiga. Võimatu missioon?
Naljanurk
V2: Seierid nulli
Inimlikult
on muidugi täiesti arusaadav, mis oli küsitluse läbikukkumise põhjuseks. Kes
siis ikka tahab vabatahtlikult ära anda kümnendikku oma eelarvest. Kuid varematel kriisiperioodidel pole nii
lihtsalt loobutud. Administratiivne giljotiin
lõikas organisatsiooni eelarvest 10-20% maha ja juhi ülesanne oli
näidata oma tegevuste maht ja kvaliteet uues tingimustes. See oligi meie kiire
taastumise pant, kiiresti kohaneda oludega, nüüd … Nüüd põrutatakse täiega
edasi hämajutuga, et l 2017 a minnakse üle tekkepõhisele eelarvestamisele ja
2020 a võetakse kasutusele tegevuspõhine eelarvestamine. Mulle tuletab see
meelde üliõpilasaegset absurdanekdooti: „ Kolm jõehobu istuvad puu otsas ja
heegeldavad, kaks krokodilli lendavad mööda ja ütlevad „Tere hommikust“,
Jõehobud reipalt vastamas „Aga meil on mütsid peas!““. Saite aru? Muidugi ei saanud, see on ju nali,
absurd. Sama absurdne nagu seos 10% väiksema eelarvega toimetuleku ja
arvestussüsteemi muutuse vahel. Meile
tõmmatakse lihtsalt müts silmile. Tegelikult on arvestussüsteemi muutmine igivana
kaval trikk, see muudab võrdlemise võrreldamatuks. Seierid viiakse nulli ja
algab uus ajaarvamine. See, et RM-i
hinnangul on tegemist riigi juhtimise
olulise arenguga ei muuda asjade sisu. tegelikult kogu see kompott, mida
loodetakse saavutada seierite nullimisest (uuendused aitavad saada täpsema
ülevaate riigi raha kasutamisest, paremate juhtimisotsuste tegemise eeldus, tuvastada teenuseid, mis on ebavajalikud või
väheefektiivsed, otsustada, milliste
ressursside abil on kõige mõistlikum üht või teist teenust osutada) ajab hirmu
nahka. Kas me praegu teeme kõike ebavajalikult, ebaefektiivselt, kehvade
juhtimisotsustega ilma omamata ülevaadet raha kasutamisest? Arvestusmeetod ise ei
võimalda kriisi juhtida, selleks peab valmistume, kui see on kindlalt teada
(lisaks sellele muutuste müriaadile mida me ei tea). Hullem veel, kui me
muudame arvestusmeetodeid kriisi sisenemisel, siis saavutame küll …täiusliku tormi
Naljanurk
V3: Salaprotokollid
Nii
või teisti on Dr Riik oma tulupoolele arvestanud, et tegevuspõhisele
riigieelarvele üleminek peaks (mittekindlas kõneviisis?) looma eeldused valitsemisalade tõhusamaks
koostööks, et siduda paremini eesmärgid, tegevused ja ressursid. No tore on kui puht arvutusmeetodi muutmine
ja ressursside parem kasutamine suudab anda miljardi jagu (10%) säästu või
kasu. See mulle meeldiks, raha nagu maast leitud. Kuid RK rõõmurikkujana leiab,
et tegevuspõhise riigieelarve koostamine ei pruugi olla efektiivseim viis eesmärgi saavutamiseks,
millele viitab ka pilootprojekti kogemus. Loomulikult ei jaga RM Riigikontrolli
arvamust, kuid siinkohal läheb asi jälle huvitavaks: „Kuna tegemist on
Rahandusministeeriumi prognoosiga ja Riigikontrollile pole tutvustatud
terviklahendust, kuidas hakkab täpsemalt tulevikus eelarvestamine toimuma, pole
Riigikontrollil tegevuspõhise eelarvestamise otstarbekust võimalik kinnitada.“
Kõik. Punkt. Mõtleme korraks, mida meile öeldi? Salaprotokoll? Kuidas te
kujutate ette, et näiteks auditeeritav ettevõtja ei esita audiitorile
terviklahendust? Ütletegi audiitorile, et ärge kidisege, mu tulemused on õiged?
Milleks siis audiitor? Täpselt samadel põhjustel on RK audiitorliku
institutsioonina kutsutud ellu, et see vaataks niiöelda värske pilguga asjadele
ja aitaks ennetada või vähemalt minimiseerida vigu. Nagu käesoleva auditi teeb.
Dr Riik seda ei taipa.
Naljanurk
V4: Kas kõik need 6 inimest?
Kui
audiitorile ei näita, kes siis veel võiks Dr Riigi eelarve rehkenduse üle
kontrollida? Äkki on rehkendusviga sisse lipsanud? Juhuslikult. Avalikkus? Tädi
Maali? Pilvepiir oleks tõesti õige koht, ikkagi meie poolt valitud esmane
omaniku esindaja, kes peab igal neljandal aastal oma bilansi saavutatu kohta
esitama, et omanikelt uut mandaati nõutada. Nii, et see kõrge kogu oleks
tammiks rumala raiskamise ja targa investeerimise vahel? Kuid siinkohal on aeg sattuda paanikasse. Riigikogu
riigieelarve kontrolli erikomisjoni ülevaatest ilmneb, et riigieelarve on ka Riigikogu liikmetele raskesti
mõistetav. Pange nüüd tähele: selle sisuliselt arusaamiseks on tarvis (1) süvitsi
vallata (2) raamatupidamist, (3) rahandus- ja majandustermineid ning (4) leida
väga palju aega (5) erinevate materjalide (6) koos analüüsimiseks. Tegemist on
tähelepanuväärse dokumendiga, kuna eelnev markeerib, isikute teadmiste ja isikuomaduste
ringi, kes on võimelised eelarvest aru saama ja tehtud otsuste järelmeid
mõistma. Ütleme, et kontrolli
erikomisjon on sellele tööle esitanud väga kõrged kvalifitseerumisnõuded, ehk tegemist
on u 6 inimesega. Kahe „troika“ jagu inimesi? Samas tunnistatakse, et raha Eesti arengule parimal viisil kasutamise
eelduseks on see, et nii avalikkus ja
Pilvepiir, kes Dr Riigi esitatud kulude plaanile heakskiidu peab andma,
mõistaksid, miks, millele ja kui palju avalikku raha kulutatakse. Just-just nii
Pilvepiir kui avalikkus (tädi Maali, naabri Ants ja Vanaema Marie) peaksid
mõistma, kuidas ja kuhu raha kulub, kuid kui isegi audiitoritele ei esitata
arvestuskäiku ja me ei tea kas Pilvepiiri kaks troikat, kes asja jagavad, seda
ka viitsivad teha, siis millisest „mõistmisest“ me räägime. Kuid see pole veel kõik, RK analüüs näitab, et veelgi võib kahandada Riigikogu võimalus eelarveotsuseid suunata.
Nimelt tegevuspõhisel eelarvestamisel koostatakse riigieelarve
tulemusvaldkondade ja programmide kaupa, mille loetelu määrab Dr Riik, kellel
on võimalik nende sisu omal äranägemisel ja soovitud regulaarsusega muuta. Juba praegu
on vähendatud riigieelarve seaduses kulude esitamise informatiivsust:
kui varasemate aastate eelarveseadustes eristati kulusid nende sihtotstarbe
järgi , siis nüüd on see info toodud vaid üksikute kulude kohta. Tänavu vastu
võetud riigieelarve seaduse muutmise kohaselt väheneb aastaeelarve
informatiivsus veelgi. Riigikogu ei kinnita enam kulude majanduslikku
otstarvet, seda hakkab otsustama iga valdkonna eest vastutav minister.
Ministrile teevad ettepaneku … Jah, huvitav kes? Kõik see viib võimude lahususe nõude
tasakaalu tugevale häirimisele. Kõik on POKK, isegi JOKK, kuid see kõik ei aita
meil lähenevaks majanduskriisiks valmistuda.
Kui
me sellesse kompotti lisame, et Pilvepiir põletab heal ajal raha ennaktempos,
reserve ei tooda, elanikkond oma vähenemisega loob uue maksukeskkonna ja
tööviljakus on viimase viie aasta jooksul langenud võrreldes EL keskmisega 2%,
siis saame kokku üpris pelutava pildi. RK sedastab, et Eesti
tööjõu tootlikkus on võrreldes Euroopa Liidu keskmisega olnud kuus
aastat sisuliselt samal tasemel ja viimasel paaril aastal pigem kahanenud.
2016. aasta lõpu seisuga moodustas tootlikkus 71,3% ELi 28 liikmesriigi
keskmisest. Dr Riigi eesmärkides on kirjas, et 2020 a. tahetakse see tõsta 80%. Mnjah ühest küljest oleks ju tore, kuid ... Kuid täiesti ebapiisav. Meie tootlikkus (muidugi siis, kui me tahame jõuda sellisele elatustasemele, millest me räägime) peab olema, mitte 20% alla EL keskmist vaid vähemalt 20% üle EL keskmise. Eesmärgid on valed, tulemused nadid. Kõik on võimalik, kui tahta.
Naljamängu
üleminek kurbmänguks
Niisiis
meid on hoiatatud. ELi toetuste
kahanemise kompenseerimine riigi maksutuludest osutub ilmselt väheneva ja vananeva rahvastiku tõttu, pehmelt
öeldes, väga keeruliseks. Kuigi praegu läheb majandusel rahuldavalt, siis oleme
ikkagi väga väikese manööverdusvõime varuga, u. 80% riigieelarve kuludest on
nö. broneeritud. Just selle koha peal lähebki naljamäng üle kurbmänguks. Kuigi
ministeeriumid ei vastanud RK-le kuskohalt raha tuleb (kas sein seest või
diivanist?), siis see mis juhtub, kui rahastus väheneb kirjeldati üpris
täpselt. Sotsiaalvaldkonnas väheneks
eakate või erivajadustega inimeste hoolekandeteenuste maht. Vaat kui ilusti
öeldud. Maht väheneb. Tõlkes tähendab see ilmselt, et need kes „mahtu“ ei mahu,
need … Mis nendega tehakse, tõstetakse riita ja kuuse alla? Vaadaku kuidas ise
hakkama saavad? Niimoodi või? Plaani ju pole. Kuid see ei saa niimoodi olla
vananevas ühiskonnas, see on ebainimlik. MKM tõi esile, et kui
transpordivaldkonna rahastamine peaks
vähenema, toob see kaasa teede- ja raudteevõrgu kvaliteedi halvenemise,
IT-valdkonnas võib see viia e-teenuste
kvaliteedi langusele ega suudeta arendata senises mahus teenuseid, mis
alandavad halduskoormust. Kiviaeg tulekul? Edasi, paljud ettevõtluse
toetustegevused sõltuvad 90–100%
ulatuses eurotoest. Mida see tähendab teadus- ja arendustegevusele, ettevõtete
uuendusmeelsuse ja ekspordivõimekuse ergutamisele? Kas lõige „vaid“ 90%? Või kõik 100%? Jälle
kiviaeg. Haridusala hinnangul on tulemuseks hariduse kvaliteedi halvenemine
kõikidel haridusastmetel, kuid kõige ulatuslikumalt mõjutab kvaliteedi
halvenemine teadust ja kõrgharidust. Normaalne? Normaalne kiviaeg? Teaduse ja
elukestva õppe, täiskasvanu õpe laseme ka allavett? Keskkonnaministeeriumi
eksperdid ... Selline enesehaletsuslik „vajaduste“ lalin jätkub lõpmatuseni,
kuid lalinast asi kaugemale ei arene, sest igaüks usub, et tema valdkond on nii
tähtis, et seda küll finantseerimata ei jäeta. Eksite. Uus sogan on: Raha ei
ole, raha ei tule.
Kokkukukkumise hind - telklaager
Muide
ei maksa arvata, et kärbe on vaid 1,5 miljardit. Ei-ei 1,5 miljardit on nagu tugitits
renoveeritavas majas, kui see ära võtta, kukub katus kaela, mis tähendab, et
kui meil uue titsi paigaldamise projekti ei ole, siis peame arvestama vana
katuse kaelakukkumise, ohvrite, risu koristamise ja uue ehitamise kuludega.
Ehhee, seni kuni uue katuse püsti saame elame telgis. Mina sellega nõus ei ole.
Olen külmakartlik. Arvatavasti oleks nüüd Dr Riigil päramine aeg võtta tõsiselt
mida audiitorid on välja selgitanud ja anda omanikele aru, kuidas niimoodi on
juhtunud, mida edasi teha, et olukorda normaliseerida. Igas organisatsioonis ja ühiskonnas on
süsteemi tasakaalu säilitamise, mängu- ja viisakusreeglid. Meie demokraatliku
jätkusuutliku süsteemi tasakaalustaja on RK. Just RK on instrument, milline mõõdab igal ajahetkel
tasakaalupunkti ja annab teada nendest hälbimist. Mitte ainult meie
viisakusreegel vaid ka enesealalhoiuinstinkt peaks seda väga tähelepanelikult
kuulama. Ohutuse mõttes. Elementaarne.
„ Ärge suudelge lõgismadu suule. See on üks elu õppetund, mille
võib vabalt läbimata jätta. Pange endale langevari selga enne lennukist
väljahüppamist. Lõpetage maksumaksja raha raiskamine sellele, et selgitada
välja, miks vangid tahavad vanglast põgeneda. Need tarkuseterad peaksid meile
ilma suurema vaevata kohale jõudma. Kummalisel kombel paistame siiski olevat
lõgismadusid suudlev liik.“„Sellest ajast peale, kui inimolendid kahel jalal
käima õppisid, oleme avastanud tuhat moodust, kuidas uuesti pikali kukkuda.“ (B
Fenster „Inimkonna lolluste ajalugu“ Tänapäev 2003 Lk 9). Võiks ju ka teisiti.Lugesin kunagi tuntud
füüsikust, kelle labor seoses kriisiga rahastuseta jäi, mille peale ta
reageeris umbes niimoodi: Härrased, raha enam ei ole, nüüd tuleb mõtlema
hakata!. Väga hea soovitus, nobelist ikkagi. Võiksime ka järele proovida, „nobelit“
ilmselt ei saa, kuid edušansid kasvavad kindlasti.
Targutusi:
Bo Baldersen „parteijuht lahkub surma läbi“ Eesti Raamat 1995
Lk 144 Valimiskoosolekul „Miks valitsus on teovõimetu?“ hüüdis
ta. „Miks te midagi ei tee?!“
„Oota, kuni me opositsiooni jõuame!“ hüüdis minister vastu, „Küll
te siis alles näete teojõudu! Siis on meil kõikidele probleemidele lahendused
valmis. Tänu sellele, et valitsus praegu nii vähe teeb, on tal seda rahkem
lubada, mida pärast valimisi teha! Kui ohjad meie kätte jäävad!“
Miks valitsus raha ei säästa?“ karjus vanem naisterahvas. „Kas
te ei võiks lasta lihtrahval järele vaadata, kuidas raiskamisele lõppu teha?“
„ooh, meie valitsuses oleme raiskamise eksperdid, „ vastas
minister. „Ja me säästame ka. Kas te pole märganud, et me panime postkontorid
suveks kinni? Kui asi end õigustab, siis jätame nad ka talveks kinni. Sellega
hoiame ilmatu hulga raha kokku!“
Lk 145 Miks valitsus taganes laenuprotsendi tulumaksust
mahaarvamise küsimuses?“ (…)
„valitsus ei tagane kunagi, „ vastas minister kavala näoga „Ta
marsib vaid teises suunas.“
„Kas need valimiskampaaniad ära ei väsita?“, küsis emaliku moega
naine
„Sugugi mitte,“ ütles minister. „Mulle meeldivad
valimiskampaaniad. See on ainus aeg, kui makse ei tõsteta. Meile , tarbijatele,
on muiugi terve valimisaasta hea, kas te pole märganud? Siis stimuleerib
valitsus alati majandust ja suurendab inimeste ostujõudu, et nad oleksid rahul
ja rõõmsad. Kui valimised oleksid igal aastal, oleks meil alati hea elu.“
Lk 193 „Kuidas golfimäng edeneb?“ (…) „toredasti. Järgmine nädal
hakkan vist palliga harjutama.“
„Ma kuulsin, et sa tahad aknaid värvida?“ (…) Ta ohkas „
Mõtlesin jah. Aga siis lugesin kasutusõpetust. Ei tohi värvida, kui on alla
kaheteistkümne kraadi sooja. Ja kui on üle kaheksateistkümne kraadi. Ja ei tohi
olla päikest.Ja peab olema täiesti kuiv, eelneva tööpäeva jooksul ei tohi olla
sadanud ega kastet langenud. Ja vihma peab vältima ka kakskümmend neli tundi
pärast värvimist. See on väga töösäästlik värv“
No comments:
Post a Comment