Tuesday, August 23, 2016

Ilgreklaamidest ja mentaalprügist

Miks meid karistatakse?

Soomes hakkas kehtima uus karmistatud tubakaseadus. Selle eesmärgiks on suitsetamise astmeline likvideerimine (kuigi "likvideerimine" on ilmselt liig ambitsioonikas eesmärgipüstitus). Uute keeldudega tahetakse noori hoida eemale suitsetamisest ja säästa mittesuitsetajaid. Igati sümpaatsed eesmärgid. Peab tõdema, et nii kontoris, kui söögikohas toimetades nii, et suitsulaama tõttu pole inimest kõrisõlmest kõrgemalt näha, pole just kõige meeldivam. Samas tundub mulle et oleme võitlushoos läinud liiga fanaatilisteks, püüdes puhastada maailma, risustame ise seda mentaalprügiga

Karistamine valel aadressil

Kas te olete suitsetaja? Ei ole? Poes käite? No siis oletegi karistusalune. Vanasti võis  igaüks suitsud panna korvi „täiesti iseseisvalt“, siis toodi suitsupakid läbimüügi parandamiseks kassapidaja pea kohale, kuskohast klient selle ise võttis. No vahel klient unustas, maksis arve ära ja siis märkas, et … eee … suitsu oleks ka vaja. Nojah, kassapidaja rütm oli rikutud, kasulik tööaeg kulus ja järjekord pikenes, kuid kuidagi saadi hakkama.. Nüüdsel, pahedega võitlemise, ajastul ei saa klient ise enam suitsupakki kätte, vaid peab näpuga müüjale näitama, mida ta soovid, ikka selle … eee … saatel. Harilikult saab müüja valesti aru (kas tahetakse punast või sinist, kui sinist siis kui sinist jne), millele järgneb uus …eee … Aga aeg kaob. Ma ei saa ainult ühest aru, miks mind, mittesuitsetajat, selle eest karistatakse, et osa inimesi suitsu osta tahavad?  Suitsetaja ostab oma suitsud nii või teisiti, mina pean järjekorras passima ja laskma oma elu lühendada läbi lõputute … eee-de. Pange sigaretid riiulile nagu kõik muud kaubad ja laske tublidel kassapidajatel oma põhiülesannet täita. 

Kui reklaam tapab

 Just märkasin poes neid uue kujundusega jõledaid/hoiatavaid „misteiegakõikjuhtub“ sigaretipakke . Saan aru, et pakid tahetakse teha nii eemaletõukavaks, kui vähegi võimalik suitsetajatele, kuid ühiskond ei koosne vaid suitsetajatest (ja ämbriga viina joojatest). Reklaam/hoiatus peab olema suunatud sihtrühmale, need peavad olema mõõdukad ja asjakohased, mitte mittesuitsetajaid mentaalselt tapvad. Mittesuitsetajaid on kindlasti rohkem, miks peavad nemad vaatama iga päev neid ilgusi oma piimapakki ostes (või ka telerist koguperekomöödiat vaadates)? Kas te kujutate ette milline mentaalne mõju on sellest neile inimestele, kes ei tarbi kahjulikke aineid? Aga kui tema lähedane on  raske diagnoosiga haiglas või …?  Selliste reklaamide mõju on selline, et nii suitsetajad, kui mittesuitsetajad vahetavad „nagu üks mees“ kanalit, tuju on rikutud … Eh, kisub lausa jooma. Sama mõttetus on ka joomisvastaste „reklaamidega“ a´la teile on üks sõnum“ (lapsehääl hukkunud vanemate telefonis), mis iseenesest on efektsed, kuid pole efektiivsed. Täielik raha raiskamine ja mentaalruumi risustamine. Kas te olete mõelnud, kuidas mõjuvad sellised reklaamid neile (milliseid emotsioone ja mälupilte kergitavad ülesse), kes on oma ( karske) lähedase autoavariis kaotanud? Kes pole eluski napsusena rooli keeranud? Selline reklaam mõjub just neile, mitte sellele, kellel juba ämberviinast puupea, klaasistunud pilk ja meri põlvini. Arvate, et siis tuleb rojole see klipp meelde ja ta ei istu rooli? Jätke reklaamiga tapmine. Sellised reklaamikampaaniad peaksid olema keelatud.

Ärge risustage meie ühisruumi ilgpiltidega, see on sama ebatervislik kui suitsetamine ühisruumides või mõõdutundetu alkoholi pruukimine avalikes kohtades. Ärge karistage mittesuitsetajaid nende suitsetavate kaaskodanike ajutiste nõrkuste eest. 

Hm, kui sügavamalt järele mõelda, siis on  muidugi  veel üks võimalik selgitus, miks sellised ilg-sadistlik-ilutsevad "reklaamid" sünnivad.  „Üks protsent inimkonnast on psühhopaadid. See on 600 000 britti ja 3 miljonit ameeriklast. Selle profiiliga sobib ligi veeerand Suurbritannia vanglapopulatsioonist, kuid see on kokku vaid 15 000. Seega viibib enamik neist vabaduses ja tõenäoliselt õnnestub  sul oma eluaja jooksul vähemalt ühte neist hästi tundma õppida.” (O. James „Kontoripoliitika” Tänapäev 2013. Lk 31). Eee ... peaks vist tihedamini ringi vaatama. Laiemalt vaatama. Sotsiaalse sisuga reklaamid ei ole pesupulbrireklaamid, need puudutavad paljusid inimesi läbi väga mitmetasandiliste võrgustike. Ilgreklaam jääb ilgreklaamiks ükskõik kui ilusat lugu sellele juurde ei luuletataks. Ilge noh. Reostus.

Targutusi:

A.    Beigbeder  „17,90 E“ Varrak 2011
Lk 61 Kaupade võidukäik rajaneb nende müügie: sinu tööks on veenda ostjaid valima toodet, mis kõige kiiremini ära kulub. Töösturid nimetavad seda „programmeeritud iganemiseks“.
Lk 67 „Tuleb tõdeda, et see, mis toimub selle planeedi pinnal, pole universumi mastaabis kuigivõrd oluline. Seda, mida kirjuta üks maalane, võib lugeda vaid teine maalane. Tõenäoliselt ei lähe galaktikatel põrmugi korda teadmine, et Microsfti käive võrdub Belgia rahvusliku koguproduktiga ning et Bill Gates´i varandus maksab hinnanguliselt 100 miljardit dollarit.“

J.Lynn, A. Jay „Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999
Lk 62 „Kuid – ministrile peab andma võimaluse paanitseda. Poliitikutele meeldib paanitseda. Nad vajavad tegevust – see asendab neile saavutusi“
Lk 349 „ (…) kas me võime ka tõestada, et see kõik tõele vastab. Ta vastas, et hea kõne ei ole selline, kus meie võiksime tõestada, et räägime tõtt, vaid selline, kus keegi teine ei saa tõestada, et me valetame.“
Lk 455 „Ma ütlesin talle, et ta on kohutav küünik. Ta võttis seda komplimendina ja märkis, et küünik on vaid väljend, mida idealistid kasutavad realistide kohta.“

No comments:

Post a Comment