Vanad head
asjad.
Täna kohtasin
ma härrasmeest. Mõtlete, et kuskohast mina seda tean, et tegu oli härrasmehega?
Väga lihtsalt – välja paistis ja kostus. Lugu lihtne. Olin just maja ees
leherisu kokku ajamas, kui tema reipa, kuid mõõduka kepikõnni sammuga, möödaminnes
hõikas „Tere jõudu!”. Mnjah, kui ma mõned kümned aastad tagasi Merkale kolisin,
oli täieti tavaline, et kui kedagi nähti tööd tegemas, kas kraavi kaevamas või
lund rookimas, siis hüütigi: „ Tere (külamees). Jõudu tööle!”. Loomulikult
kostus vastuseks „Jõudu tarvis!”. Ja polnud mingit vahet, kas see oli tuttav
inimene või tundmatu, omaniku või palgalisega - see oli lihtsalt kombeks ja see
oli viisakas. Ettevaatlik viisakus on olnud meie esivanemate põlvedetagune kommunikatsiooni
osa. Suhtlusvõrgustiku osa, öeldaks tänapäeval. Tänapäeval on jõudu soovimine …
eee … unustatud teadus. Lausa naljakas
värk, kui soovid kellelegi tänapäeval jõudu, siis … jääb ta sind lihtsalt
vaikides tuiutama ja „lappab” edasi. Tänapäeval on küll inimesed võrgus, kuid
üksikud. No eraldiseisvad ja tere ütlemine, jõudu soovimine ning tunnustavalt
peaga nikutamine, kui suhtlus ja viisakuse element on ununenud. Ka samamoodi
nagu me oleme unustanud, kuidas Egiptuse püramiidid ehitati ja arvame nüüd
iseenese tarkusest, et eks tulnukad … Kas ka viisakus on samasugune kaduv
oskus? Töövõte? Kuid mitte kõigil …
Aga tema, see
mööduv tundmatu, kes mulle jõudu soovis, veel mäletab ja mina mäletan. Ma mäletan
veel mitut Inimesekest, kes mäletavad, nii et …. Miks peaksin ma häbenema
elementaarset viisakust, mida meie esivanemad läbi lõputute põlvkondade au sees
on hoidnud. Ma tahaksin sellist inimlikku suhtlust ja viisakust pärandada ka
minust edasi astuvatele põlvedele. Muide viisakus ja au ei ole lihtsalt
sõnakõlksud, need omavad oma väga kindlat väärtust. Isegi rahalist.
Hoidkem au
sees au!
Mõnel alal
tundub, et viisakus on justkui häbiasi. Kuid vaadake, kui mingis klubis on
reeglipärane nurka roojata ja kõva kärts kõhutuult lasta, üldise kiitva
naerupahvaku saatel, siis on see ikkagi mingi veidrike seltskond. Ülejäänud
ühiskonnale jäävadki nad … veidrikeks, et mitte öelda midagi karmimat. Sama ka
poliitikas, pole vaja keskkonda käitumuslikult ja verbaalselt kahjustada.
Lihtsalt hoidkem au sees au.
Mul on
ettepanek:
Pangem piirid
PoliitInimesekeste käitumisele, sõnaseadmisele, väitlusoskusele, korrektsusele,
millest väljapoole kukkumist meie, kui kõrgema võimu kandjad, karistame. See on
ju meie võimuses. Uued valimised on tulekul ja juba õhust on tunda, nagu üks
Poliitinimesekene on kunagi öelnud: varutakse „essu” ventilaatorisse
viskamiseks. Vaadake, mina ei taha sellises keskkonnas elada, see tähendab, et
ka mina pean seda reostust sisse hingama. Kas teie tahate? Ei taha? Õige! Kuid
tehkem siis niimoodi nagu prügitalgutega – koristame prügi ära ja … ärgem enam
laskem prügil tekkida. Samamoodi nagu prügi mahaviskamine puhtasse ümbrusse on
piinlik, on ka viisakas seltskonnas matslikult käitumine piinlik … edaspidi(gi).
Foorumid
„Viisurist”
on meil üpris vähe asjalikke arutlussaateid, no ühe käe sõrmedel võiks üles
lugeda, peale selle tulevad kõik need kired, tormid, leegitsevad,
ketšupilised/verised jm. mudrusaated. Seda enam on kahju, kui mõni unikaalsaade
muutub ebaviisakuse taimelavaks. Olin/olen huviga jälginud „Foorumis” käivaid debatte.
Miks ma kirjutasin sellise veidra formuleeringu olin/olen? Seletus lihtne: olen
väsinud matslusest. Seal ei ole enam debatte, on vaid omavaheline kriisklemine,
kraaklemine, matslik vahelekärkimine, ühtede ja samade argumentide esitamine kõige kohta ja
saatejuhi meeleheitlik ponnistus sead kõike ohjata. Hea küll, kui tegemist on
mingi meelelahutussaatega a´la tordiga näkku & jalaga tagumenti, kus saate
eesmärgiks ongi provotseerida osalejaid üksteisele ilgusi ütlema, klaasiga vett
näkku viskama ja muid inetusi tegema, siis on see arusaadav. Selline see saade
lihtsalt ongi, formaat on selline. Kuid kui tõsise saate formaat hakkab ära
nihkuma, siis … pole see hea. See ei ole üldase hea. Kuid minu arvates on
tegemist juhtiva poliitelu saatega. Tuleks endale (saate tegijatel, saates
osalejatel, saate vaatajatel) selgeks teha, kas see on koguperesaade või veidrike eripidu. Tahame ju (vähemalt
sõnades), et ühiskonna kõik liikmed huvituksid poliitikast, riigiehitusest, et
valimisiga oleks juba lasteaias ja vanemad saaksid lapshääli kasutada, kuid
kuidas me kasutame seda ressurssi, mida ühiskond on PoliitInimesekeste kätte
andnud. Kuidas me … (Peaaegu oleksin kirjutanud „kasvatame” noori poliitikast
lugu pidama) … anname kõigile ühiskonna liikmetele tõuke huvituda poliitikast,
kui meie igapäevaelu määravast jõust. Just, just igapäevaelu määravast jõust:
alates transpordi korraldusest, töökohtade loomisest (selles mõttes, et
ettevõtjatel oleks soov ja kasu neid luua), lasteaia kohtadest, meditsiini ja
korrakitse teenustest, kuni silmade kinnivajutamiseni. See kõik ongi poliitika,
isagi see on poliitika, kas meie lemmik klubi/kõrts/kino ellu jääb või õhtuste uudiste ajaks juba suletakse. Viisakusetu,
matslik ärplemine ei tekita meis huvi, seepärast kirjutasingi olin/olen. Olen
piiri peal, kuid … palju on juba neid kes tammsaareliku kõrtsmiku kombel
vaikselt mugisevad: „Litsid mehed need Vargamäe mehed!”. Ja ei vaatagi, ja ei
kuulagi. Isegi ei kuule. Mnjah, sellist võõrdumist ma küll ei taha. Seepärast
võiksime ju kujundada näiteks
baromeetri/foorumi, kus Poliitinimesekesed saavad punkte ka viisakuse eest. Noh,
nagu iluuisutamises, tehnilised punktid ja … stiilipunktid. Tegelikult on parem
näide vist suusahüpped, kui hüppad küll tehniliselt teistest rohkem, kuid lennu
ja maandumise stiilipunktid jätavad sooritaja ilma medalikohast. Vaat niimoodi.
Haigus. Nakkushaigus
Vaadake, ega
see viisakusetus ei tule meie keskele kohe ja äkki, ehedalt ei kusagilt. Sellel
on oma eellugu ja juured. See on progresseeruv ja nakkav haigus. Sama nagu
naisepeksmine, alguses müksatakse kogemata, siis meelega ja lõpuks mõnuga. On ju
arusaamatu ja vastuvõetamatu? Sama on ka PoliitInimesekestega, me oleme lubanud
neid üks kord silma kinni pigistades, näotult käituda, siis teine kord ja …
tulemus on käes. Tulemus selles mõttes, et peaaegu kõigile meeldib teistest üle
karjuda, vahele segada, halvustada jne. No ma ei tea, kui ma vaatan põhja ja
läänemaade poliitikateemalisi teledebatte, siis toimub see mingil viisakuse
nivool, kus vastase argumendid kuulatakse ära ja vastatakse siis omapoolselt - argumenteeritult.
No vähemalt minu jaoks argumenteeritult. Ida pool … Mnjah, eks me mäletame neid
demokraatia kasvuraskuseid nii Venes kui Ukrainas, kus parlament oli nagu
rusikavõitluse areen. Kas me sellist parlamenti ja poliitelu tahamegi? Õnneks
mitte, kuid kui haigus progresseerub … Muide ennesõjaaegsest ajast on üks „rusikajuhtum”
meilgi teada, kui pärastine põllumajandusminister Tupitsa ei suutnud oma kirgi
vaos hoida. See juhtum/tegu sai isegi omaette nime – tupitsat tegema.
Nüüd
nakkusest. Meid kõiki vormib ümbritsev keskkond. Mäletan koolipõlvest
klassivenda, kes „istuma jäi”. Selles õrnas eas toimub areng kiiresti ja tema
jäi oma uue klassi tasandile. Keskkonna mõju. Sama täheldasin ka sõjaväes, kus
juba täisealised kõrgharidusega mehemürakad laskusid kaheksateistaastaste mägedest
kinni püütud harimatute karjakasvatajate massi tasemele. Tehti samu lollusi,
ilgusi ja „munapiiksu”. Oeh! Jällegi keskkonna mõju. Sama toimub ka
poliitmaastikul. Viisakusetuse lubamine on nakkav. On üpris nukker vaadata, kui
intelligentne, viisakas diplomaat, kes on harjunud kõige keerulisemaid poognaid
keerutama maailma poliitikasaalides, teades kogu maailma viisakus ja
diplomaatiareegleid, käitub kodukamaral nagu mürsik liivakastis, püüdes teiste liivalossi
lõhkuda ja tüdrukuis patsist sikutada. Kuid siin ei olegi midagi imestada, teda
on tabanud lihtsalt raske keskkonnakahjustus. Keskkond vormib teda, sest
selline käitumine on „klubis” mitte ainult lubatud vaid ka heakskiitu omav.
Ettevaatust nakkusoht! Stopp! Ärgem laskem sellel epideemiaks muutuda.
Harjumusest …
öelda halvasti
Iga harjumus
saab alguse esimesest juhtumisest või teost. Kui väike laps kogemata laseb
kõhutuult ja vaatab nõutult meie, täiskasvanute poole, siis on kaks võimalust.
Esiteks me ütleme, et see ei ole sünnis ja seda häda tuleb kergendada kemmergus
ja laps teab edaspidi, et käitumisreegel on selline ja mitte teistsugune. Kui
juhtubki millalgi, midagi, tunneb ta sellest piinlikkust. Teine võimalus on
see, et me õhutame takka, ütleme veel et „tubli” ja „terve mees, kes …” ,
pröökame veel naerda ja … No saate isegi aru, mida me sellise teguviisi peale
saame. Sellest tekkib harjumus ja ajapikku … elu lahutamatu osa, mil tagumine
osa märkamatult kogu aeg löriseb. Harjumus noh! Märkamatu harjumus. Sama ka
PoliitInimesekeste viisakusega, kui seda õigel ajal ohjes ei hoia, saame terve
toa täis paha haisu. Ärgem ässitagem neid nö. roppustele. Nad peavad kogu
mõistuse ja seljaajuga tunnetama, et meile ei meeldi selline käitumine. Ei
meeldi. Me ei vali neid – keskkonnakahjustajaid.
Valitsemisest,
viisakalt
Minu sügava
veendumuse järgi on viisakalt valitsemisel oma materiaalsed järelmid. Minu
arvates viisakus innustab Inimesekesi tegudele. Hea küll võib-olla alati ei
innusta ka, kuid vähemalt ei pärsi tegutsemislusti. Ei ole midagi odavamat kui
õigel ajal öeldud hea sõna tunnustus või vähemalt märkamist tunnustav nikutus,
kuid ei ole midagi kasumilikumat, kui sellest sõnast – õhuvõnkest – tekkiv tulem.
Sõna jõud! Vaevalt on indiviidi või ühiskonda innustav selline PoliitInimesekene,
kes on kogu aeg trossis, mossis näoga ja seletab, et „teie ei tea midagi”, „ärge
segage”, „me ise siin teame, kuidas head teha” jne. Selline suhtumine võtab
ühiskonnal tuule purjedest. Ise teha tahtmise purjed vajuvad longu nagu tuuletu
mere korral. See, mittetegemine, muutub omakorda harjumuseks. Teha mittetahtev
ühiskond ei ole jätkusuutlik. Niisama lihtsad need maailma asjad ongi.
„Lahkmeelsus”
Muidugi
tuleb valitsemiseski ette erinevaid olukordi, lausa kriise. Sellisel erandjuhul
peab ka kasutama erakordseid meetodeid, kõnepruuki ja lopsakaid ütlemisi, kuid
mitte solvamisi. See on ka see tarkuse koht, et kriisi möödumisel osataks ära
arvata normaalsusse tagasipöördumise punkt. Isegi siis, kui uus normaalsus on
pidev ebanormaalsus. Muide solvamise ja
halvasti ütlemisega on see lugu, et neid ei unustata. Isegi siis, kui
formaalselt andestatakse, seda ei unustata. See solvumus sete koguneb ja
koguneb, kuni mingil võib-olla täiesti tühisel, ennustamatul, momendil keeb kõikehävitava
mürgina ülesse. Seda oli näha ka „Ürgeni õppetunnis”. Kogu „viisuriruut” oli
algusest peale täis pinget. Lausa tuntavat pinget. Ürgen oli jäänud … üksinda
ehk Ürgen Üksiklane. Õigemini mitte ainult Ürgen polnud jäänud üksinda vaid
kogu ta erakond oli jäänud üksinda. Võib öelda, et Ürgeniga oli jäänus vaid ta ülikond.
Vaatepilt telestuudios tekitas kujutluspildi perepildist, õigemini pildi
üksildasest persoonist ja tema mahajäätud, hüljatud ja solvatud kaasadest. No
jah, eks Ürgeni erakond on ju aastate jooksul kõik oma partnerid maha jätnud,
nii et ka praegune kaaslane teab, milline on sellegi ühiselulise liidu kurblik
lõpp. Nii, et ennast vaos hoida pole kellelgi põhjust ega … soovi. Ma ei saa
väita, et tehti kambakat, kuid see tuletab meelde ühte raamatut. Tyerman „Jumala sõda. Ristisõdade uus ajalugu” Lk 144
„ Aineliste vallutuste ja nende põhjustatud poliitilise konkurentsi baasil
puhkes kriis, mis viis lõpuks välja Jeruusalemma pealetungile. 1. Novembril 1098
aastal läksid juhid peaaegu käsitsi kokku. /…/ Ainult sõjaväe põhimassi
häälekaks muutunud surve sundis vürste kuidagi omavahel leppima: „lahkmeelsus”
oli väljend, mille üks pealtnägija hindas nende suhteid.”
Just
niimoodi see asi välja paistabki – lahkmeelsuslik ühendus, mida hellitavalt
nimetatakse koalitsiooniks. Kas keegi on kuulnud, et kunagi kuskil oleks
lahkmeelsusest tulu tõusnud? Ei ole? Vaat niimoodi.
Antud
juhtumi puhul hakkas nagu vägagi tihti Ürgeni juhtum elama valimiseelsete
konkurentide ja massimeedikute käes täiesti omaette elu. Ma ütleksin, et selles
on mõningaid Vaheriigi tunnuseid, mille üks motosid oli: mis ripakil – see ära,
mis ripakil ei ole, see ripakile ja – kah ära. No vaadake, üks allapoole
suunurkadega Inimesekene ütles kehvasti, teisele allapoole suunurkadega
Inimesekesele, mille peale esimene vabandas teise eest, see lugu ei … müü.
Mitte kuidagi ei müü! Kuid põnevus, kas RAMI on võimalik lahti kangutada … jaa,
see on hoopis teine tera. Seda vahtu müüd vabalt nädala, aga võib-olla ka
kuukese. On ju selge, et olukorras, mil eelarve arutamine alles algab,
valimiskampaania algamas kaotada „two in one” – nii RAMI, kui ka erakonna üks
juhtvigureid. Vaat selline võib olla halva sõna jõud. Kehv tehing. Kui eelarve
niimoodi kokku panna on tulemus …
Kaks tobu
vaidlemas
Võib-olla
aitab neil, kes veel ei ole viisakusetuse sohu langenud ennast distsiplineerida
üks minu sõbramehe jutt (tänapäevaks on ta üks edukamaid ärimehi, kes eelistab
privaatsust). Lugu ise järgmine: Elasid kord kaks venda paarismajas. No ütleme,
et nende läbisaamine ei olnud just kõige parem. Tüli sünnitas tüli ja vänge
sõna veel vängema vastuse. Vahel sai kohe keset õue sõnasõda üles võetus ja muidugi
valjult ning kirevalt. Kord märkas minu tuttav vend, et naabrimees vaatab nende
kraaklemist pealt ja muigab halvustavalt. Vend mõtlema, et naabrimees vaatab ja
mõtleb, et näe kaks tobu kraaklevad, kuid ta ei tea ju, et mina ei ole tobu,
mina olen tark. Sellest päevast alates jättis ta tülitsemise järgi, sest tema
oli ju tark. Nii tark, et sai aru, mida naabrimees mõtles. Kas teie saite nüüd
aru, miks on see sõber edukas? Ta tegi järeldused. Iseseisvalt. Ta ei läinud naabrimehele
seletama, et mina ei ole tobu, tegelikult on minu vennas tobu. No ja kui oleks
läinud seletama, siis oleks naabrimees aru saanud kristallse selgusega , et
seletaja ei ole mitte ainult tobu vaid tobude tobu. Kuid kui teie
PoliitInimesekesed omavahel kraaklete, mida te arvate, keda teist me peame …
eee … targaks? Või arvame nagu vennakeste naabrimees?
Viisakus nagu
iga oskus on arendatav, meie ülesandeks on olla selles arenguprotsessis
treeneriteks. Just treeneriteks, mitte inspektoriteks.
Viisakus on
seega keskkonnaküsimus, kui me ei taha elada käitumuslikul ja verbaalsel
prügimäel, peame ka puhtust pidama. Tulles tagasi loo algusesse: viisakust, rohkem viisakust. Jõudu tööle!!!
„Tänan, jõudu
vaja!”
Targutusi:
(Chris
Bellamy „Absoluutne sõda” Varrak Tallinn 2012 Lk 534) Kindral Paulus
Stalingradi katlast feldmarssal Mansteinile. Viisakas käitumisstandard ja
sellest kinnipidamine igas olukorras. „ Mu armas feldmarssal, „kirjutas Paulus,
„kui ma tohin, siis ma kõigepealt vabandan paberi kvaliteedi ja selle pärast,
et kiri on kirjutatud käsitsi …”
(Antony Beevor „Teine maailmasõda” Tänapäev
2012 Lk 374) Kindralid omavahel „Ta käitus Slimiga uskumatult ebaviisakalt ja
kui too sellega rahul ei polnud, nähvas Irwin: „Ma ei saa ebaviisakas olla. Ma
olen kõrgemas auastmes.”
Edasised
targutused on pärit minu paari aasta tagusest e-raamatust: „Bürokraat, võim ja
Vanaema ehk konventsionaalse bürokraatia lõpp.”
„Suhtlus- ja suhtumisökonoomika ehk nikutamine”
„Kadumas
on mõisted „au“ ja „väärikus“, kuid on olnud terveid tsivilisatsioone, kus au
ja väärikus iseenda ja ümbritseva suhtes olid nii kõrged, et neist ilmajäämine
lahendati vaid ühel moel... Sealjuures fataalselt. Meil küll kipub maad võtma
mentaliteet et: „Häbiga saab läbi.” Vaadates vahel mõnda telesaadet, tunned
tõelist häbi inimliku edevuse ja rumaluse üle. Agatha Christie on oma ühe
tegelase, miss Marple’i suhu pannud sõnad vastuseks küsimusele, kas
Inimesekesed on head või halvad, mis võisid olla umbes sellised, et
Inimesekesed ei ole ei head ega halvad, Inimesed on lihtsalt rumalad. Mõtlesin
kaua, miks küll Inimesekesed lähevad sellistesse saadetesse, kus nad räägivad
kogu ilma ees välja asju, millest pole sünnis isegi valjusti mõelda? Ja siis
ühel momendil ma taipasin, et häbi ei olegi enam häbi, vaid häbi on
muutunud/muudetud kaubaks. Kui midagi muud müüa ei ole, siis häbi on võimalik
müüa gigantsetes kogustes ja lõpututes vormides. Meedia on ära tabanud, et
maailm on täis üksikuid Inimesekesi, kellel pole iialgi lootust saada kuulsaks,
tuntuks ja rikkaks. Igale Inimesekesele polegi antud võimeid ja mõnel pole ka
tahet, mis tähendab, et nende päevad mööduvad üksluiselt nagu pleekinud tapeet,
isegi mingit ketšupilärakat pole sellel. Kujutame nüüd ette üht USA Kesk-Lääne
väikelinna mamslit, kelle elus ei toimu mitte midagi ja ei saagi toimuma, kuid
„viisurisse” ju tahaks pääseda, kas või oma häbiga, kui muud kaupa ei ole.
Ilmselt muudab see kümme minutit häbi ülejäänud elu elamisväärseks, sest siis ei
ole ta enam igav tapeet, vaid vähemalt ketšupilärakas sellel. See on SÜNDMUS.
Pealegi on sellel sündmusel väikelinnale plahvatuslik mõju, tekib kohalik
prominent/poriment (ikkagi „viisuris” näidatud) ja võib-olla saab sellest ka
ajaarvestamise üks aluseid. Kindlasti vähemtähtis võrreldes Hr Jeesuse sünniga,
kuid siiski sündmus. Ajaarvamise näide pole mitte tuulest toodud, vaid
reaalsus. Kas olete märganud, kuidas vanemad Inimesekesed räägivad, eriti
maakohtades, kus aeg kulgeb hoopis teises rütmis, kui vilkalt sehkendavates
metropolides? Seal ja neil ei ole mõisteid nagu näiteks: viis minutit pärast
kahte või seitse minutit enne kaheksat. Sellistes kohtades, kus minutitel,
tundidel ja isegi aastatel pole tähtsust, arvestatakse aega sündmuste järgi:
see oli sellel suvel, kui Kusti ja Mari kihlusid, või sellel kevadel, kui
Jaanil ja Annel sündis tütar, või sellel talvel, kui naabri Mihkli hobune pihta
pandi. Need on kindlad ajaarvamise märgid ja neid kasutatakse kohalikus
ajaarvestuses. Näiteks: see oli kaks suve pärast seda, kui Kallaku Mari käima
peale sai. Selles väikeses Kesk-Lääne linnakeses muutub sündmus samuti
ajaarvamise aluseks: „See oli kaks aastat enne seda, kui Anni „viisuris”
näidati”. Peale selle on võimalik, et midagi kollast ja kleepuvat korjab „produkt
Anni” üles ja teeb sellest kauba. Võib-olla ajutiseks, võib-olla vaid
natukeseks ajaks, kuid see on juba puhas raha ja kuulsus. A. Bezuglov ja J.
Klarov on oma krimkas „Mõrv raudtee eraldusribas” käsitlenud teemat, kuidas
lollus muuta kapitaliks umbes järgneval moel, et targad sulid töötavad koos
lollidega ning väga targad sulid teesklevad ise lolle. Lolli ei karista keegi,
lollile tuntakse kaasa. Olla loll, see on peaaegu sama hea, kui omada kapitali,
tavalise lolluse eest on võimalik teenida viis protsenti, aga ürglolluse eest
koguni kümme protsenti aastas. Vaat selline huvitav arvamus lolluse
konverteerimise kohta puhtaks rahaks. Kuid ega me siin lollusest rääkinud,
rääkisime Kesk-Lääne mamsli häbist ja selle turustamisest. Ega meilgi teistmoodi
ole, mida rohkem oma häbi tuulutad, seda kuumem kaup oled. Muide, kogu seda
häbikaubandust ei maksa segi ajada avameelsuse ja avatusega. Ehk kui häbi võib
muuta edukaks kaubandusartikliks, kas siis ongi mõtet kaitsta au ja väärikuse
bastione. Arvan, et on, seda enam, et häbi kui kaup tekitab oma järgnevatel
arenguspiraalidel häbitust ja sellele järgnevat häbematust. See kõik on aga
väga kaugel meie esmasest teesist, et ole lugupidav enese vastu, siis on maailm
lugupidav ka teie vastu.”
„Peaksime
võib-olla just selliste pisiasjadega alustama treenimist, s.o austust iseenda
ja ennast ümbritsevate suhtes. Ja vastastikku noogutamine ei pea olema mingi
sügav orjalik kummardus, vaid väike peanoogutus, märguandeks, et teise tegu on
märgatud ehk nagu Vanaema Marie ütles, peaga nikutama.”
„Nihutatud sõna ja sõna jõud”
„Kindlasti
olete kuulnud väljendit sõna jõust, et hea sõna võidab võõra väe. Õige ta on,
mitte ainult sõnal pole jõudu, ka komal on jõud. Kuidas muidu mõista, et sama
lause erineva koma asetusega võib olla elu ja surma küsimus. Ehk kui kirjutada:
„Surma mõista, mitte armu anda” ongi kõigel lõpp, kui ei suudeta organiseerida
põgenemist. Seevastu resolutsioon: „Surma mõista mitte, armu anda” avab teie
ees uued võimalused. Seega sõnal on jõudu, kuid sõna ei jää kunagi vaid sõnaks,
selle tähendus ajas ja ruumis võib muutuda. Vahel toimub see muutus ajapikku,
vaikse nihkumise kaudu, vahel aga nihutatakse sõna mõistet oma kasuahnete
eesmärkide nimel.”
„Mõnede
väljenditega on nii, et need moonduvad ajas. Näiteks kui olin laps ja keegi
tahtis kellelegi midagi müüa, mida ei tahetud, nimetati seda kaela määrimiseks,
ja kui seda asja ei tahetud, vastati et: „Määri see endale pähe.” Kiirel ajal,
mil elame, pole kõige jaoks enam aega ja nii kui sulle midagi ebatarvilikku
püütakse müüa, hüüatad, et „määritakse pähe”. Ehk enne, kui keegi jõuab midagi
„kaela määrida”, soovitatakse see ühtlasi „pähe määrida”. Seega selge ja
otsustav mõiste teisenemine.”
„Sõna
jõudu teadsid juba meie kauged esivanemad, ega nad muidu kasutanud kaudnimesid
nagu hallivatimees, võsavillem, mesikäpp, reinuvader, pikk-kõrv jne. Vanaaja
inimeste motiivid, hirmud ja uskumused on arusaadavad või vähemalt seletatavad,
kuid kui tänapäeval hakkame kurjategija ja päti asemel kasutama selliseid
teisendusi nagu kurjam või kurikael, siis ei saagi aru, kas kardame midagi või
on see äärmuslik poliitiline korrektsus. Kurikael, see on ju peaaegu sama süütu
nagu võrukael. Muidugi on sellistel asendustel pikk ajalugu, kui meenutada kas
või autovaraste ümbernimetamist autoärandajateks. Veelgi hullemaks läheb
olukord, kui reporter, kommenteerides maaslamava purjus ja oksendava kaagi
olekut, nimetab teda hellitavalt härrasmeheks või lausa džentelmeniks. Kui pätt
on televisioonis härrasmees, kes on siis härrasmees? Või kes on džentelmen? Kas
siis üldse tasub püüelda härrasmeheks või daamiks saamist? Või ei ole ikkagi
sõnal jõudu ja mõju. Muidugi, kõik sõnad on ühiskondlik kokkulepe, et me
nimetame mingit asja kindla nimega. Näiteks, kui me nimetame mingit värvi
siniseks, siis ma ei tea ju, kas teiste Inimesekeste jaoks on see värv minu
mõistes punane või roheline. Kuid ma tean, et oleme kokku leppinud seda nähtust,
mis minu silmis on sinine ämber, nimetada siniseks ämbriks. Kui nüüd keegi
ütleb selle kohta, mille kohta oli ühiskondlik lepe, et see on sinine ämber,
hoopis punane saabas, on ühiskond kaose veerel. See on umbes samasugune olukord
nagu vasak- ja parempoolse liikluse koostoimimisel.”
„Samas on mitmed sõnad kaotanud jõu ja tähenduse,
muutudes sõnakõlksudeks ja parasiitväljenditeks. Sõnad on nagu muudki
materjalid, mõnda neist võib aastasadu näpuvahel veeretada ja sellega ei juhtu
midagi (võib-olla selle väärtus isegi kasvab), kuid teine materjal ei kannata
pidevat käperdamist, vaid saab sellisest kasutamisest pöördumatuid kahjustusi.
Kas olete pannud tähele, kui tihti ja kontekstiväliselt kasutavad
Poliit-Inimesekesed ja raadiohääled väljendit „… ja olgem ausad …”? Kas see
tähendab, et vaid sellel üksikul korral on vaja olla aus? Või tähendab see, et
üldiselt ei ole me ausad? Või on see hoopis verbaalse hüüumärgi lisamine oma
jutule? Või on see lihtsalt parasiitväljend nagu „pann”, „krt”, „rsk” jne.
Igatahes vaata sellele väljendile otsa missugusest kandist tahes, üks on selge,
sõnade tegelik tähendus olla aus on sellest väljendist kadunud. Pigem tekitab
selline väljend kahtlust, mida siin jälle püütakse kinni mätsida. Nii ongi väga
väärikas üleskutse, mis aumõistega ühiskonnas oleks viisaka seltskonna
viimaseks legaalseks hoiatuseks (järgmine oleks juba au haavamine ja duell),
muutunud tühjaks mahakukkunud sõnaks, milles puudub sõna jõud ehk see teeb
kukkudes vaid „kõlks”. Sõnakõlks.”
No comments:
Post a Comment