Friday, October 31, 2014

Muinasjutt Vol 12 Kuninglikud hankijad


 
No nii, tuli jällekord mõttepojakene, kirjutada muinasjutte.

Muinasjutt vaarao Cheopsist ja kipsjurtast

Väga vanal ajal elasid ühel väga kaugel maal kaks kuninglikku printsi Cheops Reegelpops. Kui aeg kätte jõudis, kutsus vana kuningas printsid enda juurde ja ütles: „Vaadake kallid pojad, olen teid kasvatanud ja tarkust jaganud, nüüd näidake, mida olete õppinud. Kes vägevama püramiidi püsti paneb, kuningriigi ja kuningliku soo auks ja hiilguseks, sellest ka järgmine kuningas saab.”. Asusid siis vennakesed kibekiirelt ja tarmukalt tegutsema. Esimene vend kuulas maad, uuris asja ja palkas head arhitektid, leidis töödejuhatajad, igikestvad materjalid ja ehitas ühe tänapäevani kestva maailmaime. Teine vend, kes oli loomuomaduselt selline otsustamatu, kõiges ja kõiki kahtlustav arvas, et pole siin midagi uurida, kuulutas välja konkursi. Moodustas reeglite tegemise koja, siis reeglite muutmise palati ja preester-nõunikest komitee, kes … tema eest otsustaksid.  Et reeglid õigesti täidetud oleks moodustati ka  lõualõksutamise retoorikakohu. Preester-nõunikud olid kasinad mehed ja kahisid ettepanekutest kõik vähegi kulukamad, kuid kestvamad ehitusmeetodid ja materjalid välja. Lisaks läks määratu hulk aega ehitamise asemel vaidlemisele, reeglite jälgimisele, nende täpsustamisele, ümberotsustamisele ja kohtupidamisele. Lõpuks valmis prints Reegelpolsil hunnitu kipskarkass jurta. Te ei ole sellisest ehitisest kuulnud? Muidugi pole kuulnud, sest kipsjurtad ei ole igikestvad, neist ei mäleta mitte keegi ei midagi. Vast ainult niipalju, et prints Reegelpops pagendati koos komiteede ja nõunikega kaugele põhja, et nad maad kipsjurtadega ei reostaks. Prints Cheops , elas õnnelikult ja kuigi ta ise ei ela tänase päevani nagu muinasjuttudes kirjutatakse, siis tema ehitised elavad ja meenutavad teda tänaseni.

Jaa, kuid mis sai Reegelpopsist Põhjamaal? Kas tema sugu jätkus või … Kas tõesti tõi ta selle otsustamatuse, vastutamatuse meie põhjapiirile? Või tõi vaid sõjakat vaidlemist ja kohtus käimise kunsti? Mnjah, ei tea. Ei tea isegi, kas prints Reegelpops siiamaile jõudiski. Võib-olla peaks selle väljauurimiseks looma komisjoni, moodustama komitee? Kuulutama välja lahenduse leidmise hanke? Ehhee, vaadake, ega sellest midagi muutu, õigemini on tegemist ressursi raiskamisega. Meid ei peaks huvitama see, et prints põhja läks (valige ise millises tähenduses) vaid see, kuidas teha oma „igikestev maailmaime”. Vaat niimoodi!

Loodame, et otsustamatus ja vastutamatus, isegi hangetes, ei ole meie geneetilises koodis vaid lihtsalt hetkeline nõrkuseilming. Ikka juhtub.

Riigihanked ja filosoofia

Siin tekkibki esimene küsimus, kas hanked peaksid soosima vaid hooajakaupa või arendada püsi(vaid) väärtusi. Siin on küll silmas peetud mitte püsiväärtusi meie igapäeva mõistes vaid materiaalseid väärtusi, nagu näiteks Rooma sõjateed, mis ehitati kakstuhat aastat tagasi ja kestavad veel tänagi. Näiteks Ahvenamaal ringi sõites tundub, et asfalt on sellise koostise ja tekstuuriga, et see laotati teedele mitte hiljem, kui moondunud aastatuhande viimase sajandi keskel. Meil vaatad meie hangitud teid ja mõtled, et … midagi on viltu. Midagi on põhimõtteliselt viltu. Nojah, hankida saab mitmeti, näiteks Sara (nimi muudetud) kollektsioon ongi toodetud niimoodi et selle kestvus on vaid üks hooaeg ja siis … taaskasutusse. Lihtsalt materjalid/vaheriided/voodrid ongi sellise elutsükli järgi valitud, kas ka meie needsamused teehanked on ka niimoodi hangitud? Hooajakaubana?

Hange, kui konkurentsi erivorm

Mulle hanked meeldivad. No mitte lihtsalt, et meeldivad, vaid meeldib, et real juhtudel on selle meetodiga võimalik saavutada parim tulemus. No kui just parimat tulemust ei saavuta, siis on … vähemalt kõigil asjasse mittepuutumatutel võimalik aimu saada, kuidas  või miks just niisugune tulemus saadi … nii heas, kui ka mitte just nii heas mõttes. Iseenesest pole hangete süsteem mitte midagi muud kui üks konkurentsi erivorme. Näiteks ühe maja ehitamisel, isegi kui rajoonis on selleks piisavalt vabu kinnistuid, ei ole võimalik toimetada niimoodi, et lased kümnel firmal kümme maja valmis ehitada ja siis valid milline maja rohkem meeldib. Absurd ju! Selge see, et niimoodi konkurentsi toimetada ei saa ja konkurentsi põhiideele, et klient saaks parima tulemuse, kõrgeima kvaliteedi ja mõistlikema hinna, see ka kuidagi kaasa ei aita. Vastupidi, sellisel juhul läheksid ilmselt üheksa ettevõtjat pankrotti või õigemini ei hakkaks mitte keegi sellistel tingimustel maja(u) ehitama. Sama näidet võiks ju korrata rätsepmeistrite peal, et tellid kümnest eri kohast ülikonna ja välja valid vaid selle, mis enim meeldi. Ei ole ju loogiline? Kuigi jah, üks selline ettevõtlusharu meil on küll so. kinnisvaramaakleri teenus. Kui muus maailmas on niimoodi, et klient valib endale maakleribüroo (muide ostjal ja müüjal on eraldi maaklerid) ja vormistab sellega lepingu teenuse ostmiseks, nagu ülikonna tellimisel, siis meil lepinguid ei sõlmita ja kümme maaklerit müüvad nn võistumüügis ühte objekti. Täielik džungel. Kuid loodetavasti „kultuuristub” seegi valdkond.

Seepärast ongi enne toote/teenuse tellimist välja mõeldud selline „missivõistluste” süsteem, kus kõik soovijad võivad esitada oma parima pakkumise: kes on ilus, kes tark, kes muidu krapsakas. Nojah, päris missivõistlustel pole küll kohanud kandidaati, kes kilkaks üle lava, et valige mind, mina olen … kõige odavam, aga meie hankesüsteem on just selliseks odavmüügiks kujunenud. Ja siin ongi suurim oht hangete, kui filosoofia tulevikule. Ega see meie hangete süsteem mitte alati ei ole olnud selline säästupaketi omadustega, kuid aeg ja meie usaldamatus kaasinimestesse ning „juuraajastu” saabumine on selle kaharast viljapuust just sellise ilmetu pulga vestnud.

Hangete süsteemi käivitumisel, mil maailma ja meie kõik olime sinisilmsed unistajad,  oli hanketingimustesse kirja pandud terve rida tellijapoolseid soove (vahel ka soovunelmaid), mis puudutasid lisaks sellisele proosalisele näitajale nagu hind ja tähtajad, ka, uskumatu, kuid tõsi, selliseid näitajaid nagu kvaliteet, mugavus, jätkusuulikus. Igal tingimusel oli lõpptulemusele kindel mõju. Tundub ju igati mõistlik süsteem? Aga ei, vaadake konkurents ei toimi meil mitte ainult hangete peale, vaid ka hangete vaidlustamise ja konkurendi takistamise peale. Ehk asja esialgne mõte, et tellija saaks just sellise asja nagu ta tahtnud on väändus juuraajast saabumisega, läbi kohtuvaidluste vaid hinnavõistluseks. Kui enne võis hinna osatähtsus olla näiteks 60%, siis mugavus ja kvaliteet ning muud „pehmed väärtused” võisid olla 40%, siis oli suur tõenäosus, et ürgodava hinna pakkuja ei osutunud võitjaks, küll aga andis see võimaluse pöörduda kohtusse väitega, et „pehmeid väärtusi” pole õigesti arvestatud või on nende osakaal liiga suur. Kuna kohtudki ei osanud selliste „pehmematega” midagi pele hakata, siis tasahilju kohaneski/mugandus hankemaastik kindlalt mõõdetavatele suurustele. Bürokraatiagi kohanes ja jättis tingimustest välja kõik mida vähegi võidi vaidlustada. Seega tahame me mida tahame, kui ajastu on selline, et ka Cheops saaks tänapäeval ehitada vaid kipsjurtasid … kuid seejuures suures hulgas.

 Pealiku vastutus

Ma ei tea miks me „juuraajastul”, komiteede, paneelide, vastutuse hajutamise ja hülgamise ajastul üldse pealikke valime/määrame? Vaadake, pealiku põhiülesanne ongi … otsustada. See on olnud pealike ülesanne läbi aastatuhandete, kuid tänapäeva pealiku ülesandeks on vaid „maatriksi lugemine”. Kui pealik otsustab, siis … kui ta otsustab iseseisvalt, siis … kui ta otsustab iseseisvalt, kogu ühiskonnale kasulikult, siis … kui ta otsustab iseseisvalt, kogu ühiskonnale kasulikult ilma omapoolse kasuta, siis … ei ole kinnimaja perspektiiv vaid pelk miraaž, vaid küllaltki tõenäoline tulemus. Kas me „peame” pealikke vaid selleks, et ühiskonna pahameele puhul oleks kohe „süüdlane” võtta? Ehhee, see tuletab mulle meelde ühe vana lorajutu ajalehekuulutusest. Inimesekene otsinud tööd, lugenud lehest, et otsitakse sobivaid korkpendereid … tööaeg soodne, palk hea, ei väsita … Nojah, korkpenderiga on niisugune lugu, et see on selline asjandus, mis pehmendab laevakere ja kai vahelist „kokkusaamist”. Nii, et töö oleks küll, mitte liiga raske, kuid ühekordne ehk sõna kõige otsesemas mõttes kontimurdev. Veelkord: Pealiku ülesanne ongi otsustada, eriti ekstreemsetes olukordades, vastasel juhul võiksime mõne maatriksi abil süsteemi juhtida. Me ei ole ühtegi pealikku palganud selleks, et ta rütmiliselt kaasa kaagutaks. Me ei tunneks Aleksander Suurt, kui ta olekski jäänud pusima Gordoni sõlme juurde ega teaks tema edukast „hankest vallutada maailma”.

Järelhange

Ehhee, ega selle pärast, et me valesid otsuseid (vahel) teeme, siis elu seisma ei jää. Lugesin millalgi, et Peamise linna teedele on paigutatud üle kahesaja tänavaaukude eest hoiatava liiklusmärgi. Mida nüüd selle uudise peale kosta? Mõistlikku mitte midagi, kuid ilmselt võitis keegi järjekordse ehk järelnoppimise hanke: hanke märkide valmistamiseks, märkide ülespanemiseks ja hooldamiseks. Aga …, mida me tellisime? Me tellisime ju häid, sõidetavaid teid, mitte liiklusmärke. Liiklusmärk, pole isegi mitte juhtide hoiatamiseks vaid KOV vastutuse maandamiseks. Vaat niimoodi, hangitud on, kuid eesmärki saavutatud ei ole teps mitte. Vastupidi, see raha mis läks märgindusse läks ju täitsa tühja. Või kuidas?

 

Joon ja jonn

Kuhu tõmmata joon pimeda reeglistiku järgimise ja loova usalduse vahele? Võib-olla  ongi õigus nendel, kes arvavad, et juba olemuslikult on suur vahe, mis eraldab valgustatud monarhia ja demokraatlikku otsustamatuse võimalusi. Või riigi omanduses olevaid firmasid ja eraettevõtjaid, ühed võivad usaldada oma vaistu ja teised peavad läbima pidevaid teste. Muidugi ei heroiseeri ma monarhiat, isegi valgustatud monarhiat mitte, sest aja möödudes muutub see paratamatult eneseimetuslikuks, kuid ikkagi … võiks rohkem usaldada neid inimesi, keda me olema valinud ennast esindama, olgu see siis poliit-inimene või firmajuht.              Üks näide: Väljavõtted Tim Harford „Kohanemine” esitatud juhtumist (kirjastus Hermes 2012 Lk. 75/76) „Briti Õhujõudude ministeerium andis 1931.aastal välja nõudliku hävituslennukite spetsifikatsiooni. … Teiseks aga tundus, et esitatud nõudmisi on peaaegu võimatu täita … Esialgne tulemus valmistas pettumuse. … Ministeerium kaalus isegi lennukite tellimist Poolast. … Üks osalenud firmadest oli Supermarine. Üks ministeeriumi ametnikest, õhukomandör Henry Cave-Brownw-Cava otsustas tavapärast hankeprotseduuri ignoreerida ning tellida lennuki huvitava eksperimendina. See lennuk oli Supermarine Spitfire. … Vaieldamatult esindas Spitfire üht ajalooliselt olulist tehnoloogilist läbimurret. … Winston Churchill tabas märki, kui ütles Spitfire pilootide kohta, et üheski varasemas konfliktis polnud nii paljud inimesed olnud tänu võlgu nii vähestele. …Võib-olla polegi päris liialdus väita, et Spitfired päästsid vaba maailma. Lennuki prototüüp läks valitsusele maksma umbes sama palju kui maja Londonis – 10000 naelsterlingit.” Ning kokkuvõtteks. „Millist tulu lootis saada Henry Cave-Brownw-Cave 10000-naelane investeering? 430000 inimest päästeti gaasikambrist ja Hitleri ilmajätmine tuumapommist. Sellele ei söendaks ükski ökonomist hinda määrata.”

See näide on vahva koond inimlikust julgusest süsteemi eirata (võib-olla rohkem süsteemi ära kasutada), vastutustundest, isetusest ja maailma päästmisest. Ülaltoodu näitab, et maailm ei koosne vaid omakasupüüdlikest ahnitsejatest vaid ridamisi on inimesi ja institutsioone, kes vaatavad ettepoole ja on mures oma maa arengu pärast. Seega ma pooldaksin kõigis süsteemides rohkem usaldust. Usaldus on selline väärtus, et see hakkab õigesti käsitledes ise dividende tootma. Meie õigusruumis tooks ülaltoodud „eiramine” kaasa Karistusseadustikus vastava „eiramisväärilise”  mitteeiratava karistuse. No selliseid juhtide lohistamisi läbi kohtute on olnud piisavalt, et nende protsesside mõttetusest ka järeldused teha. Mis siis on väärtus? Kas seda on mingi raamreeglistik? Eesmärk? Väärtuslikud asjatundlikud ja vastutustundlikud inimesed ja nende initsiatiiv?

Lobaväärtus vs VÄÄRTUS

Tihti lobiseme väärtustest. Just, just lobiseme väärtustest, ilma nende väärtuste väärtustesse süvenemata. Meile tundub, et väärtus omaette on hangete süsteem, kuid nii nagu konkurentsi puhulgi, pole tegemist väärtusega vaid mehhanismiga mingites väärtustes püsimiseks või mingite ideaalide saavutamiseks. Meie ideaaliks ja väärtuseks ei peaks olema mitte mingi kivistunud reeglite kogum, nagu unustatud miiniväli, vaid inimliku initsiatiivi kasutamine. Lausa ärakasutamine.

Mida räägivad autoriteedid ehk mingem jälle näidete manu  A. Moorehead „Montgomery”  (Olion 1996) ehk kaks erinevat juhtimisstiili ja kaks erinevat tulemust.  Kindral Auchinleckist 1942 aasta suvel Egiptuses (lk 89). „Kõik tema jõupingutused olid uppunud üksikasjadesse. Isegi kriisi haripunktil oli ta teinud äpardunud katse korraldada oma peakorteris kokkuhoiukampaania: ohvitseride toidusedel ja olmemugavused kärbiti kõrbes miinimumile. Kairos viibivatel ohvitseridel kästi lahkuda oma linnakabinettidest ja elada telkides püramiidide lähedal.” Ja teine näide: (lk 97) „Montgomery poolt mahapandud üldraamistiku piires jäetakse neile suur tegevusvabadus. Nad võivad teha kõike oma äranägemise järgi ühel tingimusel – et nad saavutavad edu.”

Selles ongi edukate kindralite edu saladus, nad lasid oma alluvaid tegutseda 1. oma äranägemise järgi, 2. üldraamistiku piires, 3. nad pidid saavutama edu. Kui nüüd keegi väidab, et ühe koolimaja ehitamist ei saa võrrelda II MS aegsete kõrbelahingutega, siis on neil täiesti õigus. Olukorras, mil oli tegemist täiesti konkreetsete inimeste eludega või nende kaotamisega, impeeriumi lagunemisega ja maailma päästmisega ei saa võrrelda koolimaja ehitamisega ega purgisuppide hankimisega. Need ei ole võrreldavad, seda veidram on, et operatsioonides, kus oli kaalul kogu maailma saatus, oli alluvatel lubatud initsiatiiv ja iseotsustamine, sest neid usaldati või õigemini usaldati nende väljaõpet, autunnet ja elutahet. Aga rahuaegse provintsilinnakese keskväljaku kiviparketi paneku otsust me linnapeale ei usalda? Ei usalda sindrinahka? Kuid kuidas sai siis meie endi poolt valitud 1.KOHALIKU, 2. OMA, 3. VALITSUSE etteotsa sindrinahk? Või pole ta ikkagi sindrinahk? Äkki on ta selline sindrinahk nagu ülalnimetatud ohvitserid, et küll ei päästa maailma, kuid provintsilinnakese teeb küll korda. Teeb korda omakasupüüdmatult, kogu linnale kasu tuues. Mnjah, te ei usu? Mina küll usun.

 

Ununenud tarkused

Siit jõuamegi küsimuseni, kas asju tuleb teha vaid korraks, vähempakkumise stiilis või väärtuspõhiselt. Rooma sõjateed/taristu/infra on vastu pidanud 2000 a. Ahvenamaa asfaldi järgi võib arvata, et see pandi maha millalgi möödunud aastatuhande viimase aastasaja kuuekümnendatel aastatel. Meil … algab augulappimine juba järgmisel aastal. Muide, tee näide on vaid näide, illustratsioon, mida kõik on kogenud, sellele ei tasuks keskenduda. Mõned ürgsed ja lihtsad teadmised, et teele tuleb teha põhi ja kate peab olema selline, et sadevesi ära voolaks  kipuvad tohutus teadmiste kuhilas ja hunnitus progressigalopis kaduma minema. Seda kõike mida vanasti tehti jõuõla ja paari plokiga vajavad tänapäeval mitmekümnetonniseid masinaid, millest pool on täis topitud tarkvara, et Inimesekene võiks töödega kiirelt ja „odavalt” valmis saada, ennast mugavalt tunda ja kõhtu kasvatada.

Mõni hange läheb „saba alla”

 

Üks muhe vahepala. Kas olete märganud KUMU-sse sisenemise fenomeni? Seda, et vaba valiku puhul siseneme me sellesse toredasse ehitusse … saba alt ehk mitte peasissekäigust. Sealt, kus kõrguvad, laiuvad hunnitud trepiread, nagu inkade templites? Seega elust KUMU saba all. Nii mõnigi asi läheb meil saba alla. Miks see nii on et ehitame „ilusaid asju” ja siis … ei kasutagi neid . KUMU trepid, Mäo „üksildase pumpla nimeline ristmik”, jne. Jällegi, kõik on hangitud reeglipäraselt, kuid kas ka mõistlikult?

 

Esiisade tarkus ja targutus

Küll meie esiisad olid targad oskasid pea sada aastat tagasi riigihangete seadusesse kirjutada sisse klausli, kuidas tagada tööde teostamise. Esimene Riigihangete seadus võeti vastu juba möödunud sajandi kolmekümnendatel aastatel. Siinkohal meenub mulle kaks asja: esiteks muistsete oskuste kadumine ja F. Kreutswaldi ununenud rahvuseepos „Kilplased”. Kilplastega oli selline lugu, et nad olid üleilma targad, kes andsid nõu maailma vägevamatele kuningatele. Selle nõuandmise tuhinas jäid aga omad põllud ja pered sööti. Saak jäi koristamata ja naised käima peale aitamata. Siis oli hea nõu kallis ja arvake ära, kes päästsid koduküla ja soo jätkamise? Loomulikult naised! Mehed aeti kokku ja peeti nendega üks põhjalik nõukoda, koos arutelude ja visioonidega. Lõpptulemus oli selline, et tarkus tuleb asendada tölplusega, siis ei tule kuningad neid tüütama ja kilplaste sugu saab jälle õitsema ehk tänapäevakeelde panduna oleks projekt jätkusuutlik. Mõeldud, tehtud! Kilplased hakkasid sama usinalt nagu vanasti häid lahendusi otsides, otsima ühte nõmedamat lahendust teise järel. Tegid seda sellise innu ja hasardiga, et muutusidki täiesti … kilpasteks. Lausa tölplasteks. Mnjah, kas ei tule kuidagi tuttav ette. Mida võiks sellest muistendist õppida? Õpetussõnad võiksid olla sellised: ärge mängige liialt tihti lolli, see võib alguses olla naljakas ja mänguline, kuid pikemas perspektiivis olemegi vai kamp lolle või lollikesi. Mis nende hangetega siis on, kas selle ümber on koondunud vaid tobude kari: esiteks tellijad tobud ei oska hankedokumente koostada, teiseks ettevõtjad topelt tobud, ei oska hankedokumente lugeda, siis pakkumise esitajad kolmekordsed tobud, ei oska dokumente korrektselt esitada, seejärel neljakordsed tobud ametnikud-hindajad ei oska teha õiget järeldust, kuigi vastavalt võistlustingimustele 98% moodustab hind? Tobukari? Vaid „kolmandamal/neljaandamal” aastal peale tohutuid ajalisi ja materiaalseid kaotusi, Riigikohus oskab öelda, kellel oli (just oli õigus), sest käesoleval ajamomendil pole sellest õigusest enam mingit tulu. Aga väärtused?

Kadunud teadmised II

 Kui Siberis, Vaheriigi „meisterklassis”, käinud mees ütles ühele kinnistuomanikule, kelle krundil ta puid maha võttis, et homme ma tööle ei tule, siis küsis peremees, kas juhtus midagi. Tegelikult ei juhtunud mitte midagi … lihtsalt töö sai valmis. Normaalse,  tänapäeva tempo, juures oleks see töö võtnud kahel mehel nädalakese. Teisel kinnistul töötasidki  need, kes ei tundnud töövõtteid ja neil võttiski see nädala, sest iga puu mahavõtmise juures ohati, puhati, istuti kännule tehti ahter vaiguseks ja pandi pläru ette. Nii see asi käiski ja kui vaadata asja „tõrvapeede poolt” (tagument oli rohkest kännumahlast kleepuv ja must), siis seda tööd ei olnudki võimalik teha ühe päevaga. Täpselt samuti nagu meie arvame et püramiide, stonehengetsid jne. ei saanud ehitada inimesed, vaid kas jummalad, tulnukad või … Jama puha, asi on vaid selles , et unustatud on vanad, lihtsad, tõhusad ja säästlikud töövõtted. Nii nagu naabrimees 75 a. mehena oskas jõuõlga ja mõistust kasutades teha üksi kahe mehe nädalatöö ühe päevaga, kasutades „unustatud teadmisi”, oleme unustanud ka palju teisi teadmisi. Tundub, et need iidsed tarkused on unustatud ka juhtimise, koostegemise ja hankimise valdkonnas. Segi on läinud eesmärgid ja mehhanismid.

 

Mugavushange ja maailmaime

Hinnapõhine hange on mugavushange argpüksile, soov mitte otsustada, mitte vastutada, mitte edendada.

Kui me alustasime Cheopsi püramiidist, kui millestki igikestvast, tahte triumfist ja metsiku mõtte materialiseerimisest, siis sellega ka lõpetame: Mida meie hangime? Millist metsikut mõtet me püüame materialiseerida? Milline on see meie igikestev panus maailma … arengusse? Olla vaid hapnikuhävitaja ja kompost lõputul arenguteel? Kipsjurtade lagujääke, usaldamatuse tunnet ja vastutuse hajutamise mängu  keerutav tuul see ometi ei ole ju.

 

 

Targutusi:

 

Gerhard Herm „Foiniiklased. Antiikaja purpuririik” Olion 1998

Vahemere asukaile, esmajoones kreeklastele, olid foiniiklased olnud alati veidi õudsaks mõistatuseks. Hellenid ei mõistnud, kuidas õnnestus sellel tillukesel rahval rajada riik, mis hõlmas peaaegu kogu piirkonna Gibraltari ja Liibanoni ranniku vahel; nad said sellest aru seda vähem, et see riik tegelikult mitte kuskil konkreetseks  ei muutunud. See ei avaldunud mitte tugevate linnade ja suurmaavaldustena, vaid pigem kaubamarsruutide tiheda võrguna, mis oli nähtav ainult laevade hapra kiiluvee jäljena.!

 

Tim Harford „Kohanemine”. Kirjastus Hermes 2012

Lk 108 „Yunus ise ütleb selle kohta, et asju tuleb näha ussi perspektiivist.

Ta uskus, et lähedalt vaadates näeb asju selgemalt. Teele ilmunud takistustest saab ussikese kombel ümber minna. Ussikese vaatevinkel annab tunnistust alandlikust kohanemisest takistusega, aidates vajadusel muuta kurssi, kuni tee on vaba.”

Lk129 „Paljud majandusteadlased usuvad, et piisab ka väikestest sammudest, kui riik astub neid tasapisi ja õiges suunas. Oma 1755. Aastal peetud loengus arvas Adam Smith, et „riigi viimiseks ülimast barbaarsusest ülima külluseni ei ole õieti palju muud vaja kui rahu, madalaid makse ja mõõdukat õigusemõistmist; ülejäänu tekkib isevoolu teel.”

No comments:

Post a Comment