Võistlusseadus
- 20 aastat hiljem
Lähipäevil
möödub 20 aastat Konkurentsiameti loomisest. Õigemini polnud see tehniliselt
võttes loomine, vaid 1990 aastal asutatud Hinnaametile pandi täiendavalt
konkurentsi riikliku järelevalve ameti funktsioonid ja nimetati Hinnaamet
umbest Riigi Konkurentsiametiks. Seega justkui nimepäev. Konkurentsireeglite
formuleerimist alustati juba 1989 aastal ning seegi polnud esimene algus vaid
juba 1931 aastal oli EV kehtestanud kõlvatu võistlemise vastu võitlemise seaduse.
Oma olemuselt oli 1931 aasta seadus enam tarbijakaitselisi aspekte sisaldav,
kuid siiski esimene Võistlusseadus. Aus konkurents ja tarbijakaitse olid sihiks
ka uue Konkurentsiseaduse arhitektidel.
Meil
räägitakse konkurentsist ja selle imettegevast jõust palju ja innustatult, kuid
tihti asjade sisu mõistmata. Tänase päevani kasutatakse vääralt mõisteid nagu
kõlvatu konkurents ja dumping. Muide see ei ole nii mitte ainult mingite
väikeettevõtjate juures vaid vahel hälbivad sellesse tihnikusse ka
tippadvokaadid. Kogu „konkurentsivärk” on keeruliseks aetud ja
müstifitseeritud, kuigi tegemist on kõige lihtsamate asjadega, ütleks, et tegemist
on omamoodi filosoofilise süsteemiga:
Esiteks on
konkurents nagu ahelreaktsioon tuumapommis, selleks peab olema kriitiline mass.
Kui kriitiline mass ületatakse, siis konkurents toimib ja kui kriitilist massi
ei ole, siis ka konkurentsi ei ole. Võib olla küll mingi reeglistik, mis püüab
imiteerida konkurentsi, kuid see ei ole konkurents.
Teiseks
reeglistik. Reeglistik on väga lihtne: suur poiss ei tohi väiksemale „ketukat”
anda (turguvalitseva seisundi kuritarvitamine) ja väiksed poisid ei tohi teha
„kambakat” kolmandate poiste vastu (keelatud lepingud). Kõik muu, riigiabi,
koondumiskontroll jne on vaid mehhanismid nende ka kahe põhitingimuse
täitmiseks.
Kolmandaks on
konkurentsijärelvalve paljuski hinnanguline ja suhteline (relatiivne). Tegemist
on omamoodi „hea ja kurja äratundmise puuga”. Igal konkreetsel juhul hinnatakse
tõendite kogumit ja selle mõju turgudele.
Paarikümne aasta eest eksisteeris konkurentsi järelevalves kaks
enam-vähem stiilipuhast süsteemi: USA süsteem, mis luges kartellikuritegusid
rasketeks, kriminaalseteks, föderaalseteks kuritegudeks ja teine, põhjamaade
süsteem, mis oli rohkem vahekohtulik ja ettekirjutusi tegev süsteem. Mis siis
oli kahe süsteemi eripära? Esimest tüüpi süsteemid lähtuvad karistamisest ja
lootusest, et karistused võtavad teistel ettevõtjatel tahtmise turutõrkeid tekitada.
Teisel juhul lähtus süsteem sellest, et uurimise esimeses faasis peeti
ettevõtjatega läbirääkimisi, selgitati välja turgu moonutavad asjaolud ja tehti
ettevõtjatele kohustuslik ettekirjutus olukorda parandada, ennistada või
hoiduda teatud tegevustest. Vaid siis, kui ettevõtjad ei nõustunud või ei
täitnud ettekirjutust, võis neile määrata erikohtu kaudu trahvi kuni kümme
protsenti möödunud majandusaasta käibest. Selles süsteemis töötasid hoopis
teised hoovad. Esiteks olid ettevõtjad uurimise käigus avatumad ja
kompromissialtimad, kuna neid ei ähvardanud uurimise selles faasis mitte mingid
sanktsioonid. Teiseks eeldas põhjamaade süsteem seda, et ettevõtjad on mõistlikud
inimesed, kes tunnetavad oma osa ühiskonnas. Selline süsteem võimaldas tihti
võtta kiiresti turult pinged maha. Esimese süsteemi puhul, mil iga eksimus on
karistatav kriminaalkorras, nii isiku kui ka ettevõtja suhtes, ei leita mingit
kompromissi ega võeta ka mingeid pingeid maha niikaua, kuni on läbitud kõik
kohtu kolm astet. Tegelikult ongi kogu maailmas teatud vastasseis juristide ja
ökonomistide visioonide vahel, mil ühed tahavad mõjusalt karistada, teised
kiiresti turutõrkeid likvideerida, sest aeg on raha. Aeg on raha kahes
tähenduses, ühest küljest võib pikk menetlusaeg tähendada ebaterve
turusituatsioon jätkumist, teiseks on menetlemine ise kallis.
Eesti konkurentsijärelvalve jaguneb kahte suurde etappi: esimesed
kümme aastat põhjamaine regulatsiooni(läbirääkimis)põhine, mis oli süsteemi
käivitamiseks ja tutvustamiseks igati asjakohane. Järgnevad kümme aastat oleme pruukinud
jõulist karistuspõhist süsteemi. Viimasel
ajal on valdkonnaspetsiifikasse pühendunud advokaadidki arvamust avaldanud, et
valdkonnas, kus kõik on tõlgendatav, suhteline ja põhiliseks regulatsiooniks on „hea ja kurja
äratundmise puu”, on kriminaalmenetluse kasutamine kurjast. Olen alati olnud
seisukohal, et konkurentsijärelvalves ei ole kohane kasutada kriminaalmenetlust
ja kriminaalkaristusi eriti füüsiliste isikute
vastu – see on liiga kallis ja ebaefektiivne. Muide ega Karistusseaduse
loojadki ei pidanud konkurentsijärelvalvet „kriminaali” vääriliseks, kõik see
oli ette nähtud korraldada, kui väärteo menetlust, kuid karistus, 50 000
EEK, oli selleks naeruväärselt madal summa. Seega konkurentsiteod sattusid
kuritegudeks, mitte põhimõttest lähtudes,
vaid seetõttu, et jäik Karistusseadus ei võimaldanud muidu rikkumisele
vastavat karistust määrata.
No nii või
teisiti, nende kahe dekaadiga oleme ära proovinud konkurentsijärelvalves kaks
täiesti erinevat järelevalve ja karistusmeetodit. Mõlemal on olnud oma head ja
vead, kuid kuidas edasi? Kuidas minna kolmandasse aastakümnesse? Konkurentsi
järelevalve väga tähtis tururegulatsiooni element. Isegi nii tähtis, et
konkurentsiinimesed nimetavad seda majanduse põhiseaduseks. Siiski pole see mingi
võluvits, millega kõiki maailma hädasid ravida, vaid üks instrument terves vahendite ahelas
normaalse turu toimimiseks. Ja muide võistlus peab käima turul, mitte
kohtusaalis. Regulatsiooniökonoomiliselt ja kontrolliökonoomiliselt pole üldsegi
vähetähtis see, kuidas me regulatsiooni üles ehitame. Minu arvates võiksime me
eeskuju võtta brittidelt, nende menetluste arv on umbes sama, mis meil, kuid
ressursi põhiosa on suunatud konkurentsiaudititele. Seega panustatakse
ettevõtjate kaasamisele ja ennetustööle. See on hea näide, kuidas riik, väheste ressurssidega, paigutades neid
õigetesse kohtadesse, kasutades kogu turu ressurssi, suudab saavutada tõhusaid
tulemusi. Konkurentsiauditi mõte on, et konkurentsi järelevalve ametnikud
koostöös ettevõtjatega lammutavad firma tegevuse „pulkadeks” ja hindavad igat
tegevust konkurentsitõrke seisukohalt. Fikseeritakse ja kaardistatakse ohtlikud
tegevuse, pannakse paika iga üksiku töötaja vastutus ja tegutsemine kahtlases
olukorras. Tegelikult tähendab see üleminekut konkurentsijärelvalve
iseteeninduslikule vormile, mis vabastab järelevalve administratiivset ressursi,
pannes need kohustused ettevõtjale. Inimlik ja tõhus. Sellise süsteemi poole
peaksime meiegi püüdlema. Muidugi tähendab see olulisi muudatusi meie jäika
Karistusseadustiku filosoofiasse.
See, kuidas kaasata ja siduda ettevõtlust ning avalikku teenistust, ei
ole midagi uut, kuid see on kogu maailmas tõusev trend. Näiteks mõne aasta
tagune põhjanaabrite Transpordirevolutsiooni üheks nurgakiviks on: kuidas
vähemate vahenditega saavutada rohkem. Siiski on selle programmdokumendi esmaseks
aluspõhimõtteks, et mõttemudeleid tuleb muuta. Muudame siis … mõttemudeleid.
Minu siiras tänu kõigile neile,
kes on oma osa andnud modernse konkurentsisüsteemi loomisse ja
edasiarendamisse.
Targutusi:
Rodney Castledon „Sündmused, mis muutsid maailma” Time
Warner Books 2005
Lk45 Moosesest ja juutide Egiptusest põgenemisest.
„Siinai mäel Jahvega kohtudes sai Mooses kümme käsku, väga lühikesed ja lihtsustatud
seadusekogu.”
Lk 56 Konfutsius ministeeriumiametnik kes ”… langes
professionaalse kadeduse ohvriks” … Tema Kuldreegel on oma lihtsuse ja
tervemõistuslikkuse poolest imelihtne: „Mida sa ei taha, et sulle tehakse, ära
tee ka teistele”.” Riigiametnik, filosoof, religiooni rajaja.
Jon M. Huntsman „Võitjad sohki ei tee” kirjastus Pilgram,
2012
Lk84 „Mõned
majandusteadlased väidavad, et ärijuhtidel on vaid üks kohustus kasutada iga
võimalikku seaduslikku vahendit firma kasumi suurendamiseks … Nende
majandusteadlaste koostatud pühakiri viitab sellele, et kui kellelgi õnnestuks
leida võimalus ümber hiilida seaduse kirjapandud reeglist, mis keelab üle
staadioni lõigata, ei oleks ta kohustatud
teiste jooksjatega jooksurajale jääma. Ta tohiks, ja peaks lausa
kohustust tundma – tulemusi maksimaalset parandad, kasutades kõige laiemat
käitumisreeglite kohta käivat tõlgendust, olgu see nii väärastunud, kõlvatu,
või paheline kui tahes.”
Lk 86 „USA põhiseaduse esimeses paranduses on 45 sõna,
Issameies on 66 sõna. Gettisburgi kõnes on 286 sõna, Iseseisvusdeklaratsioonis
on 1322 sõna, kuid valitsuse eeskirjades kapsaste müügi ja turustamise kohta on
kokku 26911 sõna. Ajakiri National Review, „
Lk 88 „… enamikul juristidest puudub ärikogemus. Nad
kalduvad keskenduma sellele, miks midagi ei peaks tegema või ei saa teha. Reeglites
näpuga järge ajavad juristid moodustavad keeldujate koori …”
lk 109 „Inimesi ei hoidnud ausana võimalik karistus, vaid
oli põhiväärtuste meenutamine, mis meile lapsepõlvest peale on sisendatud: ära
varasta, ära peta, ära valeta.
Me vajame hädasti pidevat meeldetuletust, olgu see
teistelt, meilt endilt üldteada ütluselt: ausus on parim poliitika.”
No comments:
Post a Comment