Nüüd siis sellest, mis tegelikult
käivitas „Õiguskantslerite eri“ arvamusjada.
Mnjah, seda on raske formuleerida, sest põhineb lihtsalt inimeste
kumuleeruvatel meeleoludel. Eks nende meeleoludega on nagu on, sest peale kolme
järjestikust kriisi, kümmet kvartalit majanduslangust ja sünget mörinat
Karumetsa poolt ning mustangite rabelemist kevadlustakuses pole just parim
kombo heaks meeleoluks. No muidugi võime me seda kombot nimetada ka „uueks
võimaluseks“ ja osadele see seda ongi. Küsimus on selles, kumbat kombot
kumuleerub rohkem ja kas me saame halva enesetunde kumuleerumist vältida. Olles
ise optimistliku meelelaadiga inimene, tekitas poliittasandi entusiastliku
eduelevuse taustal muret just „inimtasandil“ teatav väsimuse, minnalaskmise/masenduse/suutmatuse
kuhjumine teatava ohutunnetuse. Kahju. Muidugi peabki poliitturg genereerima
positiivseid sõnumeid (turgu üles rääkima), kuid need sõnumid peavad olema
usutavad. Pealegi selline olukord, kus üks ministeerium on ühel arvamusel ja
teine teisel tekitab mulje et meil ei ole mitte VV vaid mingi Ministeerimite
Föderaalvalitsus, milline pidevalt vahetab arusaamatutel põhjustel seisukohti
eirates nii elementaarset loogikst kui fundamentaalseid loodusseadusi. See
tekitab „inimtasandil“ segadust, masendust. Mõlemad kehvad teekihid.
Just seepärast keskendub „Õiguskantslerite
eri: Eri kaks“ üle-eelmine õiguskantsler
kirjutisele (FB), mis on omamoodi edasiarendus „Eri Üks“ käsitletud „heade
inimeste arenguks rullrusikaks taskus“. Üle-eelmine Õiguskantsler märkis
tabavalt „Segakoorivalitsuse“ (osad
laulsid, osad segasid) laialisaatmise puhul, et: „Peaminister näitas, kes on valitsuse
juht. Olen juba mõnda aega olnud segaduses. Loen Kristen Michali sõnumeid
vabade kodanike riigist ja usaldavast riigist ning tahaks kahe käega alla
kirjutada. Samas tuleb valitsusest või
ministeeriumist eelnõusid, mille puhul käsi haarab... klaviatuuri järele. (…) Keeldude ja uute nõuete kehtestamine
võimaldab loomulikult poliitikutel demonstreerida enda vajalikkust ja
asendamatust. Näiteks nõuda valitsuselt toidu käibemaksu alandamist, et
leevendada enda tegevusega kaasnevat toiduhindade tõusu. Saan aru, et kohalikud
valimised lähenevad ja selleks tuleb oma nähtavust parandada. Aga palun ärge
tehke seda maksumaksja raha ja Eesti konkurentsivõime arvelt. Et pilt täielikum
tuleks, siis maakondadesse ettevõtluse edendajate palkamine kindlasti aitab
avalike kulusid kokku hoida. Jne“. Tõsi
see on, et poliitinimeste poolt üha uute ja uute jaburuste esitlemine tõsise
näoga muutus juba tõesti koormavaks. See tekitabki seda eelpool mainitut, et:„ Eestis tehtud ülearu palju
selleks, et headel inimestel oleks rusikas taskus
rullis ja hing trotsi täis. Ka headel inimestel võib lüüa silme eest
mustaks ja tunduda, et saagu mis saab, aga niimoodi edasi küll ei saa“ olukorra.
Ühesõnaga väga asjalik ja tummine
seisukohavõtt üle-eelmiselt Õiguskantslerilt esitatu edasiarendus/paariline („Kahjuks on ka Eestis
tehtud ülearu palju selleks, et headel inimestel oleks rusikas taskus rullis ja
hing trotsi täis. Ka headel inimestel võib lüüa silme eest mustaks ja tunduda,
et saagu mis saab, aga niimoodi edasi küll ei saa. Lõhutagu kõik maha ja ehitatagu
uuesti. Seda trotsi paraku muudkui kasvatatakse.“ „Eri üks“). Tänud selge
seisukoha eest.
Tehtust & tehtamatust
Valik: Mida teha või kes on süüdi?
Aga tegema meie teiega peame. Ka
mittetegemine on olemuslikult … tegemine. Mitteotsustamine otsustamine.
Mittevalimine valimine. Vaadake, kui
praegu on olukord, et isegi „headel inimestel on rusikas taskus rullis“, siis ilma uue sihita
ja plaanita ei pruugi see rusikas jääda taskusse. See tammumine tekitab halva energia kuhjumise
ja siseviha. Seda me ju ei taha? Muidugi ei taha.
Mida teha on vaja, seda on paljud targad inimesed välja
pakkunud, kuid muutuste tegelikkuseks muutmine on nagu kännu taga kinni. No
vaat, need inimesed meist teiega (ehk tubli 98%), kes elavad tavaõiguse järgi
ei saa enam aru, miks ei muudeta, miks ainult räägitakse ja kuna sellest aru ei
saada, siis tekkib ridamisi vandenõuteooriaid. Vandenõuteooriad teavad kindlalt
… kes on süüdi. Nii, et lasta sellel katlal omasoodu podiseda, lisada sellele
alla meeleheite kütust, on väga ohtlik. Vaatame siis, kuidas see olukord võib
kumuleeruda ja mida meie teiega peame (kindlas kõneviisis) ilmtingimata tegema,
et teha õigeid asju, õiges järjekorras. Õige järjekord on väga tähtis, muidu
muutusi ei toimu, toimub vaid … mäng.
Teatavasti on parlamentaarses
riigikorralduses nii, et riigi korraldus lepitakse kokku ja seadustatakse
seadusandliku poliitvõimu (parlamendi) poolt, mida siis täitevvõimud …
täidavad. Elementaarne. Just seetõttu on kõik need riigi toimimise „moderniseerimise“
üritused, mis algavad raha või üksikute töökohtade mehhaanilise
seadusandjavälise kärpimisega … eee … mäng. Illusioon. Kui tahame tõsimeelselt
meie teiega elu ümber korraldada ja administratiivset koormist vähendada, siis
tuleb alustada regulatsioonide auditist ning selle alusel Seadusandja poolt
tühistada suur osa regulatsioone ja teha panus inimeste iseotsustamisele ja
omavastutusele. See on (kindlas kõneviisis) midagi sellist nagu umbrohu
väljajuurimine, väljajuuritud umbrohi ei kasva tagasi. Kui ainult
pügada/kärpida, siis … Siis tuleb pidevalt muruniidukiga ringitada ja pange
tähele, kulutada lisaressurssi nii
pügamiseks kui kütusele. Nii, et juurime need regulatsiooniumbrohud välja, saame
kena ja taskukohase riigipidamise mudeli. Elementaarne.
Aga ilmneb, et pole elementaarne, sest
sattusin järgmise üllatava kommentaari peale: „Et
soovid samasugust revolutsiooni tänase riigikorra vastu, nagu 35a tagasi?“ Ups!
Kuskohast selline mõttepojukene veel välja ilmus? Täiesti uus jutt? Võõras
jutt. Miks peaks astuma oma riigis, oma riigikorra vastu ja veel
revolutsiooniga? Täitsa pöörane. Oleksin võinud sellest mitte välja teha (et
võib-olla on tegemist mingi sarkasmi vormiga?). Kuid teema on liiga tähtis, et
sellel vaid sarkasmi sumbuda lasta. Rahvahariduslikult vastasin, et: „ Ma ei oska mõelda revolutsioonilistes
kategooriates. Pigem oli 35 aastat tagasi alanud protsessi puhul tegemist
tõhususe ülesehitamisega. Seda ei saavutatud kõnekoosolekutel, vaid tahtega
asju muuta. Ideid/visioone on meil rohkesti, kuid tegemislusti vähe. Seda
tegemislusti ongi vaja.“ Vaat selline rahvahariduslik ja valgustuslik
elementaarteadmiste mahe ülekordamine. Tundus lõpetatud loona, aga … Aga ei
arvanud ära, sest vastus oli … Nojah … üllatav: „Minu arvates on Eesti riik okupeeritud -
bürokraatide poolt. Tavaline poliitik ei käi neist okupantidest üle, okupandid
käivad nendest üle. Trumpi Eestis ei valita, seega ka ühtegi jõuliselt
okupantide vastu võitlevat poliitikut ei saa olema. Revolutsiooni, et praegune
"okupatsioon" kukutada, ei tule sest revolutsiooni jaoks on ikkagi
rahvas veel liiga vähe vihane, lisaks mis kujul see üldse saaks aset leida ilma
sisesõjata, mida ei teki. Heast tahtest, et "asjad on tiba halvasti, võiks
teha paremini" ei piisa kaugeltki sellisteks drastilisteks muutusteks,
mida päriselt vaja oleks ning mis likvideeriksid bürokraatliku riigimudeli.
Seega, jättes kõrvale geopoliitilised lahendused, on Eesti doomed - liigub
stabiilselt veel sügavamale kraavi kust ta on - bürokraatia, ääremaastumine,
võimu kaugenemine rahvast, uue klassi - bürokraatide võim vaid kasvab,
absurdsed ja kodanikuvaenulikud seadused ning efektiivsus ja konkurentsivõime
vaid kahanevad.“
Seda
võiks vaadelda ju kui üht arvamust, kuid … Kuid kui lugeda seda läbi
eelmainitud Õiguskantslerite arvamuste heast tsaarist ja teistest lihtlahendustest,
siis … Siis teeb murelikuks. Meeleheide? Mnjah. Kuidas see siis juhtus, et
täiesti mõistlikust algmaterjalist jõudsime paari paralleellükkega
„revolutsiooni vajaduseni“, „sisesõjani“ ja selleni, et me oleme „okupeeritud“
bürokraatia poolt. Täiesti pöörane. Kas tõesti on negatiivsuse kumulatsioon
jõudnud nii kaugele, väljudes reaalsuse tajumise piirest? Hm, niisiis oleme
omas riigis okupeeritud, bürokraatia ehk meie eneste poolt? Tavalised
poliitikud ei pääse midagi tegema? Tähelepanu: TAVALISED POLIITIKUD?. Kes need
veel on? Millised on ebatavalised poliitikud? Kas nemad ka ei pääse midagi
tegema? Aga võib-olla nad ei tahagi midagi
teha? Kui vaadata Riigireformi kulgu (või õigemini mittekulgu), siis poliitturg
on andnud oma tegevusetus selge signaali, et ei taheta teha. Poliitturg ehk üliturg on
hädas? Kummaline. Kummaline segu emotsioonist, meeleheitest ja oma riigi tööpõhimõtete ning korralduse
mittetundmisest (või mittetunnustamisest). See on umbes sedaviisi, et haamer on
süüdi, et sa endale näpu pihta lõid. On
siis haamer süüdi? Bürokraatiat on tõest palju, liiga palju, kuid selle on
tekitanud poliitturu mugavuslikku loru jutimisoskus, mitte bürokraatia ise.
1) Riigikogu valimisega;
2) rahvahääletusega.
Riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja
sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. Seadusandlik võim kuulub
Riigikogule. Riigikogu: võtab vastu seadusi ja otsuseid; otsustab
rahvahääletuse korraldamise; annab peaministrikandidaadile volitused Vabariigi
Valitsuse moodustamiseks. Täidesaatev riigivõim kuulub Vabariigi Valitsusele.
J.Lynn, A. Jay
(„Jah, Härra Minister“ Varrak. 1999 Lk 60) on seda olukorda lahti seletanud
veidi lustlikumalt/mahlasemalt Kntsler
sir Hamphrey suu läbi: „Riigiamet, härra minister,“ (…)“ eksisteerib ainuüksi
selle jaoks, et viia ellu parlamendis vastu võetud seadusi. Niikaua, kuni
parlament jätkab seaduste vastuvõtmist, millega inimeste elu seatakse üha
rangema kontrolli alla, peab riigiametnike arv kasvama“. Vaat selline lugu,
kõik tegemised riigis nii meil, kui ka brittidel, lähtuvad parlamendis vastu võetud
regulatsioonidest. Ametnikud/bürokraadid
vaid täidavad neid seadusandja poolt kehtestatud norme. Olen täiesti nõus, et
neid regulatsioone on maotult palju ja esimese hooga tuleb neist vähemalt
pooled tuttu panna ja siis järelejäänutest veel pooled, kuid selleks tuleb need
ära muuta poliitturu ehk Parlamendi poolt.
Lisaks tuleb nõustuda J.Lynn, . Jay („Jah,
härra peaminister“ Varrak, 1999 Lk 202) väitega, et: „Vastab kahtlemata tõele,
et mõned riigiametnikud on ebakompetentsed, aga kindlasti mitte nii
ebakompetentsed, et mõni poliitik oleks võimeline märkama. Hoopis parem mõte
oleks see, kui riigiametnikel oleks õigus kõrvaldada poliitikuid
ebakompetentsuse pärast, kuid selline asi on kahjuks ülimalt ebatõenäoline,
kuna tühjendaks sisuliselt kogu Alamkoja, kõrvaldaks kogu valitsuskabineti,
tähendaks demokraatia lõppu ja vastutustundliku valitsemisajastu algust.“.
Niisiis Riigireform on selle asja nim/tegevusmudel mida me vajame, mitte mingi revolutsioon. Õigemini on isegi
Riigireform olnud poliitturu jaoks olnud liiga revolutsiooniline, et seda
tõsimeelselt tegema hakata. Niisiis „tavalised poliitikud“ astuge ette, võtke
ritta ja kinnitage homnepäev Riigireformi seadus ning seejärel kaevame kogu
bürokraatiavõpsiku ümber valgusküllaseks ja mõnusaks pargiks.
Sedasorti peensihtimine, kus üks valijategrupp ei pea
teistest tingimata teadma, eeldab mingit suurt, tühja identiteeti, mis kõiki
neid erinevaid rühmasid ühendaks, midagi nii laia, et need valijad saavad end
sellele projitseerida – selline kategooria nagu „rahvas“ või „ enamus“ .
Populism, mida niiviisi luuakse, ei ole märk „rahva“ ühinemisest suures
ühtsuslaines, vaid selle tagajärg, et „rahvas“ on rohkem killustunud kui kunagi
varem, et nad vaid hädavaevu moodustavad sama rahva. Kui inimestel on vähem ühist
kui kunagi varem, tuleb sul luua rahvast uus versioon.“ „Faktid muutuvad selle
loogika juures teisejärguliseks. Lõppude lõpuks ei üritagi sa ju võita
tõenduspõhist debatti ideoloogiliste mõistete üle avalikus ruumis; sinu eesmärk
on sulgeda oma publik verbaalse müüri taha.“
„Sellise improviseeritud identiteedi lukku panemiseks on
vaja vaenlast: „mitte-rahvast“. Kõige parem on ka seda hoida nii abstraktsena
kui võimalik, et igaüks saaks ise leiutada oma versiooni sellest, mida see
tähendab: „Riigiaparaadist“ piisab – või siis „eliit“, „mädasoo“.“
„Ja loomulikult
oli Borwickil veel üks suurepärane lööklause „Võtame kontrolli tagasi“, mis on
nii läbi ja lõhki amorfne, et võib tähendada ükskõik kellele ükskõik mida,
raamida EL-i vaenlaseks, kellel on olemas vandenõu iga ettevõtmise
õõnestamiseks, mis see ka poleks, mis on sulle südamelähedane.“
„Ma usun, et hästiosundatud vaenlane annab häältele
tõenäoliselt 20% juurde,“
„Järgmisteks
üldvalimisteks tuli leiboristide partei kärmesti lagedale oma valemiga. Selle
hüüdlauseks sai „Paljude mitte väheste eest“. (…). „Rahvas“ oli ümber
vormindatud paljudeks, „rahva vaenlased“ vähesteks.“
„Identiteedid on
poliitilise konstrueerimise tulemus „
Mainemeister Gleb
Pavlovski „Ideoloogilistele argumentidele keskendumise asemel võttis ta üpris
erinevad, sageli omavahel vastuolus olevad ühiskonnagrupid ja hakkas neid kokku
panema nagu matrjoškat. Nende arvamused ei olnud olulised, ta pidi neil
lihtsalt piisavalt palju kokku saama.“
„Sa kogud lühikeseks ajaks kokku, sõna otseses mõttes
üheks hetkeks, aga nii, et nad kõik hääletavad ühe ja sama inimese poolt.
Selleks pead looma muinasjutu, mis saab nende kõigi ühiseks looks.“
„(…) saab ajastul,
mil kõik vanad ideoloogiad on läinud, mil pole enam mingit ühtset võistlust
tulevikuideede vahel, eesmärgiks ühitamatute rühmade kokku köita uue „rahva“
mõistega, sidudes nad vormitu, ent võimsa emotsiooni külge, mida igaüks saab
omal moel tõlgendada, ja siis kinnitada see vaenlastega, kes ähvardavad seda
tunnet õõnestada.“
Kas siinkohal on tegemist uue ühisvaenlase
konstrueerimisega? Ei tea. Vast siiski põhiseadusliku regulatsiooni
mittemõistmisega. Loodetavasti, aga …
Aga jälle ei arvanud ära, ilmselt oli tegelikkuse äraseletamine liiga lihtne või siis keeruline. Igatahes sain järgmise okupatsioonilisrevolutsioonilisest kinnismõttest lähtuva selgituse: „Ja ma kordan varasemalt öeldut - tänane riik on "okupeeritud" bürokraatide poolt ehk tegemist on laiaulatusliku probleemiga mis hõlmab kõiki valdkondi - haamri jaoks on tegemist ju eksistentsiaalse olukorraga (olla või mitte olla), ms ka Eesti Vabariigi jaoks, ainult, et vastupidi. Ehk loota, et haamer viskub purustajasse on loomulikult asjakohatu. Kuid nagu ma ütlesin, siis mina ei näe enam jõudu mis suudaks seda olukorda parandada, poliitikud ei saa jagu, ja teised võitlevad elu eest vastu. Tõdemus, et riik on bürokraatide poolt okupeeritud ei defineeri seda, kuidas see nii läks, vaid on lihtsalt fakti (vormilt võib öelda, et utreeritud, aga sisult ju mitte) konstateering. Ehk nagu varem öeldud, revolutsiooni võimalikkust okupatsiooni kukutamiseks ma ei näe, ja muust ei piisa. MOTT(?)“ Hm … Muidugi on kummaline, kui „poliitikud ei saa jagu“ (nagu möödanik on näidanud siis poliitinimesed saavad jagu kõigest ja kõigist … kui tahavad) ja idee haamri purustajasse viskamisest on ka … kummastav. Miks peaks haamri purustajasse viskama, kui haamri kasutaja ei oska haamrit kasutada? Kuid antud juhul on ilmselt tegemist kõigi ülal „mainemeistri“ poolt esitletud mustritega, milles faktid muutuvad teisejärguliseks, eesmärgiks on sulgeda oma publik verbaalse müüri taha, selleks on vaja vaenlast - „mitte-rahvast“ - hoides seda nii abstraktsena kui võimalik, et igaüks saaks ise leiutada oma versiooni sellest a´la „riigiaparaat“ piisa, „eliit“, „mädasoo“. Või siis okupatsioon – bürokraatia okupatsioon. „Populism, mida niiviisi luuakse, ei ole märk „rahva“ ühinemisest suures ühtsuslaines, vaid selle tagajärg, et „rahvas“ on rohkem killustunud kui kunagi varem, et nad vaid hädavaevu moodustavad sama rahva. Kui inimestel on vähem ühist kui kunagi varem, tuleb sul luua rahvast uus versioon.“ „Büro-okupatsiooni“ narratiiv on justkui mainemeistri käsiraamatust maha kirjutatud.
Kordan
tegelikkuse üle, just nende jaoks, kes võivad tavalise tähelepanelikkuse juures
poliitinimeste eksitavatest sõnajadadest
segadusse sattuda. Vaadake, meie teiega oleme omavahel kokku leppinud ja
paljudele asjadele/toimingutele/oludele andnud nimetuse – defineerinud need. Me
oleme näiteks kokku leppinud, et see konkreetne pliiats on punane pliiats,
mitte sinine ämber. Asjadele võib igasuguseid nimetusi anda, sellest ei muutu
asjade olemus, kuid kui me oleme kokku leppinud, et pliiats on punane ja keegi
räägib sama asja kohta tulihingeliselt sinisest ämbrist, siis on see segadust
tekitav, sest kokkulepe on teine. Sama lugu on liiklusega, meil on
kokkuleppeliselt parempoolne liiklus ja kui keegi harrastab vasakpoolset
liiklust siis … Saite aru? Niisiis kokkulepped on tähtsad. Mõisted on tähtsad.
Mõistete üheselt mõistmine on tähtis.
Meie
teiega põhiseaduslik kokkulepe, aluslepe, on selline, et meil toimib parlamentaarne
demokraatia, mis tähendab, et kõik
regulatsiooni/piirangud/koormised/nuhtlemised kehtestatakse või delegeeritakse
seadusandja poolt. Seadusandja koosneb rahva poolt valitud poliitinimestest,
kes on ühinenud pidukondadesse. Mitte ükski kohustus ega piirang ei oma jõudu,
kui seda ei ole kehtestanud poliitinimesed poliittasandil Seadusandja poolt.
Selline on põhiseaduslik kokkulepe. Edasi tuleb operatiivjuhtimine (VV,
ministeeriumid, ametid jne) mida teostatakse vastavalt seadustega kehtestatule.
Väga lihtne. Kõik seaduslikud tegevused, mis sisaldavad õiguseid, piirangid,
koormisis saab kehtestada ja neid ka dekehtestada ja asendada poliittasandil
poliitinimeste poolt. Bürokraatia ei saa ennast kehtestada üle poliittasandil,
üle poliittasandil saavad ennast kehtestada ainult mugavus ja asjatundmatus poliittasandi
endi seest. Need on muidugi piinlikud juhtumid.
Nagu lp J Raidla on
mitmel juhul üle korranud, siis „Riigireformi tegemiseks on poliitilisel
tasandil vaja kokku leppida kolm asja: riigireformi eesmärk, riigireformi
mõiste ja sisu ning riigireformi mõõtkava ajas ja ruumis. Riigikogu on ainus
organ, kellel on selle ülesande täitmiseks olemas mandaat per se.“
Riigireformi pole
toimunud. Pole toimunud mitte seetõttu, et bürokraadid on meid okupeerinud, vaid poliitturg pole oma tööd teinud. Kui nüüd
kuulata sellist sõnajada, et poliitikud ei saa jagu bürokraatiast, siis …
Siis tõsiasi on just see, et poliitturg ei ole oma tööd teinud, regulatsioone
vähendanud, loovuskeskkonda suurendanud. Pole oma palka välja teeninud.
võõra riigi v. selle osa
ajutine hõivamine teise riigi relvajõududega.“ Vikipeedia
märgib, et: „Okupatsioon on võõra riigi territooriumi oma võimule allutamine ja selle
oma valduses hoidmine ning seal enese võimu kindlustamine“. Kas bürokraatia
poolt okupeerimine mahub kuidagigi selle definitsiooni raamesse? Sõna mõiste
nihutamine? Kuigi tegutsemiste ja mittetegutsemiste summana võiksime pigem
väita, et poliitinimesed on okupeerinud meid? Kuid see on sama jabur käsitlus
nagu eelminegi. Hägustamine. Tegelikkuse hägustamine. Ärge laske ennast
eksitada, kui keegi hakkab nimetama punast pliiatsit siniseks ämbriks. Ämber
võib olla pigem poliitiline, kuid pliiats on ikka punane.
Tegelikult
peame olema tänulikud nii demokraatiale kui sellistele „tavaliste poliitikute“ arvamusavaldustele,
sest need näitavad Õigukantsleri(te) viidatud probleemide aktuaalsusele ja
nende ravi kiirele vajadusele. Õige ravi vajadusele. Giljotineerimine pole just
parim köömavastane ravi.
Lõpetuseks sobib
üle-eelmise Õiguskantsleri hiljuti toimunud raamatu kohta autori poolt öeldu: „Kuid lugedes päevast päeva arvamusi, et kriisi ajal on vastutustundetu
rääkida põhiseaduse järgimisest ning et meie endi turvalisuse huvides peame
loobuma oma põhiõigustest, tundub selle raamatu ilmumine möödapääsmatu.
Raamat sisaldab minu ettekandeid
Riigikogus, arvamuslugusid, intervjuusid, mis paljuski on ajakohasemad täna.
Mälestusi ja tagantjärele targutusi siit ei leia.
Suure osa raamatust võtavad stenogrammid ja protokollid, mis kirjeldavad, kuidas täiendati Euroopa Liiduga liitumisel Eesti põhiseadust põhiseaduse kaitseklausliga (põhiseaduse aluspõhimõtted). Põhiseaduse aluspõhimõtted on justkui terve mõistuse filter, mis aitab otsustada, kas mingi otsus/valik on rahvuslikes huvides. Loodan, et raamat täidab ühe lünga Eesti õigusajaloos ning aitab ravida põhiseadusleigust. Ning julgustab meid seadma südametunnistuse kõrgemale kiusatusest valida mugavam tee.“ Tänud selle meeletuletuse eest.
Ja veel üks meeldetuletus: „Meie iseseisvus tekkis revolutsioonist (ja sõjast), kuid ärme idealiseeri revolutsiooni kui sellist – see on alati märk loomulikuma, parema, evolutsioonilise arengukäigu ebaõnnestumisest.“ (Adamson „ Mida koolis ei õpetatud. Eesti ajaloost.“ Argo 2018 Lk 126). Ärgem laskem parema evolutsioonilisema arengukäigu võimalust edevusest ja laiskusest luhta. Vähem meeleheidet, rohkem tegutsemislusti.
Lk 72 „Oleme arutanud selle üle, mida arvab rahvas
eliidist. Aga mida arvab eliit rahvast? Mida teeb võimu omamine inimese
enesetajuga? Ei midagi head, ütlevad eksperdid. Henri Kissinger väitis kord:
„võim on ülim afrodisiakum.“ Nii
võrgutav kui võim ka on, psühholoogilised uuringud on näidanud, et see
tuimestab võimu omavate inimeste tundlikkust. Ühesõnaga, võim tapab empaatiat.“
No comments:
Post a Comment