Riigikogu teatel võeti menetlusse eelnõu konkurentsiseaduse muutmiseks.
Lõpuks ometi. Või jälle? Igatahes on
tekkinud lootus, et see häbiväärne haldussuutmatuse tähtjuhtum leiab lõpuks lahenduse ja mõistlik
muudatuspakett võetakse vastu. Majandus ilma toimiva Konkurentsiseaduseta on
nagu riik ilma põhiseaduseta. USA1890
a „Shermani seaduse eellugu tõestab, et tema lähtekohaks oli majandusliku võimu
demokraatliku kontrolli eesmärk. Liigses majanduslikus võimus nähti ohtu põhiseaduslikele
individuaalsetele vabadustele. Ideaalseks peeti vaba konkurentsi“ (J. Sepp
„.Konkurentsipoliitika õiguslikud alused“). See tähendab, et konkurents pole
mitte ainult majanduse kaitse, vaid ka põhiseaduslike õiguste kaitse laiemalt.
Seda kummalisem on, et Konkurentsiseaduse muudatuspaketi menetleti pea 8 aastat. Milles probleem? Iga probleemi lahendamine algab O Varoli väitel õige küsimuse esitamisest. Kui Mars Polar Lander 1999 a purunes „Olime hõivatud enesestmõistetava küsimusega; kuidas projekteerime parema kolmejalgse maanduri?“ Nii nagu Adler seda nägi, polnud probleemiks maandur. See oli gravitatsioon. Adler astus sammu tagasi ja küsis: „kuidas võidame gravitatsiooni ja maandame kulguri ohutult Marsile?“ Lahendus oli kolmjalgsest maandurist loobumine, kasutades maandumiseks suuri õhkpatju. „Jah, need olid põrgulikult koledad. Aga need toimisid.“ Leiti õige küsimus ja vastus sellele.
Miks ometi on see menetlus olnud nii heitlik? Probleemne? Kui räägitakse probleemidest Konkurentsiseaduse vastuvõtmisel, siis pole konkurentsipõhimõtted arutluse all, arutluse all on menetluskorra valik. Seega küsimus ei ole üldse Konkurentsiseaduses, vaid Karistusseadustiku ülesehituses, valikutes mida tehti 25 aastat tagasi. Meil tegeletakse jätkuvalt kolmjalaga, kuigi probleemiks on gravitatsioon. Vale küsimus, vale lahend.
Viimaste aastate juuramaailma “vihane võitlus“ menetluskorra üle, kus
lahingutandriks on valitud konkurentsiõigus,
on minu sügava veendumuse järgi ületanud igasuguse sündsuse ja hea tava
piirid.
Meil on menüüs kolm menetlust: haldusmenetlus, väärteomenetlus ja
kriminaalmenetlus. Mis kõige vahvam, meil on viimase kolmekümne aasta jooksul
olnud konkurentsiõiguse valdkonnas kasutusel kõik kolm menetlust. Miks üleüldse hakati aretama uut
erihaldusmenetlust jääb mõneti arusaamatuks, EK meid seda liikmesriikidelt ei nõudnud.
Esimene
Konkurentsiseadus sündis tõesti haldusõigusmenetluse keskkonda. Sel poleks
tollases õigusmaastikul kuskile muusse kohta sündida olnudki. Tervikliku
Karistusõigustiku käivitamisega liikus konkurentsimenetlus väärteomentlusse,
siis kriminaalmenetlusse, siis osaliselt tagasi väärteomentlusse. Tuleb tõdeda,
et kehtiv menetluskord on algusest peale olnud kohati liiga raskepärane,
heitlik ja protsessiökonoomiliselt ebatõhus, ECN+ annab meile tänuväärse
võimaluse lõpuks puhta maniskiga, väärikalt, väljuda lombakast
menetlusdisainist. Nüüd ilmneb, et oleme nii erilised, et ECN+ ülevõtmiseks ei
sobi ükski menetlus. Kõigile teistele liikmesriikidele sobib, kuid meile sobib
… maksta iga päev oma otsustamatuse eest päevatrahvi. Iga päev. Eelarvekooma
ajal? Taksomeeter tiksub… Turg
ootab …
Lõpusirgel olev Konkurentsiseaduse eelnõu
väärteomenetluslik lahendus on just üks selliseid „polarlandilik“ purukskukkumise
vältimiseks olevaid õhkpatju, mis pole võib-olla „ilus“, kuid võimaldavad meil edasi
minna väärikust säilitades toimiva süsteemiga. Kui kohendada väärteomenetlust
selliselt, et konkurentsiõiguse puhul käsitleks see ainult ettevõtjaid, mitte
füüsilisi isikuid (kaob ka raskepärane
kriminaalmenetlus), kehtestub
konkurentsiprobleemide lahendamiseks ettevõtjate poolne kohustuste
võtmise süsteem (enne rikkumist olnud olukorra taastamine), leebusprogramm,
karistuste lagi muutub samasuguseks nagu teistes liikmesriikides ja trahvid
määratakse kohtu poolt, siis võime lõpuks saada päris mõjusa ja protsessitõhusa
turutõrgete vastase süsteemi. Selline arhitektuur annaks just seda mida ka ECN+
eesmärgiks seab: vajalikud volitused, ressursid ja sõltumatuse tagatised. Aeg
otsustada.
Majandusanalüütik
No comments:
Post a Comment