Elu koosneb valikutest. Me teeme pidevalt valikuid, mõned
neist on banaalsed, mõned
eksistentsiaalsed, mõned autopilootsed. Kuid on olemas valikud, mis lubavad
teha edasisi valikuid ja sellised millega valikud lõpevad. Umbes nagu
arvutimänguga: eksid valikuga, eksid reaktsioonikiirusega - „Game over!“ (GO!).
Enam valikuid pole.
Nagu täheldavad Rumsfeldi reeglid (RR) siis on süvenenud poolehoid ideele, „et lakkamatult paisuvate kulutustega tuleks katta kõikide kodanike vajadused, samuti kapriisid“. Eks ole, kapriiside rahuldamine ühisraha eest on ka meil muutunud omamoodi „heade aegade inimõiguseks.“ Kuid head ajad ei jäänud kestma ja Fukuyama ajaloo lõpp ei olnud lõpp, vaid uue uperpalli algus, mille tulemusel on maailm muutunud tunduvalt ebaturvalisemask. Sellest lähtudes on esmavajaduste valikupuu kaldunud kaitsevajaduste suunas. Liigume hoogsalt 5% SKT mahu poole, kuid ilmselgelt vajame lähiajal Kaitsekümnise kasutuselevõttu. Muidugi ei kao kuskile tervishoiu, hariduse ja sotsiaalvajadused. Meid jääb vähemaks, mis tähendab ka vähemat piirtulu. Eriti tähtsaks muutub tasakaalu leidmine oludes kus kaitsevihmavari on nihkunud niimoodi, et kipume jääma räästa alla. Midagi pole teha, isegi kui vihmavari loperdab, peame tegelema oma isikliku süüdvesteri hankega, et kurivihm krae vahele ei soriseks. Sellest ka uued valikud Nüüd on prioriteedipuu valikud muutunud rõhuasetusega seda kaitseküsimustele. Valikute prioriteedid on nihkunud, kuid meie reaktsioonikiirus pole sellele järele jõudnud. Mis aga põhitähtis vigade paranduse võimalused ahenevad. Valikutega ei saa enam "siksida".
Niisiis
meie praegune valik on ohtudele vastu astuda, kaitsevõime arendamine, et ei
korduks IIMS stsenaarium. Meie oleme teinud rahuvaliku. Tubli valik, aga … Aga selle deklaratsiooniga
asi ju ei piirdu. Rahuvalikule peab järgnema rahavalik. Nüüd tuleb see valik täita
sisuga. Tubli on seegi, et sellele valikule on Dr Riik hakatud sisugi looma. Kuid
nii nagu kindralid valmistuvad enamuses eelmiseks sõjaks, nii loodavad ka
poliitinimesed oma valikutes ennast trikitada mööda tegeliku panustamise raskusest,
püüdes läbi ajada möödunud, rahuliku aja meetmetega. See on muide kõige kindlam
GO! mängu variant. Kaitse ei saa olla retooriline, tükatine ja ajutine.
Kaitsevõime peab olema pidev ja usutav.
Väide, et lahendame oma kulu-tulu mudeli nii, et kaitseinvesteeringuid eelarve tasakaalu mitte lugeda või me katame kaitsekulutused laenude abil on väga ohtlik enesepete. Laen on küll lühiajaline abikäsi, kuid selline abimees, mis tähendab, et me peame ühe asja eest maksma kaks hinda – ostetud asja enda hind ja selle asja ostmiseks ostetud raha hinda. Mõlemad tuleb ära maksta. Laen on meile kulu ja laenuandjale tulu. Elementaarne. Seepärast on eriti oluline valikupuu ajatelg, mida teha enne, mida pärast. Ressursse eriti finantse tuleb (paindlikult) juhtida.
Nagu märgitud, kaitse ei saa olla suuline, hüpoteetiline, kohatine ega tükatine. Kaitse peab olema usutav, pidev, jõuline ja vaatamata kulutustele (maksku mis maksab) toimiv. Kui kaitse ei ole toimiv, pidev ja tõhus, sest esmavalikule järgnevad rahavalikud ei võimesta seda valikut, siis … Siis kaitset ei ole. Kogu kulu on läinud tühja. G. Hamel, C.K. Prahalad „Võidujooks tulevikku” OÜ Fontes kirjastus 2001 Lk 307 „Deemonid, kellega hädas ollakse on inertsus, enesega rahulolu ja lühinägelikkus.”„” Tuleviku nimel peetavates lahingutes on kasuahnete kaubanduspartnerite ebaaususest hoopis reaalsemaks ja olulisemaks vaenlaseks unisus, harjumus, lühinägelikkus ja elitaarsete pooside võtmine.” Just nii ongi.
Pealegi … väikesed võidavad kui mitte kogu aeg, siis
kogumis tihti. Nagu kirjeldab M Gladwell
(„Taavet ja Koljat“ Pegasus 2016 Lk 27)
„Kujutage et te peate kokku lööma kõik viimase kahesaja aasta jooksul peetud
sõjad, kus on vastamisi olnud väga suured
ja väga väikesed riigid (…) Mis te arvate, kui tihti suurem osapool
võidab? Ma usun, et enamik meist hindaks seda numbrit kuskile 100 protsendi
ligidale. (…) Kui politoloog Ivan Arreguin-Toft selle arvutuse mõni aasta
tagasi tegi, sai ta tulemuseks 71,5 protsenti. Natuke vähem kui kolmandikul
juhtudest võidab nõrgem riik. Arreguin-Toft küsis seejärel sama küsimuse
natukene teistmoodi. Mis juhtub sõdades tugevate ja nõrkade vahel, kui nõrgem
osapool teeb seda, mida tegi Taavet, ja keeldub sõda pidamast sellisel moel nagu suurem pool
seda soovib, võttes kasutusele hoopis mingisuguse ebatavalise või sissisõja
taktika? Vastus on, et neil juhtudel kargab nõrgema osapoole võiduprotsent 28,5
protsendi pealt 63,6 peale.“
„Me mõtleme pisitegijate võidust nagu ebatõenäolistest
juhtumitest: sellepärast on Taaveti ja Koljati lugu kõigi nende aastate jooksul
nii valjusti kõlama jäänud. Aga Arreguin-Toft leiab, et need pole üldse
ebatõenäolised. Pisitegijad võidavad kogu aeg.“ Eks ole julgustav? Igatahes
proovimist väärt, aga … Nüüd tuleb see kurikuulus „aga“ – tõdemusest üksi ei
piisa, selleks on ilmtingimata jagada ressursid ümber.
„Sõja tähtsuse vähenemine ei tulenenud mingist taevasest imest või loodusseaduse muutumisest. See juhtus seetõttu, et inimesed muutsid oma seadusi, müüte ja institutsioone ja hakkasid tegema paremaid valikuid, ühtlasi ka seda, et tegu pole millegi pöördumatuga.“ … nagu praktika näidanud on. Tundub muidugi mõistmatu, kuid ... siin me nüüd oleme. Clausewitzist käsitlus „“Sõjas“ lõi ratsionaalse mudeli sõja mõistmiseks. Selle peamiseks maksiimiks on „sõda on poliitika jätkamine muude vahendite abil“. See annab mõista, et sõda pole tundepurse, kangelaslik seiklus või jumalik karistus. Sõda pole militaarne nähtus. Sõda on hoopis poliitiline vahend. Clausewitzi arust on sõjalised ettevõtmised täiesti ebaratsionaalsed, kui need ei lange kokku mingi laiema poliitilise eesmärgiga.“ (lk 197).
Lisaks sellele on C.v. Clausewitzilt pärit käsitlus, et: „Sõda ei kuulu teaduse ega kunsti valdkonda, vaid see on osa sotsiaalsest elust. See on suur huvide konflikt, mille lahendus on verine, ja vaid viimati nimetatu poolest erineb see muudest sotsiaalse elu nähtustest. Paremini kui mis tahes kunstiga võib seda võrrelda äritehinguga, mis on samuti inimlike huvide ja toimingute konflikt, ja palju lähemal sellele on poliitika, mida omalt poolt võib võrrelda kaubitsemisega suuremas mastaabis.“ (P Haavikko „Peakorter – Soome õukond“ Argo 2012 lk 218). Eks ole vahva – sõda, kui sotsiaalne elu. Niisiis milline on laiem eesmärk sõja loomiseks, jätkamiseks või lõpetamiseks? Kas need käivitid on kadunud? Taandunud? Ilmselt mitte. Kõike seda peame (kindlas kõneviisis) arvestama oma kaitse(kulutuste) ülesehituse, eriti oludes, kus meie kaitsevihmavari on nihkumas selliselt, et me kipume jääma varju alt rästa alla ja nagu mainitud, just sellisel räästa alla jäämisel. Sellest ka oma süüdvesteri vajadus.
Jõukuse raskus
„Sõjajärgne filosoof Hannah Arendt on öelnud, et kõige ohtlikum asi maailmas on olla rikas ja nõrk. Jõukust saab kaitsta ainult jõuga, sest erinevalt vaestest rikkaid kadestatakse ja neil on asju, mida teised ihkavad, ning erinevalt tugevatest alluvad nad jõule. Minu isa ütles ikka, et ka maailma rikkaim inimene ei ela üle odava kuuli tabamust. See käib ka riikide kohta. Jõukus ilma rikkuseta on nagu kutse katastroofile..“ (G. Friedman „Tulipunktid“ PM 2019 Lk 183). Peame seda jõukuse kaitse komponenti ka silmas pidama, sest kui meil on vahendeid rahastada kapriise, siis oleme järelikult ka jõukad (olenemata sellest mida osad poliitinimesed arvavad). Meil on selle kohta isegi tõend – oleme OECD, rikaste riikide klubi liikmed. Tegelikult on teinegi tõestus, oleme rahaliidus. Vaat selline lugu.
Probleem on selles, et kui teil enam ei ole ruumi kus kasutust ladustada, siis tuleb teha valikuid. Nagu hoomate on meie alternatiivipuud mõjutamas rajult kasvavad kaitsekulud, mis suurendavad ühiskonna piirkulusid ähvardades ära süüa sotsiaalvaldkonna, samuti mõjutavad ühiskonda vananev/väheneva elanikkonnast johtuv piirkulude tõus, mis omakorda ähvardav ära süüa kaitsevaldkonna. V Patrick („“Ei! Ütlemise jõud“ Pegasus 2024 Lk 112) kirjutab, et „Alternatiivkulu on majanduses sageli kasutatav termin, mis tähendab „saamata jäänud tulu parimast võimalikust kasutamata jäänud olukorrast“. Oxford English Dictionary (2010) defineerib alternatiivkulu, kui „teiste alternatiivide kaotamist ühe alternatiivi valimisega“, käitumisteadlased vaatlevad seda tavaliselt kompromisside kontekstis, nagu ressursside investeerimist (aeg, energia, raha) ühte asja, mille tulemus on see, et ei jää ressursse investeerida millessegi muusse, mis võiks osutuda paremaks valikuks“
„Kui kasvavate kulude ja aeglasemalt
kasvavate tulude vahel tekib lõhe – milles vananemise põhjustatud fiskaalne
kahju olemus seisnebki – tekkib oht, et riik hakkab hülgama mõningaid oma
põhifunktsioone, nagu näiteks julgeolek, kuna tervishoid ja sotsiaalhoolekanne
ampsavad pirukast üha suurema tüki. (…) Nagu seda olukorda kirjeldas London
Scool of Economicsi avalike tulude spetsialist Tony Travers: „NHS //riiklikud
tervishoiuteenused// sõi ära kaitse-eelarve ja võtab nüüd ette suure osa
ülejäänud eelarvest.”
Kahetsusväärsel moel kirjeldab see
olukord meiegi olukorda. Probleem on muidugi selles, et „Megamuutuse“
ennustused on tehtud ajal, mil keegi veel ei osanud arvata, et maailm muutub
nii kurjaks, et vajab rajult kaitsekulude tõusu. Nii, et ajal mil peljati et tervishoiukulud
söövad ära kaitsevajaduse kulud ja siis kogu eelarve, siis tänane
kaitsevajaduste üldine kasv sööb ära nii tervishoiu kui haridus, kui paljude
muude vajalike valdkondade kuluvajaduse. Senine tavakäsitlus, et tõstame trahve/makse
(eufemismina parandame riigieelarve positsiooni, halvendades iga pereeelarve
positsiooni) enam ei toimi, sest: „Äärmuslikul juhul varisevad liiga ahned
riigid kokku: oma fiskaalvõimekust üle hinnates õõnestavad nad seda. Sedamööda,
kuidas maksumaksjatele langev koorem muutub üha raskemaks, nõrgeneb ettevõtlus,
erakapital lahkub, välismaine usaldus kaob ja riik põrub koos majandusega.”
Ei midagi uut, kuid õpitakse ikka mitte teiste vigadest vaid ena omadest. Nagu ERR meie olukorda kirjeldab, siis „Kui sotsiaalministri rehkenduse kohaselt jagub tervisekassa reservidest kaheks aastaks ja kui seejärel lisaraha ei leita, tuleb arstiabi kärpida kümnendiku võrra, siis tervisekassa hinnangul tuleb ravi kättesaadavust hakata piirama varem, sest olemasolevatest reservidest peab jaguma mitte kaheks, vaid neljaks aastaks.“ Siinkohal on tekkinud küll üks positiivne nihe SOMI „sõnul vajab tervishoid riigieelarvest lisaraha, aga tema seda praegu küsima ei lähe, sest ei ole selge, kuhu tervishoius raha kulub.“ Ja kui oleme selle selgeks teinud „siis me hakkame ühel päeval kindlasti ka lisaraha küsima. Pluss me tahame välja töötada ka selle printsiibi, kuidas kasutada eraraha tervishoius," Ütleme, et see on samm õiges suunas, kuid vajadus eraraha ja erameditsiini(kindlustuse) vastu tuleb varem kui arvatakse. Mõelge. Mõtlesite? Mõelge natukene, milline kasu võiks olla tervishoiusüsteemil mis põhineb „ravi kättesaadavust tuleb hakata piiramisel“, „arstiabi kärpida kümnendiku võrra“, ja „ravijärjekordade pikenemisel“. Kas see on midagi sellist nagu retooriline, tükatine ja edasilükatud riigikaitse? See ei ole valik. See on „GO!“. Ja sama suusoojaga räägime (ning tegutseme) sellise raharaisuga nagu Tartu-Riia suunalise rongiliikluse reanimeerimisega, valades sinna täiesti kasutult uusi miljoneid. Sellised ongi valikud: eksistentsiaalsed ja (poliit)kapriissed. Eriti mõistmatuks muutub selline valik kaitsekulude kasvu korral kurjas maailmas.
Kui keegi väidab, et elame sõjaaja tingimustes, siis on
see liialdus, sest sõdivate riikide kulu riigieelarvest on 60-90% ringis.
Niisiis ikkagi pinev rahuaeg ning 6% on väike ohverdus, ilmselt peame mõtlema
kaitsekümnisele. Nii või teisiti on kaitsekulutuste kasv muutnud meie võimalike
kulude jaotust. Me peame ümber hindama oma (eksistentsiaalsed) vajadused ja
prioriteedid. Ühisraha jagamisruum jään üha ahtamaks, kuid mine sa tea ERR (21.04) ilmutas näiteks, et „Majandus- ja kommunikatsiooni
ministeerium plaanib 1,4 miljoni euro suuruse programmiga meelitada
Ida-Virumaal tööle 45 eesti keele oskuseta vanemat naist, kes tööturul ei
osale.“ Tundub, et raha siiski on? Rumalusteks? Hm, milline võiks olla järgmine
kabinetiigavuse „Projekt“? Võtta punt viisipidamatuid vanamehi ja koolitada
neist tenoreid? Kevad on kevad, sõnnikuvedu on sõnnikuvedu ja eelarvepuhastus
on aga nagu Augeiase tallide puhastamine – Heraklese vägiteo vääriline üritus.
Olles läbinud kolm sandistavat kriisi, olles nüüd permanentses
julgeolekukriisis ja väheneva/vananeva rahvastikuga väga vanaaegse
majandusstruktuuriga on meie prioriteete tarvis hinnata hoopis uue pilguga. Nagu
märkis F Zakaria („Kümme õppetundi pandeemiajärgsele maailmale“ PM
2022 lk 172): „Saksamaa
peaaegu üksinda ühendanud Otto von Bismarck kirjeldas enda rolli järgmiste
sõnadega: „Riigimehe ülesanne on kuulda Jumala samme läbi ajaloo marssimas ja
proovida pääseda Tema kiiluvette, kui ta mööda marsib.““. Niisiis kas meil kuuldakse?
Kui kuuldakse, siis kelle samme kuuldakse)? Kelle kiiluvette me ennast oleme
seadnud? Kellena? Kas ainult kisakoorina? Millised on meie alternatiivid?
J Watt („Äripunkarid õllemaailmas“ Varrak. Lk 97) täheldab „Sinu
saatust hakkab määrama see, kui hästi oskad paigutada oma nappi raha ja
piiratud vara. Ning parim viis otsustada, kuidas oma raha ja vara paigutada, on
läbini selgeks saada alternatiivkulu tagajärjes iga otsuse juures, mida võiks
mistahes olukorras langetada.“ Alternatiivkulu tähendab, et kui sa kulutad
teatud summa villimisliinile, siis pole su pangaarve selle võrra lahjem, vaid
sa ei saa seda enam mujal kasutada. See on summa, mida ei saa kulutada uue
restorani avamisele, lisatööjõule, kontorile. „Võta alati kõigi vahendite
(mitte ainult raha) juures arvesse nende loobumiskulu ja vali kasulikum kurss,
mida mööda purjetada helge tuleviku poole.“ Elementaarne? Või siis mitte?
(J Watt „Äripunkarid õllemaailmas“). Alternatiivkulu tähendab,
et kui sa kulutad teatud summa villimisliinile, siis pole su pangaarve selle
võrra lahjem, vaid sa ei saa seda enam mujal kasutada. Sa ei saa kulutada uuele
restoranile, lisatööjõule, kontorile. „Võta alati kõigi vahendite (mitte ainult
raha) juures arvesse nende loobumiskulu ja vali kasulikum kurss.“ Elementaarne?
Või siis mitte?
-Esiteks ei vasta tõele libapilt, et veel natukene
administratiivkiusu ja autondus on lõpetatud ning ümberringi liiklevad vaid ÜT,
tõuksid ja ükssarvikud. Tõsiasi on, et senini toimub u 83,4% (Eurostat)
sõiduvajaduste rahuldamisest autodega (bussiga 8,5% ja rongiga 8%). See on
valdkond, mille saab uueks luu ainult konkurentsil põhinev eraalgatuslik
leiutajakihk ja riskijulgus pakkudes uusi teenuseid uute standarditega. „Bussindusel“
ja „rongindusel“ seisab ees jätkuv ponnistus, et sõitjaid hea teenusega veenda
oma teenuste eelises „autonduse“ ees. Just seepärast annab EL Transpordi Valge
raamat (VR) juhise: „Täielikult kohaldada põhimõtteid „kasutaja
maksab” ja „saastaja maksab” ning kaasata erasektor, et kõrvaldada moonutused,
sealhulgas kahjulikud toetused, kasvatada tulusid ja tagada
transpordisektorisse tulevikus tehtavate investeeringute rahastamine.“ Ainukene toimetõhus võimalus on liikuda turupõhisele
mudelile. See on just see, mida eesmärgistab (VR): „ … kõrvaldada maksumoonutused ja põhjendamatud toetused ning
tagada vaba ja moonutusteta konkurents. Kõnealuseid meetmeid on vaja ka
selleks, et tagada võrdsed võimalused otseselt konkureerivatele
transpordiliikidele.“ Konkurents
on majanduse vedur, mitte dotatsioonid. Iga dotatsioonisent pole mitte abi
indiviidile, vaid tugi ettevõtjale, see on ebatõhususe põlistamine ja arengu
pidur.
-Teiseks, andmete
tõlgendamine õigeks. Hea teada, et 70% inimestest elab raudteede mõjualas, kuid
sellel ei ole põhjuslikku seost liikuvusvajadustega. Kui raudteed kasutatakse
vaid 8% sõitudeks ja autosid 83,4% siis mõte, et seepärast tuleb arendada
raudteed on mõtteinertsus. Tegelikult näitas meie statistika, et 2024 a ÜT-s
sõitjate arv (tuh) jagunes järgmiselt: raudteetransport 7 928.8, muu maismaa
transport 188 796.7 sh maakonna/kaugliinid bussid 31 138,1, kuid sellest pole
meile abi, sest selline statistika on nagu keedus makaronidest, moosist ja heeringast,
see on kasutu. Näiteks „ronginduse“ reisijanäitajaid koosnevad nii
linnatranspordis, maakonnatranspordis, kui linnadevahelisetest sõitjatest, valdkondadest,
mida kõiki reguleeritakse/rahastatakse erinevalt ja mis mõjutavad erinevaid
turge. Sama kehtib ka maakonna/kaugliinid „kombo“ kohta. D H Meadows
(„Süsteemimõtlemise alused“) nendib, et: „Otsustajad ei saa reageerida infole,
mida neil ei ole, nad ei saa täpselt reageerida ebatäpsele infole ja nad ei saa
õigeaegselt reageerida hilinenud infole.“ Meie pilt liikuvusest pole mitte ainult puudulik, kallutatud ja
hilinenud vaid suuresti … arvamuslik. Nii need miljonid põlevad laastades
eelarvet ja saastades turgu. „Kui saaksin lisada kümnele käsule
üheteistkümnenda käsu: Sa ei tohi moonutada, viivitada ega infot varjata.“
Rääkides (kuid veel mitte tunnetades) rahvastiku vähenemist/vananemist seisame silmitsi hoopis uute kulukomponentidega kui harjunud oleme. Meie kuluprioriteetideks kujuneb peale julgeolekut tervishoid, sotsiaalvaldkond, haridus, selleks prioriteediks ei ole doteeritud või tasuta ühistransport või plaanimajanduslikud üürikorterid. Vaatamata sellele, et paljud senised „tasuta valdkonnad“ (haridus, tervishoid, sotsiaalhoole) tuleb niikuinii viia mingist kokkulepitud ajajoonest tasuliseks, tuleb ka sellisel juhul teha valikuid. Need valikud ei ole ainuüksi valikud raha kulutamiseks, vaid eelkõige olemise ja mitteolemise küsimused. Eksistentsiaalsed. Sellisel juhul on loogika järgmine: kui tervishoid ja julgeolekut pole tagatud ja te olete surnud, sest pole saanud õigeaegset terviseteenust, siis pole mingit tähtsust, kas te saate tasuta bussi või rongisõitu, kui julgeolek pole tagatud, siis pole mingit tähtsust tasuta rongisõidul, sest siis on valikus vaid kaks tasuta ühistranspordi võimalust, kas üksusega liinile või ülevõtja laagritesse. Just niimoodi eksistentsiaalsete alternatiivkulude testimine toimubki. Vaid konkurents muudab meie tuleviku võimalikuks, mitte administratiivne plaanimajandus.
Ühistranspordi valdkond oli siinkohal toodud vaid üheks näiteks, kuid tõsiasi on see, et meie teiega peame lõpetama investaarimise arengupeetusse ja vananenud majandusstruktuuri tsementeerimisse igas valdkonnas. Selliseid valdkondi kus investeerimine tähendab tegelikult arengu taandarengut on küllaga. Väga vabandan, et ei ole jõudnud ära teha kogu majaduse arengupeetusse ivesteerimise kaartistust, kuid ... Ei taha ahneks minna, maailm on täis häid ideid ja ideegeneraatoreid. Mõned neist on ka integraatorid. Seega lootust on, sest kui me ei saa aru, kui palju meil metsa on või energiat vajame ja mida viienda klassi juntsu kümne minutiga kokku suudaks arvestada, siis on meie lood kehvapoolsed.
Ja muide ... Meil ei ole ÜT liikumisvaesust ega liikumivaegust, meil on kapriisid ja ebatõhusus, Kuiniimoodi kõik valdkonnad ümber kaevata, siis saame püsiva kaitsevõime, korras eelarve ja mõistliku toimetuleku. Me saame veel valida ...
Targutusi:
P Zeihan „Maailma lõpp on alles algus“ PM 2024
J K Galbraith „Külluseühiskond“ Ilmamaa 2024
Lk 138 „Üldise vaate kohaselt on oluline ainult
erasektori toodang ja peaaegu mitte miski muu. See tõstab riigi heaolu. Selle
kasv mõõdab ühtlasi riigi rikkuse kasvu. Avaliku sektori teenused seevastu on
ballast. Need on vajalikud ja neid võib olla tuntavas koguses, kuid selle
koorma peab lõppkokkuvõttes kandma erasektori tootmine. Kui see koorem on liiga
suur, kannatab erasektori tootmine ja see väheneb.
Parimal juhul võib avaliku sektori teenuseid võtta kui
vajalikku pahet;
Isegi kui need teenivad vajalikku eesmärki, on need
teenused viljatud. „Valitsussektor on
võimetu looma midagi, millel oleks samasugune tähendus kui äritegevuses
toodetav rikkus …““
No comments:
Post a Comment