Lugesin kahe Õiguskantsleri arvamusavaldusi ja … need tegi tähelepanelikuks. Tõmbasid käima. Ütleme niimoodi, et poleks iseseisvalt osanud protsessidele niisuguse nurga alt läheneda. Nimetame seda nähtus/tendensi/suundumust heades inimestes trotsi kasvatamise sündroomiks.
Õiguskantslerite tähelepanekud on … tähelepanu väärivad. Eriti tähtis
on see oludes mil maailm on muutunud ärevaks.
Järsku on kõigil kiire. USA tõstis kiirustades seniste väärtuste
ja maailmamõistmise koordinatsiooniteljed ümber, hakkas kohe/kärmelt tegutsema
ja nüüd kõik teised … Kõik teised (alles) „mõtlevad“, kuidas … kiirelt
tegutseda. Tegusid veel eriti ei ole, kuid on juba mõtteid tegude kohta. Tavaline
värk, kiired purjetavad minema või sõidavad aeglastest üle, meie … Meie teemegi
„oma tavalist värki“ – ootame mida teised teevad. Ootajarahvas?
Need kaks tegelikkuse tasandit, mis olid olemas enne
lugude jutustamist, olid subjektiivne tegelikkus ja objektiivne tegelikkus.
Objektiivne tegelikkus koosneb sellistest asjadest nagu kivid, mäed ja
asteroidid- asjad, mis on olemas sõltumata sellest, kas me teadvustame neid või
mitte. (…) Lisaks on olemas subjektiivne tegelikkus, koosnedes sellistest
asjadest nagu valu, nauding ja armastus, mis ei eksisteeri „seal väljas“, vaid
pigem „siin sees“. Subjektiivsed nähtused on olemas meie teadmistes.“
Kuid mõned lood suudavad tekitada veel kolmanda
tegelikkuse tasandi: intersubjektiivse tegelikkuse. Kui subjektiivsed nähtused
nagu valu on olemas ühesainsas teadvuses, siis intersubjektiivsed nähtused nagu
seadused, jumalad rahvad, korporatsioonid ja valuutad on olemas paljude
teadvuste vahelises neksuses. Täpsemalt on need olemas lugudes, mida inimesed
üksteisele räägivad. Info, mida inimesed vahetavad intersubjektiivsete asjade
kohta, ei esinda midagi, mis oli olemas enne infovahetust; need asjad luuakse
infovahendite kaudu.“ Ja nad räägivad … Mida nad räägivad oleneb sellest, mida
nad teavad või mida nad ei tea. See mida nad ei tea … selle täidab kuulujutt ja
fantaasia. Vandenõuteooriad ka.
Kahju küll, kuid just sinnapoole oleme teel:
krooniline ärevus, kaitsetus, ebakindlus, mida võimendab veel paisuv administratiivkius.
See ei ole meeldiv perspektiiv ja sellel on tagajärjed, kui me otsustavalt ei
lõika tagasi ebakindlust ja administratiivkiusu.
Niisiis tehnoloogia. Tehnoloogia on väärt
abivahend paljude protsesside kiirendamiseks ja hõlbustamiseks. Aga vahel võtab
see „hõlbustamine“ administratiivmaailmas kõige kummalisemaid vorme, andes
õõvastavaid tulemeid. Näiteks uus „trahvibusside“ (või trahvibosside) algatus
ei muuda liiklusjärelvalvet tõhusamaks, vaid meid kõiki teiega … süüdlasteks. Vaadake, see mis algab liikluskorraldusega
ei piirdu mitte mingil juhul sellega. Totaaljärelvalve laieneb samm sammult,
kui sellele ei ole vastumõju ehk dereguleerimist. Ka algne arglik
vihjetelefonide süsteem (tõlkes pealekaebamisele õhutamine) sai alguse õilsatest
eesmärkidest tõkestada maksupettusi jne, kuid muutus üldlevinuks. Nüüdseks on iga ametkonna kodulehel ka
vihjetelefon kirjas. Meie teiega oleme harjunud. Oleme harjunud sellega, et
pealekaebamine on üks hea asi? Järgmine samm, TI kasutamine sellisteks järelevalveteks
on peibutavalt ligitõmbav ja varsti liidetakse sellele ka kõik teised
regulatsioonid ja … Ja siis on selline olukord, et oludes kus 98% inimestest elab
heauskselt oma elu lähtudes tavaõigusest, saab hommikuse töölemineku käigus juba
25 rikkumist kirja, lõuna ja õhtu lisavad veel oma osa. Need on kõik väikesed
kõrvalekalded, mis ei kõiguta ühiskonna terviklikkust ega stabiilsust, kuid
masintuvastuses on need RIKKUMISED. Kas järgmisena pakutakse meile teiega, et
meie tegevuste (loe trahvimaksmise) lihtsustamiseks tehakse ettepanek, et õhtuks
saate päevapõhise trahviteate ja see
kantakse automaatselt teie arvelt eelarvetuludesse. Ikka meie teiega mugavuse
huvides? Vahva, kas see ongi meie uus majandusmudel? Majanduskasvumudel? Vaadake,
inimene kes elab tavaõiguse järgi ei ühildu punktuaalse masinsüsteemiga,
sellest tuleb ainult suur vastasseis ja usalduse (kui seda veel peaks olema)
kadu administratsiooni ja inimese vahel. Ärge tehke seda, sest juba praegu on liigpalju
pingeid ühiskonnas.
Keskkonnad, niisamuti inimkooslused ja nende jutud,
muutuvad aeglaselt. Vahel märkamatult. Vahel keegi adub mingit muutust justkui
sähvatust. Nüüd siis jõudsime teema tuumani. Õiguskantsleri vägagi
mõtlemapanev ja tähelepanelikuks tegev sõnavõtt Advokatuuri Üldkogul oli üks
selliseid sähvatusi. Te ei ole lugenud? Normaalne. Meie teiega ei jõuagi kõike
teada, kuid see ülesastumine oli minu meelest märgiline. Just seda ettekannet
oleksite pidanud lugema. Ilmtingimata. Kuigi ülesastumises oli mitu tähtsat
teemat, siis üks jäi kriipima.
Õiguskantsler
mainis väga asjakohaselt „Kahjuks on ka
Eestis tehtud ülearu palju selleks, et headel inimestel oleks rusikas taskus
rullis ja hing trotsi täis. Ka headel inimestel võib lüüa silme eest mustaks ja
tunduda, et saagu mis saab, aga niimoodi edasi küll ei saa. Lõhutagu kõik maha
ja ehitatagu uuesti. Seda trotsi paraku muudkui kasvatatakse. Näiteks
halduskiusule ei ole mingit õigustust. Olgu kuitahes tähtsad planeeringud,
kuitahes suur soov päästa Eesti metsaomanike õigusvastase kiusamise teel maailma
või ehitada vabaduse hinnaga meid
käsutavat-kantseldavat riiki-turvahälli, ei õigusta ükski julgeoleku,
looduskaitse, tervisekaitse ega muu suur loosung põhiseaduse mõtte ja sätte
vastu minekut. Kui trotsi saab liiga palju, võib juhtuda, et usutaksegi,
et tuleb keegi, kes kindlal käel mülkast õitsvale aasale aitab. Keegi kindlasti
tuleb! Ent pärast seda, kui tsaari jalust on kõrvaldatud kohtud,
väljendusvabadus ja mõtegi, et tsaari doktriini hoiavad püsti vale ja vägivald,
on hilja kahetseda. Meil kõikidel.“
Väga jõuline sõnavõtt. Kas te
kujutate ette kuivõrd täis pidi olema Õiguskantsleri taluvus (või lausa
talumatus) karikas, kui ta esitas selle väite Üldkogul? Miks just nüüd? Kas
ta tajus kasvavat trotsi? Rusikaid taskus? Isegi meeleheidet ja lootusetust osades
meie inimestes? Kas meil on tõesti kujunemas „hea tsaari“ ihalus? Vaatame:
Majandus on languses, energiahinnad tõusus, pidukonnad on hõivatud omavaheliste
arveteklaarimisega ja nende lubadused pole sageli usutavad ning Karumetsast
kostub üha ähvardavamaid hääli. Ärevaks teeb. Kõiki. Ärevus tekitab ka
rabedust. Rabedus tekitab … omakorda usaldamatust. „Kui väliselt juhtub
midagi, mille poole sisemiselt püüdleme, tekkivad positiivsed tunded.
Saades oodatust rohkem, kogeme
õnnetunnet. Kui aga väline ei vasta meie soovidele ja ootustele, võib see teha
meid õnnetuks või isegi haigeks. Seda lihtsat ootuste ja reaalsuse võrdlust
nimetatakse psühholoogias kooskõla (kosistentsuse) printsiibiks.“
„Ebakõla (inkonsistentsus) tekib siis, kui sisemised
ootused ja soovid erinevad reaalsusest. Tunnete tasandil tajub inimene ebakõla
omamoodi sisemise pingena. Piltlikult võib seda võrrelda kummipaelaga: soov
tirib ühes suunas, reaalsus teises. Mida tugevam soov, seda suurem on
kõrvalekalle tegelikkusest ja seda rohkem pinget see inimese tekitab.“ (S Stahl
„Kes me oleme“ Helios 2024 lk 24/25). Vaat selline lugu. Õiguskantsleril oli tuline
õigus hoiatada ja manitseda.
Meie oleme nüüdseks üksi
Karumetsa veeres kaubandussõjas ja kui sama segaselt jätkame, siis ilmselt ka energianäljas. Selline on
tegelikkus. Tegelikkus, kuid mitte paratamatus (parata+matus). Dr Riik ei adunud või pole julgenud aduda, siiani
ühte väga tähtsat käivitit – vabaduse ja iseotsustamise lusti. Seda tulebki
kasutada
Niisiis
arusaamatus, mõistmatus, usaldamatus hing trotsi täis? Kui usk ja usutavus kaovad,
siis võib väga vabalt tekkida tahtmine „oma tsaari“ järele nagu Õiguskantsler
hoiatas. Prr.
Paradoks
Jätkusuutlikku
ühiskonda niimoodi, et ühtedel on ainult õigused ja vabadused, teistel vaid
kohustused ja vastutus, üles ehitada ei saa. Jätkusuutlik on ühiskond, kus on
tasakaalus õigused, vabadused ja kohustused ja … vastutus. Siin tekib üks
huvitav paradoks: kui mul on õigus otsustada, siis võin ma ka eksida, ja kui ma
eksin, siis ma pean ka vastutama. Vaat sellist vabadust, kus Inimesekene ka
vastutama peab, ta küll ei taha. Mugavam on lasta teistel otsustada, mis
iseenesest on ohtlik totalitarismi kasvulava. See on nagu ühiskonna
mugavuslipp, et kui ma ei otsusta, on mul kogu aeg võimalik küsida „Kes on
SÜÜDI?”. „Mugavus, mitte otsustada, ümbritseb meid igal sammul, nii töös kui ka
pereelus. Probleem on selles, et süsteemis ei tekiks liiga palju niisuguseid
Inimesekesi, kes ei suuda/taha/oska otsustada, ega jääks liiga vähe neid, kes
(teiste eest?) on valmis otsustama. Üheksakümnendate aastate algul tundus, et
kõik teed on valla, et igast traktoristist saab uhke taluperemees, farmer,
mõisnik ja müürimehest ehitusettevõtja. Tuli välja, et see ei olegi nii lihtne,
kui teile ei öelda igal hommikul, et lähed sellele põllule ja künnad kuni …
õhtuni. Otsustusõiguse/sunniga kadus ära mugavus ja turvatunne. Tuli ise
vastutada, tuli vastutada oma üha järgnevate otsuste, sh valeotsuste eest.
Paljude jaoks oli see väljakannatamatu ja nad ütlesid: „Võtke endale minu
vabadus ja andke mulle minu mugavus!” Nüüd on neil nende mugavus ja nad teavad
täpselt, … kes on süüdi: poliitikud ja bürokraadid (vahel ka naabri Kusti, sest
tal on pann hästi läinud)“ („Bürokraat, võim ja Vanaema“ Tallinn 2012). Mugav.
Halduri valik
Nagu märgitud, siis
on arusaadav, et kui poliitturg on nii kaua ehitanud Karistusriiki, siis on
selle ka mõjud. Õigemini tüsistused. Vaadates praegust administratiivkorraldust
jääb mulje, et ametnikkonna ülesanne ei ole (enam) Põhiseaduslik kodanike
teenimine/teenindamine, vaid kabinetiigavuses jaburuste väljamõtlemine ja siis
nende jaburuste menetlemine võimalikult jabural viisil. Uhkusega. Ametkonna ei lähtu
enam sellest, kuidas olla abiks kodanikele, maa ja rahva õnnele kasvule, vaid
kuidas tõhustada karistamist ja trahvimist kodanike üle. Kuid trahvimine pole
ju eesmärk. Trahvimine on järelvalve läbikukkumine. Kuidas nii? Briti näide: „Mõni riik võib lubada endale
suurt bürokraatiat, kuid oleneb, milleks ta seda kasutab. Näiteks on
Suurbritannias küllaltki suur konkurentsiõiguse küsimustega tegelev
bürokraatiaaparaat, kuid juhtumeid on pea samas suurusjärgus kui meil. Kas nad
laisklevad, kulutavad maksumaksja raha ebaotstarbekalt? Mitte sinnapoolegi,
ainult et nemad ei ole endale seadnud eesmärgis Karistuse Wabariigi loomist.
Või kuidas sa pikkade traditsioonidega kuningriigis seda luua saaksidki?
Erinevalt meist püütakse seal teha rohkem ennetavat tööd, näiteks
konkurentsiõiguse auditite kaudu. Iseenesest selline ettevõtjate ja Reguleerija
koostöö hea tahte ja usalduse vallas. Olemuslikult võiks sellist auditit
käsitleda kui ettevõtjapoolset iseteeninduslikku kontrolli, mida ei teostata
mitte Reguleerija, vaid seda tehakse Regulaatori nõustamisel. Väga elegantne,
kuninglikult elegantne.“ (Bürokraat, võim ja Vanaema“ Tallinn 2012). Saite aru?
Eesmärk (antud juhul) on turu korrastamine. Korrastamine võimalikult sujuvalt, võimalikult
mõistetavalt, võimalikult kiiresti, koostöös turu osalistega. Trahvimine
tähendab … laupkokkupõrget. Väga halb valik, see … meie valik.
Eesliini
hülgamisest
Avalik teenistus nagu eelnevalt nägime
võib olla väärtusi loov või luua negatiivset väärtust. C Hood ( „Riigikunst“ TLÜ Kirjastus 2022 Lk 45)
selgitab: „Mark Moore, üks kaalukamaid autoreid, kes tänapäeval avalikust
juhtimisest kirjutab, on rõhutanud avaliku teenistuse juhtide ja nende
organisatsioonide rolli avaliku väärtuse loojana ühiskonnale lisandväärtust
andvate teenuste või tulemuste pakkumisel. See peatükk vaatab asjale teisest
otsast. Siin on vaadeldud viise, kuidas avaliku teenistuse juhid saavad
avalikku väärtust
kahandada, uuritud avaliku juhtimise ebaõnnestumise ja
läbikukkumise probleemi ning esitatud koos näidetega viisid, kuidas saab luua
negatiivset avalikku väärtust.“
Nii, kuidas see negatiivse väärtuse kasvatamine toimub? Tundub,
et meie teiega pole sellele piisavalt tähelepanu pööranud. Meie pole osanud kujunenud
olukorda isegi niimoodi interpreteerida. Niisiis …
„Probleem, mille
see lugu esile toob, erineb täielikult otseset varastamisest ja avaliku vara
omastamisest. Kui Hocenosi kirjeldus on täpne, demonstreerib see avaliku
teenuse pakkujate „erahuve“, mida järgitakse peenemal moel: välditakse
ebameeldivat või ohtlikku eesliinitööd ning esikohale seatakse teenusepakkujate
mugavus või turvalisus, nii et vastikute sündmuste ilmnedes ollakse silma alt
ära. Avaliku juhtimise igavana probleem on see, et avalikke teenuseid osutavad
isikud – nii lepingulised partnerid kui ka avalikud teenistujad – valivad
sageli kerge ja endale meelepärase, mitte stressirohke ja põhimõttelise
tähtsusega tegevuse, isegi kui ühiskond üldiselt peab väärtuslikuks just
viimati nimetatut. Enamasti eelistatakse tööd, mida tehakse tunnustatud
kolleegidega tavalisel tööajal meeldivas keskkonnas koos võimalusega kasutada
nn töiseid puhkevorme (seminarid, konverentsid, õppereisid) ja vabadusega
kujundada ise töö tegemise viis, vastupidiste omadustega tööle (kurnav rutiin,
detailidele keskendumine, terav vastuseis eri taustaga nii-öelda raskete
inimestega). Kui sellised suundumused tähelepanuta jätta, kaldub avalik
juhtimine heaolu vähendama.“ Autor nimetab seda nähtust „Eesliini hülgamiseks“.
Mõelge sellele terminile – eesliini hülgamine?
Kokkuvõtteks, kui tekkib vastasseis, siis on see pigem
administratsiooni tegemata töö või vähemalt oskamatus asjade vajadust
selgitada. Läbikukkumine. Avaliku teenuse pakkumise läbikukkumine. See on nagu
lapse löömine. Administratiivkiusu probleem kerkis teravalt üles ühe tragi ingelliku
väikepoe pidaja vastasseisuga bürokraatiale. Kui siis ametkonna pealik ei saa
aru, et sellise vastaseisu tekkimine on iseenesest alarm, siis … pole ta
ilmselt õiget tööd tegemas. Nagu väitis admiral A.
Burke „Esimene asi, mille ülem peab selgeks õppima, on sallimatus asjatundmatuse suhtes. Niipea kui hakatakse
asjatundmatust sallima, … on teil asjatundmatu organisatsioon.“ (T. E. Ricks
„Kindralid“ Grenader 2015 lk 387)
Näide elust enesest: „Sotsiaalmeedias tekitas palju
vastukajasid kauplusketi Väike Ingel juhi Evelin Liiva kriitika
tööinspektsiooni aadressil. Kuue kauplusega majandava Liiva hinnangul tegeleb
tööinspektsioon halduskiusuga. Tööinspektsiooni
vastas eile Liiva kriitikale ja süüdistab teda vastutustundetus äritegevuses.
Tööinspektsioon on Liiva ettevõttele määranud ligi 40 000 euro suuruse
sunniraha, sest ta polnud nõus täitma inspektsiooni esitatud nõudeid.“ Ja siis
tuleb inspektsiooni „selgitus“ :
„Sunniraha määratakse selleks, et ettevõte täidaks talle seaduse poolt
määratud kohustust. Kui puudusi ei kõrvaldata, võib sunniraha määrata korduvalt
ja suurenevas summas, kuni nõutud meetmed on rakendatud. Seadused kehtivad
kõigile. Antud tööandjale on edastatud 40 nõuet. Meie asutus soovib olla
tööandjatele toeks ning abiks, kuid kui seaduse täitmiseks huvi puudub, peab
kasutusele võtma meetmed nagu sunniraha,“ põhjendas tööinspektsioon.“ . (13.03.25
ÄP LVU). Põhjendus on paragrahvirea varjust tulistades õige, kuid kas
paragrahvid on õiged? Kas sellist regulatsiooni on vaja? Kas inspektsiooni
ülesanne pole mitte ka teha ettepanekuid selliselt, et teeninduse ja teenus
pakkumine paraneks. Oleks mõistetav? NB! Parem teenindus ei võrdu suurema arvu
menetluste ja trahvidega. Ilmselt pole siingi saadud aru teenuse eesmärgist.
Igatahes on nii Tööinspektsiooni, kui ka Töötervishoiu kunagised mudelid tänaseks
jäänud ajale jalgu. Tööinspektsioon ja Töötervishoid praegusel ebatõhusal pidurdaval
kujul on ühiskonna jõukust
mittesuurendavad paralleelmaailmad. Need struktuurid tuleb (kindlas kõneviisis)
ümber vormida, sest praegusel kujul on need liigne kulu ühiskonnale. Või kas
meil neid üldse vaja on? Võib-olla me oleme nendega nii harjunud, et lihtsalt
ei oska ennast raamidest välja mõelda. Oleme sama harjunud nagu
administratiivkiusuga. Muide ärgem unustagem, et administratiivkius ei puuduta
ainult ettevõtjaid vaid meid teiega kui inimesi ka igapäevaelus. Aga praegu on
raamidest välja mõtlemise päramine aeg. Ärgem suurendagem vimma ega trotsi,
kuid inglinäide on just tüüpiline olukord, kus talumatusest on kand maha
pandud. Kui teised ka kanna maha panevad, siis saame paljud ebamõistlikud
protsessid pidama. Nagu Y. N. Harari („Homo Deus. Homse
lühiajalugu“ PM 2018 Lk 177) seda olukorda on käsitlenud: „Mida rohkem bürokraatide mõju suureneb, seda
immuunsemaks nad oma vigade vastu muutuvad. Selle asemel, et lugusid
tegelikkusega vastavusse viia, kohandavad nad hoopis reaalsust vastavalt
lugudele. Lõpuks langeb väline tegelikkus nende bürokraatlike väljamõeldistega
ka kokku, aga üksnes seetõttu, et nad on reaalsust selleks sundinud.“ Miks me peaksime sellist sundi
tunnustama? Eks ole, hea küsimus?
Suured asjad juhtuvad väikestest asjadest,
vahel lihtsalt sellest et keegi enam ei jõua kiusu taluda ja paneb kanna maha
ja ... maailm muutubki . 70 aastat tagasi pani üks naisterahvas keset harjunud
süsteemi kanna maha ja „See on Ameerika kodanikuõiguste ajaloo kuulsamaid
hetki. 1955. aasta 1. detsembri külmal õhtul läks 42aastane Alabama osariigi
õmblejanna Rosa Parks pärast pikka tööpäeva kojusõiduks bussi peale ja istus
keskele, segregatsiooniseaduste järgi valgetele mõeldud kohtade taha. Kui
inimesi iga peatusega juurde tuli ja valgete sektsioon täis sai, andis
bussijuht Rosale käsu tõusta, et üks valge mees istuda saaks. Rosa Parks
keeldus ja vallandas sellega ajalugu muutnud sündmused.“ (4.02.23 ÕL). Vaat selline lugu
Niisiis milline on meie suutlikkuselugu? Milline
on see lugu, mis tekitab tegutsemislusti, mitte ootamispainet?
Jätkub …
Targutusi:
R Ludlum „Bancrofti strateegia“ Tänapäev 2019
Lk 101 „Sest ka tegevusetusel on tagajärjed“ (…)
„Mittemillegi tegemisel on samuti kaasmõjud.“
Ray. Dalio „Põhimõtted“ ÄP 2018
Lk 173 „Teadvustades kõrgema tasandi tagajärgi, millest
lähtuvaltloodus asjad paika paneb, olen mõistnud, et harva saavutavad eesmärke
inimesed, kes annavad liigselt kaalu otsuste esmastele tagajärgedele ning
ignoreerivad teiseseid ja kõrgema tasandi tagajärgi. Põhjus on selles, et
esmased tagajärjed on sageli teiseste tagajärgedega vastuolus ja se põhjustab
suuri otsustusvigu.“
„Päris sageli on esmased tagajärjed kiusatused, mis
lähevad meile maksma selle, mida tegelikult tahame; vahel on esmased tagajärjed
meie teel seisvad takistused. Tundub peaaegu, nagu jaotaks loodus meid selle
järgi, et annab meile mõlema tasandi tagajärgi kaasa toovaid trikiga valikuid
ja karistab neid, kes otsustavad ainuüksi esmastest tagajärgedest lähtudes.“
No comments:
Post a Comment