No
nii, pakime oma baaslaagri kokku ja ronime edasi. Niisiis kohtustumisest (mõiste
pole just levinud ja isegi Vikipeedia annab enamuse vastetest kõhulahtisusele,
nii et tähelepanu on mõistmise eeltingimus.). Teema põnev (või igav olenevalt
vaatenurgast).
Niisiis
kõigepealt mõistetest. Kuulates poliitturu ja meediamaastiku igapäevast
retoorikat, siis oleks meie teiega eesmärgiks justkui vähendada bürokraatiat,
kulutusi liigsele regulatsioonile, lisada võrdsust ja õiglust. Õigemini lausa nõuame
tõde ja õigust, aga … M Desment („Totalitarismi Psühholoogia“ ESTRA 2022 Lk 160)
juhib tähelepanu mõiste nihkumises selleski vallas: „Tõest on saanud anakronistlik mõiste – ta
kõlab vanamoodsalt. Oma „Tõe julguses“ teeb prantsuse filosoof Michael Foucault
huvitavalt vahet retoorikal ja tõel. Retoorika abil püüab inimene tekitada
teises inimeses neid ideid ja uskumusi, mida ta ise ei jaga. Tõerääkimisele
kindlaks jäänu puhul kehtib vastupidine. Kõneldes püüab ta siiralt Teisele
edasi anda temast endas elavat idee või kogemuse: ta püüab Teises tekitada
resonantsi sellega, mida ta ise endas tunneb.“
Vägagi
valgustav tähelepanek, seda enam, et: „Viimastel sajanditel ja eriti viimastel
aastakümnetel on avalik sfäär üha enam täis retoorikat. Olime juba harjunud
poliitikutelt pärineva retoorikaga. Keegi ei oodanud, et nad kasvõi üritaksidki
oma ametiaja jooksul oma valimislubadusi täita. Pikemas perspektiivis on rahvas
sellega lihtsalt leppinud: poliitiku jutt valimistel tahab ainult uskuma panna.
Tegelikult kehtib sama ka reklaamide kohta. Ainult idioot usub, et need
maalivad reklaamitavast tootest tõese pildi.“ Hm, karm äratus.
Suutmatuses
ja suutlikkusest
Niisiis
nii ongi, et meie teiega eesmärgiks on vähendada bürokraatiat, kulutusi
liigsele regulatsioonile, lisada vabadusi (sic! vabas riigis) võrdsust ja
õiglust, kuid … retooriliselt. Miks ometi? M Desmenti arvates (Lk 30):
„Administratiiv- ja majandussektori kiire kasv on seotud sootuks fundamentaalsemate psühholoogiliste
suundumustega ühiskonnas. Reeglite, protseduuride ja administreerimise lõputu
vohamine tuleneb harilikult inimestevahelisest usaldamatusest ning suutmatusest taluda
ebakindlust ja riske. Üha enam nõuavad nii valitsused kui ka rahvas, et
kõike tehtaks õigesti. Siis tulevadki mängu lõputud protseduurilised
ettekirjutused, et oleks teada, kes vastutab rahaliselt ja seaduse ees, kui
midagi viltu läheb. Nagu 5 peatükis näitame, on nüüdne vastupandamatu
reguleerimise ja kontrollimise iha meeleheitlik katse toime tulla üha kasvava
ärevusega.“
„Kui
inimsuhetes valitseb fundamentaalne usaldamatus, siis läheb elu lootusetult
keeruliseks ning ühiskond kulutab energiat kõikvõimalike „turvamehhanismide“
loomiseks, mis tegelikult õhutavad usaldamatust veelgi ja eelkõige on
psühholoogiliselt kurnavad. Seetõttu on jaburate töökohtade nähtus otseselt
seotud ka epideemilise tööl läbipõlemisega. Töö ei muutu talumatuks tavaliselt
mitte tegeliku raskuse pärast, vaid võimatusest leida mõtet ja rahulolu, kogeda
tööd loomisaktina." Aga Buffet
läheb igal hommikul tööle rõõmsameelselt justkui läheks Sixtuse kabelit maalima
nagu ta ise ütles. Miks siis enamus suunduvad oma „rämpstöökohtadesse, et olla
püsivas vastasseisus kellegi või millegigi, moodustades keeldujate koori? „Parim
näide sellest on vahest rämpstöökohtade fenomen (…): 21 sajandi teisel kümnendil leidsid pooled inimesed, et
nende töö on mõttetu.
2013 aasta ülemaailmses Gallupi küsitluses selgus, et ainult 13 protsenti
maailma rahvast on tõeliselt oma tööle ; 63 protsenti ütles, et nad ei ole
pühendunud („on oma töö suhtes ükskõiksed, kulutavad küll selleks aega, aga ei
ole südamega asja juures“); 24 protsendi suhtumine oma töösse on aktiivselt
eitav, mis tähendab, et nad aktiivselt demoraliseerivad ja demotiveerivad oma
töökaaslasi.“ (lk 85). Niisiis on meie „reeglihimu“ taga inimestevaheline
usaldamatus ning suutmatusest taluda ebakindlust ja riske? Püüame usaldamatuse
ja riskitalumatuse kompenseerida reeglirägastikuga? Hm, ka võimalik variant.
Miks
siis tegeleda rahuldust mittepakkuva ja psühholoogiliselt kurnava tegevusega
püüdes seda sihitust asendada reeglikuhjaga? Kui algpõhjus on usaldamatus (vt
ka Usaldusökonoomikat), siis usalduse puudumist ja suhete keerukust
kompenseerida paberimajandusega on … kohatu. Kummaline ka.
Usalduse
raadiusest & üldusaldusest
Siinkohal
toovad L E Harrison ja S P Huntington („Kultuur on tähtis“ Pegasus 2002 Lk 96/97)
mängu käsitluse F Fukuyama raamatust „Sotsiaalne
kapital“: „Sotsiaalset kapitali võib defineerida kui mitteametlike
väärtushinnangute ja käitumisnormide kogumit, mida grupi liikmed ühiselt
tunnistavad, et ühiste eesmärkide nimel koostööd teha. Kui grupi liikmed
veenduvad üksteise usaldusväärsuses ja ausas käitumises, jõutakse usalduseni.
Usaldus toimib nagu määrdeaine, mis paneb igasuguse grupi või organisatsiooni
tõhusamalt tegutsema.“
Sotsiaalset kapitali loovad normid peavad aga
sisaldama suurel määral selliseid väärtusi nagu tõde, kohusetunne ja vastastikune
abistamine. „
„Igal ühiskonnal on teatud sisemine sotsiaalse
kapitali varu ning tegelikud erinevused ühiskondade vahel puudutavad seda osa,
mida võiks nimetada „usalduse raadiuseks“. See tähendab, et koostöönorme nagu
ausus ja vastastikune abi jagatakse teatud inimgrupi sees, mitte sama ühiskonna
ülejäänud liikmetega.“
„Ka sotsiaalse kapitali puudumise korral on
edukate gruppide moodustamine täiesti võimalik, kasutades suurt hulka
olemasolevaid formaalseid koordineerimismehhanisme nagu lepingud, hierarhiad,
põhiseadus, juriidilised süsteemid jne. Samas aitavad mitteametlikud normid
olulisel määral vähendada kulutusi, mida majandusteadlased nimetavad
„tehingukuludeks“ – need on monitooringu, kokkuleppe sõlmimise, tülide
lahendamise ja formaalsete kokkulepete pealesundimisega seotud kulud.“ Vaat
selline valik: määrdeaine või sunnitud kulud. Usaldad ei usalda? Jälle kulud! Ning kokkuvõtteks „Samuti võib
sotsiaalne kapital teatud tingimustel soodustada innovatsiooni ja grupi
kohanemisvõimet.“
Kurjuse
banaalsusest
Kui
jälgida uudisvooge, siis põhitonaalsus keskendub rikkumistele. Kahjuks. Rõõmsamat
poolt võib kohati kohata kultuurirubriikidest ja spordikokkuvõtetest (kui nad
parajasti ei kurda, et raha on vähe) Miks ometi, kui ümberringi on nii palju vahvat.
Kas me olemegi nii rikutud meelega? Või on see mingi ventiil, pingete
maandamiseks? Lohutuseks? R Bregman („Inimkond. Paljutõotav ajalugu“ Lk 173)
arutleb meie rikutuse üle järgmiselt) „Mis põhjusel me usume nii meelsasti iseenda
rikutust? Miks kipub spiooniteooria aina tagasi tulema nii paljudes
variatsioonides? Kahtlustan, et see on nii, sest on paljuski meile sobiv.
Kummalisel kombel on usk meie patusesse olemusse kuidagi lohutav. See on
omamoodi õigustus. Seest kui enamik inimesi on halvad, siis pole mõtet
pingutada ja kohustusi võtta ning kiusatustele vastu panna.
Usk
inimkonna patusesse olemusse annab samuti hea seletuse kurjuse olemasolule. Kui
olete silmitsi viha või isekusega, saab endale öelda: „Nojah, niisugune see
inimloomus on.“ Aga kui usute, et inimesed on põhiliselt head, siis tuleb
küsida, miks on kurjus üleüldse olemas. See tähendab, et on mõtet kohustusi
võtta ja kiusatustele vastu panna ning siit tuleneb kohustus tegutseda.“ See on
tõsine küsimus – vastutus. Oeh, ja tegutsemine ka veel? Ülejõukäiv?
Ning
veel üks kummaline mõttetera R Bergmanilt: „Kohtueelse vangistuse ajal hindas kuus
eksperti Eichmanni psüühilist seisundit. Keegi ei tuvastanud mingeid
käitumishäire sümptomeid. Ühe arsti sõnul oli tema puhul ainus veider asjaolu
see, et ta tundus „palju normaalsem kui normaalne“. Eichmann, kirjutab Arendt,
polnud ei psühhopaat ega koletis. Ta oli just niisama tavaline inimene kui kõik
need juuksurid ja baarimehed, ehitajad ja ärimehed, kes tulid Milgrami
laborisse. Oma raamatu viimase lausega paneb Arendt sellele nähtusele
diagnoosi: „kurjuse banaalsus.“ (lk 163). „Kurjuse banaalsus“ kõlab nii kurjalt
kui ka … banaalselt, kuigi kurjus ei saa olla banaalne, kurjus on lihtsalt
kurjus.
Siit
on üksainus samm kohtustumiseni
Edasiminekuks
läheme tagasi. Ehhee, peaaegu nagu mägironimisel, kui kuskilt mitte kuidagi ülesse
ei saa, siis tuleb natukene tagasi tõmmata ja leida uus tee (või vana tee ots).
Niisiis: „Klassikalises esindusmudelis toetub demokraatlike režiimide
legitiimsus sellele, et kodanikud on delegeerinud võimu erakonna esindajatele.
Nii peetakse valitsejaid esindajateks, sest neile on antud volitused teha kollektiivselt kohustavaid
otsuseid ülalt alla. Ühildumispõhimõtte
järgi peavad need, kes on sunnitud poliitilisi otsuseid järgima, olema enne
andnud otsustajatele volitused enda nimel tegutseda, tehes niiviisi otsuste
tegemise legitiimseks (seda kutsutakse protseduuriliseks või n-õ läbilaskevõimega
legitiimsuseks). Lisaks sellele on tulevased valimised tagatiseks, mis paneb
esindajad vastutustundlikult käituma. Säärase esindusdemokraatia ringmudeli
normatiivne atraktiivsus toetub sel juhul kahele alustalale, alt üles rahvast
valitsuseni ja ülalt alla valitsusest ühiskonnani.“ „Siiski näeme samal ajal nii-öelda mittevalitute
esiletõusu (…), see tähendab, et poliitikas saavad üha suurema rolli need
asutused, kes pole demokraatlikult valitud vastutama, nagu näiteks
rahvusvahelised institutsioonid, keskpangad, sõltumatud agentuurid või kohtud.
(Y Papadopoulos „Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 lk
12/14) Eks ole põnev? Meie teiega pole ju kunagi mõelnud sellele, et need kes
teevad lõppotsuseid – kõrgkohtud ja rahvusvahelised organisatsioonid – on …
mittevalitud. Mittevalitud, kuid määravad.
Nagu
Y Papadopoulos („Kriisis demokraatia?“ TÜK 2024 Lk 300) väidab „… tuleks
kohtuvõimustumist vaadelda konkureeriva eliidi võimuvõitlusena. Kohtud ise
võivad olla selle protsessi taga, kuid selle on vallandanud ka strateegilistest
arvestustest motiveeritud poliitilised toimetajad. Tegelikult tuleks võimalikku
kohtute vastasseisu näha mitte ainult poliitikakujundamise piirangu, vaid ka
ressursina. Kohtuvõimustumine võib edendada mõne poliitiku eesmärke, nagu
näiteks nende hegemoonia säilitamiseks poliitikakujundamise isoleerimisel
demokraatliku poliitika heitlikkusest.“ Jälle huvitav mõttearendus. Mida teile
meenutab isoleerimine demokraatliku poliitika heitlikkusest? Eks ole?
Kuid
„Otseselt või kaudselt on kohtunike
poolt poliitikakujundamine üha ulatuslikum ja see hõlmab nüüdseks mitmes riigis
poliitika alusküsimusi, nagu näiteks valimisprotsess ja -tulemused või
teemasid, mis on seotud riigi ülesehitamise ja kollektiivse identiteediga.“ (lk
299) „Kohtuid võib kasutada kui ressurssi mitte ainult poliitikakujundamisel,
vaid ka valimiskonkurentsis: näiteks, et nõrgendada poliitilisi vastaseid (…),
kui neid kahtlustatakse seotuses korruptsiooniskandaaliga, nagu juhtus Itaalias
1990 aastail (…) või hiljem Prantsusmaal erakonna ebaseaduslikul rahastamisel.“
„Võib isegi olla, et kohtuvõim muutub poliitilises protsessist osavõtjaks per
se, nagu juhtus kohtunikega Itaalias viimase Berlusconi valitsuse ajal, kui
peaministri konflikt nendega muutus igapäevase poliitika osaks.“ (lk 301)
Põhiseaduse
mittevalitavuse valitavus
Edasi
läheb huvitavaks, sest tundub kuidagi tuttavlik. „Teatud mõttes võib kohtutele
esitatud kaebusi näha kui lobitöö funktsionaalset vastet: kohtud annavad
poliitiliste teemade eestkostjatele lisajuurdepääsu. Selline juurdepääs on
eriti atraktiivne. „õiguslik tee poliitilise reformini võib olla maksimaalset
tõhus, sest kohtuvõimu reeglid, mis põhinevad põhiseadusõiguse tõlgendamisel,
on immuunsed parlamendi ümbervaatamise suhtes; sääraseid otsuseid võib muuta
üksnes järjestikkuste kohtuotsuste või põhiseaduse täiendamisega.““(lk 300)
„Poliitika
eestkostjatel on seega huvi apelleerida kohtutele, et saavutada oma eesmärke,
isegi kui kohtuotsuse täitmine võib olla raske.“
„Arvestades asjaolu, et tähtsate eelnõude
põhiseaduslikkuse on peaaegu
eranditult kahtluse alla pannud
parlamendis lüüa saanud opositsioonilised erakonnad, nähakse Prantsuse
põhiseaduskohtus praegu enamasti teatud mõttes kolmandat (mittevalitud) koda,
kelle roll seisneb õigusaktide põhiseadusele vastamise hindamises.“
„Prantsusmaal,
Saksamaal ja Hispaanias on üle poole kohtute läbivaadatud seadustest vähemalt
osaliselt muudetud kehtetuks kohtute enda poolt (…), kuid ei tohiks alahinnata
ka kohtute kaudset mõju. Seadusandjad peavad arvestama kohtute võimalikke
vetosid, kui nad seaduseelnõusid koostavad, ja seega on nad kammitsetud
enesetsensuurist.“ (lk 298)
„Kohtuvõimustumine annab oma osa esindusdemokraatia
ahela rolli allakäimisele. Seda võib defineerida kui kohtute suurenenud mõju –
ehkki riigiti erinevalt – poliitikakujundamisele ja laiemalt poliitiliste
jõudude käitumisele.“ (296) Kurb lugu, kuid loodus tühja kohta ei salli …
Uus
seadusandja on sündinud
„Selle
asemel, et rakendada seadusi, muutusid kohtud tegelikkuses, ehkki küll
tihtipeale kaudselt, oma mõju tõttu ise seadusandjateks.“ (lk 296)
Lk
320 „Aga kui kohtud muutuvad poliitikaosalisteks, õõnestatakse de fakto
formaalset võimude lahusust ning kohtuvõimustumine tekitab ise vastutavuse
probleeme. Kartus „kohtunike valitsuse“ ees on seotud kohtusüsteemi kaugusega
esindusdemokraatia süsteemist. Kohtuvõimustumine tugevdab riigiaparaadi kõige
vähem esinduspõhimõttel toimiva võimu haru (…), ja see on ühtlasi kõige vähem
vastutav. Seetõttu saab tõstatada ka küsimuse, miks „kohtunikel, kes
(tüüpiliselt) pole valitud ja (tüüpiliselt) ei allu valitute bürokraatlikule
kontrollile, tuleks lubada suruda kogu avalikkusele peale oma vaateid
vabadusele, võrdsusele ja nii edasi“ (lk 320)
Kas
murtud lubadused?
„Mida me teame, on see, et kohtute ühiskondlik
legitiimsus saab mõjutatud, kui hakatakse tajuma, et nende otsused politiseeruvad
– teisisõnu, kui kohtuvõimu erapooletuse lubadust peetakse murtuks.“ (lk 321)
Ilmselt on see põhiküsimus.
Vastutusmehhanismist
ka
„Pealegi on jätkuvalt nõrgenenud valimiste kui
esindusdemokraatia põhilise vastutusmehhanismi roll, mitte ainult seetõttu, et
otse valitud parlamendiliikmete bürokraatia üle ei ole piisav, vaid ka
seetõttu, et legitiimset vastutavust kalduvad esindama need inimesed tänavalt,
kes nagu koostöise valitsusegi puhul, võivad esitada usaldusväärseid näiteid,
et nad on mõjutatud riigi poliitikast. Vastutavust teostatakse vähem isikliku
hääleõiguse kaudu ning rohkem väikeste elanikkonnarühmade organiseeritud
osaluse või sagedamini neid esinevate eestkosterühmade kaudu.“ (lk 339)
Puudulikkuse
õigustamisest
Kuid
see pole veel kõik. Igal tagajärjel on ka põhjus. Valitsetavusel on nii
põhjused kui tagajärjed. Niisiis „Demokraatia toetub formaalselt
häälteenamusele, kuid vähemused võivad kannatada; et olla legitiimne, vajab
enamus valitsemiseks õigustust (Cambers
1996), mis võib jääda puudulikuks. Meie ühiskondi iseloomustava suure erisuse
olukorras pole lihtne enamuse võimu piisavalt legitimeeritud, ehkki de
jure on valitud võimud volitatud
tegutsema oma üldisest legitiimsusest tulenevalt mandaadi alusel. Valitsetuse kaasavad vormid
on loodud just seepärast, et leevendada formaalse enamuse puudusi suure
ühiskondliku killustumuse kontekstis.“ (lk 340) „See on üldisem probleem, sest sama võib öelda
teiste muutuste kohta, nagu näiteks nõrgalt nähtav valitsemiskorraldus,
ekspertorganid ja kaasav võrgustik, millel kõigel jääb puudu formaalsest
volitatusest, kuid kellel on (eri määral) poliitiline võim – see on võim
väljastada otsuseid, millel on in finne siduv mõju ja mida viivad ressursside
ümberjaotamiseni.“ (lk 341)
Pühitsetud
eetikast
T. Sarrazin (
„Piirideni jõudnud riik“ PM 2022 Lk 178) toob välja eetilisuse ja eetilisuse erinevused: „Poliitilise tegutsemise moraalis eristas Max
Weber veendumus- ja vastutuseetikat: „Eksisteerib põhjatu vastuolu selle vahel,
kas toimitakse veendumuseetilise maksiimi järgi (religioosselt väljendudes:
„kristlane teeb seda, mis on õige, ning jätab tagajärjed jumala hooleks“) või
vastutuseetilise maksiimi põhjal, kus oma tegutsemise
(etteaimatavate) tagajärgede eest vastutatakse.“. Selle erisusega näitab Weber moraalse vaatluse piire
poliitikas: „Ükski eetika maailmas ei pääse mööda tõsiasjast, et arvukatel
juhtudel on „heade“ eesmärkide saavutamine seotud leppimisega kõlbeliselt
kahtlase või vähemalt ohtlike
vahenditega ning halbade kõrvalmõjude
võimaluse või isegi tõenäosusega, ning ükski eetika maailmas ei saa kindlaks
määrata, millal ja millises ulatuses „pühitseb“ eetiliselt hea eesmärk
eetiliselt ohtlikke vahendeid ja kõrvalmõjusid.““
Deparlamenteerimisest
?
„Hiljutine erakondi käsitlev kirjandus on
rõhutanud nende nõrkust ühiskondlike eelistuste ehk poliitika sisendi
koondamisel ja kasutamisel. Tänapäeval on „erakonnad vähem kohal“ (Katz, Mair
1994) ja on rohkem eestkostedemokraatiat (Dalton et al. 2003), kus huvirühmadel
on oluline roll hääle kuuldavaks toomisel ja poliitikakujuduse sisendite
sõnastamisel. Deparlamenteerimine (von Beyme 2000) eeldab, et erakonnad (ja
eriti nende parlamentaarne osa) on samamoodi nõrgenenud oma
väljundfunktsioonides, mis on seotud kollektiivselt siduvate otsuste
langetamisega. Erakondade presidentaliseerumine sisaldab samuti seda mõõdet.
Erakonnad pole mitte ainult oma väljundfunktsiooni kaotanud, nad kalduvad
kaotama ka oma valitsemisfunktsiooni. (…) Peter Mair on oma viimastes töödes
isegi väitnud, et erakondade sisendiga seotud
väljakutsete tõttu puudub neil ka legitiimsus olla võtmetoimetaja
väljundi juures: „Kui erakondadel on puudu esinduslegitiimsust, on raske
õigustada nende poolt valitsemiskontrolli võtmist või võidelda selle vastu, et
anda kogu valitsemine otse kohtunikele,
reguleerivatele asutustele ja teistele sarnastele institutsioonidele“ (Mair
2009:11)“ (lk 342)
Mis
oleks sellise arengu tulemus? „Siit tuleneb see, et marginaliseerunud pole
mitte üksnes erakonnaaktivistid, vaid ka parlamendisaadikud, sest parlamendid
kaotavad poliitikakujundusprotsessides oma mõju.“(lk 343) Niisugune areng siis …
Oot-oot, aga kus selles jadas siis demokraatia on? Vaat see on hea küsimus. Hea
küsimus mida küsitakse üha uuest ja uuesti. Juba aastasadu. „Jean-Jacques Rosseau´ kuulus mõte 1762 aasta
raamatus „Ühiskondlikud lepingud ehk Riigiõiguse põhiprintsiibid“ kõlas nii:
„Inglismaa inimesed peavad end vabaks, kuid see on väga eksitav; nad on vabad
vaid parlamendiliikmete valimise ajal. Niipea, kui nad on valitud, võtab orjus
üle ja see on eimidagi“ (Rousseau 1973, ptk 15:240)“. (lk 357).
Müra
D
Kahneman, O Sibony, C C Sunstein („Müra“ ÄP 2023 Lk 43) on mürauurijad. Organisatsioonides
ja otsustamisprotsessides tekkiva müra uurijad ja nad väidavad, et „Meie järeldus on lihtne; kus on otsustamist,
seal leidub ka müra.“. Loogiline, kuid … Kuid kui me vaatame eelnevat jada,
kuidas mittevalitute müriaad hakkab otsuseid tegema või neid vähemalt mõjutama,
siis võtab veidi kõhedaks. Näiteks föderaalkohtunike piiramatust kohtulikust
kaalutlusõigusest (karistus 30 päevast 15 aastaks) „Arvukatele niisugustele
juhtumitele viidates taunis Frankel seda, mida ta nimetas föderaalkohtuniku peaaegu
täiesti kontrollimatuks ja ulatuslikuks võimuks, mille tulemuseks on iga
päev toime pandav suvaline julmus, mida ta pidas seaduse,
mitte inimese valitsedes vastuvõetamatuks. Frank kutsus kongressi üles lõpetama
diskrimineerimist, nagu ta neid suvalisi julmusi kirjeldas. Selle väljendiga
pidas ta silmas eelkõige seletamatuid müra variatsioone kohtuotsustes.“ (lk 24).
Eks ole ehmatav. Kuid veelgi ehmatavam on, et „Müraauditid viitasid, et
austatud spetsialistid – ja neid teenistuses hoidvad organisatsioonid – jäid üksmeelse
illusiooni juurde,
tehes samal ajal tegelikult igapäevaseid professionaalseid otsuseid erinevalt.“
(lk 41)
Miks
siis ometi? „Enamik meist elab suurema osa aega kõhklematus usus, et maailm
näeb välja niisugune, sest see ongi niisugune. Sellise uskumuse juurest on
ainult pisike samm järgmiseni: Teised näevad maailma samamoodi nagu mina.“ Need
naiivseks
realismiks
nimetatavad uskumused on olulised teistega ühise reaalsuse tajumise
seisukohalt. Kahtleme neis harva. Igal ajal tõlgendame end ümbritsevat maailma
ühelainsal moel ja üldjuhul pühendame vähe vaeva sellele usutavate
alternatiivide loomisele. Ühest tõlgendusest piisab ja me kogeme seda tõena. Me
ei lähe läbi elu, kujutades ette alternatiivseid viise näha seda, mida me
näeme.“ (lk 41). Aga maailm ei näe välja (ainult) selline nagu meie seda näeme,
enamgi veel maailm näeb välja meie enestegi jaoks välja erinevalt erinevatel
eluetappidel.
Lisaks
sellele on mõjureid otsustele veel teisigi B Greene („Aja lõpuni“ PM 2024 Lk 197) toob näitena huvitava eksperimendi: „Aga
isegi teadlasi pani imestama, kui suur oli erinevus kahe kohtunike rühma poolt
ette pandud trahvisummades. Surelikkuse suhtes praimitud kohtunikud soovitasid kontrollrühmaga
võrreldes määrata keskmiselt ü h e k s a korda suurema trahvi. Nagu teadlased
rõhutavad, kui kõigest väike viide surelikkusele võib nii tugevasti mõjutada
isegi hoolsalt ameti selgeks õppinud kohtunikele, kelle vaim on läbi imbunud
kiretu õigusemõistmise nõuetest, tuleks hästi järele mõelda, enne kui heita
kõrvale igaühele toimiv sarnane, kuid samavõrd varjatud mõju.“ /Pooltele kohtunikele
tuletati meelde nende surelikkust ankeetides lisaküsimustega/. Eks ole, inimene
on ekslik.
„Mark Moore, üks kaalukamaid autoreid, kes
tänapäeval avalikust juhtimisest kirjutab, on tõhutanud avaliku teenistuse
juhtide ja nende organisatsioonide rolliavaliku väärtuse loojana ühiskonnale
lisandväärtust andvate teenuste või tulemuste pakkumisel. See peatükk vaatab
asjale teisest otsast. Siin on vaadeldud viise, kuidas avaliku teenistuse juhid
saavad avalikku väärtust
kahandada, uuritud avaliku
juhtimise ebaõnnestumise ja läbikukkumise probleemi ning esitatud koos
näidetega viisid, kuidas saab luua negatiivset avalikku väärtust.“ (C Hood
„Riigikunst“ TLÜ Kirjastus 2022 Lk 45)
Hm,
kus me siis oleme?
R D Precht („Kütid,
karjused, kriitikud. Digiühiskonna utoopia.“ TÜK 2019 Lk 49/57) väidab, et „Taktika triumf strateegia üle on halvanud
meie riigi.“(jutt on Saksamaast)
„Suurte otsuste langetamine on poliitiku elukutsega vastuolus ja vähendab
võimalust saada tagasi valitud. Nii nagu meie linnade valgusreostus paneb oma
heledusega kahvatama taevatähed, nii pimestab olevik mis tahes tuleviku.“
„Kaasaegset poliitikat, nii nagu me
seda enamvähem igal pool Euroopas näha võime, iseloomustab eetostest loobumise
taktikalise tarkuse ja ülimalt paindlike põhimõtete kasuks. (…) Et poliitikud
ei tee mingeid tulevikuplaane ega tegutse oma veendumuste kohaselt, ootavad nad
teemasid nagu ilma – valitseb oleviku diktatuur kogu ülejäänud aja üle; kõik
liigub, miski ei muutu.“ Tegelikult küll muutub ja väga kiiresti, kuid
poliitturg ei jõua sellele kiirmuutusele järgi.
Ja nüüd tuleb eriti huvitav „uusdemokraatia vormi visioon“: „Kuidas me
tulevikus elama hakkame, selle üle ei otsusta enam poliitikud, vaid
digirevolutsiooni visionäärid ja
utopistid: Google, Facebook, Amazon, Microsoft ja Samsung. Nende digitaalsete
supervõimude kõrval on Saksamaa poliitikud strateegilised pügmeed. Võimu on nad
lasknud endal juba ammu käest võtta. Aga kuna valimistel on mõte ainult juhul,
kui neil, keda valitakse, on ka võimu, siis tuleks tegelikult valida kas Google
või Facebooki juhtkonda, kes teeb oma strateegiad ja visioonid avalikuks ja
paneb hääletusele.“ Midagi sarnast on läbi kirjutanud ka Harari. Ka võimalik,
kuigi …
Luues
eilset
Milles siis probleem?
Kas me tahame luua homset või … eilset. J Minnar, P D Morre („Ärimaailma
mässulised“ ÄP 2024 Lk 71) väidavad, et: „Tõde lausa
karjub näkku: süsteem, milles paljud inimesed endiselt töötavad, loodi
stabiilse, aeglase ja ennustatava maailma tarbeks, mida enam ei eksisteeri.
Tänapäeval on see süsteemne viga ja kukub läbi ning on aeg leida uus meetod
eksisteerimiseks.“ Y. N. Harari („Homo
Deus. Homse lühiajalugu“ PM 2018
Lk 394) „Just selle tõttu, et
tehnoloogia areneb edasi niivõrd kiiresti ning parlamentidel ja piiramatu
võimuga valitsejatel on suuri raskusi tulla toime andmetega, mida nad ei suuda
küllalt kiiresti töödelda, mõtlevad tänapäevased poliitikud palju väiksemal
skaalal kui nende saja aasta tagused eelkäijad. 21 sajandi alguse poliitikas
puuduvad seetõttu suures tulevikunägemused. Valitsusest on saanud lihtsalt
ametkond. See haldab riiki, kuid ei jui seda. Valitsus tagab, et õpetajad õigel
ajal palka saaksid ja kanalisatsioonisüsteem üle ei ujutaks, kuid sellel pole
aimugi, kuhu riik 20 aasta pärast on jõudnud“ ja M Svensson „Optimisti teekond
tulevikku“ ÄP 2013Lk 319) tõdeb, et: „ Põhimõtteline
konflikt on olemas ja küsimus on selles, kuidas hakata institutsioone ümber
kujundama, et sellega toime tulla. Uuenduste tegelikuks probleemiks pole mitte
tehnoloogilised, vaid institutsionaalsed uuendused. Me peame hakkama leiutama
uut tüüpi institutsioone, mis suudavad käia kaasas infoajastuga.“ Uut tüüpi institutsioonide leiutamine on
muidugi väga ambitsioonikas ettevõtmine, kuid … Kuid kunagi pole nii, et midagi
ei saa teha, ikka saab.
Kõrvalejäätusest
Tõsiasi on see, et mängus osalemata
võitjaks tulla ei saa. Kõrvalejäämine pole lahendus. Ka mittevalimine on valik.
No selle järgi, kui valimistel osaleb u 60-65% valijaskonnast, siis … Siis
suurima fraktsiooni moodustavad mittevalijad. Mittevalimisel on palju põhjuseid
alates ükskõiksusest, tüdimuse ja pettumuseni. Y Papadopoulos („Kriisis
demokraatia?“ TÜK 2024 Lk 57) nendib, et: „Nende tihti kõrgelt haritud kodanike
seas ei tähenda valimistest
kõrvalejäämine vähest huvi poliitika vastu. Postmaterialistid on poliitikast
väga huvitatud, kuid nad kasutavad protestitegevust, sest leiavad, et see on
tõhusam ja veenvam kui erakondade vahetamine. Nad on „valmisolekus kodanikud“
(…) kes koonduvad tõenäoliselt üksiküritusteks ja moodustavad sotsiaalse baasi
uutele sotsiaalsetele liikumistele, nagu patsifistlikud, keskkonna-,
feministlikud või humanitaarorganisatsioonid. Need „uued sõltumatud“ on
mitteparteilised, kuid kindlasti mitte apoliitilised: neil on oskus jälgida
poliitika keerdkäike, kuid vähem vajadust erakondade järele, ja neid mõjutavad
vähem suhted erakondadega. Seda on hästi kirjeldatud metafooriga, mille võttis
kasutusele Dalton (…): „See oleks nagu siis, kui poliitikaspordi suurimatele
fännidele ei lähe korda erakondlikud mängijad, keda nad väljakul näevad.“
Civic
tech
Digiajastu
on selles suhtes toonud kaasa täiesti uue maailma ja seda mitte ainult
kassipiltide saatmise ja šelfide saatmise valdkonnas, vaid ka poliitika,
võib-olla isgi demokraatia arengu seisukohalt. D C Cardon („Digikultuur“ TLÜK
2020 Lk 225) on veendunud, et: „ Veebis on praegu kodanikualgatuste õitseaeg.
Selle koondnimetuseks on civic tech ja see sõnapaar annab üsna hästi edasi
seda, kes on selle peamised aktivistid; need on noored, ülikooliharidusega
linlased, kes on huvitatud poliitikast, kuid pettunudesindusdemokraatias või
umbusklikud parteiliste ja ametiühinguliste esindusorganite suhtes.
Optimismiga, mida mõned peavad naiivseks, usuvad nad tehnoloogia jõusse ja
arvavad, et veebisait või rakendus võib muuta inimeste käitumist, poliitilist esindatust
ja demokraatiat ennast.“ Kõlab paljulubavalt nagu paljude uute asjade puhul,
kui reeglid on (veel) lõdvad ja arvamused pole kivistunud. „Civic tech tegeleb
avaliku asjaga, kuid see ei seisa mingi kindla agenda või poliitilise projekti
teenistuses. Varasematel aegadel osalesid üliõpilased ambitsioonikate
programmide ja tugeva ideoloogiaga liikumistes. Tänapäeval panustavad nad pigem
algatustesse, mille programm pole sisuline, vaid on protseduuriline. Nende
eesmärk on panustada demokraatiasse endasse, selle reeglitesse ja selle osalemise
tingimustesse, poliitilise tegevuse ja otsustusprotseduuride läbipaistvusse.
Civic tech tahab demokraatiat demokratiseerida.“ Vaat see on uhke eesmärk,
arvestades kõike eelnevalt käsitletut, kuid siin peituvad samad ohud, mis on
lõpetanud paljude toredate algatuste edenemise. „Soov tuua poliitilisele
areenile inimesi, kes ei oleks parteiliste huvide pantvangid, üha kasvab.
Tegelikkusega kokku puutudes põrkuvad need liikumised aga halastamatu
parteiloogika ja poliitika professionaliseerumise vastu (…)“ (lk 231)
„Civic techi liikumine on väga mitmekesine,
nagu me äsja nägime, ja seal esineb ka pingeid. Sageli tekkivad lahkarvamused
avatud tarkvara eest seisvate aktivistide ja vabatahtlike ning nende vahel, kes
investeerivad vägagi praktilistel kaalutlustel veebipõhiste osalusvahendite
uude turgu, näiteks müües konsulteerimisteenust kohalikele omavalitsustele või
ettevõtetele.“ (lk 232)
„Fakt on aga see, et nendes erinevates
koolkondades väljenduv aktivistide energia annab tunnistust demokraatia
raskuskeskme nihkumisest poliitilistelt institutsioonidelt võrgustatud
indiviidide perifeeriasse. Kõikuma on löönud saadikute ja riigiasutuste monopol
avaliku huvi defineerimisel. „ (lk 233). Tundub huvitav
No
nii, lõpetame selle rännaku nüüd ära ehk nagu te aru saate võib sedagi teemat
lõputult arendada. Teisalt on kogu seda jada läbides omamoodi seiklus, mis võib
olla lustlik, kuid ei pruugi igapäevaelus suurt midagi tähendada. Samas hea
ikkagi teada. Umbes nagu sedagi, et kui inimene päris pulkadeks lahti
lammutada, siis ilmneb, et temas on umbes kahekümne termotuumapommi jagu
energiat. Mida sellegi teadmisega peale hakata? Ei midagi, kuid hea teada, et
tegelikkuses on meil energiat hakkama saada millega iganes ja mitte ainult
retooriliselt.
Targutusi:
N
Ferguson „Maailmalõpp“ PMK 2024
Lk
253 „Mis maksavad valed? Probleem on selles, et me võtame neid tõe pähe. Nad on
ohtlikud sellepärast, et kui me kuuleme neid piisavalt palju, ei tunne me tõde
enam üldse ära. Mida siis teha? Mida muud kui ainult tõe leidmise lootusest
üldse loobuda ja vaid lugudega rahulduda. Ja pole tähtis, kes neis lugudes
kangelased on. Huvitab ainult küsimus: „Kes on süüdi?““
„Meie
saladused ja meie valed(…) meid määratlevadki. Kui tõde on neile solvav, siis me
valetame ja valetame, kuni me ära unustame, et tõde üldse olemas on. Aga on
ikka. Ja meie vale tekitab tõevõla. Ja varem või miljem tuleb see võlg ära
maksta. (…) Tõde meie vajadustest või tahtmistest ei hooli. Talle ei lähe korda
meie valitsused, ideoloogiad, religioonid. Ta võib oodata terve igaviku. (…) Kui
varem ma kartsin tõe hinda, siis nüüd küsin vaid: mis maksavad valed? (C Mazini
miniseriaal „Tšernobõl“)
No comments:
Post a Comment