Monday, August 10, 2020

Kolmikkriis/administratiivkriis V 13 Strateegia puudumise strateegia

 

Vaadake, edasine arutlus võib tunduda veidi hägune, kobav või isegi  eklektiline, kuid olukord on ka ebatavaline, vajab läbimõtlemist ja kohati lausa fantaseerimist. Pigem on see mingi ehitusmaterjali kogumise ja korrastamise laoplats.  „Internet on muutnud valgekraede töö millekski Egiptuse püramiidide ehitamise sarnaseks. Keegi ei suudaks üksi kogu kupatust valmis ehitada, aga kõigile on jõukohane vinnata kohale üks tellis“. (S. Godin „Asendamatu asjapulk“ ÄP 2012 lk 27). Nii, et igaühel meist teiega on jõukohane kohale vinnata oma tellis(ed), kui  … me tahame midagi ehitada. Praegu küll tundub, et me ei taha organiseerida lao- või ehitusplatsi vaid ... prügimäge. Kahju. Kuid tänapäeval ei saa isegi prügimäge pidada kui lägahunnikut, see peab olema organiseeritud, sorditud ja taaskasutatud. Vaatame siis mida meil annab kokku kantust kasutada, eraldada see ilmselgelt kahjulikest jäätmetest. 

Kui W Churchilli kohta öeldi, et ta mõtleb rääkides (mis ilmselt ei olnud tõsi, arvestades kui täpselt ja sihitatult ta enne kõnesid need läbi oli komponeerinud), siis mina püüan „oma telliste“ korraldusest aru saada kirjutades. Kirjutades ilmneb, kas kõik komponendid sobivad kokku või tuleb neid veel lihvida, võib-olla midagi väljagi jätta, telliste järjekorda muuta. Selline omamoodi tehniline kontroll.  Lihtsalt õhku liigutada ja kätega ilmekalt vehkida on kerge (kõrvalt vaadates isegi elegantne), kuid see ongi vaid kaunikõlaline võnge õhus.  Kuid kui hakkad seda võngutatud  jutujada kirja panema, siis ilmneb, et otsad ei lähe kokku. Siis tuleb oma mõttekonstruktsioonides korrektsioone teha. Ilmselt  on mind õpetanud sellist meetodit kasutama lugematute otsuste kirjutamised/lugemised, mida õpetasid mind koostama minu õpetatud sõbrad. Lihtne, otsuse lõpuks pidid jõudma loogilise konstruktsioonini., kõik ülejäänud tuli kõrvale heita. Kuid ilma proovimata, ei saavuta midagi, võnge õhus kuhtub ja ununeb. Pealegi nagu väidavad M. Lissack´i ja J. Roos`i ( „Uus mõtteviis”  Fontes 2001 Lk 154) on tegemise eelis selles, et: „Tegemine on midagi muud kui rääkimine. Igas sekundis töötab meie aju peaaegu 1 miljard bitti neuroloogilist informatsiooni. Meie teadvus on teadlik vähem kui 100 bitist nende hulgas. Me saame rääkida vaid sellest väikesest osast, mis meie teadvusesse jõuab, kuid me kogeme tervet seda tohutut hulka. Tegutsedes aktiveerime me rohkem kui 10 miljonit korda enam andmeid kui rääkides. Kui teadlased räägivad väljendamatute teadmiste tähtsusest, siis just seda nad silmas peavadki. Jättes kõik arussaamatu akadeemilise sõnamulina kõrvale, jääb alles lihtne tõde: 1 miljard on palju enam kui 100. On siis ime, et me õpime tegutsedes rohkem kui lugedes, või kuulates või „jah” noogutades?” Vaat selline lugu.

Kas meie olemegi tehisintellekt?

Mittetegemisel ja mittesüvenemisel on ka teine, süngem pool. Kui me ei avarda oma teadmisi ega süvene tegelikkusesse, vaid jätame kogu infokorje meediale (eriti sotsiaalmeediale), siis ei oska me enam iseseisvaid otsuseid teha, me otsustame selle põhjal, millist infi (mis on läbinud juba mitmeid-setmeid seedekulglaid ja oma esialgse olemuse minetanud) on meile sisse söödetud, mitte mida me oleme ise omandanud ja läbi proovinud. Tegutseme automaatrežiimil? Kelle režiimil? Kohati jääb mulje, et meie inimesed on mingil märkamatul moel ümber arenenud/seadistunud/mugandunud … tehisintellektiks. Eee … võib-olla ma siinkohal liialdasin, mitte tehisintellektiks, kuid selliseks lihtsamaks sorti automaatpingiks või kodumasinaks küll, kes (või milline?) aktiveerub üksnes siis, kui talle uus koodijupp – seadus – kirjutatakse. Kuidas muidu seletada seda, et iga inimtegevuse (või siis koodkästud masina)  kohta on vaja seadust. Mõelge sellele. Mis vahet on siis inimesel ja masinal? Vaid koostekomponendid: räni või süsinik? Kui mõelda, et me ei saa justkui täna enam elada   ilma velorikšadeseaduse, „tõuksiseaduse“, ühisrahastusseaduse, laulupeoseaduse  ja sisemise ministeeriumi üllitatava  perepileti ümbermõtestamise definitsioonita, siis (need on viimase nädala ilmingud),  mis või kes me oleme?  On kaks võimalust esiteks, et me olemegi masinad või teiseks on tegemist sellega, et administratiivkriis jätkub täie hooga. Hoogne tühja tegemine vaid maskeerib tegelikku tegemattust. Aga võib-olla saaks ilma nende regulatsioonideta? Seni ju saime. Kas inimesed ise ei peaks natukenegi ise tegema, mõtlema, vastutama? Kui tõuksiga sõidetakse kiiremini kui autoga (prrr!), sõidetakse kahe/kolmekesi, jäetakse keset teed ristseliti vedelema peale kasutamist, et teised ennast sinna otsa puruks sõidaksid, siis kas selleks, et olla normaalne liikleja peab andma välja erikorralduse? Võib-olla peaks hoopis andma välja seaduse „Inimeseks olemise seaduse“? Sarkasm. (Kuigi jah Jaapani keiser andis II Ilmasõja järgi välja inimeseks olemise deklaratsiooni. No enne seda oli ta ju jumal, kuid siis teatas, et nüüdsest on … inimene). Kuid võib-olla (ja kindlasti ka on) 99 muud võimalust enesehävituseks. Kas ka need kõik peaksime ülesse lugema? Kui inimlikul hullusel pole piire, kui oleme kõik teadaolevad enesehukutuse meetodid ära kirjeldanud ja keelanud, leiab tõelise tegevuseta mõtlemissüsteem järgmised sada vastu seina elegantselt sõitmise viisi. Kas ka need keelame? Ja järgmised tuhat ka? Nii arvategi? No näete, oletegi tehisintellekt või kodumasin, mis reageerib ebaintelligentselt. Teile on sisse söödetud vangivalvuri koodijupp. Kahju. Kuid kui kõike administreerida, siis palju on vaja administraatoreid? Hea küsimus. Igatahes on kuidagi kummaliselt IT ajastul ausse tõusnud … käsitsi- ja mikrojuhtimine. Strateegiat, selle tõelises mõistes … Kas oskate mõnda nimetada? Ei tule ette?

 Igale ametnikule oma Vabariik!

Kuid tõsiasi on, et kõrgkohalised mikrojuhid ei mõista, et nende tööks on strateegiate kujundamine, mitte pisiasjadesse sekkumine. Lihtsalt segamine. „Suur osa sellest, mida me kutsume juhtimiseks, kujutab endast inimeste tööga hakkama saamise raskeks tegemist – Peter Drucker“ (L. Freedman „Strateegia“ Grenader 2016 lk 537). Niisiis segamine kui strateegia? Vaatame, mis maastikul toimub:  möödunud nädala andsid massimeedikud teada, et jätkuvalt püütakse toimivat Linnamäe Hüdroelektrijaama (paisu) likvideerida  (roheenergia hävitamine?), et kalade elujärge parandada. See segamisstrateegia trall käib juba mitmeid aastaid, Dr Riigil puudub ühtne liikumissuund, üldsiht, mille poole püüelda. Dr Riik ise ei tea millist poliitikat või strateegiat ta viljeleb, kas roheenergia (milles meil on EK ees siduvad kohustused), muinsuskaitselist, kalakasvatuslikku või mingit muud poliitikat. On lihtsalt rida irdpoliitikaid, mida siis erinevad administratsioonid püüavad vastassuunaliselt oma äranägemise järgi (jonnakalt) täita. Vaadake lõhkudes tammi, saab küll parandada kalade (ja ilmselt ka mõnede kalameeste) elujärge, kuid muinsuskaitse, taastuvenergia ja julgeoleku poliitilisi eesmärke ei saa täita. Lihtne, kui tammi pole, pole energiat - ei sinist rohelist ega mingi muudki, kohalikust energiavarustuskindlusest rääkimata. Muinsuskaitset ka pole, kes selle ahervareme eest hoolitseks?  Kõike seda ühe riigi, ühe (juriidilise(isiku) piires?.Võib-olla tegemist bürokraatlisie pahatahtlikkuse poliitikaga? Ei tea. Ei saa aru. Ainuke mida aru saan on see, et sellist olukorda ei tohiks olla. See pole ei avalik teenistus, aga veel vähem avalik teenus, avalikkuse teenindamisest rääkimata.  Siin ilmnebki, et on mikrojuhid, mikroametites, kuid strateegilist juhtimist pole. Kui just strateegitus polegi strateegia? Kehv strateegia muide.

Roheenergiaga jätkates tuli samal nädalal paljudele ilmselt üllatuseks audiitorfirma Grant Thornton analüüs selle kohta, et rongid on saastavamad kui bussid. CO2 jälg teistel hulka rasvasem, kui seni ette kujutati. (muide ilmselt lihtsustamise huvides polnud seal käsitletud lämmastikühendite ja NOx heidet, mis on kohati kordades rongide kahjuks). Niipalju siis Dr Riigi poolsest keskkonnakaiteliste siduvate kohustuste täitmisest. Kas näide Dr Riigist kui kohustuste/lubaduste täitmise eeskujust? Mis aga eriti huvitav oli, siis see, et eriti saastavaks on lähemal analüüsil osutunud … elektrirongid. Hm, üllatav? Ilmselt, kuid võib-olla on asi selles, et juba Kioto protokollist saati on pekstud diiselmootoritootjaid, et nemad on keskkonna saastamises see kõige kõigem kurja juur, siis mootoritootjad enesekaitseinstinktist lähtudes arendasid oma mootoreid selliselt, et ühe reisijakoha liigutamiseks on diiselmootor tunduvalt keskkonnasõbralikum kui bensiinimootor ja elektrimootor.  Fakt. Kuid harjunud, aastakümnete taha ulatuv mõttemudel mängib laiskadele mõtlejatele tihti vingerpussi. Mis aga märgiline, siis ega keegi Dr Riigi poolt ei vaevunud asja uurima, vaid esmased reaktsioonid olid „see jutt on jama“, „valed algandmed“, „mustades toonides võrdlus ei ole asjakohane“ jne. Aga võib-olla on asjakohane? Võib-olla peaks uurima? Liinide elektrifitseerimine läheb ju maksma pool miljardit euronit (+ veeremi väljavahetamine, ümberõpe, taristu moderniseerimine, dotatsioonide suurenemine ja võib-olla ka keskkonnatrahvid)?  Kui soliidne audiitorfirma sellise ohuhoiatuse välja annab, siis  ta garanteerib andmete ja analüüsi õigsust. See ei käi niimoodi, et telliti mingi analüüs ja nemad vastavalt tellimusele teevadki, sest vaadake, nad panevad iga analüüsiga panti oma tõsiseltvõetavuse. Ja tegemist on tõsiseltvõetava audiitorfirmaga. Jättes kõrvale kõik valdkondlikud huvid ja erihuvid, siis  põhimõtteliselt andis audiitorfirma välja tsunaamihoiatuse. Sellist hoiatust ei tohi (kindlas kõneviisis) avalik teenistus, kui ta on avalikkuse teenistuses (mitte rongiistide/bussiistide/velorikšaistide teenistuses) eirata. See on ohu märk, sellest, et me valmistume tegema megasuuri investeeringuid valel ajal, täiesti valesse tegevusse. Raha kulub, kuid keskkond ei parane. Teenus ka mitte. Kogu maailm panustab praegu vesiniktehnoloogiasse, võib-olla oleks mõistlik natukene oodata, ja siis seda tehnoloogiat kasutades olla arengu ja keskkonnasäästlikkuse esirinnas? Kui me praegu hakkame elektrifitseerima praeguseid raudteid kogu hirmkallilt opereeritava elektrivõrguga, siis ei saa me pikalt, väga pikalt, üle minna vesinikenergeetikale, sest investeeringud tuleb ju amortiseerida, tasa teenida. Või kanname kümne aasta pärast maha? Miljardi? Nii, et poliitinimestel ja administratiivarbujatel on mille üle mõelda.

 Hälbinutest 

Kuid selle analüüsil oli ka üks kummaline, justkui kõrvaline, kuid märgiline tulem rongiistide reaktsiooni näol. Või oli see jõuline vastulöök? Seitungist võisime lugeda, et raudteeveo firma pealik pidas bussifirmasid (analüüsi initsiaatoreid) enda konkurentideks. Uh, see oli küll vägev avaldus inimeselt, kes oli olnud valdkonnaministeeriumi kantseleipealik. Olemuslikult näitas see, et Dr Riik on kaotanud strateegilise sihi nii majanduse üldise arengu, ühistranspordi kui keskkonnavaldkonnas. Vaadake, reisijatevedu raudteel pole meil äri, see pole äriettevõte. Tegemist on Dr Riigi poolt tellitud doteeritava teenusega, mis asetab selle veoettevõtja turule ainsaks linnadevahelist ühistransporditeenust avaliku teeninduse liini teenust pakkuvaks ettevõtjaks. Isegi see ettevõte ei sattunud sinna konkursi/hanke korras vaid määrati Dr Riigi poolt. Nii, et riigi firma, teeb riigi asja, riigi raha eest. Tal ei ole konkurente. Ta valitseb turgu. Bussifirmad seevastu tegutsevad hoopis teisel turul. Bussifirmad tegutsevad linnadevahelises kaugliiniveos tõesti konkurentsitingimustes, sest kogu nende tulu tuleneb teenuse kvaliteedist ja paindlikkusest, kuid rongid toimivad riiklikus plaanimajanduse sektoris, millele pole turuga mingit pistmist. Konkurentsiga ka. Busside põhikonkurendid ja (lisanduv) kliendibaas tuleb sõiduautodest, mitte rongidest. Bussid ei ole rongidele konkurendiks, nii nagu raudtee veofirma ei ole turupõhine firma, busside konkurendiks (ja kasvulavaks) on seda just ühistranspordi strateegiate (TAK, ÜTS, EL Valge Raamat jne)) mõistes autod. Eriti sõiduautod täituvusega 1,0-1,6 inimest. Muide kuigi rongid ei ole bussidega ühel turul, siis peaksid riiklikud rongiistid arvestades Dr Riigi üldist liikuvus-, ühistranspordi- ja keskkonnapoliitikat  pidama samuti oma konkurendiks just autosid ja busse ühistranspordilisteks liitlasteks. Aitavad nad ju mõlemad vähendada üheskoos keskkonnajälge (no uued bussid rohkem, kuid ka rongidel on oma osa). Mingil rajalt hälbimise hetkel on Dr Riik tekitanud „konkurentsi“ kahe ühistranspordiliigi, ehk Ühistranspordi ja ühistranspordi vahele, mitte nii nagu „strateegiad“ ette näevad ühistarnspordi ja sõiduautode vahele. Täielik absurd. Pealegi meie teiega ühise rahaga tekitatud absurd. Nii, et siingi on Dr Riigil meelest läinud, millised on mingi tegevuse eesmärgid, millised vahendid. Diagnoos: Kriis, administratiivkriis.

Administratsioonis tegelevad meil  pigem mikrojuhtimise kui strateegiliste suundade kavandamise. (NB! Mitte segi ajada nende tühitekstidega, mille pealkirjaks on Strateegia). Dr Riik ei suuda ettevõtluses konkureerida päris ettevõtjatega. See, et meil on riigi omanduses olevad firmad, mida juhivad palgalised tippjuhid, siis see ei ole see tihti  mitte ettevõtlus selle tavalises tähenduses, vaid meie ühise raha või ressursi abil turu imiteerimine (vahel ka turu solkimine). Pikemas perspektiivis on see meile teiega kahjulik kuna pärsib jätkusuutliku turu arengut. Näiteks otsustas Dr Riik läbi raiuda eraalgatusliku ettevõtmise Tallinn-Helsingi tunneli ehitamiseks, põhjendusel, et …  „täna teadaoleva info valguses on meil põhjust kahelda selle projekti elluviidavuses nii keskkondlikel, majanduslikel kui ka julgeoleku kaalutlustel“. Veidra kokkusattumuse tõttu kõlbavad kõik need põhjused (eriti see et reisijate ja kaupade võimalik maht on mitu korda kõrgem kui tegelikkus), mis käivad ka RB kohta. Ometi pingutab Dr Riik ennast kasvõi ribadeks, et ehitada RB nimelist tühiraudtee. Kuid eraalgatusliku ja riiklikult „planeeritud“ tunneli vahe ongi see, et eraalgatuslik tunnel valmib poole kiiremini, maksab 3x vähem ja suudab ligi tõmmata 4x rohkem kaupu ja reisijaid kui Dr Riigi ettevõtmine. Dr Riik ära sega. Ära võimenda administratiivkriisi. Aita kaasa elu võimalikkusele mitte ainult kaladele vaid ka inimestele.

Kuid see nädal oli külluslik transpordi ja roheuudiste osas.   Nädala viimane  transpordi-keskkonnaalane uudiseks tappis Dr Riik armukadedushoos salaja (salalikult?) eraalgatusliku Tallinn-Helsingi tunneliehitusprojekti. Dr Riik ilmutas siinkohal ootamatult täit kindlust,  et nii „kuulsusrikast“ projekti saavad teoks (ilmselt sõnast tigu?) teha vaid riigid. Dr Riik püüdis seda veretööd  ajada justkui Soome riigi kaela, et nemad ka …. Tahavad ise teha või midagi sellist segast. Kuid naabrite reaktsioon oli kiire ja … hämmeldumine. Nad ei saanud isegi aru, mida meie omad tahtsid öelda. Kriis, administratiivne kriis. Mikrojuhid tööhoos. Niimoodi edasi raisata ei saa, ei majanduslikult, ei keskkonnaliselt. Niisiis, klassikaline küsimus … mida teha? Kes peab tegema? Millal?

Tee oma tulevik ise, … kui sa pole lihtsamat liiki kodumasin.

Nojah, ajad küll muutuvad ja kriisid ka, kuid tuleviku tegemiseks on ikka vaid üks üldtuntud moodus – tee oma tulevik ise (muidu teevad selle teised). Mõned meist teiega on ise asunud tulevikku tegema nagu see Taluperenaine, kes on teinud isegi ilma elektri­liitumiseta võimalikuks maal hakkama saamise. See meie aja „hakkama saamine“ tuletab mulle meelde Vaheriigi aegset võistlust „lehmade ületalve pidamise“ arvestuses. Mõlema juhul on Dr Riik loonud ellujäämislaagri ainult kõige visamatele. Kui ikka kogu selle suurjutu pealemida meie poliitinimesed on ajanud teemal a´la maa tuleb täita lastega, regionaalne areng, igas Eestimaa nurgas peab saama elada, siis panna inimesed seisu, kus nad peavad näitama (kiusu pärast Võimule), et maal on „võimalik hakkama saada“, siis see pole poliitika, see on mannetus. Vaheriigi lehmade ületalve pidamisega oli sama lugu, sööta ise kasvatada ei suudetud, keskusest ei antud ja kui lehmad söödapuuduses kesktalveks lautade õlgkatused olid pintslisse pistetud ja köitega ülestõstetud lehmad kevadülevaatusel üle loeti, siis neil kellel oli kõige rohkem elus (või poolelus) lehmi, need said võitjapärja. Aga … mis selle asja mõte oli? Eee, üldiselt peetakse lehmi ju selleks, et piima saada? Mitte ju selleks, et võistelda selles kuidas ilma söödata lehmi elus hoida? Siin ilmneski (kuigi päris õieti ei saanud Võim lõpuni aru, mis on võistluse mõte, kui lehmad piima ei anna?) oligi Võimul meelest läinud, et kui ei sööda, siis ka piima ei saa. Kui väga mittesööta, siis ei saa … lehmagi. Mis siis tänapäeval muutunud on? Tolleaegne perenaine viis pere suu kõrvalt leivakannika lehmale, tänapäeval … sundinvesteerib Taluperenaine autonoomsesse energiasüsteemi. Ikka pere suu kõrvalt. Kui riiklik jaotusvõrk küsis perelt ülejõu käivat liitumishinda (ja siin ilmnebki Dr Riigi suuline poliitika ja Dr Riigi omanduses oleva firma tegevuspoliitika vastassuunalisus), siis tuli ehitada üles omavarustus. Täna, üheksa aastat hiljem, saab pere nii hästi hakkama, et võivad teha ükskõik millist elektrivõimsust nõudvat tööd ja kasvõi kõiki ühel ajal. „Inimene harjub kõigega. Kui oled võimatuna tunduvas olukorras, hakkab su pea tööle ja leiad lahenduse.“ (PM 30.07.20). Vaat niimoodi. Märkimisväärne. Kui talupere suutis administratsioonide leigusest ja jaotusmonopoli (tegevpoliit)jäikusest tingituna panna pea tööle (ja mitte ainult pea tööle, vaid pead uhkelt püsti hoidma) iseseisvalt hakkama saama, siis sellist peatööd vajame ühiskonnana kõigil tasanditel just nüüd, kui kolmikkriis meid kollitamast ei lakka. Isegi kui lakkab, siis ikkagi on vaja „peaga töötada“, et elujõudu taastada. Põhimõtteliselt peaksime unustama senikehtinud reeglistiku ja ehitama kriisi juhtimiseks ja sellest (uuel tasemel) väljumiseks aja nõudele vastava mudeli, muutma avaliku teenistuse mudeli avalikkuse teenindamise mudeliks.

Järgneb ….

Targutusi:

S. Godin „Asendamatu asjapulk“ ÄP 2012

 Lk 24 „Need on kaks ainsat võimalust. Võida, olles tavalised, standardsem ja odavam. Või võida, olles kiirem, tähelepanuväärsem ja inimlikum.“

Lk 25 „Seadus on selline: iga projekt mis on jagatud piisavalt väikesteks ja etteaimatavateks osadeks, on võimalik teoks teha peaaegu ilma rahata. Jummi Wales juhtis tillukest Wikipedia meeskonda, mis tegi lõpu kõigi aegade suurimale teatmeteosele. Ja peaaegu kõik nad töötasid tasuta. „Encyslopedia Britannica“ sai alguse 1770 aastal ning seda hoiab töös enam kui sada täiskohaga töötavat toimetajat. Viimase 250 aastaga on entsoklüpeedia loomine ja toimimine maksma läinud arvatavalt enam kui sada miljonit dollarit. Wikipedia seevastu on palju suurem, oluliselt populaarsem ja käib märkimisväärselt rohkem ajaga kaasas ning loodi peaaegu tasuta. Keegi poleks seda suutnud teha omaette. Isegi mitte tuhandepealine meeskond. Kuid jagades artiklite arendamise miljoniteks ühelauselisteks või ühelõigulisteks projektideks, kasutas Wikipedia ära nn mehhaanilise türklase seadust. Selle asemel, et tugineda käputäiele hästimakstud inimestele, kasutades vaid nõrgalt koordineeritud miljonite asjatundlike inimeste tööd, kes kõik hea meelega tervikusse ühe pisikese osakese panustavad.“

Lk 48 „Amazonist paremini Amazoni ei tee. Kui sa kihutad põhja poole maailmas, mis samuti põhja poole kihutab, siis kaotad. Ainukene võimalus on kihutada tipu poole.“

W. Churchill „Tormihoiatus“ Varrak 2019

 Lk 27 „Nii sai Saksamaa umbes pool teist miljardit naela laenudena, vastukaaluks hüvitisele ühe miljardi ulatuses, mis ta tasus ühel või teisel kujul, loovutades kapitalimahutusi ja valuutata välisriikides või manipuleerides hiiglasuure Ameerika laenuga. Kõik see kokku on kurb lugu keerulisest lollusest, mille tegemiseks kulus palju vaeva ja voorust.“

Lk 181 „Siin oli tegemist põhimõtetega, mille nimel eluaegsed humanistid olid valmis surema, ja kui surema, siis ka tapma.“

No comments:

Post a Comment